No offence.quote:In Soera Ta Ha 120 fluistert Iblis Adam kwaad in en zegt: "O Adam, zal ik u voeren tot de Boom der Eeuwigheid, en een koninkrijk dat nimmer zal vergaan?" Hoewel God Adam en zijn vrouw gewaarschuwd heeft niet te eten van deze vruchten, eten zij beiden van de vruchten en ontdekken hun naaktheid. In tegenstelling tot de christelijke leer zijn beiden verantwoordelijk voor het eten van de vrucht. Ook de daaropvolgende erfzonde is niet bekend binnen de islam.
In soera De Tafel wordt het verhaal verteld van Habiel en Kabiel, de kinderen van Adam en zijn vrouw, maar zij worden niet bij naam genoemd.
Hoezo? De duivel is niks anders dan een creatie van God met een vrije wil. Hij heeft er voor gekozen om opstandig te zijn. Hij heeft de tijd totdat er een einde komt aan deze aarde. Hij heeft geen speciale krachten ofzo. Enige wat hij kan doen is mensen manipuleren. Mensen slechte dingen influisteren.quote:Op maandag 24 december 2007 13:39 schreef P8 het volgende:
j
Maar voor beide partijen heb ik een vraag.
Ik las een stukje terug iets over de Duivel. Als je zegt dat er een Duivel is (of een Kwaad of wat dan ook), impliceer je daarmee niet dat God in al zijn Almachtigheid heeft gefaald?
en misschien ook wel schrijvers van de koran tijdens het schrijvenquote:Op maandag 24 december 2007 14:53 schreef kazakx het volgende:
[..]
Enige wat hij kan doen is mensen manipuleren. Mensen slechte dingen influisteren.
49. Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde. Hij schept wat Hij wil. Hij schenkt vrouwelijke en mannelijke kinderen aan wie Hij wil.quote:Op maandag 24 december 2007 14:54 schreef Triggershot het volgende:
Waarom wordt er op constante wijzen overigens aangekaart dat God almachtig is, terwijl hij dat niet is?
Zou je denken?:quote:Op maandag 24 december 2007 14:57 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
49. Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde. Hij schept wat Hij wil. Hij schenkt vrouwelijke en mannelijke kinderen aan wie Hij wil.
50. Of Hij mengt ze, mannelijk en vrouwelijk en Hij maakt onvruchtbaar wie Hij wil. Voorwaar, Hij is Alwetend, Almachtig.
maar zal dan wel weer een verkeerde vertaling zijn
of de vertaler is iets ingefluisterd door satan
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/042.qmt.htmlquote:042.050
YUSUFALI: Or He bestows both males and females, and He leaves barren whom He will: for He is full of Knowledge and Power.
PICKTHAL: Or He mingleth them, males and females, and He maketh barren whom He will. Lo! He is Knower, Powerful.
SHAKIR: Or He makes them of both sorts, male and female; and He makes whom He pleases barren; surely He is the Knowing, the Powerful.
Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Het waarom????quote:Op maandag 24 december 2007 13:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
De mens wordt onder druk gezegd. Niet-acceptatie impliceert straf, en waarom? Twee mensen die een eender leven leven, elk evenveel vrijwilligerswerk doen, evenveel mensen helpen, hun inkomen afstaan aan goede doelen, et cetera, maar waarvan er eentje 5x per dag bid, een keer naar Mekka gaat, en gelooft dat Allah bestaat, terwijl de ander gedurende die tijd Nietzsche leest en de tempels van de Inca's bezoekt en gelooft dat God niet bestaat – die ongelovige gaat naar de hel, en de gelovige niet. Uiteindelijk is je gezwoeg ondergeschikt aan je onderdanigheid. En dat is m.i. heel erg krom. Daar waar het in het algemeen mensen die zich tegen dictators verzetten, die zich niet laten knechten als sterke individuën gezien worden, is zulke standvastigheid jegens God op eens een zonde. Bizar.
[..]
what the hack?quote:Op maandag 24 december 2007 14:54 schreef Triggershot het volgende:
Waarom wordt er op constante wijzen overigens aangekaart dat God almachtig is, terwijl hij dat niet is?
Yeah right. Niet geloven in God of de satan. Maar toch beweren dat dat influisteringen zijn van de satan. Euhhm het moet niet gekker worden.quote:Op maandag 24 december 2007 14:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en misschien ook wel schrijvers van de koran tijdens het schrijven
Jij gelooft niet dat God almachtig is?quote:
Kan Allah een 2e God schapen?quote:Op maandag 24 december 2007 15:13 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij gelooft niet dat God almachtig is?
ik doe niet alsof ik geloof. ik probeer me in te leven. wie zegt dat agnosten lui zijnquote:Op maandag 24 december 2007 15:13 schreef kazakx het volgende:
[..]
Yeah right. Niet geloven in God of de satan. Maar toch beweren dat dat influisteringen zijn van de satan. Euhhm het moet niet gekker worden.
Typische atheistische argumentatie. Als ze in de knel komen gaan we even doen alsof wij geloven en pakken we ze terug met hun eigen dingen.
Maar gebruik dan alleen de dingen waar je in gelooft bij je argumentatie. Dat komt niet serieus over en het oogt zo glibberig.quote:Op maandag 24 december 2007 15:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik doe niet alsof ik geloof. ik probeer me in te leven. wie zegt dat agnosten lui zijn
ik zou ook graag willen dat jij de discussie anders zou voeren, maar heb daar weinig hoop op.quote:Op maandag 24 december 2007 15:18 schreef kazakx het volgende:
[..]
Maar gebruik dan de dingen waar je niet in gelooft bij je argumentatie. Dat komt niet serieus over en het oogt zo glibberig.
Ja dat kan, als hij dat zou willen.quote:Op maandag 24 december 2007 15:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan Allah een 2e God schapen?
Schaap, vermijdt je even het reageren op ad hominems aub.quote:Op maandag 24 december 2007 15:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik zou ook graag willen dat jij de discussie anders zou voeren, maar heb daar weinig hoop op.
Kan hij een vlaflip maken die hij niet zelf kan opeten ? Nou ? Dag ut nie hé !quote:Op maandag 24 december 2007 15:13 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij gelooft niet dat God almachtig is?
Dan heb je de essentie van God niet begrepen, God zegt zelf in de Koran dat hij zelf niet geschapen is, een god kan niet geschapen zijn, wat dat maakt hem een schepping. Als Allah een 2e soortgelijke als hem zou creëren zouden ze alsnog niet gelijk zijn gezien Allah geen oorzaak heeft en de 2e wel, je kunt het wel wegwuiven als onzinnig, maar je benadert het verkeerd, zijn ook meer dingen die Allah niet kan, Allah kan niet liegen, Allah kan geen fouten maken, etc etc.quote:Op maandag 24 december 2007 15:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ja dat kan, als hij dat zou willen.
Alleen moeten we God kennen om deze vraag te kunnen stellen. Niemand kent hem in ware aard behalve zichzelf. Misschien is deze vraag namelijk net zo onlogisch als de vraag of hij een steen kan creeeren die zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen. Deze vraag is niet logisch, waarom? Omdat God oneidige macht heeft. Welke steen is zwaarder dan oneindig? Dus die vraag is onzinnig en niet relevant.
Hetzelfde geldt ook voor het creeeren van een andere God.
Wat een onzinnige vraaag alweer? Heeft hij een mond? Is hij zo afhankelijk als ons?quote:Op maandag 24 december 2007 15:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kan hij een vlaflip maken die hij niet zelf kan opeten ? Nou ? Dag ut nie hé !
Is dat aftelbaar oneindig of overaftelbaar oneindig? Dat maakt nogal een verschil, lijkt me.quote:Op maandag 24 december 2007 15:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ja dat kan, als hij dat zou willen.
Alleen moeten we God kennen om deze vraag te kunnen stellen. Niemand kent hem in ware aard behalve zichzelf. Misschien is deze vraag namelijk net zo onlogisch als de vraag of hij een steen kan creeeren die zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen. Deze vraag is niet logisch, waarom? Omdat God oneidige macht heeft. Welke steen is zwaarder dan oneindig? Dus die vraag is onzinnig en niet relevant.
Hetzelfde geldt ook voor het creeeren van een andere God.
Nou ja, almacht behelst de verzameling van alle mogelijk acties, dacht ik. Daar valt "een vlaflip maken" ook onder, toch ?quote:Op maandag 24 december 2007 15:25 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat een onzinnige vraaag alweer? Heeft hij een mond? Is hij zo afhankelijk als ons?
Ga eens naar google video jij.quote:Op maandag 24 december 2007 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, almacht behelst de verzameling van alle mogelijk acties, dacht ik. Daar valt "een vlaflip maken" ook onder, toch ?
Je verwart dingen die hij wel kan maar dat niet zal doen. Tuurlijk zou hij kunnen liegen als hij dat zou willen. Dit heeft niks met kunnen te maken. Hij doet het alleen niet vanwege dingen die hij voor zichzelf heeft vastgesteld (ik weet niet of ik dit zo mag formuleren van hem?).quote:Op maandag 24 december 2007 15:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan heb je de essentie van God niet begrepen, God zegt zelf in de Koran dat hij zelf niet geschapen is, een god kan niet geschapen zijn, wat dat maakt hem een schepping. Als Allah een 2e soortgelijke als hem zou creëren zouden ze alsnog niet gelijk zijn gezien Allah geen oorzaak heeft en de 2e wel, je kunt het wel wegwuiven als onzinnig, maar je benadert het verkeerd, zijn ook meer dingen die Allah niet kan, Allah kan niet liegen, Allah kan geen fouten maken, etc etc.
Dat is in mijn ogen precies wat je doet als je God eigenschappen gaat toedichten.quote:Op maandag 24 december 2007 15:29 schreef kazakx het volgende:
We proberen hier menselijke beperkingen op hem los te laten, te reflecteren. Dat kan je helemaal niet doen.
Volgens mij weet jij niet wat oneindig is. Als iets beiden oneindig zijn welke van de twee zou dan groter zijn? Wat is groter denk je: oneindig of 5 x oneindig?quote:Op maandag 24 december 2007 15:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar als Hij aftelbaar oneindig machtig is, dan zou een andere God die overaftelbaar oneindig machtig is, Zijn macht overtreffen, en is-Ie ook niet meer almachtig.
Allah is 'Al-Hak', hoe kan de waarheid liegen? Je hebt echt geen idee waar je het over hebt hé?quote:Op maandag 24 december 2007 15:29 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je verwart dingen die hij wel kan maar dat niet zal doen. Tuurlijk zou hij kunnen liegen als hij dat zou willen. Dit heeft niks met kunnen te maken. Hij doet het alleen niet vanwege dingen die hij voor zichzelf heeft vastgesteld (ik weet niet of ik dit zo mag formuleren van hem?).
Fouten maak je door onkunde. Omdat hij alwetend is maakt hij geen fouten. We proberen hier menselijke beperkingen op hem los te laten, te reflecteren. Dat kan je helemaal niet doen.
Kadotip:quote:Op maandag 24 december 2007 15:32 schreef kazakx het volgende:
[..]
Volgens mij weet jij niet wat oneindig is. Als iets beiden oneindig zijn welke van de twee zou dan groter zijn? Wat is groter denk je: oneindig of 5 x oneindig?
Juist ja allebei even groot want beiden zijn ze oneindig.
Ja, sowwiequote:Op maandag 24 december 2007 15:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ga eens naar google video jij.
En toch zijn er meer reële getallen (d.w.z. getallen als 1, 3.5, pi, wortel-twee, etc.) dan natuurlijke getallen (1,2,3, enz.) en beide zijn er oneindig veel. Er zijn vele gradaties oneindigheid.quote:Op maandag 24 december 2007 15:32 schreef kazakx het volgende:
[..]
Volgens mij weet jij niet wat oneindig is. Als iets beiden oneindig zijn welke van de twee zou dan groter zijn? Wat is groter denk je: oneindig of 5 x oneindig?
Juist ja allebei even groot want beiden zijn ze oneindig.
Ik vind dit een beetje een halve oplossing. Zoals je het schetst komt het op mij over alsof je denkt dat Allah ‘ongeveer’ weet wat er gaat gebeuren. Hij weet dat Adam niet zal gehoorzamen, maar niet precies op welke manier dat zal uitpakken, of hij kort of lang twijfelt? (Of zie ik dat incorrect?).quote:Op maandag 24 december 2007 13:17 schreef Triggershot het volgende:
In geval van Adam precies hetzelfde, inderdaad God wist van tevoren dat Adam zijn nieuwsgierigheid niet zou kunnen bedwingen, maar daar tegenover staat wel dat Adam tot niets is gedwongen en dat Adam van tevoren gewaarschuwd is, als er sprake is van dwang in een zogenaamde 'vrije keus' (lees: geen vrije wil), is er geen sprake van rechtvaardigheid, terwijl Allah zegt dat zijn rechtvaardigheid basis van alles is.
Luister. Liegen, fouten maken etc etc. Dat zijn eigenschappen die voortkomen uit menselijke tekortkomingen. Die tekortkomingen heeft God niet. Hij is almachtig en alwetend. Daarmee schrijf je hem echt geen belemmeringen aan hoor. Wat wij wel doen zijn logica fouten maken. Hoe kan een steen nou groter dan oneindig wegen? Leg mij dat s uit.quote:Op maandag 24 december 2007 15:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah is 'Al-Hak', hoe kan de waarheid liegen? Je hebt echt geen idee waar je het over hebt hé?
Als Allah zou liegen of zou kunnen liegen tast dat 'de waarheid' aan. Als hij geen fouten kan maken door zijn alwetendheid dan heb je hem nog een belemmering toegeschreven, als je zegt dat Allah zich niet kan antropomorfiseren dan heb je hem nog een belemmering toegeschreven, besef je dit niet?
Nee, Allah weet het wel, maar hij laat de dingen waar hij van te voren al kennis van heeft zodat de mensen en scheppingen zelf getuige van zijn, in andere woorden, pas daadwerkelijk beoordelen met 'wat zij met hun eigen handen plachten te doen'.quote:Op maandag 24 december 2007 15:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje een halve oplossing. Zoals je het schetst komt het op mij over alsof je denkt dat Allah ‘ongeveer’ weet wat er gaat gebeuren. Hij weet dat Adam niet zal gehoorzamen, maar niet precies op welke manier dat zal uitpakken, of hij kort of lang twijfelt? (Of zie ik dat incorrect?).
Dat is een beperktere kennis van zaken dan alwetendheid, of niet?
Je vraagt mij iets waar ik me niet over heb geuit en negeert het als ik zeg dat Allah geen ander god kan scheppen, je zegt zelf dat god een 2e god kan scheppen maar zelf geen tekortkomingen van scheppingen kan hebben, jammer, je ziet je eigen contradicties niet.quote:Op maandag 24 december 2007 15:43 schreef kazakx het volgende:
[..]
Luister. Liegen, fouten maken etc etc. Dat zijn eigenschappen die voortkomen uit menselijke tekortkomingen. Die tekortkomingen heeft God niet. Hij is almachtig en alwetend. Daarmee schrijf je hem echt geen belemmeringen aan hoor. Wat wij wel doen zijn logica fouten maken. Hoe kan een steen nou groter dan oneindig wegen? Leg mij dat s uit.
Ok hoe kan ik je dit duidelijker maken. Ik beweer het volgende.quote:Op maandag 24 december 2007 15:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je vraagt mij iets waar ik me niet over heb geuit en negeert het als ik zeg dat Allah geen ander god kan scheppen, je zegt zelf dat god een 2e god kan scheppen maar zelf geen tekortkomingen van scheppingen kan hebben, jammer, je ziet je eigen contradicties niet.
En nog steeds zie je niet in terwijl je zelf al aan geeft dat de schepping geen god is dat Allah sommige dingen niet kan.quote:Op maandag 24 december 2007 15:56 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok hoe kan ik je dit duidelijker maken. Ik beweer het volgende.
1- Dit soort vragen zijn niet van logische aard. Wij zijn toch rationele mensen? We gaan geen antwoorden geven op onzinnige dingen.
2- Met onze beperkte verstand proberen wij een wezen wat oneindige eigenschappen heeft te toetsen op en met onze beperkingen.
Terug komende op of God een 2e God kan creeeren:
God is op zichzelf God. Hij is niet gecreeerd. Als God een 2e God zou creeeren zou hij gecreeerd zijn en zou die 2e God dus met 1-0 achter staan, dus zou hij geen God kunnen zijn. Want een God kan niet gecreeerd zijn. Wat je ook doet er kan geen 2e God bestaan omdat hij altijd gecreeerd zal zijn. Dus die vraag wat je stelt is onzinnig en valt onder categorie 1. En op domme onzinnige vragen kan je anwoorden wat je wilt maar zal nergens op slaan.
Snap je het nu, of moet ik nog meer voorbeelden geven?
Maar, ‘van te voren’ is toch niet zinnig in de context van een God die buiten de tijd staat? Ik snap dat hij, omdat hij de tijdslijn van te voren gaan overzien, ziet wat er komen gaat. In onze optiek bewerkstelligen wij dat zelf. Ik heb het gevoel dat ik een beslissing maak, waardoor als het ware toekomstige gebeurtenissen beïnvloedt wordt. Als je je een soort vierdimensionale ruimte voorstelt met daarin een waaierachtige-constructie van parallele universa, wordt het traject dat ik ervaar door die ruimte (dat traject is lineair) mede beïnvloedt door mijn keuzes. Dat kan ik snappen.quote:Op maandag 24 december 2007 15:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, Allah weet het wel, maar hij laat de dingen waar hij van te voren al kennis van heeft zodat de mensen en scheppingen zelf getuige van zijn, in andere woorden, pas daadwerkelijk beoordelen met 'wat zij met hun eigen handen plachten te doen'.
'Van te voren' is van toepassing op Adam niet God, God weet wat Adam zal doen voor het zover komt, niet dat God iets in zijn eigen domein een periode moet afwachten waarna hij weet wat er gebeuren gaat. Hebben we wel een vrije wil, hebben we wel een vrije keus, hebben we überhaupt wel controle over onze daden en acties? God heeft niets van tevoren bepaald, er is geen pre-determinisme in de Islam, we hebben een vrije keus gekregen om te kiezen wat we willen binnen parameters van de ons gegeven opties.quote:Op maandag 24 december 2007 18:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar, ‘van te voren’ is toch niet zinnig in de context van een God die buiten de tijd staat? Ik snap dat hij, omdat hij de tijdslijn van te voren gaan overzien, ziet wat er komen gaat. In onze optiek bewerkstelligen wij dat zelf. Ik heb het gevoel dat ik een beslissing maak, waardoor als het ware toekomstige gebeurtenissen beïnvloedt wordt. Als je je een soort vierdimensionale ruimte voorstelt met daarin een waaierachtige-constructie van parallele universa, wordt het traject dat ik ervaar door die ruimte (dat traject is lineair) mede beïnvloedt door mijn keuzes. Dat kan ik snappen.
In een soort Everett-interpretatie kan ik me voorstellen dat er sommige ik-en zijn die het paradijs halen, omdat ze zich bekeren, en sommige ik-en die dat niet doen omdat ze hardnekkig atheïstisch blijven. Maar dat is voglens mij niet het idee, het idee is dat er één ik is, die zich niet splitst en maar één daadwerkelijk traject volgt door deze hypothetische ruimte. Allah ziet al welk traject dat is.
Echter, gegeven een punt op dat traject, is het hele traject tot daartoe ook gedefinieerd. Elk punt heeft een vast verleden. Maar dat impliceert weer, mits er maar één daadwerkelijk traject is, dat de causale keten die wij volgen vastligt. En dan is er, mijns inziens geen keus meer.
Je hebt het over die sites waarin er van de Koran reeds bestaande wiskundige formules worden gevonden door x-+:x = je weet?quote:Op maandag 24 december 2007 18:40 schreef Haushofer het volgende:
Stel je voor: je bent aan het voetballen. Elke keer als je scoort, krijg je een punt.
De wedstrijd begint, en de tegenploeg scoort al gauw een goal. Tot je grote verbazing staat er, in plaats van 1-0, 11-0 op het scoreboard. Als je de scheidsrechter om opheldering vraagt, dan zegt-ie "ja, maar dat was zo'n mooi goal, die kan ik onmogelijk laten meetellen voor 1 punt". Als jij dan verontwaardigt stelt dat dat tegen de regels is, dan zegt de scheids "dit doelpunt was zo mooi, hier maak ik een uitzondering voor, ongeacht de spelregels".
Dat doen veel mensen ook met God. Alles in hun belevingswereld moet aan bepaalde regels voldoen, maar zodra het over God gaat wordt dit allemaal overboord gekieperd.
En waar vooral moslims wel een handje van hebben ( no offence, is mijn Fok-ervaring ), is denken dat ze logisch bezig zijn zodra ze het over God hebben en ook nog es de zaak wiskundig menen te kunnen formuleren. Alsof het logisch allemaal sluitend is. Ik wacht nog op de eerste die gaat stellen dat God Lebesgue-integreerbaar is
Niet specifiek, maar ik heb een boel idiote dingen gezien ja. Straks wordt de Koran nog gebruikt om lekkere kerstrecepten uit te halen of een fietsband mee te plakken.quote:Op maandag 24 december 2007 20:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt het over die sites waarin er van de Koran reeds bestaande wiskundige formules worden gevonden door x-+:x = je weet?
Dát is ook niet hetgeen ik beweer. Hetgeen ik beweer is dat áls God voorkennis kan hebben, doordat hij buiten de tijd staat, en er voor hem dus geen heden en verleden is, dit alleen mogelijk is indien de keten van causaliteit vast ligt.quote:Op maandag 24 december 2007 20:21 schreef Triggershot het volgende:
Zeggen dat God de dingen van te voren zou bepalen omdat hij het weet, zou niets anders zijn dan een marionet pop zijn in Gods scenario.
[...]
Iemand die kennis van de toekomst heeft hoeft niet -altijd- een relatie te hebben met de oorzaken.
Volgens mij ben je echt ignorant he. Welk gedeelte snap je niet van een niet logische vraag?quote:Op maandag 24 december 2007 16:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En nog steeds zie je niet in terwijl je zelf al aan geeft dat de schepping geen god is dat Allah sommige dingen niet kan.
Snap jij zelf nog wat je aan het vertellen bent?quote:Op maandag 24 december 2007 21:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dát is ook niet hetgeen ik beweer. Hetgeen ik beweer is dat áls God voorkennis kan hebben, doordat hij buiten de tijd staat, en er voor hem dus geen heden en verleden is, dit alleen mogelijk is indien de keten van causaliteit vast ligt.
Neem het huidige punt in tijd. Voor je gevoel is het verleden een opeenvolging van gebeurtenissen die naar dit punt toe hebben geleidt. Een seconde geleden was er een bepaalde toestand in de wereld, een uur geleden een andere, et cetera. Dat verleden ligt vast. Er is één keten die tot ‘nu’ geleid heeft. Voor de toekomst echter, voor mijn gevoel, ligt het nog niet vast. Ik zou ‘a’ kunnen doen, of ik zou ‘b’ kunnen doen. Er is als het ware een waaier mogelijk.
Nu echter, God kan voorkennis hebben wat er gaat gebeuren. Hij zou exact kunnen vertellen, niet door te extrapoleren als de weerman, wat er morgen gaat gebeuren om 12:00. Tot in detail – mits hij zou willen. Echter dat tijdsmoment heeft ook weer een een ‘vast’ verleden. Er is één causale keten die tot dat punt leidt. En die keten moet afgelegd worden om in dat punt te komen.
Als God/Allah weet welk punt die keten over 10 jaar aandoet, dan ligt daarmee, impliciet de hele reeks tot op dat punt vast. Niet dat hij dat bepaald heeft (misschien ook wel, misschien heeft hij, aangezien hij tijd en ruimte geschapen heeft het hele tijd/ruimte landschap in één klap neergezet, als afgerond geheel, en maken wij daar een reis doorheen).
Ik kan een keer een tekeningetje maken… het punt is dus dat gegeven een punt in de tijd het verleden vast ligt. Als je een punt in de toekomst kunt geven, ligt daarmee ook het verleden van dat toekomstpunt vast. Zoals de aarde nu is, heeft b.v. Karel de Grote in 814 moeten sterven, heeft WO II moeten plaatsvinden en heb ik geboren moeten worden. Als Allah iemand in het jaar 600 kan vertellen wat er op kerstavond 2007 gebeurt op Fok – en ik zou niet weten waarom niet – dan kan dat alleen omdat hij weet dat 214 jaar na 600 Karel de Grote sterft en 1339 jaar later WO II uitbreekt. Immers, als dat niet zou gebeuren, zou ik dat nu niet typen. En dat is hoe voorkennis determinisme impliceert.
Volgens mij ben jij hier de enige die het niet snapt dus ik zou maar eventjes wat beter m'n best doen, 'vrind'quote:Op maandag 24 december 2007 22:39 schreef kazakx het volgende:
[..]
Snap jij zelf nog wat je aan het vertellen bent?
Volgens de kenners bestaan er een handvol mensen die de algemene (dus niet de speciale) relativiteitstheorie van einstein echt begrijpen, ruimte-tijd continiuum etc. Ik geloof niet dat jullie een van die 4-5 mensen zijn gezien de onzingehalte die jullie hier uitkramen.quote:Op maandag 24 december 2007 22:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij hier de enige die het niet snapt dus ik zou maar eventjes wat beter m'n best doen, 'vrind'
Natuurlijk moet iets zich netjes houden aan oorzaak en gevolg, zo ook met de kennis van Allah, maar de issue hier is dat zijn kennis al aanwezig is voor het is gebeurt, maar dat hij er niets mee te maken heeft, daar mee zeggende dat hij het de vrije loop heeft gegeven zich te ontwikkelen tot wat er gaande is, natuurlijk ben jij het gevolg van het paren van je ouders en is er in zo een voorbeeld wel sprake van predeterminisme, er is wel bepaald dat jij een jongen wordt, ras, kleur dit dat, maar je keuzes tussen goed en slecht zijn niet ingevuld en therefore ook niet je uiteindelijke bestemming, verder ben ik het wel aardig met je eens.quote:Op maandag 24 december 2007 21:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dát is ook niet hetgeen ik beweer. Hetgeen ik beweer is dat áls God voorkennis kan hebben, doordat hij buiten de tijd staat, en er voor hem dus geen heden en verleden is, dit alleen mogelijk is indien de keten van causaliteit vast ligt.
Neem het huidige punt in tijd. Voor je gevoel is het verleden een opeenvolging van gebeurtenissen die naar dit punt toe hebben geleidt. Een seconde geleden was er een bepaalde toestand in de wereld, een uur geleden een andere, et cetera. Dat verleden ligt vast. Er is één keten die tot ‘nu’ geleid heeft. Voor de toekomst echter, voor mijn gevoel, ligt het nog niet vast. Ik zou ‘a’ kunnen doen, of ik zou ‘b’ kunnen doen. Er is als het ware een waaier mogelijk.
Nu echter, God kan voorkennis hebben wat er gaat gebeuren. Hij zou exact kunnen vertellen, niet door te extrapoleren als de weerman, wat er morgen gaat gebeuren om 12:00. Tot in detail – mits hij zou willen. Echter dat tijdsmoment heeft ook weer een een ‘vast’ verleden. Er is één causale keten die tot dat punt leidt. En die keten moet afgelegd worden om in dat punt te komen.
Als God/Allah weet welk punt die keten over 10 jaar aandoet, dan ligt daarmee, impliciet de hele reeks tot op dat punt vast. Niet dat hij dat bepaald heeft (misschien ook wel, misschien heeft hij, aangezien hij tijd en ruimte geschapen heeft het hele tijd/ruimte landschap in één klap neergezet, als afgerond geheel, en maken wij daar een reis doorheen).
Ik kan een keer een tekeningetje maken… het punt is dus dat gegeven een punt in de tijd het verleden vast ligt. Als je een punt in de toekomst kunt geven, ligt daarmee ook het verleden van dat toekomstpunt vast. Zoals de aarde nu is, heeft b.v. Karel de Grote in 814 moeten sterven, heeft WO II moeten plaatsvinden en heb ik geboren moeten worden. Als Allah iemand in het jaar 600 kan vertellen wat er op kerstavond 2007 gebeurt op Fok – en ik zou niet weten waarom niet – dan kan dat alleen omdat hij weet dat 214 jaar na 600 Karel de Grote sterft en 1339 jaar later WO II uitbreekt. Immers, als dat niet zou gebeuren, zou ik dat nu niet typen. En dat is hoe voorkennis determinisme impliceert.
De niet logische kanten.quote:Op maandag 24 december 2007 22:29 schreef kazakx het volgende:
[..]
Volgens mij ben je echt ignorant he. Welk gedeelte snap je niet van een niet logische vraag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |