abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45267546
In een ander topic raakte ik met onze medeuser JAM in gesprek en al snel openbaarde ik mijn agnostische levensbeschouwing. JAM reageerde daarop met zijn mening dat het agnosticisme voortkomt uit luiheid en lafheid. Deze houding tegenover het agnosticisme wordt vaker aangetroffen, maar is deze ook terecht?
  donderdag 11 januari 2007 @ 22:45:07 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_45267624
Ja.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 11 januari 2007 @ 22:45:26 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45267635
"Agnosts are just atheists who havn't really thought about it yet"

Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45267678
Kunnen jullie je standpunten ook onderbouwen?
  donderdag 11 januari 2007 @ 22:48:11 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45267727
Ik zou het niet echt als lui willen betitelen maar... het agnostisme zelf is natuurlijk een onhoudbare positie. Je moet namelijk bij elke claim, hoe belachelijk die ook is, de mogelijkheid in het oog houden dat het wel eens de waarheid zou kunnen zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45267962
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.

Het agnosticisme komt voort uit lafheid

Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?

Het agnosticisme komt voort uit luiheid

Tevens wordt het aanhangen van het agnosticisme veelal bestempeld als een indicator voor het aanwezig zijn van luiheid. Pardon? Alsof een agnost niet het nut inziet van het genereren van kennis. Alsof een agnost vindt dat wetenschappelijk onderzoek onzinnig is en derhalve zou moeten worden gestaakt. Onzin natuurlijk. Een agnost kan heel goed een drang hebben naar het verkrijgen van meer kennis. Dat heeft niets te maken met het standpunt dat met de huidige stand van zaken omtrent de aanwezige kennis geen absolute conclusies kunnen worden getrokken.
pi_45268022
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:48 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou het niet echt als lui willen betitelen maar... het agnostisme zelf is natuurlijk een onhoudbare positie. Je moet namelijk bij elke claim, hoe belachelijk die ook is, de mogelijkheid in het oog houden dat het wel eens de waarheid zou kunnen zijn.
Waarom is dat onhoudbaar? Als jij aan mij vraagt of er onzichtbare dansende biggetjes bestaan met gouden kroontjes op, hoe kan ik die vraag dan met zekerheid beantwoorden? Dat kan ik niet. Dat kan niemand.
  donderdag 11 januari 2007 @ 23:01:53 #8
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_45268247
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.

Het agnosticisme komt voort uit lafheid

Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
Het alternatief is dat je stelt dat het bestaan van een God heel onwaarschijnlijk is en dat je ervan uit gaat dat hij niet bestaat. Ik noem mezelf atheist maar ik kan ook niet met 100% zekerheid zeggen dat God niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Dat doe je toch met alledaagse dingen ook niet? Er is in de praktijk geen 'waar' en 'niet waar' maar een schaal van waarschijnlijkheid. Alle gebeurtenissen op deze aardbol en een stukje psycho-analyse van de mensen uit de tijd toen de heilige boeken geschreven werden zetten de hele notie van een almachtige God behoorlijk aan de kant van 'niet waar'.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_45268309
Kiezen voor neutraliteit kan ook een daad zijn van lef en wijsheid
  donderdag 11 januari 2007 @ 23:04:52 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45268371
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.

Het agnosticisme komt voort uit lafheid

Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?

Het agnosticisme komt voort uit luiheid

Tevens wordt het aanhangen van het agnosticisme veelal bestempeld als een indicator voor het aanwezig zijn van luiheid. Pardon? Alsof een agnost niet het nut inziet van het genereren van kennis. Alsof een agnost vindt dat wetenschappelijk onderzoek onzinnig is en derhalve zou moeten worden gestaakt. Onzin natuurlijk. Een agnost kan heel goed een drang hebben naar het verkrijgen van meer kennis. Dat heeft niets te maken met het standpunt dat met de huidige stand van zaken omtrent de aanwezige kennis geen absolute conclusies kunnen worden getrokken.
In het eerste stukje (over lafheid) wordt een klein foutje gemaakt.

Je gaat er vanuit dat als je een mening hebt over het wel of niet bestaan van een god dat dit een absolute mening is.

Echter als je kijkt naar het 'zwakke atheisme' dan is de mening subtiel anders dan hoe jij je het voorstelt in je post nl:


Jouw post:
"ik ben een atheist dus geloof ik dat god niet bestaat"

Zwak atheisme:
"ik geloof niet dat god bestaat".

Zie je het verschil?
Het komt er op neer dat agnosten eigenlijk verplicht zijn elke claim als mogelijke realiteit aan te nemen.
Zwak atheisme kiest ervoor om een realistisch standpunt in te nemen. Namelijk, je mag eerst aan mij gaan bewijzen dat jouw claims (dat god wel bestaat) waar zijn, de bewijslast ligt bij diegene die iets claimt.

Een agnost zou misschien wel nieuwschierig zijn naar bewijs maar kan het (of een gebrek eraan) niet gebruiken om zelfs een verschikkelijk onlogische theorie te verwerpen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45268453
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:01 schreef roobje het volgende:

[..]

Het alternatief is dat je stelt dat het bestaan van een God heel onwaarschijnlijk is en dat je ervan uit gaat dat hij niet bestaat. Ik noem mezelf atheist maar ik kan ook niet met 100% zekerheid zeggen dat God niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Dat doe je toch met alledaagse dingen ook niet? Er is in de praktijk geen 'waar' en 'niet waar' maar een schaal van waarschijnlijkheid. Alle gebeurtenissen op deze aardbol en een stukje psycho-analyse van de mensen uit de tijd toen de heilige boeken geschreven werden zetten de hele notie van een almachtige God behoorlijk aan de kant van 'niet waar'.
Nee, het zet een bepaald godsbeeld aan de kant van 'niet waar'. Dat is heel wat anders dan dat het concept god aan die kant wordt geplaatst. Ik ben het met je eens dat je op zijn hoogst dan kun spreken in de vorm van een schaal van waarschijnlijkheid. Dus het is zeer waarschijnlijk dat er zwaartekracht is en het zeer onwaarschijnlijk dat er onzichtbare dansende biggetjes met gouden kroontjes bestaan. Maar dat is dan alleen maar een hulpmiddel om je interpretatie van hetgeen je waarneemt te vereenvoudigen. Zo'n waarschijnlijkheidsschaal berust namelijk niet op objectieve absolute bevinding. Want tegenover die schaal kun je ook, terecht, agnostisch zijn: bestaat er zo'n schaal en zo ja, kunnen wij bepalen welke concepten waar op de schaal moeten worden geplaatst?
  donderdag 11 januari 2007 @ 23:10:27 #12
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_45268636
Nee.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_45268859
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:04 schreef SpecialK het volgende:
Jouw post:
"ik ben een atheist dus geloof ik dat god niet bestaat"

Zwak atheisme:
"ik geloof niet dat god bestaat".

Zie je het verschil?
Het komt er op neer dat agnosten eigenlijk verplicht zijn elke claim als mogelijke realiteit aan te nemen.
Zwak atheisme kiest ervoor om een realistisch standpunt in te nemen. Namelijk, je mag eerst aan mij gaan bewijzen dat jouw claims (dat god wel bestaat) waar zijn, de bewijslast ligt bij diegene die iets claimt.
Het zwak atheïsme lijkt voor wat betreft het godsidee op het agnosticisme, maar er is toch een klein verschil. Als je zegt dat je niet gelooft dat God bestaat, dan opper je wel degelijk een standpunt over iets waarover je geen kennis hebt. Geen kennis voor wat betreft de mogelijkheid dat god bestaat en zelfs geen kennis over de eigenschappen van die god. Dat is rationeel gezien een onmogelijk standpunt.

Ik zou eigenlijk een nieuwe term willen introduceren om het probleem van het verschil tussen het zwakke atheïsme en het agnosticisme op te lossen:

Agnostheïsme
Definitie: de overtuiging dat men niet kan weten of er een god bestaat.

Het agnostheïsme verschilt van het agnosticisme in die zin, dat het agnosttheïsme enkel betrekking heeft op een neutraal standpunt tegenover het bestaan van een god en dus niet tegenover het bestaan van bijvoorbeeld smurfen.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:04 schreef SpecialK het volgende:
Een agnost zou misschien wel nieuwschierig zijn naar bewijs maar kan het (of een gebrek eraan) niet gebruiken om zelfs een verschikkelijk onlogische theorie te verwerpen.
Dat is ook niet erg, want een goed agnost weet niet of logica een goede methodologie biedt om zaken te evalueren in het licht van de werkelijkheid.
  donderdag 11 januari 2007 @ 23:25:29 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45269212
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:15 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Het zwak atheïsme lijkt voor wat betreft het godsidee op het agnosticisme, maar er is toch een klein verschil. Als je zegt dat je niet gelooft dat God bestaat, dan opper je wel degelijk een standpunt over iets waarover je geen kennis hebt. Geen kennis voor wat betreft de mogelijkheid dat god bestaat en zelfs geen kennis over de eigenschappen van die god. Dat is rationeel gezien een onmogelijk standpunt.
Er is niks mis met ernaast zitten als alle bewijzen de andere kant op wijzen. Als je maar open staat voor bewijzen die iets anders aangeven.

Zo werkt de wetenschap ook. Zomaar iets claimen, wordt je uitgelachen... stel eerst maar een hypothese op en ga daarna maar eens lekker experimenteren.

Bewijslast is een sleutelbegrip. Daarnaast kan je als atheist gebruikmaken van de logica om de specifiekere claims te verwerpen. Hoe specifieker een gelovige een godsbeeld schetst hoe meer er te toetsen valt aan de werkelijkheid en logica. Dat gaat bij het christendom en de islam zeer zeker op en het laat alleen maar de conclusie over dat -als- er een god bestaat het iig niet eentje is die zij beschrijven.

En deze conclusie mag je als agnost weer net niet trekken
quote:
Ik zou eigenlijk een nieuwe term willen introduceren om het probleem van het verschil tussen het zwakke atheïsme en het agnosticisme op te lossen:

Agnostheïsme
Definitie: de overtuiging dat men niet kan weten of er een god bestaat.

Het agnostheïsme verschilt van het agnosticisme in die zin, dat het agnosttheïsme enkel betrekking heeft op een neutraal standpunt tegenover het bestaan van een god en dus niet tegenover het bestaan van bijvoorbeeld smurfen.
[..]

Dat is ook niet erg, want een goed agnost weet niet of logica een goede methodologie biedt om zaken te evalueren in het licht van de werkelijkheid.
Diezelfde agnost die dus achter z'n computertje forumpjes checkt en lekkere breezah's aan het SMS-en is enzo? (met andere woorden, gebruikt maakt van de techniek die met wetenschap en logica is opgebouwd)

Tenzij je me nu wilt vertellen dat agnosten een filosofie er op nahouden dat wij als subjectieve zintuigswezens nooit zullen weten of onze omgeving wel echt is of niet.

Dat is overgens niet zo, die filosofie behoort al weer thuis in een andere stroming (ben de naam even kwijt alleen )
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45269633
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:25 schreef SpecialK het volgende:
Diezelfde agnost die dus achter z'n computertje forumpjes checkt en lekkere breezah's aan het SMS-en is enzo? (met andere woorden, gebruikt maakt van de techniek die met wetenschap en logica is opgebouwd)

Tenzij je me nu wilt vertellen dat agnosten een filosofie er op nahouden dat wij als subjectieve zintuigswezens nooit zullen weten of onze omgeving wel echt is of niet.

Dat is overgens niet zo, die filosofie behoort al weer thuis in een andere stroming (ben de naam even kwijt alleen )
Dat wilde ik toevallig wel aanhalen inderdaad . Het idee dat het concept dat wij werkelijkheid noemen niet de daadwerkelijke werkelijkheid is, is een mogelijkheid. De enige reden waarom we onze werkelijkheid als werkelijkheid beschouwen is dat het eenvoudige is voor ons om er mee om te gaan. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, want wat moeten we anders? Maar in andere topics heb ik al eens aangegeven dat op die aanname het empirisme stoelt en daarop is weer de hele wetenschap gebaseerd en nu wordt alles afgemeten aan het concept dat wij werkelijkheid noemen, terwijl dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is in essentie. Is een agnost een hypocriet als hij gebruik makende van een pc op een internetforum beweert niets zeker te weten? Is hij een hypocriet omdat hij het waarheidsgehalte van de wetenschap betwijfelt, terwijl hij gebruik maakt van producten die door diezelfde wetenschap zijn voortgebracht? Dat mag misschien zo lijken, maar dat het is onjuist. De agnost is ook maar een mens die leeft in het concept dat we werkelijkheid noemen en maakt daarbinnen gebruik van de mogelijkheden die dat concept biedt, maar tegelijkertijd is het heel goed mogelijk om de realiteit ervan te betwijfelen.
pi_45272768
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.

Het agnosticisme komt voort uit lafheid

Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
In ons land hoef je geen held te zijn om agnost te zijn en ook geen lafaard.
Als je agnost bent in een Islamitisch land en je brengt je mening in het openbaar naarvoren, dan ben je zelfs een held. Dus lafheid is in dit verband situatiegebonden en heeft niets met de waarheid(svinding) als zodanig te maken.

Het maakt natuurlijk wel een verschil uit of je "niet weet" of "niet kunt weten" of God bestaat.
Het eerste geval suggereert onvoldoende kennis of luiheid om er achter te komen.
De 2e optie is van kennistheroretische en/of logische aard en wijst op een onmogelijkheid.

Ook de aanhangers van het "ietsisme" ("ik geloof niet in God, maar wel dat er iets is") schaar ik onder de agnosten van type 1: de luie denkers.

Het stellen als feit dat God niet bestaat is even onzinnig als het ontkennen van het bestaan van kabouters of het spagethiemonster (en zijn 100.000den concurrenten)

Ik denk dat A-theisme in de precieze betekenis van het woord het enige alternatief is tov geloven.
Bij een a-theïst, komt het idee van een God in zijn denken en doen gewoon niet voor. In deze zin is hij/zij dan ook niet iemand die het (een) geloof bestrijdt of afkeurt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_45273203
Ja aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Je moet wel een keus maken, denk je dat God bestaat of niet? Maar aan de andere kan, je kan nooit met 100% zeker weten of God wel of niet bestaat. Ik geloof niet in God. Ik heb de keus gemaakt, geloof in God is whisfull thinking.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  vrijdag 12 januari 2007 @ 03:18:04 #18
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_45274042
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:26 schreef Oud_student het volgende:

In ons land hoef je geen held te zijn om agnost te zijn en ook geen lafaard.
Als je agnost bent in een Islamitisch land en je brengt je mening in het openbaar naarvoren, dan ben je zelfs een held. Dus lafheid is in dit verband situatiegebonden en heeft niets met de waarheid(svinding) als zodanig te maken.
Volgens mij zit de lafheid niet in het in het openbaar treden met je mening, maar het weigeren van het maken van een keuze. Dan maakt de situatie niet uit.
pi_45276367
Maar hoe kun je een goede keuze maken en waarom moet je per se een keuze maken?

Ik ben het overigens met Oud_Student eens dat het atheïsme in de letterlijke betekenis van het woord niets anders is dan het leven zonder god. Dus niet dat je ontkent dat er een godheid bestaat, maar dat het simpelweg niet aanneemt, omdat er geen bewijs voor bestaat.
pi_45276926
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 03:18 schreef Zzyzx het volgende:
Volgens mij zit de lafheid niet in het in het openbaar treden met je mening, maar het weigeren van het maken van een keuze. Dan maakt de situatie niet uit.
Lafheid is toch een waarde oordeel ?
Zowel het wel als niet kiezen uit 2 alternatieven kan laf gevonden worden of het is niet van toepassing.
Kun je laf zijn tegenover jezelf, zonder de waardeoordelen van je omgeving erin te betrekken ?
Of heb je dan een gespleten persoonlijkheid ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 13:13:48 #21
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_45282145
Degenen die agnosten laf of lui vinden omdat ze erkennen dat ze geen zekerheid hebben over het al dan niet bestaan van een hogere macht die neigt zelf naar fundamentalistische opvattingen.

Of is er iemand die durft te beweren: 'Ik weet zeker dat God / Allah whatever wel/ niet bestaat? (en die dat kan onderbouwen met bewijzen die verder gaan dan 'ik voel zijn aanwezigheid')
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_45290068
Agnosticisme vind ik in bepaalde vormen nog niet lui (de "Ik weet het niet"-variant), maar wel als het een waarheidsrelativistische houding aanneemt ("Absolute waarden bestaan niet en we kunnen er ook niets over weten"). Dat discussies uiteindelijk concluderen dat het slechts maar 'interpretatie is' of 'dat iedereen een andere mening heeft'. Dat zijn open deuren intrappen en filosofische luiheid. Waar levensbeschouwelijke verschillen optreden wordt het juist interessant.

Zwak atheisme heeft trouwens veel raakvlakken met agnosticisme. Het zit als het ware verweven in elkaar.
pi_45290460
Ja agnosten zijn de oportunisten onder de onwetenden.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 17:26:43 #24
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45290597
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.

omdat we niets metafysisch kunnen 'bewijzen' zijn we allemaal agnostisch, strict genomen. aangezien niemand 'het' kan 'weten'
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  vrijdag 12 januari 2007 @ 18:57:22 #25
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_45292885
Ik vind de stelling onwaar.

Het is net zo laf of lui als het innemen van een neutrale stelling.

Laten we het Agnosticisme vooral WIJS noemen, immers, is het voor het leven zelf nou echt relevant of God bestaat of niet? Nee toch? Nou dan! Je moet het leven gewoon leven, en tijdens het leven voel je zelf dondersgoed aan wat goed is en wat fout. Het is slechts de vraag hoe eerlijk je durft te zijn, vooral tegenover JEZELF.

JAM heeft blijkbaar geen benul waarover hij praat.

Bizar trouwens dat sommige mensen hier dus denken dat iedereen altijd maar moet worden gedwongen tot het hebben van een mening en het verdedigen daarvan
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:12:39 #26
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_45293201
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.
Het enige verschil tussen 'ietsisme en agnotisme is toch dat de eerste niet uitgaat van een god als in de wereldreligies? (Bijbel, Koran etc). Zo ja: waarom zou dat luiheid zijn?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:28:07 #27
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45293599
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 18:57 schreef Hallulama het volgende:
Ik vind de stelling onwaar.

Het is net zo laf of lui als het innemen van een neutrale stelling.

Laten we het Agnosticisme vooral WIJS noemen, immers, is het voor het leven zelf nou echt relevant of God bestaat of niet? Nee toch? Nou dan! Je moet het leven gewoon leven, en tijdens het leven voel je zelf dondersgoed aan wat goed is en wat fout. Het is slechts de vraag hoe eerlijk je durft te zijn, vooral tegenover JEZELF.

JAM heeft blijkbaar geen benul waarover hij praat.

Bizar trouwens dat sommige mensen hier dus denken dat iedereen altijd maar moet worden gedwongen tot het hebben van een mening en het verdedigen daarvan
En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.

Laten we mensen vooral wijs noemen als ze een dergelijke opstelling aannemen.

Mensen zijn mensen. Ik beoordeel ze op hun gedrag, niet op welk labeltje ze op zichzelf willen plakken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:38:50 #28
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_45293872
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:28 schreef SpecialK het volgende:

En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.

Laten we mensen vooral wijs noemen als ze een dergelijke opstelling aannemen.

Mensen zijn mensen. Ik beoordeel ze op hun gedrag, niet op welk labeltje ze op zichzelf willen plakken.
Je zegt het zelf al, mensen zijn mensen, en in iedere tak van sport vind je wel van die zelfvoldane kwallen, in de ene tak van sport wellicht wat meer dan in de andere tak van sport, maar laat JAM zijn verhaal dan gewoon beperken tot de mens zelf, en niet tot een stroming, want dat hou je eenvoudigweg niet overeind (valt me op dat ik een soortgelijke opmerking maakte trouwens, leuk he, het zal wel een soort vind-de-balans-terug-reactie zijn geweest).

Ik bedoel, die paar agnostici die op dit forum komen kunnen toevallig net het soort mensen zijn die helemaal niets te verwijten valt

Klaag er maar over als je het voor je neus tegenkomt, zou ik zeggen!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:41:37 #29
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45293945
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.

omdat we niets metafysisch kunnen 'bewijzen' zijn we allemaal agnostisch, strict genomen. aangezien niemand 'het' kan 'weten'
Tegelijk is de gemiddelde gelovige ook filosofisch lui door rustig een dogma te gaan volgen.
Zyggie.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:47:03 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45294096
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:38 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al, mensen zijn mensen, en in iedere tak van sport vind je wel van die zelfvoldane kwallen, in de ene tak van sport wellicht wat meer dan in de andere tak van sport, maar laat JAM zijn verhaal dan gewoon beperken tot de mens zelf, en niet tot een stroming, want dat hou je eenvoudigweg niet overeind (valt me op dat ik een soortgelijke opmerking maakte trouwens, leuk he, het zal wel een soort vind-de-balans-terug-reactie zijn geweest).

Ik bedoel, die paar agnostici die op dit forum komen kunnen toevallig net het soort mensen zijn die helemaal niets te verwijten valt

Klaag er maar over als je het voor je neus tegenkomt, zou ik zeggen!
Fuifduif zegt er eentje te zijn. Die gast heeft tevens arrogantie uitgevonden
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45297080
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.
Dat is net zo'n opmerking als zeggen dat het Christendom filosofische luiheid is, aangezien daar alles voor je wordt uitgekauwd.

-edit: enigszins dubbel, zie ik net.

[ Bericht 5% gewijzigd door Haushofer op 12-01-2007 21:35:29 ]
pi_45297897
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Fuifduif zegt er eentje te zijn. Die gast heeft tevens arrogantie uitgevonden
Ik ben overigens FuifDuif . Agnosticisme is geen indicator voor gedrag en karakter. Arrogante lui heb je in iedere categorie. En ik ben overigens totaal niet arrogant.
pi_45297995
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 19:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.
Hoezo het liefst zo opzichtelijk mogelijk? Waar heb je dat gezien? En wat kun je anders dan je hoofd schudden bij het aanschouwen van geloofsdebatten? Het gaat keer op keer op dezelfde manier en de uitkomst is altijd dezelfde: namelijk dat er geen uitkomst is.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 21:45:16 #34
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_45298232
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.

Het agnosticisme komt voort uit lafheid

Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
De lafheid van het agnosticisme komt voort uit dat men ondanks deze wetenschap, niet te weten of er wel of niet een God bestaat, daar geen consequenties aan durft te binden. Ik zeg; of er nu een God is of niet, verandert niets aan de zaak. Dat doet er simpelweg niet toe. Wij kunnen dus, omdat God überhaupt geen invulling heeft; stellen dat God er niet is.
quote:
Het agnosticisme komt voort uit luiheid

Tevens wordt het aanhangen van het agnosticisme veelal bestempeld als een indicator voor het aanwezig zijn van luiheid. Pardon? Alsof een agnost niet het nut inziet van het genereren van kennis. Alsof een agnost vindt dat wetenschappelijk onderzoek onzinnig is en derhalve zou moeten worden gestaakt. Onzin natuurlijk. Een agnost kan heel goed een drang hebben naar het verkrijgen van meer kennis. Dat heeft niets te maken met het standpunt dat met de huidige stand van zaken omtrent de aanwezige kennis geen absolute conclusies kunnen worden getrokken.
Dit is niet waar men op doelt wanneer men de agnost beschuldigt van luiheid. Iemand die slacht- en bouwafval verwerkt is geen lui mens (dat is godverdomde keihard werk en ik kan het weten) maar kan ook agnost zijn. Ik heb het hier over intellucuele luiheid. Ik zie niet wat de behoefte aan wetenschappenlijk onderzoek (wat in weze neerkomt op het sorterenvan slacht- en bouwafval) te maken heeft met het wel of niet aanhangen van agnosticisme. Dat staat volkomen los van elkaar.
Nu ja; de agnost portreteert de behoefte zich met een godsdienstig vraagstuk bezig te houden, namelijk; het zich uitspreken over het wel of niet bestaan van een God maar gaat elke discussie over bewijsvoering dan wel ontkrachting hiervan uit de weg door te stellen dat wij hier toe geen toegang hebben. Ik denk dan; waarom zou men zich er dan überhaupt mee bezig houden?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_45307132
Ik zie niet in dat je het agnosticisme op goede gronden (intellectuele) luiheid aan kan wrijven.

Net als bij het atheïsme heeft het agnosticisme een sterke (over het transcendente kan men niets weten) en een zwakke vorm (over het transcendente weet men niets). Let wel: het gaat hier niet over wetenschap. Immers, wetenschap ziet op het verkrijgen van empirische kennis over de werkelijkheid zoals deze tot ons komt. Het is voor een agnost heel wel mogelijk - zonder voorbehoud - een wetenschappelijke houding aan te nemen.

Het is niet zo dat de agnost geen positie inneemt mbt het transcendente (zie bovenstaande). De agnost claimt slechts dat doorslaggevende bewijzen niet voorhanden zijn of kunnen zijn. Een agnost kan dus prima geloven dat God al dan niet bestaat, hij zal echter niet beweren dat hij het weet. Het lijkt mij een heel redelijke positie. Wie kan in alle redelijkheid beweren dat hij het menselijke gezichtspunt kan overstijgen en zodoende kennis kan vergaren over het transcendente, het overstijgende?
  zaterdag 13 januari 2007 @ 09:34:59 #36
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45307707
Nee natuurlijk niet en zwambtenaar weet zelf ook wel hoe ik daarover denk .

Voor de rest: noch de atheïst, noch de theïst kan geheel zeker zijn. Je eigen standpunt verkondigen alsof het de waarheid was is dus wel ietwat voorbarig. De agnost erkent dat de waarheid verborgen is en dat we die in dit leven waarschijnlijk niet zullen achterhalen.
Niet meer actief op Fok!
pi_45307791
Agnosticisme geeft het idee dat argumenten (over welk onderwerp dan ook) gelijkwaardig zijn en dat we de vraag dus maar beter kunnen laten liggen. Misschien ligt het aan de persoonlijkheid, maar ik laat een vraag niet zomaar liggen, zeker niet als ze zo veel verschil maken als de vraag of er een god is (het hele universum verandert erdoor). Ook al denk je het niet zeker te kunnen weten, kun je argumenten voor elke godheid vergelijken en op basis daarvan een waarschijnlijkheid maken. Genesis legt uit dat een god de aarde in zes dagen heeft gemaakt, de werkelijkheid wijst op iets anders...dan is het geen alwetende god meer en wordt de (beschrijving van de) godheid onwaarschijnlijk.

Maar wat me eerder opvalt is het agnostisch fundamentalisme, de stellige overtuiging dat je niks weet. Dan vraag ik me af hoe je aan die kennis komt.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 09:52:04 #38
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_45307823
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 09:46 schreef Autodidact het volgende:
Misschien ligt het aan de persoonlijkheid, maar ik laat een vraag niet zomaar liggen, zeker niet als ze zo veel verschil maken als de vraag of er een god is (het hele universum verandert erdoor).
wat is de relevantie van het al dan niet bestaan van God voor de manier waarop jij je leven leidt?
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_45308372
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 09:52 schreef Abbadon het volgende:

[..]

wat is de relevantie van het al dan niet bestaan van God voor de manier waarop jij je leven leidt?
Er zijn heel veel verschillen te noemen. Beseffen dat je maar 1 leven hebt is een goede reden er iets van te maken en je vooral met deze aarde bezig te houden....Het geeft een vrije geest, vooruitgang (ook in moraal), zonder angst ooit veroordeeld te worden omdat je je niet houdt aan de dogma's van een of ander woestijnvolk....Een brein dat bereid is te geloven in een god is makkelijk te manipuleren om in allerlei vreemde , soms schadelijke zaken te geloven (zie de opleving van paranormale zooi etc)...De predestinatieleer afwijzen geeft je de mogelijkheid je eigen levensloop te beïnvloeden....wetenschappelijke vragen trachten te beantwoorden, in plaats van ze te vullen met een godheid als je het niet snapt (luiheid) etc. etc.

Oftewel: een universum met god is totaal anders dan een universum zonder.

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 13-01-2007 10:55:33 ]
pi_45308748
Iemand kan het wel of niet eens zijn met het agnosticisme, maar het getuigt absoluut niet per definitie van luiheid en lafheid. Een voorbeeld van een bekende agnost is Wittgenstein en zijn agnostische positie komt voort uit zijn taalfilosofische en kentheoretische gedachten. Iemand die messcherpe taalfilosofische en logisch-wiskundige teksten heeft geschreven en heeft beweerd dat geen enkele metafysische stelling zinvol is, daarover kan je veel beweren maar absoluut niet dat hij filosofisch lui en laf was.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_45309279
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 09:46 schreef Autodidact het volgende:
Agnosticisme geeft het idee dat argumenten (over welk onderwerp dan ook) gelijkwaardig zijn en dat we de vraag dus maar beter kunnen laten liggen. Misschien ligt het aan de persoonlijkheid, maar ik laat een vraag niet zomaar liggen, zeker niet als ze zo veel verschil maken als de vraag of er een god is (het hele universum verandert erdoor). Ook al denk je het niet zeker te kunnen weten, kun je argumenten voor elke godheid vergelijken en op basis daarvan een waarschijnlijkheid maken. Genesis legt uit dat een god de aarde in zes dagen heeft gemaakt, de werkelijkheid wijst op iets anders...dan is het geen alwetende god meer en wordt de (beschrijving van de) godheid onwaarschijnlijk.

Maar wat me eerder opvalt is het agnostisch fundamentalisme, de stellige overtuiging dat je niks weet. Dan vraag ik me af hoe je aan die kennis komt.
Waaruit leid jij af dat agnosten voor- en tegenargumenten omtrent welk probleem dan ook als gelijkwaardig beschouwen? Dat is een onjuiste constatering naar mijn idee. Je kunt als agnost heel goed in kansen denken. Zoals de kans dat ik op dit moment werkelijk een post aan het tikken ben is heel groot, zo niet 100%. De kansberekeningen laat ik zelf heel erg afhangen van logica, argumenten en natuurlijk empirisch bewijs. Zo kan ik met grote zekerheid voorspellen dat ook morgen de zon weer op zal komen. Maar kan ik ook een uitspraak doen over de kans dat er onzichtbare groene dansende biggetjes bestaan? Ik kan aannemen, zoals vrijwel iedereen dat zal doen, dat deze kans zeer klein is, maar dat is slechts een aanname op basis van wat wij vinden dat logisch is. En hoe zit het dan met God? Dat hangt af van de definitie van God. Als we het hebben over de christelijke God kunnen we meer redeneren in kansen, maar veel mensen hebben een heel vaag idee over wie of wat God is. In feite komt het er dan op neer: God is een soort van superintelligentie die het fysische overstijgt of iets dergelijks. Het komt er dan eigenlijk op neer dat God ondefinieerbaar is en wat ondefinieerbaar is kan niet worden getoetst aan de hand van rationele methoden.

Het is een misvatting om te denken dat agnosten als het ware op hun stoel zitten met de overtuiging dat niets zin heeft om over na te denken, want niets is zeker.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 12:08:30 #42
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_45309685
Er rest uiteindelijk niets dan dingen aannemen, want alles weten bestaat niet, dat is een paradox, immers, hoe kun je zeker weten dat je alles weet?

Uiteraard moeten we wel iets organiseren om het leven hanteerbaar te houden, dus vanuit praktische overwegingen maken we afspraken met elkaar over talen, naamgevingen, methoden en gewoonten.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_45309882
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Waaruit leid jij af dat agnosten voor- en tegenargumenten omtrent welk probleem dan ook als gelijkwaardig beschouwen? Dat is een onjuiste constatering naar mijn idee. Je kunt als agnost heel goed in kansen denken. Zoals de kans dat ik op dit moment werkelijk een post aan het tikken ben is heel groot, zo niet 100%. De kansberekeningen laat ik zelf heel erg afhangen van logica, argumenten en natuurlijk empirisch bewijs. Zo kan ik met grote zekerheid voorspellen dat ook morgen de zon weer op zal komen. Maar kan ik ook een uitspraak doen over de kans dat er onzichtbare groene dansende biggetjes bestaan? Ik kan aannemen, zoals vrijwel iedereen dat zal doen, dat deze kans zeer klein is, maar dat is slechts een aanname op basis van wat wij vinden dat logisch is.
Precies. Feitelijk zijn wij hier natuurlijk geen agnost in. Gedragsmatig is iedereen atheïst met betrekking tot de Zeemeermin of groene dansende biggetjes. Het komt niet eens in ons op om mee te gaan in een discussie over dit soort claims.
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:

En hoe zit het dan met God? Dat hangt af van de definitie van God. Als we het hebben over de christelijke God kunnen we meer redeneren in kansen, maar veel mensen hebben een heel vaag idee over wie of wat God is. In feite komt het er dan op neer: God is een soort van superintelligentie die het fysische overstijgt of iets dergelijks. Het komt er dan eigenlijk op neer dat God ondefinieerbaar is en wat ondefinieerbaar is kan niet worden getoetst aan de hand van rationele methoden.
Ja. Elke claim die zichzelf buiten de rationele methode plaatst is natuurlijk niet te toetsen met die methode. Helaas is dit in de werkelijkheid niet zo. Voor de meeste mensen is God wel degelijk ook iets fysisch, iemand die ze toespreekt (je kunt toetsen hoe dit zich in de hersenen manifesteert), iemand die moraal levert (je kunt onderzoeken hoe moraal in de geschiedenis is geëvolueerd, en zien dat er geen houvast te vinden is). Voor gelovigen is een god niet ondefinieerbaar, anders zouden ze er niet in geloven natuurlijk. Dat het ondefinieerbaar is, is al een definitie.
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:

Het is een misvatting om te denken dat agnosten als het ware op hun stoel zitten met de overtuiging dat niets zin heeft om over na te denken, want niets is zeker.
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?
  zaterdag 13 januari 2007 @ 13:28:07 #44
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_45311556
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:33 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Ik ben overigens FuifDuif . Agnosticisme is geen indicator voor gedrag en karakter. Arrogante lui heb je in iedere categorie. En ik ben overigens totaal niet arrogant.
Dus toch? (of maak je nu een garpje? )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_45313396
quote:
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?

Je geeft de positie van het agnosticisme (wederom) onjuist weer. Jij lijkt te verwijzen naar een algeheel relativisme. De agnost is echter van mening dat er geen betrouwbare kenbronnen zijn, waardoor geen zinvolle uitspraken mogelijk zijn (vgl. ook eerdere post mbt Wittgenstein) over het transcendente, het metafysische, het overstijgende. Waarom? Omdat het hierbij gaat om uitspraken die betrekking hebben op een mensoverstijgende dimensie. Of deze dimensie er werkelijk en, zo ja, hoe deze eruit ziet is niets met zekerheid te zeggen.

Ik hoop dat de positie je nu iig duidelijk is.
pi_45313499
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:38 schreef Filo het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?

Je geeft de positie van het agnosticisme (wederom) onjuist weer. Jij lijkt te verwijzen naar een algeheel relativisme. De agnost is echter van mening dat er geen betrouwbare kenbronnen zijn, waardoor geen zinvolle uitspraken mogelijk zijn (vgl. ook eerdere post mbt Wittgenstein) over het transcendente, het metafysische, het overstijgende. Waarom? Omdat het hierbij gaat om uitspraken die betrekking hebben op een mensoverstijgende dimensie. Of deze dimensie er werkelijk en, zo ja, hoe deze eruit ziet is niets met zekerheid te zeggen.

Ik hoop dat de positie je nu iig duidelijk is.
Ja, ik ken de positie. Je geeft in een stelling al aan dat het niet te begrijpen is (het transcendente, het metafysische, het overstijgende) en stelt vervolgens dat het inderdaad niet te begrijpen is. Ik hoop niet dat je er lang over hebt gedaan om tot die conclusie te komen, natuurlijk is dat zo: je stelt je criterium zelf.

Als ik zeg dat een [vul een onzinwoord in] inderdaad een [zelfde onzinwoord] is, zegt dat niks over het feitelijke bestaan van de betekenis achter [onzinwoord], het zegt iets over de taal die je gebruikt.

Over extra dimensies. Kan best. Een wezen in een tweedimensionale wereld zal een derde dimensie nooit kennen, tenzij hij erin gelanceerd wordt. Dat is een agnosticisme dat we allemaal hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 13-01-2007 14:56:45 ]
pi_45314613
quote:
Ja, ik ken de positie. Je geeft in een stelling al aan dat het niet te begrijpen is (het transcendente, het metafysische, het overstijgende) en stelt vervolgens dat het inderdaad niet te begrijpen is. Ik hoop niet dat je er lang over hebt gedaan om tot die conclusie te komen, natuurlijk is dat zo: je stelt je criterium zelf.

Als ik zeg dat een [vul een onzinwoord in] inderdaad een [zelfde onzinwoord] is, zegt dat niks over het feitelijke bestaan van de betekenis achter [onzinwoord], het zegt iets over de taal die je gebruikt.

Over extra dimensies. Kan best. Een wezen in een tweedimensionale wereld zal een derde dimensie nooit kennen, tenzij hij erin gelanceerd wordt. Dat is een agnosticisme dat we allemaal hebben.
Nee, je redenering snijdt geen hout en de enigszins denigrerende toon die ik meen te bespeuren is volledig misplaatst.

Natuurlijk is alles gerelateerd aan taal; we zijn talige wezens, die communiceren mbv taal. Uit het begrip 'transcendent' volgt echter dat het om een domein gaat dat - als het domein al realiteit heeft - voor de mens niet kenbaar is. Er kan niet met zekerheid worden beweerd of er iets is dat uitstijgt boven het door de mens gekende. Simpelweg omdat het - het ligt al in de term besloten - aan de menselijke kenvermogens transcendeert. Kortom: we worden ernstig beperkt door ons beperkte gezichtspunt.
pi_45315664
quote:
Iemand die messcherpe taalfilosofische en logisch-wiskundige teksten heeft geschreven en heeft beweerd dat geen enkele metafysische stelling zinvol is, daarover kan je veel beweren maar absoluut niet dat hij filosofisch lui en laf was.
Zijn dan - strict genomen - Nietzsche en Russell ook geen agnosten? Logisch-positivistisch gezien kunnen we inderdaad geen enkele zinnige uitspraak doen over metafysische ervaringen en dat zij juist vanuit dat vertrekpunt agnost zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2007 16:14:18 ]
pi_45316097
quote:
Agnostheïsme
Definitie: de overtuiging dat men niet kan weten of er een god bestaat.
Die scheiding tussen agnosten bestaat al. Sterk en zwak-agnosticisme, net als zwak en sterk-atheisme.
pi_45320565
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 13:28 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Dus toch? (of maak je nu een garpje? )
Nee, geen grapje. Ik bèn FuifDuif .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')