Een klassiek dilemma. Vrijheid van levensovertuiging en vrijheid van meningsuiting en het verbod op het maken van onrechtmatig onderscheid (of zo je wil : discriminatie) sluiten elkaar in dit geval uit. Welke van de twee zou hier belangrijker moeten zijn?quote:AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam eist opheldering van een middelbare school over een anti-homotekst in de pas verschenen schoolgids. De school De Passie in het stadsdeel Westerpark verzorgt evangelisch en bijbelgetrouw onderwijs. Wethouder Ahmed Aboutaleb wil uitleg.
In de gids staat volgens een gemeentewoordvoerder dat homoseksualiteit niet strookt met de uitgangspunten van de school.
Verder wordt gemeld dat er geen openlijk homoseksuele leerkrachten op De Passie rondlopen.
Dus - je mag een godsdienst aanhangen, als je maar aan de wet houd.quote:Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging,
individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden,
behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Kan toch niet duidelijker?quote:Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk
behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke
gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Ben je een beetje homofoob?quote:Op donderdag 11 januari 2007 14:55 schreef buachaille het volgende:
Nou die school heeft groot gelijk. Straks staat er zo'n figuur met een leren pet op zijn hoofd voor de klas les te geven. En een vegetarier wordt toch ook niet aangenomen als secretaresse bij de Vereeniging der Nederlandsche Slagers.
Natuurlijk zal links Nederland wel weer op zijn achterste benen staan, maar als die zelfde leren pet de ledenvergadering van de Partij van de Dieren gaat bezoeken zal hij ook weggekeken worden door de verganistische achterban.
Nee, ik ben niet bang voor homoseksuelen en zeker niet bang om het te worden. Ik heb ook geen hekel aan homo's, ik beschouw het als een aandoening waar ik zelf niet trots op zou zijn als ik het zou hebben.quote:
Beetje jammer. Doet m.i. afbreuk aan je persoonlijkheid. Aan de andere kant, ik zou ook niet trots om mezelf zijn als ik dacht zoals jou.quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:26 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet bang voor homoseksuelen en zeker niet bang om het te worden. Ik heb ook geen hekel aan homo's, ik beschouw het als een aandoening waar ik zelf niet trots op zou zijn als ik het zou hebben.
Nou die is sterk hoorquote:Op donderdag 11 januari 2007 14:55 schreef buachaille het volgende:
Nou die school heeft groot gelijk. Straks staat er zo'n figuur met een leren pet op zijn hoofd voor de klas les te geven.
Homofilie een aandoening?quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:26 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet bang voor homoseksuelen en zeker niet bang om het te worden. Ik heb ook geen hekel aan homo's, ik beschouw het als een aandoening waar ik zelf niet trots op zou zijn als ik het zou hebben.
quote:
En wat als een allochtoon nou geen hand wil schudden? Dan mag dat mens niet aangenomen worden en staat rechts Nederland weer op zijn achterste benen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 14:55 schreef buachaille het volgende:
Nou die school heeft groot gelijk. Straks staat er zo'n figuur met een leren pet op zijn hoofd voor de klas les te geven. En een vegetarier wordt toch ook niet aangenomen als secretaresse bij de Vereeniging der Nederlandsche Slagers.
Natuurlijk zal links Nederland wel weer op zijn achterste benen staan, maar als die zelfde leren pet de ledenvergadering van de Partij van de Dieren gaat bezoeken zal hij ook weggekeken worden door de verganistische achterban.
Het is precies hetzelfde probleem. Eerder ging het over een dame die weigerde mannen de hand te schudden. Die is terecht geweigerd door de school omdat dat niet strookte met de opvattingen. Nu gaat het om een school die vind dat homoseksuelen niet als leraar voor de klas kunnen gaan omdat dat niet strookt met de Bijbel en met de opvattingen van de ouders van de kinderen. De betreffende persoon heeft keuze uit scholen genoeg en kan kiezen voor een liberale school. Bij Islamitische scholen zullen juffen niet aan de bak komen zonder hoofddoek en al helemaal geen overtuigd Christelijke mannen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En wat als een allochtoon nou geen hand wil schudden? Dan mag dat mens niet aangenomen worden en staat rechts Nederland weer op zijn achterste benen.
Feitelijk zit er niet zoveel verschil in. Allemaal zijn we, hoe menselijk, bang voor het onzekere. Het verschil zit hem, zoals vaak, in de mate. Zekerheid is namelijk bekend en veilig, onbekend is daarmee onveilig, en dat kun je dan als weet-ik-veel-wie maar beter buiten de deur houden. Maar het is gewoon klinklare discriminatie.
Verschil is dat er nu begrip voor wordt getoond. Iets wat in andere topics als 'allochtonenknuffelaar' bestempeld wordt.
Als het nu een islamitische school was, was het ongetwijfeld hét toonbeeld dat al die scholen zo zijn. Dit wordt weer als uitzondering beschouwd. Zit er verschil in? Nope.
Ik vind dit niet direct een anti-homo tekst, maar gewoon de missie visie van de schoolquote:In de gids staat volgens een gemeentewoordvoerder dat homoseksualiteit niet strookt met de uitgangspunten van de school.
Verder wordt gemeld dat er geen openlijk homoseksuele leerkrachten op De Passie rondlopen
Homofilie is toch een aandoening? Net als hemofile, of blauwe ogen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Kalm aan hij verwart het met Hemofilie :hihi: En daarnaast kan je nog altijd betwisten wat "een aandoening" precies inhoudt.
Ik ben het bijna helemaal met je eens.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En wat als een allochtoon nou geen hand wil schudden? Dan mag dat mens niet aangenomen worden en staat rechts Nederland weer op zijn achterste benen.
Feitelijk zit er niet zoveel verschil in. Allemaal zijn we, hoe menselijk, bang voor het onzekere. Het verschil zit hem, zoals vaak, in de mate. Zekerheid is namelijk bekend en veilig, onbekend is daarmee onveilig, en dat kun je dan als weet-ik-veel-wie maar beter buiten de deur houden. Maar het is gewoon klinklare discriminatie.
Verschil is dat er nu begrip voor wordt getoond. Iets wat in andere topics als 'allochtonenknuffelaar' bestempeld wordt.
Als het nu een islamitische school was, was het ongetwijfeld hét toonbeeld dat al die scholen zo zijn. Dit wordt weer als uitzondering beschouwd. Zit er verschil in? Nope.
Maar ja, blijft de vraag: Mogen SM-ers wel? En Swingers? Pedo's zullen ook wel niet mogen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:40 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik vind dit niet direct een anti-homo tekst, maar gewoon de missie visie van de school
Nu verdraai je het, tactisch, dat wel, waarvoor mijn complimenten.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:38 schreef buachaille het volgende:
[..]
Het is precies hetzelfde probleem. Eerder ging het over een dame die weigerde mannen de hand te schudden. Die is terecht geweigerd door de school omdat dat niet strookte met de opvattingen. Nu gaat het om een school die vind dat homoseksuelen niet als leraar voor de klas kunnen gaan omdat dat niet strookt met de Bijbel en met de opvattingen van de ouders van de kinderen. De betreffende persoon heeft keuze uit scholen genoeg en kan kiezen voor een liberale school. Bij Islamitische scholen zullen juffen niet aan de bak komen zonder hoofddoek en al helemaal geen overtuigd Christelijke mannen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |