Na alle verhalen hier en in de omgeving toch maar besloten om na een half avondje Stairway (de alcoholisten van de 'we-beginnen-om-16.00-en-gaan-rond-22.00-naar-huis' hebben we ff gedag gezegd) om toch door te gaan naar Olivier.
Ik ben wel een bier drinker, maar geen specialer bier drinker (afgezien van Guinness en Palm). Ik heb mij dus niet gewaagd aan de prijzige speciaal bieren (+ 3 euro betalen voor iets wat je misschien niet vind smaken is toch iets teveel). Maar ondanks dat PRIMA vermaakt.
Deze tent heeft nagenoeg alles. Bij binnenkomst moet je (voor je gevoel) even kiezen of je linksom of rechtsom gaat (blijft een oude kerk he, daar kom je vrijwel nooit direct de 'zaal' in). Bij binnenkomst viel onze mond open van verbazing. Niet omdat het in een kerk is gevestigd, maar puur vanwege de drukte. Ik had niet verwacht dat het ZO druk zou zijn. Nadat de drukte is bezonken ('ik ken geen kroeg die iets meer dan 2 weken open is en zoveel mensen weet te trekken') viel pas de locatie zelf op. Je komt binnen in de kerkhal en de echo die er hangt valt je meteen op. Het is niet lawaaierig, de muziek staat niet enorm hard, maar toch klink alles veel voller, de eerste 5-10 min is het wennen (alsof je een echo hoort achterin een zaal bij een band) maar daarna gaat het wel.
De drukte was ook even wennen. Let wel, als je hier nog nooit geweest bent dan valt je kaak op de grond als je ziet hoeveel ruimte ze hebben. De website vermeldde dat er +/- 200 m2 beschikbaar is en dat is niet gelogen. Deze 200 m2 moet natuurlijk wel ingericht worden als een kroeg en dit betekent veel bankjes, stoeltjes, tafeltjes en muurtjes van hout. Dit is niet de optimale benutting van de ruimte, maar wie verwacht dat nou van een uit de kluiten gewassen kroeg. De vergelijk die hier eerder gemaakt is dat dit een tent is die een combinatie is van de ruimte van De Winkel van Sinkel en de intieme sfeer van Cafe Belgie klopt exact. Combineer dit met een dak die minstens 10 meter boven je hangt, een orgel op een balkon aan de achterkant, de jezus/maria beelden aan de muren en je hebt Olivier. Dat je in een kerk/kroeg bevind wordt niet onder banken of stoelen gestoken, en dat maakt deze tent (voor utreg) uniek.
De sfeer was binnen 5 minuten na binnen komst al bepaald, perfect. Ik ben de hele avond geen irritante mensen tegen gekomen die je opzij beuken om er langs te mogen, nee een schouderklopje, een tikje op de rug of gewoon een pardon in je oor was afdoende om door te kunnen lopen. Dit klinkt misschien vreemd voor de wat oudere users die hier zitten, maar helaas het hedendaagse uitgaan bestaat (in sommige gevallen) door omver gebeukt worden, boze blikken (waarmee je aangeeft dat je er langs wilt) en voor je eigen eer is het vooral belangrijk dat je geen sorry zegt, wat je ook doet.
In dat opzicht is dit een verademing. Doordat het gemiddelde publiek wat ouder is worden de ongeschreven 'oude regels' gehanteerd. Ik kon dus op mijn dooie gemakkie ongeveer een keer of 6 de plee bezoeken (blaasaandoening + alchohol = vriendjes worden met elke toiletjuffrouw in de stad). De toiletten waren continu schoon (genoeg) en ik heb geen rijen meegemaakt, dit gold ook voor het dames toilet (wat zover ik weet echt een uitzondering is met uitgaan). De toiletten zijn gratis, alleen had ik erg graag gezien dat ze achterin de zaal ook nog een toilet hadden. Nu moet je een flinke (drukke) afstand overbruggen als je achteraan staat/zit. Dit is geen ramp natuurlijk, maar het kan net iets makkelijker.
Het bestellen bij de bar was een van de mindere punten van de avond. Althans, de besteltijd. We hebben ongeveer 10 minuten wachten om een drankje te krijgen en voor ons zaten alleen mensen die aan de bar zaten te drinken. De wachtrij zelf was dus klein. Het wachten werd echter wel gecompenseerd door vakkundig personeel. We bestellen twee palm en het tweede palmpje werd leeg gegoten en er werd een nieuw glas gepakt, gevuld en die kregen we. Er was kennelijk iets mis met het glas, iets wat ik zelf niet heb kunnen zien, maar ik vind het wel goed dat ze uit zichzelf dat inzien. Toch een stuk beter dan na een paar minuten erachter komen dat er een scheur in je glas zit en dan terug moeten gaan. De tien minuten waren opzich te lang (gezien het aantal mensen die daadwerkelijk in de rij stonden) maar de bekwaamheid van het personeel maakte veel goed, daarbij moeten ze na 2 weken toch wennen aan de structuur van de bar en waar alles staat. Ik denk dat dit 'probleem' over een maandje wel opgelost is.
Toch waren wij het bar bestellen zat. Na wat zoekwerk zagen we een paar vrije stoelen in het achterste gedeelte van de zaal. Wij vonden het in eerste instantie al vreemd dat er in een goed gevulde tent nog plaatsen vrij waren. De reden werd snel duidelijk, dit waren niet-roken tafels. Een snelle blik op de grond bewees hoe erg wij als Nederlanders eigelijk zijn. De zin 'een tapijt van peuken' van Guus Meeuwis was incorrect puur vanwege het feit dat hier laminaat/hout lag. Er werd dus stevig voortgepaft bij de niet-roken tafels, wat dus eigelijk het nut van deze tafels wegneemt. Dankzij die gedachtegang zijn wij maar gaan zitten bij een niet-rokers tafel en zijn mening cola flesjes gevuld met as en sigaretten. Het vreemde is dat NIEMAND hier wat van zij, niet het personeel, niet de mensen bij de tafel naast ons (die hadden met volledig recht kunnen zeggen dat dit een non-smoking zone is, zelfde geld voor het personeel). Dus eigelijk zou je kunnen zeggen, voor de mensen die een rustigerookvrije avond willen aan een van de tafels, geef het maar op. De Nederlandse mentaliteit is kennelijk (en ik maak mij daar ook schuldig aan), als niemand wat zegt dan is het wel goed.
Maar ik kom terug op de bar, gezien wij onze tijd aan de bar wel hadden gehad besloten we wat te bestellen bij een van de lieftallige dames die rondliep (wel in functie he). Ik moet eerlijk zeggen, dit is een van de beste service die ik ooit heb meegemaakt in zo'n gelijke tent. Het personeel was goed (utregs) gebekt, had humor, kon tegen een geintje, was beleefd en vroeg zelfs bij de rekening wat de rest van de plannen voor de avond waren (je kan dit ook als brutaal zien, ik zie het als interesse).
Een mooi voorbeeld van de humor was dat ik op een tafel een vol glas neerzette toen we nog stonden. Een van de dames ruimde de tafel leeg en ik zei even tussendoor dat het mijn glas was die daar stond en of ze die niet mee wilde nemen. Haar antwoord was geen sorry, geen onnodig geslijm. Nee het was heel simpel: 'Ik dacht, laat ik die meenemen, nah er zit nog wat in (vol glas) die is vast van jou, dus ik laat hem staan'
Met dat soort humor maak je mijn avond
Olivier is een leuke tent met een unieke uitstraling, sommige dingen kunnen nog wat bijgespijkert worden, maar dat ligt aan de drukte en de nieuwigheid van de hele tent. Wat mij betreft echt een aanrader!
[ Bericht 0% gewijzigd door Zeurberus op 13-01-2007 03:57:34 ]