quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 15:29 schreef Gia het volgende:Ben het grotendeels eens met TS. Echter hebben kinderen tegenwoordig erg veel last van groepsdruk. Het is gewoon niet stoer om een vreemde op straat netjes goedendag te zeggen en op een bankje een praatje maken? Kom op zeg, stel dat iemand je ziet.
Heb zelf een 14 en een 12-jarige. De jongste gaat met de bus naar school. Ik heb hem weleens gevraagd of hij de chauffeur bij het instappen goedendag zegt. Meestal niet, zegt hij, want dat doet niemand. Hij is trouwens ook erg verlegen, overal behalve thuis.
Ik denk dat hier op school aandacht aan zou moeten worden besteed. Sowieso moet het op scholen terug naar de jaren 60 - 70, waar leerkrachten nog met meneer <achternaam> werden aangesproken, i.p.v. met hé Jaap! En met u. Nu spreekt uit het woordje 'u' niet direct respect, maar kan het woordje 'jij' heel onrespectvol overkomen uit de mond van een jongere.
Heb dit ook al in en ander topic geplaatst, maar op de school van mijn oudste is een scheikundeleraar die klas wel zo zat dat hij een erg militaristische en ouderwetse regel heeft ingevoerd om in elk geval de les rustig te kunnen beginnen. De leerlingen moeten bij binnenkomst de tas op de rechterschouder nemen en rechts naast hun stoel gaan staan, totdat hij zegt dat ze mogen gaan zitten.
Ben erg benieuwd of dit gaat werken en veroordeel deze actie allerminst. Ik ben voor meer discipline op scholen.
Overigens denk ik dat het slechte gedrag direct voortvloeit uit het ontbreken van ouders thuis, na schooltijd, vanaf jonge leeftijd al. Ik denk dat kinderdagverblijfkindjes zich als jongere vaker misdragen dan kinderen waar één van de ouders altijd thuis was. Zou hier graag een onderzoekje naar zien.
Ben ik met je eens, ook goed om wat ouders te horen mischien willen meer ouders in dit topic hun zegje ook doen, we zullen het zien.
Het komt ook voor het grootste deel door iets waar ik al eerder eens over gesproken heb in diverse topics.
Ouders zijn inderdaad vaak niet meer thuis, mensen moeten vaak dubbel werken (allebei werk dus)
om nog rond te komen zeker in deze tijden met de euro die (al zit het tussen de oren volgens de politiek) toch wel behoorlijke financiele problemen met zich meebrengt in de huishoudens.
Jongeren worden niet meer opgevoed en lopen maar op straat zich te vervelen, (zover dat nog kan in deze tijd met alle spelletjes en gadgets)
En ook wat Motek zegt dat het inkomensverschil irritatie opwekt wil ik ook geloven.
jongeren willen ook ergens bij horen.
maar Moussie bijvoorbeeld zegt, dat het hele 'samen' gevoel weg is, het is allemaal nu individueel ieder voor zich en lekker egoistisch, het 'bemoei je met je eigen zaken' maatschappijtje dus.
Dit roept een soort van Gilde achtige praktijk op, jongeren die allemaal een soort 'urban scene' aannemen,
en zichzelf 'outcasts' wanen met hun eigen hierarchie.
Er zijn ook verhalen van mensen die jongeren een draai om de oren gaven en daarna zelf kapot gemept/gestoken werden door vaak bezopen vaders van de jongeren...
Ja de ouder is ook verantwoordelijk, maar is de grond in gemept door het systeem.
We zullen nu allemaal tezamen er iets aan moeten doen, op de kont zitten en toekijken hoe de wereld ten ondergaat met de conclusie "ja maar de jongeren zijn ontspoort door..." helpt niet.
Aanpakken moeten we het, en het zou echt helpen als de poltiek eens van hun hoge stoel afkwam, hun koppen uit de digitale wolken zou halen en structuur zou brengen dmv wijkagenten actief laten patrouilleren zoals ik zette in de OP.
En zoniet dan zullen we het zelf moeten doen, laat de politici maar in hun eigen wereldje zitten in dat geval.
Zonodig in elke buurt een Patrouille groep samenstellen uit de ouders zelf.
Er moet iets gebeuren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel.J op 09-01-2007 16:22:22 ]
A talent is formed in stillness, a character in the world's torrent.
Op woensdag 7 maart 2007 02:30 schreef Stabdogg het volgende:
Kom toch op man, we zijn geen apen meer. Houd het gewoon vriendelijk.