abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 16:47:20 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_46461390
Ik kom toch echt tot de conlussie dat er maar maximaal 5 draden in een 19 mm buis mogen.

# Maximum aantal draden door één buis.
In een flexibele buis mogen minder draden getrokken worden dan in een schuifbuis (= gewone installatiebuis).

Getallen tussen haakjes gelden voor flexibele buis.
Draaddoorsnede -- buis 16 mm -- buis 19 mm
1,5 mm² ------------- 5 -- (4) ------- niet beschreven ------
2,5 mm² ------------- 4 -- (3) ------- 5 -- (5) -------------

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm schuifbuis ------- Toegestaan in 16 mm flexibele buis
VD 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² -------- VD 3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
VD 2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm² -------- VD 2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²

Ook geld natuurlijk deze bepaling
Huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, ovens moeten vrijwel altijd op een eigen groep, met een eigen kabel/bedrading van zekering naar wandcontactdoos (=wcd).
Elektrische kookplaten en veel ovens moeten veelal op een speciale dubbele of driefasige (kook)groep aangesloten worden.

Blijft de vraag waar jij jou mooie tabel vandaan hebt gehaald; die van mij komt uit de NEN1010 van 2005
  maandag 19 februari 2007 @ 17:05:58 #152
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46461931
Ja maar, ja maar... Het is niet volledig flexbuis, alleen maar hele kleine stukken.
(Zoals ik al berekende 1/15de deel ongeveer)...de rest is vaste buis.

Die gegevens die ik net plaatste komen uit een technisch gegevensboekje van het bedrijf waar ik werk (fabrikant groepenkasten, aardlekschakelaars, installatie-automaten, etc)
Afkomstig uit de NEN1010 uit 2003 geloof ik, maar kan me niet voorstellen dat dat gewijzigd is ondertussen.

Wat staat er de nieuwe NEN1010 dan over draden in GEWONE buis? Neem aan toch nog steeds 6 x 2,5 mm2?Weet niet of je m'n uitgangspunt van gewone buis redelijk vind, maar dat was eigenlijk meer mijn punt van discussie
Ik kan het wel een installateur vragen (had ik al gedaan), maar als je verschillende belt zeggen die ook steeds weer wat anders...lekker
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 17:24:59 #153
92034 crew  Vonkenboer
pi_46462514
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:05 schreef richie29 het volgende:
Ja maar, ja maar... Het is niet volledig flexbuis, alleen maar hele kleine stukken.
(Zoals ik al berekende 1/15de deel ongeveer)...de rest is vaste buis.

Die gegevens die ik net plaatste komen uit een technisch gegevensboekje van het bedrijf waar ik werk (fabrikant groepenkasten, aardlekschakelaars, installatie-automaten, etc)
Afkomstig uit de NEN1010 uit 2003 geloof ik, maar kan me niet voorstellen dat dat gewijzigd is ondertussen.

Wat staat er de nieuwe NEN1010 dan over draden in GEWONE buis? Neem aan toch nog steeds 6 x 2,5 mm2?Weet niet of je m'n uitgangspunt van gewone buis redelijk vind, maar dat was eigenlijk meer mijn punt van discussie
Ik kan het wel een installateur vragen (had ik al gedaan), maar als je verschillende belt zeggen die ook steeds weer wat anders...lekker
In mijn elektro-installatie handboek van 2003 ( ) staat de tabel waaruit ik beredeneer.
Er staat bij vermeld dat in een 19 mm vaste buis maximaal 5 draden mogen. Dat klopt ook als ik beredeneer dat een kookplaataansluiting die door een 19 mm buis gelegd moet worden ook maximaal 5 draden heeft.

Namelijk :
2 fase aansluiting : 2 x bruin, 2 x blauw, 1 x aarde
3 fase aansluiting : 3 x bruin, 1 x blauw, 1 x aarde
(Zwart of grijs mag tegenwoordig ook afhankelijk van de wijze van aansluiten)

Volgens mij moeten we wachten op Tnimble om de knoop door te hakken
pi_46463796
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In mijn elektro-installatie handboek van 2003 ( ) staat de tabel waaruit ik beredeneer.
Er staat bij vermeld dat in een 19 mm vaste buis maximaal 5 draden mogen. Dat klopt ook als ik beredeneer dat een kookplaataansluiting die door een 19 mm buis gelegd moet worden ook maximaal 5 draden heeft.

Namelijk :
2 fase aansluiting : 2 x bruin, 2 x blauw, 1 x aarde
3 fase aansluiting : 3 x bruin, 1 x blauw, 1 x aarde
(Zwart of grijs mag tegenwoordig ook afhankelijk van de wijze van aansluiten)

Volgens mij moeten we wachten op Tnimble om de knoop door te hakken
zou toch zeggen dat in 19" wel een draadje of 6 past? :p
pi_46464691
Ik vind dit heel leuk om te lezen!! Keep up the good work!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:01:19 #156
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46482672
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb ) in het midden gelaten;

Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:53:46 #157
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46483735
Geen grote update, alleen even laten zien hoe de trap er uitziet na 2 weken schuren
(steeds wanneer er even tijd over is daar weer mee aan de gang)

-- Zo is het nog niet echt veel beter, de stootplaten moeten nog en de 4 onderste treden

-- Maar van boven ziet het er al wel fraai uit.

Ik twijfel nog steeds over de kleur van de trap. Het mooiste lijkt mij nog steeds om de trap een hele lichte kleur of creme-wit te maken....maar zo in blank hout is het ook best mooi eigenlijk.
Alleen met blank hout komt de trapverlichting straks weer niet zo mooi tot z'n recht denk ik....hmm.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 11:00:17 #158
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46483886
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb ) in het midden gelaten;

Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)

En in 5/8 buis mogen volgens mij 6 draden, als de buis maximaal 3 bochten heeft, en dan moeten er van die 6 draden 2 schakeldraden zijn (dus 1,5mm2 )

Toch?
pi_46484092
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 10:53 schreef richie29 het volgende:
Geen grote update, alleen even laten zien hoe de trap er uitziet na 2 weken schuren
(steeds wanneer er even tijd over is daar weer mee aan de gang)

-- Zo is het nog niet echt veel beter, de stootplaten moeten nog en de 4 onderste treden
[afbeelding]

-- Maar van boven ziet het er al wel fraai uit.
[afbeelding]

Ik twijfel nog steeds over de kleur van de trap. Het mooiste lijkt mij nog steeds om de trap een hele lichte kleur of creme-wit te maken....maar zo in blank hout is het ook best mooi eigenlijk.
Alleen met blank hout komt de trapverlichting straks weer niet zo mooi tot z'n recht denk ik....hmm.
Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)

vervolgens met blanke lak aflakken
  dinsdag 20 februari 2007 @ 11:12:32 #160
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46484182
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:00 schreef gateway het volgende:

[..]

dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)

En in 5/8 buis mogen volgens mij 6 draden, als de buis maximaal 3 bochten heeft, en dan moeten er van die 6 draden 2 schakeldraden zijn (dus 1,5mm2 )

Toch?
Jij haalt nu 2 dingen door elkaar 5/8 buis = 16mm (5/8ste inch = 1,6 cm = 16mm )
Bij mij gaat het nu om 19mm buis en daar mogen volgens mij 6 x 2,5mm2 en volgens vonkenboer 5 x 2,5mm2 draden in..
Maar wat die 16mm buis, of die 5/8 buis betreft; dat klopt. Daar mogen maximaal 5 draden in waarvan 3 x 2,5mm2 en 2 x 1,5 mm2
  dinsdag 20 februari 2007 @ 11:14:42 #161
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46484239
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:09 schreef Gurb het volgende:

[..]

Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)

vervolgens met blanke lak aflakken
Goh, da's een interessante tip!
Ik heb alleen geen idee wat voor effect dat gaat hebben. En is deze manier van verven/afwerken dan sterk genoeg voor een trap?
pi_46484357
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:14 schreef richie29 het volgende:
Goh, da's een interessante tip!
Ik heb alleen geen idee wat voor effect dat gaat hebben. En is deze manier van verven/afwerken dan sterk genoeg voor een trap?
Zoek maar eens op white wax, dan krijg je een aardig idee.
Maar je kan het ook doen met grijs / paars / blauw / whatever voor kleur doen. Het voordeel is dat je dus wel een kleurtje geeft aan de trap, maar dat je ook nog de houtstructuur zichtbaar houdt.

En voor de slijtvastheid gebruik je gewoon een transparante trappenlak, die beschermt dan je verf en trap
  dinsdag 20 februari 2007 @ 11:21:43 #163
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46484428
Gap-steel van Cybersijp:

-- Dit vind ik dus ook erg mooi!

Misschien net ietsje breder, verlichting op de treden, iets donkederderdere stof...en
pi_46484475
quote:

In deze post van Vonkenboer staat het toch duidelijk?
quote:
8.526.112
In een las- of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen.
Deze bepaling geldt niet voor:

- leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweeleidingeindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A;
- leidingen die deel uitmaken van hulpstroom-, signaal- en meetketens;
- meergroepslasdozen en meergroepstrekdozen.
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 11:33:51 #165
92034 crew  Vonkenboer
pi_46484755
quote:

Ieder groep moet jammer genoeg zijn eigen aarde draad hebben dus je komt automatisch op 6 draden van 2,5 mm² uit. (Namelijk 2 x bruin, 2 x blauw, 2 x groengeel)

Het mag gewoon niet op de manier waarop je het nu aansluit ; of je brengt één groep naar boven en zet daar een wasmachine schakelaar op. Of je brengt via de kruipruimte; via de wc; via de "baby"kamer twee YMVK kabels naar boven

Of je plaatst een meterkastje op de bovenverdieping maar zoals ik al aangaf dan heb je weer met selectiviteit te maken.
pi_46484781
Ik heb nog even verder zitten speuren op internet, maar wat in de volksmond een kookgroep wordt genoemd kun en mag je hiervoor niet gebruiken. Dit omdat je 2 apparaten hebt die je hiervoor wilt voeden. Een zogenaamde kookgroep mag alleen worden toegepast op een enkel apparaat wat meer dan 3,5Kw nodig heeft.

Dus probeer het niet goedkoop op te lossen, maar maak het deugdelijk en conform voorschriften.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 11:40:10 #167
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46484927
Oh, ja dat laatste was ik zowiezo NIET van plan. Dat leek me nog een van de minst fraaie oplossingen inderdaad.

Dan wordt het inderdaad de oplossing waar CybersijpVonkenboer ook al mee kwam. Is de enige praktisch haalbare andere oplossing.
quote:
Of je brengt via de kruipruimte; via de wc; via de "baby"kamer twee YMVK kabels naar boven

[ Bericht 2% gewijzigd door richie29 op 20-02-2007 12:13:43 ]
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 11:53:47 #168
92034 crew  Vonkenboer
pi_46485314
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:40 schreef richie29 het volgende:
Oh, ja dat laatste was ik zowiezo NIET van plan. Dat leek me nog een van de minst fraaie oplossingen inderdaad.

Dan wordt het inderdaad de oplossing waar Cybersijp ook al mee kwam. Is de enige praktisch haalbare andere oplossing.
[..]

(volgens mij waren dat toch mijn woorden )
  dinsdag 20 februari 2007 @ 12:11:50 #169
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46485811
Ik zie mezelf dit al tegen m'n vriendin zeggen . Die heeft samen met mij schele vingers overgehouden aan het trekken van die draden.
Enige positieve wat ik hieruit kan halen is dat dat stuk beton uit die leiding is .

GOED!
Vanavond dus 2 draden eruit, nog een gat in plafond babykamer.
Dat wordt passen en meten langs die luchtafvoer!

Dat meest rechter blauwe vlekje is een gat dat er nu al zit...die andere wordt vanavond gemaakt.

En op deze foto is dat dus het voorste gat dat er nu al zit.

Dan moet nou toch echt dat zijpaneel van de afdekking er ook maar af. Ik friemel nooit m'n boormachine tussen die koker en die zijplaat door.
Al met al weer een hoop extra werk....maar voor een goed doel; veiligheid. (Al krijg je toch serieus de neiging om het te laten zitten zo )
  dinsdag 20 februari 2007 @ 12:14:21 #170
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46485881
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

(volgens mij waren dat toch mijn woorden )
Staat er toch ook niet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 12:39:34 #171
92034 crew  Vonkenboer
pi_46486483
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 12:14 schreef richie29 het volgende:

[..]

Staat er toch ook niet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.

Boor het gat dus ook zeker niet te klein
pi_46488202
wat je trap betreft,

Ik zag laatst iets wat een mooi resultaat had gegeven op een houten vloer.
Die was heel dun met latex geverft. Vervolgen sweer opgeschuurd. Hierdoor bleven in alle nerven en naden witte latex resten achter. De structuur van het hout werd echt heel mooi zichtbaar. vervolgens is het hout in de olie gezet.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 20 februari 2007 @ 14:28:04 #173
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46489667
Opzich moet zoiets te proberen zijn. Lukt het nou echt niet zou je hoogstens de hele trap weer moeten kaalschuren (al denk ik dat ik eerst maar eens 1 trede doe )
Alleen dan niet met olie, want volgens mij wordt daar je trapje een beetje glad van.
Misschien dat ik dit serieus wel ga proberen ja, lijkt me een leuk expiriment. Maar wel als het electra-drama achter de rug heb.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 14:31:42 #174
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46489762
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 12:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.

Boor het gat dus ook zeker niet te klein
nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)
pi_46511334
Wat een hevige discussies allemaal hiero Was even een boel lees werk.

Even een kleine opsomming:

- Een kookgroep is 1 groep ook al zijn het 2 door gekoppelde aparaten. Ook al zijn het 2 fasen draden of eigenlijk (want dan zeg je het verkeert) 2 stroom aanvoerende draden is slechts 1 aarde draad nodig van tenminste de diamter van de dikste spannings voerende draad.

- In één buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep. Er is niets op tegen om in 1 buis 5 fasen en 5 nullen en 1 aarde te gooien. (zolang de buis dik genoeg is 1 1/4 buis uit mijn hoofd in dit geval)

- Waneer in één buis meerde fase draden lopen van dezelfde fasen wordt dit gezien als 1 geleider. Zowel de nul als aarde draad hoeft dan niet evenveel aanwezig te zijn. Immers de diameter van de spannings voerende daad moet tenminste geschkit zijn voor de beveiligde stroom die kan lopen.

- Wanner in één buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dienet de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen. Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.

- Waneer in één buis meerdere fase draden lopen die allen aangesloten zijn op andere fasen mag er slechts 1 nul leider aanwezig zijn van dezelfde diameter als de fase draden. Dit mits de diameter tenminste geschikt is voor een stroom wortel 3 hoger dan de beveiligde stroom.

- Het maximum aantal draden in één buis wordt bepaald door:
* de diameter van de buis
* de maximaal optredende omgevings temperatuur
* type isolatie van de draden
* de montage van de buis
* de beveilide stroom
* het aantal stroomvoerende draden

In de NEN 1010 staat hiervoor een tabel met montage wijzen, een tabel met temperaturen en stroomvoerende draden. Via deze tabellen bekom je aan factoren voor een in te vullen formule. Met deze formule de factoren en de beveiligde stroom kun je de vulfactor uitrekenen.

Met deze vulfactor kun je via de procentuele verhouding van het aantal mm2 koper en het aantal mm2[/sub] van de buis bepalen hoeveel draden je er in kunt trekken.

Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70[sup]o
C voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.

Staat hier dat er 4 draden in mogen dan betekent dit 3 spannings voerende draden en 1 aarde.

Hbe je in een praktijk situatie 4 spannings voerdne draden dan dien je eerst aan de hand van de montage wijze, 70oC, 16A alle tabellen af te moeten om de formules in te vullen. om te kijken of je de vul factor niet overschreid. elke andere methode is niet valide.

- Als een buis bestaat uit verschillende typen en diameters moet altijd de dunste daarvan aangehouden worden ook al is dat maar 10cm. Heb je in een buis van 3/4" star een klein stukje 5/8" flexibel zitten dan geld de tabel en formules voor 5/8" flexibel.
pi_46511485
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 14:31 schreef gateway het volgende:

[..]

nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)
Aangezien dat kabels en buizen vast gezet moten worden waarbij een mantelbuis gezien wordt als hulpstuk zoals een bocht of sok moet de mantel buis max 10cm van af het einde vast gezet zijn. Bij mantelbuizen geldt het ingeklemt zitten of vastgekit / gepurt als bevesitiging. Alleen bij vloer doorvoeren en wanddoorvoeren die zich tot 1 meter vanaf de vloer bevinden bij opbouw zal er slagvast buis gebruik moeten worden die met meerdere beugels vast gezet is.
  woensdag 21 februari 2007 @ 08:58:33 #177
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46517308
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:34 schreef tnimble het volgende:

*knip*

- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.
Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
*knip*

- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.
Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)

Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.
Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling

*knip*

Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.
Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed

*knip*
Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buis )
pi_46518005
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 08:58 schreef richie29 het volgende:
- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.

Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
Beveiligings toestel is de automaat (hetzij een of meerdere doorgekoppelde automaten), de aardlekautomaat, scgroef- of meszekering.
quote:
- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.

Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)
Je kunt meerdere automaten doorkoppelen en op dezelfde fase aansluiten om het vermogen te verhogen. Je sluit b.v. een grote fuse oven aan. Deze oven heeft in elke wand, de bodem en de deksel een verwarmings element van 3.1kw. Je kunt b.v. deze oven in een atelier aan sluiten op 3 fasen krachtstroom afgezekert met een automaat 35A met een draad van 4mm2 of in de hobbie ruimte op zolder op 230V met 6 doorgekoppelde automaten van 16A waar elk verwarmings element een eigen fase en nul draad naar een pool van de doorgekoppelde automaat heeft.
quote:
Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.

Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling
In boven staande voorbeeld van de 6 doorgekoppelde automaten heb je dus deze situatie. Door de doorkoppeling schakelen alle beveilingen tegelijk uit. He mag dan aansluiten via een 10mm2 koperen strip waar je de automaten op aan sluit met daaraan een fase en nul draad van 10mm2.

Zeker je de oven af met schroefzekereningen dan smelten deze niet gelijktijdig door en mag je niet met 1 dikkere draad werken maar moet elk verwarmings element zijn eigen draad hebben naar 1 van de 6 schroef zekeringen.
quote:
Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.

Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed
Kan komen omdat er van b.v. een andere omgevings temperatuur uit gegaan is in de uitgave van Vonkie en die van jou. Als het bij een uitgave van de NEN uit dezelfde periode is moeten die gelijk zijn indien er in een begeleinede tekst andere omstandigheden vermeld staan. Bij twijfel altijd zelf gaan rekenen.
quote:
Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buis )
Dat maakt het vak ook zo leuk dat het soms best lastig is om te achter halen wat nu juist wel of niet kan. Geeft ook wel leuke discussies. Helemaal als je de mensen van de technische helpdesk van de NEN daarbij zelfs aan het twijfelen brengt
  woensdag 21 februari 2007 @ 10:19:33 #179
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46518837
Goed, je eerdere verhaal is in ieder geval duidelijk voor mij nou
Allen bedankt voor de uitleg en deelname aan de discussie!

Noem het koppig of eigenwijs, maar ik wil toch zeker weten waar ik mee bezig ben. Dat ik electrotechniek gestudeerd heb zegt nog niet dat ik dit zou moeten weten. Tenminste...ik kreeg op geen enkele les van dit soort installatietechniek

Voor de rest van buizen, groepen, draden, etc....I'll rest my case
pi_46521439
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.

Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....

Gevraagt:
Wat is het vermogens verlies over de kabel
Welke diameter mantel buis moet worden toegepast
Moet het ventulatie aangepast worden voor deze situatie
Reken de temperatuur in de zekerningen kast uit

Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:27:05 #181
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46553250
Tot nu toe gedaan:

- Sanitair gedemonteerd
- Wandtegels uit toilet gebikt, in bakken gedaan
- Deels vloertegels uitgehakt
- Totaal 9 gaten door vloer geboord a 20mm (3 vloeren en 3 buizen)
- Buizen bijna compleet (meterkast -> kruipruimte->toilet->babykamer->zolder) Nog 2 meter op zolder
- Sleuven maken in toilet om buizen in de muur weg te werken

Probleem tot nu toe:
Bij het uithakken van de vloertegels (die trouwens tegel over tegel gedaan zijn net zoals de wandtegels) kom ik daaronder een ZEER zachte vloer tegen. Volgens mij is dat gewoon een soort van cement-dekvloer ofzo. Het lijkt erop dat de dikte van die dekvloer zo'n 10 cm is en zo korrelig dat ik op bepaalde plekken zo met een schroevendraaier een heel end naar beneden draai.

Moet ik die hele dekvloer er nou uitbikken en opnieuw ophogen? Er zitten wel leidingen is, of in ieder geval die grote waterleiding die ik straks wegwerk.
Uiteraard zitten er verder de afvoeren van het fonteintje en het toilet.....maar wat moet ik met die vloer? Kan ik gewoon de gaten vol storten/opvullen en daarna er overheen tegelen?
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:31:36 #182
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46553393
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.

Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....

Gevraagt:

Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.
damn I hate that shit ........ Maargoed.

Richie": over die vloer, ik zou de heel erg losse stukken eruit halen en verder er gewoon overheen tegelen...... Zat nu toch ook stevig?
pi_46553475
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:27 schreef richie29 het volgende:
Probleem tot nu toe:
Bij het uithakken van de vloertegels (die trouwens tegel over tegel gedaan zijn net zoals de wandtegels) kom ik daaronder een ZEER zachte vloer tegen. Volgens mij is dat gewoon een soort van cement-dekvloer ofzo. Het lijkt erop dat de dikte van die dekvloer zo'n 10 cm is en zo korrelig dat ik op bepaalde plekken zo met een schroevendraaier een heel end naar beneden draai.

Moet ik die hele dekvloer er nou uitbikken en opnieuw ophogen? Er zitten wel leidingen is, of in ieder geval die grote waterleiding die ik straks wegwerk.
Uiteraard zitten er verder de afvoeren van het fonteintje en het toilet.....maar wat moet ik met die vloer? Kan ik gewoon de gaten vol storten/opvullen en daarna er overheen tegelen?
Ik denk dat het schuimbeton is, lichtgewicht beton dus. Dit gebruiken ze vaker om badkamervloeren te verhogen, om zo de afvoer weg te kunnen werken

Ik zou de losse stukken weghalen, alles egaliseren en gewoon overheen tegelen
  Moderator donderdag 22 februari 2007 @ 12:03:34 #184
92034 crew  Vonkenboer
pi_46554299
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:

Gegeven:

Gevraagt:

Ernstige flashback krijgt (Gelukkig hoef je voor EMSI alleen maar voorschriften 1; dat beperkt zich tot het uitrekenen van lengte van kabels en installatiemethode's.

Maar om even ontopic te komen; heb je de kabels er al in ?
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:04:20 #185
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46554319
Mjoa, vast, vast...er zitten als onderste laag van die kleine tegeljes. 5 bij 5 cm zegmaar.
En wanneer ik de boormachine erop zet om die tegeltjes eruit te beitelen verdwijnt de beitelkop zo een paar cm de vloer is.
De gipsmuur waar de wandtegels aan zaten is een stuk harder.

Jij bedoelt denk ik; Losse stukken eruit halen, gaten opvullen en er overheen tegelen? Er zitten al redelijke gaten in de vloer zegmaar Voordat ik doorhad dat die vloer zo zacht was zat er al een langwerpige diepte sleuf in van 4 cm diep en 15 cm lang. Op die plek wordt de tegel toch echt iets te zwak denk ik.
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:19:56 #186
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46554774
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ernstige flashback krijgt (Gelukkig hoef je voor EMSI alleen maar voorschriften 1; dat beperkt zich tot het uitrekenen van lengte van kabels en installatiemethode's.

Maar om even ontopic te komen; heb je de kabels er al in ?
Nee nog niet, het maken van de sleuven en alle het gefriemel met bochten in de 3 buizen was net teveel werk gisteravond.
Ik moet op zolder nog 2 x 2 meter rechte buis aan elkaar zetten, maar buisklemmen monteren en dan kan alle draad erin. Opzich moet dat vanavond wel lukken.
De buis naar de zolder, voor de zolderverdieping zegmaar, is een 19mm buis en de wasmachine en droger hebben allebei een 16mm buis. Kan me niet voorstellen dat ik daar straks nog meer draden bij moet trekken, dus voor 3 draden is dat ruim voldoende.
Zal vanavond eens de route fotograferen die de buizen maken om op zolder te komen
Let dan ff niet op het ducktape waar de buislengte mee gekoppeld zijn. Er zitten wel koppelstukken tussen, maar om te voorkomen dat tijdens het buigen, frezen en andere werkzaamheben de verbindingen weer losgetrokken werden moest het ff zo. Ik heb maar 2 handen onder de vloer...dus dit is ff tijdelijk.
(Waarschuwing op voorhand , ik moet nog buisklemmen boren..maar was het na 3 uur onder de vloer zitten ff zat)
  zondag 25 februari 2007 @ 15:59:46 #187
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46658920
Zo, eindelijk weer eens een update.

Eigenlijk is er nog niet zo vreselijk veel vordering, maar wel veel werk gedaan.
Klinkt raar, maar de aanpassingen na aanleiding van de heftige discussie moest er het een en ander aangepast worden.

Dat betekend dat er 3 nieuwe buizen gemaakt moesten worden van hier:

Via hier:

Via hier:

Via hier:
-- Foto van babykamer vergeten te maken

Naar hier:

-- Buisje voor de aparte groep van de droger

-- Helaas is het copconstact van de droger net niet te zien, maar hij zit net achter het muurtje

-- Dit alles uiteraard met behulp van dit:
(stuk beter dan zo'n stom nylonding)

-- Verder nog gedaan:
Koelkast gedemonteerd (en het bovenste schanier van de koelkastdeur gemold )
Het vermoeden was dat de grondkabel die via de kruipruimte naar de schuur/berging liep daar in een lasdoos aangesloten was oid. Het was in ieder geval zeker dat de schuur op de groep van de woonkamer zat, maar waar precies aangesloten...tja.
Bij twijfel maar een gokje wagen. Het was of de muur van de WC afbreken en kijken of je 'm toevallig tegenkwam, of de koelkast. Geen van beide makkelijk, maar wel in 1 keer goed gegokt.
Volgende keer doe ik dat alleen wel met z'n 2-en om schanieren te sparen.

-- Die kabel zat in de rechterdoos, buis gaat recht naar beneden naar de kruipruimte. Die doos zat trouwens VOL!..niet te geloven.

-- En uiteraard zit de kabel in beton gegoten (die kleine ruimte tussen schuur en woonhuis is er later tussen geplaatst) dus krijg ik die er never-nooit niet uit en een andere, nieuwe kabel erin die dan naar de meterkast zou gaan.
Enige andere optie....buitenom:

En uiteraard zat het Hollandse weer erg mee.
Ik moet nog wel de gaten door fundering en muur van de schuur maken, maar daar heb ik een fatsoenlijkere boormachine voor nodig. Oh en een boor van 20 mm, die heb ik ook niet.

-- De koningszetel:

(iemand interesse?)

-- Dit komt er voor in de plaats:

-- En nog 1 trede meer van de trap gedaan:
  zondag 25 februari 2007 @ 18:51:55 #188
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46665642
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons:

Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh
Sinds wanneer mag je de mantel van een kabel echt als aarde gebruiken?

De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
pi_46676881
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:

Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh

De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadje

Verder zien alle werken er wieder chapeau uit, t gaat niet snel maar vordert wel toch? ( ff inhaken op je twee handen opmerking ) keep up the good work

Niet het bakkie troost vergeten he? weet in ieder geval dat ik zonder koffie een stuk minder productief ben dan met
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zondag 25 februari 2007 @ 23:26:30 #190
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46678218
quote:
Op zondag 25 februari 2007 22:56 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadje

Verder zien alle werken er wieder chapeau uit, t gaat niet snel maar vordert wel toch? ( ff inhaken op je twee handen opmerking ) keep up the good work

Niet het bakkie troost vergeten he? weet in ieder geval dat ik zonder koffie een stuk minder productief ben dan met
ja, bij grondkabel is de mantel de aarde.

Neem je 2x 2,5 + aarde heb je dus gewoon voeding.....

neem je 3x2,5 plus aarde, zou je evt verlichting oid vanuit huis kunnen schakelen (onder je carport oid)

MOet je wel de verlcihting ook op de groep van de schuur zetten!!!
  Moderator maandag 26 februari 2007 @ 11:37:24 #191
92034 crew  Vonkenboer
pi_46689240
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:

Wat hierboven eigenlijk ook al gezegd werd, grondkabel is in twee smaken verkrijgbaar.
2 x 2,5mm² + aarde en
3 x 2,5mm² + aarde.

Wil je alleen maar een voeding naar jou schuur leggen, dan neem je de 2 x 2,5 mm² de aardlitze van de grondkabel is jou aarde (het zou ook weinig zin hebben een grondkabel aan te sluiten zonder de aardlitze te aarden; dan krijg je als nog een opflikker mocht je per ongeluk met een schop of ander gereedschap door de kabel steken ).

Wil je echter ook nog wat schakelen; dan neem je de 3 x 2,5mm² dan heb je ook nog een schakeldraad

Let er ook op dat grondkabel de aanduiding : VO-YMVK-AS heeft en gewone installatiekabel YMVK wordt genoemd
  maandag 26 februari 2007 @ 12:49:53 #192
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46691201
Mwa, stik...heb ik dus toch een adertje teveel gehaald bij de bouwmarkt.

Zaterdag om kwart voor 5 binnen, snel wat spulletjes halen en dan kom je toch aan het twijfelen...mag de mantel nou wel of niet als aarde...denk denk. Nou ja, dan maar voor de zekerheid 3 aders + mantel.
Nou kwam ik toch nog niet door de fundering, dus heb 'm niet aangesloten

Eigenlijk vond ik het wat amateuritsch aandoen, zoals de vorige knuteselaar het aangesloten had met de mantel op de aarde.
Hoe sluit ik zoiets nou fatsoenlijk/veilig aan? Zoals het nu zat was de mantel met een kroonsteentje aan een gewone aarde-draad gemaakt. Maar hoe doe ik dat in de meterkast dan? Ik kan toch niet de mantel gelijk aan de aardstrip schroeven?
Lasdoosje ertussen?
  Moderator maandag 26 februari 2007 @ 13:08:49 #193
92034 crew  Vonkenboer
pi_46691813
quote:
Op maandag 26 februari 2007 12:49 schreef richie29 het volgende:
Mwa, stik...heb ik dus toch een adertje teveel gehaald bij de bouwmarkt.

Zaterdag om kwart voor 5 binnen, snel wat spulletjes halen en dan kom je toch aan het twijfelen...mag de mantel nou wel of niet als aarde...denk denk. Nou ja, dan maar voor de zekerheid 3 aders + mantel.
Nou kwam ik toch nog niet door de fundering, dus heb 'm niet aangesloten

Eigenlijk vond ik het wat amateuritsch aandoen, zoals de vorige knuteselaar het aangesloten had met de mantel op de aarde.
Hoe sluit ik zoiets nou fatsoenlijk/veilig aan? Zoals het nu zat was de mantel met een kroonsteentje aan een gewone aarde-draad gemaakt. Maar hoe doe ik dat in de meterkast dan? Ik kan toch niet de mantel gelijk aan de aardstrip schroeven?
Lasdoosje ertussen?
In de metalen omvlechting zit een Litze dit zijn vertinde koperdraden en dat is je aarde.

Je moet de litze voorzien van een groengele tape en op het eind een adereind huls, welke met een perstang op de aders geperst wordt, zodat alle 'haren' contact maken.
Deze kan dan met een kroonsteen aan de 2,5 mm² gezet worden.
Er bestaan hier ook speciale lasklemmen voor, maar die zul je niet zo snel bij de bouwmarkt tegen komen.

Het gaat dus alleen om de aardlitze onder het aardscherm. Het aardscherm zelf kan je wegknippen.
Deze kan dan met een kroonsteen aan de 2,5 mm² gezet worden.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 10:23:09 #194
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46724450
Gisteren weer vre-se-lijk m'n best gedaan en dit keer voor 1 avondje (grotendeels) in m'n eentje werken best wel wat vorderingen.

Update graafwerkzaamheden:

-- Het gat naast het achterhalletje en het gat in de fundering ($%^$# 60 cm boren door de fundering)

-- Graaf, graaf, graaf...

-- Totaalplaatje

Had de sleuf gisteren nog wel netjes afgedicht met zeil omdat het zo regende...Richie trekt het zeil eraf: *KLOTS*...nog alles in de gleuf.
Danmaar in het koude water klooien bij de schuur.

-- En hier komt de kabel weer omhoog, het is de voorste buis. (Al in slagvaste buis omhoog gevoerd)

Onder de vloer heb ik nog geen foto's durven maken , eerst alle kabels en buizen vastzetten aan de vloer.

-- Mijn grote trots (zo'n beetje) . Wat een werk dat is om alle kabels en buizen rond die leidingen te friemelen...whaa.

-- Toch al een redelijke verbetering, niet?

Alleen jammer dat ik tussen de hoofdkraan en de watermeter heel af en toe een druppeltje water verlies
En die koppeling is door het waterleiding bedrijf netjes afgesloten met een plastic beveiliging zodat je niet voor de meter kan aftappen. Dat wordt bellen...
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 11:16:27 #195
92034 crew  Vonkenboer
pi_47183456
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 10:23 schreef richie29 het volgende:
Gisteren weer vre-se-lijk m'n best gedaan en dit keer voor 1 avondje (grotendeels) in m'n eentje werken best wel wat vorderingen.

Update graafwerkzaamheden:

-- Het gat naast het achterhalletje en het gat in de fundering ($%^$# 60 cm boren door de fundering)
[afbeelding]

-- Graaf, graaf, graaf...
[afbeelding]

-- Totaalplaatje
[afbeelding]

Had de sleuf gisteren nog wel netjes afgedicht met zeil omdat het zo regende...Richie trekt het zeil eraf: *KLOTS*...nog alles in de gleuf.
Danmaar in het koude water klooien bij de schuur.

-- En hier komt de kabel weer omhoog, het is de voorste buis. (Al in slagvaste buis omhoog gevoerd)
[afbeelding]

Onder de vloer heb ik nog geen foto's durven maken , eerst alle kabels en buizen vastzetten aan de vloer.

-- Mijn grote trots (zo'n beetje) . Wat een werk dat is om alle kabels en buizen rond die leidingen te friemelen...whaa.
[afbeelding]

-- Toch al een redelijke verbetering, niet?
[afbeelding]

Alleen jammer dat ik tussen de hoofdkraan en de watermeter heel af en toe een druppeltje water verlies
En die koppeling is door het waterleiding bedrijf netjes afgesloten met een plastic beveiliging zodat je niet voor de meter kan aftappen. Dat wordt bellen...
Ziet er prima uit
Heb je de kabels via de kruipruimte --> Wc --> Babykamer --> Zolder er al in zitten en wat was de reactie van je vriendin toen je zei dat die andere kabels er weer uit moesten ?
pi_47183759
lekt je watermeter voor of na de meter?

indien er voor -> kost jou niets alleen lastig
  maandag 12 maart 2007 @ 12:39:32 #197
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_47186315
Ja ja, die zitten er zeker al in!

Al met al is de leiding naar de droger behoorlijk lang geworden, geloof tussen de 25 en 30 meter ofzo...dat trek je echt niet in 1 keer...maarrrrr het zit erin *blij is*
Ik heb vorige week zaterdag met een vriend van me gezellig knus onder de kruipruimte gezeten om alle kabels en buizen vast te zetten met drukzadels aan de vloer, dus los van de grond. Was maar een paar uur werk
Heb me regelmatig afgevraagd of er in Nederland nog meer van die idioten zijn als ik ..die het vastzetten..maar ben erg blij dat het erin zit. Hoef ik me bij extreem hoog grondwater (nog niks gemerkt) tenminste geen zorgen te maken als er een beetje water in de kruipruimte staat.

Moet nog steeds foto's maken van het domme werk onder de vloer, en een update van de trap en de eerste verdieping zou ook niet verkeerd zijn.
De eerste verdieping is qua electra volledig klaar, alles gemonteerd...behalve de bewegingsmelder op de overloop.
En ik ben erg trots op het resultaat van de trap...al was het 2 weken werk...dat gare ding is wel mooi geworden nu Alleen de kleine stukken onderkant van de treden moet nog.
Ik neem me iedere keer wel weer voor om foto's te gaan maken...maar al met al hebben jullie niet zoveel spectaculairs meer gemist. Dat was schakelmateriaal installeren en ERG veel schuren.

Todolist:

- Schade in badkamer van gebreek herstellen. (Klein sleufje dicht gipsen, tegeltje vervangen, 3 nieuwe schrootjes)
- Badkamer schuren en schilderen
- Babykamer schuren (deels gedaan) en schilderen
- Grote slaapkamer schuren en schilderen
- Studeerkamer schuren en schilderen
- Trap naar zolder schuren en schilderen
- etc schuren en schilderen
  maandag 12 maart 2007 @ 23:39:59 #198
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_47213017
Oh en ik heb eindelijk gevonden hoe ik m'n bewegingsmelders aan moet sluiten.
Helaas betekend dat toch een heel klein beetje electra op de 1ste verdieping aanpassen, maar gelukkig alleen schakeldraden...dus valt mee.

Dat potentieel vrij contact gaat via via uiteindelijk in de kast onder de trap uitkomen, op een trafo. De hele bedoeling is dat die trafo dan de vloerspots en/of de verlichting op de trap gaat schakelen en dat de gewone grote lampen alleen schakelen met de normalen schakelaars in de lamp. Met een hotelschakeling dan wel-les-waar...maar oké.

Verder heb ik zwaar ambitieuze plannen qua verlichting op de trap, met RGB-ledjes, dimbaar, instelbaar enz enz...maar dat is knoeiwerk voor als het huis verder af is. En ik denk dat ik daar trouwens maar een apart topic van maak...pimp my stairs ofzo

Morgen foto's maken en hier neer plemmen, deal?
pi_47214571
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar die litze is juist aarde omdat je dan bij graafwerkzaamheden de spanningsvoerende draad en de aarde aanraakt. En dus meteen een uitgevallen aardlek.

Zou je een ader als aarde nemen, dan kan het gebeuren dat de aardlek niet afschakelt omdat er geen lekstroom naar aarde is.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:04:17 #200
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_47255239
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:29 schreef Marsepein het volgende:
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar die litze is juist aarde omdat je dan bij graafwerkzaamheden de spanningsvoerende draad en de aarde aanraakt. En dus meteen een uitgevallen aardlek.

Zou je een ader als aarde nemen, dan kan het gebeuren dat de aardlek niet afschakelt omdat er geen lekstroom naar aarde is.
Nou ja...beter laat dan nooit zegmaar , maar wel handige info...moet het toch nog aansluiten op de meterkast.

Enne...ik ben de foto's niet vergeten, maar na 1 foto waren de batterijen van de camera leeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')