abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 januari 2007 @ 18:24:55 #101
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_45566464
Oh trouwens nog vraag @ Gompy58:

Jij had/hebt ook een dozenboor voor beton he? Nou heb ik overwogen om ervoor naar Utrecht te rijden, maar toch maar zelf gehaald. Kan ik 'm ook zelf stuk maken
HOE...gebruik ik die dozenboor?
Met een hamerboor mag niet....wel met een klopboor? Of gewoon draaien?
pi_45566635
quote:
Op zondag 21 januari 2007 18:14 schreef richie29 het volgende:

[..]

Nee trek niet overal coax naar toe. Om eerlijk te zeggen heb ik het eigenlijk wel gehad met buizen en sleuven maken.
Ik heb in al m 'n wijsheid besloten dat er GEEN TV in de slaapkamer komt.
M'n vriendin had een artikel gelezen...en sinds ik daarover hoorde weet ik zeker dat er geen TV in de slaapkamer komt
Vertel eens joh, maak mij / ons wijzer of sleuf er een linkje in svp.
* heeft een vermoeden, wil graag zeker zijn.
Ik slaap wel lekker na apies kijken op Animal world.

Zonder link - sorry - geldt dat je electriciteit en stopkontakten van nachtlampjes etc.
ver van je bed zou moeten houden.
pi_45566828
Ik heb een AEG klopboor gebruikt. Mijn manier was om dat ding het werk te laten doen. Gewoon rustig aan gaat het beste. Niet hard zitten drukken. Ik had overigens wel het voordeel dat die AEG een 2speed boor was. Die zorgde ervoor dat het dimng zoveel mogelijk op toeren bleef. Laag toeren tal sloopt je boor met dergelijk werk.
Het centreerboortje ging rap de muur in. Zodra de dozenboor bij de muur kwam begong ik heel even met laag toeren tal zodat de doos een groef in de muur heeft. Op die manier kun j enetjes werken. Daarna toeren tal vnaar max en rustig en heel lichtjes druk geven. Zorg wel dat dat je machine echt HAAKS op de muur begint en blijft!

Zeker weten dat je geen coax gaat doen ??? Echt, het is nu ff doorbijten maar straks ben je blij met je extra pijpjes hoor!
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 21 januari 2007 @ 23:21:34 #105
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_45569430
Op verzoek een link die WEL werkt

Groetjes,
vriendinnetje van Richie
  maandag 5 februari 2007 @ 14:02:24 #106
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46006021
Er is inmiddels een hoop gebeurd, maar eigenlijk ook een beetje te lam geweest om de foto's erop te zetten.

Tja en dan komt er ook niemand meer kijken he

-- Ook het halletje is/wordt aangepakt. Het plafond gaat eruit om te kijken wat er boven zit, ik wilde er een centraaldoosje in om de electra te verzamelen en spotjes inbouwen.
De gipsplaten wilden er niet af zonder ze stuk te maken, dus helaas maar nieuwe plaatsten.

-- Kom je ook gelijk het vakmanschap van de bouwers van het huis tegen...of vooral hoe netjes die mensen zijn

-- Het halletje in de achtergevel zit er inmiddels qua gipsplaten enzo wel netjes in

-- Regelwerk en electra voor de spots is aanwezig

-- Licht uit, spot aan

Spotje linksachter deed naar de 3de keer schakelen al van *flits*
pi_46008804
quote:
Op maandag 5 februari 2007 14:02 schreef richie29 het volgende:
Er is inmiddels een hoop gebeurd, maar eigenlijk ook een beetje te lam geweest om de foto's erop te zetten.

Tja en dan komt er ook niemand meer kijken he

-- Ook het halletje is/wordt aangepakt. Het plafond gaat eruit om te kijken wat er boven zit, ik wilde er een centraaldoosje in om de electra te verzamelen en spotjes inbouwen.
De gipsplaten wilden er niet af zonder ze stuk te maken, dus helaas maar nieuwe plaatsten.
[afbeelding]

-- Kom je ook gelijk het vakmanschap van de bouwers van het huis tegen...of vooral hoe netjes die mensen zijn
[afbeelding]

-- Het halletje in de achtergevel zit er inmiddels qua gipsplaten enzo wel netjes in
[afbeelding]

-- Regelwerk en electra voor de spots is aanwezig
[afbeelding]

-- Licht uit, spot aan
[afbeelding]

Spotje linksachter deed naar de 3de keer schakelen al van *flits*
Hing die bus zo boven je plafond nog?

En je moet maar zo denken: beter dat je spotje nu "flitst" als straks als het plafond helemaal klaar en gesaust is
  maandag 5 februari 2007 @ 16:17:39 #108
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46010322
Zeker dat die bus daar nog zo hing, best netjes toch?

Eens even kijken, stekkerdoos, draadje, draadje...waterslang??? Waarvoor is die dan?

Aaaah, daarvoor

Wat een machine...draait knetterhard, heel erg zwaar, 7 diamantkoppen en NOG duurt het boren van 1 doos gemiddeld 25 minuten. (Recordtijd 8 min )
Hele huis zeiknat van die waterkoeling
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:44:33 #109
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46032331
De resultaten van het waterballet:

-- De rotzooi vooraf

-- 'Baby'kamer, links dubbele UTP...daarnaast 2 x wcd

-- 'Baby'kamer, 2 x wcd ...afgetapt van de wcd in de grote slaapkamer die is voor de kastverlichting

Beetje onvoorzichtig met de gipsmuur geweest (maar daar zie je hieronder nog wel meer voorbeelden van)

-- Andere kant van de muur van de 'baby'kamer, dus in de grote slaapkamer.

1 x wcd voor de kastverlichting (Die ik hopelijk op de goede hoogte geplaatst heb )

-- Grote slaapkamer met al het buizenwerk compleet

Van rechtsonder komen (vanuit de meterkast) de utp-buizen en kabels.
Je ziet er eentje over de vloer lopen van rechts naar links, die gaat dus naar de 'baby'kamer Verder ook nog een utp-buis naar het midden van de 5 dozen onder het bed. Misschien niet de meest handige plek, maar wilde de doos daarvoor eigenlijk ook niet in het zicht hebben en toch met laptop op schoot lam op bed kunnen liggen

-- Nog meer utp-buizen in de grote slaapkamer

2 voor netwerkcamera's in the future en eentje (onderste) richting studeerkamer

--Nog 2 x wcd aan de rechterkant

-- Buizenwerk studeerkamer. Gipsplaten moeten nog wel gemonteerd worden aan de linkerkant

Vijf dozen in de muur aan de rechterkant. De meest linker is UTP, verder 4 x wcd

-- En nog 2 x wcd in de studeerkamer voor eeehh...handigheid

-- Extra dozen op de overloop. Vind het wel handig om direct bij de trap lampen te kunnen schakelen, dus dit wordt 1 x wcd en een dubbele schakelaar.

Die stomme waterleiding aan de linkerkant gaat ook weggewerkt worden trouwens

-- 3 Dozen in de gang tegenover de WC. Nog kom ik er alleen even niet meer op wat ik er nou ook alweer in wilde hebben....ff denken.
- 1 x dubbele schakelaar voor verlichting beneden en overloop (hotelschakeling)
- 1 x dubbele schakelaar voor vloerspots en trap-spots of andere trapverlichting
- 1 x beweginsmelder voor vloerspots of trapverlichting (hotelschakeling met beweginsmelder boven)

-- Andere kant van de muur in de woonkamer met alle dozen en buizen

Nou ja...sommige dozen moeten nog uitgehakt worden

-- Nog meer dozen in de woonkamer

Oh en de houten stellage die ik gebruikt heb om de machine op de juiste hoogte te houden.

-- Dozen in de muur voor schakelaars boven en 2 x wcd onder. Dit is de muur tussen woonkamer en entree

-- Nog meer kwaliteitswerk van dozen uithakken. (Damn wat is een gipsmuur zacht, je kan gewoon niet de oude doos vervangen zonder de muur af te breken)

-- TV-sleuf met daarnaast dozen voor wcd en 1 x coax

-- Plafonnetje in de keuken dicht, klaar voor stucadoor

-- Zo was het ook de bedoeling. Als de stucadoor aardig is maakt hij de stuclaag precies gelijk met de onderkant van het kozijn.

ZOOO, en nu hebben jullie wel genoeg dozen gezien
pi_46032998
Vraagje: Verlies je niet een hoop sterkte van je muren door die lange horizontale sleuven vlak langs de vloer? Hoe dik zijn je muren en hoe diep zijn je sleuven?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar vroeg het me gewoon af voor de toekomst
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:23:18 #111
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46033152
Ik hoop het niet Veel meer kan ik je niet zeggen, sorry.
Er is wel wat betondraad/betonijzer verwijderd zo hier en daar, maar de sleuven zijn +/- 2 cm diep. Dat staat tegenover dat de betonmuur aan mijn kant 12 cm en aan de kant van de buren ook 12cm is, dus in totaal 24 cm. ERG dik vind ik persoonlijk en ik heb tot nu toe geen scheuren ontdekt
Mocht iemand dit wel weten ben ik ook wel nieuwsgierig. Niet dat ik er nog wat aan kan veranderen, want de sleuven zitten nu inmiddels toch dicht met gips.
  Moderator dinsdag 6 februari 2007 @ 11:38:17 #112
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_46035115
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:15 schreef Vesalius het volgende:
Vraagje: Verlies je niet een hoop sterkte van je muren door die lange horizontale sleuven vlak langs de vloer? Hoe dik zijn je muren en hoe diep zijn je sleuven?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar vroeg het me gewoon af voor de toekomst
Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaar

Verder ziet het projekt er leuk uit; zou het best wel een keer willen aanschouwen maar mijn rechteronderbeen werkt ook niet echt mee

Heb je nog een bepaalde planning in je hoofd van dingen die nog moeten gebeuren en wanneer wil je het eigenlijk bewoonbaar hebben
  dinsdag 6 februari 2007 @ 12:08:51 #113
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46036099
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaar

Verder ziet het projekt er leuk uit; zou het best wel een keer willen aanschouwen maar mijn rechteronderbeen werkt ook niet echt mee

Heb je nog een bepaalde planning in je hoofd van dingen die nog moeten gebeuren en wanneer wil je het eigenlijk bewoonbaar hebben
Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit moment
Schakelmateriaal wordt de CD500-serie van Jung, en ik heb tot nu toe alleen draden getrokken op de plekken waar ik niet meer bij kan nadat de stucadoor geweest is.

Over 4 tot 6 weken wil ik heb afhebben, alle muren in orde...geen geknoei met verf meer en de vloer erin.
Ben nu begonnen met de radiatoren schuren en schilderen....maar de proef-radiator is echt heul lelijk geworden.
Weet nog niet zo goed wat ik ermee aanmoet.
pi_46038094
Richie29, ik zou, spreek uit ervaring, die draden er echt indoen zolang de boel nog openligt. Had het zelf op 1 kamer ook bedacht dat ik dat later wel zou doen. Toch maar gedaan bleek dat de trekveer erniet door kon. Was toen erg blij dat de boel nog openlag.

Wat de aansluiting van je plafond betreft door het stuccen. Ik kan het niet goed zien, maar das volgens mij best nog een hoop. Die plafonds hebben meestal toch maar een minimaal laagje ???

Oh ja, als je de dozen dicht maakt met dat plastic dekselje zodat eroverhene gestuct kan worden. Kijk dan even of je een metala stripjes erop hebt zitten. Zo ja, dan vindt je je dozen na het stuccen exact terug met en metaal verklikker. Zit die strip erniet op, doe er dan even een stevige bout/moer in. niks is zo irritant alsje straks je doos niet meer goed terugvindt.

Bij de foto voor de tv, waar j eaangeeft een coax en wcd gaten te hebben zie ik geen verschillende aanvoer buizen. Mis ik iets ?

Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...

Verder allemaal net werk chef!
pi_46038255
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 12:08 schreef richie29 het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit moment
Schakelmateriaal wordt de CD500-serie van Jung, en ik heb tot nu toe alleen draden getrokken op de plekken waar ik niet meer bij kan nadat de stucadoor geweest is.

Over 4 tot 6 weken wil ik heb afhebben, alle muren in orde...geen geknoei met verf meer en de vloer erin.
Ben nu begonnen met de radiatoren schuren en schilderen....maar de proef-radiator is echt heul lelijk geworden.
Weet nog niet zo goed wat ik ermee aanmoet
.
Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...

Ik heb ook een paar lelijke jongens hangen. Ga ze toch echt gewoon vervangen. Die paar tientjes is het me absoluut waard. Gene gedoe, en mooi in de lak met nieuw spul.
pi_46038437
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:

Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...

Goeie tip Chef.
Maar wel met acrylaatkit(geen silicone)
  woensdag 7 februari 2007 @ 09:16:23 #117
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46065832
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:
Richie29, ik zou, spreek uit ervaring, die draden er echt indoen zolang de boel nog openligt. Had het zelf op 1 kamer ook bedacht dat ik dat later wel zou doen. Toch maar gedaan bleek dat de trekveer erniet door kon. Was toen erg blij dat de boel nog openlag.

Wat de aansluiting van je plafond betreft door het stuccen. Ik kan het niet goed zien, maar das volgens mij best nog een hoop. Die plafonds hebben meestal toch maar een minimaal laagje ???

Oh ja, als je de dozen dicht maakt met dat plastic dekselje zodat eroverhene gestuct kan worden. Kijk dan even of je een metala stripjes erop hebt zitten. Zo ja, dan vindt je je dozen na het stuccen exact terug met en metaal verklikker. Zit die strip erniet op, doe er dan even een stevige bout/moer in. niks is zo irritant alsje straks je doos niet meer goed terugvindt.

Bij de foto voor de tv, waar j eaangeeft een coax en wcd gaten te hebben zie ik geen verschillende aanvoer buizen. Mis ik iets ?

Mja, je hebt helemaal gelijk met bedraden hoor, maar helaas was gewoon de tijd te kort (voordat de stucadoor kwam) om inderdaad alles te bedraden. Inmiddels zit het stucwerk erop, dus wat dat betreft moet ik me gewoon redden met het denkwerk dat ik vooraf gedaan heb.
Valt verder trouwens mee wat er nog moet, want geloof dat van wat ik nog moet bedraden...dat daar 95% van nieuwe buizen zijn die ik zelf gelegd heb. Al stukken beter dan die gare flexbuizen in de plafonds die er tijdens de bouw van het huis in gedonderd zijn.
Wat betreft jouw opmerking over coax en wcd's bij de tv...missschien helpt dit:

Dus ja je mist iets
Coax komt van onder de vloer.

En de dozen hebben juist zo'n tof plaatje. De nieuwe dozen van ABB Haf hebben een soort sticker op het afdekplaatje zitten waar je met het juiste apparaatje zelfs precies het midden kan vinden!

Maar de stucadoor is trouwens zo aardig geweest om erover heen te smeren en dan met de achterkant van de troggel (of hoe je zoiets ook noemt) op dat plaatje te meppen. Ik kon alle dozen weervinden die hij open getikt had.
Helaas was hij er 4 vergeten, maar goed
Dat was ook niet erg trouwens hoor, ik wist (uiteraard) nog waar ze zaten en als de muren aan het drogen zijn zie je prima waar die dozen zitten. Die plekken blijven langer nat...en zodra je ze ziet, meteen meppen! Zolang die muur nog lekker zacht is gaat dat heel erg makkelijk.

Ik zou niet weten wat plafonds voor laagdikte krijgen met stucen, maar hij zei juist dat dat vrij dik zou worden.
Het is in ieder geval zwaar mooi geworden (vind ik ) en die aansluiting lukte dus toch wel.
Volgens hem is de dikte van een goede stuclaag +/- 5 mm en op plafonds ongeveer hetzelfde of heel iets dikker zelfs. Misschien verschilt dat per stucadoor ook wel...geen idee

Zal je tip van de siliconenkit acrylaatkit zeker onthouden, maar snap toch niet helemaal waardoor je nou eigenlijk die scheurtjes krijgt. Komt dat niet gewoon doordat de studadoor de muren/plafonds en aansluitingen niet "in-gesneden" heeft? Ik hoorde de stucadoor zoiets zeggen namelijk...dat ze een kleine snee ertussen zetten zodat de muur ook kan werken, anders krijg je scheuren of scheurtjes. Snap eigenlijk niet zo goed waarom een verflaag op je muur ervoor zorgt dat je scheurtjes krijgt.
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:19:19 #118
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46067121
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...

Ik heb ook een paar lelijke jongens hangen. Ga ze toch echt gewoon vervangen. Die paar tientjes is het me absoluut waard. Gene gedoe, en mooi in de lak met nieuw spul.
Nja, ook weer mee eens. Kan opzich zo wel bezig blijven, hier iets vervangen, daar wat nieuws...euries vliegen weer om je hoofd
Kijk maar: Thermrad compactradiator 300 X 2800 X Type 22 3497 Watt 223.23EURO...nou leuk, en dat maal 2.
Punt is meer ook eigenlijk...als ik de radiatoren wil gaan vervangen, wil ik eigenlijk ditte

Of in ieder geval een vlakke paneelradiator. Vooral voor in de slaapkamers zou ik dat wel erg mooi vinden, in de woonkamers zet ik er denk ik toch radiatorbekleding omheen.

Van dat kan en klare spul ben ik eigenlijk alleen Cando tegen gekomen die dat maakt. Heb gewoon stomweg de tijd (en zin) niet om zoiets zelf te maken...maar vind het eigenlijk wel vrij ingewikkeld zoals je dat zou moeten bestellen.
Volgens mij moet ik dan hebben:
- Vensterbank
- Afdekprofiel
- Zijwanden
- Staanders
- Bekleding
- Webbings (of andere versiering in het raamwerk)

Haha..als ik deze lijst zie begin ik me toch af te vragen of het niet handiger is om uit een volle plaat MDF en een beetje tekenwerk zelf zoiets in elkaar te knutselen met de bovenfrees van pa. Heb ik het wel gelijk ook op maat.
pi_46068011
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:19 schreef richie29 het volgende:
Of in ieder geval een vlakke paneelradiator. Vooral voor in de slaapkamers zou ik dat wel erg mooi vinden, in de woonkamers zet ik er denk ik toch radiatorbekleding omheen.

Van dat kan en klare spul ben ik eigenlijk alleen Cando tegen gekomen die dat maakt. Heb gewoon stomweg de tijd (en zin) niet om zoiets zelf te maken...maar vind het eigenlijk wel vrij ingewikkeld zoals je dat zou moeten bestellen.
Volgens mij moet ik dan hebben:
- Vensterbank
- Afdekprofiel
- Zijwanden
- Staanders
- Bekleding
- Webbings (of andere versiering in het raamwerk)

Haha..als ik deze lijst zie begin ik me toch af te vragen of het niet handiger is om uit een volle plaat MDF en een beetje tekenwerk zelf zoiets in elkaar te knutselen met de bovenfrees van pa. Heb ik het wel gelijk ook op maat.
Houd er wel rekening mee dat je veel minder warmteafgifte hebt door die radiatorombouw, dus minder snel warm in je kamer
  woensdag 7 februari 2007 @ 11:27:00 #120
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46068932
Ook als je gleuven in de vensterbank en net onder de vensterbank maakt?

Zoals hier:
  donderdag 8 februari 2007 @ 11:25:58 #121
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46099651
Foto's van het stucwerk!!

-- De entree

-- Het keukenplafond

Strak, strak, strak
Ik zei toch dat dat mooi werd

-- De woonkamert

-- De muren waar de steenstrips gezeten hebben

Foto's van de slaapkamers en de gang heb ik helaas zo niet bij de hand, maar nog wel deze:
-- Mijn nieuwe schakelmateriaal, kon het niet laten om het ff te monteren
pi_46100197
Mooi geworden, weer een stukje dichterbij "af"

En die ombouw houdt hoe dan ook warmte tegen. Tenslotte heb je nog steeds hout ervoor zitten wat een gedeelte van de warmte niet doorstraalt
pi_46100280
Ik heb ook net een nieuw huis.. en ombouw om de radiator heen en merk geen verschil!
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 12:57:35 #124
92034 crew  Vonkenboer
pi_46102663

Hmm is het plaatje nou een beetje vertekend of zit er een soort van goudkleurig randkje om het schakelmateriaal
En ik zit te twijfelen tussen standaard Gira of Berker Polar wit

Wat voor schakelmateriaal ga je monteren ?
  donderdag 8 februari 2007 @ 13:29:47 #125
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46103814
Haha,

Nee, nee en nog eens nee

- Geen goudkleurig randje (is denk ik het licht van de bouwlamp die aan de rechterkant stond) Aiai, moet er nog aan denken!
- Geen Gira
- Geen Berker polar wit

Hehe, volgens mij had ik al gezegd wat er wel op de muur komt voor schakelmateriaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 13:55:49 #126
92034 crew  Vonkenboer
pi_46104721
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 13:29 schreef richie29 het volgende:
Haha,

Nee, nee en nog eens nee

- Geen goudkleurig randje (is denk ik het licht van de bouwlamp die aan de rechterkant stond) Aiai, moet er nog aan denken!
- Geen Gira
- Geen Berker polar wit

Hehe, volgens mij had ik al gezegd wat er wel op de muur komt voor schakelmateriaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*
pi_46108486
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*
komt door je verwonding!
  vrijdag 9 februari 2007 @ 20:13:30 #128
167723 sanni
Acima de seu
pi_46151926
Hulde voor al dat werk. Heb zelf 2 linkerhanden en de kennissenkring
is ook verre van technisch dus mijn huisje werd indertijd door zo een bureau
helemaal opgeleverd.
  zondag 11 februari 2007 @ 12:07:08 #129
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46197449
quote:
Op maandag 5 februari 2007 16:17 schreef richie29 het volgende:

Wat een machine...draait knetterhard, heel erg zwaar, 7 diamantkoppen en NOG duurt het boren van 1 doos gemiddeld 25 minuten. (Recordtijd 8 min )
Hele huis zeiknat van die waterkoeling
25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!

Maar neem aan dat het wel ietsje sneller ging.... anders doe je wel iets verkeerd!

Verder mooi projektje! en ik had WEL pijpen voor Coax or whatever getrokken (brandmelders, telefoon, alarm etc etc)
  zondag 11 februari 2007 @ 14:08:46 #130
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46201986
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 20:13 schreef sanni het volgende:
Hulde voor al dat werk. Heb zelf 2 linkerhanden en de kennissenkring
is ook verre van technisch dus mijn huisje werd indertijd door zo een bureau
helemaal opgeleverd.
Niks mee mee! Als je er het geld voor hebt is dat ook helemaal prima...en ben je eerder ingetrokken dan ik
  zondag 11 februari 2007 @ 14:16:58 #131
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46202436
quote:
Op zondag 11 februari 2007 12:07 schreef gateway het volgende:

[..]

25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!

Maar neem aan dat het wel ietsje sneller ging.... anders doe je wel iets verkeerd!

Verder mooi projektje! en ik had WEL pijpen voor Coax or whatever getrokken (brandmelders, telefoon, alarm etc etc)
Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer niet
Hoe langer ik ermee bezig was hoe meer handigheid ik erin kreeg....de laatste 10-15 gingen wel wat sneller. Maar hoe dan ook, ja het duurde ECHT lang.
En de slijptol gaat niet ruim 50mm de muur in he

Verder zitten er pijpen voor coax en telefoon en UTP, dat zeker wel....ik heb alleen geen lege leidingen meer over.
Coax zit op 2 plekken in de woonkamer mocht ik willen wisselen van plek qua TV.
  zondag 11 februari 2007 @ 16:03:46 #132
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46206757
quote:
Op zondag 11 februari 2007 14:16 schreef richie29 het volgende:

[..]

Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer niet
Hoe langer ik ermee bezig was hoe meer handigheid ik erin kreeg....de laatste 10-15 gingen wel wat sneller. Maar hoe dan ook, ja het duurde ECHT lang.
En de slijptol gaat niet ruim 50mm de muur in he

Verder zitten er pijpen voor coax en telefoon en UTP, dat zeker wel....ik heb alleen geen lege leidingen meer over.
Coax zit op 2 plekken in de woonkamer mocht ik willen wisselen van plek qua TV.
ja, maar ik denk maar zo: als eje toh rotzooi maakt (en slijpen en breken geeft rotzooi) waarom dan niet een paar meter pijp meer, altijd handig! Kost nu bijna niks, en later o zo makkelijk voor alarm, brandmeld, data, video weet ik veel!

me pa (en ik ook) baalt ervan dat er hier in huis niet meer loze pijpen zitten (zeg maaar niks, behalve een pijp van kruipruimte naar zolder, met een doosje in de woonkamer en de kamer op de 1ste verdieping, daar lag de antenne-kabel door (en nu TV naar de slaapkamer van me broertje, en netwerk naar zijn kamer en het zolder)

naar mijn slaapkamer lag niks, dus die RJ45 gaat door het pijpje de kruipruimte in, lang een verwarmingsbuis omhoog, door de betonvloer naar de kamer van mij ouders en dan door de muur naar mijn kamer

tv ligt bij de telefoonlijn naar me ouders slaapkamer door.....

kijk, je komt er wel maar handig is anders!
  woensdag 14 februari 2007 @ 09:37:01 #133
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46288259
Kleine update tot nu toe:

-- Trap schuren:
* 8 van de 14 treden gereed/kaalgeschraapt
* Helft van de zijschotten glad/kaalgeschraapt
* Staander glad/kaalgeschraapt

Alle stootplaten en nog 6 traptreden volgen nog de behandeling van kaalschrapen en verwijderen van lijmresten. Tot nu toe is het mechanisch verwijderen het enige dat echt fatsoenlijk werkt.
Staalborstel op de boormachine gezet en draaien met die hap. Gaat nog steeds langzaam, maar zware afbijtmiddelen, verfstripper en verfkrabber helpt niet, en kaal schuren met de schuurmachine wil al HELEMAAL niet.

Gisteren 2 kabels onder de vloer gelegd vanuit de meterkast.
De oude lasdoos onder de vloer (waarmee de vaatwasser op de fornuisgroep van de kookplaat aangesloten was %^#$%) is verwijderd, kabels verwijderd en nieuwe 5 aderige ymvk naar kookplaat+oven.
Toen Richie het inbouw-perilex-dinges aan het aansluiten was en de laatste nul aansloot; *knap*. En dat was al zo'n rotwerk! Kon er bijna niet bij in dat stomme keukenkastje
Vaatwasser is wel normaal aangesloten.

Verder is er PRECIES in de loze leiding naar de zolder geboord, vol in het midden vlak bij de inbouwdoos, dus 2 aparte groepen naar de zolder voor wasmachine en droger wordt een bijzonder project. Lijkt bijna of het expres gedaan is, want je kan er ook bijna niet bij vanwege de spagetti aan cv-buizen etc die vlak onder de CV-ketel loopt.
Vaatwasser en droger zaten tot nu toe aangesloten via een doosje in de badkamer -> hoppa schuine wand in richting zolder met ymvk en daar een opbouwdoos aan de muur.

Ongelovelijk wat een zooi is er van dat huis gemaakt qua electra. Kom steeds meer dingen tegen die zoveel extra werk kosten dat ik het bijna niet meer zou weten om het fatsoenlijk te maken.
  woensdag 14 februari 2007 @ 09:39:37 #134
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46288304
Oh trouwens....dit wordt de nieuwe meterkast:

Moderator woensdag 14 februari 2007 @ 12:08:27 #135
92034 crew  Vonkenboer
pi_46291906
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 09:39 schreef richie29 het volgende:
Oh trouwens....dit wordt de nieuwe meterkast:

[afbeelding]
Ziet er goed uit
Alleen waarom doe alle huishoudapparaten op 1 aardlek en alle lichtgroepen van de woning achter 1 aardlek.

Zou je nu op wat voor manier dan ook sluiting maken in je woning dan zit je helemaal in het donker en kun je bijna nergens meer stroom vandaan halen; in de praktijk lijd dit tot potentieel gevaarlijke situaties en worden de huishoudelije apparaten en de lichtgroepen ook onderling verdeeld over de aardlekschakelaars
  woensdag 14 februari 2007 @ 12:25:55 #136
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46292389
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ziet er goed uit
Alleen waarom doe alle huishoudapparaten op 1 aardlek en alle lichtgroepen van de woning achter 1 aardlek.

Zou je nu op wat voor manier dan ook sluiting maken in je woning dan zit je helemaal in het donker en kun je bijna nergens meer stroom vandaan halen; in de praktijk lijd dit tot potentieel gevaarlijke situaties en worden de huishoudelije apparaten en de lichtgroepen ook onderling verdeeld over de aardlekschakelaars
idd, ik zou ook de groepen verdelen over de aardlekschakelaars. Zo sta je nooit in het donker bij een aardlek! (wat wij hier thuis weleens staan, knap lastig! )
  woensdag 14 februari 2007 @ 12:59:39 #137
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46293411
Hmmm, lastig uit te leggen aan een leek

Ik wil de grootste huishoudelijke apparatuur achter 1 aardlek hebben omdat ik domotica wil gaan toepassen.
Wordt gebruikt om te schakelen op plekken waar het trekken van schakeldraden...ehh..niet onmogelijk, maar wel heeeel vervelend en lastig is. Grote huishoudelijke apparatuur zorgt voor demping van die signalen.
Als je goed kijkt wordt er onderin een filter toegepast voor die domotica en de grote huishoudelijke apparatuur zit ook 'voor' dat filter en niet erachter. Hierdoor heb je geen last van de demping van die apparaten.
Gevolg is dat de rest van de lichtgroepen achter de andere aardleks moet...tja so be it.

Kwam er trouwens tevens achter dat ik 2 groepen om moest draaien
Misschien helpt dit:

Volgens mij moet ik de zolder voeden via de eerste verdieping en kan dat niet direct, maar dat moet ik nog ff uitzoeken

[ Bericht 1% gewijzigd door richie29 op 14-02-2007 13:25:38 ]
  maandag 19 februari 2007 @ 10:57:56 #138
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46451780
Klusdip, klusdip...mwa niet helemaal zo te noemen.
Maar er gaat wel veul tijd verloren met allerlei frutsels die niet lukken of extreem veel tijd kosten.

(zoals het stuk draaien van 1 perilex en 1 stopcontact, draden trekken waar cement/beton in de buizen zit, etc)
  maandag 19 februari 2007 @ 11:47:34 #139
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46453003
-- Valt jullie iets op aan deze foto? Behalve dat er veel draad zit, zitten er nu ook 2 stopcontactjes aan de muur voor lampjes op de vensterbank. Deze worden geschakeld door een van de schakelaars aan de linkerkant.
Ja ik weet dat de buizen en de wcd's opbouw zijn, maar er komt toch een radiatorombouw omheen

-- Redelijk veel draadjes erbij, en alvast gelabeld. Dit is nog niet even niet klaar.
Todo: YMVK richting schuur (aparte groep), YMVK richting 3 wcd's in woonkamer (aparte groep), Draden naar zolder via toilet (zie hieronder) (aparte groep)

-- Het toilet dat deze week in ieder geval leeggesloopt gaat worden. Oh en de stucadoor is z'n petje vergeten
Nieuwe sanitair is binnen . Ben alleen beetje vergeten daar een foto van te maken

Dat lelijke zwarte ding in de hoek is een grote koudwaterleiding die DENK ik met een hoekje van 45 graden afgewerkt gaat worden. Andere of betere suggesties zijn zeker welkom!
Al het leidingwerk en de afvoer van het fonteintje wil ik proberen in de muur weg te werken, maar of dat gaat lukken weet ik niet. Die muur is maar 8 of 7 cm, dus ik zal absoluut zachtjes moeten bikken om het stucwerk aan de andere kant niet te vernielen.

-- Originele (plastic) plafonddelen weggehaald, luchtrooster verwijderd en gaatje gemaakt. Mogen jullie raden waarvoor Stik! Dat gaatje is dus net niet te zien. Zit precies achter het uitstekende houten blokje naar het ventielatiegat. Mwa, zo is er ook niks aan

-- Dat ventielatiegat komt in ieder geval uit in een kolom in de 'baby'kamer. Uiteindelijk bleek mijn plan om de gehele zolder op een aparte groep te zetten niet mogelijk zonder draden direct vanuit de meterkast op zolder te krijgen. Beste optie is dus om een YMVK-kabel plan net gewijzigd: Toch maar een 19 mm buis vanuit de meterkast -> Onder de vloer -> omhoog in het toilet -> Door kolom in 'baby'kamer-> Hoppa op zolder.

-- Andere kant van de 'baby'kamer

-- Studeerkamer klaar voor schuren en schilderen. Eeeeh...schuren is trouwens al bijna klaar, moeten natuurlijk ook credit naar de Mrs.

-- Grote slaapkamer ook klaar voor schuren en schilderen. Wilde toch ff laten zien hoe de kamer eruit ziet als het stucwerk droog is

-- Vind trouwens de achtergevel, waar gipsplaten tegenaan zitten toch wel aardig geel/bruin gekleurd. Vraag me af of dat straks ook te zien is door m'n muurverfje.

[ Bericht 2% gewijzigd door richie29 op 19-02-2007 12:17:45 ]
  maandag 19 februari 2007 @ 12:38:05 #140
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46454214
-- Dit is wat zoveel vertraging opleverde, de bedrading voor de wasmachine en de droger op zolder. Deze wil ik op aparte groepen hebben en omdat het huis origineel maar 3 groepen had liggen er niet veel buizen.
Oorspronkelijk zat er op die doos een afdekplaatje met een soort van warteluitvoer (nog nooit eerder gezien) en ging er een YMVK via de afdekking aan de rechterkant naar zolder, naar een wasmachine-droger-schakelaar.
De buis vanuit de meterkast is een 19mm buis, dus volgens mij is het geen probleem om daar 2 groepen door te trekken toch? 2 x fase, 2 x nul, 1 x aarde.
Omdat ikzelf eigenlijk ook weinig andere mogelijkheden zie om de wasmachine en de droger te voeden via deze weg doe ik dat ook dan maar zo, alleen dan iets fatsoenlijker en met 2 groepen. DUS..klein stukje uitbeiteren, buisje erin en ook naar zolder

Moet ik de volgende keer alleen toch iets voorzichtiger de boormachine met beitel in de muur zetten. Dat is dus een warmwaterleiding, maar hij is niet lek! Ik heb wel 10 minuten de kraan open gehad beneden (daarvan is deze leiding)...gevoeld, papiertje er tegenaan...niks lek. Tja wat moet ik dan? Ben bang dat met solderen of wat ook ik het alleen maar erger maak.
Oepsie 1:

Ja flexbuis is onbenullig irritant, maar soms kun je haast niet anders he...toch?

Iets te onbenullig de schrootjes verwijderd. Dat spul kan ook niks hebben
Oepsie 2:
pi_46455092
2 groepen op 2 automaten mogen niet door 1 buis. En ik zou die waterleiding repareren, alleen al omdat je er dan nieuwe beschermbuis omheen kunt doen.

Verder begint het er strak uit te zien hoor!
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 13:55:49 #142
92034 crew  Vonkenboer
pi_46456209
quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:14 schreef Marsepein het volgende:
2 groepen op 2 automaten mogen niet door 1 buis. En ik zou die waterleiding repareren, alleen al omdat je er dan nieuwe beschermbuis omheen kunt doen.

Verder begint het er strak uit te zien hoor!
Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).

Is het niet mogelijk twee YMVK kabels te nemen en die via de kruipruimte door de wc door de koof naar zolder te brengen ?

Of wellicht is het een idee de wasmachine en droger aansluiting te verplaatsen naar beneden ? (Ik snap dat nooit echt mensen met een wasmachine en droger boven op zolder; lijkt mij alleen maar lastig )
pi_46456523
quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).

Is het niet mogelijk twee YMVK kabels te nemen en die via de kruipruimte door de wc door de koof naar zolder te brengen ?

Of wellicht is het een idee de wasmachine en droger aansluiting te verplaatsen naar beneden ? (Ik snap dat nooit echt mensen met een wasmachine en droger boven op zolder; lijkt mij alleen maar lastig )
als je je droogrek er kwijt kan mischien niet..

maar een droogrek kan ook in de tuin!
  maandag 19 februari 2007 @ 14:10:21 #144
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46456624
Waar staat dat dan in vredesnaam? Ik heb echt gezocht in technische gegevensboekjes, maar ik kon het gewoon niet vinden. Alleen de limiet van 5 draden door een 16mm buis en 7 door een 19mm buis.
NEN1010 waarschijnlijk dus? Heb eigenlijk niet zoveel zin om die hele had daarvoor door te gaan lezen.
En als dat echt zo is, dan heb je in bestaande woningen met een fatsoenlijke uitbreiding van het aantal groepen dus automatisch een vet probleem. Ik heb maar 3 buizen naar die vanuit de meterkast naar boven lopen!
Ja die andere 2 loze leidingen zitten dus pot- en potdicht. Zelfs met een trekveerpomp en met alle geweld rammen kom ik er niet door. Hoe vaak ik die bouwvakkers die de vloeren storten al niet vervloekt heb...
Dan dekken ze de dozen dus niet goed af....stort, stort..*sputter in doos* oeps!..naja verder maar... (grrr)

Maar ik heb nou juist zo ongelovelijk veel moeite gedaan om die draden erin te krijgen...en nou mogen ze er dus weer uit?
  maandag 19 februari 2007 @ 14:11:43 #145
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46456664
Maar wat de wasmachine en droger betreft op zolder....ik wil zoiets dus echt niet in de badkamer hebben staan. Dan roesten ze als de ziekte, staat lelijk en ik kan die weinig ruimte die ik heb ook wel beter gebruiken
pi_46456904
Ik weet niet of het is toegestaan een kookgroep ervoor te gebruiken. Dan gebeurt er feitelijk hetzelfde. 2 groepen door 1 buis, maar bij een kortsluiting slaan beide groepen af.

Anders een kleinere groepenkast op zolder ophangen, zoals ook met keukens wel wordt gedaan. Dat kun je door de 19mm buis heen trekken en dan op de bestaande kast in de meterkast aansluiten. Zo heb je op zolder ineens de beschikking over meer dan 2 groepen
pi_46457077
quote:
Op maandag 19 februari 2007 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Ik weet niet of het is toegestaan een kookgroep ervoor te gebruiken. Dan gebeurt er feitelijk hetzelfde. 2 groepen door 1 buis, maar bij een kortsluiting slaan beide groepen af.

Anders een kleinere groepenkast op zolder ophangen, zoals ook met keukens wel wordt gedaan. Dat kun je door de 19mm buis heen trekken en dan op de bestaande kast in de meterkast aansluiten. Zo heb je op zolder ineens de beschikking over meer dan 2 groepen
zal officieel wel niet mogen..

en wat is er mis met een was en droger op 1 groep ook alweer?
  maandag 19 februari 2007 @ 14:41:14 #148
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46457499
Dat probleem is de limiet van 16A via 1 groep.
Gemiddeld genomen gebruikt een wasmachine iets van 2200W en een droger ook iets van 2000W. Totaal = 4200W en door 1 groep kan maximaal 16 x 230 = 3680W.
M.a.w. ze kunnen niet gelijk aan

Vonkie, zou het in de praktijk echt een probleem worden? Hoe warm wordt zo'n 2,5mm2 eigenlijk bij belastig van 16A? Volgens mij nog niet eens 30oC...(zit me een beetje een inschatting te maken van het risico als ik het toch laat zitten zo)
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 16:05:01 #149
92034 crew  Vonkenboer
pi_46460091
Zo; naar even de NEN1010 doorgespit te hebben kom ik tot de conclussie dat het niet mag op de manier zoals je het nu bedraad hebt.

--------------------------------------------------------
8.526.112
In een las- of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen.
Deze bepaling geldt niet voor:

- leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweeleidingeindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A;
- leidingen die deel uitmaken van hulpstroom-, signaal- en meetketens;
- meergroepslasdozen en meergroepstrekdozen.
--------------------------------------------------------
Toelichting bij 522.8.1.5

In deze tabel is gerekend met:

1. een vulfactor van 33 % tot en met 10 mm² en daarboven van 40 %;
2. maximaal 2 bochten;
3. vinyldraad H07V-U (VD);
4. buis volgens NEN 3174;
5. flexibele buis volgens NEN 3530 (hiervoor gelden de tussen haakjes geplaatste waarden).

In jou geval geld dus :
Vulfactor = 33 %
Nominale kerndoorsnede 2,5 mm²
Buitenmiddellijn van de buis is 19 mm
Volgens de tabel mogen er dan maar maximaal 5 draden door 1 buis; in jou situatie moet je dus in principe :

2 x bruin
2 x blauw
2 x groen-geel hebben
---
6 x 2,5 mm draad

Dit mag dus niet; je moet of boven een klein meterkastje plaatsen waarin je die groepen weer onderverdeeld; maar dat moet je de beveiligingstoestellen dan weer selectief aan elkaar houden.

Of maar 1 groep naar boven brengen waarna je vervolgens een wasmachineschakelaar plaats. Die zorgt dat de wasdroger niet gelijk met de wasmachine kan draaien en omgekeerd

Bij nominale belasting zou er niet zoveel gebeuren; mocht je echter ooit sluiting krijgen in je wasdroger of wasmachine; wat natuurlijk niet geheel onmogelijk is waarbij een kortsluitstroom gaat lopen; die op kan lopen tot 10 x Inominaal ( 10 x 16 A = 160 A )over een periode dan kan de leiding de warmte niet kwijt waardoor mogelijkwijs brand kan ontstaan.

Ik zou het niet doen in ieder geval; plaats dan boven een wasmachine schakelaar dat is de meest eenvoudige manier om dit probleem op te lossen

[ Bericht 15% gewijzigd door Vonkenboer op 19-02-2007 16:15:44 (Toevoeging ;)) ]
  maandag 19 februari 2007 @ 16:15:57 #150
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46460395
Even ruzien met Vonkenboer ...ikke niet mee eens

Die buis waar de 2 groepen doorlopen is 19mm, dat staat vast. Nou zijn er KLEINE stukken flexbuis, maar dat is volgens mij geen probleem. Echt duidelijk is de NEN hierover ook niet eigenlijk...of beter gezegd, ik denk dat het er niet instaat.
Die stukjes die wel flexbuis zijn, zijn de delen waar de buis door beton gaat, en mijn 40cm van de badkamer naar de zolder.
Al met al is de lengte van de draad ongeveer 15 meter, waarvan 2 x 30 cm en 1 x 40 flexbuis is. Zou het dan echt een probleem zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')