abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46234189
quote:
Op maandag 12 februari 2007 12:29 schreef speknek het volgende:

Ten tweede, we zijn niet ontstaan uit de explosie van een zon. Een stofwolk is door een zwaartekracht veld heen gegaan, waardoor (door de druk van de zwaartekracht) het centrum van die wolk in een ster veranderde. De rest van de stof gaat om de ster heendraaien en vormen zich tot planeten. De Big Bang staat hier volledig los van, dat heeft meer met de eigenschappen van de ruimte zelf te maken.
Poeh, dit gaat best diep, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik geloof je best dat deze theorie bestaat

Maar dit brengt ons min of meer weer terug bij mijn gewone vraag, hoe is het fenomeen zwaartekracht in eerste instantie ontstaan, en hoe is die stofwolk er gekomen? Dit zijn toch materialen en krachten die toch niet zomaar zijn ontstaan!?

Wat betreft mijn opmerking dat we in staat zijn om te kijken naar een eventueel 'nut': dit is geen antwoord van mijn kant voor de vraag wat het nut is. Maar soms moet je terugkijken naar de vraag die je stelt, in plaats van altijd naar antwoorden te zoeken.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
  maandag 12 februari 2007 @ 12:42:06 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_46234220
Je denkt niet conceptueel, onemangang. De wereld is hier het totaliteit der dingen. En zingeving is een (bij gebrek aan beter woord) exotherme operatie. Met andere woorden, de zin van een flesopener is de zin die ik eraan geef. In zichzelf heeft een flesopener geen zin. In zichzelf heeft de wereld geen zin, dat is iets wat van buitenaf gegeven moet worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46234339
quote:
Op maandag 12 februari 2007 12:40 schreef poldergeist het volgende:

[..]

Poeh, dit gaat best diep, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik geloof je best dat deze theorie bestaat

Maar dit brengt ons min of meer weer terug bij mijn gewone vraag, hoe is het fenomeen zwaartekracht in eerste instantie ontstaan, en hoe is die stofwolk er gekomen? Dit zijn toch materialen en krachten die toch niet zomaar zijn ontstaan!?
We weten niet hoe krachten zijn ontstaan Er zijn 4 fundamentele natuurkrachten in het universum, en daar hebben we 2 theorieen voor nodig om die helemaal te beschrijven; de algemene relativiteitstheorie voor de zwaartekracht, en het standaardmodel voor de andere 3 krachten. Die zijn allebei ontzettend nauwkeurig, totdat je op hele kleine lengteschalen gaat kijken. Dan heb je een verenigde theorie nodig, en die is er nog niet. Nou zijn de verdamping van een zwart gat en de oerknal 2 typische situaties waarin je die unificatietheorie nodig hebt. Als die er is, dan verschaft ons dat waarschijnlijk veel meer inzicht in het hoe en waarom van de oerknal.

Tot nu toe kunnen we geloof ik alles tot zo'n 10-34 seconde ( of iets in die orde ) na de oerknal heel mooi beschrijven met de huidige theorieen. We weten niet waarom de oerknal er was, en waarom het universum de eigenschappen heeft die het heeft. Waarom 3 ruimtelijke dimensies, en 1 tijdsdimensie? Waarom hebben alle deeltjes de massa's die ze hebben, en de lading? Waarom 4 krachten, en niet 2, of 10? Het is afwachten of zulke fundamentele vragen überhaupt ooit een vraag zullen krijgen, en wat dan weer daarachter ligt om te vragen
pi_46234448
quote:
Op maandag 12 februari 2007 12:42 schreef speknek het volgende:Met andere woorden, de zin van een flesopener is de zin die ik eraan geef. In zichzelf heeft een flesopener geen zin. In zichzelf heeft de wereld geen zin, dat is iets wat van buitenaf gegeven moet worden.
Precies, zo denk ik er ook over, de zingeving kan ieder voor zich invullen, omdat er waarschijnlijk toch nooit een duidelijk antwoord komt en wat betreft die flessenopener, voor de een is dat een werktuig om een behoefte (bier) te openen, voor de Heineken of Grolsch is het een handig marketingmiddel, als de merknaam erop staat. Het is maar hoe je het bekijkt. Voor de een is de aarde een geschenk van God waar we op een volwaardige manier mee moeten omgaan (rentmeesterschap) voor de ander is de aarde gewoon een hemellichaam, waar we toevallig op ontstaan zijn.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_46236405
Oh btw, nog even een post die ik al had gemaakt in R&P:

De zin van het leven kan men overigens vanuit vier verschillende invalshoeken benaderen:

• 1. Zin bezit eerst, zowel in het Nederlands als in verschillende andere talen, een gerichte of richtingaangevende betekenis: hij verwijst dan gewoon naar de richting van een beweging. Toegepast op de kwestie van de zin van het leven, kan je voorlopig zeggen dat het leven zich in een bepaalde richting beweegt. In de gerichte betekenis van het woord is de zin van het leven dus die van een wedloop naar de dood, zoals Heidegger heeft beklemtoond, een wedloop die wij nooit zullen winnen. De zin van het leven is dus in deze betekenis de dood.

• 2. Naast deze richtingaangevende betekenis, die met elk nadenken over de zin van het leven samenhangt, bezit de zin voorts een inhoud die je 'betekenisdragend' of 'veelzeggend' kan noemen.

• 3. De zin van het leven slaat ook op wat je een zeker gevoel van vatbaarheid voor indrukken zou kunnen noemen, een reukzin, een neus voor het leven. Zin verwijst hier naar een gewaarwordingsvermogen en zelfs naar de gezindheid om van te leven te genieten.

• 4. De laatste invalshoek is is wanneer men zin bedoelt evenzeer een oordeelsvermogen, een manier om het leven naar waarde te schatten en op prijs te stellen.

Als het leven zin heeft, dan kan die zin niet geheel an al door mensen zijn uitgedacht, maar moet hij inherent zijn aan het leven zelf. Filosofie kan ook niet bij machte een zin aan het leven geven, maar kan alleen ons proberen ons ontvankelijk te maken voor de zin die het leven zelf in zich draagt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2007 15:59:08 ]
  •   maandag 12 februari 2007 @ 14:38:19 #106
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_46237544
    Ik ben het met alle vier je definities niet eens. Iets heeft een zin wanneer het een vooropgesteld doel, die van nut is voor de zingever, in staat is te vervolmaken.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
      dinsdag 13 februari 2007 @ 11:32:24 #107
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_46254860
    De laatste regel nemende van de TS: Nee, we zullen er nooit achterkomen en ook
    niet weten omdat onze kennis en technologie voorlopig ontoereikend is.
    pi_46261561
    quote:
    Op maandag 12 februari 2007 14:38 schreef speknek het volgende:
    Ik ben het met alle vier je definities niet eens. Iets heeft een zin wanneer het een vooropgesteld doel, die van nut is voor de zingever, in staat is te vervolmaken.
    Je denkt te constructivistisch. Je idee veronderstelt de volgende twee zaken: ten eerste dat de betekenissen en de elementen die worden samengevoegd of gerangschikt, preëxistent zijn aan de stuctuur zelf, en ten tweede dat degene die 'opstelt' of 'con-strueert', de intentie had om dat te doen.

Betekenisverlening heeft imo niets te maken met zoiets geconstrueerds zoals jij meent. Ik vind juist dat de zin van het leven inherent is aan het leven zelf en dat we deze zelf moeten vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2007 16:21:08 ]
    pi_46264089
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 11:32 schreef sanni het volgende:
    De laatste regel nemende van de TS: Nee, we zullen er nooit achterkomen en ook
    niet weten omdat onze kennis en technologie voorlopig ontoereikend is.
    spreekt elkaar tegen
    Extremistisch gematigd.
      dinsdag 13 februari 2007 @ 17:26:36 #110
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_46264252
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 16:14 schreef Friek_ het volgende:
    Je denkt te constructivistisch. Je idee veronderstelt de volgende twee zaken: ten eerste dat de betekenissen en de elementen die worden samengevoegd of gerangschikt, preëxistent zijn aan de stuctuur zelf, en ten tweede dat degene die 'opstelt' of 'con-strueert', de intentie had om dat te doen.

Betekenisverlening heeft imo niets te maken met zoiets geconstrueerds zoals jij meent. Ik vind juist dat de zin van het leven inherent is aan het leven zelf en dat we deze zelf moeten vinden.
    Ik ben geen constructivist, maar kan zingeving moeilijk anders zien. Hoe kan zin intrinsiek zijn? Een moer in zichzelf heeft toch geen zin, tenzij er schroeven zijn?
    pi_46266517
    Waarom moet er persé een doel of een nut zijn?
    Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
    pi_46269801
    Het heeft in ieder geval geen nut om deze vraag te stellen op dit forum. Want mensen die heel veel kunnen verduidelijken van datgene waar je antwoord op wil hebben, gaan de moeite niet doen om dit op fok.nl te posten. Niet alleen omdat de discusies vrijwel altijd verzanden, maar vooral omdat er gebruik gemaakt moet worden van denkbeelden die niet allerdaags zijn. Voordat zo'n persoon 5% heeft verduidelijkt, is iedereen binnen het onderwerp al verdwaalt en zit onderling te kissebissen over iets triviaals.
      dinsdag 13 februari 2007 @ 19:49:35 #113
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_46269890
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 19:47 schreef denisdemenis het volgende:
    Het heeft in ieder geval geen nut om deze vraag te stellen op dit forum. Want mensen die heel veel kunnen verduidelijken van datgene waar je antwoord op wil hebben, gaan de moeite niet doen om dit op fok.nl te posten. Niet alleen omdat de discusies vrijwel altijd verzanden, maar vooral omdat er gebruik gemaakt moet worden van denkbeelden die niet allerdaags zijn. Voordat zo'n persoon 5% heeft verduidelijkt, is iedereen binnen het onderwerp al verdwaalt en zit onderling te kissebissen over iets triviaals.
    Amen.

.
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
    pi_46285594
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 17:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben geen constructivist, maar kan zingeving moeilijk anders zien. Hoe kan zin intrinsiek zijn? Een moer in zichzelf heeft toch geen zin, tenzij er schroeven zijn?
    Je denkt imo veels te functionalistisch, te positivistisch en te wetenschappelijk. Het verbaast me ook niets als je een wetenschappelijke studie doet. Ik zal m'n standpunt proberen toe te lichten:

In ons innerlijk dialoog, wanneer we onszelf afvragen waar dit allemaal toe dient, waar dit allemaal toe doet, dan kunnen wij dat niet vanuit een buitenstaandersperspectief. We kunnen onszelf niet buiten de zingeving plaatsen en het van buiten bekijken (als een soort van metazingeving) en er proberen een structuralistisch iets van te maken. De zin van het leven bevindt zich in dat deelnemersperspectief, in dat innerlijke dialoog waarin iedereen filosoof is. En of dat zinloze 'metafysische' (in de meest wazige zin van het woord) vragen zijn? Nee, totaal niet. Ik heb ook niets met het onderbewuste van Freud, met de wil tot macht van Nietzsche, nutteloze hartstocht van Sartre, de klassenstrijd van Marx of de geschiedenisgeest van Hegel. Het is de mens zelf die zijn idealen kan stellen en zichzelf kan overstijgen daarmee.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2007 02:13:01 ]
    pi_46286693
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 22:54 schreef BretsiG het volgende:
    Kut materie.
    Zie hier een mooie en goede samenvatting van mijn visie op deze zaak .

De dood is het enige positieve in het vooruitzicht.
    pi_46288422
    En in heel veel gevallen een nieuw leven ook
    pi_46289117
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 01:56 schreef Friek_ het volgende:
    Je denkt imo veels te functionalistisch, te positivistisch en te wetenschappelijk. Het verbaast me ook niets als je een wetenschappelijke studie doet. Ik zal m'n standpunt proberen toe te lichten:

In ons innerlijk dialoog, wanneer we onszelf afvragen waar dit allemaal toe dient, waar dit allemaal toe doet, dan kunnen wij dat niet vanuit een buitenstaandersperspectief. We kunnen onszelf niet buiten de zingeving plaatsen en het van buiten bekijken (als een soort van metazingeving) en er proberen een structuralistisch iets van te maken. De zin van het leven bevindt zich in dat deelnemersperspectief, in dat innerlijke dialoog waarin iedereen filosoof is. En of dat zinloze 'metafysische' (in de meest wazige zin van het woord) vragen zijn? Nee, totaal niet. Ik heb ook niets met het onderbewuste van Freud, met de wil tot macht van Nietzsche, nutteloze hartstocht van Sartre, de klassenstrijd van Marx of de geschiedenisgeest van Hegel. Het is de mens zelf die zijn idealen kan stellen en zichzelf kan overstijgen daarmee.
    Een sympatieke gedachte.
    Het is alsof ik Descartes hoor praten, die in zijn Discours met enige trots zegt "ik heb mijzelf doorvorst".
    Door systematische twijfel komt Descartes uiteindelijk uit bij het feit dat het enige wat zeker is zijn eigen bestaan is "Cogito ergo sum". Strikt genomen leidt dit tot het soliphisme en is dus een metafysische aanname. Dwz waarom het soliphisme aannemen, maar niet bijv. het realisme of nog iets anders.
    Hoe je het ook wendt of keert, je ontkomt niet aan metafysische aannames.
    Descates erkent dat ook en onderscheidt als rationalist drie soorten begrippen:
    - de adventitiae (van buiten gekomen),
    - de innatae (in- of aangeboren begrippen) en
    - de a me ipse factae (zelf gemaakte).
    Bij de aangeboren begrippen horen IMO ook bepaalde metafysische begrippen op het gebied van ethiek estehiek, logica, en werkelijkheid (ruimte/tijd)

Je junt dus door zelfonderzoek zaken vinden of creëren op het gebied van zingeving, maar in hoeverre zijn die door jezelf bedacht? Zijn het niet ook afspiegelingen van zaken buiten ons?
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
    pi_46289328
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 18:34 schreef switchboy het volgende:
    Waarom moet er persé een doel of een nut zijn?
    Anders is het zo nutteloos
    De mensen geven zichzelf graag het idee dat ze ertoe doen, dat ze van enig belang zijn.

geen doel of nut is iets dat mensen zich niet voor kunnen stellen, evenals oneindig en geen begin.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_46290276
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 09:46 schreef tontorico het volgende:
    En in heel veel gevallen een nieuw leven ook
    Waarom dweept iedereen toch zo met het leven?
    pi_46290302
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 10:29 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Anders is het zo nutteloos
    De mensen geven zichzelf graag het idee dat ze ertoe doen, dat ze van enig belang zijn.

geen doel of nut is iets dat mensen zich niet voor kunnen stellen, evenals oneindig en geen begin.
    Op zich mee eens, maar de andere kant is ook aan de orde. Er zijn mensen die schijnbaar praktisch een orgasme ervaren bij het idee dat alles nutteloos is en dat ze er niet toe doen in dit universum. En zo komen nog harder klaar wanneer ze dat van de daken kunnen schreeuwen als een reactie op de vragen zoals de TS deze stelt.
    pi_46290705
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 11:08 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Op zich mee eens, maar de andere kant is ook aan de orde. Er zijn mensen die schijnbaar praktisch een orgasme ervaren bij het idee dat alles nutteloos is en dat ze er niet toe doen in dit universum. En zo komen nog harder klaar wanneer ze dat van de daken kunnen schreeuwen als een reactie op de vragen zoals de TS deze stelt.
    Overdrijf je het nu niet een beetje?
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
    pi_46293262
    Dat is niet dwepen,

je moet eens zien hoeveel gelukzaligheid de zicht op de komst van een nieuw leven met zich meebrengt. En dat is een menselijke eigenschap, ook een dierlijke trouwens, alleen de gelukzaligheid is minder te detecteren omdat we niet weten of het wel werkelijk zo is.
      woensdag 14 februari 2007 @ 12:58:48 #123
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_46293381
    Zie nog steeds niet in waarom het universum een nut zou moeten hebben, het is er gewoon.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_46293521
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
    Zie nog steeds niet in waarom het universum een nut zou moeten hebben, het is er gewoon.
    Maar dan zou er geen andere keus kunnen zijn? Het zou dus niet zo kunnen zijn dat het universum er niet zou zijn? En zou het mogelijk zijn dat het universum er op een andere manier zou zijn?
      woensdag 14 februari 2007 @ 13:10:01 #125
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_46293791
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 13:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dan zou er geen andere keus kunnen zijn? Het zou dus niet zo kunnen zijn dat het universum er niet zou zijn? En zou het mogelijk zijn dat het universum er op een andere manier zou zijn?
    hoe bedoel je andere keus? Had je het liever in metalic gehad?
    Het universum had er niet kunnen zijn, maar het is er.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')