quote:Donderdagochtend zien we 9 Bft aan de kust, maar de opbouw is dan nogal stabiel tussen 1000 en 5000 voet, zodat de uitschieters ondanks windsnelheden van rond 75 kt op 5000 voet relatief niet al te hoog zullen uitpakken (tot ca 50 kt in de kustprovincies). De meeste wind zien we net voor passage van het koufront. De uitwisseling zou dan wel plaats kunnen vinden. In de middag na passage van het koufront zien we echter een onstabiele opbouw. Met een windsnelheid van maximaal 50-65 kt op circa 5000 voet is de kans op zeer zware windstoten (56 kt of meer) aanwezig. In de EC12 Eps kansverdeling zien we voor De Kooy een kans van 46%
nou ja, dat komt uit een model rollen he. Maar gezien de onrust in de atmosfeer lijkt het mij geen gekke kansrekening.quote:Op woensdag 10 januari 2007 08:21 schreef indahnesia.com het volgende:
bijna 50% kans dus?
al 10 dagen geen regen, en dat voor het regenseizoenquote:Op woensdag 10 januari 2007 08:30 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou ja, dat komt uit een model rollen he. Maar gezien de onrust in de atmosfeer lijkt het mij geen gekke kansrekening.
Hoe is het weer daar bij jou?
ach, die GFS toch hequote:Op woensdag 10 januari 2007 08:34 schreef IkWilbert het volgende:
Ik vermoed dat het nog wel mee gaat vallen met de wind, GFS is alweer wat afgezwakt... geen windkracht 10 meer...
quote:Op woensdag 10 januari 2007 08:00 schreef Keiichi het volgende:
[afbeelding]
Volgens google zit de winter al goed in Groningen![]()
quote:Storm op komst
Uitgegeven: 10 januari 2007 12:02
DE BILT - Nederland krijgt donderdag in de loop van de ochtend te maken met een storm. Langs de kust kan de wind oplopen tot kracht 9.
Het gevaar zit hem vooral in de zware windstoten van circa 110 kilometer per uur die zich naar verwachting vooral rond het middaguur in de kustprovincies zullen voordoen.
Weeralarm
Het KNMI heeft woensdag een voorwaarschuwing voor de storm uitgedaan. Het weerinstituut schat de kans dat er een weeralarm komt op 60 procent. Zo'n alarm voor weer dat gevaar of overlast oplevert, wordt op zijn vroegst twaalf uur van te voren gegeven.
quote:Wednesday 10 January EARLY WARNING Another spell of very wet and windy weather is expected on Thursday. Severe gales will affect southern and central areas in the morning and northern Britain in the afternoon and evening. Gusts of 70mph are possible and this could cause problems for transport as well as bringing the risk of damage. In addition heavy rain will cause local flooding. The public are advised to keep up to date with the forecast Further updates will appear here.
Wednesday 10 January FLOOD WARNING There are 34 flood warnings in force across the United Kingdom. WALES (7) SOUTHWEST (11) NORTHEAST (6) MIDLANDS (8) ANGLIA (2). Further updates will appear here.
quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
woensdag 10 januari 2007 12.24 uur, geldig tot vrijdag 12 januari 2007, 00 UTC.
Rob Slikker
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
MODELBEOORDELING: Modeluitvoer consistent en onderlinge consensus sterk, dus betrouwbaar. Windpatronen, TKE zowel als EC00-EFI, PEPS en leidden tot uitgifte van een voorwaarschuwing voor een weeralarmkans 60 %. (zie ook TXT 710) Het tijdvenster ervan lijkt morgen tussen 09-15 UTC te vallen! SYNOPTISCHE SITUATIE: Vanmiddag passeert een koufront (dubbelstructuur), windsprong/einde neerslag 12-15 UTC westkust, 17 UTC zuidoosten. In de late avond een trekrug. Donderdagmiddag passeert een actief occluderend frontaal systeem (rond 12 UTC op de westkust) behorende bij een volgende storing die langs ongeveer 65 NB oostwaarts trekt. In de avond een Trog.
Aandachtspunten
WIND: Donderdagochtend zien we 9 Bft aan de kust met aanvankelijke stabiele opbouw, zodat de uitschieters ondanks windsnelheden van rond 70-80 kt op 5000 voet relatief niet al te hoog zullen uitpakken (tot ca 52 kt in de kustprovincies). De meeste wind zien we net voor en tijdens passage van het occluderend koufront. De vert. uitwisseling neemt dan toe door onstabiele opbouw. Met een windsnelheid van maximaal 70-80 kt op circa 5000 voet is de kans op zeer zware windstoten (56 kt of meer) significant, dit leidde tot uitgifte van een voorwaarschuwing voor een weeralarmkans van 60 %, zie boven.
TEMPERATUUR: DMO en KTG veelal binnen een graad. Tmin komende nacht rond 5 gr, Tmax morgen rond 10 gr, net voor het front.
NEERSLAG: Bij passage van het koufront 5-10 mm (buiige) regen. Morgen wederom 5-10 mm.
BEWOLKING: Veel SC basis 2000-4000 voet, soms gebroken. Tijdens koufrontpassage ST 500-1000 voet. Daarachter in de avond op nadering van een doorstroomde trekrug in de polaire lucht CU/SC 2000-4000 voet. Donderdag gelaagde bewolking, basis dalend naar rond 1000 voet vlak voor het front. Daarna weer CU/SC.
Bron: www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance.php
een beetjequote:Op woensdag 10 januari 2007 12:37 schreef marcb1974 het volgende:
Woei, het gaat weer een beetje waaien
Een beetjequote:Op woensdag 10 januari 2007 13:12 schreef kepler het volgende:
[..]
een beetje
zolang ik niet weghoef vind ik het prima
ik zit er nu wel over te denken om morgen even naar het strand te gaanquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:21 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Een beetje
Ik ga er lekker doorfietsen
Daarom dus niet volgende week hequote:Op woensdag 10 januari 2007 13:25 schreef indahnesia.com het volgende:
waarom nu niet volgende week? Dan ben ik er tenminste..
Dus een weeralarm op basis van 'zeer zware windstoten'. Want een windkracht 9 is geen reden voor een weeralarm in deze tijd van het jaar. Lijkt er dan toch op dat er een weeralarm komt want een 'vlagerige wind met uitschieters van meer dan 100 kilometer per uur op minstens twee kuststations' moet toch wel lukken lijkt me (als je kijkt wat de guidance meldt).quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:09 schreef IkWilbert het volgende:
Meest recente quidance van het knmi
[..]
jahquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Daarom dus niet volgende week he![]()
Schotland en Denemarken maken gewoon iedere winter wel een paar een storm mee vergelijkbaar met 1990 in ons land.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
En UK krijgt ook weer de volle laag:
Dat is ook mijn vermoeden, ik denk dat er langs de kust een uurtje of 2 een krappe windkracht negen staat waarbij de zware windstoten voor gevaar kunnen zorgen. Voor zeer zware windstoten is de vericale uitwisseling in de atmosfeer morgen helaas niet groot genoeg. Ik vind dat het KNMI de laatste tijd wat gretig is met het weeralarm, laten we hopen dat morgen blijkt dat het nu wel op zijn plaats was.quote:Op woensdag 10 januari 2007 08:34 schreef IkWilbert het volgende:
Ik vermoed dat het nog wel mee gaat vallen met de wind, GFS is alweer wat afgezwakt... geen windkracht 10 meer...
Ik ga naar Scheveningen, goed te doen. Gewoon tram pakken bij Centraal en met 10-15 minuten zit je bij het strandquote:Op woensdag 10 januari 2007 14:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[...]
Weet iemand trouwens een goede plek om dicht bij zee te komen met het OV? Ik zit morgenochtend in Rotterdam dus ik kan in de middag mooi naar zee. Is Hoek van Holland Strand wat? Of kan ik beter naar Scheveningen gaan? Of toch Zandvoort? Ik zoek naar een mooie pier waar de golven op breken, dat spuitende water vind ik altijd een gaaf gezicht.![]()
Het binnenland kan windstoten verwachten tot een kilomter of 100 per uur. Afwachten wat er precies gebeurt...quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:50 schreef bommel17 het volgende:
zal het oosten ook nog wat meemaken van het (weeralarm)
ga ik ook heen morgen misschien.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:53 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik ga naar Scheveningen, goed te doen. Gewoon tram pakken bij Centraal en met 10-15 minuten zit je bij het strand![]()
Dikke drukte op het strandquote:Op woensdag 10 januari 2007 15:11 schreef kepler het volgende:
[..]
ga ik ook heen morgen misschien.
Hoe laat zal de storm ongeveer op zijn hoogtepunt zijn? Of is dat nog niet te voorspellen?
ah, verwachting is nu vooral 's ochtendsquote:Op woensdag 10 januari 2007 15:13 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dikke drukte op het strand![]()
Maar gewoon even de kaarten van Windfinder in de gaten houden.
En een windkracht 9 óf een dikke 8 maakt voor mij niet zoveel uit...
dat wordt leuk in de spits, zeker als het ook nog eens gaat regenen daarbijquote:Op woensdag 10 januari 2007 15:15 schreef kepler het volgende:
[..]
ah, verwachting is nu vooral 's ochtends
Eind ochtend denk ik. Maar de vraag is natuurlijk of je het verschil tussen 45 knopen of 40 knopen gemiddelde windsnelheid merkt, ik denk het niet.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:11 schreef kepler het volgende:
Hoe laat zal de storm ongeveer op zijn hoogtepunt zijn? Of is dat nog niet te voorspellen?
Als ze de trein maar laten rijden.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:21 schreef Againzender het volgende:
dat wordt leuk in de spits, zeker als het ook nog eens gaat regenen daarbij
Hebben ze daar ook mooie havenhoofden zoals in IJmuiden?quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:53 schreef -skippybal- het volgende:
Ik ga naar Scheveningen, goed te doen. Gewoon tram pakken bij Centraal en met 10-15 minuten zit je bij het strand![]()
Dit schijnt ergens te staan, maar is me nooit opgevallen:quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hebben ze daar ook mooie havenhoofden zoals in IJmuiden?
Ah mooi, heb even gekeken met Google Earth, is vlakbij de vissershaven, die zit 2 kilometer zuidelijker dan de pier.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:29 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dit schijnt ergens te staan, maar is me nooit opgevallen:
[afbeelding]
Maar ik neem aan dat de pier gewoon open is (het overdekte gedeelte dan...)
Cool, ga ik misschien dan ook wel even checken. Alleen zitten daar geen tenten waar je met een cappucino en een peuk kan kijken naar de golvenquote:Op woensdag 10 januari 2007 15:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ah mooi, heb even gekeken met Google Earth, is vlakbij de vissershaven, die zit 2 kilometer zuidelijker dan de pier.
[afbeelding]
[afbeelding]
ik zie hem naderen hier ja, erg donker wordt hetquote:Op woensdag 10 januari 2007 15:33 schreef i2Them2 het volgende:
Ligt nu toch een mooi lijntje in het westen. Zit ook wat onweer op.
Ben je wel lekker uitgewaaid.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:43 schreef -skippybal- het volgende:
[EDIT] maar 2 kilometer is best ver hoor met die wind
dat belooft nog wat voor straks, hopelijk zakt het frontje niet afquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:00 schreef IkWilbert het volgende:
In de kop van Noord-Holland is het noodweer. Hagel, extreem veel regen en windstoten.
Stukkie lager in Amsterdam vooral veel regen, zwaartepunt ligt idd in het noorden van Noord Holland.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:00 schreef IkWilbert het volgende:
In de kop van Noord-Holland is het noodweer. Hagel, extreem veel regen en windstoten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |