Vandaag dus de houten achterwand in de grondverf gezet, geschuurt, geplamuurt, geschuurt 2de plamuurlaag en weer geschuurt. Nu nog even grond maar ook gaan slapen want om 6 uur moet ik er al weer uit om optijd op mijn werk morgen te zijn.
![]()
Binnen de korste keren zit alles onder het stof en ik ook. Had nog even kort bezoek van een goede vriend. Die schrok zich rot. Stofgod
MMachtm is dan de goede benaming of stofspook
![]()
![]()
Schuren is erg belangrijk en vele gebruiken het voor het verkeerde doel of lopen aan te klooten door slechte spullen.
Voor het grof schuren van kaal hout, de 1ste grond laag en plamuur lagen gebruik ik dit schuurpapier. Het is korrel 60 net als ter vergelijk een velletje korrel 60 van de gamma vandaan. De korrels die op dit wave schuurpapier zijn zitten veel beter vast gelijmt en zijn van een harder materiaal. Door de golven die er in zitten loopt je schuurpapier niet tot nauwelijks vol.
Van het schuurpapier knip je een stuk af en dit monteer je op een schuurblok voor dit soort werk. In latere lagen monteer je fijner schuur papier op een een plankje van b.v. MDF. Dit schuur papier van 3M kun je best met wat lijm er op plakkenhet gaat met intensief gebruik dagen (soms wel weken) lang mee.
Ik gebruik nauwelijks schuurmachines (al heb ik er 4) met de hand gaat vaak vele malen sneller en netter. Ook kom je met de hand in alle hoekjes en in randjes. Een schuurmachine heeft
altijd een paar mm vanaf de rand van de schuur zool waar hij vrij weinig tot niets schuurt.
Met de hand ga je in hele grote draaiende cirkels over het kale hout en de 1ste grond laag heen. Voor een oppervlak als dit (60cm bij 2,40 meter) kost dit je nog geen minuut.
![]()
Hoe groter plamuur mes je kunt gebruiken hoe sneller en netter je kan werken. Ik gebruik altijd RVS plamuurmessen. Deze zijn veel harder en veerkrachtiger en scherper. Je kunt daardoor weel harder drukken waardoor je plamuur beter in de gaatjes en kuiltjes komt en er veel minder te dik op komt.
![]()
Voor het schuren van een plamuur laag schuur je eerst met de nerf van het hout mee (of bij nerfloos hout zoals OSB plaat horizontaal en verticaal door elkaar heen). Daarna maakt je grote draaiende bewegingen en daarna kleine raaiende bewegingen. Omdat je nu meer moet schuren dan bij het opruwen ben je voor deze plaat +/- 5 minuten kwijt.
Met het wave schuurpapier zie je letterlijk een hele straal schuurstof onder je schuurpapier uit komen. Als ik dit met het gamma schuurpapier zou gedaan hebben was ik wel een uurtje kwijt geweest ook al zijn de korrel gelijk. En was er een vel of 10 doorheen geweest.
Voor het verwijderen van oneffenheden gebruikt ik kleine schaafjes en een scraapstaal of een plaatje glas. Voor verwijderen van verf een warmte fohn en scharpe krabber en daarna een schraapstaal of glas plaatje. Gebruik je daar grof schuurpapier vor ben je uren bezig en wordt je hout afgerond op de randen en bol in het midden.