Na al die Ajax-beschouwingen nu weer eens de tussenstand van een echte club:
FC Den Bosch ![]()
.
Kiran Bechan: werd na enkele wedstrijden gehuurd van Groningen, waar ie niet aan de bak kwam. Begon erg goed, speelde de eerste wedstrijden super en schoot er een aantal binnen. Is sindsdien helaas ver teruggezakt qua spel
![]()
. Z'n straatvoetbalacties zijn leuk, maar zonder rendement. Laat veel te weinig zien met zijn kwaliteiten. Toch topscorer, dus een
6je.
Paul Beekmans: altijd wordt er op/over hem gezeikt, maar ik ben niet zo negatief over onze aanvoerder. Gaat voorop in de strijd, verstuurt regelmatig een gevaarlijke (vaak ook risicovolle) steekpass, en kunnen we er heel goed bijhebben op het middenveld. Veel concurrentie, maar blijft zich (terug)knokken in de basis. Verdient mijns inziens zeker een
6,5 ![]()
.
Peter van den Berg: buitenkansje om die een (amateur)contract te geven toen ie nergens meer aan de bak kwam. Werd echter al snel duidelijk waarom dat het geval was; altijd en eeuwig geblesseerd. Op de spaarzame momenten dat ie speelde was het geen verzwakking maar ook niet echt een versterking. Veel te traag, billenknijpen als ie samen met Uneken het centrale verdedigingsduo vormt. Doe mij maar gewoon een speler met toekomst, als Peters of Raymaekers. Maar ach, tis een koopje
![]()
, dus krijgt ie een
5.
Koen van der Biezen: kwam als regelmatig scorende spits over van Jong FC Utrecht, en leek een goede stand-in voor Demouge. Viel echter al snel door de mand. Kon in z'n eerste basiswedstrijden geen bal vasthouden, won geen kopduel, en bracht aanvallend totaal niets. Moet met zijn fysiek veel meer kunnen brengen. Werkt de laatste tijd wel hard(er), maar kan mij nog allerminst bekoren
![]()
. Een
4,5.
Gijs Cales: blij dat we eindelijk van die krant verlost zijn. Vroeg in het seizoen flink geblesseerd geraakt, zal daardoor dit jaar niet meer in actie komen, en aangezien zijn contract eindelijk afloopt dus nooit meer in het blauw-wit spelen
![]()
. Mister 'balletje breed, tikkie terug' deed in 3 seizoenen 1x iets goeds: een wereldgoal tegen Feyenoord. Houdoe en bedankt, met een
4 voor de moeite!
Gino Coutinho: werd gehaald als opvolger van Michel Vorm. Bosschenaar van origine, dus had vooraf een streepje voor. Bleek echter geen puntenpakker, en kostte ons zelfs enkele malen de overwinning. Tijdens zijn grootste vormcrisis was hij plotseling ziek, zwak, misselijk en/of geblesseerd, en verdween daarna van het toneel. Hoe en wat is me niet helemaal duidelijk, maar meer dan een
4,5 krijgt ie niet.
Frank Demouge: bleek al snel onmisbaar voor de ploeg. Altijd aanspeelbaar, sterk in het duel, en scoort - ondanks dat het geen goaltjesdief is - regelmatig. Jammer dat ie toch nog blessuregevoelig blijkt te zijn, en de invallers niet in staat bleken zijn positie op de juiste manier in te vullen. Desalniettemin een
7,5 voor Shaggy.
Robbie Haemhouts: weinig te vertellen over deze bescheiden Belg. Leuk om erbij te hebben, maar te onopvallend. Als ie er niet is, mist niemand em, maar speelt ie als linkshalf, dan kan ie aardig mee. Komt tekort om op 10 te spelen, maar Bos ziet dat vooralsnog niet in. Een
6.
Arturo ten Heuvel: mooie voetballer met een goede techniek, eredivisiewaardig inzicht, en een prachtige trap in de voeten. Af en toe te nonchalant, maar een absolute versterking op het middenveld. Een
7,5 waard
![]()
.
Richal Leitoe: werkt altijd hard, maar snapt totaal niet wat ie moet doen in het veld
![]()
. Dolt als rechtsbuiten vaak meer zichzelf dan de tegenstander, maar liet bij enkele invalbeurten zien dat ie in of achter de spits helemáál niet op z’n plaats is. In tactisch opzicht kan ie nog niet mee in ons café-elftal, maar door z’n werklust krijgt ie een
4,5 voor de moeite.
Ramon Luijten: versterking voor het elftal, mits fit. En daar schort het dus nogal aan... Valt van de ene blessure in de andere, en speelde daarom nog veel te weinig. Krijgt van mij toch een
6, en nu maar hopen dat ie ooit echt fit wordt.
Anthony Lurling: heeft vanwege een gebroken middenvoetsbeentje nog niet kunnen laten zien waarom velen de Messias in hem zagen. Na de winterstop hopelijk weer topfit en belangrijk voor onze club. Krijgt ondanks alles gewoon een
6,5 omdat ie Bosschenaar in hart en nieren is en blijft
![]()
.
Barry Maguire: revelatie van het seizoen
![]()
. Begon als centrale verdediger bij de A1, maar werd noodgedwongen (als 16-jarige!!) bij de selectie gehaald. Stond na amper twee trainingen in de basis als rechtsback, en manifesteerde zich direct als groeibriljantje. Enkele wedstrijden later zette Bos hem zelfs vóór de verdediging, waar hij de sterren van de hemel speelt. Hield op die positie zelfs de van een schorsing teruggekeerde Beekmans op de bank. Vooralsnog een
dikke 8 waard, maar gaat ongetwijfeld nog een inzinking krijgen.
Niki Mäenpää: doelman van Jong Finland, verloor in eerste instantie de strijd om de plaats onder de lat van Countinho. Viel vooral op door zijn gruwelijk lekkere vriendin
![]()
, en een fraaie blunder bij zijn eerste basisoptreden tegen de amateurs van HSC voor de Amstel Cup. Werkte hierna echter toch Coutinho naar de bank, en liet zien over een goeie reflex te beschikken. Coachend houdt het echter niet over. Een nipte voldoende:
5,5.
Jordens Peters: vind ik een heel aardige speler. 19 jaar pas en uit de eigen jeugd afkomstig, dus mag nog af en toe wat steekjes laten vallen. Degelijke verdediger met een goeie pass in z’n linkervoet. Zowel centraal, op rechts, en de laatste tijd vaak op links, staat ie z'n mannetje. Als ie belooft vanaf nu wat geconcentreerder te spelen, dan krijgt een
7.
Benjamin Pinto: kwam over van Stormvogels/Telstar en toonde zich al direct een versterking. Goeie rechtsback met ook aanvallende kwaliteiten. Heeft na zijn blessure een terugval, en laat niet (meer) zien waartoe hij in staat is, maar verdient zeker een
6,5.
Glynor Plet: geen idee wat die nog bij de selectie doet. Misschien een leuke speler voor ASWH, maar komt gewoon tekort voor betaald voetbal
![]()
. Valt bij gebrek aan beter nog regelmatig in, en begon zelfs een aantal maal in de basis, maar laat keer op keer zien dat ie niet mee kan. Snel laten vertrekken als het aan mij ligt, zonder gouden handdruk. Een
4.
Wim Raymaekers: laat verdedigend soms wat steekjes vallen, en aanvallend houdt het niet over. Desalniettemin zie ik em veel liever dan Van den Berg. Goeie jonge gast die met z'n hele hebben en houwen verdedigt, ik mag em wel. Een
6 waard.
Lorenzo Rimkus: behoorlijke linksback, maar niet meer dan dat. Werd (bij gebrek aan beter?) zelfs als stofzuiger op het middenveld gezet, maar brengt voetballend gewoon te weinig om daar goed te spelen. Na de (terug)komst van enkele middenvelders op de bank beland, en inmiddels niet eens meer de eerste keuze op linksback. Een
5je.
Peter Uneken: speelt erg wisselvallig. Maakt soms fout op fout, en strooit vaak met slechte passes, maar was de laatste wedstrijden weer een van de beteren. Gewoon een man uitschakelen, dat kan ie zeker nog wel. Niet mee gaan voetballen graag, al is ie in de 16 nog altijd levensgevaarlijk (al 4 goals met het hoofd). Een
6,5.
Nyron Wau: goeie aankoop, prima rechtsbuiten. In het begin van het seizoen althans. Scoorde de eerste wedstrijden handig, maar zakte daarna aardig weg. Laat steeds minder zien, maar verdient wel meer dan de 4 die het Brabants Dagblad hem gaf. Ik geef hem een
5,5 en hoop dat ie snel z'n 'oude niveau' terugvindt.
Theo Bos: op zich geen verkeerde vent, maar wordt door vele supporters inmiddels uitgekotst. Niet door mij, maar ook ik heb zo mijn bedenkingen bij de beste man. Maakt regelmatig onbegrijpelijke wissels, wat ons al heel wat punten heeft gekost. Gaat voor het tweede seizoen op rij de doelstelling niet halen
![]()
. Krijgt daarom niet meer dan een
4.