De belastingdienst rekent heffingsrente, vanaf 1 juli 2006. Het maakt dus niet zo veel uit, als je moet betalen en je wacht er lang mee moet je nog meer betalen. Als je terug krijgt zou ik wachten met de aangifte (indien mogelijk/wenselijk natuurlijk), de rente is dit kwartaal gestegen naar 4,7%.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:20 schreef quo_ het volgende:
Het aangifteprogramma IB2006 is al weer te downloaden bij de belastingdienst. Omdat ik veel terug verwacht ga ik er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Wie bij moet betalen rekt natuurlijk zo lang mogelijk
Trek er ¤ 19.698 vanaf (heffingvrije vermogen) en doe de rest * 0,012quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:02 schreef Pronk het volgende:
Weet iemand hoe ik kan berekenen hoeveel belasting ik over mijn spaargeld moet betalen?
Heeft iemand hier misschien (een linkje naar) een rekenvoorbeeld?
Er geldt een vrijstelling voor een bedrag ¤ 19.698,- (2006 dus)quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:02 schreef Pronk het volgende:
Weet iemand hoe ik kan berekenen hoeveel belasting ik over mijn spaargeld moet betalen?
Heeft iemand hier misschien (een linkje naar) een rekenvoorbeeld?
Waarom meldt je de vrijstelling nietquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:05 schreef CrazyTaxi het volgende:
Pronk, 1,2% box 3.... (spaargeldsaldo begin2006 - saldo eind2006. Stel 10000 winst. 120 euro belasting... Groetjes
Krijg je geen gemekker dat je voor 1 April moet insturen danquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:00 schreef ElisaB het volgende:
Ik kreeg van de week mijn belasting terug over 2004; ruim ¤ 700 heffingsrente. Ik zou dus zeggen: lekker wachten (tenzij je het geld hard nodig hebt).
Ik heb uiteraard uitstel aangevraagdquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:12 schreef Stuart het volgende:
Krijg je geen gemekker dat je voor 1 April moet insturen dan
Stuart je hebt helemaal gelijk... derhalve is het sommetje goed.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:10 schreef Stuart het volgende:
[..]
Waarom meldt je de vrijstelling nietIn jouw voorbeeld wordt er immers NIETS betaald
Volgens mij bedoel je 'eind2006' - 'begin2006'.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:05 schreef CrazyTaxi het volgende:
Pronk, 1,2% box 3.... (spaargeldsaldo begin2006 - saldo eind2006. Stel 10000 winst. 120 euro belasting... Groetjes
Over al je spaargeld boven de vrijstelling dus (1 jan en 31 dec gemiddelde van nemen)quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:14 schreef Pronk het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je 'eind2006' - 'begin2006'. :s
Oké, dus als ik het dan goed begrijp, betaal ik dus 1,2% belasting over het spaargeld dat ik er dit jaar bij heb gespaard. En dus niet over al mijn spaargeld.
Klopt dit?
Nee. Het gaat om het gemiddelde saldo, daar trek je de vrijstelling vanaf (let op: deze is per persoon. Indien er fiscale partners zijn, kan deze evt. verdubbeld worden) en daarover betaal je 30% van 4% fictief rendement.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:14 schreef Pronk het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je 'eind2006' - 'begin2006'. :s
Oké, dus als ik het dan goed begrijp, betaal ik dus 1,2% belasting over het spaargeld dat ik er dit jaar bij heb gespaard. En dus niet over al mijn spaargeld.
Klopt dit?
Nee. Je betaalt belasting over het gemiddelde saldo in 2006quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:14 schreef Pronk het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je 'eind2006' - 'begin2006'.![]()
Klopt dit?
Nee, want je praat over Inkomen uit sparen & beleggen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:14 schreef Pronk het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je 'eind2006' - 'begin2006'.![]()
Klopt dit?
Box 3 Belastbaar inkomen uit sparen en beleggenquote:Berekening box 3 Grondslag voordeel uit sparen en beleggen
Aangifte voor Box 3
Waarde bezittingen op 1 januari
spaartegoed ¤ 46.500,00
aandelenportefeuille ¤ 95.000,00
Waarde schulden op 1 januari ¤ 0,00
Vermogen op 1 januari ¤ 141.500,00
Waarde bezittingen op 31 december
spaartegoed ¤ 48.453,00 4,20%
aandelenportefeuille ¤ 99.750,00 5%
overwaarde huis ¤ 405.000,00
Waarde schulden op 31 december
¤ 0,00
Vermogen op 31 december ¤ 601.656,00
Vermogen op 1 januari ¤ 141.500,00
+ Vermogen op 31 december ¤ 601.656,00
¤ 743.156,00
Gemiddeld vermogen ¤ 371.578,00
Heffingsvrij vermogen: Meneer ¤ 0,00 Met groensparen
Mevrouw ¤ 0,00
¤ 371.578,00
Belastbaar inkomen sparen ¤ 14.863,12 4%
Te betalen / ontvangen ¤ 4.458,94 30%
En hier staat vervolgens:quote:Let op! Om de elektronische aangifte over 2006 te ondertekenen, heeft u een DigiD-inlogcode nodig.
quote:- de DigiD-inlogcode. U kunt deze direct aanvragen via www.digid.nl/aanvragen;
- of de elektronische handtekening (pincode).
Jaquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:27 schreef Pronk het volgende:
Aha, nu is het mij volgens mij duidelijk, even een rekenvoorbeeldje.
Als iemand 25.000 euro heeft gespaard, en zijn vrijstelling is 17.000. Dan zit hij 8000 boven de vrijstelling.
Zijn gemiddelde over het jaar was 21.000, dus 4000 boven de vrijstelling.
Dan gaat hij dus betalen: 4000/100= 40 x1,2= 48
Snap ik het nu helemaal?
Een voorlopige teruggave is volledig conform hetgeen jij opgeeft en dus zelf uitrekent. Een definitieve teruggaaf is gecontroleerdquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:34 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb een heel dommig vraagje, maar ik stel hem toch.
Is er een verschil in bedrag met een voorlopige teruggaaf, en een definitieve?
Ja. Voorlopig is gebaseerd op een schatting. Definitief is gebaseerd op de cijfers na controle. (als je met voorlopig bedoelt de teruggave na je aangifte, dan kan er een verschil zijn, namelijk dat juist door de controle er iets boven water komt.)quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:34 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb een heel dommig vraagje, maar ik stel hem toch.
Is er een verschil in bedrag met een voorlopige teruggaaf, en een definitieve?
Op een schatting? Volgens mij is het gewoon conform je aangifte welke nog moet worden gecontroleerdquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja. Voorlopig is gebaseerd op een schatting. Definitief is gebaseerd op de cijfers na controle. (als je met voorlopig bedoelt de teruggave na je aangifte, dan kan er een verschil zijn, namelijk dat juist door de controle er iets boven water komt.)
Nee, want de voorlopige teruggaaf is toch echt een schatting.(dat is gewoon de maandelijkse teruggave... die bedoelt ze waarschijnlijk niet, maar toch...)quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:36 schreef Stuart het volgende:
[..]
Op een schatting? Volgens mij is het gewoon conform je aangifte welke nog moet worden gecontroleerd
Sorry, je hebt gelijkquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, want de voorlopige teruggaaf is toch echt een schatting.(dat is gewoon de maandelijkse teruggave... die bedoelt ze waarschijnlijk niet, maar toch...)
Het wijst zichzelf. Je hebt het overzicht van je hypo-verstrekker nodig en daar staat alles op.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:05 schreef Metro2005 het volgende:
ik heb in 2006 een huis gekocht, daar kan ik als het goed is een hoop geld van terug vragen van de belasting, ook de hypotheekrente aftrek zou ik graag terugzien. Hoe kan ik dit het beste ingeven, welke gegevens heb ik hiervoor allemaal nodig?
Ik denk dat het handig is om ook de notarisafrekening er bij te pakken.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:47 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het wijst zichzelf. Je hebt het overzicht van je hypo-verstrekker nodig en daar staat alles op.
Uiteraard. Ik dacht dat het 'm / d'r alleen ging om de hypo-rentequote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:54 schreef Harmen1984 het volgende:
Ik denk dat het handig is om ook de notarisafrekening er bij te pakken.
Zaken zoals afsluitprovisie, taxatiekosten e.d. staan niet op de jaaropgaaf van de bank.
Deze was al 2 maanden te downloaden.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:20 schreef quo_ het volgende:
Het aangifteprogramma IB2006 is al weer te downloaden bij de belastingdienst. Omdat ik veel terug verwacht ga ik er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Wie bij moet betalen rekt natuurlijk zo lang mogelijk
Owja? Waar dan, ik heb in mijn vakantie tussen kerst en oud/nieuw elke dag even gechekt maar bij de downloads stond ib2006 er telkens niet bij.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:56 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Deze was al 2 maanden te downloaden.
Wauh 4,7 %quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je terug krijgt zou ik wachten met de aangifte (indien mogelijk/wenselijk natuurlijk), de rente is dit kwartaal gestegen naar 4,7%.
Mei / Juniquote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:44 schreef inXs het volgende:
MMzzz joy, kan ook eindelijk iets invullen en terugkrijgenAls ik het in januari invul, wanneer is dan de verwachte teruggaaf datum?
http://www.google.nl/search?hl=nl&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=belastingdienst+behandelingstermijn&spell=1quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:05 schreef Sjoebeloe het volgende:
Vraagje:
Ik heb in april 2006 mijn inkomstenbelasting 2005 teruggevraagd. Volgens mijn berekening krijg ik zo'n 1000 euro terug. Nu ben ik eind 2005 verhuisd naar een andere provincie. Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat hierdoor mijn dossier naar een ander kantoor was overgedragen en het allemaal wat langer ging duren. Nu is het ondertussen 03-01-2007 en ik heb nog steeds niks gehoord! Heb tussendoor nog wel gebeld, maar het was in behandeling....
Ik heb netjes op tijd mijn opgave gedaan... Hoelang mogen ze er wel over doen om mijn opgave af te handelen..? Ik kan het geld wel gebruiken...
Alvast bedankt!
quote:2.4 Behandelingstermijn
De Belastingdienst behandelt de binnengekomen aangiften zo snel
mogelijk. De aangiften inkomstenbelasting worden binnen één jaar
behandeld. Er kunnen echter uitzonderingen zijn. Wettelijk heeft de
Belastingdienst drie jaar de tijd om u een aanslag inkomstenbelasting te
sturen. Als u uitstel heeft gekregen voor het indienen van uw aangifte,
dan wordt de uitsteltermijn bij de behandelingstermijn opgeteld.
Bij zorgtoeslag zou je dan je inkomen te hoog moeten schattenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:03 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Wauh 4,7 %
Beter dan een fucking spaarrekening. Geldt dit trouwens ook voor bv. je zorgtoeslag? Stel je zou je inkomen in het begin van elk jaar te laag inschatten
Ik heb ook pas 3 maanden terug mijn belastingopgave voor 2004 en 2005 laten doen, ik kreeg ineens aanmaningen enzo. Uitstel aanvragen kon niet meer.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:13 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik heb uiteraard uitstel aangevraagd
Volgens mij is het 2e geval voor mij van toepassingquote:Beschikking van Informatie Beheer Groep
Als u zelf in 2005 van de Informatie Beheer Groep een beschikking
ontving voor het omzetten van uw lening, zijn er twee situaties
van belang:
- Als in 2005 een beurs over een eerder jaar definitief is omgezet in
een rentedragende lening, dan mag u alsnog een bedrag meetellen
voor het jaar waarop de beurs betrekking had. Dit is het geval als u
niet voldeed aan de voorwaarden voor een tempobeurs.
- Als in 2005 een rentedragende lening over een eerder jaar definitief
niet werd omgezet in een gift, kunt u in 2005 alsnog een bedrag
meetellen. Dit is het geval als u niet voldeed aan de voorwaarden
voor een prestatiebeurs.
ben nu even aan het stoeien met dat belastingprogramma, ik kan wel de afsluitkosten ed invoeren maar ik kom er niet helemaal uit of hier nou ook direct de hypotheekrente aftrek mee bedoeld wordt. Dit staat er:quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik dacht dat het 'm / d'r alleen ging om de hypo-rente
Je hebt meerdere invulveldenquote:Op donderdag 4 januari 2007 11:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
ben nu even aan het stoeien met dat belastingprogramma, ik kan wel de afsluitkosten ed invoeren maar ik kom er niet helemaal uit of hier nou ook direct de hypotheekrente aftrek mee bedoeld wordt. Dit staat er:
betaalde rente en kosten eigenwoningschuld
hierachter moet ik dus het bedrag invullen, dit staat er als uitleg bij:
Rente over en kosten van de eigenwoningschuld
Het gaat om rente over en kosten van de eigenwoningschuld die u heeft afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbetering of het onderhoud van uw woning en die u in 2006 heeft betaald. Andere kosten die u voor uw eigen woning maakte, zoals kosten van onderhoud en verbetering, kunt u niet aftrekken.
bedoelen ze hier nou alleen de kosten koper (om het zo maar even te zeggen) mee of de terug te vorderen hypotheekrente (in mijn geval iets van 100 euro per maand)
ik snap het niet![]()
Ohja das wel een goede tip, ik had nog een kleine aanvulling erop gezet, klopt het zoals ik het zo zeg?quote:Op donderdag 4 januari 2007 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt meerdere invulvelden
Daar kun je dus op specificeren(da's handig, aangezien je anders in de toekomst wellicht vragen krijgt)
En je moet daar alles invullen, indien van toepassing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |