quote:4 oktober 2006
Zwemmen met dolfijnen onnatuurlijk
Zwemmen met de dolfijnen is een zeer onnatuurlijke activiteit, waar een wrede industrie achter schuilgaat. Niet doen, zegt de WSPA (World Society for the Protection of Animals).
Met hun eeuwige glimlach oefenen dolfijnen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Voeg daarbij de mythische verhalen over zwemmers die door dolfijnen van de verdrinkingsdood worden gered en je hebt een kassucces. Zwemmen met de dolfijnen, doorgaans tuimelaars, is razend populair, vooral in de Verenigde Staten en Mexico en in toenemende mate in het Caribisch gebied, Latijns-Amerika en Azië. Het staat te boek als een ecofriendly, natuurlijke en soms zelfs educatieve activiteit. Het tegendeel is echter waar. Veel dolfijnen worden ervoor uit het wild gevangen. Dat gebeurt tijdens een traumatische jacht, waarbij deze uitermate sociale dieren wreed uit hun familieverband worden gerukt. Een aantal dieren sterft op weg naar hun nieuwe verblijf. De overlevende dolfijnen worden ondergebracht in een bassin of een afgebakend stukje zee. Voor een dier dat in het wild bijna 65 km per dag zwemt, is dat veel te klein. Bovendien raakt hun echolocatie (oriëntatie via geluidsgolven) er volledig door van slag.
In deze beperkte ruimte worden de dolfijnen gedwongen dagelijks ontmoetingen met mensen te hebben. Vaak moeten ze ook nog kunstjes vertonen. Ze doen dit niet uit zichzelf; er gaat een harde training aan vooraf om de dieren zover te krijgen, waarvan uithongering een belangrijk element vormt.
Er worden wereldwijd zeker 1500 dolfijnen in gevangenschap gehouden, maar waarschijnlijk zijn het er veel meer. Voor al deze dolfijnen, of ze nu tegenstribbelend uit het wild zijn weggehaald of zijn geboren in gevangenschap, is een dergelijk leven een lichamelijke en geestelijke kwelling. Dit onnatuurlijke gedrag heeft bovendien geen enkele educatieve waarde. Daarom adviseert de WSPA toeristen om deze industrie niet te stimuleren en niet mee te doen aan zwemmen-met-de-dolfijnen-programma’s.
Website: www.wspa.nl. Voor meer informatie over dolfijnen kun je terecht op de Engelstalige campagne-website van Free the Dolphins: www.wspa-usa.org/pages/268_dolphin_facts.cfm
Nee dankjequote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:13 schreef versteegrob het volgende:
Zoiets moet je een keer gedaan hebben in je leven.
inderdaad!! hele aparte ervaring...je wordt er helemaal rustig en relaxed van en het LIJKT alsof die beestjes er zelf ook van genieten en die trainer zei dat ie ze goed verzorgde en omdat ie er betrouwbaar uitzag geloof ik emquote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:13 schreef versteegrob het volgende:
Cuba heb ik het gedaan, was iets van 100 a 200 dollar maar wel super vet! Zoiets moet je een keer gedaan hebben in je leven. Veel plezier
Tuimelaars hebben van zichzelf een "lachend mondje". Dat heeft echter niets met "plezier" te maken!quote:Op woensdag 3 januari 2007 02:08 schreef Backdoorman het volgende:
inderdaad!! hele aparte ervaring...je wordt er helemaal rustig en relaxed van en het LIJKT alsof die beestjes er zelf ook van genieten
Welnee, 150 euro voor een half uur zwemmen ofzo was het in Curacaoquote:Op maandag 1 januari 2007 16:38 schreef mariskasl het volgende:
Curacao, maar een half uurtje met dolfijnen zwemmen kost daar ook zo rond de 250 euro. En dan mag je zo nog niet eens echt aanraken. Voor 500 euro wel
Wauw hee in Rusland, kan je vertellen waar en hoe lang het duurde?quote:Op maandag 1 januari 2007 17:03 schreef Backdoorman het volgende:
als je naar mexico kan, kan je ook wel naar florida....beetje raar.
verder heb ik in rusland met dolfijnen gezwommen, in een zwembad met zout water gevuld. was echt geweldig!!!!! betaalde geloof ik 20 euro ofzo.
Mexico, aan de caribische kust. Cancun of Playa del Carmen.quote:Op maandag 1 januari 2007 16:33 schreef wendyiscool het volgende:
Inmiddels hebben we al wel vaak gehoord dat Mexico een goede optie zou kunnen zijn. Maar niemand bij een reisburo kan ons exacte plaatsen in Mexico doorgeven waar dit mogelijk is laat staan prijzen. Egypte heeft een reisbureau ook al genoemd maar ze konden hier verder niets over vinden.
ja ik was op reis in Perm (bij mijn schoonfamilie), tegen de Oeral aan en daar was een zwembad en dan kon je voor 20 euro een kwartier met 2 dolfijnen zwemmen in een groot en diep zoutwaterbad. Was de eerste avond dat ik daar was...echt supergaaf! je wordt dan voortgeduwd, achterwaarts, voortgetrokken etc.quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:26 schreef Ikook het volgende:
[..]
Wauw hee in Rusland, kan je vertellen waar en hoe lang het duurde?
Het kan ook op Malta, een stuk dichterbij!
Kijk eens op http://www.mediterraneo.com.mt/SwimDisclaimer.pdf en voor de disclaimer op http://www.mediterraneo.com.mt/SwimDisclaimer.pdf .
Ik kan alleen nergens vinden wat het kost....
Wat een afzetterij. dominicaanse republiek in Punta Cana voor 70 euro 30 min zwemmen en aanraken.quote:Op maandag 1 januari 2007 16:38 schreef mariskasl het volgende:
Curacao, maar een half uurtje met dolfijnen zwemmen kost daar ook zo rond de 250 euro. En dan mag je zo nog niet eens echt aanraken. Voor 500 euro wel
Wauw dat klinkt wel super! Jammer dat het niet aan zee lag maar een bad is.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:02 schreef Backdoorman het volgende:
[..]
ja ik was op reis in Perm (bij mijn schoonfamilie), tegen de Oeral aan en daar was een zwembad en dan kon je voor 20 euro een kwartier met 2 dolfijnen zwemmen in een groot en diep zoutwaterbad. Was de eerste avond dat ik daar was...echt supergaaf! je wordt dan voortgeduwd, achterwaarts, voortgetrokken etc.
zou zo nog een keer gaan! al moet ik wel zeggen dat ik er geen 150 euro voor over zou hebben zoals je op curacao schijnt te betalen...beetje te gortig!
zien is wel geinig maar verder niet echt boeiend toch?! Ermee zwemmen is veel leuker. Maar in open zee acht ik die kans niet al te groot...kom je toch uit bij dolfijnen in gevangenschap. Maar zie het van de positieve kant: altijd voldoende voedsel en geen kans op dodelijke aanvallen van haaien of andere natuurlijke vijandenquote:Op woensdag 3 januari 2007 22:18 schreef Vava het volgende:
Ik zie ze liever zo: (en zoals de dolfijnen die geelkuikentje in Egypte zag)
[afbeelding]
Dan dat ik 150 euro of nog meer betaal om mishandelde dolfijnen te zien eigenlijk![]()
quote:
Mijn complimenten, jij moet de PR ingaan..quote:Op donderdag 4 januari 2007 14:16 schreef sanger het volgende:
[..], er zijn gevallen bekend waarin dolfijnen in hun enthousiasme mensen hebben "doodgespeeld".
Ze spelen net zolang door totdat mensen zo uitgeput zijn, of trekken je zo diep mee onder water. De wilde dolfijnen hebben hier geen benul van, in tegenstelling tot getrainde dolfijnen.
Daarom hoef ik dit dus niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:00 schreef Hik het volgende:
Het is iets waar ik ook wel eens naar heb gekeken. Poosje geleden kwam ik er echter wel achter dat het de vraag is of dit nou zo'n geweldig idee is...![]()
[..]
Schijnt inderdaad vaak voor te komen in Mexico. Vooral bij kinderen en andere kleine mensen.quote:Op zondag 11 maart 2007 14:48 schreef Detroit het volgende:
Pas maar op dat je niet aangerand wordt door een sexueel gefrustreerde dolfijn!
2 jaar geleden op de boot naar Venetië. Al waren dat geen 'echte' dolfijnen denk ik maar meer een ondersoort ofzo.quote:Op zondag 11 maart 2007 23:56 schreef Vava het volgende:
Ik snap dat niet hoor, je weet dat die beesten daar helemaal niet zo blij zijn als ze lijken en toch wil je nog steeds gaan zwemmen met dolfijnen die helemaal niet gevangen horen te zitten in een bassin![]()
Zorg dan dat je ze in het wild ziet, dat is pas bijzonder. Lees de volgende post zwemmen met dolfijnen, waar kan het nu eingelijk allemaal? nog eens door zou ik zeggen![]()
is daar een website van? waar was het precies?quote:Op maandag 12 maart 2007 10:31 schreef Armageddon het volgende:
Ik en mijn vriendin zijn ook aan het zwemmen geweest met dolfijnen in de Dominicaanse republiek. Was wel gaaf moet ik zeggen. Half uur tot een uurtje ongeveer. Ik snap trouwens niet dat iemand hierboven een hele dag met ze wil gaan zwemmen. Na een uur het je het echt wel gezien hoor.
Anders kick je een topic van ruim 2 jaar oudquote:Op woensdag 29 juli 2009 15:34 schreef gerlinda1 het volgende:
Mijn dochter en zoon hebben met nog 4 anderen gezwommen met dolfijnen. Het was een half uur, waarin ze deze dolfijnmochten aaien/aanraken, dansje doen, kusjes geven, mee genomen worden in een rondritje. En dat alles voor 100 euro p.p. (140 in comb. met show). En dit alles in Alanya Turkije (wij waren in Side).
Het was voor hen een geweldige ervaring.
Omdat ze terugkomen vinden ze het best fijn daar....quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:18 schreef Handschoen het volgende:
Op Curacau laten ze de dolfijnen ook 'uit' door ze mee te nemen naar open zee, daarna komen ze ook gewoon weer terug, dus ik denk dat dat wel mee zal vallen...
laat ze in die waanquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 15:13 schreef Hik het volgende:
[..]
Omdat ze terugkomen vinden ze het best fijn daar....![]()
Denk je echt dat het zo werkt?
Nee, waarom? Als jij graag met die beesten wilt zwemmen moet je ook accepteren dat zij dat niet net zo graag met jou doen. Tis toch een beetje net als zeggen dat die stier dat stierenvechten ook best leuk vindt, aangezien hij de hele tijd weer terugggaat naar die toreador...quote:
quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:32 schreef Hik het volgende:
[..]
Nee, waarom? Als jij graag met die beesten wilt zwemmen moet je ook accepteren dat zij dat niet net zo graag met jou doen. Tis toch een beetje net als zeggen dat die stier dat stierenvechten ook best leuk vindt, aangezien hij de hele tijd weer terugggaat naar die toreador...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |