Je ziet het in elk recept zowat: 500g bloem / 500ml water.quote:Op vrijdag 31 december 2010 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
1:1 water en bloem is ook veel te veel, zeker als er ook nog een ei in gaat.
Ik zou hem geven!quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:05 schreef evo87 het volgende:
alweer klaar met bakken, zo ff douchen... en dan aanvalluh![]()
Hoe hoort zo'n oliebol er eigenlijk uit te zien (vooral van binnen dan)?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo'n beetje alles wat je fout kunt doen.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:49 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Mijn oliebollen waren klef en eenmaal afgekoeld gortdroog en niet lekker zoet. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik heb 1 kilo bloem, 1 liter melk, 2 eieren, eetlepel honing en een zakje gist gebruikt. Gebakken op 170 graden in zonnebloemolie.
Een zakje. Wat is dat, 7 gram geloof ik?quote:Op zondag 2 januari 2011 08:22 schreef evo87 het volgende:
timen is altijd een goed idee. Hoeveel gist had je gebruikt trouwens?
Dr Oetker: 7 gramquote:Op zondag 2 januari 2011 10:49 schreef De_Taartjesfeee het volgende:
[..]
Een zakje. Wat is dat, 7 gram geloof ik?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oke, thanks!quote:Op zondag 2 januari 2011 13:35 schreef djkoelkast het volgende:
Te veel vocht = te vet
Te veel melk / suiker = te snel bruin (en nog niet gaar)
Te weinig lucht = te weinig gluten in je meel / te weinig gist / niet lang genoeg gerezen / te lage temperatuur rijzen
Te hete olie = te snel bruin (en nog niet gaar)
Te weinig zout = geen goede bakeigenschappen en te weinig smaak
Je moet je beslag ook 2x laten rijzen voor het beste resultaat, 2x een half uur en tussendoor "een pak slaag" geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door robuust89 op 02-01-2011 13:58:13 ]Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
O die! Hallo, het is zondag!quote:Op zondag 2 januari 2011 13:51 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat jij het groene boekje even moet pakken.'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord.
ik gebruik altijd 500 gram meel en 500 ml vocht, nooit vette bollen.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:35 schreef djkoelkast het volgende:
Te veel vocht = te vet
Te veel melk / suiker = te snel bruin (en nog niet gaar)
Te weinig lucht = te weinig gluten in je meel / te weinig gist / niet lang genoeg gerezen / te lage temperatuur rijzen
Te hete olie = te snel bruin (en nog niet gaar)
Te weinig zout = geen goede bakeigenschappen en te weinig smaak
Je moet je beslag ook 2x laten rijzen voor het beste resultaat, 2x een half uur en tussendoor "een pak slaag" geven.
Dus heb je mijn bollen nog nooit geproefdquote:Op zondag 2 januari 2011 14:16 schreef evo87 het volgende:
[..]
ik gebruik altijd 500 gram meel en 500 ml vocht, nooit vette bollen.
ik gebruik altijd melk, nooit te bruin en altijd gaar.
ik bak altijd op 190 graden.
Dus.....
Gemodificeerd zetmeel is niet genetisch gemodificeerd, maar heeft een ketenverkorting gehad (zetmeel is een soort hele lange kralenketting van suikers)waardoor et oplosbaarder wordt.quote:Op zondag 2 januari 2011 21:12 schreef djkoelkast het volgende:
Tarwebloem, suiker, weipoeder, gemodificeerd aardappelzetmeel, zout, gedroogde bakkersgist.
Dat zit in koopmans, eet smakelijk![]()
Al die rotzooi moet er in omdat dat tarwemeel van te slechte kwaliteit is, ik doe het in mijn eigen recepten niet hoor.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:01 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Gemodificeerd zetmeel is niet genetisch gemodificeerd, maar heeft een ketenverkorting gehad (zetmeel is een soort hele lange kralenketting van suikers)waardoor et oplosbaarder wordt.
Met andere woorden: ik zie het probleem niet??
Briljant! Dat ga ik volgend jaar ook eens proberenquote:Op zaterdag 31 december 2011 14:03 schreef evo87 het volgende:
kick!
Niemand bezig?
Volkoren oliebollen!(lekker man, niet normaal) Ik ga douche.....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat klinkt wel héél gezond... Heb je een specifieke reden om dit te gaan proberen?quote:Op zondag 16 december 2012 13:41 schreef djkoelkast het volgende:
It's that time again!
Dit jaar ga ik experimenteren met Speltoliebollen en volkoren Speltoliebollen
Vooral het experimenteren vind ik leuk, volkoren en spelt hebben een diepere smaak dan witte tarwebloem. Ik heb in 2010 voor mezelf een pèrfect oliebollenrecept ontwikkeld (zie elders in dit topic), nu ik dat helemaal onder de knie heb wil ik met andere dingen experimenteren.quote:Op zondag 16 december 2012 13:57 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Dat klinkt wel héél gezond... Heb je een specifieke reden om dit te gaan proberen?
Niet als je nieuwe, nog nooit eerder geteste receptuur gaat gebruiken.quote:Op zondag 16 december 2012 19:25 schreef evo87 het volgende:
oefenen is voor mietjes!
Heb er wel zin in dit jaar, misschien ook maar eens wat nieuwe dingetjes proberen. Wil sowieso een mix van tarwe en spelt gebruiken. Nog maar 2 weken.
quote:Op zaterdag 31 december 2011 14:03 schreef evo87 het volgende:
kick!
Niemand bezig?
Volkoren oliebollen!(lekker man, niet normaal) Ik ga douche.....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Recepten?quote:Op zondag 16 december 2012 13:41 schreef djkoelkast het volgende:
It's that time again!
Dit jaar ga ik experimenteren met Speltoliebollen en volkoren Speltoliebollen
Ik heb het nog niet geprobeerd, ik begin met mijn basisrecept maar 10% volkoren, 50% spelt, 20% harde tarwe, 20% zachte tarwe en dan kijk ik waar ik kom.quote:
Ik gebruik altijd zonnebloem- of slaolie. Arachide kan volgens mij ook. Voorgaande jaren heb ik het altijd in een flinke electrische frituurpan gedaan op standje 190 maar dat is bij mij in realiteit maar zo'n 164 graden.quote:Op zondag 16 december 2012 20:27 schreef emmyemmy het volgende:
Ik ga ze voor de eerste keer maken dit jaar. Doe je dit gewoon in een diepe pan, olie heet maken enzo of heb je een frituurpan nodig? En wat voor een soort olie? Zonnebloem?
Ik ken de term kristalbloem niet, dus even opgezocht en het is iets typisch Koopmans. Deels patent en dat is wel wat je nodig hebt, dus als je echt niet zelf goed meel kunt krijgen (ik bestel het vaak bij de zuidmolen, die hebben ook biologisch meel, je moet dus wel gaan mengen) dan zou dat een alternatief kunnen zijn. Als je volkoren wil dan zou ik tussen de 10-15% van de bloem vervangen voor volkoren. Lijkt mij vooral lekker in de krentenbollen, want die krijgen daardoor een extra bite.quote:Op maandag 17 december 2012 10:51 schreef Fendy het volgende:
Maar over die bloem dan he, men adviseert kristalbloem, maar kan ik ook volkoren nemen? Is dat uberhaupt lekker?
Als je 4 posts boven de jouwe leest zie je mijn recept en daar heb ik heel veel mee gespeeld en getest voor ik voor mij het perfecte recept had, ik zou zeggen begin daarmee en maak er eventueel je eigen variant op. Daar staat ook hoe veel pils er in moet.quote:Op vrijdag 21 december 2012 17:36 schreef bbqqbb het volgende:
Ik ben van plan om dit jaar voor het eerst bier in het recept te gebruiken. Weet iemand een optimale verhouding water/bier? of minstens een verhouding waardoor het geen complete catastrofe wordt?
Vroeger deed ik er ook geen melk (iets met dat je bollen dan te bruin werden ?) in maar water en bier en ook geen (vanille)suiker maar ik vind dit recept wel erg lekker.quote:Op maandag 24 december 2012 11:24 schreef djkoelkast het volgende:
Geen melk, vanille en suiker in je oliebollen doenDie moeten neutraal smaken.
Ook heb je veel te veel vocht.
In melk zit lactose (melksuiker) en dat carameliseert als je het bakt, dus melk geeft een te donkere en te vette bol. Vanillesuiker bestaat uit suiker met vanilline, hetgeen ze van een bijproduct uit de papierindustrie maken. Ik vind het in de verste verte niet op vanille lijken. Natuurlijk kun je ook je eigen vanillesuiker maken en gebruiken, maar je blijft het probleem houden van carameliseren.quote:Op maandag 24 december 2012 20:01 schreef Sorella het volgende:
[..]
Vroeger deed ik er ook geen melk (iets met dat je bollen dan te bruin werden ?) in maar water en bier en ook geen (vanille)suiker maar ik vind dit recept wel erg lekker.![]()
Oja komt trouwens bij roger van damme vandaan.
Ik heb brood gebakken met 100% volkorenmeel gekocht bij de bakker en ik kan je zeggen dat je dan idd behoorlijk zwaar brood krijgt. Zelfde als pannenkoekbeslag met alleen volkorenmeel; net een tikkeltje te gezond van smaak en niet echt meer een fijne pannenkoek. Ik zou het dus mengen met tarwebloem.quote:Op donderdag 27 december 2012 06:26 schreef 2cv het volgende:
Voor brood adviseerde de molenaar om 1/3 bloem er bij te doen omdat hun volkoren-tarwe-meel vrij zwaar (?) zou zijn.
da's niet zo handig als je rond 7 uur uit je werk komt en om 9 a 10 uur bij vrienden moet zijnquote:Op donderdag 27 december 2012 19:59 schreef djkoelkast het volgende:
Ik bak ze altijd de avond zelf, zo veel werk is het niet, het duurt alleen even.
Ik doe het altijd in de namiddag, laat genoeg om vers te zijn, vroeg genoeg om de avond vrij te zijnquote:Op donderdag 27 december 2012 19:59 schreef djkoelkast het volgende:
Ik bak ze altijd de avond zelf, zo veel werk is het niet, het duurt alleen even.
Bedankt !quote:Op donderdag 27 december 2012 11:10 schreef djkoelkast het volgende:
Max 10% volkorenmeel in een gewone oliebol, 15% in een krentenbol. Ik zou normaal volkorenmeel gebruiken en niet van dat grof volkoren. Je hebt echt ook veel bloem nodig, anders krijg je niet genoeg luchtbellen in je bol en dan heb je maagpijn na 1 bol![]()
Een goeie oliebol is helemaal niet vet, er zit alleen wat vet aan de buitenkant, maar da's verwaarloosbaar als je ze goed maakt. Een volgezogen oliebol is iets mis mee.
Per 500g meel gebruik je normaal 7-9g instantgist (die korrels uit een zakje), gebruik je verse gist dan gebruik je 25g per 500g, dus in jouw recept met 1kg meel zou je normaal gezien 50g gist gebruiken (of 2 zakjes van 7 of 9 gram instantgist), maar je kunt het iets verhogen als je denkt dat het te zwaar wordt.quote:Op donderdag 27 december 2012 21:36 schreef 2cv het volgende:
[..]
Bedankt !
En hoe zit het met de gist in mijn recept ? Ik zou er 80 gram van moeten hebben, maar ik heb geen idee welke soort en 80 gram lijkt me zowieso heel veel.
Wegens allergiën zijn eieren en arachideolie geen optie, maar anders had ik het zeker gedaan !quote:Op donderdag 27 december 2012 22:07 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Per 500g meel gebruik je normaal 7-9g instantgist (die korrels uit een zakje), gebruik je verse gist dan gebruik je 25g per 500g, dus in jouw recept met 1kg meel zou je normaal gezien 50g gist gebruiken (of 2 zakjes van 7 of 9 gram instantgist), maar je kunt het iets verhogen als je denkt dat het te zwaar wordt.
1 op 1 verhouding water/meel werkt in veel gevallen niet, zuigen ze zich helemaal vol met vet. Ik zie ook geen ei in je recept, ik bak geen oliebollen zonder ei. Maar als het voor jou werkt prima. Laatste tip: oliebollen moet je echt alleen in arachideolie bakken, dat smaakt zo veel beter dan zonnebloem.
Is maisolie of rijstolie een optie? Zonnebloem is eigenlijk gewoon rotzooi.quote:Op donderdag 27 december 2012 22:27 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wegens allergiën zijn eieren en arachideolie geen optie, maar anders had ik het zeker gedaan !
Je gist-advies ga ik overnemen. Maar welke verhouding water/meel zou jij dan doen?
Ja, arachideolie heeft die echte oliebollengeur en smaak zonder te overheersen. Zonnebloemolie heeft meer een chipssmaak (omdat men helaas tegenwoordig alles in de zonnebloemolie bakt qua chips).quote:Op donderdag 27 december 2012 22:11 schreef Fendy het volgende:
Wij hebben hier gelukkig zo'n oriental enterpriseding in de buurt, kun je 2, 5 en 10 liter arachideolie kopen voor relatief weinig. Beter dan met zo'n lading flessen in de supermarkt hannessen.
Proef je dat verschil echt zo goed koelkast?
Nee dat zeg ik: mijn recept bestaat uit 375ml vocht + 100ml ei = 475ml vocht (al is een ei niet 100% vocht) dus begin met 425ml vocht (zonder ei) en leng dat eventueel aan tot max 475ml zodat de verhoudingen wel kloppen. Ik gok dat je rond de 450ml goed zit.quote:Op donderdag 27 december 2012 22:51 schreef 2cv het volgende:
Ik neem je tips mee ! Maar er komt geen ei in het beslag
Kan je hier ook op reageren, meneer djkoelkast de oliebollenexpert?quote:Op maandag 24 december 2012 20:53 schreef Jeroen1990 het volgende:
Je weet dat er in Bier ook genoeg suikers zitten die carameliseren?
Ik ben geen expert, ik heb ervaring. En ik gebruik geen bier.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:36 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Kan je hier ook op reageren, meneer djkoelkast de oliebollenexpert?
quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:38 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik ben geen expert, ik heb ervaring. En ik gebruik geen bier.
Nee, want het is pilsquote:375ml vocht (90-100ml pils gebruiken), lauwwarm
Klopt. En je wil natuurlijk ook geen bleekschetenoliebollen hebben, dus dat je pils iets meer kleur geeft is helemaal niet erg. Melk geeft echter te veel kleur en zo krijg je veel te donkere oliebollen die helemaal niet gaar zijn.quote:
50 is echt te hoog, dan gaat je gist dood. Wat je kunt doen is een beetje water koken in een steelpannetje (geen pan vol, gewoon een klein laagje) en die onder in de oven zetten. Dan je oliebollenbak afdekken met een natte warme theedoek en laten rijzen. Waterpannetje er niet rechtstreeks onder, je moet indirect verwarmen. Dat werkt voor mij het beste.quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:40 schreef 2cv het volgende:
Is het een idee om het beslag in de oven te laten rijzen ? Oven opwarmen op 50 graden (of lager) en als het ding op temperatuur is de oven uit en het beslag er in. Want hier is het over het algemeen onder de 20 graden in huis. Alternatief is om er een electrisch kacheltje met ventilator in de buurt te zetten.
Mijn idee is om morgen een proefbaksel te maken met een kwart van de ingrediënten.
Als dat ook ècht 30 graden is kan dat, maar een hoge luchtvochtigheid werkt nog beter.quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:55 schreef 2cv het volgende:
Even gecheckt: de laagste temperatuur van de oven is 30 graden. Kan dat evt. ook ? Zo nee: dan doe ik het steelpannetjes-idee.
Is niet waar, het maakt het deeg wat toleranter en voorkomt eerder mislukking.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:21 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Al die rotzooi moet er in omdat dat tarwemeel van te slechte kwaliteit is, ik doe het in mijn eigen recepten niet hoor.
Gewoon onder de afzuigkap. Nieuw vet stinkt niet hoor.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:40 schreef Renesite het volgende:
Waar bakken jullie ze? In de keuken of onder een zeiltje op een brander in de tuin! Wij doen het voor het eerst zelf
In de garage.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:40 schreef Renesite het volgende:
Waar bakken jullie ze? In de keuken of onder een zeiltje op een brander in de tuin! Wij doen het voor het eerst zelf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |