quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 00:51 schreef Jodelaar het volgende:[..]
is dat nu serieus of zeg je dat om ons blij te maken
![]()
(ik bedoel dus niet serieus dat dit uitkomt, maar ik bedoel is dat hoe het er nu serieus voorstaat)
Intussen heb ik al een paar postings besteed over mijn gevoel. Ik kijk niet verder dan 5 dagen vooruit en hou dan nog een slag onder de arm. Het ziet er voorlopig bijzonder goed uit. GFS00 doet er weer een schepje bovenop.
Als dit uitkomt is dat leuk voor de jongere generatie: kennismaken met de echte ouderwetse Hollandse winter waar die ouwe lullen het altijd over hebben. Sinds 1987 eigenlijk niet meer voorgekomen. Midden jaren 90 is het ook koud geweest, maar het waren heel andere winters. De winters van de afgelopen jaren hadden absurde extremen, maar stelden bar weinig voor. Wat nu vrij concreet op het programma staat is een echte Groenlandwinter. En het kan rap gaan met die dingen.
Volg het van dag tot dag. Komende week kan veel sneeuw opleveren en het kan snel koud worden. Matige vorst overdag, strenge vorst 's nachts. Volgend weekend zou er dan al geschaatst kunnen worden, de Elfstedenkoorts zou rap toeslaan. Zit dit wintertje eenmaal in het zadel dan ben je zo een week verder voor de eerste echte dooimogelijkheden, maar het zou me niets verbazen als het dan wekenlang winter blijft. Siberie toont in de kaarten namelijk ook voorzichtig interesse en van massale uitstroom van koude lucht vanaf de oostkust US lijkt voorlopig geen sprake.
Niet op de dingen vooruit lopen. Bekijk de dingen van dag tot dag en wees blij met wat je krijgt. Geen enkele winter vroeger wist je wat de week erop zou brengen. Dat mocht de pret niet drukken. En hoe mooi het er ook uitziet, er kan altijd roet in het eten gegooid worden. Hou daar rekening mee.
Vroegere winterinvallen vergelijkbaar met huidige prognoses:
![]()
![]()
Komende week zijn sneeuwsituaties interessant. Er is naar verwachting een langgerekt sneeuwdepressiecomplex van Duitsland tot boven de poolcirkel, een koudeput boven de Benelux, er kunnen spontaan fikse sneeuwzones ontstaan door het vrij zachte zeewater en zelfs polar lows behoren tot de mogelijkheden. Ook kunnen kanaalratten ontstaan. In combinatie met ruim voldoende kou aan de grond kan dat voor verrassingen zorgen. Allerlei soorten sneeuw, veel sneeuw, zelfs een bescheiden sneeuwstorm behoort tot de mogelijkheden. Maar ook hier geldt dat je voorlopig geen enkele garantie hebt. Het is niet meer dan een potentie.
----
GFS ensembles:
![]()
2 dingen:
1. de redelijk betrouwbare termijn geeft consistent een winterse setting aan. Pas vanaf de grens met fantasialand zwabbert het alle kanten op en neigt het -logischerwijs- naar klimatologische gemiddelden. Meer winters dan zo'n grafiek kun je het eigenlijk niet krijgen, in grote lijnen. Een ensemblegrafiek waarbij ook fantasialand onder de norm blijft komt zeer zelden voor. Fantasialand is daarnaast zeer onbetrouwbaar: vergeet bij het bekijken van ensembles de tweede helft. Of er nu winter of hoogzomer wordt aangekondigd: waarde daar is zowat 0.
2. de marginale afwijkingen in de eerste helft wijzen op atmosferische instabiliteit. De trend is een puur winterse drukverdeling, wat er binnen de marges ook gebeurt. Vandaar dat ik vrij positief ben.
Beter dan dit kun je het voorafgaande aan een mogelijke winterinval niet treffen.
[ Bericht 7% gewijzigd door Keromane op 19-01-2007 08:10:37 ]