Gemak OV-chipkaart is nog ver weg
ROTTERDAM - ’Is t weer zo ver? Altijd gedonder met die apparaten.’’ De RET-medewerker schiet de reiziger met OV-chipkaart bij de oplaadautomaat te hulp. ,,Het systeem klopt niet, maar er wordt niet naar ons geluisterd,’’ moppert de man van het Rotterdamse vervoersbedrijf.Over minder dan een half jaar moeten alle reizigers in het openbaaar vervoer in Rotterdam een OV-chipkaart hebben. Vanaf 1 oktober verdwijnt de strippenkaart al uit de metro, eind dit jaar kan het nieuwe betaalpasje ook in de tram en bus niet meer worden gbruikt. In 2009 moet heel Nederland aan de chip met reistegoed zijn.
’Het leven wordt steeds gemakkelijker’, is de reclamekreet waarmee de invoering van de OV-chipkaart aan de man wordt gebracht. Met één kaart voor tram, trein, bus en metro, in plaats van verschillende betaalbewijzen, moet het reizen overzichtelijker en ook eerlijker worden.
Dat klinkt aanlokkelijk, maar het gesuggereerde gemak is nog vaak ver te zoeken. Drie verslaggevers van deze krant gingen de afgelopen week met een OV-chipkaart op pad en maakten samen dertig veel voorkomende ritten in tram, metro, trein en bus. Daaruit is gebleken dat er nog veel mankeert aan het nieuwe systeem.
Reizen met het pasje zou eerlijker worden. Soms pakten ritten goedkoper uit, maar in ongeveer de helft van de gevallen was het duurder, vooral bij langere afstanden en wanneer er moest worden overgestapt. Dat kan per rit oplopen tot tientallen eurocenten. Bij enkele trips kon door technische problemen niet eens worden opgemaakt wat het precies had gekost. Door fouten bij de incheck-machines vergde een busreis zomaar vier euro extra. Soms moest noodgedwongen zwart worden gereden.
Nog steeds haperen in de metro toegangspoortjes (Nesselande, De Terp), zijn oplaadapparaten niet in orde en blijkt het personeel niet met het systeem te kunnen omgaan. Ook de papieren uitdraai waarop de gemaakte ritten af zijn te lezen, scheppen niet altijd duidelijkheid. Verder zijn de controles in de tram niet waterdicht. Het tonen van de OV-chipkaart is vaak voldoende. Bij de strippenkaart kan zwart (of grijs) rijden eerder worden opgemerkt.
Naast Rotterdam gelden de Hoeksche Waard en Voorne-Putten als proefgebied voor de bussen van Connexxion. Ook hier is het gemak nog ver weg. ,,Ik heb geen idee waar dat ding kan worden opgeladen,’’ zegt een buschauffeur. ,,Dat vertellen ze ons ook niet. Waarschijnlijk moet je naar Zuidplein…’’
Er waren ook meevallers. De busrit van Spijkenisse naar Brielle, goed voor vijf strippen, bleek gratis te zijn. Het scanapparaat van de OV-chip was defect. ,,Ga maar zitten,’’ vindt de bestuurder, ,,moet dat ding maar werken hoor.’’
In de bus van Zuidplein naar Oud-Beijerland zat helemaal geen kaart-lezer. Weer vijf strippen uitgespaard. Volgens de chauffeurs gebeurt dat vaker, zoals ook in de bus van Heinenoord naar Strijen.
Ook bij de NS, dat met de pas test op de Hoekse Lijn (Rotterdam-Hoek van Holland), is nog veel werk te doen. ,,Mevrouw, mag ik even kijken naar die OV-chip? Ik snap er niks van, kunt u uitleggen hoe het werkt?’’ zegt een kaartjescontroleur in de trein.
Voor het checken van de chipkaart wordt een speciaal apparaatje ingezet. In de tram wordt dat nog nauwelijks gebruikt, in de trein wel, al gaat dat ook niet overal goed. In Hoek van Holland bleek de controleur niet met de scanner om te kunnen gaan. ,,Geef mij maar een ouderwets treinkaartje, dan zie je in één oogopslag of er betaald is. Met de chipkaart is het een stuk ingewikkelder.’’
De verkoop- en informatiepunten maken het er niet beter op. Veel medewerkers blijken niet goed op de hoogte van het nieuwe vervoersbewijs. Volgens de ene balie moet er minimaal vijf euro op de kaart staan om in te checken, bij het volgende loket wordt beweerd dat het minimumbedrag 7,50 euro moet zijn.
Op de website
www.9292ov.nl kan worden berekend wat een ritje met de OV-chipkaart gaat kosten. Gegevens over de tram ontbreken echter. Een woordvoerster beklemtoont dat aan de cijfers geen rechten ontleend kunnen worden, want het gaat nog steeds om een proef.