abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 december 2006 @ 01:18:33 #26
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_44878737
Ik vond Die Verwandlung wel een leuk verhaal, geloof ik. Al kan ik me er niet heel veel van herinneren. Ik las het voor mijn eindlijst.
  zondag 31 december 2006 @ 20:38:44 #27
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_44901334
.

.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_44922573
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 18:51 schreef LXIV het volgende:
Die jeugd van tegenwoordig is ook absoluut niet meer te porren voor Duitstalige literatuur uit het begin van de vorige eeuw.
Waar moet dat heen?
Ik wel, ik vond het fantastisch. Het is als het ultieme impressionistische schilderij, zo goed dat je het niet alleen wil aflikken maar werkelijk geheel opvreet.
pi_44922607
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 19:44 schreef K33T het volgende:
Hoewel ik een extreme intellectueel ben, ben ik niet zozeer bekend met de werken van Kafka.
Ik wou dat ik intellectueel was, maar als meta-intellectueel kan ik slechts zeggen:
PHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
  maandag 1 januari 2007 @ 20:44:51 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44923625
Ik lees mijn dochter (7 mnd) nu ook geregeld Kafka voor. In het Duits. Zo'n kind gaat het toch om het gezellig dicht bij papa op schoot zitten en hem horen spreken, dus waarom mezelf vervelen met verhaaltjes van Jip en Janneke, als het wicht van beiden evenveel begrijpt?
The End Times are wild
  maandag 1 januari 2007 @ 20:45:44 #31
37950 JAM
pi_44923659
Dat deed mijn vader ook altijd, maar dan met Hemmingway.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 1 januari 2007 @ 20:46:26 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44923679
quote:
Op maandag 1 januari 2007 20:45 schreef JAM het volgende:
Dat deed mijn vader ook altijd, maar dan met Hemmingway.
En heb je er nog iets aan gehad, denk je?
The End Times are wild
  maandag 1 januari 2007 @ 20:47:26 #33
37950 JAM
pi_44923708
quote:
Op maandag 1 januari 2007 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

En heb je er nog iets aan gehad, denk je?
Wellicht. Ik weet niet beter. .
  maandag 1 januari 2007 @ 20:47:45 #34
37950 JAM
pi_44923725
Of; ik weet niet anders. Wat is de uitdrukking?
  maandag 1 januari 2007 @ 20:49:24 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44923796
Passend is: Wellicht, wie zal het zeggen?
The End Times are wild
pi_44969757
Zeg Zonnekoning, wat is er zo interessant aan de schrijfsels van Kafka dat hij in dit topic zo bewijwaterd wordt...? Overtuig me!
Ik weet niet veel van Kafka, ken zijn boeken niet en heb -ik weet niet waarom- nogal sinistere associaties met deze meneer. Kun je me overtuigende argumenten geven waarom ik zijn boeken zou moeten aanschouwen.....? Ik ben erg benieuwd, als je zelfs je kleine meisje hiermee bezighoudt dan moet het toch wel op de een of andere manier geweldig zijn...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:03:36 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44971320
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:09 schreef Serendips het volgende:
Zeg Zonnekoning, wat is er zo interessant aan de schrijfsels van Kafka dat hij in dit topic zo bewijwaterd wordt...? Overtuig me!
Ik weet niet veel van Kafka, ken zijn boeken niet en heb -ik weet niet waarom- nogal sinistere associaties met deze meneer. Kun je me overtuigende argumenten geven waarom ik zijn boeken zou moeten aanschouwen.....? Ik ben erg benieuwd, als je zelfs je kleine meisje hiermee bezighoudt dan moet het toch wel op de een of andere manier geweldig zijn...
Hoi Serendips,

een goede vraag, waar ik je niet zo gemakkelijk antwoord op kan geven. Waarom vind ik hem zo goed?
Hij weet buitennissige zaken op een hele aannemelijke manier te beschrijven, volstrekt zonder ongeloofwaardig te worden. Daarnaast zet hij zijn karakters heel levensecht neer, hebben zijn boeken een sfeer van geheimzinnigheid zonder in allerlei wazigheid te vervallen.... Het is moeilijk uit te leggen. Waarom is Rembrandt nou zo veel beter dan Rubens? Wanneer je het gaat analyseren dan maak je het kapot.

Overigens kan hij me in 'das Schloss' nu juist weer minder grijpen, terwijl dit juist toch ook een van zijn beste boeken zou moeten zijn.
The End Times are wild
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:13:21 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44971603
Oh ja, en bovendien is hij altijd gebleven wat iedere schrijver zou moeten zijn: een verteller van verhalen. Geen eindeloos geweeklaag of stomvervelend psycho-analytisch gezwam. Alhoewel K. zélf een hypochonder zou zijn geweest en er heel wat psychologie in zijn boeken verscholen zit.
The End Times are wild
pi_44972170
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:13 schreef LXIV het volgende:
Oh ja, en bovendien is hij altijd gebleven wat iedere schrijver zou moeten zijn: een verteller van verhalen. Geen eindeloos geweeklaag of stomvervelend psycho-analytisch gezwam. Alhoewel K. zélf een hypochonder zou zijn geweest en er heel wat psychologie in zijn boeken verscholen zit.
O.k. Misschien is dat dan de reden dat ik dacht dat door de boeken van Kafka niet heen te komen zou zijn.
Wellicht ga ik in de toekomst eens op zoek naar een boek van Kafka. Ik heb nu nog een paar boeken liggen die eerst gelezen moeten worden...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:40:47 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44972469
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:31 schreef Serendips het volgende:

[..]

O.k. Misschien is dat dan de reden dat ik dacht dat door de boeken van Kafka niet heen te komen zou zijn.
Wellicht ga ik in de toekomst eens op zoek naar een boek van Kafka. Ik heb nu nog een paar boeken liggen die eerst gelezen moeten worden...
Er wordt teveel met K. gedweept door intellectuelen, waardoor misschien de indruk ontstaat dat het allemaal oervervelend en onleesbaar zou zijn, zoals de meeste boeken waar de "culturele elite" graag te koop mee loopt. Dat valt allemaal wel mee. En obscuur of sinister is hij in geen geval.

Wat heb je nu dan liggen?

L.
The End Times are wild
pi_44972896
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:40 schreef LXIV het volgende:
Er wordt teveel met K. gedweept door intellectuelen, waardoor misschien de indruk ontstaat dat het allemaal oervervelend en onleesbaar zou zijn, zoals de meeste boeken waar de "culturele elite" graag te koop mee loopt. Dat valt allemaal wel mee. En obscuur of sinister is hij in geen geval.

Wat heb je nu dan liggen?

L.
Ik geloof je. Ik zal de volgende keer dat ik in de buurt ben van de bieb eens een boek van Kafka scannen. Dan kan ik alvast even kijken of ik het wat vind.

Vroeger -lees: voor de periode dat je op de middelbare school verplicht boeken door je strot krijgt geduwd- verslond ik boeken. Ik kon me er helemaal opstorten, erin verdrinken en het gevoel krijgen het boek niet meer neer te willen leggen. Helaas komt dat tegenwoordig zelden meer voor. Ik kan me niet concentreren bij het lezen en begin voor de afwisseling maar in drie boeken tegelijkertijd. Sommige boeken laat ik maanden liggen, ik ben de helft alweer vergeten, om er vervolgens weer in verder te lezen. Discipline is bij mij soms ver te zoeken...

En nu concurreren
Miriam Makeba - Mijn leven
Paulo Coelho - De alchemist
en
Jaques Monasch - De strijd om de macht
om uitgelezen te worden door mij.
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:02:56 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44973245
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:53 schreef Serendips het volgende:

[..]

Ik geloof je. Ik zal de volgende keer dat ik in de buurt ben van de bieb eens een boek van Kafka scannen. Dan kan ik alvast even kijken of ik het wat vind.

Vroeger -lees: voor de periode dat je op de middelbare school verplicht boeken door je strot krijgt geduwd- verslond ik boeken. Ik kon me er helemaal opstorten, erin verdrinken en het gevoel krijgen het boek niet meer neer te willen leggen. Helaas komt dat tegenwoordig zelden meer voor. Ik kan me niet concentreren bij het lezen en begin voor de afwisseling maar in drie boeken tegelijkertijd. Sommige boeken laat ik maanden liggen, ik ben de helft alweer vergeten, om er vervolgens weer in verder te lezen. Discipline is bij mij soms ver te zoeken...

En nu concurreren
Miriam Makeba - Mijn leven
Paulo Coelho - De alchemist
en
Jaques Monasch - De strijd om de macht
om uitgelezen te worden door mij.
Ik heb ook een periode gehad waarin ik nauwelijks nog las. Dat werd zelfs zo erg dat ik het ook voor mijn werk ging ontlopen. Ik liet me gewoon mondeling voorlichten, en vertelde alles ook mondeling door. Dat ging overigens wel goed, en heeft ook zijn voordelen.
Op een gegeven moment ben ik weer begonnen te lezen, de aanleiding weet ik niet eens meer. Nu kost het me helemaal geen moeite, het ontbreekt me enkel aan de tijd om zoveel te kunnen lezen als ik zou willen.

Dwang werkt bijna altijd averrechts. Eigenlijk zouden we de schooljeugd het lezen -van literatuur- moeten verbieden, of tenminste een uitgelezen selectie op een index plaatsen, en het erg moeilijk maken om aan deze boeken te komen. Dan verwisselen in het fietsenhok bundeltjes in bruik pakpapier haastig van eigenaar, waarop iemand zich de komende drie dagen enkel nog bij het avondeten laat zien:'Wat heb je vandaag gedaan?' 'Oh, de hele dag lopen blowen in de stad'

Dat boek van Paulo Coelho heb ik ook wel eens in mijn handen gehad, maar niet gelezen. Is het een aanrader?
The End Times are wild
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:09:30 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44973466
Nu heb ik zojuist het verhaal van 'de Alchemist' opgezocht, en ik heb het trouwens wel ooit gelezen, ook op aanraden van iemand anders. Ik vond het een vreemd boek, wat er nu precies bedoeld werd ontging me.
The End Times are wild
pi_44973884
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:02 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ook een periode gehad waarin ik nauwelijks nog las. Dat werd zelfs zo erg dat ik het ook voor mijn werk ging ontlopen. Ik liet me gewoon mondeling voorlichten, en vertelde alles ook mondeling door. Dat ging overigens wel goed, en heeft ook zijn voordelen.
Op een gegeven moment ben ik weer begonnen te lezen, de aanleiding weet ik niet eens meer. Nu kost het me helemaal geen moeite, het ontbreekt me enkel aan de tijd om zoveel te kunnen lezen als ik zou willen.
Gelukkig herkennen andere mensen dit. Ik zou graag eens op een regenachtige middag met een boek op de bank verkeren, maar op de een of andere manier wil ik dat niet graag genoeg om het ook te doen.
quote:
Dwang werkt bijna altijd averrechts. Eigenlijk zouden we de schooljeugd het lezen -van literatuur- moeten verbieden, of tenminste een uitgelezen selectie op een index plaatsen, en het erg moeilijk maken om aan deze boeken te komen. Dan verwisselen in het fietsenhok bundeltjes in bruik pakpapier haastig van eigenaar, waarop iemand zich de komende drie dagen enkel nog bij het avondeten laat zien:'Wat heb je vandaag gedaan?' 'Oh, de hele dag lopen blowen in de stad'
Je fantasie gaat met je op de loop...
quote:
Dat boek van Paulo Coelho heb ik ook wel eens in mijn handen gehad, maar niet gelezen. Is het een aanrader?
Nou, ik vind het niet bepaald een aanrader.
Op de achterkant van het boek staat:
De alchemist is een hedendaagse versie van De kleine prins. Een magistraal en eenvoudig boek.

Nou, dat klopt helemaal, maar ik houd niet van De kleine prins en ik houd niet van eenvoudige boeken. Misschien houd ik wel niet van De kleine prins juist omdat het zo'n eenvoudig boek is.
De alchemist is zo'n ubersimplistisch boek dat HET geheim van het leven dreigt te onthullen. Hoe meer ik ervan gelezen heb, hoe meer het een bijbel lijkt die je zal bewegen het juiste pad te kiezen. Hoewel ik het boek ben gaan lezen op aanraden van een vriendin, die het erg mooi vond, kan ik maar een ding ervan zeggen; brrrrr.
Ik houd van mooie volzinnen, het gebruik van veel bijvoeglijke naamwoorden, bloemrijk taalgebruik. Als de alchemist iets niet heeft, dan is het dat wel. Niks voor mij dus, maar misschien vind jij het wel wat.

Nadeel is nu dat ik wel weer benieuwd ben hoe het verhaal gaat eindigen. Nu moet ik het dus uitlezen.
  woensdag 3 januari 2007 @ 19:09:57 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44981320
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:22 schreef Serendips het volgende:

[..]

Gelukkig herkennen andere mensen dit. Ik zou graag eens op een regenachtige middag met een boek op de bank verkeren, maar op de een of andere manier wil ik dat niet graag genoeg om het ook te doen.
[..]
Als die tijd er is, dan kan ik ook wel lezen.
quote:
Je fantasie gaat met je op de loop...
[..]

Nou, ik vind het niet bepaald een aanrader.
Op de achterkant van het boek staat:
De alchemist is een hedendaagse versie van De kleine prins. Een magistraal en eenvoudig boek.

Nou, dat klopt helemaal, maar ik houd niet van De kleine prins en ik houd niet van eenvoudige boeken. Misschien houd ik wel niet van De kleine prins juist omdat het zo'n eenvoudig boek is.
De alchemist is zo'n ubersimplistisch boek dat HET geheim van het leven dreigt te onthullen. Hoe meer ik ervan gelezen heb, hoe meer het een bijbel lijkt die je zal bewegen het juiste pad te kiezen. Hoewel ik het boek ben gaan lezen op aanraden van een vriendin, die het erg mooi vond, kan ik maar een ding ervan zeggen; brrrrr.
Ik houd van mooie volzinnen, het gebruik van veel bijvoeglijke naamwoorden, bloemrijk taalgebruik. Als de alchemist iets niet heeft, dan is het dat wel. Niks voor mij dus, maar misschien vind jij het wel wat.

Nadeel is nu dat ik wel weer benieuwd ben hoe het verhaal gaat eindigen. Nu moet ik het dus uitlezen.
Ik herinner me op het einde iets met zandstormen e.d. Degene die mij het boek aanraadde vond het ook een boek van wezenlijk belang, ik zag dat niet zo. Het is meer een soort "de Celestijnse belofte".

De Kleine Prins vond ik trouwens wel aardig. Dat heb ik ooit gekocht op een boekenmarkt in Havanna. Het was de communistische versie, met achterin een heel verhaal waaruit blijken moest dat dit boek eigenlijk een protest tegen het kapitalistische systeem was!
The End Times are wild
pi_45057488
quote:
Op maandag 1 januari 2007 20:44 schreef LXIV het volgende:
Ik lees mijn dochter (7 mnd) nu ook geregeld Kafka voor. In het Duits. Zo'n kind gaat het toch om het gezellig dicht bij papa op schoot zitten en hem horen spreken, dus waarom mezelf vervelen met verhaaltjes van Jip en Janneke, als het wicht van beiden evenveel begrijpt?
Ge-wel-dig! Ik verwacht niet op Fok dit jaar nog een post tegen te komen die deze gaat overtreffen.
Keep up the good work, LXIV, en als ze wat ouder is, dan is dit

een tip van mij voor jou.

On-topic: Ik lees Kafka in de vertaling van Nini Brunt, omdat ik denk dat zij de finesses toch beter kan vertalen dan ik.
'Het hol' is mijn favoriete korte verhaal.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 7 januari 2007 @ 20:41:39 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45121118
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:47 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ge-wel-dig! Ik verwacht niet op Fok dit jaar nog een post tegen te komen die deze gaat overtreffen.
Keep up the good work, LXIV, en als ze wat ouder is, dan is dit

[afbeelding]

een tip van mij voor jou.

On-topic: Ik lees Kafka in de vertaling van Nini Brunt, omdat ik denk dat zij de finesses toch beter kan vertalen dan ik.
'Het hol' is mijn favoriete korte verhaal.
Ik ben benieuwd! Wanneer ze wat ouder is zal ik het aanschaffen. Het is in ieder geval (10e druk) nog steeds te koop.
The End Times are wild
  vrijdag 23 februari 2007 @ 22:47:21 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46609236
Het Prullleke blieft geen Kafka meer.
Nu ze het vermogen ontwikkeld heeft om 2-dimensionale, abstracte afbeeldingen te herkennen, dwz plaatjes kan kijken, is haar interesse voor vroeg 20-ste eeuwse Duitstalige literatuur geheel verdwenen.
Het boek waaruit ze nu -voortdurend- voorgelezen wil worden heet 'Mama Kip op de boerderij', waarin Moeder Kip met haar 10 kuikens over het erf van een boerderij scharrelt, en op iedere pagina (er zijn er 10), weer andere koddige dieren ontmoet. Vooral de bladzijde die ik 'bij de konijntjes' heb genoemd vind ze geweldig. Dan moet ik haar vragen 'Waar is de poes?', en dan aait ze de poes (of soms een konijn als ze niet oplet), terwijl ze 'Pfs, pfs' roept.

Dat is geen ontwikkeling, dat is geen progressie, dat noem ik degeneratie. Van Kafka naar Moeder Kip in slechts drie weken.
The End Times are wild
pi_46609971
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:47 schreef LXIV het volgende:
Het Prullleke blieft geen Kafka meer.
Nu ze het vermogen ontwikkeld heeft om 2-dimensionale, abstracte afbeeldingen te herkennen, dwz plaatjes kan kijken, is haar interesse voor vroeg 20-ste eeuwse Duitstalige literatuur geheel verdwenen.
Het boek waaruit ze nu -voortdurend- voorgelezen wil worden heet 'Mama Kip op de boerderij', waarin Moeder Kip met haar 10 kuikens over het erf van een boerderij scharrelt, en op iedere pagina (er zijn er 10), weer andere koddige dieren ontmoet. Vooral de bladzijde die ik 'bij de konijntjes' heb genoemd vind ze geweldig. Dan moet ik haar vragen 'Waar is de poes?', en dan aait ze de poes (of soms een konijn als ze niet oplet), terwijl ze 'Pfs, pfs' roept.

Dat is geen ontwikkeling, dat is geen progressie, dat noem ik degeneratie. Van Kafka naar Moeder Kip in slechts drie weken.
Ach LXIV, wat een ellende! Heb je dat arme wichtje eindelijk aan de literatuur, zwicht ze vervolgens binnen no time voor poesjes en kuikentjes. Praat me er niet over! Ik hoor mijn vader en moeder nog voorlezen aan mijn broertje uit dat verwerpelijke prentenboek met hondjes en poesjes als levende mensen, waarbij dat jong telkens het speelgoed-eendje moest zoeken op elke pagina, onderwijl worteltjes met appelmoes half in/ half naast z'n mond stoppend ... Brrrrrrr!!!

Misschien moet je la Prul maar eens Animal farm voorlezen, ook een boerderij, ook met allerlei leuke beesten!
  vrijdag 23 februari 2007 @ 23:13:40 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46610171
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 23:07 schreef Serendips het volgende:

[..]

Ach LXIV, wat een ellende! Heb je dat arme wichtje eindelijk aan de literatuur, zwicht ze vervolgens binnen no time voor poesjes en kuikentjes. Praat me er niet over! Ik hoor mijn vader en moeder nog voorlezen aan mijn broertje uit dat verwerpelijke prentenboek met hondjes en poesjes als levende mensen, waarbij dat jong telkens het speelgoed-eendje moest zoeken op elke pagina, onderwijl worteltjes met appelmoes half in/ half naast z'n mond stoppend ... Brrrrrrr!!!

Misschien moet je la Prul maar eens Animal farm voorlezen, ook een boerderij, ook met allerlei leuke beesten!
Dat is wellicht een goed idee. Als ze wat ouder is dan. Ondertussen geniet ik er zelf toch ook wel van, dat zachte, warme, kleine Frummelke zo dicht tegen me aan, samen lekker poesjes zoeken op iedere bladzijde. Tot nu toe heeft het me in ieder geval niet verveeld. En ik ben er stellig van overtuigd dat dwang averrechts werkt, dus wie weet, later, ooit...

Hoe gaat het verder met je?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')