abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52498907
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zal es wat meer opzoeken over dit soort uitdrukkingen, maar het is zeker niet vergezocht Er wordt hier naar mijn mening een duidelijke hierarchie aangelegd.

Daarbij, sowieso begrijp ik niet hoe Christenen denken een 3 eenheid willen baseren op teksten uit het OT. Het Joodse messiasbeeld was puur menselijk, en dat lees je simpelweg terug in dit soort teksten. Da's in mijn ogen alleen maar logisch, toch?
Ik vind deze toch overduidelijk:
Jesajah 9:5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

[ Bericht 12% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-08-2007 14:00:41 ]
pi_52499067
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Openbaringen bijvoorbeeld:
21:22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

22:1 En hij toonde mij een zuivere rivier van het water des levens, klaar als kristal, voortkomende uit den troon Gods, en des Lams.2 In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.3 En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen;4 En zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn.5 En aldaar zal geen nacht zijn, en zij zullen geen kaars noch licht der zon van node hebben; want de Heere God verlicht hen; en zij zullen als koningen heersen in alle eeuwigheid.

Er is dus 1 tempel en 1 licht voor God en het Lam, niet 2. Ook is er maar 1 troon en niet 2. Verder dienen Zijn dienstknechten Hem en niet Hen, ookal wordt er verwezen naar Hun dienstknechten die Hen dienen. Allemaal bewijs dat God en Jezus 1 zijn.
Tsja, da's inderdaad het nieuwe testament Ik vind het ook interessant om te zien wat het verschil tussen het Johannesevangelie en de andere evangelieen is betreffende het beeld van Jezus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je redeneringen hier niet heel sterk vind.
pi_52499145
Ja klopt ik had je post verkeerd gelezen maar heb t la aangepast, ik zoek nog wat andere verzen erbij. Maar in Jesajah staat het eigenlijk gewoon al letterlijk, het is misschien wel de beste die ik kan geven.
pi_52499573
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik vind deze toch overduidelijk:
Jesajah 9:5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
Dat is inderdaad een interessant vers. In het Hebreeuws is de tekst:

Kie jeled joelad lanoe, ben nietan lanoe, watehie hamiesrah, al shichmo; wajikra shemo pele jo'eets, eel gibor, avie ad, sar shalom.

Ik heb nu geen woordenboek bij me, maar de termen die ik wel ken zijn avie-ad ( eeuwige vader ) en sar shalom ( leider van vrede, prins van vrede oid ). Volgens mij betekent eel-gibor zoiets als Goddelijke held of hoogste held. Wat me echter gelijk opvalt, is het stukje wajikra shemo. Dat is geen toekomend tijd, maar het betekent En men noemde hem ( zijn naam ), en wellicht dat je het met een tegenwoordige tijd kan vertalen. Zal het even beter bekijken. Ik neig ernaar om dit als titels te zien die gewoon het bijzondere van de Messias aanduiden, en niet stellen dat de messias Goddelijk is. Maar dat is wellicht een stukje vooroordeling. Ik ben dan ook benieuwd hoe Joden tegen deze tekst aankijken.

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik stel alleen dat je niet eenduidig de drie-eenheid uit de bijbel kunt halen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Haushofer op 19-08-2007 14:20:59 ]
pi_52500147
Dus 'sterke God' en 'Vader der Eeuwigheid' verwijzen volgens jou niet naar God? Als het titels voor de messias zijn, waarom zijn het dan ook titels voor God de Vader en God de Heilige Geest?
pi_52532323
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 14:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus 'sterke God' en 'Vader der Eeuwigheid' verwijzen volgens jou niet naar God? Als het titels voor de messias zijn, waarom zijn het dan ook titels voor God de Vader en God de Heilige Geest?
"Eel gibor" betekent zover ik weet niet alleen "sterke God". Het woordje "eel", wat een term voor " God" is, wordt ook wel voor zelfstandige naamwoorden gezet om ze te benadrukken. "Eel gibor" kun je denk ik ook vertalen met "grote held, krachtig persoon" of iets dergelijks. Daarbij komt nog dat Joden het stuk ook wel in de verleden tijd vertalen, en dan kan het dus al geen profetie meer zijn. Het is in ieder geval een notoir stukje wat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd.

Av-ad is inderdaad wel een aparte benaming, want dat betekent wel eeuwige vader. Zal het vanavond even opzoeken
pi_52532548
Merk trouwens op dat in dat stukje de betreffende persoon " sar shalom" wordt genoemd, " prins/leider van vrede". Terwijl Jezus zelf stelde dat hij niet was gekomen om "vrede te brengen".
pi_52533402
Het wordt nog mooier. Als ik verschillende bronnen op internet mag geloven, dan geloven veel Joden dat het hier om Koning Hizkia gaat. Als je naar de tekst kijkt, dan is er nog een andere vertaling mogelijk. Hierbij moet je in het achterhoofd houden, dat het Hebreeuws niet met komma's werkt, en dat de woordvolgorde nog wel es wil verschillen.

Het stukje

wajikra shemo pele jo'eets eel gibor avie ad sar shalom

kan ook worden vertaald als "en " pele jo'eets, eel gibor, avie ad" noemde zijn naam " prins van vrede". In die zin slaan de dikgedrukte woorden dus op God, en is de titel van de Messias/Koning Hizkia "sar shalom". Dit is een zinsconstructie die naar mijn weten niet bepaald ongewoon is. Om dergelijke redenen heeft het Hebreeuws dus ook voor bepaalde lijdende voorwerpen het woordje "et" staan, maar er zijn passages te vinden die dat ook niet consequent toepassen. Met leestekens zou het dus worden:

Wajikra shemo pele jo'eets, eel gibor, avie ad: Sar shalom

Ik kwam trouwens op m'n zoektocht nog een andere aanwijzing voor de 3-eenheid in Genesis tegen. Genesis begint met Breeshiet, wat weer begint met een bet,resh,alef. Nou heb je in het Hebreeuws:

• Zoon = ben = bet-nun
  • Geest = roeach = resh-waw-chet
  • Vader = av = alef-bet.

En daarna, in het werkwoord " bara", het 2e woord, heb je weer bet-resh-alef ! Nou, als dat geen aanwijzing is voor de 3-eenheid weet ik het ook niet meer

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 20-08-2007 17:27:40 ]
  • pi_52539176
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 16:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"Eel gibor" betekent zover ik weet niet alleen "sterke God". Het woordje "eel", wat een term voor " God" is, wordt ook wel voor zelfstandige naamwoorden gezet om ze te benadrukken. "Eel gibor" kun je denk ik ook vertalen met "grote held, krachtig persoon" of iets dergelijks. Daarbij komt nog dat Joden het stuk ook wel in de verleden tijd vertalen, en dan kan het dus al geen profetie meer zijn. Het is in ieder geval een notoir stukje wat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd.

Av-ad is inderdaad wel een aparte benaming, want dat betekent wel eeuwige vader. Zal het vanavond even opzoeken
    Volgens mij kunnen we uit de rest van de bijbel wel halen dat het in dit geval wel 'sterke God' betekent, anders zou je bij alles wat ook iets dergelijks kan betekenen de andere betekenis moeten gebruiken waarin dus weer niet zou blijken dat het om God gaat. Waarom zouden ze dan die woorden gebruiken? Maar oke, ik laat alle opties open. Dan zitten we inderdaad nog steeds met de eeuwige Vader.

Profeties hoeven echt niet in de toekomende tijd te staan om nog als profeties te gelden. Volgens mij is het grootste deel van Jesajah in de verleden tijd geschreven terwijl het duidelijk om profeties over Jezus gaan, bijvoorbeeld 53:7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.
    pi_52539230
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 16:52 schreef Haushofer het volgende:
    Merk trouwens op dat in dat stukje de betreffende persoon " sar shalom" wordt genoemd, " prins/leider van vrede". Terwijl Jezus zelf stelde dat hij niet was gekomen om "vrede te brengen".
    Jezus brengt zeker wel persoonlijke vrede, geestelijke vrede, maar geen vrede/verzoening tussen mensen door de verdeeldheid die Zijn leer veroorzaakt.
    pi_52539356
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 17:21 schreef Haushofer het volgende:
    Het wordt nog mooier. Als ik verschillende bronnen op internet mag geloven, dan geloven veel Joden dat het hier om Koning Hizkia gaat. Als je naar de tekst kijkt, dan is er nog een andere vertaling mogelijk. Hierbij moet je in het achterhoofd houden, dat het Hebreeuws niet met komma's werkt, en dat de woordvolgorde nog wel es wil verschillen.

Het stukje

wajikra shemo pele jo'eets eel gibor avie ad sar shalom

kan ook worden vertaald als "en " pele jo'eets, eel gibor, avie ad" noemde zijn naam " prins van vrede". In die zin slaan de dikgedrukte woorden dus op God, en is de titel van de Messias/Koning Hizkia "sar shalom". Dit is een zinsconstructie die naar mijn weten niet bepaald ongewoon is. Om dergelijke redenen heeft het Hebreeuws dus ook voor bepaalde lijdende voorwerpen het woordje "et" staan, maar er zijn passages te vinden die dat ook niet consequent toepassen. Met leestekens zou het dus worden:

Wajikra shemo pele jo'eets, eel gibor, avie ad: Sar shalom

Ik kwam trouwens op m'n zoektocht nog een andere aanwijzing voor de 3-eenheid in Genesis tegen. Genesis begint met Breeshiet, wat weer begint met een bet,resh,alef. Nou heb je in het Hebreeuws:

• Zoon = ben = bet-nun
  • Geest = roeach = resh-waw-chet
  • Vader = av = alef-bet.

En daarna, in het werkwoord " bara", het 2e woord, heb je weer bet-resh-alef ! Nou, als dat geen aanwijzing is voor de 3-eenheid weet ik het ook niet meer
  • Zou je dit iets willen verduidelijken, want voor mij is het nu een beetje wartaal, waar staat dat in Genesis en hoe zit het met dat woordje 'et'. Wel interessant. Als je zo doorgaat word je zeker nog christen
    pi_52539373
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen we uit de rest van de bijbel wel halen dat het in dit geval wel 'sterke God' betekent, anders zou je bij alles wat ook iets dergelijks kan betekenen de andere betekenis moeten gebruiken waarin dus weer niet zou blijken dat het om God gaat. Waarom zouden ze dan die woorden gebruiken?
    Da's heel simpel: het is een vaste uidrukking. Zo heb je veel meer van dergelijke constructies. Ik heb vaker dergelijke discussies gehad, maar als je dit goed wilt begrijpen zul je je even in wat Hebreeuwse uitdrukkingen of grammatica moeten verdiepen
    quote:
    Profeties hoeven echt niet in de toekomende tijd te staan om nog als profeties te gelden. Volgens mij is het grootste deel van Jesajah in de verleden tijd geschreven terwijl het duidelijk om profeties over Jezus gaan, bijvoorbeeld 53:7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.
    In Christelijke ogen wel ja, maar natuurlijk niet in de ogen van een Jood.

Als ik iets zou mogen zeggen over dat stukje Jesaja 9, dan gok ik erop, dat alleen de laatste titel op de Messias slaat ( of op koning Hizkia, zoals een deel van de Joden gelooft ) Maar dan zou je eigenlijk moeten weten hoe gewoonlijk het was voor Joden om dergelijke titels aan mensen te geven. Av-adl zou bv kunnen slaan op een persoon die zijn leven lang zorg neemt voor zijn/haar volk, zoals een koning doet.

Over die werkwoordstijden heb je wel gelijk, het viel me alleen op dat het daar door sommigen expliciet in de toekomende tijd word gezet, terwijl dat niet gebruikelijk is zover ik weet.
    pi_52539426
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Jezus brengt zeker wel persoonlijke vrede, geestelijke vrede, maar geen vrede/verzoening tussen mensen door de verdeeldheid die Zijn leer veroorzaakt.
    Bij een "sar", oftewel een "prins" of "leider" denk ik toch meer aan een vrede in gemeenschappelijke zin. Niet bepaald in geestelijke zin. Bij mensen die geestelijke vrede brengen denk ik meer aan een "rav".
    pi_52539650
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zou je dit iets willen verduidelijken, want voor mij is het nu een beetje wartaal, waar staat dat in Genesis en hoe zit het met dat woordje 'et'. Wel interessant. Als je zo doorgaat word je zeker nog christen
    Je bedoelt die "aanduiding van de 3-eenheid" in Genesis? Ik moet je waarschuwen dat ik dat niet bepaald serieus neem

Genesis begint met "bereeshiet", oftewel

Van rechts naar links is dat een bet-resh-alef-shin-jod-tet.

Nou wil het toeval dat "zoon, heilige geest, vader" in het Hebreeuws "ben, roeach, 'av " is. En de beginletters van die 3 woorden zijn "bet,resh,alef". De Tenach begint dus met de eerste 3 letters die de "drie-eenheid aanduiden". Het tweede woord, bara, schrijf je bet-resh-alef. Dat zou ook weer een aanduiding zijn voor "ben, roeach, av".

Dan kan ik natuurlijk ook stellen dat de 4e letter een shin is, en dat die zonder leestekens op papier identiek is met een sin, en dat dat weer de beginletter is van Satan. Zo blijf je bezig

Als je wat meer over dat voegwoordje "et" wilt weten, dan kun je m'n topic over Hebreeuws es doorkijken. In het kort komt het erop neer, dat het in het Hebreeuws vaak handig is om een bepaald lijdend voorwerp te benadrukken, zodat je weet waar de actie op slaat. Dat doe je met "et". Voor onbepaalde woorden doe je dat gek genoeg weer niet.

Dus bijvoorbeeld

anie ochel lechem = ik eet (een) brood
    anie ochel et halechem = ik eet het brood
    anachnoe shotiem jajin = wij drinken (een) wijn
    anachnoe shotiem et hajajin hatov = wij drinken de goede wijn
    pi_52540000
    Ah oke, een discussie over het Hebreeuws kan ik echt niet aangaan, das wel jammer.

Maar wat dat 'vrede' betekent is dan wel weer interessant. In openbaringen staat dat men in de eindtijd, vlak voordat de Heer komt, ook 'vrede' zal roepen. Dit is dus de vrede door de eenheid die gevormd zal zijn door de antichrist en zijn volgers. Daarom bedoel ik dat de vrede van Jezus een ander soort vrede is dan het tegenovergestelde van verdeeldheid, wat Jezus ook zou veroorzaken.

[ Bericht 36% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-08-2007 21:17:48 ]
    pi_52541816
    quote:
    Op zondag 31 december 2006 21:10 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

En jij gelooft dat eerst het licht geschapen werd en toen pas de zon en de sterren ?
    Een late reactie, maar dit wil ik toch even kwijt

In Genesis wordt eerst het licht geschapen, en daarna inderdaad de sterren en de zon. Dat lijkt tegenstrijdig, maar hier word denk ik niet het fysieke licht bedoelt. Jezus roept ook meerdere malen in het NT dat hij het "licht van de aarde" is. Dan denken we ook niet dat Jezus denkt dat-ie een lampenkop is. Licht staat vaak voor Gods aanwezigheid, voor Gods troost, of voor hoop. Dat licht, daar wordt op gedoelt in Genesis. Eerst was er tohoe vawohoe, de chaos en vormloosheid van de schepping. God bracht daar verandering in met Zijn licht. Die chaos heeft elk mens in zich. Het scheppingsverhaal kun je zo ook op de mens zelf terugslaan.

Helaas wordt het scheppingsverhaal nog steeds door veel mensen veels te letterlijk genomen Da's ook een kenmerk van deze tijd; beschrijvingen moeten vooral ook analytische waarde hebben, de zaak nauwkeurig omschrijven. Idioot natuurlijk als je het over Genesis hebt, want dat boek is eeuwen voor Christus in Babylon op papier gezet. Toen wisten ze praktisch niks over de schepping van de aarde. En daar was het ze dan ook helemaal niet om te doen. In de Psalmen kun je ook lezen hoe God de grote zeemonsters ( Tananiem ) bedwingt. Net zoals hij de duisternis, de chaos en vormloosheid wist te bedwingen in het begin. Dat bracht naast een manier om in het Goddelijke te leven, ook een bepaalde troost voor die arme Joden die honderden kilometers van huis waren weggevoerd.
    pi_52542433
    Het is fysiek licht. God heeft geen hemellichamen nodig om licht te maken:

3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
    4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
    5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
      dinsdag 21 augustus 2007 @ 08:19:22 #218
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_52550500
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_52550600
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2007 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Het is fysiek licht. God heeft geen hemellichamen nodig om licht te maken:

3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
    4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
    5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
    Dat zeg ik, als je het letterlijk opvat dan stel je inderdaad dat het fysiek licht is. Het is echter de vraag of het voor dat doeleind is opgeschreven. Als je kijkt naar de vorm en herhaling van Genesis 1, dan is het veel aannemelijker in mijn ogen dat het daar niet voor bedoelt is, maar meer voor liturgische recitaties.

Maar ieder zijn ding

"God heeft geen hemellichamen nodig om licht te maken" is wel weer een beetje een dooddoener, trouwens. Maar dat zal het voordeel van een almachtige God wel zijn, denk ik.
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 13:40:21 #220
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52673964
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2007 15:57 schreef Haushofer het volgende:
    Nog een mooi stukje over de Messias, dit keer uit Psalm 2, regel 7:

Adonai 'amar 'eelai, bnie 'atah, anie' hajom jeliedtiecha.

Het gaat hier om het laatste werkwoord. Het komt in verschillende binjaniem voor. "Jeliedtiecha" is een verbuiging van "jeliedtie", wat wordt vertaald als "ik verwekte". De uitgang "echa" slaat op "jou", dus "Jeliedtiecha" betekent "ik verwekte je, ik heb je verwekt...". Het stuk kan worden vertaald als

"de Heer sprak tot me, tegenwoordig/deze dag/vandaag heb ik je verwekt"

Dat spreekt het idee van een eeuwig bestaande Messias ook al tegen, lijkt me Het idee van "verwekken" geeft ook een bepaalde hiërarchie aan, en toont denk ik aan dat onder andere hier wordt gezegd dat de Messias onder God staat. Onverenigbaar met een 3-eenheid, dus.
    quote:
    Handelingen 13
    32 En wij verkondigen u, dat God de belofte, die aan de vaderen geschied is, 33 aan ons, hun kinderen, vervuld heeft door Jezus op te wekken, gelijk in de tweede psalm geschreven staat: Mijn zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt.
    Het gaat dus over Jezus' opstanding.

Vraagje: waarom willen de joden Jezus stenigen in Johannes 8: 59?
    quote:
    58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.
    Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
    pi_52674126
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 13:40 schreef Viperen het volgende:

[..]

[..]

Het gaat dus over Jezus' opstanding.
    Dat is dus de Christelijke visie, die hiermee verschilt van de Joodse Ik moet bekennen dat ik dergelijke verzen eerder in de Joodse context zie, omdat ik meer heb met de Joodse religie dan met het Christendom.
    quote:
    Vraagje: waarom willen de joden Jezus stenigen in Johannes 8: 59?
    [..]
    Wellicht omdat de Joden meenden dat Jezus hiermee claimde gelijk aan God te zijn, of hoger te zijn dan Abraham. "Ik ben" associeer ikzelf met wat God tegen Mozes zegt, "ehje asher ehje", "ik ben wie ik ben..." . Ergens in dat hoofdstuk kun je geloof ik ook nalezen dat Jezus zei dat "Abraham heeft uitgekeken naar Zijn verschijnen", en Joden konden dat wellicht te letterlijk hebben opgevat als "Ik heb Abraham gezien".

Ik denk dat hij met dit vers bedoelt dat hij van het begin af aan bedoelt was om de Messias te zijn. Ik link dit niet aan de eventuele Goddelijke aard van Jezus

Zover ik de evangelieën ken, vind ik dit trouwens weer zo'n typisch stukje over Jezus wat alleen in Johannes had kunnen staan
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:21:40 #222
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52674664
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 00:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb een boel bier op, dus ik reageer alleen ff op deze vers. Deze vertaling "stinkt" niet. Da's een nogal ongenuancerde uitspraak. De vers is

"JHWH kananie reeshiet darko". "Kananie" kun je hier inderdaad ook vertalen als "creeëren, maken". Dit stukje Hebreeuws is lastig te vertalen, en er is een boel discussie over. Eerst even dit:

• reeshiet = begin
  • darko komt van derech, wat "weg" betekent. "Darko" betekent dus "zijn weg, weg aan hem".

Sommigen stellen dat het op geen enkele manier gerelateerd is aan "bara' ", wat in voornamelijk Genesis is gerelateerd aan het Goddelijke scheppen. Het werkwoord "kana" zou gewoon verkrijgen, kopen, etc betekenen. In Spreuken 1:5 wordt het gebruikt als verkrijgen. "wenavon tachboelot jikneh". In spreuken 4:5 lees je "kneeh chochmah. kneeh vienah", "verkrijg wijsheid, verkrijg begrip". Spreuken 16:16 is ook een mooie:

"Knoh chochmah, ma tov meecharoets, oeknot binah nivchar mikasef": Hoeveel beter is het om wijsheid te verkrijgen dan goud. Begrip verkrijgen is te verkiezen boven geld/zilver.

In Spreuken heeft het werkwoord dus vooral een vertaling als "verkrijgen", maar gek genoeg kan ik in mijn Brown-Driver-Briggs woordenboek er geen fatsoenlijke vertaling uit krijgen. Ik wil alleen wel even de boel hier nuanceren: van een vertaling die "aan alle kanten stinkt" is hier zeker geen zake. Natuurlijk worden dingen vertaald op de manier die de persoon het beste uitkomt. Dat zie je overal, en heeft ook tot Christelijke dogma's geleid die niet met de Joodse religie overeenkomen. Daar maakt denk ik elke vertaling zich schuldig aan. Je kunt wel domweg claimen dat "die ene vertaling wel goed is", maar je hebt altijd een bepaalde bias.

Als je gefundeerd naar vertalingen wilt kijken, zit er maar één ding op: je moet de talen leren. Sowieso begrijp ik niet zo goed waarom veel meer Christenen dat niet doen. Het laat denk ik ook zien dat veel gelovigen hun religie vooral als zucht naar bevestiging zien, en veel minder als "de weg naar de waarheid" ( wat zoiets ook mag betekenen ). Een beetje begrip van de gebruikte taal geeft je al veel meer inzicht in gebruiken en uitdrukkingen in de schriften. Als je toch je hele leven op die paar boeken baseert, lijkt het me uiterst triviaal om de oorspronkelijke talen te leren, toch?
  • Spreuken 8 gaat over een verpersoonlijkte wijsheid, één van Gods attributen. Wijsheid is een zuster (Spreuken 7: 4). Het gaat hier niet over Jezus en al helemaal niet over een geschapen Jezus.
    Is wijsheid geschapen? Natuurlijk niet, God is altijd wijs geweest. En Hij heeft geen 'meesterwerker' gebruikt (in de zin van 'iemand', Jezus) bij Zijn schepping.
    quote:
    Jeremia 10
    12 Hij maakt de aarde door zijn kracht, Hij bereidt de wereld toe door zijn wijsheid en breidt de hemel uit door zijn verstand.
    quote:
    Job 9
    8 Hij spant geheel alleen de hemel uit,
    en Hij schrijdt voort over de hoogten der zee.
    quote:
    Jesaja 44
    24 Zo zegt de HERE, uw Verlosser, en uw Formeerder van de moederschoot aan: Ik ben de HERE, die alles gemaakt heb; die de hemel heb uitgespannen, Ik alleen; die de aarde uitgebreid heb door eigen kracht;
    quote:
    Jesaja 45
    12 Ik ben het, die de aarde gemaakt en de mens daarop geschapen heb; mijn handen hebben de hemelen uitgespannen en aan al hun heer heb Ik mijn bevelen gegeven.
    quote:
    Jesaja 45
    18 Want zo zegt de HERE, die de hemelen geschapen heeft - Hij is God - die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest; niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar ter bewoning heeft Hij haar geformeerd: Ik ben de HERE en er is geen ander.
    quote:
    Psalm 102
    26 Gij hebt voormaals de aarde gegrondvest,
    en de hemel is het werk uwer handen;
    27 die zullen vergaan, maar Gij houdt stand,
    zij alle zullen verslijten als een kleed,
    Gij verwisselt ze als een gewaad, en zij verdwijnen;
    28 maar Gij blijft dezelfde,
    aan uw jaren komt geen einde.
    Volkomen duidelijke link met:
    quote:
    Hebreeën 1
    10 En [zegt God van de Zoon]:
    Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
    en de hemelen zijn het werk uwer handen;
    11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
    en zij zullen alle als een kleed verslijten,
    12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
    maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
    Jezus is God, Schepper, dezelfde Jahweh als de Vader. Alles bestaat in, om, voor en door Hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Viperen op 25-08-2007 14:43:55 ]
    Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:31:27 #223
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52674839
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 13:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is dus de Christelijke visie, die hiermee verschilt van de Joodse Ik moet bekennen dat ik dergelijke verzen eerder in de Joodse context zie, omdat ik meer heb met de Joodse religie dan met het Christendom.
    Ok prima, maar in dit topic telt het NT ook
    quote:
    [..]

Wellicht omdat de Joden meenden dat Jezus hiermee claimde gelijk aan God te zijn, of hoger te zijn dan Abraham. "Ik ben" associeer ikzelf met wat God tegen Mozes zegt, "ehje asher ehje", "ik ben wie ik ben..." . Ergens in dat hoofdstuk kun je geloof ik ook nalezen dat Jezus zei dat "Abraham heeft uitgekeken naar Zijn verschijnen", en Joden konden dat wellicht te letterlijk hebben opgevat als "Ik heb Abraham gezien".
    Welke redenen hadden de joden om te zeggen dat Jezus gelijkheid met God claimde?
    quote:
    Ik denk dat hij met dit vers bedoelt dat hij van het begin af aan bedoelt was om de Messias te zijn. Ik link dit niet aan de eventuele Goddelijke aard van Jezus
    Persoonlijk vind ik dit een rare uitleg. Ik denk dat hij met deze uitspraak zegt dat hij eeuwig is.
    Stel dat hij gezegd had 'eer Abraham was, was ik er al'. Zouden de joden dan ook boos zijn geworden?
    quote:
    Zover ik de evangelieën ken, vind ik dit trouwens weer zo'n typisch stukje over Jezus wat alleen in Johannes had kunnen staan
    True, Johannes is mijn favoriet
    pi_52676793
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 14:21 schreef Viperen het volgende:

[..]

Spreuken 8 gaat over een verpersoonlijkte wijsheid, één van Gods attributen. Wijsheid is een zuster (Spreuken 7: 4). Het gaat hier niet over Jezus en al helemaal niet over een geschapen Jezus.
    Is wijsheid geschapen? Natuurlijk niet, God is altijd wijs geweest. En Hij heeft geen 'meesterwerker' gebruikt (in de zin van 'iemand', Jezus) bij Zijn schepping.
    Klopt, ik las dat later pas, de Joden personificeerden de wijsheid ( hachochmah ) in hun spreuken, het stuk slaat niet op de Messias
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:57:49 #225
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52677627
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Klopt, ik las dat later pas, de Joden personificeerden de wijsheid ( hachochmah ) in hun spreuken, het stuk slaat niet op de Messias

Ik snap trouwens niet goed waarom je meedoet aan een christelijke discussie, terwijl je je toch zult houden aan het godsbeeld van de joden.
    pi_52678231
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 16:57 schreef Viperen het volgende:

[..]

Ik snap trouwens niet goed waarom je meedoet aan een christelijke discussie, terwijl je je toch zult houden aan het godsbeeld van de joden.
    Nou ja, ik hou niet zozeer het Joodse Godsbeeld aan, ik zie geen gegronde reden in de Bijbel ( voor zover ik die ken ) om die drie-eenheid aan te houden Ik ben verder niet religieus, maar dat had je al door, waarschijnlijk.
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:31:00 #227
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52678394
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, ik hou niet zozeer het Joodse Godsbeeld aan, ik zie geen gegronde reden in de Bijbel ( voor zover ik die ken ) om die drie-eenheid aan te houden Ik ben verder niet religieus, maar dat had je al door, waarschijnlijk.
    Dat wist ik al ja. Maar dat jij Psalm 2: 7 liever leest in de joodse context dan de christelijke, is nogal bepalend, vind je niet?
    Daarom probeer ik ook aan te tonen dat alleen Jahweh alles geschapen heeft volgens het OT, maar dat Jezus (ook) de Schepper is volgens het NT.
    pi_52683302
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 17:31 schreef Viperen het volgende:

[..]

Dat wist ik al ja. Maar dat jij Psalm 2: 7 liever leest in de joodse context dan de christelijke, is nogal bepalend, vind je niet?
    Daarom probeer ik ook aan te tonen dat alleen Jahweh alles geschapen heeft volgens het OT, maar dat Jezus (ook) de Schepper is volgens het NT.
    Jij leest toch de Bijbel in de Christelijke context ? Daarbij, misschien is het niet helemaal juist van me om te zeggen dat ik de boel in een "Joodse context" lees, want ik ben tenslotte niet Joods. Ik probeer zoveel mogelijk van de teksten zelf uit te gaan, zonder daar een stroming bij te nemen. Ik had misschien beter kunnen zeggen dat ik de Joodse interpretatie aannemelijker vind dan de Christelijke.

Ik vind vooral de laatste tijd het heel interessant om te kijken hoe dat Goddelijke beeld van Jezus is ontstaan. Ik denk zelf dat dat niet het oorspronkelijke idee was van Jezus, maar dat dat beeld pas na zijn dood is opgekomen. Daarom vind ik Johannes ook zo'n fascinerend evangelie, want dat is het enige evangelie zover ik weet waarin kan worden gesuggereerd dat Jezus een Goddelijke natuur had. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Joden in Jezus' tijd zouden geloven dat Jezus Goddelijk was; ik denk dat dat idee er pas decennia later is doorgedrukt.

Ik denk ook niet dat Jezus ooit zou claimen dat hij Goddelijk was, maar misschien ben ik daarin wat naief.
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:36:46 #229
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52686019
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 21:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jij leest toch de Bijbel in de Christelijke context ? Daarbij, misschien is het niet helemaal juist van me om te zeggen dat ik de boel in een "Joodse context" lees, want ik ben tenslotte niet Joods. Ik probeer zoveel mogelijk van de teksten zelf uit te gaan, zonder daar een stroming bij te nemen. Ik had misschien beter kunnen zeggen dat ik de Joodse interpretatie aannemelijker vind dan de Christelijke.

Ik vind vooral de laatste tijd het heel interessant om te kijken hoe dat Goddelijke beeld van Jezus is ontstaan. Ik denk zelf dat dat niet het oorspronkelijke idee was van Jezus, maar dat dat beeld pas na zijn dood is opgekomen. Daarom vind ik Johannes ook zo'n fascinerend evangelie, want dat is het enige evangelie zover ik weet waarin kan worden gesuggereerd dat Jezus een Goddelijke natuur had. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Joden in Jezus' tijd zouden geloven dat Jezus Goddelijk was; ik denk dat dat idee er pas decennia later is doorgedrukt.

Ik denk ook niet dat Jezus ooit zou claimen dat hij Goddelijk was, maar misschien ben ik daarin wat naief.
    Leuk punt Ik lees de bijbel in de christelijke context, het NT is behoorlijk christelijk. De joden vinden het NT niet aannemelijk.
    Ook opvallend dat je de eventuele Goddelijkheid van Jezus een 'idee' noemt; als hij bij zichzelf nagedacht heeft hoe hij zich moest presenteren.
    Je gelooft uberhaupt niet dat Jezus God in het vlees kan zijn, ook al zou uit de bijbel blijken van wel. Het immers niet aannemelijk in jouw visie. Maar als hij dat was, zou hij het zelf denk ik wel geweten hebben.
    De joden geloofden niet dat hij God zelf was. Daarom hadden ze alle reden om hem verschillende keren te willen stenigen, ze begrepen heel goed wat hij zei.
    Thomas is het duidelijkste voorbeeld van een jood die doorhad wie Jezus was: zijn Heer en zijn God (Johannes 20: 28).
    pi_52686569
    Tsja, ik ben niet Christelijk. Als ik kijk naar de geschiedenis van het Christendom en hoe veel dogma's en ideeën tot stand zijn gekomen, dan bekruipt mij de volgende overtuiging: Israël is onderdrukt, heeft in de loop der jaren een boel ellende ondergaan, snakt naar een messias die verlossing komt brengen ( militair, geestelijk, of op een andere manier ), en dan is daar opeens Jezus. De ideale omstandigheden om een nieuwe sekte te vormen, en via een schisma los te breken van het Jodendom. Je zag in die tijd, rond het jaar 0, sowieso al de vorming van nieuwe sektes. De Essenen zijn daar een mooi voorbeeld van, en ik zie het Christendom ook in dat licht.

Dat doet trouwens absoluut niks af aan de wijsheid van Jezus, want daar heb ik groot respect voor. Niet voor alles, maar in een groot deel van zijn denken kan ik me absoluut vinden. Maar ik denk dat een gekruisigde Messias mensen tot het idee heeft gebracht dat hij wellicht voor dit lot geboren was. Het moet een enorme teleurstelling zijn geweest. Jezus stelt immers zelf ook dat onder de mensen om Hem heen mensen zijn die het Koninkrijk nog gaan meemaken. En met het losbreken van het Jodendom ( het Christendom werd eerst zelfs nog als authentieke stroming gezien door Gamalieel ! ) werd de weg vrijgebaand voor het vergoddelijken van de centrale persoon Jezus.

En ik denk dat dat een groot probleem van het Christendom is. Naar mijn mening zijn Christenen vaak niet goed op de hoogte van de Joodse achtergrond van hun geloof, en proberen ze veel zaken te verdraaien naar hun eigen idee. Die 3-eenheid is in mijn ogen daar een mooi voorbeeld van. Het gaat zelfs zo ver dat sommigen het idee krijgen dat daar verwijzingen van in staan in het oude testament. Dat is, denk ik, hoogst onwaarschijnlijk gezien het Joodse gedachtengoed. Maar daar komt dus het geloven om de hoek kijken, en verlaat je het geschiedkundige en logische denken.

Een ander "probleem", wat een eigen topic verdient, is de opvatting dat de God van het nieuwe testament en die van het oude testament echt 2 verschillende godsbeelden zijn. Het idee dat God zo radicaal van gedachten verandert, en dat vervolgens bestempelen als "de wet vervullen", is hoogst onwaarschijnlijk in mijn ogen. Zo van gedachten veranderen is meer een menselijke eigenschap dan een Goddelijke.

Wat ook heel mooi is, is dat je rond het jaar 0 ook in het Hindoeïsme en het Boeddhisme die drang ziet van mensen om hun geloof te personificeren. Het Jodendom had gedurende de eeuwen een nogal abstract Godsbeeld gemaakt. Niet zo abstract als bijvoorbeeld in het Boeddhisme, maar het was toch behoorlijk abstract. Mensen verliezen makkelijk het contact met dergelijke Goden. Je ziet zowel in het Hindoeïsme, het Boeddhisme als in het Jodendom rond het jaar 0 een omslag: Het geloof wordt weer meer tot de mensen gebracht. In het Jodendom heb je Jezus, die vervolgens als "de vleesgeworden God" wordt gebombardeerd, een idee wat in die tijd door veel Joden zelfs als bijna krankzinnig werd geacht.

Dit proces is in mijn ogen zo mooi en helder psychologisch en geschiedkundig te verklaren, dat ik onmogelijk kan geloven dat het een hogere waarheid is.
      zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:50:51 #231
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52688085
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 22:57 schreef Haushofer het volgende:
    Tsja, ik ben niet Christelijk.
    Tsja, da's jouw idee inderdaad.
    Het verschil tussen OT en NT is niet God, maar de relatie tussen God en mens. Het OT is de voorschaduwing van het NT.
    En wordt Jezus nou tot God gebombardeerd door de schrijvers van het NT, of door de latere christenen die de bijbel hadden?
    pi_52694574
    quote:
    Op zaterdag 25 augustus 2007 23:50 schreef Viperen het volgende:

[..]

Tsja, da's jouw idee inderdaad.
    Het verschil tussen OT en NT is niet God, maar de relatie tussen God en mens. Het OT is de voorschaduwing van het NT.
    Nee, God zelf is ook heel verschillend. Vooral in de Thora wordt God afgeschilderd als oorlogsgod ( wat Hij zelf ook beaamt, trouwens ). Dat zou ondenkbaar zijn in het nieuwe testament. Dat is ook een aanzienlijk theologisch probleem geweest in de geschiedenis, want zelfs Christenen hebben vaak moeite met het Godsbeeld uit het oude testament. Het is denk ik naief en simplistisch om dat louter af te doen als "de relatie tussen mens en God was anders". Het is veel complexer.
    quote:
    En wordt Jezus nou tot God gebombardeerd door de schrijvers van het NT, of door de latere christenen die de bijbel hadden?
    Het Goddelijke beeld van Jezus lees ikzelf niet zo gauw terug in Matteus, Marcus en Lucas. Alleen in Johannes kun je wellicht claimen dat er een idee was van een Goddelijke Jezus. In Marcus, wat geloof ik ook het oudst gedateerd is, wordt Jezus ook veel meer "down-to-earth" beschreven. Zijn spectaculaire geboorte wordt overgeslagen, en al gauw wordt naar Jezus zijn handelen gegaan.

Ik denk dat het idee van een Goddelijke Jezus gestaag is gegroeid, maar tijdens het Johannes-evangelie zal het wellicht al aanwezig zijn geweest als je van de teksten moet uitgaan. Tijdens het concilie van Nicea was het zover ik weet nog steeds geen algemeen geaccepteerd beeld. De verdeeldheid binnen de kerk was natuurlijk ook de reden om dat concilie te houden, maar men had ook een broertje dood aan het gnostische denkbeeld. De gnostiek was een vrij prominent aanwezige stroming in de vroeg-Christelijke wereld, en gnostici geloven niet in een Goddelijke Jezus.

Ik denk ook dat het een manier was van het Christendom om zich te onderscheiden van het Jodendom. Het lijkt mij persoonlijk sterk dat iemand als Paulus, die zelf een Farizeeër is geweest, als Jood dacht dat Jezus God was. Dat zou misschien wel hetzelfde zijn als nu een Christen zou geloven dat Maria een onderdeel van God was. Het was gewoonweg een erg apart beeld wat absoluut niet in het Joodse denken past(e). Nou kun je als Christen aanvoeren dat Paulus er wel van was overtuigd, door "invloed van de heilige geest" oid, maar wederom: ik vind dergelijke ideeën naief. Omdat ik dus niet geloof.
    pi_52701073
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 12:10 schreef Haushofer het volgende:

Het Goddelijke beeld van Jezus lees ikzelf niet zo gauw terug in Matteus, Marcus en Lucas. Alleen in Johannes kun je wellicht claimen dat er een idee was van een Goddelijke Jezus. In Marcus, wat geloof ik ook het oudst gedateerd is, wordt Jezus ook veel meer "down-to-earth" beschreven. Zijn spectaculaire geboorte wordt overgeslagen, en al gauw wordt naar Jezus zijn handelen gegaan.
    Jezus wordt in Marcus ook nadrukkelijk een keer of 5 'goddelijk', of Zoon van God, genoemd hoor.
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 12:10 schreef Haushofer het volgende:
    Ik denk ook dat het een manier was van het Christendom om zich te onderscheiden van het Jodendom. Het lijkt mij persoonlijk sterk dat iemand als Paulus, die zelf een Farizeeër is geweest, als Jood dacht dat Jezus God was. Dat zou misschien wel hetzelfde zijn als nu een Christen zou geloven dat Maria een onderdeel van God was. Het was gewoonweg een erg apart beeld wat absoluut niet in het Joodse denken past(e). Nou kun je als Christen aanvoeren dat Paulus er wel van was overtuigd, door "invloed van de heilige geest" oid, maar wederom: ik vind dergelijke ideeën naief. Omdat ik dus niet geloof.
    Toch geeft Paulus in zijn brieven Jezus een zeer goddelijke status. Hij noemt hem ook Zoon van God. Verder schrijft hij dat het geloof in Christus de belangrijkste voorwaarde is om het eeuwig leven te beërven.
    Zeer radicaal voor een orthodoxe jood inderdaad. Dat maakt het voor mij des te krachtiger.

Maar als Paulus al deze dingen niet meende, wie heeft dan al die brieven geschreven volgens jou?
    "A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
    "Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
    pi_52703119
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 16:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jezus wordt in Marcus ook nadrukkelijk een keer of 5 'goddelijk', of Zoon van God, genoemd hoor.
    [..]
    Zoon van God wil ik wel geloven. Joden gebruikten die uitdrukking ook voor bv koning David. Dat betekent niet dat ze dachten dat Jezus God was of de letterlijke Zoon van God was. Daarmee benadrukten ze de intieme band die een persoon met JHWH had. De nieuwgebakken Christenen onder de Grieken zijn deze uitspraken anders gaan interpreteren, en dat zou heel goed een verklaring kunnen zijn dat er uit Joods gedachtengoed een Goddelijke mens is ontsproten.
    quote:
    Toch geeft Paulus in zijn brieven Jezus een zeer goddelijke status. Hij noemt hem ook Zoon van God. Verder schrijft hij dat het geloof in Christus de belangrijkste voorwaarde is om het eeuwig leven te beërven.
    Zeer radicaal voor een orthodoxe jood inderdaad. Dat maakt het voor mij des te krachtiger.

Maar als Paulus al deze dingen niet meende, wie heeft dan al die brieven geschreven volgens jou?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle brieven van Paulus heb gelezen. Maar niet alle brieven worden aan hem toegeschreven, er is een duidelijk verschil op te merken tussen de Paulus uit Handelingen en de Paulus die je uit de brieven kunt opmaken.

Ik zal er deze week even induiken, ik hoop hier es meer inhoudelijk op in te kunnen gaan
    pi_52706266
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zoon van God wil ik wel geloven. Joden gebruikten die uitdrukking ook voor bv koning David. Dat betekent niet dat ze dachten dat Jezus God was of de letterlijke Zoon van God was. Daarmee benadrukten ze de intieme band die een persoon met JHWH had. De nieuwgebakken Christenen onder de Grieken zijn deze uitspraken anders gaan interpreteren, en dat zou heel goed een verklaring kunnen zijn dat er uit Joods gedachtengoed een Goddelijke mens is ontsproten.
    In markus 2 zie je wel dat Jezus zegt iemands zonden te vergeven. De Joden wisten heel goed dat dat iets was wat alleen God kon doen. Zo staat het er ook eigenljik beschreven. Daarna geneest Jezus iemand en de mensen gaan God (niet Jezus) loven. Daar zie je wel dat ze, de Joden in ieder geval, Jezus niet als God zelf zien (nu ook nog grotendeels niet). Toch lijken de woorden van Jezus zelf wel te duiden op Zijn goddelijkheid.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_52709138
    quote:

[..]

Zoon van God is inderdaad een betiteling die ook niet-letterlijk gebruikt werd. Maar vaak kan je uit de context wel opmaken wat de betekenis van 'Zoon van God' in het desbetreffende geval is.

Even wat quotes uit Marcus:

Marcus 1:
    1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.

Of Marcus 3:
    11 Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’

Marcus 5:
    6 Toen hij Jezus in de verte zag, rende hij op hem af en viel voor hem neer, 7 en luid schreeuwend zei hij: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik bezweer je bij God: doe me geen pijn!’

En tot slot Marcus 15:
    39 Toen de centurio, die recht tegenover hem stond, hem zo zijn laatste adem zag uitblazen, zei hij: ‘Werkelijk, deze mens was Gods Zoon.’

Al deze teksten vind ik wel vrij uitgesproken over de goddelijkheid van Jezus eerlijk gezegd.
    quote:
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle brieven van Paulus heb gelezen. Maar niet alle brieven worden aan hem toegeschreven, er is een duidelijk verschil op te merken tussen de Paulus uit Handelingen en de Paulus die je uit de brieven kunt opmaken.
    Ik geloof uiteraard dat alle Bijbelse 'Paulus-brieven' ook daadwerkelijk door Paulus zijn geschreven. Maar ik zal voor nu, i.v.m. tijdsgebrek, alleen maar quoten uit de eerste brief aan Korinthe (ong. 55 n.c.), die vrijwel alle geleerden wel toeschrijven aan Paulus.
    quote:
    1 Korintiërs 1
    1 Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes. 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.
    4 Ik dank mijn God altijd voor u, omdat hij u in Christus Jezus zijn genade heeft geschonken. 5 Door hem bent u in elk opzicht rijk geworden. Alles wat u zegt en al uw kennis 6 bewijst dat het getuigenis over Christus bij u verankerd is, 7 en hierdoor ontbreekt het u terwijl u op de komst van onze Heer Jezus Christus wacht, aan geen enkele gave van de Geest. 8 Hij is het ook die u tot het einde toe de zekerheid geeft dat u geen blaam zal treffen op de dag van onze Heer Jezus Christus. 9 God, door wie u geroepen bent om één te zijn met zijn Zoon Jezus Christus, onze Heer, is trouw.
    ...
    30 Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost

En deze brief eindigt met: (1 Korintiers 16):
    23 De genade van de Heer Jezus zij met u. 24 Mijn liefde gaat uit naar u allen, met wie ik één ben in Christus Jezus.
    Ronduit blasfemische taal voor een orthodoxe jood, niet?
    "A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
    "Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
      zondag 26 augustus 2007 @ 21:48:54 #237
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52709808
    Haus, wat bedoel je precies met de uitspraak dat je het God-zijn van Jezus niet eenduidig uit het NT kunt halen?
    Jezus heeft dezelfde Naam, troon, aangezicht, volgelingen en aanbidding als de Vader. Hij is de Schepper, Alpha en Omega, de God van Thomas, de Jahweh waarvan we kunnen proeven dat Hij goedertieren is, Hij vergaf zonden, deed zichzelf opstaan uit de dood.

Ik ben ook benieuwd hoe de joden denken over Deuteronomium 6: 4 trouwens
    pi_52710104
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef Viperen het volgende:
    Ik mis het punt denk ik. Dat vers straalt toch monotheisme ten top uit?
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
      zondag 26 augustus 2007 @ 22:00:53 #239
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52710244
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 21:56 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik mis het punt denk ik. Dat vers straalt toch monotheisme ten top uit?
    Klopt, maar het gaat me om het gebruikte woord 'echad'.
    pi_52713482
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 20:01 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

In markus 2 zie je wel dat Jezus zegt iemands zonden te vergeven. De Joden wisten heel goed dat dat iets was wat alleen God kon doen. Zo staat het er ook eigenljik beschreven. Daarna geneest Jezus iemand en de mensen gaan God (niet Jezus) loven. Daar zie je wel dat ze, de Joden in ieder geval, Jezus niet als God zelf zien (nu ook nog grotendeels niet). Toch lijken de woorden van Jezus zelf wel te duiden op Zijn goddelijkheid.
    Maar Jezus benadrukt toch ook Zijn discipelen dat als ze genoeg geloof hebben, ook over die gaven kunnen beschikken?

Er waren trouwens in Jezus zijn tijd wel meer gebedsgenezers die als bedelmonnikken rondzwierven en mensen "genazen", dus in dat licht was Jezus niet uniek te noemen. Joden wisten niet "heel goed dat dat iets was wat God alleen kon doen". Ik zal de teksten es opzoeken, maar het nieuwe testament noemt ook dat er mensen zijn die "niet in naam van God wonderen doen" oid. Je had ook "tovenaars" in die tijd, Handelingen noemt ook nog zo'n dergelijk figuur.

[ Bericht 22% gewijzigd door Haushofer op 27-08-2007 00:15:14 ]
    pi_52713747
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 21:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zoon van God is inderdaad een betiteling die ook niet-letterlijk gebruikt werd. Maar vaak kan je uit de context wel opmaken wat de betekenis van 'Zoon van God' in het desbetreffende geval is.

Even wat quotes uit Marcus:

Marcus 1:
    1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.

Of Marcus 3:
    11 Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’

Marcus 5:
    6 Toen hij Jezus in de verte zag, rende hij op hem af en viel voor hem neer, 7 en luid schreeuwend zei hij: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik bezweer je bij God: doe me geen pijn!’

En tot slot Marcus 15:
    39 Toen de centurio, die recht tegenover hem stond, hem zo zijn laatste adem zag uitblazen, zei hij: ‘Werkelijk, deze mens was Gods Zoon.’

Al deze teksten vind ik wel vrij uitgesproken over de goddelijkheid van Jezus eerlijk gezegd.
    [..]
    En ik dus niet
    quote:
    Ik geloof uiteraard dat alle Bijbelse 'Paulus-brieven' ook daadwerkelijk door Paulus zijn geschreven. Maar ik zal voor nu, i.v.m. tijdsgebrek, alleen maar quoten uit de eerste brief aan Korinthe (ong. 55 n.c.), die vrijwel alle geleerden wel toeschrijven aan Paulus.
    [..]

Ronduit blasfemische taal voor een orthodoxe jood, niet?
    Nou ja, Paulus geloofde dat Jezus de Thora kwam "vervullen". Blasfemie, dat weet ik niet. Zoals ik zei, dat idee werd door Galieel decennia na Christus zijn dood nog erkend als authentieke Joodse stroming. Dus dat was niet zozeer zo schokkend voor Joden. Tuurlijk, het week af van het gebruikelijke Joods denken. Maar nergens wordt in die tekst gesuggereerd dat Jezus en God dezelfde zijn. "Eén zijn" hoeft nog niet te betekenen "dezelfde persoon zijn". Zoals ik zei, ik heb zelf het idee dat sommige denkbeelden uit het Christendom voortkomen uit de Hellenisering van het vroege Christendom, en dat daardoor bepaalde uitdrukkingen, denkbeelden en uitspraken uit hun authentieke Joodse verband zijn gerukt.
    pi_52714030
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef Viperen het volgende:
    Haus, wat bedoel je precies met de uitspraak dat je het God-zijn van Jezus niet eenduidig uit het NT kunt halen?
    Jezus heeft dezelfde Naam, troon, aangezicht, volgelingen en aanbidding als de Vader. Hij is de Schepper, Alpha en Omega, de God van Thomas, de Jahweh waarvan we kunnen proeven dat Hij goedertieren is, Hij vergaf zonden, deed zichzelf opstaan uit de dood.

Je doelt op de Joodse geloofsbelijdenis, "Adonai eloheenoe Adonai echad"? Dat "echad" kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren. "Echad" is het mannelijke telwoord "één", maar het kan ook "uniek" betekenen. In die context kom je het ook tegen. Het kan dus betekenen "God jullie God, God is 1" of "God jullie God, God is uniek" oid. Het is voor Moslims en Joden ondenkbaar dat God opdeelbaar is. Er worden veel meer Goden genoemd in het oude testament, dus ik denk niet dat zo'n uitspraak zou betekenen "er is maar 1 God". Dan waarschijnlijk meer iets in de richting van "er is maar 1 God die je moet aanbidden".

Ik zou zelf een 3-eenheid nog wel kunnen aanvaarden, maar dan meer in het licht van "God heeft 3 verschijningsvormen aan de mensheid". Het zou voor mij dan 0,0 zeggen over de "ware aard" van God. Het is tezeer ook een menselijke constructie, een poging om God te vangen in menselijke concepten.

Over die uitspraken in het NT: daar wil ik later nog wat dieper op ingaan. Ik acht het zelf waarschijnlijk dat het beeld van een Goddelijke Jezus later is toegevoegd. Ik geloof niet dat dat beeld er van het begin af aan al was, en ik geloof al helemaal niet dat Jezus zelf zat te prediken dat hij "God" was. Zoals ik zei, sommige uitspraken uit het Aramees en het Hebreeuws zijn wellicht later verkeerd opgevat door de Griekse vroeg-Christenen.
      maandag 27 augustus 2007 @ 00:28:22 #243
    150518 Viperen
    Wordt vervolgd
    pi_52715183
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 23:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je doelt op de Joodse geloofsbelijdenis, "Adonai eloheenoe Adonai echad"? Dat "echad" kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren. "Echad" is het mannelijke telwoord "één", maar het kan ook "uniek" betekenen. In die context kom je het ook tegen. Het kan dus betekenen "God jullie God, God is 1" of "God jullie God, God is uniek" oid. Het is voor Moslims en Joden ondenkbaar dat God opdeelbaar is. .
    Mja deze tekst wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat God absoluut numeriek 1 is in aantal, maar het zou toch logischer zijn als men 'yachid' had gebruikt? Dus er is één (yachid) God die één (echad) is: een eenheid op zichzelf.
    quote:
    Er worden veel meer Goden genoemd in het oude testament, dus ik denk niet dat zo'n uitspraak zou betekenen "er is maar 1 God". Dan waarschijnlijk meer iets in de richting van "er is maar 1 God die je moet aanbidden"
    Het OT leert dat er andere goden bestaan, maar niet uit zichzelf; ze zijn door mensen verzonnen (Deuteronomium 32: 39; Jesaja 45: 5).
    quote:
    Ik zou zelf een 3-eenheid nog wel kunnen aanvaarden, maar dan meer in het licht van "God heeft 3 verschijningsvormen aan de mensheid". Het zou voor mij dan 0,0 zeggen over de "ware aard" van God. Het is tezeer ook een menselijke constructie, een poging om God te vangen in menselijke concepten.

God heeft ook die drie verschijningsvormen, maar bestaan ze gelijktijdig. Ze zijn alledrie volledig dezelfde God, niet 1/3.
    quote:
    Over die uitspraken in het NT: daar wil ik later nog wat dieper op ingaan. Ik acht het zelf waarschijnlijk dat het beeld van een Goddelijke Jezus later is toegevoegd. Ik geloof niet dat dat beeld er van het begin af aan al was, en ik geloof al helemaal niet dat Jezus zelf zat te prediken dat hij "God" was. Zoals ik zei, sommige uitspraken uit het Aramees en het Hebreeuws zijn wellicht later verkeerd opgevat door de Griekse vroeg-Christenen.
    Het beeld kan toch niet later zijn toegevoegd als de bijbel het leert? Eigenlijk gaan we er hier van uit dat alle schrijvers van het NT het met elkaar eens zijn: ze zijn door dezelfde Geest geïnspireerd.
    Begrepen de joden Jezus verkeerd dat ze hem wilden stenigen?
    pi_52719219
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2007 23:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar Jezus benadrukt toch ook Zijn discipelen dat als ze genoeg geloof hebben, ook over die gaven kunnen beschikken?

Er waren trouwens in Jezus zijn tijd wel meer gebedsgenezers die als bedelmonnikken rondzwierven en mensen "genazen", dus in dat licht was Jezus niet uniek te noemen. Joden wisten niet "heel goed dat dat iets was wat God alleen kon doen". Ik zal de teksten es opzoeken, maar het nieuwe testament noemt ook dat er mensen zijn die "niet in naam van God wonderen doen" oid. Je had ook "tovenaars" in die tijd, Handelingen noemt ook nog zo'n dergelijk figuur.
    Ik doelde met het unieke niet op het genezen, maar het vergeven van zonde. Daarvan staat in Markus 2 letterlijk dat ze weten dat alleen God dat kon doen. Genezen wordt inderdaad ook 'gewoon' door gelovigen gedaan. Vind je niet dat het vergeven van zonden, waar Jezus over spreekt, lijkt op goddelijke aspiraties?
    pi_52719292
    quote:
    Op maandag 27 augustus 2007 00:28 schreef Viperen het volgende:

[..]

Mja deze tekst wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat God absoluut numeriek 1 is in aantal, maar het zou toch logischer zijn als men 'yachid' had gebruikt? Dus er is één (yachid) God die één (echad) is: een eenheid op zichzelf.
    [..]
    "Yachid"? Dat woord ken ik eerlijk gezegd niet "1 God" zou je vertalen als "Elohiem echad".
    quote:
    Het OT leert dat er andere goden bestaan, maar niet uit zichzelf; ze zijn door mensen verzonnen (Deuteronomium 32: 39; Jesaja 45: 5).
    [..]
    Jesaja 45:5 stelt inderdaad "anie adonai, we'een od, zoelatie een elohiem (" ik ben God, er is geen ander, naast mij is geen God" ). Maar dat betekent niet dat er helemaal geen andere Goden bestaan. Dat duidt er denk ik meer op dat er maar 1 God is die je moet aanbidden. In Psalmen 82 wordt over de Goddelijke vergadering gesproken, waarin God andere Goden beschuldigt van onrechtvaardig handelen. Er zijn verschillende interpretaties van deze Psalm, maar in het licht van het aanwezige polytheïsme in Israël is het niet onwaarschijnlijk dat mensen in veel meer Goden geloofden.

Sowieso laten de profeten zich erg negatief uit over heidenen, iets wat van 1 kant kwam. Heidenen waren tolerant tegenover andere Joden, en waren niet vies van een beetje syncretisatie. De profeten doen net alsof de heidenen alleen hun beeldjes aanbidden, en dat hun geloof erg simpel is. De profeten maken zelf ook gewoon beelden van hun God, zij het niet gesneden beelden, maar antropomorfe beelden in hun hoofd. Het is in mijn ogen onterecht denigrerend.
    quote:

God heeft ook die drie verschijningsvormen, maar bestaan ze gelijktijdig. Ze zijn alledrie volledig dezelfde God, niet 1/3.
    [..]
    Ja, die uitleg ken ik. Ik vind het naar polytheïsme neigen Het is in mijn ogen alsof een Hindoe zegt dat alle Goden die hij aanbidt verschillende verschijningen zijn van 1 God ( wat bepaalde Hindoes ook beweren, trouwens, sommigen van hen kennen ook een drie-eenheid, zoals in het Christendom ). Dat kan dan wel zo zijn, maar waarom zijn die verschillende verschijningen niet aparte Godsbeelden ? Wat is het verschil tussen een aparte God en 1 verschijningsvorm? Dat je ze bijmekaar schuift en zegt dat het eigenlijk "hetzelfde is", doet er dan niet toe Het is louter door het strikte monotheïstische karakter van het Jodendom dat Christenen benauwd zijn voor dit beeld.
    quote:
    Het beeld kan toch niet later zijn toegevoegd als de bijbel het leert? Eigenlijk gaan we er hier van uit dat alle schrijvers van het NT het met elkaar eens zijn: ze zijn door dezelfde Geest geïnspireerd.
    Begrepen de joden Jezus verkeerd dat ze hem wilden stenigen?
    Tussen het schrijven van Marcus en Johannes zat pak-em-beet 40 jaar. In die 40 jaar zal er het één en ander veranderd zijn in de opvattingen over de rol van Jezus. Ik heb zelf het idee dat de Goddelijke natuur van Jezus pas duidelijk aanwezig kwam tijdens het schrijven van het Johannes-evangelie. Daarbij geloof ik natuurlijk niet in schrijvers die door de heilige geest geïnspireerd zijn Maar dat is dus ook omdat ik niet geloof dat Joden in zo'n korte tijd hun religieus denken zo radicaal kunnen veranderen.
    pi_52747041
    quote:
    Op maandag 27 augustus 2007 08:51 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik doelde met het unieke niet op het genezen, maar het vergeven van zonde. Daarvan staat in Markus 2 letterlijk dat ze weten dat alleen God dat kon doen. Genezen wordt inderdaad ook 'gewoon' door gelovigen gedaan. Vind je niet dat het vergeven van zonden, waar Jezus over spreekt, lijkt op goddelijke aspiraties?
    Hier ben ik niet helemaal over uit. Maar jij stelt dat met de komst van Jezus het één en ander verandert aan de wetgeving. Als Jezus in staat is om de wet te "vervullen", dan is het niet raar om te denken dat Hij ook in staat is om mensen te vergeven van hun zonden. Ook al zou Hij gewoon een mens zijn.

Je kunt in Johannes 20:23 lezen dat Jezus zijn discipelen ook de gave krijgen van het zonde wegschelden ( Ontvangt de heilige Geest. Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden ) Dit impliceert, denk ik dan, dat wellicht iedereen die vervult is van de Heilige Geest zonden kan kwijtschelden. Maar het essentiele punt hier is dus, dat mensen in staat worden gesteld om zonden te vergeven.

Dan concludeer ik dat je niet kunt argumenteren dat Jezus Goddelijk was, omdat Hij zonden kwijtschold.

Wat opvallend is aan Marcus 2, is dat de verlamde helemaal niet komt om Zijn zonden te laten vergeven, en dat Jezus ook nadrukkelijk heeft gesteld dat ziekte niet als straf van God kan worden gezien. Jezus wil hier provoceren. Hij wil de mensen nadrukkelijk laten zien dat Hij in staat is zonden te vergeven. Dat betekent, in het licht van Johannes 20:23, in mijn ogen niet dat Hij wil laten zien dat Hij "God zelf" is, maar dat Hij vervult is van de heilige geest.
    pi_52747285
    De manier waarop Jezus trouwens deze gave aan zijn discipelen geeft, is ook merkwaardig te noemen:
    quote:
    Gelijk de Vader mij gezonden heeft, zend ik ook U. En na dit gezegd te hebben, blies hij op hen, en zeide tot hen: ontvangt de heilige geest.
    Dit blazen doet natuurlijk heel erg denken aan de manier waarop God Zijn "nishmat chajim", de adem des levens, in Adam blaast bij het scheppen van de mens. Dit zou je kunnen zien als een teken dat Jezus God was. Ik denk dat het hier echter om een ander stukje symboliek gaat
    pi_52764093
    quote:
    Op dinsdag 28 augustus 2007 10:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hier ben ik niet helemaal over uit. Maar jij stelt dat met de komst van Jezus het één en ander verandert aan de wetgeving. Als Jezus in staat is om de wet te "vervullen", dan is het niet raar om te denken dat Hij ook in staat is om mensen te vergeven van hun zonden. Ook al zou Hij gewoon een mens zijn.

Je kunt in Johannes 20:23 lezen dat Jezus zijn discipelen ook de gave krijgen van het zonde wegschelden ( Ontvangt de heilige Geest. Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden ) Dit impliceert, denk ik dan, dat wellicht iedereen die vervult is van de Heilige Geest zonden kan kwijtschelden. Maar het essentiele punt hier is dus, dat mensen in staat worden gesteld om zonden te vergeven.

Dan concludeer ik dat je niet kunt argumenteren dat Jezus Goddelijk was, omdat Hij zonden kwijtschold.

Wat opvallend is aan Marcus 2, is dat de verlamde helemaal niet komt om Zijn zonden te laten vergeven, en dat Jezus ook nadrukkelijk heeft gesteld dat ziekte niet als straf van God kan worden gezien. Jezus wil hier provoceren. Hij wil de mensen nadrukkelijk laten zien dat Hij in staat is zonden te vergeven. Dat betekent, in het licht van Johannes 20:23, in mijn ogen niet dat Hij wil laten zien dat Hij "God zelf" is, maar dat Hij vervult is van de heilige geest.
    Het vervullen van de wet was nog niet gebeurd ten tijde van het spreken in Markus 2. Jezus geeft zijn discipelen de mogelijkheid om zonden te vergeven, nadat hij was gestorven en opgestaan. Toen de wet vervuld was, denk ik. Christenen zijn ook zonen en dochters van God doordat ze als het ware met Jezus zijn gestorven en opgestaan. Er zijn dus meer zaken mogelijk voor christenen NA het werk van Jezus. Hij maakte dat mogelijk. De vraag is dan of datgene wat jezus deed gedaan kon worden door iemand die alleen mens was.

Je conclusie deel ik dus niet, omdat, mijns inziens, de vergeving van zonden gebeurde VOOR de vervulling van de wet.
    pi_52833828
    quote:
    Op dinsdag 28 augustus 2007 21:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De vraag is dan of datgene wat jezus deed gedaan kon worden door iemand die alleen mens was.
    Ik heb zo gauw niet de passages bij de hand ( zal ze ff opzoeken ), maar ik meen me stukken te kunnen herinneren waarin Jezus benadrukt dat zijn Goddelijke krachten ( Dunameis ) niet alleen aan Hem zijn toebedeelt, maar dat zijn discipelen met genoeg geloof ook over deze krachten kunnen beschikken.
    pi_52902246
    Ik ben weer es met het boek van Karen Armstrong bezig, en zij heeft een mooie uiteenzetting over de 3-eenheid. Voor de geïnteresseerden ( en voor mezelf om het ff op een rijtje te zetten ):

De 3-eenheid is eigenlijk in vorm gegoten tijdens het concilie van Nicea. Dit concilie was opgezet door keizer Constantijn ( keizer van Rome ). Dit als resultaat van de controverse over de aard van Jezus en God, die door Arius was opgegooid. Arius stelde nadrukkelijk dat Jezus menselijk was, terwijl Athanasius benadrukte dat hij Goddelijk was. Arius beroepte zich op verschillende schriftgedeeltes, waaronder Jezus zijn uitspraken over God "zijn Vader".

Johannes heeft het over de Logos, die in het begin bij God was en "God was". Dit werd geidentificeerd met de Goddelijke wijsheid uit Spreuken, waarvan nadrukkelijk wordt gesteld dat deze geschapen is. Arius stelde, dat Jezus tot een Goddelijke status was verheven door de Vader zelf, en dus niet gelijk aan God was.

Athanasius drukt zijn idee van een Goddelijke Jezus door in het concilie van Nicea; de Schepper en Verlosser zijn 1, en in zijn geloofsbelijdenis eindigt hij nog met "en we geloven ook in de Heilige Geest". Dit concept van een drie-eenheid neigte naar polytheïsme, en het was niet bijzonder nauwkeurig onderbouwd.

De zogenaamde Cappadociërs ( Basilius van Caesarea, Gregorius van Nyssa en Gregorius van Nazianze ) kwamen met een verfijning van het concept. Basilius benadrukte het verschil tussen dogma en kerygma: Dogma staat voor de diepere betekenis van de Bijbelse waarheid, en wordt allegorisch verwoordt. Kerygma staat voor de kerkelijke prediking, die wordt gebaseerd op de schrift. De 3-eenheid is een dogmatisch concept, en geen kerygmatisch concept; het wordt niet zozeer op de schrift gebaseerd, maar is meer een religieuze ervaring. Het volgende idee wordt neergezet:

God zijn Zijn, de zogenaamde Ousia, kunnen we als mens niet doorgronden. God openbaart zich echter via 3 manieren aan de schepping, de zogenaamde hypostaseis of proposa: Vader, Zoon en Heilige Geest. De hypostasis kun je zien als de aard van iets, zoals deze van buitenaf wordt waargenomen. De ousia is de ware aard van iets. Een ingreep van God ontspringt uit de Vader, wordt bemiddelt via de Zoon, en wordt vervolmaakt via de Heilige Geest. De Vader, Zoon en Heilige Geest zijn hierin dus absoluut niet gelijk aan God ! Hiermee zou je namelijk de Ousia gelijk stellen aan de Hypostaseis.

En daar komt het verschil tussen de Oosters-Orthodoxe kerk en de Westerse Kerk om de hoek kijken: de Oosters-orthodoxen hebben zich altijd meer beroept op het dogmatische, en de Westerse kerk meer op het kerygmatische. De Cappodaciërs hadden een broertje dood aan de Grieks-filosofische opvatting over God, die rationeel en logisch was te benaderen. De 3-eenheid moest de mens er aan herinneren dat we het Zijn van God niet kunnen doorgronden.

Augustinus, een Latijnse theoloog, heeft voor de Westerse kerk het concept van de 3-eenheid geformuleerd, en Augustinus schijnt nogal een Platonist geweest te zijn. Hij benaderde de 3-eenheid via het kerygmatische en rationele. Hij begon bij de aard van God, en ging vandaar uit naar de 3 elementen die God vormden. De Grieken deden net het omgekeerde; zij begonnen bij de 3 hypostaseis, en probeerden niet Zijn Ousia te analyseren. Augustinus heeft het Westerse Christendom een veel rationelere en antropomorfe 3-eenheid gegeven. Of dat een toevoeging is, is natuurlijk persoonlijk.

Het is mij in ieder geval een stuk duidelijker geworden hoe het concept zich heeft ontwikkeld in de beginjaren
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')