Ik vind deze toch overduidelijk:quote:Op zondag 19 augustus 2007 13:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal es wat meer opzoeken over dit soort uitdrukkingen, maar het is zeker niet vergezochtEr wordt hier naar mijn mening een duidelijke hierarchie aangelegd.
Daarbij, sowieso begrijp ik niet hoe Christenen denken een 3 eenheid willen baseren op teksten uit het OT. Het Joodse messiasbeeld was puur menselijk, en dat lees je simpelweg terug in dit soort teksten. Da's in mijn ogen alleen maar logisch, toch?
Tsja, da's inderdaad het nieuwe testamentquote:Op zondag 19 augustus 2007 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Openbaringen bijvoorbeeld:
21:22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.
22:1 En hij toonde mij een zuivere rivier van het water des levens, klaar als kristal, voortkomende uit den troon Gods, en des Lams.2 In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.3 En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen;4 En zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn.5 En aldaar zal geen nacht zijn, en zij zullen geen kaars noch licht der zon van node hebben; want de Heere God verlicht hen; en zij zullen als koningen heersen in alle eeuwigheid.
Er is dus 1 tempel en 1 licht voor God en het Lam, niet 2. Ook is er maar 1 troon en niet 2. Verder dienen Zijn dienstknechten Hem en niet Hen, ookal wordt er verwezen naar Hun dienstknechten die Hen dienen. Allemaal bewijs dat God en Jezus 1 zijn.
Dat is inderdaad een interessant vers. In het Hebreeuws is de tekst:quote:Op zondag 19 augustus 2007 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind deze toch overduidelijk:
Jesajah 9:5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
"Eel gibor" betekent zover ik weet niet alleen "sterke God". Het woordje "eel", wat een term voor " God" is, wordt ook wel voor zelfstandige naamwoorden gezet om ze te benadrukken. "Eel gibor" kun je denk ik ook vertalen met "grote held, krachtig persoon" of iets dergelijks. Daarbij komt nog dat Joden het stuk ook wel in de verleden tijd vertalen, en dan kan het dus al geen profetie meer zijn. Het is in ieder geval een notoir stukje wat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus 'sterke God' en 'Vader der Eeuwigheid' verwijzen volgens jou niet naar God? Als het titels voor de messias zijn, waarom zijn het dan ook titels voor God de Vader en God de Heilige Geest?
Volgens mij kunnen we uit de rest van de bijbel wel halen dat het in dit geval wel 'sterke God' betekent, anders zou je bij alles wat ook iets dergelijks kan betekenen de andere betekenis moeten gebruiken waarin dus weer niet zou blijken dat het om God gaat. Waarom zouden ze dan die woorden gebruiken? Maar oke, ik laat alle opties open. Dan zitten we inderdaad nog steeds met de eeuwige Vader.quote:Op maandag 20 augustus 2007 16:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Eel gibor" betekent zover ik weet niet alleen "sterke God". Het woordje "eel", wat een term voor " God" is, wordt ook wel voor zelfstandige naamwoorden gezet om ze te benadrukken. "Eel gibor" kun je denk ik ook vertalen met "grote held, krachtig persoon" of iets dergelijks. Daarbij komt nog dat Joden het stuk ook wel in de verleden tijd vertalen, en dan kan het dus al geen profetie meer zijn. Het is in ieder geval een notoir stukje wat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd.
Av-ad is inderdaad wel een aparte benaming, want dat betekent wel eeuwige vader. Zal het vanavond even opzoeken![]()
Jezus brengt zeker wel persoonlijke vrede, geestelijke vrede, maar geen vrede/verzoening tussen mensen door de verdeeldheid die Zijn leer veroorzaakt.quote:Op maandag 20 augustus 2007 16:52 schreef Haushofer het volgende:
Merk trouwens op dat in dat stukje de betreffende persoon " sar shalom" wordt genoemd, " prins/leider van vrede". Terwijl Jezus zelf stelde dat hij niet was gekomen om "vrede te brengen".
Zou je dit iets willen verduidelijken, want voor mij is het nu een beetje wartaal, waar staat dat in Genesis en hoe zit het met dat woordje 'et'. Wel interessant. Als je zo doorgaat word je zeker nog christenquote:Op maandag 20 augustus 2007 17:21 schreef Haushofer het volgende:
Het wordt nog mooier. Als ik verschillende bronnen op internet mag geloven, dan geloven veel Joden dat het hier om Koning Hizkia gaat. Als je naar de tekst kijkt, dan is er nog een andere vertaling mogelijk. Hierbij moet je in het achterhoofd houden, dat het Hebreeuws niet met komma's werkt, en dat de woordvolgorde nog wel es wil verschillen.
Het stukje
wajikra shemo pele jo'eets eel gibor avie ad sar shalom
kan ook worden vertaald als "en " pele jo'eets, eel gibor, avie ad" noemde zijn naam " prins van vrede". In die zin slaan de dikgedrukte woorden dus op God, en is de titel van de Messias/Koning Hizkia "sar shalom". Dit is een zinsconstructie die naar mijn weten niet bepaald ongewoon is. Om dergelijke redenen heeft het Hebreeuws dus ook voor bepaalde lijdende voorwerpen het woordje "et" staan, maar er zijn passages te vinden die dat ook niet consequent toepassen. Met leestekens zou het dus worden:
Wajikra shemo pele jo'eets, eel gibor, avie ad: Sar shalom
Ik kwam trouwens op m'n zoektocht nog een andere aanwijzing voor de 3-eenheid in Genesis tegen. Genesis begint met Breeshiet, wat weer begint met een bet,resh,alef. Nou heb je in het Hebreeuws:Zoon = ben = bet-nun Geest = roeach = resh-waw-chet Vader = av = alef-bet.
En daarna, in het werkwoord " bara", het 2e woord, heb je weer bet-resh-alef ! Nou, als dat geen aanwijzing is voor de 3-eenheid weet ik het ook niet meer
Da's heel simpel: het is een vaste uidrukking. Zo heb je veel meer van dergelijke constructies. Ik heb vaker dergelijke discussies gehad, maar als je dit goed wilt begrijpen zul je je even in wat Hebreeuwse uitdrukkingen of grammatica moeten verdiepenquote:Op maandag 20 augustus 2007 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we uit de rest van de bijbel wel halen dat het in dit geval wel 'sterke God' betekent, anders zou je bij alles wat ook iets dergelijks kan betekenen de andere betekenis moeten gebruiken waarin dus weer niet zou blijken dat het om God gaat. Waarom zouden ze dan die woorden gebruiken?
In Christelijke ogen wel ja, maar natuurlijk niet in de ogen van een Jood.quote:Profeties hoeven echt niet in de toekomende tijd te staan om nog als profeties te gelden. Volgens mij is het grootste deel van Jesajah in de verleden tijd geschreven terwijl het duidelijk om profeties over Jezus gaan, bijvoorbeeld 53:7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.
Bij een "sar", oftewel een "prins" of "leider" denk ik toch meer aan een vrede in gemeenschappelijke zin. Niet bepaald in geestelijke zin. Bij mensen die geestelijke vrede brengen denk ik meer aan een "rav".quote:Op maandag 20 augustus 2007 20:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus brengt zeker wel persoonlijke vrede, geestelijke vrede, maar geen vrede/verzoening tussen mensen door de verdeeldheid die Zijn leer veroorzaakt.
Je bedoelt die "aanduiding van de 3-eenheid" in Genesis? Ik moet je waarschuwen dat ik dat niet bepaald serieus neemquote:Op maandag 20 augustus 2007 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je dit iets willen verduidelijken, want voor mij is het nu een beetje wartaal, waar staat dat in Genesis en hoe zit het met dat woordje 'et'. Wel interessant. Als je zo doorgaat word je zeker nog christen![]()
![]()
Een late reactie, maar dit wil ik toch even kwijtquote:Op zondag 31 december 2006 21:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
En jij gelooft dat eerst het licht geschapen werd en toen pas de zon en de sterren ?
Dat zeg ik, als je het letterlijk opvat dan stel je inderdaad dat het fysiek licht is. Het is echter de vraag of het voor dat doeleind is opgeschreven. Als je kijkt naar de vorm en herhaling van Genesis 1, dan is het veel aannemelijker in mijn ogen dat het daar niet voor bedoelt is, maar meer voor liturgische recitaties.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is fysiek licht. God heeft geen hemellichamen nodig om licht te maken:
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 15:57 schreef Haushofer het volgende:
Nog een mooi stukje over de Messias, dit keer uit Psalm 2, regel 7:
Adonai 'amar 'eelai, bnie 'atah, anie' hajom jeliedtiecha.
Het gaat hier om het laatste werkwoord. Het komt in verschillende binjaniem voor. "Jeliedtiecha" is een verbuiging van "jeliedtie", wat wordt vertaald als "ik verwekte". De uitgang "echa" slaat op "jou", dus "Jeliedtiecha" betekent "ik verwekte je, ik heb je verwekt...". Het stuk kan worden vertaald als
"de Heer sprak tot me, tegenwoordig/deze dag/vandaag heb ik je verwekt"
Dat spreekt het idee van een eeuwig bestaande Messias ook al tegen, lijkt meHet idee van "verwekken" geeft ook een bepaalde hiërarchie aan, en toont denk ik aan dat onder andere hier wordt gezegd dat de Messias onder God staat. Onverenigbaar met een 3-eenheid, dus.
Het gaat dus over Jezus' opstanding.quote:Handelingen 13
32 En wij verkondigen u, dat God de belofte, die aan de vaderen geschied is, 33 aan ons, hun kinderen, vervuld heeft door Jezus op te wekken, gelijk in de tweede psalm geschreven staat: Mijn zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt.
quote:58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.
Dat is dus de Christelijke visie, die hiermee verschilt van de Joodsequote:Op zaterdag 25 augustus 2007 13:40 schreef Viperen het volgende:
[..]
[..]
Het gaat dus over Jezus' opstanding.
Wellicht omdat de Joden meenden dat Jezus hiermee claimde gelijk aan God te zijn, of hoger te zijn dan Abraham. "Ik ben" associeer ikzelf met wat God tegen Mozes zegt, "ehje asher ehje", "ik ben wie ik ben..." . Ergens in dat hoofdstuk kun je geloof ik ook nalezen dat Jezus zei dat "Abraham heeft uitgekeken naar Zijn verschijnen", en Joden konden dat wellicht te letterlijk hebben opgevat als "Ik heb Abraham gezien".quote:Vraagje: waarom willen de joden Jezus stenigen in Johannes 8: 59?
[..]
Spreuken 8 gaat over een verpersoonlijkte wijsheid, één van Gods attributen. Wijsheid is een zuster (Spreuken 7: 4). Het gaat hier niet over Jezus en al helemaal niet over een geschapen Jezus.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 00:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb een boel bier op, dus ik reageer alleen ff op deze vers. Deze vertaling "stinkt" niet. Da's een nogal ongenuancerde uitspraak. De vers is
"JHWH kananie reeshiet darko". "Kananie" kun je hier inderdaad ook vertalen als "creeëren, maken". Dit stukje Hebreeuws is lastig te vertalen, en er is een boel discussie over. Eerst even dit:reeshiet = begin darko komt van derech, wat "weg" betekent. "Darko" betekent dus "zijn weg, weg aan hem".
Sommigen stellen dat het op geen enkele manier gerelateerd is aan "bara' ", wat in voornamelijk Genesis is gerelateerd aan het Goddelijke scheppen. Het werkwoord "kana" zou gewoon verkrijgen, kopen, etc betekenen. In Spreuken 1:5 wordt het gebruikt als verkrijgen. "wenavon tachboelot jikneh". In spreuken 4:5 lees je "kneeh chochmah. kneeh vienah", "verkrijg wijsheid, verkrijg begrip". Spreuken 16:16 is ook een mooie:
"Knoh chochmah, ma tov meecharoets, oeknot binah nivchar mikasef": Hoeveel beter is het om wijsheid te verkrijgen dan goud. Begrip verkrijgen is te verkiezen boven geld/zilver.
In Spreuken heeft het werkwoord dus vooral een vertaling als "verkrijgen", maar gek genoeg kan ik in mijn Brown-Driver-Briggs woordenboek er geen fatsoenlijke vertaling uit krijgen. Ik wil alleen wel even de boel hier nuanceren: van een vertaling die "aan alle kanten stinkt" is hier zeker geen zake. Natuurlijk worden dingen vertaald op de manier die de persoon het beste uitkomt. Dat zie je overal, en heeft ook tot Christelijke dogma's geleid die niet met de Joodse religie overeenkomen. Daar maakt denk ik elke vertaling zich schuldig aan. Je kunt wel domweg claimen dat "die ene vertaling wel goed is", maar je hebt altijd een bepaalde bias.
Als je gefundeerd naar vertalingen wilt kijken, zit er maar één ding op: je moet de talen leren. Sowieso begrijp ik niet zo goed waarom veel meer Christenen dat niet doen. Het laat denk ik ook zien dat veel gelovigen hun religie vooral als zucht naar bevestiging zien, en veel minder als "de weg naar de waarheid" ( wat zoiets ook mag betekenen ). Een beetje begrip van de gebruikte taal geeft je al veel meer inzicht in gebruiken en uitdrukkingen in de schriften. Als je toch je hele leven op die paar boeken baseert, lijkt het me uiterst triviaal om de oorspronkelijke talen te leren, toch?![]()
quote:Jeremia 10
12 Hij maakt de aarde door zijn kracht, Hij bereidt de wereld toe door zijn wijsheid en breidt de hemel uit door zijn verstand.
quote:Job 9
8 Hij spant geheel alleen de hemel uit,
en Hij schrijdt voort over de hoogten der zee.
quote:Jesaja 44
24 Zo zegt de HERE, uw Verlosser, en uw Formeerder van de moederschoot aan: Ik ben de HERE, die alles gemaakt heb; die de hemel heb uitgespannen, Ik alleen; die de aarde uitgebreid heb door eigen kracht;
quote:Jesaja 45
12 Ik ben het, die de aarde gemaakt en de mens daarop geschapen heb; mijn handen hebben de hemelen uitgespannen en aan al hun heer heb Ik mijn bevelen gegeven.
quote:Jesaja 45
18 Want zo zegt de HERE, die de hemelen geschapen heeft - Hij is God - die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest; niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar ter bewoning heeft Hij haar geformeerd: Ik ben de HERE en er is geen ander.
Volkomen duidelijke link met:quote:Psalm 102
26 Gij hebt voormaals de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk uwer handen;
27 die zullen vergaan, maar Gij houdt stand,
zij alle zullen verslijten als een kleed,
Gij verwisselt ze als een gewaad, en zij verdwijnen;
28 maar Gij blijft dezelfde,
aan uw jaren komt geen einde.
Jezus is God, Schepper, dezelfde Jahweh als de Vader. Alles bestaat in, om, voor en door Hem.quote:Hebreeën 1
10 En [zegt God van de Zoon]:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
Ok prima, maar in dit topic telt het NT ookquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is dus de Christelijke visie, die hiermee verschilt van de JoodseIk moet bekennen dat ik dergelijke verzen eerder in de Joodse context zie, omdat ik meer heb met de Joodse religie dan met het Christendom.
Welke redenen hadden de joden om te zeggen dat Jezus gelijkheid met God claimde?quote:[..]
Wellicht omdat de Joden meenden dat Jezus hiermee claimde gelijk aan God te zijn, of hoger te zijn dan Abraham. "Ik ben" associeer ikzelf met wat God tegen Mozes zegt, "ehje asher ehje", "ik ben wie ik ben..." . Ergens in dat hoofdstuk kun je geloof ik ook nalezen dat Jezus zei dat "Abraham heeft uitgekeken naar Zijn verschijnen", en Joden konden dat wellicht te letterlijk hebben opgevat als "Ik heb Abraham gezien".
Persoonlijk vind ik dit een rare uitleg. Ik denk dat hij met deze uitspraak zegt dat hij eeuwig is.quote:Ik denk dat hij met dit vers bedoelt dat hij van het begin af aan bedoelt was om de Messias te zijn. Ik link dit niet aan de eventuele Goddelijke aard van Jezus![]()
True, Johannes is mijn favorietquote:Zover ik de evangelieën ken, vind ik dit trouwens weer zo'n typisch stukje over Jezus wat alleen in Johannes had kunnen staan![]()
Klopt, ik las dat later pas, de Joden personificeerden de wijsheid ( hachochmah ) in hun spreuken, het stuk slaat niet op de Messiasquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 14:21 schreef Viperen het volgende:
[..]
Spreuken 8 gaat over een verpersoonlijkte wijsheid, één van Gods attributen. Wijsheid is een zuster (Spreuken 7: 4). Het gaat hier niet over Jezus en al helemaal niet over een geschapen Jezus.
Is wijsheid geschapen? Natuurlijk niet, God is altijd wijs geweest. En Hij heeft geen 'meesterwerker' gebruikt (in de zin van 'iemand', Jezus) bij Zijn schepping.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klopt, ik las dat later pas, de Joden personificeerden de wijsheid ( hachochmah ) in hun spreuken, het stuk slaat niet op de Messias![]()
Nou ja, ik hou niet zozeer het Joodse Godsbeeld aan, ik zie geen gegronde reden in de Bijbel ( voor zover ik die ken ) om die drie-eenheid aan te houdenquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:57 schreef Viperen het volgende:
[..]
![]()
Ik snap trouwens niet goed waarom je meedoet aan een christelijke discussie, terwijl je je toch zult houden aan het godsbeeld van de joden.
Dat wist ik al ja. Maar dat jij Psalm 2: 7 liever leest in de joodse context dan de christelijke, is nogal bepalend, vind je niet?quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, ik hou niet zozeer het Joodse Godsbeeld aan, ik zie geen gegronde reden in de Bijbel ( voor zover ik die ken ) om die drie-eenheid aan te houdenIk ben verder niet religieus, maar dat had je al door, waarschijnlijk.
Jij leest toch de Bijbel in de Christelijke context ?quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:31 schreef Viperen het volgende:
[..]
Dat wist ik al ja. Maar dat jij Psalm 2: 7 liever leest in de joodse context dan de christelijke, is nogal bepalend, vind je niet?
Daarom probeer ik ook aan te tonen dat alleen Jahweh alles geschapen heeft volgens het OT, maar dat Jezus (ook) de Schepper is volgens het NT.
Leuk puntquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij leest toch de Bijbel in de Christelijke context ?Daarbij, misschien is het niet helemaal juist van me om te zeggen dat ik de boel in een "Joodse context" lees, want ik ben tenslotte niet Joods. Ik probeer zoveel mogelijk van de teksten zelf uit te gaan, zonder daar een stroming bij te nemen. Ik had misschien beter kunnen zeggen dat ik de Joodse interpretatie aannemelijker vind dan de Christelijke.
Ik vind vooral de laatste tijd het heel interessant om te kijken hoe dat Goddelijke beeld van Jezus is ontstaan. Ik denk zelf dat dat niet het oorspronkelijke idee was van Jezus, maar dat dat beeld pas na zijn dood is opgekomen. Daarom vind ik Johannes ook zo'n fascinerend evangelie, want dat is het enige evangelie zover ik weet waarin kan worden gesuggereerd dat Jezus een Goddelijke natuur had. Het lijkt mij bijzonder sterk dat Joden in Jezus' tijd zouden geloven dat Jezus Goddelijk was; ik denk dat dat idee er pas decennia later is doorgedrukt.
Ik denk ook niet dat Jezus ooit zou claimen dat hij Goddelijk was, maar misschien ben ik daarin wat naief.
Tsja, da's jouw idee inderdaad.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:57 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, ik ben niet Christelijk.
Nee, God zelf is ook heel verschillend. Vooral in de Thora wordt God afgeschilderd als oorlogsgod ( wat Hij zelf ook beaamt, trouwens ). Dat zou ondenkbaar zijn in het nieuwe testament. Dat is ook een aanzienlijk theologisch probleem geweest in de geschiedenis, want zelfs Christenen hebben vaak moeite met het Godsbeeld uit het oude testament. Het is denk ik naief en simplistisch om dat louter af te doen als "de relatie tussen mens en God was anders". Het is veel complexer.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 23:50 schreef Viperen het volgende:
[..]
Tsja, da's jouw idee inderdaad.
Het verschil tussen OT en NT is niet God, maar de relatie tussen God en mens. Het OT is de voorschaduwing van het NT.
Het Goddelijke beeld van Jezus lees ikzelf niet zo gauw terug in Matteus, Marcus en Lucas. Alleen in Johannes kun je wellicht claimen dat er een idee was van een Goddelijke Jezus. In Marcus, wat geloof ik ook het oudst gedateerd is, wordt Jezus ook veel meer "down-to-earth" beschreven. Zijn spectaculaire geboorte wordt overgeslagen, en al gauw wordt naar Jezus zijn handelen gegaan.quote:En wordt Jezus nou tot God gebombardeerd door de schrijvers van het NT, of door de latere christenen die de bijbel hadden?
Jezus wordt in Marcus ook nadrukkelijk een keer of 5 'goddelijk', of Zoon van God, genoemd hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:10 schreef Haushofer het volgende:
Het Goddelijke beeld van Jezus lees ikzelf niet zo gauw terug in Matteus, Marcus en Lucas. Alleen in Johannes kun je wellicht claimen dat er een idee was van een Goddelijke Jezus. In Marcus, wat geloof ik ook het oudst gedateerd is, wordt Jezus ook veel meer "down-to-earth" beschreven. Zijn spectaculaire geboorte wordt overgeslagen, en al gauw wordt naar Jezus zijn handelen gegaan.
Toch geeft Paulus in zijn brieven Jezus een zeer goddelijke status. Hij noemt hem ook Zoon van God. Verder schrijft hij dat het geloof in Christus de belangrijkste voorwaarde is om het eeuwig leven te beërven.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:10 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk ook dat het een manier was van het Christendom om zich te onderscheiden van het Jodendom. Het lijkt mij persoonlijk sterk dat iemand als Paulus, die zelf een Farizeeër is geweest, als Jood dacht dat Jezus God was. Dat zou misschien wel hetzelfde zijn als nu een Christen zou geloven dat Maria een onderdeel van God was. Het was gewoonweg een erg apart beeld wat absoluut niet in het Joodse denken past(e). Nou kun je als Christen aanvoeren dat Paulus er wel van was overtuigd, door "invloed van de heilige geest" oid, maar wederom: ik vind dergelijke ideeën naief. Omdat ik dus niet geloof.
Zoon van God wil ik wel geloven. Joden gebruikten die uitdrukking ook voor bv koning David. Dat betekent niet dat ze dachten dat Jezus God was of de letterlijke Zoon van God was. Daarmee benadrukten ze de intieme band die een persoon met JHWH had. De nieuwgebakken Christenen onder de Grieken zijn deze uitspraken anders gaan interpreteren, en dat zou heel goed een verklaring kunnen zijn dat er uit Joods gedachtengoed een Goddelijke mens is ontsproten.quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus wordt in Marcus ook nadrukkelijk een keer of 5 'goddelijk', of Zoon van God, genoemd hoor.
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle brieven van Paulus heb gelezen. Maar niet alle brieven worden aan hem toegeschreven, er is een duidelijk verschil op te merken tussen de Paulus uit Handelingen en de Paulus die je uit de brieven kunt opmaken.quote:Toch geeft Paulus in zijn brieven Jezus een zeer goddelijke status. Hij noemt hem ook Zoon van God. Verder schrijft hij dat het geloof in Christus de belangrijkste voorwaarde is om het eeuwig leven te beërven.
Zeer radicaal voor een orthodoxe jood inderdaad. Dat maakt het voor mij des te krachtiger.
Maar als Paulus al deze dingen niet meende, wie heeft dan al die brieven geschreven volgens jou?
In markus 2 zie je wel dat Jezus zegt iemands zonden te vergeven. De Joden wisten heel goed dat dat iets was wat alleen God kon doen. Zo staat het er ook eigenljik beschreven. Daarna geneest Jezus iemand en de mensen gaan God (niet Jezus) loven. Daar zie je wel dat ze, de Joden in ieder geval, Jezus niet als God zelf zien (nu ook nog grotendeels niet). Toch lijken de woorden van Jezus zelf wel te duiden op Zijn goddelijkheid.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zoon van God wil ik wel geloven. Joden gebruikten die uitdrukking ook voor bv koning David. Dat betekent niet dat ze dachten dat Jezus God was of de letterlijke Zoon van God was. Daarmee benadrukten ze de intieme band die een persoon met JHWH had. De nieuwgebakken Christenen onder de Grieken zijn deze uitspraken anders gaan interpreteren, en dat zou heel goed een verklaring kunnen zijn dat er uit Joods gedachtengoed een Goddelijke mens is ontsproten.
Zoon van God is inderdaad een betiteling die ook niet-letterlijk gebruikt werd. Maar vaak kan je uit de context wel opmaken wat de betekenis van 'Zoon van God' in het desbetreffende geval is.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zoon van God wil ik wel geloven. Joden gebruikten die uitdrukking ook voor bv koning David. Dat betekent niet dat ze dachten dat Jezus God was of de letterlijke Zoon van God was. Daarmee benadrukten ze de intieme band die een persoon met JHWH had. De nieuwgebakken Christenen onder de Grieken zijn deze uitspraken anders gaan interpreteren, en dat zou heel goed een verklaring kunnen zijn dat er uit Joods gedachtengoed een Goddelijke mens is ontsproten.
Ik geloof uiteraard dat alle Bijbelse 'Paulus-brieven' ook daadwerkelijk door Paulus zijn geschreven. Maar ik zal voor nu, i.v.m. tijdsgebrek, alleen maar quoten uit de eerste brief aan Korinthe (ong. 55 n.c.), die vrijwel alle geleerden wel toeschrijven aan Paulus.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle brieven van Paulus heb gelezen. Maar niet alle brieven worden aan hem toegeschreven, er is een duidelijk verschil op te merken tussen de Paulus uit Handelingen en de Paulus die je uit de brieven kunt opmaken.
Ronduit blasfemische taal voor een orthodoxe jood, niet?quote:1 Korintiërs 1
1 Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes. 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God altijd voor u, omdat hij u in Christus Jezus zijn genade heeft geschonken. 5 Door hem bent u in elk opzicht rijk geworden. Alles wat u zegt en al uw kennis 6 bewijst dat het getuigenis over Christus bij u verankerd is, 7 en hierdoor ontbreekt het u terwijl u op de komst van onze Heer Jezus Christus wacht, aan geen enkele gave van de Geest. 8 Hij is het ook die u tot het einde toe de zekerheid geeft dat u geen blaam zal treffen op de dag van onze Heer Jezus Christus. 9 God, door wie u geroepen bent om één te zijn met zijn Zoon Jezus Christus, onze Heer, is trouw.
...
30 Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost
En deze brief eindigt met: (1 Korintiers 16):
23 De genade van de Heer Jezus zij met u. 24 Mijn liefde gaat uit naar u allen, met wie ik één ben in Christus Jezus.
Ik mis het punt denk ik. Dat vers straalt toch monotheisme ten top uit?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef Viperen het volgende:
Ik ben ook benieuwd hoe de joden denken over Deuteronomium 6: 4 trouwens![]()
Klopt, maar het gaat me om het gebruikte woord 'echad'.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:56 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik mis het punt denk ik. Dat vers straalt toch monotheisme ten top uit?
Maar Jezus benadrukt toch ook Zijn discipelen dat als ze genoeg geloof hebben, ook over die gaven kunnen beschikken?quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
In markus 2 zie je wel dat Jezus zegt iemands zonden te vergeven. De Joden wisten heel goed dat dat iets was wat alleen God kon doen. Zo staat het er ook eigenljik beschreven. Daarna geneest Jezus iemand en de mensen gaan God (niet Jezus) loven. Daar zie je wel dat ze, de Joden in ieder geval, Jezus niet als God zelf zien (nu ook nog grotendeels niet). Toch lijken de woorden van Jezus zelf wel te duiden op Zijn goddelijkheid.
En ik dus nietquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zoon van God is inderdaad een betiteling die ook niet-letterlijk gebruikt werd. Maar vaak kan je uit de context wel opmaken wat de betekenis van 'Zoon van God' in het desbetreffende geval is.
Even wat quotes uit Marcus:
Marcus 1:
1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.
Of Marcus 3:
11 Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!’
Marcus 5:
6 Toen hij Jezus in de verte zag, rende hij op hem af en viel voor hem neer, 7 en luid schreeuwend zei hij: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik bezweer je bij God: doe me geen pijn!’
En tot slot Marcus 15:
39 Toen de centurio, die recht tegenover hem stond, hem zo zijn laatste adem zag uitblazen, zei hij: ‘Werkelijk, deze mens was Gods Zoon.’
Al deze teksten vind ik wel vrij uitgesproken over de goddelijkheid van Jezus eerlijk gezegd.
[..]
Nou ja, Paulus geloofde dat Jezus de Thora kwam "vervullen". Blasfemie, dat weet ik niet. Zoals ik zei, dat idee werd door Galieel decennia na Christus zijn dood nog erkend als authentieke Joodse stroming. Dus dat was niet zozeer zo schokkend voor Joden. Tuurlijk, het week af van het gebruikelijke Joods denken. Maar nergens wordt in die tekst gesuggereerd dat Jezus en God dezelfde zijn. "Eén zijn" hoeft nog niet te betekenen "dezelfde persoon zijn". Zoals ik zei, ik heb zelf het idee dat sommige denkbeelden uit het Christendom voortkomen uit de Hellenisering van het vroege Christendom, en dat daardoor bepaalde uitdrukkingen, denkbeelden en uitspraken uit hun authentieke Joodse verband zijn gerukt.quote:Ik geloof uiteraard dat alle Bijbelse 'Paulus-brieven' ook daadwerkelijk door Paulus zijn geschreven. Maar ik zal voor nu, i.v.m. tijdsgebrek, alleen maar quoten uit de eerste brief aan Korinthe (ong. 55 n.c.), die vrijwel alle geleerden wel toeschrijven aan Paulus.
[..]
Ronduit blasfemische taal voor een orthodoxe jood, niet?
Je doelt op de Joodse geloofsbelijdenis, "Adonai eloheenoe Adonai echad"? Dat "echad" kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren. "Echad" is het mannelijke telwoord "één", maar het kan ook "uniek" betekenen. In die context kom je het ook tegen. Het kan dus betekenen "God jullie God, God is 1" of "God jullie God, God is uniek" oid. Het is voor Moslims en Joden ondenkbaar dat God opdeelbaar is. Er worden veel meer Goden genoemd in het oude testament, dus ik denk niet dat zo'n uitspraak zou betekenen "er is maar 1 God". Dan waarschijnlijk meer iets in de richting van "er is maar 1 God die je moet aanbidden".quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef Viperen het volgende:
Haus, wat bedoel je precies met de uitspraak dat je het God-zijn van Jezus niet eenduidig uit het NT kunt halen?
Jezus heeft dezelfde Naam, troon, aangezicht, volgelingen en aanbidding als de Vader. Hij is de Schepper, Alpha en Omega, de God van Thomas, de Jahweh waarvan we kunnen proeven dat Hij goedertieren is, Hij vergaf zonden, deed zichzelf opstaan uit de dood.
Ik ben ook benieuwd hoe de joden denken over Deuteronomium 6: 4 trouwens![]()
Mja deze tekst wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat God absoluut numeriek 1 is in aantal, maar het zou toch logischer zijn als men 'yachid' had gebruikt? Dus er is één (yachid) God die één (echad) is: een eenheid op zichzelf.quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je doelt op de Joodse geloofsbelijdenis, "Adonai eloheenoe Adonai echad"? Dat "echad" kun je inderdaad op meerdere manieren interpreteren. "Echad" is het mannelijke telwoord "één", maar het kan ook "uniek" betekenen. In die context kom je het ook tegen. Het kan dus betekenen "God jullie God, God is 1" of "God jullie God, God is uniek" oid. Het is voor Moslims en Joden ondenkbaar dat God opdeelbaar is. .
Het OT leert dat er andere goden bestaan, maar niet uit zichzelf; ze zijn door mensen verzonnen (Deuteronomium 32: 39; Jesaja 45: 5).quote:Er worden veel meer Goden genoemd in het oude testament, dus ik denk niet dat zo'n uitspraak zou betekenen "er is maar 1 God". Dan waarschijnlijk meer iets in de richting van "er is maar 1 God die je moet aanbidden"
quote:Ik zou zelf een 3-eenheid nog wel kunnen aanvaarden, maar dan meer in het licht van "God heeft 3 verschijningsvormen aan de mensheid". Het zou voor mij dan 0,0 zeggen over de "ware aard" van God. Het is tezeer ook een menselijke constructie, een poging om God te vangen in menselijke concepten.
Het beeld kan toch niet later zijn toegevoegd als de bijbel het leert? Eigenlijk gaan we er hier van uit dat alle schrijvers van het NT het met elkaar eens zijn: ze zijn door dezelfde Geest geïnspireerd.quote:Over die uitspraken in het NT: daar wil ik later nog wat dieper op ingaan. Ik acht het zelf waarschijnlijk dat het beeld van een Goddelijke Jezus later is toegevoegd. Ik geloof niet dat dat beeld er van het begin af aan al was, en ik geloof al helemaal niet dat Jezus zelf zat te prediken dat hij "God" was. Zoals ik zei, sommige uitspraken uit het Aramees en het Hebreeuws zijn wellicht later verkeerd opgevat door de Griekse vroeg-Christenen.
Ik doelde met het unieke niet op het genezen, maar het vergeven van zonde. Daarvan staat in Markus 2 letterlijk dat ze weten dat alleen God dat kon doen. Genezen wordt inderdaad ook 'gewoon' door gelovigen gedaan. Vind je niet dat het vergeven van zonden, waar Jezus over spreekt, lijkt op goddelijke aspiraties?quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar Jezus benadrukt toch ook Zijn discipelen dat als ze genoeg geloof hebben, ook over die gaven kunnen beschikken?
Er waren trouwens in Jezus zijn tijd wel meer gebedsgenezers die als bedelmonnikken rondzwierven en mensen "genazen", dus in dat licht was Jezus niet uniek te noemen. Joden wisten niet "heel goed dat dat iets was wat God alleen kon doen". Ik zal de teksten es opzoeken, maar het nieuwe testament noemt ook dat er mensen zijn die "niet in naam van God wonderen doen" oid. Je had ook "tovenaars" in die tijd, Handelingen noemt ook nog zo'n dergelijk figuur.
"Yachid"? Dat woord ken ik eerlijk gezegd nietquote:Op maandag 27 augustus 2007 00:28 schreef Viperen het volgende:
[..]
Mja deze tekst wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat God absoluut numeriek 1 is in aantal, maar het zou toch logischer zijn als men 'yachid' had gebruikt? Dus er is één (yachid) God die één (echad) is: een eenheid op zichzelf.
[..]
Jesaja 45:5 stelt inderdaad "anie adonai, we'een od, zoelatie een elohiem (" ik ben God, er is geen ander, naast mij is geen God" ). Maar dat betekent niet dat er helemaal geen andere Goden bestaan. Dat duidt er denk ik meer op dat er maar 1 God is die je moet aanbidden. In Psalmen 82 wordt over de Goddelijke vergadering gesproken, waarin God andere Goden beschuldigt van onrechtvaardig handelen. Er zijn verschillende interpretaties van deze Psalm, maar in het licht van het aanwezige polytheïsme in Israël is het niet onwaarschijnlijk dat mensen in veel meer Goden geloofden.quote:Het OT leert dat er andere goden bestaan, maar niet uit zichzelf; ze zijn door mensen verzonnen (Deuteronomium 32: 39; Jesaja 45: 5).
[..]
Ja, die uitleg ken ik. Ik vind het naar polytheïsme neigenquote:
God heeft ook die drie verschijningsvormen, maar bestaan ze gelijktijdig. Ze zijn alledrie volledig dezelfde God, niet 1/3.
[..]
Tussen het schrijven van Marcus en Johannes zat pak-em-beet 40 jaar. In die 40 jaar zal er het één en ander veranderd zijn in de opvattingen over de rol van Jezus. Ik heb zelf het idee dat de Goddelijke natuur van Jezus pas duidelijk aanwezig kwam tijdens het schrijven van het Johannes-evangelie. Daarbij geloof ik natuurlijk niet in schrijvers die door de heilige geest geïnspireerd zijnquote:Het beeld kan toch niet later zijn toegevoegd als de bijbel het leert? Eigenlijk gaan we er hier van uit dat alle schrijvers van het NT het met elkaar eens zijn: ze zijn door dezelfde Geest geïnspireerd.
Begrepen de joden Jezus verkeerd dat ze hem wilden stenigen?
Hier ben ik niet helemaal over uit. Maar jij stelt dat met de komst van Jezus het één en ander verandert aan de wetgeving. Als Jezus in staat is om de wet te "vervullen", dan is het niet raar om te denken dat Hij ook in staat is om mensen te vergeven van hun zonden. Ook al zou Hij gewoon een mens zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2007 08:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik doelde met het unieke niet op het genezen, maar het vergeven van zonde. Daarvan staat in Markus 2 letterlijk dat ze weten dat alleen God dat kon doen. Genezen wordt inderdaad ook 'gewoon' door gelovigen gedaan. Vind je niet dat het vergeven van zonden, waar Jezus over spreekt, lijkt op goddelijke aspiraties?
Dit blazen doet natuurlijk heel erg denken aan de manier waarop God Zijn "nishmat chajim", de adem des levens, in Adam blaast bij het scheppen van de mens. Dit zou je kunnen zien als een teken dat Jezus God was. Ik denk dat het hier echter om een ander stukje symboliek gaatquote:Gelijk de Vader mij gezonden heeft, zend ik ook U. En na dit gezegd te hebben, blies hij op hen, en zeide tot hen: ontvangt de heilige geest.
Het vervullen van de wet was nog niet gebeurd ten tijde van het spreken in Markus 2. Jezus geeft zijn discipelen de mogelijkheid om zonden te vergeven, nadat hij was gestorven en opgestaan. Toen de wet vervuld was, denk ik. Christenen zijn ook zonen en dochters van God doordat ze als het ware met Jezus zijn gestorven en opgestaan. Er zijn dus meer zaken mogelijk voor christenen NA het werk van Jezus. Hij maakte dat mogelijk. De vraag is dan of datgene wat jezus deed gedaan kon worden door iemand die alleen mens was.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier ben ik niet helemaal over uit. Maar jij stelt dat met de komst van Jezus het één en ander verandert aan de wetgeving. Als Jezus in staat is om de wet te "vervullen", dan is het niet raar om te denken dat Hij ook in staat is om mensen te vergeven van hun zonden. Ook al zou Hij gewoon een mens zijn.
Je kunt in Johannes 20:23 lezen dat Jezus zijn discipelen ook de gave krijgen van het zonde wegschelden ( Ontvangt de heilige Geest. Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden ) Dit impliceert, denk ik dan, dat wellicht iedereen die vervult is van de Heilige Geest zonden kan kwijtschelden. Maar het essentiele punt hier is dus, dat mensen in staat worden gesteld om zonden te vergeven.
Dan concludeer ik dat je niet kunt argumenteren dat Jezus Goddelijk was, omdat Hij zonden kwijtschold.
Wat opvallend is aan Marcus 2, is dat de verlamde helemaal niet komt om Zijn zonden te laten vergeven, en dat Jezus ook nadrukkelijk heeft gesteld dat ziekte niet als straf van God kan worden gezien. Jezus wil hier provoceren. Hij wil de mensen nadrukkelijk laten zien dat Hij in staat is zonden te vergeven. Dat betekent, in het licht van Johannes 20:23, in mijn ogen niet dat Hij wil laten zien dat Hij "God zelf" is, maar dat Hij vervult is van de heilige geest.
Ik heb zo gauw niet de passages bij de hand ( zal ze ff opzoeken ), maar ik meen me stukken te kunnen herinneren waarin Jezus benadrukt dat zijn Goddelijke krachten ( Dunameis ) niet alleen aan Hem zijn toebedeelt, maar dat zijn discipelen met genoeg geloof ook over deze krachten kunnen beschikken.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De vraag is dan of datgene wat jezus deed gedaan kon worden door iemand die alleen mens was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |