En die foto in jouw avatar, was die van oorsprong al zwart-wit?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:42 schreef Anitra het volgende:
* Anitra sluit zich bij Ireth aan!
Ik snap niet wrom foto's bewerkt moeten worden. Ik snap het hele photoshop gebeuren niet. Dan kan je beter gaan schilderen dan ben je vrij in je doen en laten. Een foto die gesoept is is voor mij geen foto, maar een klaar gestoomd plaatje. Fotograferen is in mijn ogen het op de gevoelige plaat zetten van onderwerpen en emoties. Niet een kloddertje hier en een kloddertje daar, zo kan iedereen een foto mooi maken.
dat slaat helemaal nergens op. meestal zijn het de PS n00bs die met dit soort opmerkingen aankomen. foto's mooier maken wordt al vanaf het begin van fotografie gedaan. Denk ook aan het airbrushen, we kennen toch allemaal wel de ingekleurde foto's? Of de foto's van oude filmsterren? PS is gewoon een digitale doka. Zelfs in de doka werden twee of drie verschillende negatieven over elkaar gelegd om een bepaald effect te creeren. kom op zegquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:42 schreef Anitra het volgende:
* Anitra sluit zich bij Ireth aan!
Ik snap niet wrom foto's bewerkt moeten worden. Ik snap het hele photoshop gebeuren niet. Dan kan je beter gaan schilderen dan ben je vrij in je doen en laten. Een foto die gesoept is is voor mij geen foto, maar een klaar gestoomd plaatje. Fotograferen is in mijn ogen het op de gevoelige plaat zetten van onderwerpen en emoties. Niet een kloddertje hier en een kloddertje daar, zo kan iedereen een foto mooi maken.
Maar is het dan niet meer een fototechniek wedstrijd ipv een fotografie wedstrijd?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:48 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dat slaat helemaal nergens op. meestal zijn het de PS n00bs die met dit soort opmerkingen aankomen. foto's mooier maken wordt al vanaf het begin van fotografie gedaan. Denk ook aan het airbrushen, we kennen toch allemaal wel de ingekleurde foto's? Of de foto's van oude filmsterren? PS is gewoon een digitale doka. Zelfs in de doka werden twee of drie verschillende negatieven over elkaar gelegd om een bepaald effect te creeren. kom op zeg
zolang het karakter van de foto bewaard blijft vind ik het nog steeds een foto. alleen een beetje opgepoetst.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:51 schreef Ireth het volgende:
[..]
Maar is het dan niet meer een fototechniek wedstrijd ipv een fotografie wedstrijd?
Ik frubel ook wel eens wat in een fotoprogramma (photo impact van Ulead trouwens, met PS kan ik niks..) maar dan meer de extreme aanpassingen enzo.. zoiets als hieronder dus..
[afbeelding]
Dat zijn de bewerkingen die ik leuk vind om te maken.. maar zoals hier gesproken wordt over bijvoorbeeld HDR snap ik er geen jota van
Ow dat probeer ik ook wel, ben gisteren na hier wat technische praat gelezen te hebben over HDR mijn programma eens ingedoken, maar zo op de bonnefooi wat gaan vogelen werkt dus totaal nietquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:54 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
zolang het karakter van de foto bewaard blijft vind ik het nog steeds een foto. alleen een beetje opgepoetst.
dat je de techniek niet snap betekend eerder dat je je er (als je dat wilt) misschien wat in moet gaan verdiepen i.p.v. het te verwerpen.
Volgens jou ja, en dus subjectief. Los van de vraag of ik het met je eens ben, constateer ik dat het nauwelijks te doen is regels te baseren op dit soort inschattingen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:50 schreef k_man het volgende:
Los van wat er technisch wel of niet mag: die foto van CCB is duidelijk heel erg bewerkt. Dát op zich mag niet. De techniek die ervoor gebruikt is doet er niet eens toe.
Een foto als die van CCb ontleent z'n aparte sfeer volledig aan de bewerking. Zonder die bewerking was het volgens mij een weinig spannend plaatje geweest.
Tja, waar ligt de grens? De bewerking van ccd versterkt imho het beeld dat de foto toch al neerzet. Moet ie het dan hebben van de bewerking? In mijn ogen niet, maar dat is zo subjectief als de pest.quote:Daarmee zijn we terug op de essentie: we willen in de wedstrijd foto's die opvallen vanwege de kwaliteit van sec de foto. Een foto die het moet hebben van de bewerking hoort niet in deze wedstrijd thuis.
Mijn foto is alleen maar voor het omzetten een ietsiepietsie lichter gemaakt, die was van zichzelf al mooiquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:55 schreef Puckzzz het volgende:
Trouwens mijn inzending bestaat ook uit twee lagen. De originele foto is gedupliceerd in een laag, geblurred en daarna is de laag op 'overlay' gezet. Het is maar even ter info, zodat men nog altijd kan beslissen die er ook uit te knikkeren.
jouw foto heeft al die bewerkingstoeren dan ook niet nodig. de mijne wel, want zoals ie uit de camera komt was het een lelijke draak met een kromme neus, 5 wratten op haar kin, en groen haar.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:58 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Mijn foto is alleen maar voor het omzetten een ietsiepietsie lichter gemaakt, die was van zichzelf al mooi![]()
ok, dit is dus puur om te stangen, ik geef het toe![]()
Iedereen met een kader om zijn foto heeft al minstens 2 lagen gehad (als je het op de makkelijke manier doet).quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:55 schreef Puckzzz het volgende:
Trouwens mijn inzending bestaat ook uit twee lagen. De originele foto is gedupliceerd in een laag, geblurred en daarna is de laag op 'overlay' gezet. Het is maar even ter info, zodat men nog altijd kan beslissen die er ook uit te knikkeren.
Ehm, hoezo 2 lagen voor een rand? Ik doe altijd "increase canvas size 10px white, increase canvas size 60px black", perfecte rand! (of is er een betere manier??)quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:03 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Iedereen met een kader om zijn foto heeft al minstens 2 lagen gehad (als je het op de makkelijke manier doet).
Het is gewoon oneerlijk dat 2 saaie platen niet even saai zijn omdat men er met een flinke bewerking tegenaan is gegaan.
Mensen die geen photoshop (oid) gebruiken moeten al een heel sterke compositie hebben om een saaie maar bewerkte plaat te overtreffen. Misschien moet er ook een wedstrijd komen voor sterk bewerkte foto's (met eventueel een voor/na door het klikken op de foto)
Dat is op zich best wel eens leuk om te doen! Al was het alleen al voor de leken om te zien wat je allemaal kan doen!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:03 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Misschien moet er ook een wedstrijd komen voor sterk bewerkte foto's (met eventueel een voor/na door het klikken op de foto)
Ik gebruik een 2de laag die ik ooit gemaakt heb, en laat deze over foto komen, dan voeg ik ze samen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:05 schreef pirke het volgende:
[..]
Ehm, hoezo 2 lagen voor een rand? Ik doe altijd "increase canvas size 10px white, increase canvas size 60px black", perfecte rand! (of is er een betere manier??)
Huhquote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:03 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Mensen die geen photoshop (oid) gebruiken moeten al een heel sterke compositie hebben om een saaie maar bewerkte plaat te overtreffen.
ah zo.. en ik zit heel vaak te denken welk lettertype ik ook al weer had en hoe krijg ik um weer op de juiste plek enzo!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik gebruik een 2de laag die ik ooit gemaakt heb, en laat deze over foto komen, dan voeg ik ze samen.
't is nu 1 druk (eigenlijk 2) en 'k heb een kader met m'n naam in.
Ik ga altijd uit van zwart wit en het is dat mijn camera toen niet gelijk op zwart wit kon, maar heb inmiddels een camaera die dat wel kan. Dat is ook het enige, want mijn foto's zijn meestal zwart wit. en digitaal spaart mij een boel centjes. Maar verder is de foto precies de foto zoals hij werkelijk is.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
En die foto in jouw avatar, was die van oorsprong al zwart-wit?
De manier waarop je camera de foto omzet in z/w is ook een instelling. Je kan meer of minder saturatie toevoegen en bij sommige camera's zelf de hoeveelheid gebruikte kleurtint kiezen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:10 schreef Anitra het volgende:
[..]
Ik ga altijd uit van zwart wit en het is dat mijn camera toen niet gelijk op zwart wit kon, maar heb inmiddels een camaera die dat wel kan. Dat is ook het enige, want mijn foto's zijn meestal zwart wit. en digitaal spaart mij een boel centjes. Maar verder is de foto precies de foto zoals hij werkelijk is.
.....
De essentie is dat je de foto aanpast om m meer naar je smaak te maken. Dat doe ik ook met mijn foto's.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:10 schreef Anitra het volgende:
[..]
Ik ga altijd uit van zwart wit en het is dat mijn camera toen niet gelijk op zwart wit kon, maar heb inmiddels een camaera die dat wel kan. Dat is ook het enige, want mijn foto's zijn meestal zwart wit. en digitaal spaart mij een boel centjes. Maar verder is de foto precies de foto zoals hij werkelijk is.
Gelijke kansen kun je shaken, er lopen hier mensen met meer en minder fotografie-ervaring rond, mensen met meer en minder oog voor het mooie, meer of minder creativiteit, meer of minder gear en meer of minder PS-skills.quote:Zoals ik al ergens anders las het word steeds meer een wedstrijd van wie de beste ps techniek heeft en het hele gebeuren van gewoon foto maken en klaar is weg en in mijn ogen hoort een wedstrijd te zijn met gelijke kansen. Mensen durven al niet eens meer foto's in te sturenm omdat er zoveel ps-werk tussen zit, dat is toch geen wedstrijd meer dan?
* Anitra gaatpeukie roken en douchen en de hort op
waar lees jij dat dan??quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:10 schreef Anitra het volgende:
[..]
Zoals ik al ergens anders las het word steeds meer een wedstrijd van wie de beste ps techniek heeft en het hele gebeuren van gewoon foto maken en klaar is weg en in mijn ogen hoort een wedstrijd te zijn met gelijke kansen. Mensen durven al niet eens meer foto's in te sturenm omdat er zoveel ps-werk tussen zit, dat is toch geen wedstrijd meer dan?
* Anitra gaatpeukie roken en douchen en de hort op
Geen punten van mijquote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:22 schreef MissBliss het volgende:
Ik heb trouwens een mega-zendmast (3x groter dan de Eiffeltoren) weggesoept uit mn foto
Maar wel zonder lagen
Kijk hier ffquote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:27 schreef ableton het volgende:
zou iemand mij sowieso is kunnen uitleggen hoe die layes werken,
als het echt zo makkelijk is, en sneller wil ik het ook wel, dan maar geen foto van het jaar.![]()
Ach, kom op. Het effect dat die foto probeert te sorteren berust nagenoeg volledig op de bewerking. Zonder bewerking was het een dertien in een dozijn kiekje geweest.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:58 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Volgens jou ja, en dus subjectief. Los van de vraag of ik het met je eens ben, constateer ik dat het nauwelijks te doen is regels te baseren op dit soort inschattingen.
[..]
Tja, waar ligt de grens? De bewerking van ccd versterkt imho het beeld dat de foto toch al neerzet. Moet ie het dan hebben van de bewerking? In mijn ogen niet, maar dat is zo subjectief als de pest.
Het was een storend elementquote:
Volgens mij staat er expliciet in de regels dat kleine oneffenheden wegsoepen mag (zoals een puist ofzo), maar lantaarnpalen al niet meer, laat staan megagrote zendmasten!quote:
heb jij wels van manieren gehoord? Beetje flauwe opmerking? Heb je 't origineel gezien? Je weet niet hoe ie er zonder bewerking uit ziet, je weet niets over de foto. Ga aub dan ergens anders jengelen. Als men hier geen foto's wil hebben die een aparte surreële sfeer hebben, ok fijn, dan hoort dat bij de wedstrijd, maar blijkbaar hebben mensen niet begrepen wat mijn doel van bewerken is. Het gaat mij niet per sé om het mooie plaatje, maar ook om de sfeer. Deze plek bij egmond is een foto van een kolonie huis, met geschiedenis, waar niet altijd fijne dingen in speelden. Dat hoort erbij. De foto is van te voren ze gekozen, dat doe ik bewust. Anders bekijk je uitgebreid mijn site, en maak je opmerkingen normaal.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Ach, kom op. Het effect dat die foto probeert te sorteren berust nagenoeg volledig op de bewerking. Zonder bewerking was het een dertien in een dozijn kiekje geweest.
Dan moet An hem er maar uithalen he? Er staat trouwens dat het vrij is voor je persoonlijke interpretatie en niks over lantaarnpalen of zendmastenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:39 schreef pirke het volgende:
[..]
Volgens mij staat er expliciet in de regels dat kleine oneffenheden wegsoepen mag (zoals een puist ofzo), maar lantaarnpalen al niet meer, laat staan megagrote zendmasten!
Wat ik meer bedoel is dat niemand had kunnen weten dat ik die paal weggesoept heb, en dat het mijn persoonlijke mening is dat de foto zonder paal sterker is. Bij de foto van CCB zie je duidelijk dat er bewerkt is, en die mag dus niet, bij die van mij zie je dat niet.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:45 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Dan moet An hem er maar uithalen he? Er staat trouwens dat het vrij is voor je persoonlijke interpretatie en niks over lantaarnpalen of zendmasten
k-man?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:40 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
heb jij wels van manieren gehoord?
Zo hee , dat is witquote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:31 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb op de valreep nog mijn foto in kunnen sturen, ik had zo lang zitten twijfelen dat ik de wedstrijd haast was vergeten. Bij deze dus mijn mooiste foto, hopelijk kan An24 hem er nog bij zetten.
[afbeelding]
Anders ga je ff uit je dak omdat iemand je foto niet mooi vindt ofzo.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:40 schreef ChatChewbacca het volgende:
heb jij wels van manieren gehoord? Beetje flauwe opmerking? Heb je 't origineel gezien? Je weet niet hoe ie er zonder bewerking uit ziet, je weet niets over de foto. Ga aub dan ergens anders jengelen. Als men hier geen foto's wil hebben die een aparte surreële sfeer hebben, ok fijn, dan hoort dat bij de wedstrijd, maar blijkbaar hebben mensen niet begrepen wat mijn doel van bewerken is. Het gaat mij niet per sé om het mooie plaatje, maar ook om de sfeer. Deze plek bij egmond is een foto van een kolonie huis, met geschiedenis, waar niet altijd fijne dingen in speelden. Dat hoort erbij. De foto is van te voren ze gekozen, dat doe ik bewust. Anders bekijk je uitgebreid mijn site, en maak je opmerkingen normaal.
Om deze http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/679/hugequote:
Waarom, het is alleen maar zo als je een foto hebt geplaatst in een topic over bepaalde bewerkingen. (of een foto plaatst waar het dak van de auto open staat en daana niet meer) dat men zich vragen stelt. Het is niet de eerste keer dat er een foto verwijderd wordt omdat hij (naderhand) niet aan de regels blijkt te voldoen. Aan K-man is nadien (bij de volgende wedstrijd topics) ook niet meer gevraagd wat hij erbij of eraf heeft geshopt.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 16:58 schreef Re het volgende:
hmja, het zal nu dus wel standaard worden dat je verplicht bent om te vertellen wat je gesoept hebt en hoe, willen natuurlijk geen valsspelers hebben die per ongeluk de wedstrijd gaan winnen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |