Volgend jaar als in over een paar dagen (want dan is het 2007), of echt volgend jaar als in over 10-12 maanden?quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:57 schreef Vampier het volgende:
Misschien volgens jaar 1500 mijl verderop.
Hier ook, ik zit aan mijn vierde land.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:26 schreef travelwoman het volgende:
Already done
quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:26 schreef travelwoman het volgende:
Already done
Waarom?quote:Op zaterdag 30 december 2006 03:41 schreef releaze het volgende:
Was van plan te emigreren naar australie, was na een jaartje toch maar weer terug.
het ging niet. ik was jong, ik zat in een kut situatie, ik zat kut in mn hoofd, australie was veel te conservatief, de verblijfsvoorwaarden (trouwen) stonden me tegen en als klap op de vuurpijl werd ik in het australische klimaat ook nog eens behoorlijk astmatisch. tegen het eind van m'n verblijf moest ik onderhand aan het zuurstof. daarnaast heb ik geleerd dat ik heel moeilijk tegen warme temperaturen kanquote:
Dat geldt volgens mij voor de meesten hier op Fok die roepen dat NL kut is en dat ze willen emigreren.quote:Op zaterdag 30 december 2006 04:00 schreef releaze het volgende:
ik was jong, ik zat in een kut situatie, ik zat kut in mn hoofd,
mijn grootste drijfveren waren mijn oudersquote:Op zaterdag 30 december 2006 04:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat geldt volgens mij voor de meesten hier op Fok die roepen dat NL kut is en dat ze willen emigreren.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zat, maar de velen hier op Fok zeggen te willen emigreren vanuit een negatieve drijfveer (Nederland is kut, etc) in plaats van een positieve drijfveer (horizon verbreden, interessante baan, taal willen leren, etc).
Als je drijfveer negatief is dan is de kans om elders succes te hebben niet zo groot want je gaat ongetwijfeld veel tegenslagen krijgen. Wat houdt je dan op de been? Bij een positieve drijfveer sla je je daar makkelijk doorheen want je weet waar je het voor doet en bent bereid tegenslagen te incasseren.
Nogmaals, ik weet niet wat jouw beweegredenen waren dus misschien heb je gewoon pech gehad. Het was in ieder geval een goede en leerzame ervaring, en je hebt het tenminste geprobeerd! (de meesten kunnen dat niet zeggen). Je weet nu hoe het is om te emigreren en volgende keer lukt het misschien wel. Of je bent inmiddels de goede kanten van NL beter gaan inzien en nu hoef je niet zonodig meer weg
Er komen Hispanics en Indiërs die nog niet kunnen lezen dat land binnen, dus dat moet geen probleem zijn.quote:Op maandag 1 januari 2007 04:58 schreef StefanP het volgende:
D'r was een maandje terug iemand in het buitenland topic die een green card gewonnen had, die ook pas 20 of zo en tweedejaars student is. Op mijn vraag hoe hij/zij een studie en (waarschijnlijk) gebrek aan geld wil combineren met binnen 6 maanden emigreren naar de VS, kwam helaas geen antwoord.
Als je eerst een paar jaar burgers wil flippen bij de Burger King niet nee....quote:Op maandag 1 januari 2007 21:44 schreef SillyWalks het volgende:
Er komen Hispanics en Indiërs die nog niet kunnen lezen dat land binnen, dus dat moet geen probleem zijn.
quote:Op maandag 1 januari 2007 22:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Als je eerst een paar jaar burgers wil flippen bij de Burger King niet nee....
Je kan ook tijdens je opleiding al gaan (is tijdens een engelstalige opleiding ook niet ongewoon).quote:Op woensdag 3 januari 2007 02:06 schreef Reanimation het volgende:
Ik ben het zeker van plan, alleen ben ik nu nog te jong (17) en wil dus eerst mijn VWO diploma halen (als het mee zit diploma in 2008) en dan vervolgens nog een (engelstalige) opleiding volgen in Nederland. Zodat ik over hopelijk over een jaar of 6 in een ander land zit (voorkeur gaat uit naar de VS, Canada of Australie).
Ook dan is het niet makkelijk. Je moet gewoon een werkgever vinden die je wil sponsoren en door heel veel papierwerk wil gaan om je aan een Green Card te helpen, anders kun je niet legaal werken in de VS.quote:Op maandag 1 januari 2007 22:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Als je eerst een paar jaar burgers wil flippen bij de Burger King niet nee....
Er zijn wel uitkeringen, maar een vetpot is het niet. Afhankelijk van de staat kun je 6 maanden tot een jaar uitkering krijgen (sommige staten tot 2 jaar), en binnen die tijd moet je een andere baan hebben gevonden. Daarna krijg je gewoon geen geld meer. Jarenlang uitkeringen blijven trekken zit er gewoon niet in. Er zijn wel voorzieningen voor arbeidsongeschiktheid, maar ook dat is geen vetpot en meestal alleen beperkt voor lichamelijke arbeidsongeschiktheid. Voor zware geestelijke problemen zal ook wel een voorziening zijn, maar je kunt niet zoals in Nederland wel eens gebeurd 2 jaar in de AOW gaan zitten omdat je "stress" hebt. Kortom: Het MINIMALE krijg je, en als je niet snel werk vind heb je gewoon financiële problemen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:12 schreef kepler het volgende:
Vraagje over de US: je hoort altijd dat het zorgstelsel heel erg slecht is, en dat er geen uitkeringen zijn. Nu denk ik dat het opzich wel meevalt, maar zou iemand uit de US hier misschien wat meer over kunnen vertellen? Wordt je echt niet geholpen als je geen verzekering hebt, en zijn de uitkeringen echt zo laag?
Dit is een gevolg van de huizenbubble in vooral Nederland en de UK.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:52 schreef Hik het volgende:
Mijn god, heb gisteren een stukje zitten kijken van zo'n programma over mensen die besluiten te emigreren ("Ik ga weg" geloof ik, op NL 1). Was een kerel die met z'n vriendin naar Isla Margarita ging verhuizen. Nu stel ik voorop dat ik diepe bewondering heb voor mensen die dit gewoon dóen (boeltje oppakken en vertrekken) én dat ik het begin van het programma niet heb gezien en ik dus niet weet wat hun exacte motivatie was. Maar het valt me toch wel vaak op (ook bij die Engelse programma's over mensen die naar Spanje vertrekken) dat er héél veel dómme lui bij zitten.
Ik bedoel maar: het leek wel of deze twee mensen helemaal níks hadden voorbereid. Hoe moeilijk is het om in Nederland vast een beetje Spaans te leren (niet zo, kan ik je vertellen)? Zij kwamen daar aan en spraken niet meer dan "si" en "gracias". Niet echt handig als je daar komt om een bedrijf te gaan opzetten. Bovendien wilde deze man visexcursies gaan organiseren. Hij wist welke vis daar rondzwom, maar hij had er verder totáál geen kaas van gegeten. Hij kwam dus vervolgens ook de hele tijd terug zonder vis te vangen.... Wat een sukkel, het werd echt tenenkrommend op een gegeven moment.
Oh, en z'n vriendin vond het vooral wel lekker dat ze niks hoefde te doen. Die lag de hele dag in de beautysalon en zat een beetje met haar moeder te MSNnen.
Anyway... het verbaasde me allemaal nogal. Wat dénken die mensen nou vooraf?
Maak je maar klaar voor heel wat tenenkrommende momenten (als ze allemaal zo zijn)quote:Op donderdag 4 januari 2007 15:53 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net dat je alle oude afleveringen hier kunt terugkijken
http://tros.nl/index.php?id=516
Die ga ik dus allemaal zien
Ik heb net de aflevering van 14 dec bekeken en dat viel wel mee eigenlijk.quote:Op donderdag 4 januari 2007 15:59 schreef Hik het volgende:
[..]
Maak je maar klaar voor heel wat tenenkrommende momenten (als ze allemaal zo zijn)
Waarschijnlijk willen ze gewoon relaxen in een land met een aangenaam klimaat. Snap best dat een vrouw de hele dag in zo'n salon wil hangen, het blijven vrouwen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:52 schreef Hik het volgende:
Mijn god, heb gisteren een stukje zitten kijken van zo'n programma over mensen die besluiten te emigreren ("Ik ga weg" geloof ik, op NL 1). Was een kerel die met z'n vriendin naar Isla Margarita ging verhuizen. Nu stel ik voorop dat ik diepe bewondering heb voor mensen die dit gewoon dóen (boeltje oppakken en vertrekken) én dat ik het begin van het programma niet heb gezien en ik dus niet weet wat hun exacte motivatie was. Maar het valt me toch wel vaak op (ook bij die Engelse programma's over mensen die naar Spanje vertrekken) dat er héél veel dómme lui bij zitten.
Ik bedoel maar: het leek wel of deze twee mensen helemaal níks hadden voorbereid. Hoe moeilijk is het om in Nederland vast een beetje Spaans te leren (niet zo, kan ik je vertellen)? Zij kwamen daar aan en spraken niet meer dan "si" en "gracias". Niet echt handig als je daar komt om een bedrijf te gaan opzetten. Bovendien wilde deze man visexcursies gaan organiseren. Hij wist welke vis daar rondzwom, maar hij had er verder totáál geen kaas van gegeten. Hij kwam dus vervolgens ook de hele tijd terug zonder vis te vangen.... Wat een sukkel, het werd echt tenenkrommend op een gegeven moment.
Oh, en z'n vriendin vond het vooral wel lekker dat ze niks hoefde te doen. Die lag de hele dag in de beautysalon en zat een beetje met haar moeder te MSNnen.
nou in dit geval niet. Leuk dat ze die stap durven te wagen hoor, maar je gaat toch ook niet parachute-springen zonder je parachute goed in te pakken (als voorbeeldquote:Op donderdag 4 januari 2007 17:19 schreef Dizzee het volgende:
[..]
Ook al lijken het domme mensen, ze zetten wel een stap die veel niet durven te nemen. Niets anders dan respect.![]()
Ik ken het gevalletje van de serie niet, maar het één hangt vaak ook samen met het ander. Zonder baan, geen visum en een taal leer je ter plaatse ook snel.quote:Op donderdag 4 januari 2007 17:38 schreef kepler het volgende:
[..]
nou in dit geval niet. Leuk dat ze die stap durven te wagen hoor, maar je gaat toch ook niet parachute-springen zonder je parachute goed in te pakken (als voorbeeld)
Als je dan al durft te emigreren zorg dan dat je je ook goed voorbereid. Leer de taal, zoek van te voren een baan of wees op de hoogte van de plaatselijke banenmarkt, regel tijdig een visum, zorg voor een back-up, enz.
Heb ik ook gezien en het verbaasde me wel. Dat wijf was al helemaal goed voorbereid zegquote:Op donderdag 4 januari 2007 10:52 schreef Hik het volgende:
Maar het is wel goed om zo vroeg mogelijk te beginnen denk ik, anders kan je wel eens 'vastroesten'.quote:Op zondag 31 december 2006 18:42 schreef maartena het volgende:
Tja, 18 is dan ook wel erg jong om een onderneming als een emigratie uit te voeren. Mensen denken er nogal nonchalant over vaak, en roepen dat ze "over 3 jaar gaan emigreren" als ze 21 zijn en klaar zijn met hun studies enzo.... maar vaak loopt dat toch op niets uit.
Of je zoekt een baan waarbij je op project basis werkt, dan stuurt je baas je de hele wereld over als je geluk hebt, soms heb je natuurlijk een minder leuk land er tussen zitten, maar sommige van mijn huidige cliënten hebben zo'n baan en die vinden het geweldig.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:46 schreef Sport_Life het volgende:
Emigreren is wat overdreven, maar ik zie mezelf wel met een berg geld de wereld over reizen, en maar zien waar ik vertoef. Dat elke dag anders is en zodra je merkt dat je in een soort van sleur terecht komt gewoon weer verder reist naar een nieuwe plek. Maarja... ach die tijd komt nog wel
.
Ik denk dat dat de figuren zijn die na een jaar terugkomen. Makkelijk is het niet om in den vreemde een nieuw leven te beginnen, en zeker niet met iets risicovols als visexcursies. Ik mag aannemen dat als je zoiets doet, je een expert op het gebied bent en zeker bent van je zaak. Niet dat je ter plekke alles nog even moet uitvogelen...quote:Op donderdag 4 januari 2007 10:52 schreef Hik het volgende:
Lolbroekquote:Op maandag 8 januari 2007 14:03 schreef qwerty_x het volgende:
Ik zie mezelf niet emigreren; het bevalt me buitengewoon prima hier en ik zie geen enkele reden het land te verruilen voor een ander.
quote:Op maandag 8 januari 2007 14:03 schreef qwerty_x het volgende:
Ik zie mezelf niet emigreren; het bevalt me buitengewoon prima hier en ik zie geen enkele reden het land te verruilen voor een ander.
Lache'!!!quote:Op maandag 8 januari 2007 14:15 schreef SeLang het volgende:
Hier staan streams van alle afleveringen van het door Hik genoemde TV-programma.
Ik heb al 3 afleveringen bekeken
Alleen de bewuste aflevering waar ze naar refereert zijn ze vergeten erop te zetten
Een expatverzekering, in eerste instantie. Je komt toch pas achter alle haken en ogen van de verzekeringen ter plaatse als je er eenmaal een tijd zit. "Locale" vrienden/kennissen zullen je daar -in 2e instantie- dan ook beter over kunnen inlichten. Vervolgens kun je dan, al naar gelang het land, alsnog beslissen wat je doet.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:20 schreef Vogue het volgende:
Stel je gaat emigreren (vraagje voor de kenners), hoe doen jullie dat in de eerste instantie met verzekering, neem je een expat verzekering of neem je ter plekke een verzekering? En hoe doen jullie het qua pensioenopbouw, spaar je zelf wat indien dit in het woonland niet goed geregeld is?
In mijn geval, Australie per 1 mei, ga ik alles lokaal verzekeren. Ik houd niks aan in Nederland. Pensioen doen ze daar ook aan dus geen probleem. Sowieso spaar ik zelf ook voor mijn oude dag.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:20 schreef Vogue het volgende:
Stel je gaat emigreren (vraagje voor de kenners), hoe doen jullie dat in de eerste instantie met verzekering, neem je een expat verzekering of neem je ter plekke een verzekering? En hoe doen jullie het qua pensioenopbouw, spaar je zelf wat indien dit in het woonland niet goed geregeld is?
tofquote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:19 schreef Vogue het volgende:
Bedankt voor jullie reacties!![]()
Ik ga er zeker wat aan hebben, want ik heb zojuist een uurtje geleden de knoop doorgehakt. In december was ik in Mexico (was er al een paar keer eerder geweest en heb er een tijdje stage gelopen). Ik heb daar een aanbod gekregen dat ik niet kan weigeren. Helemaal mijn ding, in het verlengde van wat ik nu doe maar met meer potentie en verantwoordelijkheden. We hebben veel en lang onderhandeld en net heb ik nog een uurtje geskypd met degene die me aan wil nemen. We zijn overeen gekomen dat ik er per 1 april heenga, onbepaalde tijd, maar in ieder geval voor een jaar of 2, 3 (dit laat ik niet contractueel vastleggen overigens, maar dit is het doel).
Ik moet nog even tot me door laten dringen dat ik dit nu ook echt ga doen![]()
Ja Vogue, vertel.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:21 schreef kepler het volgende:
[..]
tof
wat ga je precies doen en waar in Mexico?
Ik zit in de touroperating branchequote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:21 schreef kepler het volgende:
[..]
tof
wat ga je precies doen en waar in Mexico?
I agree.quote:Op maandag 8 januari 2007 14:18 schreef draaijer het volgende:
Lekker cliche, maar als ik voor mijn werk naar NY mag verhuizen is deze vogel met z'n gezinnetje gevlogen.. I LOVE NY
Gaaf! Een goede kennis mij heeft in Buenos Aires hetzelfde gedaan (ook 2 jaar, maar dan in een Nederlands-Argentijnse joint venturequote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:28 schreef Vogue het volgende:
[..]
blij is
![]()
Oja, het is in Playa del CarmenOok niet zo verkeerd.
Ik heb inmiddels bijna alle afleveringen gezien die op internet staan. Leuke serie ! Aanrader !quote:Op maandag 8 januari 2007 14:15 schreef SeLang het volgende:
Hier staan streams van alle afleveringen van het door Hik genoemde TV-programma.
Ik heb al 3 afleveringen bekeken
Alleen de bewuste aflevering waar ze naar refereert zijn ze vergeten erop te zetten
quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:01 schreef SeLang het volgende: Ik heb inmiddels bijna alle afleveringen gezien die op internet staan. Leuke serie ! Aanrader !
Het valt me wel op dat bijna iedereen een hotel of camping gaat beginnen. Daar moet je toch niet aan denken!
7 dagen per week plee's gaan schoonschrobben en dergelijke.... ongelofelijk dat mensen dat als droom hebben. Maar de meeste mensen in de serie leken toch gelukkig te zijn met hun keuze.
Daar denkt querty-x anders over geloof ik!quote:Op vrijdag 19 januari 2007 15:53 schreef Aurora025 het volgende:
We wonen nu in Sao Paulo, maar dat bevalt me dus helemaal niet.
Dat is zeker een probleem, en geloof me, sinds 2003 zijn ze alleen nog maar meer gestegenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 15:53 schreef Aurora025 het volgende:
... Niet dat het me niet beviel, maar om de ongeloofelijk hoge huizen prijzen. ..
Ja en London helemaal natuurlijk!quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:55 schreef SeLang het volgende:
De UK is ook echt een rip-off.
Echt waardeloos wat je daar krijgt voor je geld in alle opzichten (huisvesting, eten, etc).
quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:55 schreef Individual het volgende:
[..]
Ja en London helemaal natuurlijk!![]()
Gelukkig betalen ze hier vrij goed.![]()
Is het ook een beetje de naam denk ik? London?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:55 schreef Individual het volgende:
[..]
Ja en London helemaal natuurlijk!![]()
Gelukkig betalen ze hier vrij goed.![]()
Ik heb zojuist m'n eerste aflevering zitten bekijken; die van de 14e december, over dat gezin dat een kasteel in Frankrijk is gaan kopen. Nou ik moet zeggen dat ik er heeeelemaal bekaf van ben!....quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:01 schreef SeLang het volgende: Ik heb inmiddels bijna alle afleveringen gezien die op internet staan. Leuke serie ! Aanrader !
Het valt me wel op dat bijna iedereen een hotel of camping gaat beginnen. Daar moet je toch niet aan denken!
7 dagen per week plee's gaan schoonschrobben en dergelijke.... ongelofelijk dat mensen dat als droom hebben. Maar de meeste mensen in de serie leken toch gelukkig te zijn met hun keuze.
Eigenlijk is alles binnen een straal van 1,5 uur reizen van London extreem duur.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:22 schreef popolon het volgende:
[..]
Is het ook een beetje de naam denk ik? London?
Net zoals New York gruwelijk overschat is.
Daar zou ik nooit willen wonen trouwens
Ja bijna allemaalquote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:42 schreef Bora-Bora het volgende:
Is de rest van de serie programma's ook zo vermoeiend??![]()
Help!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 06:12 schreef SeLang het volgende: Ja bijna allemaal
Bijna iedereen in de serie heeft (veel) te weinig geld voor de plannen die ze hebben.
De meesten kopen een of ander bouwval en werken zich helemaal de pleuris.
En als het allemaal al lukt dan lopen daarna 7 dagen per week plee's schoon te maken en andere rotklusjes te doen.
Ja natuurlijk, ik vind het wel goed van die mensen dat ze hun dromen proberen/durven waar te maken en er gewoon voor gaan!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 06:12 schreef SeLang het volgende: Niet mijn idee van emigreren, maar evengoed wel respect voor het feit dat die mensen de stap durven zetten. Het is alleen niet altijd even doordacht.
Ik zou direct gaan, als tenminste de voorwaarden goed zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 08:27 schreef Liejannuh het volgende:
Zeg, zou Luxemburg leuk zijn om te wonen? Zou daar eventueel kunnen gaan werken voor een paar jaar.
quote:Op maandag 1 januari 2007 23:53 schreef Vampier het volgende:
[..]
[afbeelding]
hier avlast een burger en burgemeester.
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens. Je creëert op de eerste plaats je eigen geluk en pas als je gelukkig bent met jezelf zul je overal ter wereld gelukkig kunnen zijn. Heb je problemen, dan zullen die na verloop van tijd vanzelf wel weer boven komen drijven (everywhere you go, you always take the weather with you). Toch ben ik van mening dat als je deze mentale zaakjes wel voor elkaar hebt, NL toch echt niet het ideale land is qua weer en qua mensen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 04:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat geldt volgens mij voor de meesten hier op Fok die roepen dat NL kut is en dat ze willen emigreren.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zat, maar de velen hier op Fok zeggen te willen emigreren vanuit een negatieve drijfveer (Nederland is kut, etc) in plaats van een positieve drijfveer (horizon verbreden, interessante baan, taal willen leren, etc).
Als je drijfveer negatief is dan is de kans om elders succes te hebben niet zo groot want je gaat ongetwijfeld veel tegenslagen krijgen. Wat houdt je dan op de been? Bij een positieve drijfveer sla je je daar makkelijk doorheen want je weet waar je het voor doet en bent bereid tegenslagen te incasseren.
Nogmaals, ik weet niet wat jouw beweegredenen waren dus misschien heb je gewoon pech gehad. Het was in ieder geval een goede en leerzame ervaring, en je hebt het tenminste geprobeerd! (de meesten kunnen dat niet zeggen). Je weet nu hoe het is om te emigreren en volgende keer lukt het misschien wel. Of je bent inmiddels de goede kanten van NL beter gaan inzien en nu hoef je niet zonodig meer weg
Ik ervaar juist het tegenovergestelde als ik weer eens in Nederland ben. Elke keer weer.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:56 schreef Rumboon het volgende:
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j39/n01/21624
Ik begrijp persoonlijk heel goed wat die studenten bedoelen...en ik vind het een hele logische keuze om daarvan weg te lopen (lees: te emigreren).
Nederlanders zijn nogal lomp en niet diplomatiek in de omgang.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:56 schreef Rumboon het volgende:
Las vorige week nog een grappig/typisch stukje in de TU Delta ("schoolkrant" van de TU Delft), dat buitenlandse studenten Nederlanders vaak als onvriendelijk zien:
Nu zijn Engelsen ook niet de perfecte rolemodels denk ik...quote:Op zondag 21 januari 2007 15:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nederlanders zijn nogal lomp en niet diplomatiek in de omgang.
Ik hoor dat niet alleen van mensen buiten de EU maar ook van bijvoorbeeld Engelsen dat ze dat vinden.
Het valt mij zelf nu ook heel erg op als ik weer eens in NL ben.
Ben ik het helemaal mee eens. Ben het ook eens met selang dat veel Nederlanders als lomp en niet diplomatiek worden gezien door veel expats. Wij zien het meer of verdedigen het als direct en eerlijk en dat is best een grote cultuurshock voor velen. Aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet het iig wel proberen om een succesvolle expat te zijn. Als je dat niet goed genoeg lukt is het tijd om te vertrekken.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:46 schreef Bora-Bora het volgende:
Ik vraag me af of het niet eerder met een gebrek aan aanpassingsvermogen te maken heeft.
Ik heb zelf in verschillende landen gewoond en overal is de cultuur en de mentaliteit weer anders, maar als je je weet in te leven, zul je over het algemeen op een warme ontvangst kunnen rekenen en merken dat de mensen bijzonder openstaan voor anderen. Waar dan ook.
Als je echter met vooroordelen aankomt, of je te zeer aan je eigen cultuur vastklampt, dan zullen veel deuren (en harten) zich ook naar jou toe sluiten.
Kortom: het moeilijkste is om open te staan voor culturen en subtiele en minder subtiele zaken waarmee je van huis uit niet bekend bent.
Ja het is absoluut waar dat Nederlanders vaak vrij lomp overkomen; zelf vind ik dat ook,quote:Op zondag 21 januari 2007 15:23 schreef SeLang het volgende: Nederlanders zijn nogal lomp en niet diplomatiek in de omgang.
Ik hoor dat niet alleen van mensen buiten de EU maar ook van bijvoorbeeld Engelsen dat ze dat vinden.
Het valt mij zelf nu ook heel erg op als ik weer eens in NL ben.
Hé leuk, zo'n forum. Ik ga er ook eens wat rondkijken!quote:Op zondag 21 januari 2007 19:03 schreef Individual het volgende:
Op expatica's forum zijn er best veel expats die moeite hebben met het wonen in NL , maar als ik soms de dingen zie waar ze zich aan ergeren denk ik dat ze idd een heel zwak aanpassingsvermogen hebben. Door dat forum (onder andere) heb ik wel een ander 'geleerd' over NL.
ik heb dinsdag aan mn vriendin verteld dat ik deze zomer terug naar spanje wil verhuizenquote:Op donderdag 4 januari 2007 18:22 schreef Vida het volgende:
ik... terug naar spanje (ik ben er geboren, op mn 10e naar nederland verhuist)
ik was van plan om eerst mn opleiding af te maken (nu nog 3.5 jaar) maar ik denk er de laatste tijd vaak over en eigenlijk zou ik al veel eerder terug willen... over een half jaartje ongeveer
maar ja dat gaat allemaal niet zo makkelijk
ik vind het echt een heel erg mooi landquote:Op donderdag 25 januari 2007 07:35 schreef HumbertoT het volgende:
Als ik vragen mag, waarom Hongarije?
nou dat duurt wel even, eerste 2 jaar ga ik er vooral plezier maken, en mn huis verbouwen compleet hoe ik het wil.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:50 schreef HumbertoT het volgende:
Maar wat wil je er gaan doen als je je er gaat vestigen?
Bron: www.rd.nlquote:'Nederland op twee na leukste land'
WATERFORT - Nederland staat derde in een internationale lijst van landen waar het prettig toeven is.
Alleen Frankrijk en Australië komen beter uit de leefkwaliteit-ranglijst. De lijst is gepubliceerd in het internettijdschrift International Living, dat zich richt op mensen die in het buitenland werken.
Het tijdschrift vergelijkt de kosten van levensonderhoud, het belastingniveau, het klimaat en de kansen in groeiende markten van 193 landen in de wereld. Ook de veiligheid, infrastructuur en het milieu worden meegewogen.
Nederland scoort hoog in alle categorieën waarin het tijdschrift meet, behalve als het gaat om de kosten van het levensonderhoud en het klimaat. De kwaliteit van de gezondheidszorg, de infrastructuur, het gebrek aan armoede, de sterke economie en de persoonlijk vrijheid verklaren de hoge notering, aldus International Living.
De top vijf wordt aangevuld met Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Helemaal onderaan de ranglijst prijkt Irak, waarvan de hoofdstad Bagdad telt als gevaarlijkste stad ter wereld.
Het tijdschrift gebruikt voor de vergelijking gegevens van overheden, de Wereldgezondheidsorganisatie en het gerenomeerde tijdschrift The Economist.
quote:The European countries always get top scores (with the Netherlands, Switzerland, Denmark, and Luxembourg making it into our top 10 this year), as do the antipodean nations of Australia (second place) and New Zealand (fourth). Argentina, for the first time, makes it into our top 10 (in 10th position).
Misschien wordt het klimaat wat beter als je dan ook daadwerkelijk naar Scandinavie verhuist.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:43 schreef PeuRac het volgende:
Dat Scandinavische klimaat kan ik me voorstellen, ik ben hier (=Helsinki) nu bijna een week en kan er nog steeds niet echt aan wennen
Ik zag het in het K&W topic... maar zo dicht bij de grens als jij gaat wonen zou je het bijna geen emigreren meer kunnen noemen.quote:Op zondag 4 februari 2007 12:30 schreef Rewimo het volgende:
Wij gaan dit jaar naar DuitslandNiet zo ver, wel mooi
mwha, de komende 12 maanden die ik hier minimaal woon zouden voldoende moeten zijn lijkt mequote:Op zondag 4 februari 2007 12:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
Misschien wordt het klimaat wat beter als je dan ook daadwerkelijk naar Scandinavie verhuist.![]()
Al woon je er 100 jaar, in Finland zal je hooguit aan een klimaat kunnen wennen wat op het Scandinavische lijkt (maar als je het Finse aankan, zal het Noorse, Deense of Zweedse klimaat niet zo erg zijn... afhankelijk van waar je bent in Finland of een van de andere 3 landen). Finland is geen deel van Scandinavie.quote:Op zondag 4 februari 2007 13:55 schreef PeuRac het volgende:
[..]
mwha, de komende 12 maanden die ik hier minimaal woon zouden voldoende moeten zijn lijkt me
Dat is maar net hoe je het bekijkt denk ik zo:quote:Op zondag 4 februari 2007 14:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Finland is geen deel van Scandinavie.
quote:Op zondag 4 februari 2007 14:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Al woon je er 100 jaar, in Finland zal je hooguit aan een klimaat kunnen wennen wat op het Scandinavische lijkt (maar als je het Finse aankan, zal het Noorse, Deense of Zweedse klimaat niet zo erg zijn... afhankelijk van waar je bent in Finland of een van de andere 3 landen). Finland is geen deel van Scandinavie.
Ik gebruik zelf ook niks anders als de 3e defenitie, de landen zijn toch op hetzelfde op veel vlakenquote:Op zondag 4 februari 2007 14:40 schreef pietjekanarie het volgende:
[..]
Dat is maar net hoe je het bekijkt denk ik zo:
De term Scandinavië wordt op drie verschillende manier gedefinieerd:
1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied wat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden, en het uiterste noordwesten van Finland.
2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).
3. Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".
Meestal wordt de tweede of de derde definitie gebruikt. In het Nederlands taalgebied bestaat er echter een voorkeur voor de derde definitie.
Ik heb ook wel een voorkeur voor de derde definitie. Allemaal 1 pot nat daarbovenAl vind ik Finland wel de coolste vanwege hun zeer gave taal! Als je dat toch kan leren. Ik waag me er maar niet aan!
Dat doet de gemiddelde Fin niet in mijn ervaring. "Nordic countries" (Scan + Fin + Ijsland + Farroer), ja. Maar niet Scandinavië, wat toch echt Den/Swe/Nor is. Finland heeft qua taal en geschiedenis veel meer met Rusland te maken.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:46 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De Finnen beschouwen zichzelf toch wel degelijk Scandinavisch, dus wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
Hm... dan moeten we het hek maar wat hoger makenquote:Op zondag 4 februari 2007 13:33 schreef Fogel het volgende:
Ik zag het in het K&W topic... maar zo dicht bij de grens als jij gaat wonen zou je het bijna geen emigreren meer kunnen noemen.
De appels uit je appelboom (/-bomen) zouden zomaar in Nederland terecht kunnen komen als de windkracht meer dan 4 is en in de goede richting staat
Ik kom zelf uit dat gebied, maar dan net aan de Nederlandse kant van de grens
Je woont er al een hele week... met hoeveel Finnen heb je inmiddels gesproken over hoe Scandinavisch ze zich voelen?quote:Op zondag 4 februari 2007 15:46 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De Finnen beschouwen zichzelf toch wel degelijk Scandinavisch, dus wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
[..]
Ik gebruik zelf ook niks anders als de 3e defenitie, de landen zijn toch op hetzelfde op veel vlaken![]()
En ik ga Fins leren, we konden extra taallessen fins en finse cultuur en histocrica lessen kiezen, ik heb alleen voor de taallessen gekozen.
Ik blijf van je appels af, woon inmiddels zo'n 1300-1400km verderop, hemelsbreed gezien.quote:Op zondag 4 februari 2007 17:01 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hm... dan moeten we het hek maar wat hoger maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |