abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 maart 2007 @ 19:13:03 #251
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_47164091
Ja, maar ik heb geen zin om bij elke tab eerst de goede cd te gaan zoeken om te luisteren of het te moeilijk is vandaar dat ik vraag of er misschien liedjes van AedM zijn die als beginner goed te doen zijn
pi_47164597
Ja, maar dat kan je toch gewoon zien als je het akkoordschema ziet?

Ik vond bijna alles eigenlijk wel makkelijk te spelen...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 11 maart 2007 @ 20:08:15 #253
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_47166103
ik heb veel akkoorden eigenlijk stiekem nog niet onder de knie maar ik ben dan weer zo blond dat ik niet precies weet welke ik wel kan en welke niet

anyway, toch maar weer verder Oud Verdriet oefenen. Snow Patrol is trouwens ook goed te doen
  zondag 11 maart 2007 @ 22:14:52 #254
57892 savale
lalalalaaa
pi_47171752
Jaja ik speel ook hoofdzakelijk akoustisch. Ik heb nu een budget akoustische en n budget elektrische, maar ik geniet t meest van akoustisch, dus daar gaat binnenkort n mooie vervanger voor komen.
Een leuk nummer om te spelen: RHCP - Desecration Smile. Op zich niet al te lastig als je al n btje barré kan spelen. Ik heb zelf nog wat moeite met timing en tellen. Zeker als ik r bij probeer te zingen. Weet iemand daar n goede oefening voor?
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
pi_47183513
onmogelijk
Ik kan een makkelijke versie van Classical Gas spelen (van Mason WIlliams)
maar nu probeer ik de moeilijke....
maar dat is echt klote want je zit al met een bepaalde manier in je hoofd...om daarvan af te stappen is eeecht lastig!
Ik doe niet meer aan een signature
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:00:43 #256
57892 savale
lalalalaaa
pi_47278557
poeh dat is echt niet makkelijk wat je wilt leren...
http://youtube.com/watch?v=evsW3WKzflY

Hoe lang speel je al?
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
pi_47280198
Ik probeer nou de solo van My Sharona van The Knack. Groten deels lukt hij mij, nog een paar schoonheid foutjes verbeteren

The Knack: My Sharona
pi_47282316
even een vraag

als je bijvoorbeeld

5-5-3 met drie vingers dus op vanaf bijvoorbeeld de E snaar aan slaat, klinkt het meteen, en als je het op een willekeurige plek op de gitaarhals zet, klinkt het altijd, hoe kan dat dan? wat voor accoord is dat die greep
Feyenoord Rotterdam
Wij waren de gekste-Wij zijn de gekste-En we zullen altijd de gekste blijven
/m We shall not be moved!! /m
pi_47282475
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:42 schreef DuranK het volgende:
Ik probeer nou de solo van My Sharona van The Knack. Groten deels lukt hij mij, nog een paar schoonheid foutjes verbeteren

The Knack: My Sharona
R.E.S.T.E.C.P.
  woensdag 14 maart 2007 @ 22:44:35 #260
93522 Blivox
Run along
pi_47283188
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:26 schreef soco_cola het volgende:
even een vraag

als je bijvoorbeeld

5-5-3 met drie vingers dus op vanaf bijvoorbeeld de E snaar aan slaat, klinkt het meteen, en als je het op een willekeurige plek op de gitaarhals zet, klinkt het altijd, hoe kan dat dan? wat voor accoord is dat die greep
Euh, en nu in het nederlands?
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
pi_47286613
Ik denk dat 'ie zich afvraagt waarom het altijd goed klinkt, zonder dat het uitmaakt waar je die vingers neerzet op de breedte van de nek (niet zozeer de lengte).

Ik denk dat 'ie dit bedoelt:

1
2
3
4
5
6
7
   (1) (2) (3) (4)
e---3---x---x---x---
B---5---3---x---x---
G---5---5---3---x---
D---x---5---5---3---
A---x---x---5---5---
E---x---x---x---5---

Nou, welke akkoorden zijn dit?
Als je een akkoord gaat opbouwen, gebruik je de noten in de toonladder. Do re mi, dat idee. Met de basis van het akkoord (A, of C, of wat dan ook) als Do. Als je zo je toonladder speelt, ga je gewoon de noten nummeren... Do wordt 1, Re wordt 2, Mi wordt 3, etc.

Stel dat je een A-akkoord wil maken, dan begin je met de toonladder van A en die speel je bijvoorbeeld op deze manier:
1
2
3
4
5
6
e------------------------------------
B------------------------------------
G------------------------------------
D-----------------------4---6---7----
A-----------4---5---7----------------
E---5---7----------------------------

Je speelt deze noten in deze volgorde:
A, B, C#, D, E, F#, G# A

Om een gewoon majeur akkoord te maken, gebruik je met nummers 1, 3 en 5 van de toonladder. Een mineur-akkoord maak je met 1, b3 en 5. Een majeur7-akkoord maak je met 1, 3, (5), 7... Op die manier kan je dus alle akkoorden maken met je toonladdertje, mits je maar weet hoe die akkoorden worden opgebouwd, en waar de noten zich bevinden op het fretboard.

Een A-akkoord maak je dus met de nummers 1, 3 en 5 van de toonladder van A... Dit zijn A, C# en E. Als je gaat kijken welke noten er in een open-A akkoord (x02220) zitten, zie je dat die inderdaad de noten A, C# en E bevat.

okee... de noten die je krijgt met die 553- vorm:
(1)
C, E, G.
Dit is gewoon een majeur C-akkoord: de 1, 3, 5 van de C-toonladder
(de toonladder van C gaat zo: C, D, E, F, G, A, B, C)

(2)
G, C, D.
Dit is een G-sus4 akkoord, maar ook een C-sus2 akkoord. Sus2-akkoorden maak je met 1,2, 5. Sus4-akkoorden maak je met 1, 4, 5.
(De toonladder van G is: G, A, B, C, D, E, F#, G)

(3)
D, G, A#.
Dit is een G-mineur. Mineur-akkoorden maak je met 1, b3, 5
De derde noot uit de toonladder moet je dus een halve stap (één fret) lager nemen. Da's dus A#.

(4)
A, D, F
Lijkt me een D-mineur, al is 't een vreemde: 1, b3, 5
de toonladder van D is: D, E, F#, G, A, B, C#, D.

Nou is dit niet helemaal correct, omdat akkoorden doorgaans beginnen met de grondtoon (de toon waarin de toonladder gezet is), en dit nu niet het geval is... maar het verklaart wèl waarom het steeds goed klinkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 15-03-2007 00:02:17 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_47287935
bedoelt ie niet gewoon power-chords die je op de bovenste 4 snaren kan loslaten en nirvana-zooi kan spelen? ( en veel meer cheap rock)
pi_47287992
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:00 schreef savale het volgende:
poeh dat is echt niet makkelijk wat je wilt leren...
http://youtube.com/watch?v=evsW3WKzflY

Hoe lang speel je al?
ik denk in totaal 2 jaar...
maar de versie die ik nu kan is dus veel makkelijker
maar ik ben al een eindje met die nieuwe moeilijkere!!
pi_47288624
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 00:43 schreef Lakai het volgende:
bedoelt ie niet gewoon power-chords die je op de bovenste 4 snaren kan loslaten en nirvana-zooi kan spelen? ( en veel meer cheap rock)
Waarom zou 'ie dan juist 3-5-5 zeggen, ipv te zeggen dat 'ie gewoon de open-E-vorm gebruikt en die over de nek verschuift?

En ik neem aan dat Nirvana en andere cheap rockers nog net weten dat het nog véél makkelijker wordt als je de gitaar in drop-D stemt en dan de drie bassnaren op dezelfde plek fret om een akkoord te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 15-03-2007 01:25:47 ]
pi_47985972
Hoihoi

Ik ben dus van plan om binnekort te beginnen met gitaar spelen, alleen nu zit ik al het met eerste probleem, welk soort gitaar moet ik kopen? Ik heb gelezen dat er spaanse en western gitaren zijn met verschillende soorten 'draden' (ik weet het woord zo ff niet) de western hadden als het goed is ijzerdraad (oid) en de spaanse hadden nylon? Ik heb ook ergens gelezen dat het beter is dat de hals massief is, niet aan elkaar gelijmd oid, maar ook dat het fijner is voor beginners als de hals recht is.

Zijn er zo toevallig nog meer dingen waar ik op moet letten?

Ik wil trouwens eerst gewoon een tweede handse kopen voor niet al te veel geld, omdat ik het dan zonde van het geld zou vinden als ik het na een paar maanden toch al op zou geven.

Zou het ook mogelijk zijn om een aantal goede/goedkope merken te noemen? Ik heb al een boel gitaartopics hier op fok doorgelezen maar er worden toch echt een boel merken genoemd zeg.

Bij voorbaat dank

Haast vergeten te zeggen, ik ben eigenlijk op zoek naar een akoestische gitaar. Hoewel ik ook heb gehoord dat er een soort mix tussen akoustisch en elektrisch is, zijn deze fijn?
pi_47988756
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 23:06 schreef Xylon het volgende:

Haast vergeten te zeggen, ik ben eigenlijk op zoek naar een akoestische gitaar. Hoewel ik ook heb gehoord dat er een soort mix tussen akoustisch en elektrisch is, zijn deze fijn?
Je hebt semi-akoestische gitaren, dat zijn akoestische gitaren met een element erin om het geluid te versterken. Sommige semi-akoestische gitaren klinken onversterkt erg goed, anderen minder goed. Dat moet je gewoon uitproberen.

Of je beter een 'klassieke' nylonsnarige gitaar of een staalsnarige westerngitaar kunt kopen, ligt aan je muziekvoorkeur. Als je gewoon popliedjes wil spelen, is een western in het algemeen de beste keus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2007 00:00:45 ]
  woensdag 4 april 2007 @ 00:03:08 #267
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_47988911
Hehe, snaren is trouwens het woord wat je zocht. Succes ermee. Ik zou voor een stalensnaar gaan. Tenzij je toch wat meer de klassieke kant op wilt.
Zyggie.
  woensdag 4 april 2007 @ 01:55:09 #268
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_47991706
http://www.youtube.com/watch?v=cOXzs8cPhH0
Ik probeer nu dit liedje te leren. Ik heb alleen problemen om het B-akkord te spelen. Hij pakt het B-akkoord met zijn ringvinger. Hoe krijg ik dat het beste voor elkaar zonder de onderste snaar te dempen. Ik kan het B-akkoord natuurlijk ook op een andere manier pakken, maar dat is lastiger met overpakken naar F#.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
  woensdag 4 april 2007 @ 02:54:59 #269
93522 Blivox
Run along
pi_47992246
quote:
Op woensdag 4 april 2007 01:55 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Ik probeer nu dit liedje te leren. Ik heb alleen problemen om het B-akkord te spelen. Hij pakt het B-akkoord met zijn ringvinger. Hoe krijg ik dat het beste voor elkaar zonder de onderste snaar te dempen. Ik kan het B-akkoord natuurlijk ook op een andere manier pakken, maar dat is lastiger met overpakken naar F#.
Oefenen, onnatuurlijke bochten maken met je vingers kost training.
pi_47995839
je moet het wel zo dan dat het geen onnatuurlijke bocht wordt, anders forceer je je. En dat is niet goed op de lange duur. Probeer een akkoord zo te pakken dat het natuurlijk aanvoelt.
Ik kan het filmpje niet bekijken, maar ik denk dat het de barre B is op de 2e fret? Dan leg je je wijsvinger neer als barre en de ringvinger voor de b, g en d snaar. Duim recht achter de hals en gaan!
ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
  woensdag 4 april 2007 @ 10:46:09 #271
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_47996625
quote:
Op woensdag 4 april 2007 01:55 schreef wimpie-bosboom het volgende:
Coooll ik heb al een paar nummers van David Taub geleerd dus is een redelijke lesmethode als je snel nummers wilt leren als beginner
Ook Neil Young : Heart of Gold heb ik van hem geleerd
Shuffle up and deal!!!
  woensdag 4 april 2007 @ 11:39:36 #272
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_47998346
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:46 schreef mirelia het volgende:

[..]

Coooll ik heb al een paar nummers van David Taub geleerd dus is een redelijke lesmethode als je snel nummers wilt leren als beginner
Ook Neil Young : Heart of Gold heb ik van hem geleerd
Ja, hij is echt een toffe peer. What's up people!!
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
pi_48024951
@Sloggi: Bedankt, dat was het Maar wat is eigenlijk het grote verschil tussen semi-akoustiche en akoustische gitaren, alleen dat je op semi-akoustische gitaar een versterker kunt aansluiten? Voor de rest klinken ze dus precies hetzelfde? Welke zou je trouvens voor een beginner aanraden, of maakt het niets uit omdat er toch geen erg groot verschil tussen zit?
Ik ben inderdaad (op dit moment) niet van plan om klassiek te spelen, maar meer pop zoals je zelf al zei, dus richting Dashboard Confessional, Secondhand Serenade, For This Moment, Five Times August en dergelijke

@Zyggie: Bedankt, dat was het woord dat ik zocht Ik was echt doodmoe en ik was al een lange tijd bezig met informatie opzoeken op het internet, dan vergeet ik de kleine dingetjes vaak nogal snel

Zo te lezen zal het dus toch een western gitaar worden met staalsnaren

Maar anyway, wat zijn een beetje degelijke (low budget) (semi-)akoustische gitaarmerken? Ik wil er het liefst ergens tweedehands eentje voor minder dan ¤100,- op de kop tikken, of als ik ergens een nieuwe kan vinden voor dat geld...

Weten jullie toevallig nog goede instrumentenwinkels (klopt deze benaming?) waar ze ook tweede hands verkopen in de omgeving van Venlo, Venray en eventueel Eindhoven (Eindhoven eigenlijk alleen als ik niets in Venlo / Venray kan vinden)

Alvast bedankt
pi_48026773
Je hebt de normale elektrische gitaren, dit zijn 'solid body' elektrische gitaren. Hierbij is de body van een massief stuk gemaakt (kan hout zijn, maar ook metaal of plastic). Er is dus geen klankkast.

Een semi-akoestische gitaar is een soort elektrische gitaar. Een minder verwarrende naam voor semi-akoestisch is 'hollow-body elektrische gitaar'. Het is dus een elektrische gitaar met een klankkast.
Semi-akoestische gitaren zijn gitaren als de gibson/epiphone dot.

Een akoestische gitaar is een gitaar zoals de western en klassieke (Spaanse) gitaren.

Dan heb je nog akoestische gitaren met een element... Deze gitaren heten 'electro-acoustic'. Elektro-akoestische gitaren zien er doorgaans net zo uit als akoestische gitaren, maar hebben een pickup-element.
Zo'n pickup zit over het klankgat, verwerkt in de klankkast, maar het wordt ook wel in de brug verwerkt (piëzo-pickup). Om het volume en de klank van de pickup te regelen, zit er een controlepaneel in de zijkant van de klankkast verwerkt. (bij rechtshandige gitaren vind je het paneel aan de linkerkant van de gitaar... dus de kant die boven zit als je de gitaar vast houdt)

Sloggi heeft volgens mij dus de termen 'semi-akoestisch' en 'elektro-akoestisch' door elkaar gehaald.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 04-04-2007 23:52:34 ]
pi_48027260
Om daadwerkelijk een gitaar te vinden, zou ik gewoon opzoeken wat de muziekwinkels bij jou in de buurt zijn en vervolgens overal langs gaan om te kijken en te spelen. Stel voor jezelf een budget vast en hou er rekening mee dat het bij een elektro-akoestische gitaar misschien wel geinig is als je er ook een versterker bij koopt en dat je in dat geval wel wat meer kwijt bent (denk rustig aan het dubbele). Komt bij dat elektro-akoestische gitaren sowieso duurder zijn dan vergelijkbare akoestische gitaren.

Ga vervolgens alle winkels langs en vraag aan de verkoper welke gitaren er binnen jouw budget vallen. Ga ze vervolgens allemaal proberen. Kijk of je de klank goed vind, of 'ie lekker in je hand ligt.
Herhaal dit in alle winkels en kies vervolgens de gitaar die voor jou voldoet. Persoonlijk zou ik daarbij de nadruk leggen op de speelbaarheid van de nek. Een nieuw setje snaren maakt voor de klank namelijk een wereld van verschil (voor de speelbaarheid ook wel een beetje, trouwens).

Neem eventueel een vriend mee die al wat bekender is met de gitaar. Hij/zij kan beter beoordelen of een gitaar lekker klinkt, lekker speelt, etc... En diegene is onmisbaar als je nog niet zo goed kan stemmen, want gitaren hangen lang niet altijd gestemd aan de muur.
pi_48031433
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:39 schreef wimpie-bosboom het volgende:

[..]

ik heb bad moon rising en tangled up in blue van hem vooral die eerste is makkelijk
pi_48032690
Check bij het kopen van een western ook even of alle frets goed te bespelen zijn en dat ze niet "aanlopen". Sommige budget gitaren willen nog wel een een hals hebben met deze vormfout
  donderdag 5 april 2007 @ 10:16:31 #278
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_48033804
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:39 schreef wimpie-bosboom het volgende:

[..]

Eigenlijk is het Whats up good people!
Maar ik ben een mierenneuker.........oeps sex met dieren mag niet meer dalijk pffff
Shuffle up and deal!!!
pi_48130175
@Jordy-B: Heel erg bedankt voor die degelijke uitleg Dat maakt het echt meteen een stuk duidelijker. Zo te lezen wordt het dus toch iemand vinden die mee wil gaan om te kijken of de gitaren een beetje fijn zijn, want of een gitaar lekker speelt kan ik op dit moment nog niet echt beoordelen gok ik, omdat ik er eigenlijk nog nooit eentje in m'n handen heb gehad.
En die versterker komt dan later gok ik, eerst gewoon op een elektro-akoustische spelen en dan na een tijd een versterker er aan hange als ik het nog steeds leuk vind, want anders kan ik tegen die tijd weer een nieuwe gitaar kopen en daar heb ik dan eigenlijk ook niet echt zin in

@ikheetmartijn: euh... Sorry, maar dat begrijp ik nog niet echt helemaal Een fret is toch zo'n ijzeren stukje op de hals? En wat houdt dat aanlopen dan in, dat de hals scheef staat oid?

Maar zijn er nog bepaalde merken die ook niet al te duur zijn? Ik zie op Feedback bijvoorbeeld de merken Fender, Ibanez, Ovation, Taylor enzovoort voorbij komen, zijn deze redelijk goed?

In ieder geval nog bedankt En sorry voor de late reactie trouwens.
pi_48131707
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:38 schreef Jordy-B het volgende:
Sloggi heeft volgens mij dus de termen 'semi-akoestisch' en 'elektro-akoestisch' door elkaar gehaald.
Inderdaad .

Xylon: In Venray heb ik goede ervaringen met Muziekcentrum Venray - Best (tegenover de bieb). Afgelopen vrijdag een western (een Cort E70e, elektro-akoestisch ¤180, gekocht, ik ben erg goed geholpen. Bovendien was de prijs helemaal niet verkeerd (te vergelijken met Feedback, omdat ze groot inkopen).

Met Hans van Bree (bij het postkantoor) heb ik persoonlijk geen negatieve ervaringen, maar hij heeft wel de naam nogal duur te zijn, en meer aan zijn omzet te denken dan aan de belangen van de klant.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2007 23:41:31 ]
pi_48132388
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:08 schreef Xylon het volgende:
@ikheetmartijn: euh... Sorry, maar dat begrijp ik nog niet echt helemaal Een fret is toch zo'n ijzeren stukje op de hals? En wat houdt dat aanlopen dan in, dat de hals scheef staat oid?

Maar zijn er nog bepaalde merken die ook niet al te duur zijn? Ik zie op Feedback bijvoorbeeld de merken Fender, Ibanez, Ovation, Taylor enzovoort voorbij komen, zijn deze redelijk goed?
Een fret is inderdaad zo'n stalen reepje over de breedte van de hals... Een akoestische gitaar heeft er zo'n 20 van.

Als de nek van de gitaar té krom is, wordt het erg zwaar om een snaar goed te fretten (bij 'fretten' druk je de snaar tegen de gewenste fret). Als een nek juist té recht is, kan het gebeuren dat de snaren gaan aanlopen. Een gitaarnek moet een lichte kromming hebben. Als je een snaar fret, is het niet de bedoeling dat de snaar tegen de hogere fretten (qua toon) aan rammelt. Dit geeft een lelijk bzzzzz-achtig geluid (fretbuzz). Daar is die kromming voor nodig.
Je wil echter wel dat de nek redelijk recht is, omdat je dan een lage actie kan krijgen (actie = de hoogte van de snaren ten opzichte van het fretboard). En een lage actie speelt makkelijker. Dus je hebt een kromme nek nodig, maar dit hoeft slechts een lichte kromming te zijn.
Als ik bij mijn akoestische gitaar de snaar op de 1e en de 20e fret druk, zie je in het midden van het fretboard (ongeveer tussen de 7e en 8e fret) een ruimte van iets meer dan 1 mm tussen de snaar en de fret. De snaar is recht, dus de nek heeft een lichte kromming.

Bij een elektrische gitaar mag die kromming iets kleiner zijn, omdat die fretbuzz bij een elektrische gitaar niet altijd te horen is over de versterker. Dus een klein beetje buzz is toegestaan. Je kan dan de actie laag zetten en dat maakt de gitaar makkelijker bespeelbaar. Bij zo'n lage actie lever je wel wat sustain in (sustain is de tijd dat een gitaar de aangeslagen toon kan laten klinken...)

Een kromme nek kan je wel laten verstellen... Het is daarbij volgens mij beter als de nek te krom is dan te recht, maar over het algemeen zal je daar niet al teveel problemen mee krijgen. Gewoon de gitaren bespelen, dan kom je er snel genoeg achter of er iets mis is met de afstelling (want die gitaren spelen en/of klinken niet zo lekker als een goed afgestelde gitaar). En eventueel kan je dan gewoon even naar een van de medewerkers stappen om de gitaar -setup te bekijken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jordy-B op 09-04-2007 00:07:23 ]
pi_48133416
Ik zou me niet al teveel richten op de merken... Zelf hou ik er geen rekening mee. Ik heb een Les Paul kopie van Samick , een Ernie Ball Music Man kopie van Vintage en een akoestische gitaar van Alvarez...

Toen ik ze kocht had ik nog nooit van het merk gehoord. Bij die Samick heeft het zelfs een halfjaar geduurd voordat ik eindelijk achterhaald was dat het een Samick was...

Ik zou me alleen richten op de speelbaarheid en het geluid. Het merk boeit niet. De budgetmerken van tegenwoordig doen niet meer onder voor de duurdere merken in dezelfde prijsklasse.
pi_48207821
quote:
Ik zou me alleen richten op de speelbaarheid en het geluid. Het merk boeit niet.
op zich waar, maar ik heb nog geen bepaalde voorkeur.
(behalve dat dreadnoughts te groot zijn)...maar voor de rest de bespeelbaarheid....ja, daar kan ik nu nog weinig over zeggen hoe ik het het liefst heb.
zelfde geldt voor snaren
  woensdag 11 april 2007 @ 11:19:39 #284
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_48209047
quote:
Op maandag 9 april 2007 00:25 schreef Jordy-B het volgende:
Ik zou me niet al teveel richten op de merken... Zelf hou ik er geen rekening mee. Ik heb een Les Paul kopie van Samick , een Ernie Ball Music Man kopie van Vintage en een akoestische gitaar van Alvarez...

Toen ik ze kocht had ik nog nooit van het merk gehoord. Bij die Samick heeft het zelfs een halfjaar geduurd voordat ik eindelijk achterhaald was dat het een Samick was...

Ik zou me alleen richten op de speelbaarheid en het geluid. Het merk boeit niet. De budgetmerken van tegenwoordig doen niet meer onder voor de duurdere merken in dezelfde prijsklasse.
Dean heeft hele goede acoustische gitaren, maar die zijn alleen bij Feedback te krijgen.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_48213640
ja, boeiend... Er zijn wel meer merken die goede akoestische gitaren maken met een hoge prijs/kwaliteitsverhouding, maar die kom je vanzelf tegen als je het aanbod van de plaatselijke muziekwinkel bekijkt.

Hoe kan je nou met een merk aan komen zetten als reactie op een post waarvan de hele insteek is dat merken niet boeien?
pi_48215973
is het mogelijk de nylon snaren van mijn spaanse gitaar te vervangen door stalen snaren? en is het slim om zo een wat mooier geluid proberen te krijgen?
pi_48216061
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:30 schreef Dylanesque het volgende:
is het mogelijk de nylon snaren van mijn spaanse gitaar te vervangen door stalen snaren? en is het slim om zo een wat mooier geluid proberen te krijgen?
Ik zou het niet proberen, je spaanse gitaar is d´r niet op gebouwd
pi_48216235
Nee, dat kan niet. De nek en de stemmechanieken zijn niet sterk genoeg voor stalen snaren.
Je vernielt je dus je gitaar als je er stalen snaren op zet.

Je zal een andere gitaar moeten aanschaffen als je met stalen snaren aan de slag wil.
pi_48217125
quote:
Op maandag 12 maart 2007 11:18 schreef Lakai het volgende:
onmogelijk
Ik kan een makkelijke versie van Classical Gas spelen (van Mason WIlliams)
maar nu probeer ik de moeilijke....
maar dat is echt klote want je zit al met een bepaalde manier in je hoofd...om daarvan af te stappen is eeecht lastig!
ook fijn: http://www.youtube.com/watch?v=TX0eTp7SoNU

Volgende week weer op Acoustric Strings.
pi_48220935
hoe maak jullie je gitaarhals schoon?( als je dit al doet)
ik weet ook helemaal niet of dat moet, maar ikvroeg het me af
pi_48221065
de achterkant of het fretboard?

De achterkant veeg ik regelmatig schoon met een vochtige doek. Het fretboard neem ik onder handen als ik de snaren vervang. (ik vervang liever alle snaren tegelijk dan snaar voor snaar). Laatste keer heb ik een beetje teak-olie gebruikt (voor hardhouten vloeren en meubilair)... Dat beviel me eigenlijk prima...

De fretboards van m'n gitaren zijn allemaal ongelakt.
pi_48236272
.

Ook druk bezig om gitaar te leren spelen,en nu heb ik met akkoorden totaal geen moeite,alleen heb ik niet echt een goede slag.

Ik kan wel een slag met terugslag maken enzo,ik krijg alleen niet echt een tof ritme in.
Zingen en spelen tegelijk gaat ook voor geen meter.

Iemand tips?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_48236939
eerst zingen en spelen met melodieen die hetzelfde zijn....dat is makkelijker....

kent iemand classical gas? van mason williams
dat lied is zo moeilijk!
zitten barrés in die echt ongelofelijk zijn!
  woensdag 11 april 2007 @ 22:50:56 #294
93522 Blivox
Run along
pi_48237097
quote:
Op woensdag 11 april 2007 22:47 schreef Lakai het volgende:
zitten barrés in die echt ongelofelijk zijn!
Welke dan precies?
pi_48237957
quote:
Op woensdag 11 april 2007 22:34 schreef junkiexp het volgende:
.

Ook druk bezig om gitaar te leren spelen,en nu heb ik met akkoorden totaal geen moeite,alleen heb ik niet echt een goede slag.

Ik kan wel een slag met terugslag maken enzo,ik krijg alleen niet echt een tof ritme in.
Zingen en spelen tegelijk gaat ook voor geen meter.

Iemand tips?
Belangrijk dat je altijd mee tikt met een nummer. Ik heb geleerd dat het slagritme is gebaseerd op de 8e tel. Dus 8 keer per maat. up down up down up down up down. En om een leuk ritme te krijgen, sla je gewoon een paar slagen over. Klinkt makkelijker dan het is. Ik heb er ook nog steeds af en toe moeite mee. Leer nummers zijn bijvoorbeeld: Acda en de Munnik - het regent zonnestralen en Ren Lenny Ren
pi_48237985
pi_48238015
altijd zit er wel een snaar te vervelen bij mij die ik dan niet goed aanhoud...
pi_48238081
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:10 schreef Lakai het volgende:
[afbeelding]
Wat is er moeilijk aan die barré's als ik vragen mag?
pi_48238161
ja, ik ben geen kei in barrés, maar deze lukken me nooit helemaal....
snaar G en B zitten altijd te kloten, en dan moet je nog genoeg varieren met de andere vingers...waarbij die barré minder goed zit.
  woensdag 11 april 2007 @ 23:46:34 #300
93522 Blivox
Run along
pi_48239435
Gewoon de barr fixen waar je twee vingers gebruikt en met je ringvinger een A vorm maakt, en met je pinkje kan je variëren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')