Waarom gaan mensen er toch altijd van uit dat politici slim zijn? Deze zijn niet echt niet slimmer dan pakweg de standaard student.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Solomon het volgende:
Nee, mensen zijn te dom. Het is juist goed om politici te laten regeren die net iets langer nadenken over sommige zaken.
Nee dat studeer ik niet, maar dat boek heb ik wel gelezen! Erg goed. Inderdaad sluit het goed aan bij dit verhaal. Ik weet dat het boek ook op de afdeling Politicologie bij de UvA en Leiden veel wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef captain.lefteye het volgende:
Hé Genverbrander, studeer jij misschien geschiedenis aan de RuG? Wat jij vertelt lijkt namelijk heel erg op iets wat een docent politieke cultuur vertelde aan de hand van het boek The principles of representative government van Bernard Manin...
Vriendjespolitiek wel dan?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:39 schreef Argento het volgende:
Bovendien is een loterij naar haar aard een kansspel en het lijkt me moeilijk verdedigbaar dat we de kans maatgevend moeten laten zijn in het verdelen en toebedelen van overheidsmacht. Dat kan ook onmogelijk als onderdeel van democratie beschouwd worden.
Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:49 schreef Genverbrander het volgende:
Om te voorkomen dat de grootste mongolen aan de macht komen kunnen de volgende maatregelen worden ingevoerd:
- De kandidaten stellen zich vrijwillig beschikbaar.
- De kandidaten mogen geen strafblad hebben.
- De uitgelote personen worden voor 4 jaar aangesteld.
- De uitgelote personen staan onder controle van de rechtbank; iedereen mag een uitgelotene aanklagen en zijn ontslag eisen.
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.
1 ok
2 ok
3 ok
4 ok
Afdoende?
Ik heb geen moeite met vriendjespolitiek. Ook niet met achterkamertjespolitiek. In dat laatste geval worden de dingen tenminste nog geregeld.quote:
Plato vond het maar niks.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed.
Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf, en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.
Wat de 4 maatregelen uitlokken is een soort zelfselectie. Als de maatregelen algemeen bekend zijn zal niet zomaar iedereen zich meer kandidaat stellen voor de loting.
?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf
Nee hoor.quote:en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.
Lul.quote:
Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.quote:[..]
Nee hoor.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Lul.
[..]
Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.
Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?![]()
Dit is simpelweg niet waar. Er waren niet "stukken meer beperkingen" dan deze 4. Zie het boek van Manin. Dat je een man moest zijn en inwoner van Athene was ik inderdaad vergeten te vermelden, ook omdat ik denk dat dit verder geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van het systeem.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.
Want?quote:Gemiddelde mensen nemen als groep om uit te loten gaat geen goed resultaat leveren in onze maatschappij, waar de kans groot is dat de zelfselectie van de groep op z'n zacht gezegd naar verwachting geen verhogend effect op de kwaliteit zal hebben.
Niets meer, maar ooit wel dan? Ik durf wel te stellen dat onze democratie nooit iets te maken heeft gehad met de aristocratische quasi-democratie van een aantal Griekse stadstaten.quote:Wij vinden dat we nu in een democratie leven, maar in feite heeft het Nederlandse 1848-gedrocht niets meer met het Griekse democratieideaal te maken.
Verklaar 'aristocratisch'?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niets meer, maar ooit wel dan? Ik durf wel te stellen dat onze democratie nooit iets te maken heeft gehad met de aristocratische quasi-democratie van een aantal Griekse stadstaten.
Hoe meet jij de kwaliteit van een staatsvorm?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:19 schreef Genverbrander het volgende:
Ik vind je post wel een beetje gek. Ik zeg dat het in Athene goed werkte,
De boel wordt bepaald door de groep waaruit je loot. In Athene waaraan daaraan méér beperkingen dan de vier die jij noemt. Niet alleen vrouwen en slaven (en armen en vreemdelingen) waren uitgesloten, ook de cultuur maakte dat de zelfselectie van de overblijvende groep heel anders uitpakt dan deze bij ons zou uitpakken. Dat is óók een beperking, ook als deze niet-formeel is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:19 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dit is simpelweg niet waar. Er waren niet "stukken meer beperkingen" dan deze 4. Zie het boek van Manin. Dat je een man moest zijn en inwoner van Athene was ik inderdaad vergeten te vermelden, ook omdat ik denk dat dit verder geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van het systeem.
Ik vind je post wel een beetje gek. Ik zeg dat het in Athene goed werkte, dan kom jij met de opmerking dat daar geen vrouwen en slaven mee mochten doen.Het zal naar mijn mening alleen maar beter werken als deze wel mee mogen doen.
Want? Want als je kijkt naar de huidige maatschappij, dan wordt er geen enkele zelfbeperking gevoeld bij het zelf-kandideren van volstrekt kansloze talentlozen. Kijk naar Idols.quote:[..]
Want?
Nou dit vind ik wel een raar argument hoor. Niet erg sterk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:33 schreef sigme het volgende:
[..]
De boel wordt bepaald door de groep waaruit je loot. In Athene waaraan daaraan méér beperkingen dan de vier die jij noemt. Niet alleen vrouwen en slaven (en armen en vreemdelingen) waren uitgesloten, ook de cultuur maakte dat de zelfselectie van de overblijvende groep heel anders uitpakt dan deze bij ons zou uitpakken. Dat is óók een beperking, ook als deze niet-formeel is.
[..]
Hahahquote:Want? Want als je kijkt naar de huidige maatschappij, dan wordt er geen enkele zelfbeperking gevoeld bij het zelf-kandideren van volstrekt kansloze talentlozen. Kijk naar Idols.
Hoe debieler hoe beter lijkt het wel. En de kandidaatstelling wordt massaal toegejuigd.
Daar wordt dan nog geselecteerd wie de winnaar is, niet geloot. De kans dat je een redelijk idool per loting eruit zou halen is veel te laag. Dat wordt ook je kans een bekwaam bestuurder te halen uit een -hier en nu- zich vrijwillig aangemeld hebbende massa.
Ehmmm slagvaardigheid?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:31 schreef Argento het volgende:
[..]
Hoe meet jij de kwaliteit van een staatsvorm?
Om weer echt helemaal terug OT te komen: je bent een belangrijke voorwaarde vergeten, waarmee de Grieken voorkwamen dat vijanden van de bestuurder hem maar aanklaagden: Als een aanklacht ongegrond is wordt er juist een straf tegen hem uitgesproken.quote:Mensen komen wel eens bij me en vragen of hun voorstel kans maakt. 'Dat ligt er aan', zeg ik dan, maar laat ik je eerst de million-dollar-question stellen. 'Okay, wat is dat dan' 'Heb je een miljoen dollar?'
Je denkt niet dat een cultuur bepalend is voor de selectie?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nou dit vind ik wel een raar argument hoor. Niet erg sterk.
Nou dit vind ik wel een raar argument hoor. Niet erg sterk.quote:[..]
HahahMaar toch denk ik niet dat je dit kunt vergelijken. De mensen die zich aangetrokken voelen tot de showwereld zijn toch anders dan de mensen die zich aangetrokken voelen tot de politieke wereld. Ik denk niet dat je zoveel idioten krijgt. Wel 'normale mensen', maar die weten ook wel goed wat de problemen zijn van een normaal mens en kunnen ze dus wellicht beter oplossen omdat ze geen last hebben van het ivorentoreneffect.
Eerder onderschat.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:23 schreef Genverbrander het volgende:
Maar wordt de domheid van het volk niet overschat?
Dat zou kunnen. Maar gemiddeldes, daar kan ik in dit geval niet zoveel mee.quote:En wordt de domheid van het gemiddelde kamerlid niet onderschat?
Tja. Lastig, want het is al moeilijk om het erover eens te worden wat 'we' denken dat een mens kan.quote:Volgens mij kan de gemiddelde mens veel meer dan we denken.
Nee, dat is gemiddeld een IQ van 100. Er zit een respectabel aantal onder dat gemiddelde.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:23 schreef Genverbrander het volgende:
Maar wordt de domheid van het volk niet overschat?
Dat denk ik niet.quote:En wordt de domheid van het gemiddelde kamerlid niet onderschat?
Je kan om je heen zien waartoe de mensen samen toe in staat zijn. Naar mijn idee zijn de meest aansprekende zaken niet behaald dankzij gemiddelde mensen. Het gemiddelde is meer wat je gewoontjes mag vinden - de middelmatigheid. Ik heb liever geen middelmatig bestuur.quote:Volgens mij kan de gemiddelde mens veel meer dan we denken.
Dat systeem werkte goed bij een klein Grieks imperium, maar uiteindelijk zijn ze er ook zelf aan ondergegaan. Rome kon Athene uiteindelijk makkelijk innemen door de bestuurlijke besluiteloosheid.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:49 schreef Genverbrander het volgende:
Wij vinden dat we nu in een democratie leven, maar in feite heeft het Nederlandse 1848-gedrocht niets meer met het Griekse democratieideaal te maken. De Atheners bijvoorbeeld wilden hun stad door het volk laten regeren, en niet door \van het volk vervreemde vertegenwoordigers.
Aristoteles schreef al dat loting volgens hem de enige echt democratische selectiemethode is. Loting garandeert namelijk echte willekeur en gelijke kansen, en gaat vriendjespolitiek en pluchegeplak tegen. Volgens hem was het verkiezen van kandidaten en het stellen van bepaalde kwalitatieve eisen aan de kandidaten zeer ondemocratisch en elitair.
Het lotingssysteem heeft decennialang uitstekend gefunctioneerd in Athene en moet daarom ook in Nederland worden ingevoerd voor het selecteren van de Kamer en de regering. Om te voorkomen dat de grootste mongolen aan de macht komen kunnen de volgende maatregelen worden ingevoerd:
- De kandidaten stellen zich vrijwillig beschikbaar.
- De kandidaten mogen geen strafblad hebben.
- De uitgelote personen worden voor 4 jaar aangesteld.
- De uitgelote personen staan onder controle van de rechtbank; iedereen mag een uitgelotene aanklagen en zijn ontslag eisen.
Uitstekend idee dus.![]()
thats it?quote:
quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:26 schreef Argento het volgende:
[..]
thats it?
Nazi Duitsland was redelijk slagvaardig, niet?
Is toch duidelijk?quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:32 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
waar wil je heen beste jongen. Zeg het maar.
Goh, zo lang is deze discussie nog niet eens, maar daar hebben de Wet van Godwin al... maar die mag je eigenlijk niet noemenquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:26 schreef Argento het volgende:
[..]
thats it?
Nazi Duitsland was redelijk slagvaardig, niet?
Athene werkte goed in de zin dat het slagvaardig was en er geen nazipraktijken plaatsvonden. Als je precies wilt weten hoe het toen was zou ik je willen doorverwijzen naar de eerste twee hoofdstukken van het eerder genoemde boek van Manin.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:38 schreef Argento het volgende:
[..]
Is toch duidelijk?
Jij komt met het Atheense democratische model op de proppen en stelt dat dit systeem goed werkt. Mijn vraag is, aan de hand van welke criteria stel je dat vast? Jij noemt slagvaardigheid. Kennelijk vind je ieder systeem dat slagvaardig is, een goed systeem. Naar mijn bescheiden mening is slagvaardigheid hooguit één kenmerk van een goed werkend systeem, maar zeker niet hèt kenmerk of zelfs maar een wezenlijk kenmerk. Een systeem is niet boven alle kritiek op het democratisch en rechtsstatelijk gehalte verheven, enkel en alleen omdat het slagvaardig zou zijn. Zie Nazi Duitsland.
So the question remains....
quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:39 schreef captain.lefteye het volgende:
[..]
Goh, zo lang is deze discussie nog niet eens, maar daar hebben de Wet van Godwin al...
Hoe groot acht je de kans dat je Nederland door loting uit een groep zich kandidaat gesteld hebbende Nederlanders, een slagvaardig bestuur oplevert?quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:41 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Athene werkte goed in de zin dat het slagvaardig was en er geen nazipraktijken plaatsvonden. Als je precies wilt weten hoe het toen was zou ik je willen doorverwijzen naar de eerste twee hoofdstukken van het eerder genoemde boek van Manin.
Cultuur is natuurlijk bepalend, maar cultuur verandert altijd en is nooit hetzelfde, dus dan zou je nooit naar een systeem in het verleden kunnen verwijzen "omdat de cultuur toen anders was". Het is dus een beetje een dooddoener.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Je denkt niet dat een cultuur bepalend is voor de selectie?
Ehm ja da's een interessante vraag, het zou best wel eens verrassend groot kunnen zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe groot acht je de kans dat je Nederland door loting uit een groep zich kandidaat gesteld hebbende Nederlanders, een slagvaardig bestuur oplevert?
Van de vierde eeuw voor Christus.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:42 schreef Apropos het volgende:
Over welk Athene hebben we het hier eigenlijk? Het was namelijk lang niet altijd slagvaardig.
Idols aan de macht. GeenStijl. Hoeveel argumenten heb je nodig?quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:47 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ehm ja da's een interessante vraag, het zou best wel eens verrassend groot kunnen zijn.Jij voorspelt een rampspoed maar ik heb nog geen goeie argumenten gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |