abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44820608
Wij vinden dat we nu in een democratie leven, maar in feite heeft het Nederlandse 1848-gedrocht niets meer met het Griekse democratieideaal te maken. De Atheners bijvoorbeeld wilden hun stad door het volk laten regeren, en niet door \van het volk vervreemde vertegenwoordigers.

Aristoteles schreef al dat loting volgens hem de enige echt democratische selectiemethode is. Loting garandeert namelijk echte willekeur en gelijke kansen, en gaat vriendjespolitiek en pluchegeplak tegen. Volgens hem was het verkiezen van kandidaten en het stellen van bepaalde kwalitatieve eisen aan de kandidaten zeer ondemocratisch en elitair.

Het lotingssysteem heeft decennialang uitstekend gefunctioneerd in Athene en moet daarom ook in Nederland worden ingevoerd voor het selecteren van de Kamer en de regering. Om te voorkomen dat de grootste mongolen aan de macht komen kunnen de volgende maatregelen worden ingevoerd:
- De kandidaten stellen zich vrijwillig beschikbaar.
- De kandidaten mogen geen strafblad hebben.
- De uitgelote personen worden voor 4 jaar aangesteld.
- De uitgelote personen staan onder controle van de rechtbank; iedereen mag een uitgelotene aanklagen en zijn ontslag eisen.

Uitstekend idee dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Genverbrander op 29-12-2006 12:29:22 ]
pi_44820785
Nee, mensen zijn te dom. Het is juist goed om politici te laten regeren die net iets langer nadenken over sommige zaken.
pi_44821338
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Solomon het volgende:
Nee, mensen zijn te dom. Het is juist goed om politici te laten regeren die net iets langer nadenken over sommige zaken.
Waarom gaan mensen er toch altijd van uit dat politici slim zijn? Deze zijn niet echt niet slimmer dan pakweg de standaard student.
pi_44821353
hmz, een interessant idee (wat ik ook al es bedacht had), maar toch loopt men dan er tegen aan dat voor politiek toch net wat meer inzicht, know-how, en dergelijke nodig zijn.

ik zou zijn voor een partij die echt het land in trekt, duidelijk laat zien wie ze zijn ipv dingen te beloven, geen verkiezingsprogramma hebben (komt toch niets van terecht) en waar er bijvoorbeeld een stuk of 3 of 5 echte partijleiders zijn en de overige personen worden gekozen/geloot uit de bevolking. geen zakkenvullers die talloze bijbaantjes /commissies enzo hebben, maar mensen die echt zich voor de gein es inzetten en enkel in de kamer zitten ofzo
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_44821356
"Intelligentie of schranderheid is de term waarmee wij aanduiden in welke mate iemand in staat is om analytisch te denken, nieuwe problemen op te lossen en situaties te beoordelen."
Wikipedia

Ik ben te lui om een andere bron op te zoeken, maar de bovenstaande 'definitie' geeft zo een beetje mijn mening weer. Het volk, als we dat zo mogen stellen is te dom en kortzichtig om van een dermate grote macht die zoveel mensen beïnvloedt gebruik te maken. Wanneer de intelligentie ontbreekt, onbreekt ook de mate waarin iemand in staat is een probleem analyseren. Voor Jan Tokkie zijn belastingen slecht, managers overbodig, moeten alle prijzen omlaag en moeten die buitenlanders niet zo raar doen.
Deze mensen zijn niet in staat de gevolgen, oorzaken en vele kanten van een probleem te zien, begrijpen en op in te spelen. Er bestaat geen absolute waarheid die helder en rechtlijnig is. HIerdoor zijn in mijn ogen intelligente mensen met achtergrond kennis (vooral economisch en sociaal) beter geschikt om leiding te geven en te beslissen over andere mensen.

Met deze mening bedoel ik niet dat minder intelligente mensen inferieur zijn, of minder rechten hebben. Ik vind alleen dat net zoals bij ieder ander 'beroep' bepaalde mensen in meer of mindere mate geschikt zijn. Als CEO van Shell wordt ook niet zomaar iemand van de straat geplukt, maar de CEO van BV Nederland kan theoretisch een relschoppende marrokaan die op zijn 18e in de laatste klas van het VMBO zit, zijn.
Wel moet er goed opgelet worden dat er inderdaad geen elitair, ons kent ons cultuurtje ontstaat, die buiten de samenleving staat. Dit spanningsveld maakt politiek ook zo moeilijk. Dankzij media als Telegraaf lijkt de heersende mening te zijn dat iedereen kan regeren, behalve de mensen die het nu doen.
Fouten zijn er genoeg, en kritisch zijn is een vereiste, maar er wordt weinig tot niet met daadwerkelijk echt goede alternatieven gekomen voor allerlei problemen. het blijft bij loos en kortzichtig geschreeuw en geblaat.

In mijn mening zitten er al teveel 'gewone' burgers in de politiek. Ik zou bijna gaan pleiten voor verplicht afgestudeerd zijn voor je de politiek in mag. Dit zou misschien de cultuur misschien te elitair maken, en dit is moeilijk te verkopen aan de burgers. Een regering staat of valt bij de gratie van deze burgers.
Een moeilijk spanningsveld dus in mijn ogen.
pi_44821482
Maar wordt de domheid van het volk niet overschat?
En wordt de domheid van het gemiddelde kamerlid niet onderschat?

Volgens mij kan de gemiddelde mens veel meer dan we denken.
pi_44821620
Hé Genverbrander, studeer jij misschien geschiedenis aan de RuG? Wat jij vertelt lijkt namelijk heel erg op iets wat een docent politieke cultuur vertelde aan de hand van het boek The principles of representative government van Bernard Manin...
pi_44821639
Ik zeg ook niet dat een gemiddeld kamerlid geschikt is (Al zijn de meeste lijsttrekkers en dergelijke goed geschoold) maar wat ik om me heen hoor van vrienden, familie en kennisen stemt mij niet gerust om het bovenstaande plan uit te voeren.
pi_44821702
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef captain.lefteye het volgende:
Hé Genverbrander, studeer jij misschien geschiedenis aan de RuG? Wat jij vertelt lijkt namelijk heel erg op iets wat een docent politieke cultuur vertelde aan de hand van het boek The principles of representative government van Bernard Manin...
Nee dat studeer ik niet, maar dat boek heb ik wel gelezen! Erg goed. Inderdaad sluit het goed aan bij dit verhaal. Ik weet dat het boek ook op de afdeling Politicologie bij de UvA en Leiden veel wordt gebruikt.
pi_44821784
Een dergelijk idee is inhoudelijk niet zoveel verschillend als ouders die hun kleuter elke avond zelf laten bepalen wat het eet en of het eet enkel en alleen om geklaag en gekrijs te voorkomen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  † In Memoriam † vrijdag 29 december 2006 @ 12:36:44 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44821870
Het lijkt mij verre van verstandig om bv. inteelt urkers of een boer uit Klazienaveen landelijke beslissingen te maken, omdat hij/zij "het niet goed vindt" ...

Volgens mij kan je beter kamerleden een screening geven.
Carpe Libertatem
pi_44821944
We hebben in Nederland ook geen democratie, we hebben een parlementaire democratie, dat is heel wat anders. Het toppunt van democratie zou referenda zijn maar dat is niet echt gewenst bij de huidige regering.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_44821957
Bovendien is een loterij naar haar aard een kansspel en het lijkt me moeilijk verdedigbaar dat we de kans maatgevend moeten laten zijn in het verdelen en toebedelen van overheidsmacht. Dat kan ook onmogelijk als onderdeel van democratie beschouwd worden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44821988
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:39 schreef Argento het volgende:
Bovendien is een loterij naar haar aard een kansspel en het lijkt me moeilijk verdedigbaar dat we de kans maatgevend moeten laten zijn in het verdelen en toebedelen van overheidsmacht. Dat kan ook onmogelijk als onderdeel van democratie beschouwd worden.
Vriendjespolitiek wel dan?
pi_44822050
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 11:49 schreef Genverbrander het volgende:

Om te voorkomen dat de grootste mongolen aan de macht komen kunnen de volgende maatregelen worden ingevoerd:
- De kandidaten stellen zich vrijwillig beschikbaar.
- De kandidaten mogen geen strafblad hebben.
- De uitgelote personen worden voor 4 jaar aangesteld.
- De uitgelote personen staan onder controle van de rechtbank; iedereen mag een uitgelotene aanklagen en zijn ontslag eisen.
Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.
1 ok
2 ok
3 ok
4 ok

Afdoende?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44822123
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.
1 ok
2 ok
3 ok
4 ok

Afdoende?
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.

Wat de 4 maatregelen uitlokken is een soort zelfselectie. Als de maatregelen algemeen bekend zijn zal niet zomaar iedereen zich meer kandidaat stellen voor de loting.
pi_44822187
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:40 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Vriendjespolitiek wel dan?
Ik heb geen moeite met vriendjespolitiek. Ook niet met achterkamertjespolitiek. In dat laatste geval worden de dingen tenminste nog geregeld.
pi_44822206
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed.
Plato vond het maar niks.
pi_44822684
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.

Wat de 4 maatregelen uitlokken is een soort zelfselectie. Als de maatregelen algemeen bekend zijn zal niet zomaar iedereen zich meer kandidaat stellen voor de loting.
Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf, en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44822723
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf
?
quote:
en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.
Nee hoor.
pi_44822756
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:05 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

?
Lul.
quote:
[..]

Nee hoor.
Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.
pi_44822793
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Lul.
[..]

Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?
pi_44822925
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?
Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.

Gemiddelde mensen nemen als groep om uit te loten gaat geen goed resultaat leveren in onze maatschappij, waar de kans groot is dat de zelfselectie van de groep op z'n zacht gezegd naar verwachting geen verhogend effect op de kwaliteit zal hebben.

Het voorstel is wel heel tekenend voor de moderne opvattingen, waarin middelmatigheid als deugd gezien wordt, en democratie wordt uitgelegd als een rechtvaardiging te doen wat de meerderheid belieft.
pi_44823095
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.
Dit is simpelweg niet waar. Er waren niet "stukken meer beperkingen" dan deze 4. Zie het boek van Manin. Dat je een man moest zijn en inwoner van Athene was ik inderdaad vergeten te vermelden, ook omdat ik denk dat dit verder geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van het systeem.

Ik vind je post wel een beetje gek. Ik zeg dat het in Athene goed werkte, dan kom jij met de opmerking dat daar geen vrouwen en slaven mee mochten doen. Het zal naar mijn mening alleen maar beter werken als deze wel mee mogen doen.
quote:
Gemiddelde mensen nemen als groep om uit te loten gaat geen goed resultaat leveren in onze maatschappij, waar de kans groot is dat de zelfselectie van de groep op z'n zacht gezegd naar verwachting geen verhogend effect op de kwaliteit zal hebben.
Want?
pi_44823190
quote:
Wij vinden dat we nu in een democratie leven, maar in feite heeft het Nederlandse 1848-gedrocht niets meer met het Griekse democratieideaal te maken.
Niets meer, maar ooit wel dan? Ik durf wel te stellen dat onze democratie nooit iets te maken heeft gehad met de aristocratische quasi-democratie van een aantal Griekse stadstaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')