Waarom gaan mensen er toch altijd van uit dat politici slim zijn? Deze zijn niet echt niet slimmer dan pakweg de standaard student.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Solomon het volgende:
Nee, mensen zijn te dom. Het is juist goed om politici te laten regeren die net iets langer nadenken over sommige zaken.
Nee dat studeer ik niet, maar dat boek heb ik wel gelezen! Erg goed. Inderdaad sluit het goed aan bij dit verhaal. Ik weet dat het boek ook op de afdeling Politicologie bij de UvA en Leiden veel wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:28 schreef captain.lefteye het volgende:
Hé Genverbrander, studeer jij misschien geschiedenis aan de RuG? Wat jij vertelt lijkt namelijk heel erg op iets wat een docent politieke cultuur vertelde aan de hand van het boek The principles of representative government van Bernard Manin...
Vriendjespolitiek wel dan?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:39 schreef Argento het volgende:
Bovendien is een loterij naar haar aard een kansspel en het lijkt me moeilijk verdedigbaar dat we de kans maatgevend moeten laten zijn in het verdelen en toebedelen van overheidsmacht. Dat kan ook onmogelijk als onderdeel van democratie beschouwd worden.
Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:49 schreef Genverbrander het volgende:
Om te voorkomen dat de grootste mongolen aan de macht komen kunnen de volgende maatregelen worden ingevoerd:
- De kandidaten stellen zich vrijwillig beschikbaar.
- De kandidaten mogen geen strafblad hebben.
- De uitgelote personen worden voor 4 jaar aangesteld.
- De uitgelote personen staan onder controle van de rechtbank; iedereen mag een uitgelotene aanklagen en zijn ontslag eisen.
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, even testen. Ik gooi een echte mongool in je criteria.
1 ok
2 ok
3 ok
4 ok
Afdoende?
Ik heb geen moeite met vriendjespolitiek. Ook niet met achterkamertjespolitiek. In dat laatste geval worden de dingen tenminste nog geregeld.quote:
Plato vond het maar niks.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed.
Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf, en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
In Athene waren deze 4 maatregelen van kracht en werkte het verrassend genoeg goed. Natuurlijk zal er af en toe wel eens een Gonny bij hebben gezeten, maar die hebben we nu ook.
Wat de 4 maatregelen uitlokken is een soort zelfselectie. Als de maatregelen algemeen bekend zijn zal niet zomaar iedereen zich meer kandidaat stellen voor de loting.
?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik meen dat ze nog wel *iets* meer beperkingen hadden, daar in Athene. Zoals iets met een slurf
Nee hoor.quote:en volgens mij moest je ook vooraanstaand zijn.
Lul.quote:
Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.quote:[..]
Nee hoor.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Lul.
[..]
Er waren nogal wat slaven, in de Atheense maatschappij. Die deden in elk geval niet mee met de loting.
Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Dat het daar goed werkte doordat vrouwen en slaven niet mee mochten doen?![]()
Dit is simpelweg niet waar. Er waren niet "stukken meer beperkingen" dan deze 4. Zie het boek van Manin. Dat je een man moest zijn en inwoner van Athene was ik inderdaad vergeten te vermelden, ook omdat ik denk dat dit verder geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van het systeem.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat er stukken meer beperkingen waren dan de 4 die jij noemt, en dat zoiest als een loting natuurlijk alleen maar een kwalitatief goed resultaat oplevert als de vijver waaruit je vist kwalitatief goed is.
Want?quote:Gemiddelde mensen nemen als groep om uit te loten gaat geen goed resultaat leveren in onze maatschappij, waar de kans groot is dat de zelfselectie van de groep op z'n zacht gezegd naar verwachting geen verhogend effect op de kwaliteit zal hebben.
Niets meer, maar ooit wel dan? Ik durf wel te stellen dat onze democratie nooit iets te maken heeft gehad met de aristocratische quasi-democratie van een aantal Griekse stadstaten.quote:Wij vinden dat we nu in een democratie leven, maar in feite heeft het Nederlandse 1848-gedrocht niets meer met het Griekse democratieideaal te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |