abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89963125
Ik heb het een beetje gehad met mijn draadloze weerstation.
De buitensensoren geven niks door en ik kan ze niet meer aan de praat krijgen, nieuwe batterijen ten spijt.
Heb je ze niet met draad in plaats van draadloos?
Lijkt mij veel minder storingsgevoelig.
  woensdag 15 december 2010 @ 16:57:25 #227
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_89964001
Handig om te vermelden welk station je hebt ;)
pi_89966392
@speedyGJ,

Dank voor je reactie!

Maar wat ik nu niet snap is dat ik die windmeter 2 meter boven de nok wil(de) plaatsen, en jij zegt dat het niet uitmaakt of deze nu lager zit ? kun je me dat uitleggen?

En dat weerhutje heeft dat dan wel zin? omdat ik rondom achter het huis schuttingen heb?

en o'ja, heb je enig idee hoe ik dat condens uit mijn kompas krijg? die op de windmeter heb?

Groet,
Peter.

[ Bericht 12% gewijzigd door dibasta1 op 15-12-2010 18:06:33 ]
  woensdag 15 december 2010 @ 18:10:40 #229
34663 SpeedyGJ
pi_89966914
1 meter boven dak is voldoende, puur omdat je dus met de huizen zit. Als je er 1 meter bij op doet blijf je gewoon dezelfde waardes houden. De huizen hebben al veel effect van de wind meting wil je dit vermijden, dan moet je wel een heel stuk omhoog, laat maar zeggen iets van 7 a 8m of meer, en dan is dit vanaf het nok van het dak.
Ik heb hier ervaring mee gehad in Dokkum :)

En ja dat zal zeker zin hebben, al helemaal als de zon er ook nog eens op schijnt, ik zou je ook een ventilator aanbevelen, dit kan veel nut hebben bij rustige dagen.

En die condens uit de kompas? Oef ik zou dat eerlijk gezegd niet weten. Heb je thuis geen kompas liggen dan?
pi_89967698
@speedy,

Wederom bedankt voor je reactie.

Het wordt dus 1 meter boven de nok dus! alleen, zit ik wel met een dillemma bedenk ik me spontaan, dat die hele buis(mast ) weer los moet, wanneer de batterijen van de windmeter leeg zijn!!

Dat condens is spontaan in mijn kompas gekomen die op de windmeter (vaan) zit toen die was vastgevroren, ben nu dus al paar dagen bezig om dit d.m.v. warmte te laten verdampen! maar dat schiet ook niet echt op.

Met die ventilator, bedoel je daar de in de zomer mee dan?

groet,
Peter
  woensdag 15 december 2010 @ 18:45:28 #231
34663 SpeedyGJ
pi_89968152
Heb je geen schoorsteen dan? Dat zou een stuk makkelijk zijn om de batterijen te verwisselen, tja dit blijf je gewoon houden en kun je niks aan doen, ja je windmeter achter plaatsen maar dat is ook waardeloos ;)

Hmmz nee dat gaat inderdaad niet opschieten. De windmeter moet naar het noorden wijzen, dus de steel waar de windmeter aan hangt wijst naar het noorden. Als je niet weet waar het noorden is zou google earth een wonder doen ;)

En ja zeker voor de zomer maanden zou dit wel aanbevolen zijn.
pi_89968689
Heb wel een schoorsteen, maar om nou zwarte Piet te gaan spelen op het dak?
eerst een grote ladder tegen de goot aan dan telkens het dak op, pannen verschuiven, om zo naar de schoorsteen te klimmen, is ook nogal al wat. trouwens, de windmeter moet helemaal waterpas hangen toch? maar zo'n mast of buis beweegt toch ook vaak?
Hoe heeft een ander dat nu in mijn situatie?

Groet,
Peter.
  woensdag 15 december 2010 @ 21:32:23 #233
34663 SpeedyGJ
pi_89976520
Je hebt gewoon een tussenwoning? Zo ja, je hebt een punt dak zo te lezen. Nou simpel, elke woning heeft een dakraam, als je die er nou eens uithaalt dan ben je er ook, op deze manier doe ik het nou altijd. daarvoor hoef je niet van beneden af te doen en hoef je ook geen dakpannen te verplaatsen.

Hmmz moet waterpas? Niks moet natuurlijk ;) klein beetje speling heeft niet zoveel effect hoor :) moet natuurlijk niet op deze manier staat: / of \ maar goed dat is met het blote oog wel zichtbaar.
Als je gewoon een 1m paaltje neemt en die aan de schoorsteen vast zet dan heb je een mooie hoogte :) beugels zijn niet eens nodig, gewoon 2 gaten boren in de paal, in het schoorsteen aftekenen, daar 2 gaten boren, pluggen erin en bouten gebruiken geen schroeven! Klaar is je apparatuur!

Als je een lange mast hebt dan gaat het inderdaad bewegen, maar een 1m paal beweegt amper, daar hoef je je niet druk om te maken. Die van mij waar de sat antenne aan hangt is 2 meter + de antenne van 1 meter eraan, tja het beweegt maar voor de rest niks aan de hand, en beetje beweging is goed :)

Ik had 2 jaar terug dit:

5m paal, 3 meter stak erboven uit! Daarna kwam er zelfs nog een antenne aan. Dit alles werd met 2 bouten vast gehouden. 1 binnen het dak en 1 aan de schoorsteen, de mast zat dus 2m vast.

Ik en mijn maat tijdens het installeren van de enorme 5m paal ;)

En nog eens de antenne erbij :)

Totale hoogte was 4 meter ;) stoten van 76km/h kon het makkelijk aan ;)
Kortom als je alles goed vast zet is er niks aan de hand ;)
pi_89978489
Zooww.. dat ziet er erg mooi uit!! we hebben inderdaad een dakraam, maar.......... die is zo klein dat daar net iets door kan van 20 bij 30, dus dat zal niet gaan!

Ik zal nog ff wat bedenken, want die windmeter zal op het dak komen, hoe dan ook!!

Prachtige foto's trouwens!!

groet,
Peter.
  woensdag 15 december 2010 @ 23:01:03 #235
34663 SpeedyGJ
pi_89981829
Dat zag er ook erg mooi uit :)
En ja die dakraampjes ken ik, ik kom daar nog net doorheen :D _O-
Ik denk niet dat je hier in de buurt woont, anders was ik wel even langs gekomen om mee te helpen met de installatie :) ik ben een held in dak klimmen O+ ik zou zowat een werk van kunnen maken :D

En dank :) !
pi_89985120
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:32 schreef SpeedyGJ het volgende:
Je hebt gewoon een tussenwoning? Zo ja, je hebt een punt dak zo te lezen. Nou simpel, elke woning heeft een dakraam, als je die er nou eens uithaalt dan ben je er ook, op deze manier doe ik het nou altijd. daarvoor hoef je niet van beneden af te doen en hoef je ook geen dakpannen te verplaatsen.

Hmmz moet waterpas? Niks moet natuurlijk ;) klein beetje speling heeft niet zoveel effect hoor :) moet natuurlijk niet op deze manier staat: / of \ maar goed dat is met het blote oog wel zichtbaar.
Als je gewoon een 1m paaltje neemt en die aan de schoorsteen vast zet dan heb je een mooie hoogte :) beugels zijn niet eens nodig, gewoon 2 gaten boren in de paal, in het schoorsteen aftekenen, daar 2 gaten boren, pluggen erin en bouten gebruiken geen schroeven! Klaar is je apparatuur!

Als je een lange mast hebt dan gaat het inderdaad bewegen, maar een 1m paal beweegt amper, daar hoef je je niet druk om te maken. Die van mij waar de sat antenne aan hangt is 2 meter + de antenne van 1 meter eraan, tja het beweegt maar voor de rest niks aan de hand, en beetje beweging is goed :)

Ik had 2 jaar terug dit:
[ afbeelding ]
5m paal, 3 meter stak erboven uit! Daarna kwam er zelfs nog een antenne aan. Dit alles werd met 2 bouten vast gehouden. 1 binnen het dak en 1 aan de schoorsteen, de mast zat dus 2m vast.

[ afbeelding ]
Ik en mijn maat tijdens het installeren van de enorme 5m paal ;)

En nog eens de antenne erbij :)
[ afbeelding ]
Totale hoogte was 4 meter ;) stoten van 76km/h kon het makkelijk aan ;)
Kortom als je alles goed vast zet is er niks aan de hand ;)
Heb je daar geen vergunning voor nodig?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  donderdag 16 december 2010 @ 00:39:35 #237
34663 SpeedyGJ
pi_89985773
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:14 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Heb je daar geen vergunning voor nodig?
Dak: 7m
Paal 3m
Antenne 1m
Totaal 11m :+ 1 meter erboven dus, ach dat zie je niet ;)
Je mag tot 10m, als je hoger wilt moet je indd een vergunning hebben. Maar dit heb ik nu niet meer staan hoor, nu hangt de antenne op een 2m paal :).
pi_89987673
@speedy,

Ik zie dat jij uit holwerd komt??

Ik kom niet echt uit de buurt, maar nu is Appelscha ook niet het einde van de wereld!
(z-o) Friesland.

En dak klimmen? hoger als een keukentrapje kom ik niet meer brrr... en vroeger?
kropen we aan de buitenkant van de uitkijktoren in Appelscha omhoog!! meter of 20?
haha..

Groet,
Peter.
  donderdag 16 december 2010 @ 07:45:15 #239
34663 SpeedyGJ
pi_89987985
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 06:06 schreef dibasta1 het volgende:
@speedy,

Ik zie dat jij uit holwerd komt??

Ik kom niet echt uit de buurt, maar nu is Appelscha ook niet het einde van de wereld!
(z-o) Friesland.

En dak klimmen? hoger als een keukentrapje kom ik niet meer brrr... en vroeger?
kropen we aan de buitenkant van de uitkijktoren in Appelscha omhoog!! meter of 20?
haha..

Groet,
Peter.
Ik ga wel even over op PM ;)
pi_90016132
@speedy,

Heb jij een idee waarom de windmeter met ingebouwde temp.sensor het dauwpunt/hitte index niet aangeeft? hij deed het wel , maar spontaan ook weer niet, het enigste wat ik zie op het scherm is: LL.L met het celcius symbool.
Wind en temp. geeft hij wel keurig aan.

Groet,
Peter.
  donderdag 16 december 2010 @ 21:36:40 #241
34663 SpeedyGJ
pi_90019282
Als het goed is moet die gewoon knipperen, het kan ook zijn dat die zijn limiet heeft bereikt. Als die b.v onder de -4 komt dan geeft ie indd LL aan. Tot hoever dat station gaat weet ik niet. Hitte index is alleen in de zomer aanwezig en daarom krijg je dit niet te zien.
pi_90019847
Kom ik net dit tegen:

HITTE-INDEX BINNEN/BUITEN
In de hitte-index worden de effecten van warmte en vochtigheid gecombineerd. Deze index geeft de
gevoelstemperatuur aan van de warmte in combinatie met vochtigheid.
Druk één keer op de knop "Heat Index/Dew Point" om de hitte-index voor binnen en buiten op het
display weer te geven. Het pictogram "HEAT INDEX" wordt weergegeven.
Opmerking: het bereik van de hitte-index ligt tussen 14 °C en 60 °C
(wanneer de hitte-index onder 14 °C komt, wordt "LLL" weergegeven en wanneer de index boven 60 °C
komt, wordt "HHH" weergegeven)
DAUWPUNT BINNEN/BUITEN
Het dauwpunt is het verzadigingspunt van de lucht, ofwel de temperatuur tot welke de lucht moet
worden gekoeld om condensatie te krijgen.
Druk twee keer op de knop "HEAT INDEX / DEW POINT" om de dauwpuntmeting voor respectievelijk
binnen of buiten op het display weer te geven. Het pictogram "DEW POINT" wordt weergegeven.
Opmerking: het bereik van het dauwpunt ligt tussen 0 °C en 60 °C
(wanneer het dauwpunt onder 0 °C komt, wordt "LLL" weergegeven en wanneer het dauwpunt boven
60 °C komt, wordt "HHH" weergegeven)

dus zal dit inderdaad het antwoord op mijn vraag zijn!??

Groet,
Peter.
  donderdag 16 december 2010 @ 23:16:03 #243
34663 SpeedyGJ
pi_90024436
AUW dan zat ik er wel ver naast zeg :o DP tot 0 graden? Nou ja het mag duidelijk zijn, als de DP LL aangeeft dan kun je sneeuw verwachten ;) maar inderdaad dat zal het antwoord zijn op je vraag ;)
pi_90044310
Mijn Auriol IAN35344 weerstation met draadloze informatieoverdracht voor de sensoren is voor de buitenmetingen niet meer aan de praat te krijgen.
Ik vind zo`n draadloos systeem veel te storingsgevoelig en dus waardeloos.
Is er geen draadloos-loos aparaat te koop?
Kan ik mijn huidige station ook ombouwen zodat het gewoon op een simpele draadverbinding kan werken?
  zaterdag 18 december 2010 @ 11:11:52 #245
34663 SpeedyGJ
pi_90079447
Ik denk niet dat het mogelijk is om dit station om te zetten tot volledig bekabeling, daarvoor zou je een nieuw station moeten halen.

Draadloos hoeft niet waardeloos te zijn, dit heeft meer te maken op welke MHZ ze werken en hoeveel bereik dat station heeft. Nu weet ik uit mijn hoofd dat dit station dus 15 meter bereik heeft, dit is dan EXC de obstakels. De buurman schuin tegenover mij heeft dit station ook, de windmeter op dak werkte voor geen meter, nu heeft die een 6m paal achter staat en alles werkt naar behoren, tenminste als je de console niet ergens 8 meter verder plaatst.

Ik heb 2X de la crosse series gehad, beide stations hadden een bereik van 30 en 100 meter. De windmeter en de regenmeter werden met een kabel verbonden naar de temp/hum sensor, deze stuurde de gegevens dan weer draadloos naar de console, maar ik had ook de mogelijkheid om deze ook aan de console aan te sluiten waardoor je dus geen draadloos verbinding nodig had. 1 nadeel was wel dat dit maar tot 10m kon, je bent dan niet echt mobiel en beperk je eigenlijk de plaatsing van de console.
Tegenwoordig maken ze gebruik van de 868MHZ IT technologie, deze werkt namelijk storingsvrij waardoor je je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

Ik weet niet wat je buget en wat je eisen zijn, b.v het weerstation aan de pc koppelen, ik zou eventueel dan voor je kunnen kijken wat het beste bij je past,

Kortom denk er wel over na als je volledig bekabelt wilt hebben, draadloos van dit station die je nu hebt is erg beperkt en geeft indd best veel storing, maar goed over welk bedrag hebben het dan, een goed station begint ergens bij de 99 euro van La crosse, maar als het helemaal goed wilt hebben dan ben je rond de 150 euro kwijt voor een compleet systeem, dan heb je trouwens wel PC mogelijkheid.
pi_90094493
Iemand een idee hoe dit kan ?

Ik heb dus een balance draadloos weerstation met externe sensor (niet meer via windmeter) maar los dus, en ik heb ook zo'n weerstation van de Aldi , kost meende in 18 - 19 euro, ook met externe sensor.

Nu heb ik beide sensors vlak naast elkaar staan, maar die van de aldi geeft - 5.2 aan en van Balance -4.9 graden aan, met de hpa geeft die van de aldi 999 hpa aan en van balance 998, overal weinig verschillen, maar..... welke zou eigenlijk juist zijn, das mijn vraag!!!

groet,
Peter.
  zaterdag 18 december 2010 @ 23:12:28 #247
34663 SpeedyGJ
pi_90103240
Tja daar kan niemand eigenlijk een antwoordt op geven. Het enige wat je eventueel kan doen is de dichtstbijzijnde (KNMI) weerstation pakken. Kijk ook eens op Het Weer Actueel, misschien dat hier een station bij je in de buurt is of misschien wel in je woonplaats :) vergelijk er eens mee zou ik zeggen :)

Elke temp geeft trouwens weer een andere waarde aan, als ik 2 dezelfde stations neem dan zijn ze alle 2 anders, dit heeft te maken met het kalibreren en afstellen van de meetapparatuur.
pi_90105355
als ik 2 dezelfde stations neem dan zijn ze alle 2 anders, dit heeft te maken met het kalibreren en afstellen van de meetapparatuur.

Nou, dat is niet helemaal waar, de temp. kun je nl niet afstellen zodat ze gelijk zijn!! de hpa, weer wel!

Peter.
  zondag 19 december 2010 @ 00:29:32 #249
34663 SpeedyGJ
pi_90106453
Zelfs de temp kun je gelijk zetten! maar dit gebeurd in de fabriek dit kun je indd zelf niet aanpassen ;)
De sensoren worden zo afgesteld dat het klopt en daar zit een marge in van ik meende 1 graad, alles daarboven moet worden afstelt tot die marge. Dit gebeurd even eens bij de regenmeter en windmeter.

Leuke van de davis vantage pro stations is, dat je de temperatuur kunt bijstellen. Ik heb zelf een correctie in van ik meende 0.9 graad omdat ik niet op de juiste manier meer, anders zou ik veel te hoog zitten en dat zou geen goed beeld geven. Nu jaar later meet ik zeer goed tegenover andere stations :)
pi_90122983
@Speedy,

Ik heb even gekeken op www.hetweeractueel.nl en er zit in mijn woonplaats dus ook een station, maar kun je zien wie die weeramateur is?

groet,
Peter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')