Joepie, we mogen weer vuurwerk kopen!
Leuk natuurlijk voor de jeugd, kunnen we weer lekker geld uitgeven wat ze gespaard hebben (of van papa en mama gekregen hebben, maar dat is aan hun). Respect tot zover, want dat moet toch iedereen voor zich weten.
Maar goed, dan heb je om 07.30 uur voor de deur gelegen voor de vuurwerkhandel, de buit is binnen. Snel terug naar huis, want papa moet ook nog werken. Mama is al werken natuurlijk. En wat ga je dan doen hè, heel die dag? Ach... Papa en mama zijn er toch niet, dus laten we wat vuurwerk afsteken. Rotjes, daar zijn er meer dan genoeg van, en "anders krijgen we ze toch niet op". Eerst nog heel stiekum in de achtertuin, maar dat is al snel saai natuurlijk. Snap ik allemaal wel.
Máár... wanneer ik met de hond aan het lopen was, kreeg ik dus, om 09.00 's ochtends, een rotje voor mn neus geworpen, en voor Falco's (mijn Duitse Herder) neus. En dat op 28 december! En wanneer je dan een beetje bekomen bent van de schik, de hond hebt gekalmeerd (die heeft natuurlijk gegantisch oorpijn nu) en je tasje weer opraapt, zie je twee jongetjes (type groep 8) wegrennen.
Ik herkende ze, dus belde bij ze thuis aan. Natuurlijk werd er niet open gedaan (duh, papa en mama waren werken). Normaal zou ik wachten tot de ouders weer thuis waren, maar vuurwerk naar mensen en dieren gooien is gewoon héél erg gevaarlijk en niet verantwoord. Dus ik bel de politie (geen spoed, wel politie, weet je wel, dat nummer). Krijg ik te horen: 'Ja zeg, mevrouw, daar kunnen we niet aan beginnen hoor! We hebben al meer dan genoeg te doen! U moet maar eventjes aanbellen wanneer de ouders thuiszijn. En ach, er zijn toch geen slachtoffers gevallen...?"
Dus, waarom kunnen ouders hun kinderen niet gewoon binnenhouden met hun vuurwerk? Koop het gewoon op de laatste dag, of als ze er niet vanaf kunnen blijven, stal het dan in een kluis, bij de buren, of bij familie. Zo moeilijk is het toch niet?
Kinderen met vuurwerk zonder toezicht
[b]Op
zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef
Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*