abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44780800
Iron & Wine

quote:
Iron & Wine is the stage and recording name for Florida singer-songwriter Sam Beam. Raised in South Carolina, Beam released his first album, The Creek Drank the Cradle, on the Sub Pop label in 2002. Beam wrote, performed, recorded, and produced every track on the album by himself at a studio in his home. Featuring acoustic guitars, banjo, and slide guitar, the album's music has been compared, variously, to that of Nick Drake[1], Simon and Garfunkel[2], Neil Young, Elliott Smith, John Fahey and Ralph Stanley. It is often characterized as alt-country, progressive folk, or indie folk, and lyrical themes often follow a Southern Gothic paradigm.
Discografie

Albums

• 2002 The Creek Drank the Cradle
  • 2004 Our Endless Numbered Days
  • 2005 Iron & Wine Live Bonnaroo

EPs and singles

• 2002 March 2002 Sub Pop Singles Club CD (Single)
  • 2002 Iron & Wine Tour EP
  • 2002 Call Your Boys b/w Dearest Forsaken (EP)
  • 2003 The Sea & The Rhythm (EP)
  • 2004 Iron & Wine iTunes Exclusive EP
  • 2004 Passing Afternoon (Single)
  • 2004 In Good Company Soundtrack
  • 2005 The Trapeze Swinger (Single) (iTunes Only)
  • 2005 Woman King (EP)
  • 2005 In the Reins (EP), with Calexico
  • 2006 Live Session EP (iTunes Exclusive EP)
  • 2006 Such Great Heights EP

Links

• Wikipedia informatie
  • Homepage
  • Lyrics

Zelf luister ik sinds kort naar deze artiest en ik vind het eigenlijk wel fijne muziek om op te zetten op een late avond. Nog meer luisteraars?
  •   woensdag 27 december 2006 @ 23:38:50 #2
    11502 nipeng
    The last ride is free
    pi_44781218
    Ik mag deze man nou al.
    pi_44781659
    Yup, ben ook een liefhebber, ik heb hem pas vorig jaar "ontdekt"...ik las een interview van een andere artiest en die noemde Iron & Wine als één van de muzikanten waar hij graag naar luisterde...dat was al de derde keer dat ik die naam hoorde, dus ben het toen maar eens gaan uitzoeken. Ik kocht "Our Endless Numbered Days" en sindsdien ben ik verkocht...Ik vind het erg jammer dat ik niet naar zijn concerten kon dit jaar...had hem graag live willen zien...
    pi_44784162
    Het is echt hele fijne muziek. Heel simpel, op het nostalgische af, maar juist daardoor echt heel erg puur en mooi.

Heb 'The Creek Drank the Cradle' eigenlijk blind gekocht, en het staat nog steeds regelmatig op. Overigens moeten liefhebbers van deze muzikale baard serieus Great Lake Swimmers en Sufjan Stevens luisteren.
    Al is die laatste inmiddels eigenlijk een standaard aanrader voor íeder topic geworden
    º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
    „ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
    from albania.
    pi_44784397
    Mijn favo nummers:

Muddy Hymnal
    Prison on Route 41
    Promising Light
    History of Lovers
    16, Maybe Less

Verder is de cover 'Such Great Heights' ook heel okay!
    pi_44794100
    Zijn inderdaad aardige platen, maar het pakt me op de één of andere manier net niet voldoende om er echt heel lyrisch over te worden. Binnen dit genre ken ik betere artiesten.

Desondanks zeker een sympathieke muzikant, die wel een beetje aandacht verdient.
    ASWH, de trots van de regio
    www.thuisuiteten.nl
    pi_44794257
    Leuke chillmuziek. Ben het met Method eens dat er betere muzikanten zijn op dit gebied, maar zo nu en dan is het echt relaxte muziek.
    Don't argue with me, I will drag you down to my level and beat you with experience
      donderdag 28 december 2006 @ 15:04:53 #8
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_44794328
    Geweldige band. Wel wat kabbelend soms, daardoor is hun samenwerking met Calexico ook de door mij meest beluisterde plaat.
      donderdag 28 december 2006 @ 15:16:23 #9
    117680 JelleS
    film- en muziekreviewer
    pi_44794673
    Staat af en toe wel op de achtergrond aan, en dan vind ik het erg mooi. Maar toch luister ik het niet al te vaak.
    pi_44797050
    Geweldige muziek.
    ~if they only knew love, true love, to love, like this before~
    pi_44809670
    Iron & Wine is prachtig!

Ik herinner met nog een concert in Desmet. Klein zaaltje, stuk of 50 man, Sam Beam+zus+tijdelijk iemand en sfeer tot en met. Een en al kippenvel.

Heb ze samen met Calexico helaas moeten missen, terwijl ik In The Reins een van de mooiste cd's van mijn verzameling vind en ik hoop dan ook dat er snel een herkansing komt.
    pi_44822633
    Our Endless Numbered Days is toch wel een prachtplaat hoor mensen.
    pi_44835862
    Ik heb ze verleden jaar gezien met Calexico in Tivoli.. echt super muziek!!
    pi_49425811
    Nieuws nieuws nieuws!
    quote:
    News

April 6, 2007

New Iron & Wine Releases Coming
    Here's the tracklisting for Shepherd's Dog:

1. Pagan Angel and a Borrowed Car
    2. White Tooth Man
    3. Lovesong of the Buzzard
    4. Carousel
    5. House by the Sea
    6. Innocent Bones
    7. Wolves (Song of the Shepherd's Dog)
    8. Resurrection Fern
    9. Boy With a Coin
    10. The Devil Never Sleeps
    11. Peace Beneath the City
    12. Flightless Bird, American Mouth

And the tracklisting for the single due out in July:

1. Carried Home
    2. Boy With a Coin (Single Edit)
    3. Kingdom of the Animals
    Bron.

Op 10 juli is hij er! Hoera! Eindelijk!
    pi_49430458
    Oeh, dit lijkt me tof!
    pi_49493417
    Volgens mij komt alleen de single uit in Juli. Ik hoop wel dat het album dan ook al komt.
      donderdag 11 oktober 2007 @ 18:37:43 #17
    71333 BUG80
    Stop making sense
    pi_53868183
    The Shepherds Dog is een erg fijn album!!

Dit is trouwens ongelooflijk mooi: Trapeze Swinger live

Ook verkrijgbaar vanuit een andere hoek.
    pi_53892953
    Erg goed album "Shepherd's Dog". Vooral "Flightless Bird American Mouth" is erg mooi.
    Not everyone can relate to what you and I appreciate.
    pi_53893068
    I feel kinda Locrian today
    pi_55942383
    Heb de muziek via iemand in het hostel hier gehoord!

Erg lekkere muziek!!
      dinsdag 15 januari 2008 @ 12:53:24 #21
    135509 schaap001
    Ik bedoel maar te zeggen:
    pi_56046213
    Zondag 27 januari 2008 staat ie in Paradiso. Entree 14 euro (nou-nou!), aanvang 21.00 uur.

Tis maar dat we het weten....
    pi_56047956
    Heerlijke muziek. Ben de 27e uiteraard present in de Paradiso
    zakelijk
      donderdag 17 januari 2008 @ 14:13:27 #23
    160834 Florian_
    Anatomy is destiny
    pi_56102200
    gister kaartjes gehaald voor paradiso
    Primum non nocere
    pi_56360039
    En jawel, het was geweldig.
    pi_56360970
    damn... gemist
    pi_56363802
    Ja ik was er ook, ik was vooral ook onder de indruk van de instrumentale stukken tussen sommige nummers door! Ik luister het ook al een tijdje, en ben benieuwd naar de eerste cd, die laatste 2 heb ik al...
    xxx
      maandag 28 januari 2008 @ 16:23:28 #27
    160834 Florian_
    Anatomy is destiny
    pi_56364313
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 15:56 schreef SoSolid het volgende:
    Ja ik was er ook, ik was vooral ook onder de indruk van de instrumentale stukken tussen sommige nummers door! Ik luister het ook al een tijdje, en ben benieuwd naar de eerste cd, die laatste 2 heb ik al...
    inderdaad, de instrumentale gedeeltes tussen de nummers door waren top!
    Primum non nocere
    pi_56370195
    Vond het persoonlijk een beetje jammer dat ze zoveel van de laatste CD speelde. Begrijpelijk natuurlijk, maar toch blijf ik Our Endless Numbered Days en The Creek Drank the Cradle zijn beste platen vinden.
    pi_56580222
    Ik vond het een prachtig concert, enige nadeel eigenlijk was dat de nummers soms anders werden gespeeld dan op de cd, want juist op de cd vond ik ze dan prachtig door hun melancholiek, maar in het concert werd het wat minder met gevoel gespeeld. Bij sommige nummers.

Trouwens, een aanrader voor fans van Iron Wine is Radical Face, net een cd gekregen en het is toch wel erg mooi, vind ik. In ieder geval het proberen waard!
    zakelijk
    pi_58250358
    Iron & Wine
      donderdag 11 december 2008 @ 12:43:29 #31
    231856 dekloonvanzuen
    uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    pi_63930624
    geef mij die pepsi max
    pi_63931951
    Ik boycot Iron & Wine omdat ze op Lowlands geen enkel nummer hebben gespeeld wat ik kende. En ik ken een hoop.
    pi_63931952
    -oeps!-
    pi_63932425
    quote:
    Op donderdag 11 december 2008 13:36 schreef -Dries- het volgende:
    Ik boycot Iron & Wine omdat ze op Lowlands geen enkel nummer hebben gespeeld wat ik kende. En ik ken een hoop.
    Ik heb 'm ook gezien op Lowlands, maar ik kan niet zeggen dat ik nou echt onder de indruk was ofzo..
      donderdag 11 december 2008 @ 14:17:49 #35
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_63935997
    Nee, maar daar gaat het niet zozeer om, 't was verder wel stil genoeg in de tent enzo, maar ik vond het gewoon niet zo bijzonder.
      donderdag 11 december 2008 @ 16:19:19 #37
    215658 Trashcanman
    I talk to planets baby!
    pi_63936274
    Tvp, binnenkort maar eens checken.
    pi_86683886
    Hey heb hier nog geen tvp..niet zo raar aangezien er 648 dagen niet gepost is!

Vind het een goede band (zanger) maar bij vlagen een beetje saai..Vooral uptempo nummers als the Devil Never Sleeps, Free Until They Cut Me Down, Wolves etc doen het voor me...en Flightless Bird en Passing Afternoon (de afsluiters van 2 albums) zijn ook gewoon erg mooi en met schitterende climaxen!

En tsja, dat album met Calexico.... _O_ Dat is het allerbeste album wat ik in mijn collectie heb..absoluut...breathtaking. .. Dus I&W bezit een heleboel potentie, maar het moet af en toe wat opzwepender worden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 21-09-2010 19:50:36 ]
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_86684626
    Zag hem in Groningen en ik werd aardig goed geraakt door nummers als The Trapeze Swinger. Ik heb het altijd mooi gevonden maar heb nooit geweten dat het me zo kon raken. Behoorlijk mooie set. Zie hem graag een keer terug, mét band deze keer.
    pi_86684946
    quote:
    Op dinsdag 21 september 2010 19:23 schreef emokid het volgende:
    Zag hem in Groningen en ik werd aardig goed geraakt door nummers als The Trapeze Swinger. Ik heb het altijd mooi gevonden maar heb nooit geweten dat het me zo kon raken. Behoorlijk mooie set. Zie hem graag een keer terug, mét band deze keer.
    Hij heeft er zeker een band bij nodig inderdaad om je echt te kunnen raken :)
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_86685428
    Iron & Wine! Lang geleden dat ik naar Sam geluisterd heb. Ben het een klein beetje verloren nadat hij gestopt was met die lo-fi opnamen (goed, Our Endless Numbered Days staat hier nog wel in de kast). Ik vind de nieuwe albums gewoon niet raken zoals die oude albums dat deden. Dat tokkeltje. Die zachte stem. De imperfectie. Briljant!

Ik herinner me nog dat ik kaartjes voor Paradiso had destijds, maar dat dit op de laatste avond gerescheduled werd naar Desmet Studio's, omdat er (let op) slechts 10 kaarten in de presale verkocht waren. Maar man-o-man wat een fijn optreden was dat. Hooguit 50 man in een zaaltje, relaxend. Het was een mooie avond.

Ga denk ik maar weer eens wat Iron & Wine draaien een dezer dagen, want stiekem kriebelt het nu wel weer. Dank voor de bump!
    pi_86689017
    10 kaarten? Welk jaar was dat?
    pi_86762769
    Rond de release van our Endless Numbered Days, dus 2004 denk ik zo? Jaar erop stonden ze met Calexico in Tivoli, dat was wel uitverkocht voor zover ik weet.
    pi_86765960

Die baard doet 't 'm eigenlijk gewoon he.
    pi_86841891
    Hij is wel echt hét folk personage bij uitstek natuurlijk, net als Jim James van My Morning Jacket..Zo'n baard moet je dan gewoon hebben :D
    pi_86941060
    En wat dacht je van deze meneer dan:

Hij doet qua baard (en muziek) ook niet onder voor meneer IJzer & Wijn.
    pi_88033016
    15 februari in Paradiso! Eens kijken of ik langs ga :)
    pi_91421641
    Nieuw album van I&W staat online! :)

En ik ga uiteindelijk inderdaad de 15e lekker naar Paradiso, ben benieuwd! Gelukkig wel met band (wss)..ik ben nog niet echt van dat pure singer/songwriter akoestieke...Ook bij I&W niet...
    pi_91422632
    Voorlopig positief verrast :o het is echt wel een beetje anders! :)
    pi_92673776
    Hey mensen waar zijn jullie? Wat vinden jullie van het nieuwe album? Dinsdag in Paradiso, ben benieuwd!
    pi_92673900
    Iron & Wine is mij net wat te rrustig/folky. Ik vind het nieuwe album aardig, maar niet meer dan dat.
    You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Album top 100 2024
    pi_92673972
    Ken je Shepherd's Dog al een beetje? Dat is een veel muzikaler en voller album dan de rest. Dankzij dat album en dankzij Calexico en in the Reins ben ik fan van Iron & Wine...Verder vind ik het eigenlijk ook allemaal niet bijster interessant op een enkel nummer na (Free Until They Cut Me Down _O_)
    Maar de nieuwste vind ik dan een stap in de goede richting iig.
      zaterdag 12 februari 2011 @ 12:08:11 #53
    226007 Darkestrah
    telefoonhijger.
    pi_92674160
    De nieuwe kan me echt totaal niet boeien. Een gitaar vind ik genoeg bij hem, die band erachter had niet gehoeven.
    pi_92674265
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 12:08 schreef Darkestrah het volgende:
    De nieuwe kan me echt totaal niet boeien. Een gitaar vind ik genoeg bij hem, die band erachter had niet gehoeven.
    Ik heb dus precies het tegenovergesteld, ik vind zijn solo akoestische werk te saai voor woorden. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar zijn concert met 8-koppige band :D
    pi_92739412
    Nu na een paar keer uitvoerig luisteren als voorbereiding op dinsdag, vind ik Kiss Each Other Clean echt een fenomenaal album...Zo muzikaal, zo mooi. Echt een van de betere (nieuwe) albums die ik in lange tijd geluisterd heb.
    pi_92742198
    Tja, het nieuwe album wil mij ook nog niet echt pakken, eerlijk gezegd.
    pi_92743051
    Ik vind het een album wat een aantal luisterbeurten nodig heeft. Zitten zoveel kleine dingetjes in, zoveel heerlijke ritmes. Verder erg mooi instrumentaal. En de afsluiter is echt fenomenaal _O_
    Maar verder vind ik niet echt een geheel, dat is mijn enige minpunt...waar ik Shepherd's Dog echt geweldig vind als geheel, vind ik van dit album gewoon vooral een paar nummers erg goed :)
    pi_92779860
    Ha, er is ook een Iron & Wine topic. :) Nog niet naar gekeken tot nu toe.

Anyhoe, morgen ben ik er ook bij! *O*

Ik vind het nieuwe album mooi en weer lekker anders, maar ben zelf nog het meest verknocht aan het solo akoestische werk dat Norrage hierboven bestempeld als 'te saai voor woorden'. :P
    Our Endless Numbered Days blijft voor mij het ultieme album. The Shepherd's Dog waardeer ik ook steeds meer en Kiss Each Other Clean gaat vast nog groeien... :)

Morgen dus met grote band en dat wordt kick, maar ik hoop dat 'ie ook nog wel 1 of 2 oudjes doet in z'n uppie. We zullen zien! :)
      maandag 14 februari 2011 @ 21:23:02 #59
    226007 Darkestrah
    telefoonhijger.
    pi_92790698
    Zijn optreden op Norfolk is ook eens mooi om te luisteren.
    pi_92849880
    *O*

Heel mooi concert. Ontzettend rockend zelfs, nog veel meer dan ik had verwacht. Kan me voorstellen dat er wat die hard I&W fans zijn die dat wat minder vonden, maar zoals ik ook in de posts hierboven heb gezegd is dat voor mij alleen maar goed. Lekker muzikaal was het, fantastische sax...Werd me echter op een gegeven moment wel een beetje eentonig. De nuances die er op plaat zijn verzopen een beetje in het instrumentale geweld, juist bij die nummers die met al die instrumenten op plaat juist zo fantastisch zijn. En daardoor leek alles wat uptempo was echt exact hetzelfde en alles wat rustig was leek ook hetzelfde. Ik had het op een gegeven moment wel een beetje gehoord.

Maar het was heel goed! Boy With A Coin en the Devil Never Sleeps waren fantastische hoogtepunten. Free Until THey Cut Me Down had ie volledig anders uitgevoerd en was ook heel mooi, maar viel me wel iets tegen. En Rabbit Will Run was fantastisch van de nieuwste plaat :)

En...ik weet dat iedereen het geweldig vind, maar wat een grafnummer vind ik die Trapeze Swinger zeg...jammer van de toegift....Had liever Flightless Bird gehad dat hij tot nu toe elke keer als toegift had gedaan...Maar goed, we moesten sowieso de trein halen dus we gingen halverwege dat nummer maar weg en hebben het nog precies goed gehaald *O*
    pi_92853411
    quote:
    1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 00:04 schreef Norrage het volgende:
    *O*

Heel mooi concert. Ontzettend rockend zelfs, nog veel meer dan ik had verwacht. Kan me voorstellen dat er wat die hard I&W fans zijn die dat wat minder vonden, maar zoals ik ook in de posts hierboven heb gezegd is dat voor mij alleen maar goed. Lekker muzikaal was het, fantastische sax...Werd me echter op een gegeven moment wel een beetje eentonig. De nuances die er op plaat zijn verzopen een beetje in het instrumentale geweld, juist bij die nummers die met al die instrumenten op plaat juist zo fantastisch zijn. En daardoor leek alles wat uptempo was echt exact hetzelfde en alles wat rustig was leek ook hetzelfde. Ik had het op een gegeven moment wel een beetje gehoord.

Maar het was heel goed! Boy With A Coin en the Devil Never Sleeps waren fantastische hoogtepunten. Free Until THey Cut Me Down had ie volledig anders uitgevoerd en was ook heel mooi, maar viel me wel iets tegen. En Rabbit Will Run was fantastisch van de nieuwste plaat :)

En...ik weet dat iedereen het geweldig vind, maar wat een grafnummer vind ik die Trapeze Swinger zeg...jammer van de toegift....Had liever Flightless Bird gehad dat hij tot nu toe elke keer als toegift had gedaan...Maar goed, we moesten sowieso de trein halen dus we gingen halverwege dat nummer maar weg en hebben het nog precies goed gehaald *O*
    :o Ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar Trapeze Swinger een grafnummer noemen! o|O
    Dat was voor mij juist een hoogtepuntje, net als de heerlijke opener Naked As We Came.
    Maar ja, wat dat betreft wisten we van te voren al dat jij en ik met andere voorkeuren naar dit concert uitkeken. :P

Eindconclusie is in ieder geval dat Sam ons ondanks de tegengestelde voorkeuren beiden heeft weten te vermaken en dat is knap! :)
      woensdag 16 februari 2011 @ 06:46:00 #62
    226007 Darkestrah
    telefoonhijger.
    pi_92854538
    Precies zoals ik het niet gewild had :D
    pi_92855095
    quote:
    1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 02:41 schreef TJLinden het volgende:

[..]

:o Ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar Trapeze Swinger een grafnummer noemen! o|O
    Dat was voor mij juist een hoogtepuntje, net als de heerlijke opener Naked As We Came.
    Maar ja, wat dat betreft wisten we van te voren al dat jij en ik met andere voorkeuren naar dit concert uitkeken. :P

Eindconclusie is in ieder geval dat Sam ons ondanks de tegengestelde voorkeuren beiden heeft weten te vermaken en dat is knap! :)
    Ik vind de eerste 2 (vooral de 2e) albums fantastisch hoor, en ik vond de eerste nummers (toen ie nog met halve band speelde) geweldig. Mijn enige echte kippenvel moment van de avond was met He Lays In The Reins (maar dat komt door mijn liefde voor die EP O+)..(en toen hij Wolves inzette)...maar dat Trapeze Swinger..ik snap niks van dat nummer. Ik noemde het even omdat het ook op last.fm geworshipped wordt als het beste nummer allertijden ofzo. Maar het is zo saai? :? Heb het de laatste dagen meerdere keren geluisterd, liveversies, studioversies...maar ik vind het een van de saaiste nummers in zijn hele repertoire. ik snap het niet...kan je (kunnen jullie) me dat uitleggen?

iig vond ik de mix tussen hard en zacht wel goed. Ik ben opzich wel van dat rustige akoestische, maar niet meer dan 3 nummers achter elkaar. Dus vond het prima dat hij na 4 nummers de band erbij nam *O*

In ieder geval: de rest van mijn mening staat in mijn andere post. En na een nachtje slapen heb ik die nog steeds. Ben benieuwd naar de andere ervaringen :)

Dan iets anders: dat voorprogramma....ja ok, het Nederlandse publiek was als gebruikelijk weer absoluut schandalig... :') :') maar...even op een rijtje, als je voor een solo-akoestisch voorprogramma het geluid niet op orde kan krijgen en dat je in de 5e rij haar al niet meer kan horen spelen of praten, dan doe je als geluidsman toch iets fout en mag je verwachten dat mensen teveel gaan praten. Zet zo'n voorprogramma toch eens wat harder...het valt me altijd op, staat altijd te zacht...alsof ze 100x kleinere zaaltjes gewend zijn (wat natuurlijk ook zo is)
    pi_92856818
    Daar moet ik nog even de tijd voor nemen om op te reageren. :P Tis nog vroeg.
    Hier in ieder geval wel vast de setlist:

Naked As We Came
    He Lays in the Reins
    Godless Brother In Love
    Swans and the Swimming
    Rabbit Will Run
    Sunset Soon Forgetting
    Wolves (Song of the Shepherd's Song)
    Tree By the River
    Cinder and Smoke
    Lion's Mane
    House by the Sea
    The Sea and the Rhythm
    Me and Lazarus
    Arms of a Thief
    The Devil Never Sleeps
    Free Until They Cut Me Down
    In My Lady's House
    Boy With a Coin
    -------------------------------
    The Trapeze Swinger
    pi_92857206
    Kiss Each Other Clean is bijna het beste wat ik van 2011 gehoord heb (na Let England Shake).

Misschien maar eens wat meer werk van deze bebaarde man opzoeken.
    What's it going to be then, eh?
    pi_92858478
    quote:
    1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 09:52 schreef TJLinden het volgende:

Naked As We Came
    He Lays in the Reins
    Godless Brother In Love
    Swans and the Swimming
    Rabbit Will Run
    Sunset Soon Forgetting
    Tree By the River
    Cinder and Smoke
    Lion's Mane
    House by the Sea
    The Sea and the Rhythm
    Me and Lazarus
    Arms of a Thief
    The Devil Never Sleeps
    In My Lady's House
    Boy With a Coin
    The Trapeze Swinger
    Die laatste 4 nummers (voor de toegift) _O_ O+ _O_
    pi_92864861
    Prachtige opname van dat fantastische toegift! :D

pi_92866333
    quote:
    1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:57 schreef TJLinden het volgende:
    Prachtige opname van dat fantastische toegift! :D

Doet me dus helemaal niks :@
    pi_92906588
    Paar recensies waar ik het wel mee eens ben:

http://kickingthehabit.nl(...)el-voort-in-paradiso
    quote:
    Op het Groningse Take Root-festival van vorig jaar speelde Samuel Beam als Iron and Wine nog moederziel alleen, en kreeg zo met oud werk en sobere uitvoeringen van The Shepherds Dog-liedjes met gemak een hele zaal stil. Met het nieuwe, net als die voorganger rijkelijk gearrangeerde album Kiss Each Other Clean net uit, kon het natuurlijk niet anders dan dat Iron and Wine op deze Europese tournee een flink uitgebreide band is.

Dus staat er dinsdagavond op het podium van een ruim van tevoren uitverkocht Paradiso na een eerste kwartier met enkele met zn vieren uitgevoerde, oudere folkliedjes een knap en beheersd musicerend gezelschap van acht man op het podium, met Beam als onbetwiste dirigent. Vanaf het begin staat de bebaarde Beam in een wat smoezelig bruin jasje er zeer ontspannen bij, iets wat de relaxte, zeker niet onplezierige sfeer van dit hele, twee uur durende optreden zal tekenen.

Hij bedankt ons meerdere keren dat we zijn gekomen, maar vraagt ons ook even om in koor sorry te zeggen tegen voorprogramma en meisje-met-gitaar Tift Merritt, omdat er massaal door haar liedjes heen werd gebabbeld. Bij de eerste, sobere folkliedjes van de set, nog zonder drums of bas, is dat meteen wel anders. Beam is niet de beste nog levende zanger, maar legt met die gevoelige liedjes en ingehouden zang met hulp van een vlekkeloze tweede damesstem, de zaal direct het zwijgen op, dankzij ontroerende openers Naked As We Came en het nieuwe Godless Brother In Love.

Als de volledige, zevenkoppige begeleidingsband eenmaal op het podium is verschenen, inclusief percussionist en een geschoold blazer, staat de rest van de show goeddeels in het teken van de veel uitgebreider gearrangeerdere muziek. Niet alleen van de jongste twee, muzikaal flink aangeklede platen The Shepherds Dog en Kiss Each Other Clean, al worden ook eerste albums Our Endless Numbered Days, The Creek Drank The Cradle en werk van outtakes-collectie Around The Well zeker niet vergeten. Een op papier imposant live-overzicht van tien jaar Iron and Wine dus, en met glashelder geluid bovendien, waarbij sommige oudere liedjes een forse, soms onherkenbare herbewerking hebben gekregen of worden uitgesponnen tot jam-achtige stukken van een goede tien minuten.

Op die momenten begint die uiterst ontspannen sfeer op het podium zich echter wel wat te wreken: het oprekken van beslist fraaie liedjes als het nieuwe, sterk op een Afrikaanse vibe leunende Rabbit Will Run of het door marimbaspel voortgedreven Carried Home levert helaas geen spannende momenten op. Hoe ingehouden en knap er op zulke momenten ook gemusiceerd wordt door de voltallige band, er is geen zekere fonkeling, zodat het concert op zulke momenten eerder inkakt en de boel gezapig dreigt te worden. Dan zijn er gelukkig de mooie, upbeat nieuwe liedjes Tree By The River of Me And Lazarus, die wat zoete, door jaren zeventig-softrock geïnspireerde nummers die het leven in deze brouwerij doen terugkeren. Voor het meeste vuurwerk gedurende de hele show zorgt dan nog de man op links die zeer bedreven is zijn klarinet, hobo en saxofoon en die met enkele scheurende saxsolos bijna in zn eentje de show steelt. Dat kan bij Iron and Wine in deze bezetting toch ook weer niet de bedoeling zijn.

Ook jammer: hoe uitgebalanceerd deze dwarsdoorsnede van het Iron and Wine-oeuvre ook mag zijn, Beam en band vertikken het deze avond gewoon om de drie allerbeste liedjes van Kiss Each Other Clean te spelen. Geen bij voorbaat epische uitvoeringen van Walking Far From Home en het swingende Your Fake Name Is Good Enough For Me, en geen loom en warm Glad Man Singing. Dat is ondanks een intieme toegift als revanche Beam die moederziel alleen The Trapeze Swinger speelt best teleurstellend te noemen. Dat betekent dus wel dat we dit graag van Iron and Wine tegoed houden bij een volgend optreden in de buurt, maar dan wel ten gunste van te lange, voortkabbelende momenten, die nu van een echt goed concert een wisselvallig doch prima optreden maakten.

Gezien: Iron and Wine, 15 februari 2011, Paradiso, Amsterdam. Setlist.
    Ook eentje van de volkskrant maar het lukt me die niet te linken. 3 sterren iig.
      zondag 20 februari 2011 @ 13:57:45 #70
    205280 pumpkinsoup
    The Queen Is Dead
    pi_122309768
    Met een geweldig nieuw nummer *O* ^O^

pi_122309905
    quote:
    0s.gif Op woensdag 16 februari 2011 09:52 schreef TJLinden het volgende:

Naked As We Came
    He Lays in the Reins
    Godless Brother In Love
    Swans and the Swimming
    Rabbit Will Run
    Sunset Soon Forgetting
    Tree By the River
    Cinder and Smoke
    Lion's Mane
    House by the Sea
    The Sea and the Rhythm
    Me and Lazarus
    Arms of a Thief
    The Devil Never Sleeps
    In My Lady's House
    Boy With a Coin
    The Trapeze Swinger
    Heb je ondertussen genoeg tijd genomen om erop te reageren? ;)
    pi_122786567
    I&W in Vredenburgh 2 juni!
    pi_123384696
    Weer een nieuwe I&W, maar deze vind ik echt hélemaal niks...terwijl die andere single fantastisch was
    pi_125165420
    De nieuwe I&W is weer heerlijk *O* :D
      vrijdag 12 april 2013 @ 16:36:05 #76
    67089 Gillingham
    The horror...
    pi_125200599
    Vind het nieuwe album duidelijk minder goed dan het vorige album.
    What's it going to be then, eh?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')