abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:04:44 #51
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_44937140
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 08:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Net zoals je van de bevolkingsgroei ook weinig merkt?
Volgens mij merk je daar alleen weinig van als je 'm niet meemaakt. Te jong bent om de groei te zien, bijvoorbeeld, of ergens in een dorpje wonend waar geen groei plaatvindt.
Voor iedereen die wat ouder is en een iets bredere kijk op Nederland heeft, zijn de directe gevolgen van de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia zeer merkbaar.

Krimp door middel van ontgroening & vergrijzing zal ook voor bijna iedereen met tijd van leven zeer merkbaar zijn.
hmm, ja dat is waar, ik ben waarschijnlijk nog te jong om er iets over te kunnen zeggen.

Overigens loopt Japan, net als bij zoveel dingen, ook hier op ons voor:
quote:
Japan birth rate shows rare rise

Japan has seen a rise in its birth rate for the first time in six years, government statistics show.
The number of births for 2006 has been estimated at 1,086,000, an increase of 23,000 from a year earlier.

But the health ministry expects the rate to fall this year and continue a downward trend that may see a 30% drop in the population in the next 50 years.

Japan has the highest number of elderly people and the lowest number of young as a percentage of its population.

The current population of about 127m could sink below 90m by 2055
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6222257.stm
pi_44937842
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 08:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Net zoals je van de bevolkingsgroei ook weinig merkt?
Volgens mij merk je daar alleen weinig van als je 'm niet meemaakt. Te jong bent om de groei te zien, bijvoorbeeld, of ergens in een dorpje wonend waar geen groei plaatvindt.
Voor iedereen die wat ouder is en een iets bredere kijk op Nederland heeft, zijn de directe gevolgen van de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia zeer merkbaar.

Krimp door middel van ontgroening & vergrijzing zal ook voor bijna iedereen met tijd van leven zeer merkbaar zijn.
Ik ben ook nog jong maar zijn de ontwikkelingen in Nederland dan zoveel anders geweest dan b.v. in België dat voor de oorlog ongeveer evenveel inwoners had en nu 5 miljoen minder?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:37:09 #53
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_44937915
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:17 schreef problematiQue het volgende:
Het kwam gisteravond ter sprake tijdens het jaarlijkse kerstdiner met mijn stieffamilie, en omdat ik er weinig van afweet (intussen ietsje meer) open ik dit topic om het er is over te hebben.
Onderzoek wijst uit dat wij vroeg of laat te maken gaan krijgen met een krimp van de bevolking. Het is met andere woorden onontkoombaar. Een van de 'symptomen' hebben wij al mee te maken, namelijk de vergrijzing. Dit zal erger worden, tot het punt dat er meer ouderen dan jongeren zijn. Een ander symptoom waar we mee te maken zullen krijgen is een krimp van de beroepsbevolking. Dit klinkt op het eerste gezicht als iets slechts; kunnen we, bijvoorbeeld, de economische groei vasthouden? Misschien is het ook wel slecht, maar we kunnen niet om de positieve gevolgen heen; minder druk op milieu en grondstoffen, minder benodigde energie, wellicht vormt het een oplossing voor het fileprobleem, etc.
De vraag is dus, is het slecht of goed dat de bevolking straks krimpt?
goed denk ik

minder mensen ->

minder milieuvervuiling
minder energieverbruik
minder files
minder ouderen (ivm aow)
meer ruimte voor natuur
meer ruimte voor wonen
minder woningnood

de voordelen zijn eindeloos

de overgangsperiode zou alleen wel wat problematisch kunnen worden ivm minder jongeren die voor meer ouderen moeten betalen.

Geloof niet dat er door minder mensen minder voorzieningen zullen komen. De staat krijgt immers minder geld binnen via belastingen maar er gaat ook minder geld uit (mensen zullen minder gebruik maken van bv een uitkering omdat er domweg minder mensen zijn)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:55:36 #54
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_44938331
Wat mij betreft mag morgen al wel de helft van de bevolking oplazeren, bejaarden, christenen, berbers en fransen enzo.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:40:37 #55
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_44950032
quote:
Op zondag 31 december 2006 16:56 schreef problematiQue het volgende:
Veel dingen zullen hetzelfde blijven, net zoals je van de bevolkingsgroei ook weinig merkt.
Ben het met sigme eens: hoezo merk jij niks van de groei??
Ik weet niet hoe lang jij al rond loopt, maar ik weet zeker dat de afgelopen 20 jaar vooral de drukte ENORM is toegenomen. Vroegah hoefde je in de trein nooit te staan, kon je gewoon zitten. Dat kan je je nu in de spits niet meer voorstellen. Vroegah had je ook wel files, maar op een zondag kon je overal de maximumsnelheid rijden. Tegenwoordig zijn files op zondag zelfs normaal.
En over de huizenprijzen zullen we het ook maar niet hebben.. nee de ENORME groei van de bevolking van de afgelopen 20 jaar, van MILJOENEN en in volle procentpunten uit te drukken hebben wel degelijk hun weerslag op nederland, het welzijn, de bevolking en diens mentaliteit...
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_44950225
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:17 schreef problematiQue het volgende:
De vraag is dus, is het slecht of goed dat de bevolking straks krimpt?
Die vraag is alleen maar van belang als je een systeem aanhoudt dat afhankelijk is van het aantal inwoners en de demografische opbouw daarvan. De huidige AOW-regeling is bijvoorbeeld alleen maar in stand te houden als er meer mensen jong en productief zijn dan oud en inproductief. Het feit dat deze vraag dus ineens belangrijk wordt is een zoveelste aanwijzing dat het systeem op de schop moet. De wal zal uiteindelijk het schip keren.
pi_44951880
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:55 schreef OFfSprngr het volgende:
Wat mij betreft mag morgen al wel de helft van de bevolking oplazeren, bejaarden, christenen, berbers en fransen enzo.
Waarom? Als iemand volledig zelfvoorzienend is maakt het me geen fuck uit wat ie denkt of doet.
Als iemand voor kiest om maar 1 dag per deek te werken, en heel zuinig te leven, dan moet ie dat zelf weten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_44952472
Christenvolk daalt.
Islam stijgt.
pi_44952666
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 20:46 schreef renz0r het volgende:
Christenvolk daalt.
Islam stijgt.
Gebaseerd op de laatste 50 jaar is dit een volkomen bullshit verhaal.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_44952839
Gelukkig
pi_44952933
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik ben ook nog jong maar zijn de ontwikkelingen in Nederland dan zoveel anders geweest dan b.v. in België dat voor de oorlog ongeveer evenveel inwoners had en nu 5 miljoen minder?
Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik ben nogal een end van België vandaan .

Maar, een deel van de veranderingen van de afgelopen decennia zijn het gevolg van de verrijking van Nederland. En dan bedoel ik niet de allochtonen, hoewel ik dat ook verrijking vind, maar de veel grotere luxe en welvaart die de gemiddelde Nederlander heeft verworven. Wie het breed heeft laat het breed hangen: een deel van het gegroeide beslag op de ruimte in dit land komt van de welvaartstijging.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:08:14 #62
158292 problematiQue
pi_44955398
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar, een deel van de veranderingen van de afgelopen decennia zijn het gevolg van de verrijking van Nederland. En dan bedoel ik niet de allochtonen, hoewel ik dat ook verrijking vind, maar de veel grotere luxe en welvaart die de gemiddelde Nederlander heeft verworven. Wie het breed heeft laat het breed hangen: een deel van het gegroeide beslag op de ruimte in dit land komt van de welvaartstijging.
veel veranderingen zijn dus door de stijging van de welvaart, en niet door de groei van de bevolking? Zijn er nog meer bevolkingsgroeigerelateerde veranderingen aan te wijzen naast drukte en stijging van de huizenprijzen?
pi_44955884
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 22:08 schreef problematiQue het volgende:

[..]

veel veranderingen zijn dus door de stijging van de welvaart, en niet door de groei van de bevolking?
Hoho, dat het één ook bijdraagt doet er niets aan af dat het ander dat tevens doet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44968632
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik denk dat die welvaartsstijging inderdaad veel belangrijker is geweest dan de bevolkingsgroei. ook bij een dalende bevolking zal de behoefte aan ruimte blijven stijgen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:00:05 #65
158292 problematiQue
pi_44969449
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 22:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoho, dat het één ook bijdraagt doet er niets aan af dat het ander dat tevens doet.
dat ontken ik ook niet, maar mijn stelling-vermomd-als-vraag was of de veranderingen niet meer op het conto van de welvaartsstijging zijn te schrijven dan op die van de bevolkingsgroei.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:00:31 #66
158292 problematiQue
pi_44969459
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 12:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik denk dat die welvaartsstijging inderdaad veel belangrijker is geweest dan de bevolkingsgroei. ook bij een dalende bevolking zal de behoefte aan ruimte blijven stijgen.
what he says.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 10:25:56 #67
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_45277285
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:00 schreef problematiQue het volgende:

[..]

what he says.
Tuurlijk heeft de stijging van de welvaart invloed op de ruimte. "we" zijn niet meer "gewend" om met een gezin met 5 kinderen op 80m2 te wonen. Dat schijnt in de jaren 50 noodgedwongen zo geweest te zijn in volkswijken omdat er toen ook al zo'n woningnood was. Vanwege die babyboomgeneratie is er toen even fiks gebouwd.

De wensen pasten zich daar wel op aan. Tegenwoodig wil een eenverdiener gewoon zelf in een leuk huisje in de stad wonen. Kortom er wonen nu in arbeiderswoningen niet zelden mensen op hun eentje (op 75m2). De vraag is dan wel waar families met 3+ kinderen heen kunnen. Mensen met een modaal inkomen die diezelfde standaard willen zitten nogal in de knel.

Wat ook invloed heeft is de ouder wordende bevolking. Zelfs mensen van 80 zijn erg gezond en zien een "bejaardenhuis" niet zitten. Ook die mensen houden gewoon hun eigen eengezinswoning bezet. En ik kan ze geen ongelijk geven het is ten slotte vaak hun eigen huis. Probleem voor starters en jongeren is dan echter dat er wel degelijk woningen bijgebouwd moeten worden. Want die woningen komen niet vrij.

Politici denken dat ze nu woningen voor ouderen moeten bouwen. Omdat ze denken dat ouderen dan 'doorstromen' van hun eengezinswoning naar die leuke ouderen appartementen. Veel ouderen willen echter gewoon blijven wonen waar ze hun hele leven wonen. En opnieuw: geef ze eens ongelijk. Er zijn al verhalen van ouderen die zeer ongelukkig zijn van hun verhuizing naar een appartement; ze missen hun tuintje en verkommeren 4 hoog achter.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')