quote:Naast de "openbarings"godsdiensten worden het jodendom, christendom en islam ook wel de "abrahamitische" godsdiensten genoemd.
Zoals hier: Abrahamistische Wars #04 .
Waarom ? We kennen Abraham, Isaac en Ismael echter alleen uit het zelfde verhaaltje (Genesis) als waaruit we Adam, Eva en Noach kennen. In die personen geloven we toch ook niet.
Zo'n stomme opmerking met een huilie smiley siert je toch echt.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:06 schreef Doffy het volgende:
Jij grossiert werkelijk in zinloze vragen he? "Waarom heet een spruitje een spruitje, en geen pindarotsje?"
Ofquote:Op maandag 2 oktober 2006 19:06 schreef Doffy het volgende:
Jij grossiert werkelijk in zinloze vragen he? "Waarom heet een spruitje een spruitje, en geen pindarotsje?"
* Alicey ziet uit naar de hele avond over en weer simpele vragen stellen met Doffyquote:Op maandag 2 oktober 2006 20:07 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Of
Ja Alicey vond "hebben abraham, isaac en ismael wel bestaan ? " te simpel als titel. Misschien dat ze met zo'n simpelfiguur als jou in de modcrew het toch maar voortaan bij zulke simpele vragen moet laten.
![]()
Ik moet Doffy gelijk geven Akkersloot. Jouw topics komen meestal niet verder dan het niveau 'waarom heet een auto een auto, waarom een vlieg vlieg? etc.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:15 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zo'n stomme opmerking met een huilie smiley siert je toch echt.
Feit is dat veel niet moslims, niet joden en niet-christenen het bestaan van Abraham echt voor zoete koek aannamen. Als iemand dat nu eens ter discussie wilt brengen ?![]()
Niet iedereen noemt die drie godsdiensten overigens de abrahamitische godsdiensten.
Dat is niet correct, Mohammed de Profeet van de Islamieten heeft in zijn tijd geleerd van de Joden die aanwezig waren in het handelsrijke gebied (ik ben vergeten of het medina of mekka is), die Joden gaven aan hem de mondelinge Thora door en gedeeltes van de Hagadah ("joodse" vertellingen), dit is vanuit het monotheïstische jodendom. Hij heeft klaarblijkelijk woorden bevat en zijn boek geschreven. Waar je denk ik op doelt is dat de Ka'aba (dat zwarte gebouwtje met die steen/metoriet erin) in Mekka afstamt van de tijd van het polytheïsme, dat zou best eens kunnen.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:10 schreef buachaille het volgende:
Ik denk de reden dat gesproken wordt over Abrahamistische Godsdiensten ermee te maken heeft dat men wil benadrukken dat deze 3 Godsdiensten dezelfde God aanbidden. Helaas gaat dat niet op. Joden en christen aanbidden dezelfde God, de Islam kent in de koran een Allah die z'n oorsprong vindt bij de oude arabische polytheïstische godsdiensten. "Abrahamistisch" is wat mij betreft dus een misleidende term.
Stel dat Abraham heeft bestaan, wat hebben christenen (germanen, slaven, kelten, koreanen, filipino's, indianen, ect) dan met Abraham als " voorouder" te makenquote:Op maandag 2 oktober 2006 20:46 schreef The_Fox84 het volgende:
Maar goed, voor christenen, joden en moslims hebben abraham, izak en ismael gewoon bestaan.
En zoals je zegt wordt Abraham een beetje als de aartsvaders Joden en Arabieren gezien. Waarom dan geen Noach of Adam? Noach en Adam zijn te algemeen, iedereen stamt daar van af. Abraham is een stuk specifieker.
Inderdaad. En dus nog een reden om tegen de term " abrahamitische" godsdiensten te zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:10 schreef buachaille het volgende:
Ik denk de reden dat gesproken wordt over Abrahamistische Godsdiensten ermee te maken heeft dat men wil benadrukken dat deze 3 Godsdiensten dezelfde God aanbidden. Helaas gaat dat niet op. Joden en christen aanbidden dezelfde God, de Islam kent in de koran een Allah die z'n oorsprong vindt bij de oude arabische polytheïstische godsdiensten. "Abrahamistisch" is wat mij betreft dus een misleidende term.
Pas op. Misschien een iets te harde constatering voor mod Alicey.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:33 schreef k3vil het volgende:
ze hebben ook nooit bestaan
Wat doe je allemaal moeilijk.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:19 schreef k3vil het volgende:
Dat is niet correct, Mohammed de Profeet van de Islamieten heeft in zijn tijd geleerd van de Joden die aanwezig waren in het handelsrijke gebied (ik ben vergeten of het medina of mekka is), die Joden gaven aan hem de mondelinge Thora door en gedeeltes van de Hagadah ("joodse" vertellingen), dit is vanuit het monotheïstische jodendom. Hij heeft klaarblijkelijk woorden bevat en zijn boek geschreven. Waar je denk ik op doelt is dat de Ka'aba (dat zwarte gebouwtje met die steen/metoriet erin) in Mekka afstamt van de tijd van het polytheïsme, dat zou best eens kunnen.
Maar zo hebben we in het Christendom ook de vele vermengingen met het Helenisme en is bijv. kerst ook een mix van 'heidense' gebruiken en Christelijke dogmatiek/gebruiken.
De halve maan is het symbool voor de tocht die Ibrahim maakte vanuit Uhr Chasdiem naar het noord-westen (zeg maar turkije) en weer richting syrië en zo naar Egypte.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:41 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat doe je allemaal moeilijk.
" Allah" is gewoon een voortzetting van de Maangod, de belangrijkste God van Mohammeds stam in Mekka. Vandaar ook het maantje als symbool voor de islam, afschaffing van de zonnekalende en de verering van de ka'aaba (waar destijds de Maangod in "gehuisvest" was.
Ook het jodendom en daarmee ook het christendom zijn afsplitsingen van het polytheisme. Gewoon een EEn godverering van een God die jaloers zou zijn op andere goden. Zuiver polytheisme dus.![]()
quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:47 schreef k3vil het volgende:
["Allah" is gewoon de voortzetting van de Maangod van de Mekkaanse polytheisten.]
De halve maan is het symbool voor de tocht die Ibrahim maakte vanuit Uhr Chasdiem naar het noord-westen (zeg maar turkije) en weer richting syrië en zo naar Egypte.
Het Jodendom en Christendom en de Islam zijn afstammelingen van de leer van Ibrahim/Abraham/Avraham.
Is dit levensbeschouwing of literatuurquote:Op maandag 2 oktober 2006 21:33 schreef k3vil het volgende:
ze hebben ook nooit bestaan
Dit geldt vanuit de religie Islam.quote:De halve maan is het symbool voor de tocht die Ibrahim maakte vanuit Uhr Chasdiem naar het noord-westen (zeg maar turkije) en weer richting syrië en zo naar Egypte.
quote:Het Jodendom en Christendom en de Islam zijn afstammelingen van de leer van Ibrahim/Abraham/Avraham.
Dit zijn feitelijkheden.quote:ze hebben ook nooit bestaan
Jij gelooft dus ook dat Abraham bestaan heeft ?quote:Op dinsdag 26 december 2006 18:18 schreef teamlead het volgende:
Adam en Noach zijn geen aartsvaders, Abraham wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |