quote:
Op woensdag 27 december 2006 11:58 schreef twi het volgende:[..]
Gomes vind ik er ook eentje inderdaad, Salcido is toch niet van het niveau Alex/Gomes/Farfan hoor.
Die zit er net een halfjaartje, die moet je nog wel effies geven. Kan ook wel wat worden.
Het is gewoon irritant om te zien dat zij behoorlijke aankopen kunnen doen en dat er bij ons achter elkaar slam-pampers worden ingekocht die een zeepbel blijken. En dat minimaal de helft van de aanhang al twijfelt als zo'n aankoop (Soetaers, Sikora rijtje) erdoor is, is ook veelzeggend. Er moet gewoon beter gescout worden en ook voor de lange termijn gescout, zoals ze met Mitea voor ogen hadden en met Manu ook geloof ik. Mitea ging opeens met sprongen vooruit, waardoor hij al veel eerder in het eerste kwam, maar dat was niet echt de bedoeling. En zie ook waar dat toe heeft geleidt: zware blessures. Manu moet gewoon lekker in Jong Ajax z'n wedstrijdjes spelen en dat komt wel goed met die gozer. Die moet ook nog eens fysiek veel sterker worden, dus dat is dit en komend seizoen nog geen vaste waarde lijkt me. Anders gaat hij exact dezelfde weg als Mitea bewandelen.
Onder Van Gaal ging dat wel goed. Die jonkies mochten af en toe eens invallen om ze te laten ruiken aan het grote werk, zodat ze hongerig bleven. Maar ze speelden standaard in het tweede, totdat ze rijp genoeg waren voor één. Nu worden die gasten er gewoon ingezet en wordt er veel te veel van ze verwacht. Echt niet gek dat het zo wisselvallig gaat dan. Twee of drie ervarenere spelers wegen daar gewoon niet tegenop.
Daarnaast, Ajax leidt niet meer op voor Europese top, maar voor subtop eredivisie. Je kan onderhand drieeneenhalf elftal vullen met spelers in de eredivisie die in onze jeugd hebben gespeeld. Echt krankjorem hoe dat in zo relatief korte tijd is afgetakeld. Is er gewoon minder talent of is de opleiding in al z'n facetten achteruit gehold?
Om dit seizoen nog een beetje te 'redden':
Als er nu een fatsoenlijke speler voor het middenveld wordt gehaald, moet je het even de tijd gaan geven. Dan gebruiken ze de tweede helft van het seizoen maar als voorbereiding op het nieuwe. Met telkens dezelfde opstelling, zodat er eens wat automatismen in de ploeg komen. Elke week is het elftal wel op drie vier plekken anders en er wordt teveel met spelers geschoven (Heitinga, Urby). Zeker die jonge gasten weten dan gewoon niet waar ze aan toe zijn.