Kan je daar voorbeelden van noemen waarop ik kan reageren.quote:té hard zijn best om godsdiensten in een negatief daglicht te zetten.
Kijk alleen maar naar die titel van die docu: "The Root of all Evil". Dat soort titels kan niet door een zuivere beta-wetenschapper bedacht zijn.quote:Op maandag 25 december 2006 21:04 schreef Jayhawk het volgende:
[..]
Kan je daar voorbeelden van noemen waarop ik kan reageren.
er staat niet voor niets een vraagteken achter..quote:Op maandag 25 december 2006 21:08 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Kijk alleen maar naar die titel van die docu: "The Root of all Evil". Dat soort titels kan niet door een zuivere beta-wetenschapper bedacht zijn.
Ik heb soms het gevoel dat hij vergeet dat de "volgende kruistochten" zich niet zo zeer in religie hoeven te manifesteren. Dingen als mode, kunst, politiek etc. zijn ook allemaal irrationeel en op emoties gebaseerd.quote:Op maandag 25 december 2006 21:28 schreef Malcorro het volgende:
http://video.google.nl/videoplay?docid=8274161817834619566&q=dawkins
Luister naar bepaalde reacties.
Het is zoiets van: Jij en ik, wij scientisten!
Hij doet ongelofelijk neerbuigend naar elke vorm van godsdienst. Hij zit het als een virus, hetgeen hij ook zegt in dit interview. Soms heb ik het idee dat hij wel een soort van bescheiden probeert te zijn. Sorry, maar ik mag hem als persoon absoluut niet.
maar schadelijk?quote:Op maandag 25 december 2006 21:36 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Ik heb soms het gevoel dat hij vergeet dat de "volgende kruistochten" zich niet zo zeer in religie hoeven te manifesteren. Dingen als mode, kunst, politiek etc. zijn ook allemaal irrationeel en op emoties gebaseerd.
Overdreven? weet je het zeker? in mijn ogen, hoe hard hij zijn best doet, het zal niet genoeg zijn helaas.quote:Op maandag 25 december 2006 21:01 schreef Malcorro het volgende:
Ik moet zeggen dat ik wel vind dat hij erg slim etc is, moet ik zeggen dat hij soms een beetje missionaris achtig overkomt. Hij doet zeg maar té hard zijn best om godsdiensten in een negatief daglicht te zetten. Dat vind ik erg jammer, want dat haalt in mijn ogen iemand naar beneden. Bevlogenheid is oké, maar overdrijf niet.
Dan begrijp je totaal niet wat zijn punt is. Het gaat hem om de verloedering van rationaliteit, dat geloof en aanname meer waarheid zou bevatten dan wetenschap en het empirische experiment. Dat is waar hij tegen strijd.quote:Op maandag 25 december 2006 21:36 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Ik heb soms het gevoel dat hij vergeet dat de "volgende kruistochten" zich niet zo zeer in religie hoeven te manifesteren. Dingen als mode, kunst, politiek etc. zijn ook allemaal irrationeel en op emoties gebaseerd.
Dawkins staat voor vrijheid van meningsuiting en godsdienst en relgie is een mooi cultureel erfgoed, daar twijfel ik niet aan. Iemand mag wel gelovig zijn van hem alleen betwijfeld hij ten zeerste de waarde en de zogenaamde positieve invloed hiervan, daar moet je het toch wel met hem eens zijn? ik denk dat je hem verkeerd inschat.quote:Op maandag 25 december 2006 21:28 schreef Malcorro het volgende:
Hij doet ongelofelijk neerbuigend naar elke vorm van godsdienst. Hij zit het als een virus, hetgeen hij ook zegt in dit interview. Soms heb ik het idee dat hij wel een soort van bescheiden probeert te zijn. Sorry, maar ik mag hem als persoon absoluut niet.
De titel was bedacht door de bazen van het televisiestation, het was niet zijn idee. Hij heeft er zelf nog na onderhandelen een vraagteken gelukkig achter kunnen zetten. bron: een interviewquote:Op maandag 25 december 2006 21:08 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Kijk alleen maar naar die titel van die docu: "The Root of all Evil". Dat soort titels kan niet door een zuivere beta-wetenschapper bedacht zijn.
Ja.quote:
Is het handelen uit angst en groepsdruk niet inherent aan het mens-zijn? Ergo: dat zal nooit veranderen.quote:Op dinsdag 26 december 2006 09:58 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Ja.
Het gaat er om dat mensen uit angst en groepsdruk handelen, niet zo zeer of ze wel of geen bijbeltje op hun nachtkastje hebben liggen. Alleen op dat laatste fixeren is subjectief en daardoor onwetenschappelijk.
Helemaal mee eens. Dawkins krijgt onterecht zoveel credits voor wat hij doet. Wat hij oppert wordt dagelijks hier in WFL geopperd.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat is er nou zo moeilijk aan wat die Dawkins doet/zegt?
Is toch makkelijk zelf te verzinnen?
Het komt er per saldo op neer dat er mensen zijn die iets geloven en iets denken te weten en mensen die iets willen weten en niet geloven. Klaar![]()
Precies.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:03 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Is het handelen uit angst en groepsdruk niet inherent aan het mens-zijn? Ergo: dat zal nooit veranderen.
Je gebruikt nu wel excessen om een hele bandbreedte aan religie in dezelfde hoek te drukken. Het lijkt mij niet dat zoiets ooit constructief kan werken.quote:Op maandag 25 december 2006 22:35 schreef NDAsilenced het volgende:
Mischien wat negatief allemaal, maar het is om een punt te maken.
quote:Op maandag 25 december 2006 21:28 schreef Malcorro het volgende:
Excessen? alle grote geloven op deze wereld hebben gedragsregels en ideen die alleen waar zijn als god bestaat. Zelfs ons eigen Nederlandse wet, de normen en waarden hebben het christelijke moraal als basis. Zeg nou niet dat geloof alleen in bepaalde excessen invloed in ons leven heeft. Lijkt mij weldegelijk constructief, mischien niet hoe ik het verwoord maar dat maakt mij even niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je gebruikt nu wel excessen om een hele bandbreedte aan religie in dezelfde hoek te drukken. Het lijkt mij niet dat zoiets ooit constructief kan werken.
kostelijk ! die Herman Filipse of i.d vroeg Cees Dekker steeds naar de methodologie waarmee hij 'de hand van God' i.d evolutie kan bewijzen en Dekker geeft steeds antwoord door te beginnen met "ik vind"...quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zag in het mooie tv-programma Boeken van de VPRO een discussie over oa het laatste boek van Dawkins.
Voor geinteresseerden de link; het programma is er ook nog te zien
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576313/
De Nederlandse wet heeft de Corpus Juris Civilis als basis, niet de christelijke moraal. Voor moraal is geen geloof nodig. Slechts een levenswijze of filosofie.quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:28 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Zelfs ons eigen Nederlandse wet, de normen en waarden hebben het christelijke moraal als basis. Zeg nou niet dat geloof alleen in bepaalde excessen invloed in ons leven heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |