abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44737960

(Clinton) Richard Dawkins, FRS (Nairobi (Kenia), 26 maart 1941) is een Brits etholoog en populair-wetenschappelijk schrijver.

Hij is onder meer bekend voor het populariseren van de Williamsrevolutie in zijn boek The Selfish Gene (1976) en als auteur van vele boeken over evolutie, waaronder The Blind Watchmaker (1986) en The ancestor's tale (2004). Dawkins bekleedt een bijzondere leerstoel aan de universiteit van Oxford, de Charles Simonyi Chair in the Public Understanding of Science.

Dawkins is een uitgesproken atheïst en humanist. Hij is een van de bekendste schrijvers die consequent de moeite neemt de evolutietheorie, op bevlogen wijze maar met strikt wetenschappelijke argumenten, te verdedigen tegen bezwaren die er tegen worden ingebracht, vanuit welke hoek ook. Hij is lid (fellow) van de Engelse Royal Society. Naast zijn publicaties is hij ook een veelgevraagd spreker en heeft een groot aantal televisieprogramma's gemaakt.

The Selfish Gene (1976; second edition, 1989) ISBN 0192860925
The Extended Phenotype (1982) Revised edition (1999) ISBN 0192880519
The Blind Watchmaker (1986); reissue pb (1996) ISBN 0393315703 (De blinde horlogemaker)
River Out Of Eden (1995) Reprint edition (1996) ISBN 0465069908
Climbing Mount Improbable (1997) ISBN 0393316823
Unweaving the Rainbow (1998) pb (2000) ISBN 0618056734
A Devil's Chaplain (selected essays, 2003) ISBN 0618335404
The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life (2004) ISBN 0618005838
The God Delusion (2006) ISBN 0593055489
Bron: wikipedia

De BBC-documentaire The root of all Evil? is te bekijken op YouTube
Deel 1: The God Delusion
Deel 2: The Virus of Faith

Mijn doel van dit topic is over zijn boeken te praten door middel van een wetenschappelijke benadering (waaronder zijn besteller The God Delusion) en de impact van deze boeken.

Mijn visie volgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jayhawk op 25-12-2006 21:11:29 ]
pi_44738083
heb nog niets van hem gelezen. Wel wat op tv gezien. Als ik tijd heb zal ik eens een boek van hem opzoeken.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_44738212
Ik moet zeggen dat ik wel vind dat hij erg slim etc is, moet ik zeggen dat hij soms een beetje missionaris achtig overkomt. Hij doet zeg maar té hard zijn best om godsdiensten in een negatief daglicht te zetten. Dat vind ik erg jammer, want dat haalt in mijn ogen iemand naar beneden. Bevlogenheid is oké, maar overdrijf niet.
pi_44738255
quote:
té hard zijn best om godsdiensten in een negatief daglicht te zetten.
Kan je daar voorbeelden van noemen waarop ik kan reageren.
pi_44738343
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:04 schreef Jayhawk het volgende:

[..]

Kan je daar voorbeelden van noemen waarop ik kan reageren.
Kijk alleen maar naar die titel van die docu: "The Root of all Evil". Dat soort titels kan niet door een zuivere beta-wetenschapper bedacht zijn.
pi_44738404
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:08 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Kijk alleen maar naar die titel van die docu: "The Root of all Evil". Dat soort titels kan niet door een zuivere beta-wetenschapper bedacht zijn.
er staat niet voor niets een vraagteken achter..
pi_44738742
http://video.google.nl/videoplay?docid=8274161817834619566&q=dawkins

Luister naar bepaalde reacties.
Het is zoiets van: Jij en ik, wij scientisten!
Hij doet ongelofelijk neerbuigend naar elke vorm van godsdienst. Hij zit het als een virus, hetgeen hij ook zegt in dit interview. Soms heb ik het idee dat hij wel een soort van bescheiden probeert te zijn. Sorry, maar ik mag hem als persoon absoluut niet.
pi_44738865
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:28 schreef Malcorro het volgende:

Hij doet ongelofelijk neerbuigend naar elke vorm van godsdienst. Hij zit het als een virus, hetgeen hij ook zegt in dit interview. Soms heb ik het idee dat hij wel een soort van bescheiden probeert te zijn. Sorry, maar ik mag hem als persoon absoluut niet.
Ik heb soms het gevoel dat hij vergeet dat de "volgende kruistochten" zich niet zo zeer in religie hoeven te manifesteren. Dingen als mode, kunst, politiek etc. zijn ook allemaal irrationeel en op emoties gebaseerd.
pi_44738875
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:36 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Ik heb soms het gevoel dat hij vergeet dat de "volgende kruistochten" zich niet zo zeer in religie hoeven te manifesteren. Dingen als mode, kunst, politiek etc. zijn ook allemaal irrationeel en op emoties gebaseerd.
maar schadelijk?
pi_44739991
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:01 schreef Malcorro het volgende:
Ik moet zeggen dat ik wel vind dat hij erg slim etc is, moet ik zeggen dat hij soms een beetje missionaris achtig overkomt. Hij doet zeg maar té hard zijn best om godsdiensten in een negatief daglicht te zetten. Dat vind ik erg jammer, want dat haalt in mijn ogen iemand naar beneden. Bevlogenheid is oké, maar overdrijf niet.
Overdreven? weet je het zeker? in mijn ogen, hoe hard hij zijn best doet, het zal niet genoeg zijn helaas.

Eén van de belangrijkste moralen is dat iedereen mag denken en doen wat hij wil totdat je anderen in hun vrijheid aantast. Soms zelfs als zij daarmee instemmen, bijvoorbeeld door misbruik te maken van je authoriteit(dokter/leraar). Hiermee zou iedereen het zo goed als eens mee zijn.
Maar hoe hard ook sommige het beweren, geloof/religie kan je niet zomaar 'erbij' hebben, het is een vervanger! Op genoeg punten kunnen wetenschap, normen en waarden, de wet, etc en geloof niet naast elkaar bestaan.

Als jij denkt dat je in de hemel komt, kan het niet anders dan dat je de waarde van je eigen leven, en nog belangrijker, van een andermans leven anders gaat inzien en daar naar handeld. En dat hoeft niet bewust te zijn(!).
Eén persoon die zo zijn geloof beleid zal hiermee niet veel 'aanrichten' Maar als 95 op de 100 mensen dit doet word het een compleet ander verhaal, volgens statistieken die ik een keer gezien had is 95% van de mensheid gelovig.
Het word nog 'erger' als mensen met groter dan normale invloed gelovig zijn, Bush anyone? of neem eens een kijkje in het oosten voor de grap, overigens is het zuiden ook niet helemaal fris. Eigenlijk maakt het niet uit waar je kijkt, en dat is nu juist het probleem.
Mischien wat negatief allemaal, maar het is om een punt te maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door NDAsilenced op 26-12-2006 00:53:08 ]
pi_44743628
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:36 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Dan begrijp je totaal niet wat zijn punt is. Het gaat hem om de verloedering van rationaliteit, dat geloof en aanname meer waarheid zou bevatten dan wetenschap en het empirische experiment. Dat is waar hij tegen strijd.
quote:

Dawkins staat voor vrijheid van meningsuiting en godsdienst en relgie is een mooi cultureel erfgoed, daar twijfel ik niet aan. Iemand mag wel gelovig zijn van hem alleen betwijfeld hij ten zeerste de waarde en de zogenaamde positieve invloed hiervan, daar moet je het toch wel met hem eens zijn? ik denk dat je hem verkeerd inschat.
Zijn neerbuigendheid gaat naar de blinde aanname van dingen terwijl de wetenschap al lang en breed anderzijds heeft aangetoond.
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:08 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

De titel was bedacht door de bazen van het televisiestation, het was niet zijn idee. Hij heeft er zelf nog na onderhandelen een vraagteken gelukkig achter kunnen zetten. bron: een interview
pi_44743821
Dawkins
pi_44745876
TVP

Een prachtige man met een wetenschappelijke missie. Fantastische verteller in beeld, geluid en geschrift, maar wat mij betreft wel iets te overdreven in zijn strijd tegen de religie.
pi_44745967
quote:
Op maandag 25 december 2006 21:36 schreef Jayhawk het volgende:

[..]

maar schadelijk?
Ja.

Het gaat er om dat mensen uit angst en groepsdruk handelen, niet zo zeer of ze wel of geen bijbeltje op hun nachtkastje hebben liggen. Alleen op dat laatste fixeren is subjectief en daardoor onwetenschappelijk.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:02:49 #15
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_44745989
Wat is er nou zo moeilijk aan wat die Dawkins doet/zegt?
Is toch makkelijk zelf te verzinnen?

Het komt er per saldo op neer dat er mensen zijn die iets geloven en iets denken te weten en mensen die iets willen weten en niet geloven. Klaar
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_44745990
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 09:58 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Ja.

Het gaat er om dat mensen uit angst en groepsdruk handelen, niet zo zeer of ze wel of geen bijbeltje op hun nachtkastje hebben liggen. Alleen op dat laatste fixeren is subjectief en daardoor onwetenschappelijk.
Is het handelen uit angst en groepsdruk niet inherent aan het mens-zijn? Ergo: dat zal nooit veranderen.
pi_44745994
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat is er nou zo moeilijk aan wat die Dawkins doet/zegt?
Is toch makkelijk zelf te verzinnen?

Het komt er per saldo op neer dat er mensen zijn die iets geloven en iets denken te weten en mensen die iets willen weten en niet geloven. Klaar
Helemaal mee eens. Dawkins krijgt onterecht zoveel credits voor wat hij doet. Wat hij oppert wordt dagelijks hier in WFL geopperd.
pi_44745999
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:03 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Is het handelen uit angst en groepsdruk niet inherent aan het mens-zijn? Ergo: dat zal nooit veranderen.
Precies.
pi_44746003
quote:
Op maandag 25 december 2006 22:35 schreef NDAsilenced het volgende:

Mischien wat negatief allemaal, maar het is om een punt te maken.
Je gebruikt nu wel excessen om een hele bandbreedte aan religie in dezelfde hoek te drukken. Het lijkt mij niet dat zoiets ooit constructief kan werken.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:34:22 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_44746197
Ik zag in het mooie tv-programma Boeken van de VPRO een discussie over oa het laatste boek van Dawkins.

Voor geinteresseerden de link; het programma is er ook nog te zien
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576313/
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_44749128
quote:

check me sig
Ik zie niet in waarom er mythologieen (religie) nodig zijn om een samenleving moreel besef bij te brengen, mythes die trouwens door diezelfde samenleving zélf bedacht zijn om deze onderling afgesproken regels en waarden te verspreiden ... en niet zoals vaak wordt aangenomen door een vegeterende schizofreen wiens waanbeelden men voor profetieen aanziet. Deze 'profeet' geeft er slechts een persoonlijk tintje aan (religie).

m.a.w ik begrijp volledig waarom Dawkins neerbuigend doet tegenover godsdienst en vind deze houding ook meer dan terecht : de mens maakt moraliteit, giet deze in vertellingen, deze worden in extremere vorm vastgelegd in een religie die aanzet tot aanbidding van een fictief persoon die deze waarden zelf bedacht zou hebben....
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_44749558
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je gebruikt nu wel excessen om een hele bandbreedte aan religie in dezelfde hoek te drukken. Het lijkt mij niet dat zoiets ooit constructief kan werken.
Excessen? alle grote geloven op deze wereld hebben gedragsregels en ideen die alleen waar zijn als god bestaat. Zelfs ons eigen Nederlandse wet, de normen en waarden hebben het christelijke moraal als basis. Zeg nou niet dat geloof alleen in bepaalde excessen invloed in ons leven heeft. Lijkt mij weldegelijk constructief, mischien niet hoe ik het verwoord maar dat maakt mij even niet zoveel uit.
pi_44750080
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zag in het mooie tv-programma Boeken van de VPRO een discussie over oa het laatste boek van Dawkins.

Voor geinteresseerden de link; het programma is er ook nog te zien
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576313/
kostelijk ! die Herman Filipse of i.d vroeg Cees Dekker steeds naar de methodologie waarmee hij 'de hand van God' i.d evolutie kan bewijzen en Dekker geeft steeds antwoord door te beginnen met "ik vind"...

Herman Filipse : ik vraag dus naar de methode waarmee jij beslist dat de ene religie waar is en de andere niet, en jij zegt 'je vind t ene leuker dan t andere' . En dan zou ik zeggen , jah dat is geen legitieme wetensch methode!.
Cees Dekker : 'leuk' is t verkeerde woord, dat duidt op een persoonlijke preferentie, maar IK DENK dat t christendom voor élk mens waar is.....

om door te spoelen, die Cees Dekker

[ Bericht 1% gewijzigd door Razz_Gul op 26-12-2006 15:29:30 ]
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_44750179
http://richarddawkins.net/foundation,ourMission

Een 12 minuten durend filmpje over de missie van Dawkins. Als ik bovenstaande lees krijg ik de indruk dat de tegenstanders van Dawkins hem niet goed begrijpen of half snappen.
pi_44750675
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 14:28 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]
Zelfs ons eigen Nederlandse wet, de normen en waarden hebben het christelijke moraal als basis. Zeg nou niet dat geloof alleen in bepaalde excessen invloed in ons leven heeft.
De Nederlandse wet heeft de Corpus Juris Civilis als basis, niet de christelijke moraal. Voor moraal is geen geloof nodig. Slechts een levenswijze of filosofie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')