Heracles
Bij mijn eigen club ben ik het meest tevreden met Maertens, Bajer en Steur. Ik denk dat ze alle 3 echt iets gaan toevoegen aan Heracles. Met het aantrekken van Maertens zijn we eindelijk verlost van het probleem dat we geen goede rechter centrale verdediger konden aantrekken de afgelopen seizoenen. Steur zal mits hij fit blijft enorm gevaarlijk worden in de aanval en Bajer is een nuttige speler die vooral het elftal beter laat functioneren.
Dost is een jongen die goed kan voetballen, maar niet al teveel druk op zijn schouders moet krijgen. In de voorbereiding heeft hij teveel kansen gemist, maar voor de toekomst misschien wel een hele goede aankoop.
Fledderus twijfel ik over, een degelijke speler met veel loopvermogen en een goed schot. Toch vind ik hem voetballend een klasse minder dan bijvoorbeeld een Schilder en soms heb ik het gevoel dat hij zich te graag wil opdringen als dragende speler en daardoor een beetje geforceerd en slordig speelt.
Topclubs
Ajax en PSV hebben zich redelijk goed versterkt in mijn ogen. PSV heeft een heel solide achterhoede en Manco schijnt ook een leuke voetballer te zijn, hopelijk weet Doedelzak zijn vorm van de eerste weken bij PSV te herpakken. Amrabat verwacht ik niet zo heel erg veel van eigenlijk, denk dat hij na een basisplaats in het begin genoegen moet gaan nemen met een plek op de bank.
Ajax heeft aanvallend goed ingekocht, maar ik vraag me af of ze in plaats van de dure Sulejmani niet beter een echt toptalent voor de verdediging hadden kunnen kopen (Douglas voordat hij een nieuw contract tekende in Enschede bijvoorbeeld). Als Ajax de titel niet wint dan komt dat denk ik omdat PSV een betere verdediging heeft.
Feyenoord heeft nog altijd te kampen met de naweën van jaren wanbeleid, hierdoor is de selectie niet al te breed. De beste transfer van Feyenoord is denk ik het aanstellen van Verbeek, onder hem zullen een aantal jongens een verrassend goede ontwikkeling doormaken.
Normaal gesproken de middenmoot
Heerenveen heeft vooral weer jonge, onbekende talenten ingekocht. Een echt oordeel kan ik er nog niet over geven.
FC Twente heeft toch kwaliteit ingeleverd op het middenveld. Tiote is een goede aankoop, maar bij Theo Janssen heb ik toch een beetje mijn twijfels ondanks dat ik in eerste instantie wel had verwacht dat hij bij Twente weer zou gaan opbloeien. Heeft hij toch te lang stil gestaan in zijn ontwikkeling bij Vitesse?
FC Groningen heeft zich niet met veel spelers versterkt, maar de versterkingen die gehaald zijn hebben denk ik allemaal een meerwaarde voor de club. Femi liet aardige dingen zien op de OS, Granqvist schijnt een beer van een verdediger te zijn en Garcia is gewoon een geweldenaar die vrijheid gaat krijgen van Jans en dat zal hij uitbetalen met goals en assists.
FC Utrecht heeft een goede slag geslagen op de transfermarkt. Het begin van een betere periode zal dit seizoen ingezet worden, er staat gewoon een heel aardig elftal dat volgens mij keurig in balans is.
Vitesse heeft zich aardig versterkt en gaat een aardig seizoen draaien, huren is alleen niet de manier om aan de lange termijn te werken.
NEC gaat zich waarschijnlijk nog wel op enkele posities versterken, nu hopen dat Olsson niet alsnog vertrekt. Er staat een belangrijke week voor de deur in Nijmegen die een groot deel van de prestaties van komend seizoen gaan bepalen.
NAC heeft zich niet spectaculair versterkt, als ze Schilder alsnog weten te strikken hebben ze er een goede middenvelder bij. Een seizoen als vorig seizoen is haast niet te evenaren, zeker niet als je spelers als Reuser aantrekt.
AZ heeft zich ook niet echt versterkt vind ik. Ik verwacht dan ook niet meer dan de middenmoot voor AZ, de spitsen zijn te matig en de achterhoede vind ik niet altijd even zeker overkomen. Het middenveld is echter met de teruggekeerde spelers wel ijzersterk en daar zal AZ de wedstrijden mee moeten proberen te winnen.
Ik vrees een moeilijk jaar voor Roda JC, echt veel spelers zijn er niet gehaald en in vergelijking met vorig seizoen is er wel wat kwaliteit verloren gegaan.
Normaal gesproken de clubs onderin
Willem II gaat het moeilijk krijgen, ik ben niet kapot van de aankopen en verwacht ook niet dat er nog veel bij gaat komen in Tilburg.
Sparta is denk ik te afhankelijk van de wisselvallige Poepon, verder hebben ze met Touzani een speler in huis gehaald die wel erg vaak geblesseerd is geweest de afgelopen jaren. Knol lijkt me wel een redelijke aankoop, van Gessel ben ik niet echt kapot van en de andere jongens zijn voor mij te onbekend om een oordeel over te geven.
FC Volendam lijkt me te zwak om zich te handhaven.
De Graafschap heeft veel jonge jongens gehaald, ik hoop dat deze zich goed weten te ontwikkelen.
Tenslotte ADO, daar kan ik weinig over zeggen. Veel spelers zijn totaal onbekend voor mij.
Heracles heb ik als eerste behandeld.