Ik meld me weer "present".
Oud en nieuw vond ik vreselijk. Het jaar ingaan waarin Danyel er niet meer is. Het jaar afsluiten waar hij er nog wél was. Ik had me voorgenomen er een "gewone" dag van te maken, maar om 23.30 uur ging het mis. We hebben het even heel moeilijk gehad, maar toen het nieuwe jaar eenmaal "liep" ging het al snel beter.
Al vind ik het nog steeds een vervelende gedachte.
Wij hadden ook veel kinderliedjes op de begrafenis. Live gezongen door een super-zangeres, zelf hoogzwanger, en dan al die liedjes zingen met zoveel emotie. Moet voor haar ook loeizwaar geweest zijn. Een lieve vriendin van mij was erbij met haar baby van een paar weken oud. Ik vond het niet per definitie vervelend, maar had er eerlijk gezegd ook niet echt oog voor op dat moment.
Ik vond het zakken van het kistje ook een heel moeilijk moment. Maar wat ik het moeilijkst heb gevonden was het sluiten van het kistje. Ik kon het niet, ik wilde niet, en de mevrouw van de begrafenisonderneming drong maar aan en aan.... ze moest wel, de kerk zat vol en de dienst moest beginnen. Maar oh wat haatte ik haar op dat moment.
Mama van pepijn, ik las je post net en besefte dat alles wat wij meemaken en meegemaakt hebben, voor jou in het kwadraat geldt. Dubbele pijn, dubbel gemis, dubbel verdriet. Ik heb zo met je te doen! En heel vaak maak ik me echt grote zorgen om je. Je bent alleen, zonder steun van familie. Dat kán niet. Je kan dit niet alleen, je moet mensen om je heen hebben, aanspraak, afleiding. Een beetje een "normaal" leven om je heen zien. Ik weet dat je familie ver weg woont en dat je niet kunt verhuizen ivm je werk, maar ik vraag me af of je er niet beter aan zou doen om je prioriteiten te verschuiven. Eerst uit dit dal komen, dan weer werken. Of elders opnieuw solliciteren. Er moet toch iets mogelijk zijn waardoor het voor jou draaglijker kan worden?
... ♥ ik mis je ♥