abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44694166
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:20 schreef frederik het volgende:

[..]

(ik heb liever een vader die bij zijn volle verstand melding maakt dat ik zijn zoon ben, dan een pa die aan zijn haren voor een rechter gesleept is, en daar te horen heeft gekregen dat een aantal DNA streepjes aangaven dat ik wel zijn nakomeling moet zijn)
Hij ontkent absoluut niet, dat het zijn kindje is. Hij heeft probleem met emoties en verantwoordelijkheid, naar mijn idee. Gewoon doodzonde, heb het gevoel, dat hij diep in zijn hart heel graag wil, maar eigenlijk heel bang is.
Lijkt wel of hij de beslissing niet nemen kan.
Groetjes, Carolien, mama van
Kimberly {09/03/1993}
Esmée {01/05/2003-20/02/2006}
Vera {09/08/2004} en Thamber {21/02/2007}
pi_44694853
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:20 schreef frederik het volgende:

[..]

Die vaderschapstest regelt nog steeds geen erkenning hoor.
Een gerechterlijke vaststelling van het vaderschap en een erkenning zijn twee verschillende dingen. Welliswaar is in alletwee de gevallen de juridische vader bekend geworden, en zullen de juridische gevolgen vergelijkbaar zijn, emotioneel hoeven de gevolgen echter niet gelijk te zijn.
Erkenning is en blijft namelijk een vrijwillig iets, iets wat een rechter niet kan afdwingen. En dat kan juist voor de band met het kind van belang zijn, ook in de toekomst (ik heb liever een vader die bij zijn volle verstand melding maakt dat ik zijn zoon ben, dan een pa die aan zijn haren voor een rechter gesleept is, en daar te horen heeft gekregen dat een aantal DNA streepjes aangaven dat ik wel zijn nakomeling moet zijn)
ohw

maar wat doet deze topic bij wgr dan? (heb niet de OP gelezen. )
pi_44694916
Weet nu wel het verschil tussen gerechtelijke vaststelling vaderschap en erkennen. Dacht dat dat hetzelfde was.
Groetjes, Carolien, mama van
Kimberly {09/03/1993}
Esmée {01/05/2003-20/02/2006}
Vera {09/08/2004} en Thamber {21/02/2007}
pi_44695381
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_44695753
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 23:10 schreef addictivebeat het volgende:

[..]

ohw

maar wat doet deze topic bij wgr dan? (heb niet de OP gelezen. )
humpeltje wil toch graag weten of die vriend gedwongen kan worden tot iets?

Je zit alleen met het feit dat soms de juridische weg (gerechterlijke vaststelling) niet de enige is, en dat -de emotionele weg (de vriend toch bij de zwangerschap weten te betrekken) msschien zelfs beter is.
Moet het topic op dat moment opeens naar R&P? Volgens mij niet, de vraag of het in uiterste noodzaak op een juridische manier opgelost kan worden blijft staan verder.

Wat betreft die overleden dochter, dat zou oftopic genoemd kunnen worden (het gaat hier immers om dat ongeboren kind, en niet om esmée), aan de andere kant kan dit alles weldegelijk van invloed zijn als je het erkenningd/vaderschapsvaststellingsprobleem op een vriendelijke manier (zonder rechter) wilt oplossen

Al met al denk ik dat Humpeltje met veel dingen zit, welke in een aantal fora kunnen (WGR voor vaststelling, R&P voor erkenning en angst van vriend om zich te binden aan de dochter, OUD voor verdriet van Esmee en geluk over de nieuwe dame)
pi_44696419
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 23:12 schreef humpeltje het volgende:
Weet nu wel het verschil tussen gerechtelijke vaststelling vaderschap en erkennen. Dacht dat dat hetzelfde was.
De hoofdregel is dat de man die bij de geboorte van het kind met de moeder is getrouwd, de vader is van het kind. Vader betekent in dit verband dus het bestaan van een familierechtelijke relatie tussen de man en het kind. Let wel, deze man hoeft niet de verwekker te zijn van het kind. De huwelijkse band met de moeder bepaalt het vaderschap (dat hij vervolgens kan ontkennen indien hij de verwekker niet is).

De verwekker die niet getrouwd is met de moeder, kan het kind erkennen. Daarmee ontstaat alsnog een familierechtelijke relatie tussen kind en de man in kwestie.

En andere mogelijkheid is dat de rechter het vaderschap van de verwekker vaststelt. Ook dan ontstaat een familierechtelijke relatie tussen kind en de man in kwestie.

Kortom, het zijn allemaal wijzen waarop een familierechtelijke relatie tussen de man en het kind ontstaat. Dat zegt echter nog niets over de vraag of die man een goede vader voor het kind zal zijn. Ook de verwekker die het kind vrijwillig erkent, hoeft daarmee nog geen goede vader te zijn.

Je moet je dus afvragen welk motief je hebt om een familierechtelijke relatie tussen je kind en de verwekker ervan te bewerkstelligen. Als je wil dat hij bijdraagt in de kosten van levensonderhoud van het kind, dan is een familierechtelijke relatie niet nodig. Op grond van artikel 1:394 BW kan de verwekker immers evengoed worden aangesproken op betaling van die kosten, ook al is hij niet de juridische vader.

Als je het in het belang van het kind wil, omdat je vindt dat je kind een juridische vader moet hebben, dan zijn daar dus mogelijkheden voor. Maar dan moet je goed beseffen dat het bestaan van een familierechtelijke relatie niet betekent dat je kind ook een betekenisvolle omgang met de vader zal hebben (family-life). Dat kan je immers niet afdwingen. Het recht doet familierechtelijke relaties ontstaan. Of en hoe die relaties vervolgens worden ingevuld, is aan betrokkenen zelf.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44696535
Argento, is het niet zo dat zelfs tot 6 (?) maanden na een scheiding de ex nog als de vader wordt geregistreerd?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_44696736
dat gaat alleen op als het huwelijk door de dood is ontbonden, niet door een rechterlijke uitspraak.
De termijn is trouwens 306 dagen
pi_44696818
quote:
Op zondag 24 december 2006 00:36 schreef frederik het volgende:
dat gaat alleen op als het huwelijk door de dood is ontbonden, niet door een rechterlijke uitspraak.
en die 306 dagen is ongeveer de duur van een zwangerschap. Vandaar.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44696956
quote:
Op zondag 24 december 2006 00:36 schreef frederik het volgende:
ik bedoel dus een buitenechtelijk kind, hè... dat als het geboren wordt na ontbinding van het huwelijk, de ex toch als vader geldt en niet de minnaar vd vrouw.
ik dacht zoiets gelezen te hebben ooit ergens, een zaak die speelde, het kind was verwekt tijdens het huwelijk, geboren na de scheiding en toch kon de minnaar/nieuwe partner niet als vader geregistreerd worden.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_44697051
quote:
Op zondag 24 december 2006 00:48 schreef milagro het volgende:

[..]

ik bedoel dus een buitenechtelijk kind, hè... dat als het geboren wordt na ontbinding van het huwelijk, de ex toch als vader geldt en niet de minnaar vd vrouw.
ik dacht zoiets gelezen te hebben ooit ergens, een zaak die speelde, het kind was verwekt tijdens het huwelijk, geboren na de scheiding en toch kon de minnaar/nieuwe partner niet als vader geregistreerd worden.
Nee, dat geldt dus alleen als het huwelijk maximaal 306 dagen voor de geboorte door de dood van de man is ontbonden. Dan is die man de vader, ook als de moeder op het moment van de geboorte van het kind inmiddels is hertrouwd.
  maandag 25 december 2006 @ 05:13:47 #62
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_44725726
Ik denk dat er over 2 maanden geen probleem meer is. Op het moment dat hij de baby in z'n armen zal hebben gaat hij liever vandaag dan morgen naar het gemeentehuis.
  maandag 25 december 2006 @ 10:50:36 #63
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44726704
quote:
Op maandag 25 december 2006 05:13 schreef PLAE@ het volgende:

Ik denk dat er over 2 maanden geen probleem meer is. Op het moment dat hij de baby in z'n armen zal hebben gaat hij liever vandaag dan morgen naar het gemeentehuis.
+1 inzichtvol. Eigenlijk vat dat de situatie nog het beste samen.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')