Vorig topic:quote:Actie van vanavond in Haarlem gaat helaas niet door. In plaats daarvan ondersteunen we een circusactie in Amsterdam die tegelijkertijd zou zijn geweest.
Andere acties in haarlem gaan tot nu toe wel door.
lijkt jammer genoeg dat al mijn vaste actievoerders aan het apres-skien zijn ofzo
Van de frontpage.quote:Verzorgster gegrepen door tijger
Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: zaterdag 23 december 2006 @ 14:38
Voor de ogen van tientallen bezoekers heeft een Siberische tijger vrijdag in de dierentuin van San Francisco haar verzorgster aangevallen. De vrouw werd zwaargevond en moest direct in het ziekenhuis worden geopereerd aan haar armen.
Directielid van de dierentuin Robert Jenkins verklaarde in de San Francisco Chronicle dat het ging om een zeer ervaren dierverzorgster. Ze werkt al negen jaar bij de dierentuin. Nooit eerder viel een tijger verzorgers aan in de dierentuin. Jenkins staat dan ook voor een raadsel waarom de tijgerin Tatiana ditkeer wel agressief werd.
De tijgers hadden het maar druk gisteren. Ook de helper van de illusioniste Sittah werd gegrepen door een tijger.
quote:Op zaterdag 23 december 2006 19:44 schreef TechXP het volgende:
hm... moet helaas de acties van zondag en op kerstdag ook niet door laten gaan.![]()
Reclame affiches vernielen van Circus Herman Renz lijkt me niet gepast. Wil je een scherpere regelgeving voor wilde dieren in het circus moet je bij de gemeente gaan demonstreren en niet bij het circus, daar zul je geen ambtenaren tegenkomenquote:Op zondag 24 december 2006 00:01 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik heb al 3 flyers van hekken afgerost in Haarlem
eBay, het gaat niet om strenge regelgeving.. maar om een verbod op dieren in het circus.quote:Op zondag 24 december 2006 02:48 schreef eBay het volgende:
Reclame affiches vernielen van Circus Herman Renz lijkt me niet gepast. Wil je een scherpere regelgeving voor wilde dieren in het circus moet je bij de gemeente gaan demonstreren en niet bij het circus, daar zul je geen ambtenaren tegenkomen
Joh, ze hingen al half eraf, ik heb ze gewoon een handje geholpen.quote:Op zondag 24 december 2006 02:48 schreef eBay het volgende:
Reclame affiches vernielen van Circus Herman Renz lijkt me niet gepast. Wil je een scherpere regelgeving voor wilde dieren in het circus moet je bij de gemeente gaan demonstreren en niet bij het circus, daar zul je geen ambtenaren tegenkomen
zich vooral richting een burn out te werkenquote:
Ja idd wel aan jezelf denkenquote:Op zondag 24 december 2006 15:12 schreef TechXP het volgende:
zich vooral richting een burn out te werken![]()
![]()
Daarom ook wel goed even wat pauzes nu in te bouwen
Tussen wilde dieren en paardendressuur zit een verschil.quote:Op zondag 24 december 2006 11:26 schreef TechXP het volgende:
[..]
het gaat niet om strenge regelgeving.. maar om een verbod op dieren in het circus.
Het gaat niet alleen om dressuur eBay.. het gaat ook om de rest van de behandeling. Ooit paarden gezien met een stuk of 50 littekens op het achterwerk van de zweep? Kijk nog maar eens goed.quote:Op zondag 24 december 2006 15:41 schreef eBay het volgende:
Tussen wilde dieren en paardendressuur zit een verschil.
Men kan geen verbod op paardendressuur gaan opstellen voor enkel circus, paardendressuur word niet alleen in het circus uitgevoerd.
quote:25 december 2006
78% van de Nederlandse bevolking vindt dat wilde dieren niet in een circus horen. Dat is de uitslag van een poll van het RTL 4 Nieuws op 23 december. 3602 mensen deden mee aan de poll, een grote steekproef. 78% van de deelnemers antwoordden dat ze het eens zijn met de stelling 'wilde dieren horen niet thuis in een circus'. RTL hield de poll naar aanleiding van het ongeval met een tijger tijdens de premiere van het kerstcircus in Den Haag.
jep idd.. acties blijven ook gewoon in 2007. Hoewel ik komende 2 maanden weer aardig druk ben en ik nu ook toch mijn school ietsjepietje meer tijd ga gevenquote:Op woensdag 3 januari 2007 01:08 schreef Bluezz het volgende:
Ok, maar blijven informeren!!
Hou je ons/mij op de hoogte hier van de ontwikkelingen?quote:Op woensdag 3 januari 2007 01:25 schreef TechXP het volgende:
jep idd.. acties blijven ook gewoon in 2007. Hoewel ik komende 2 maanden weer aardig druk ben en ik nu ook toch mijn school ietsjepietje meer tijd ga geven![]()
Maar circusleed gaat ergens in 2007 op in een nieuwe organisatie.
quote:Directie en medewerker circus Belly-Wien gearresteerd in Dordrecht
Gisteravond zijn 2 medewerkers van circus Belly-Wien, dat momenteel voorstellingen geeft in Almere-Buiten, gearresteerd toen zij op bezoek waren bij Circus Royal in Dordrecht. De directie en medewerkers hadden diverse personeelsleden van Circus Royal aangevallen. Aanleiding voor de aanval was een onbenullig meningsverschil over zitplaatsen. Zoals gewoon in de circuswereld kreeg de groep van 10 man van het Duitse circus vrijkaarten om de avondvoorstelling van het Dordtse circus bij te wonen. De gegeven plaatsen waren echter niet naar de zin van de gasten van het Dordtse circus en zij besloten op betere plaatsen te gaan zitten. Toen zij door een medewerkster van Circus Royal verzocht werden om terug te keren naar hun toegewezen zitplaatsen ontstond onenigheid. Na de voorstelling escaleerde het meningsverschil waarop de mensen van Belly-Wien twee minderjarige meisjes sloegen.
Uiteraard werd dit niet getolereerd door de Dordtse directie die haar Duitse collega.s hierop aansprak waarna twee medewerkers van circus Belly-Wien erop lossloegen. Hierbij raakte de Dordtse spreekstalmeester zodanig gewond dat het nog onzeker is of hij vandaag kan werken.
Na komst van de politie werden 2 mensen gearresteerd en meegevoerd naar het hoofdbureau van de politie in Dordrecht. De directie van Circus Royal overweegt gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de directie van het Duitse circus.
Mijn eerste opzetje voor ingezonden brief.quote:Circus Belly Wien
In de telegraaf van 5 januari wordt het circus Belly Wien als een slachttoffer van dierenactivisten afgeschildert, wat niet correct is, want de dieren zijn het echte slachttoffer. Blijkbaar neemt de Telegraaf dat klakkeloos over en print het maar af alsof het circus de waarheid vertelt.
Ik daag middels deze brief de Heer Zinnecker uit om naar de rechter te stappen (zoals die zegt), maar weet wel dat de heer Zinnecker dat niet gaat doen, want dan komt immers de waarheid boven tafel. En dat is wat dit circus niet wil.
Dit circus staat voor agressie en dierenleed. Dieren vertonen bij dit circus ernstig stereotype gedrag, wat komt door de stress, weinig ruimte en zich niet kunnen uiten. Ze laten gewoon een giraf, wat een sociaal dier is, alleen staan. En de tijgers lopen constant heen en weer te lopen. Zoek met Google op Belly Wien en je krijgt te zien hoe ze zijn. Geweld naar bezoekers, naar vreedzame demonstranten, naar politieagenten en nu zelfs naar hun collega's. En nog niet te spreken over de onveilige situatie bij Belly Wien, waar kinderen vlak langs de tijgers kunnen lopen en waar recent een meisje gebeten was door een aapje.
De heer Zinnecker zegt ook in het artikel ook dat een dierenactivist een paard heeft verwond. Dat zegt die zonder bewijs en doet die nu net waarvan die dierenrechtenactivisten van beschuldigt. Dit geeft m.i. ook weer aan hoe dit circus redeneert.
Ook komt de heer Zinnecker ermee dat activisten een paard verwond hebben. Wanneer iemand een paard verwond heeft, dan lijkt het me dat dit circus daar aangifte van heeft gedaan, maar daar lijkt geloof geen sprake van te zijn. Ik vraag me af of Zinnecker ook dierenactivisten beschuldigt van al die littekens die zijn opgevallen bij de dieren tijdens observaties bij dit circus. En misschien zijn volgens Zinnecker al die dierenactivisten ook de schuldige dat al die dieren zoveel stereotype gedrag vertonen.
quote:Circus Belly Wien
In de telegraaf van 5 januari wordt het circus Belly Wien als een slachttoffer van dierenactivisten afgeschilderd, wat niet correct is, want de dieren zijn het enige echte slachttoffer. Blijkbaar neemt de Telegraaf het ‘slachttoffertje spelen’ klakkeloos over en print het maar af alsof het circus de waarheid vertelt.
Ik daag middels deze brief de Heer Zinnecker uit om naar de rechter te stappen (zoals die zegt), maar weet wel dat de heer Zinnecker dat niet gaat doen, want dan komt immers de waarheid boven tafel. En dat is wat dit circus niet wil.
Dit circus staat voor agressie en dierenleed. Dieren vertonen bij dit circus ernstig stereotype gedrag, wat komt door de stress, weinig ruimte en zich niet kunnen uiten. Ze laten gewoon een giraf, wat een sociaal dier is, alleen staan. En de tijgers zijn constant aan het ‘ijsberen’. Ook zitten de dieren de hele dag opgesloten in hokken, kooien, stallen of op een klein stukje afgezet terrein. Ze plegen geweld naar bezoekers, naar vreedzame demonstranten, naar politieagenten en nu zelfs naar hun collega's. En nog niet te spreken over de onveilige situatie bij Belly Wien, waar kinderen vlak langs de tijgers (binnen grijpafstand) kunnen lopen zonder dat circusmedewerkers er iets van zeggen en waar recent een meisje gebeten was door een aapje.
De heer Zinnecker zegt in het artikel ook dat een dierenactivist een paard heeft verwond. Dat zegt die zonder bewijs en doet die nu net waarvan die dierenrechtenactivisten van beschuldigt. Dit geeft m.i. ook weer aan hoe dit circus redeneert.
Ik vraag me trouwens af of Zinnecker ook dierenactivisten beschuldigt van al die littekens die mij zijn opgevallen bij de dieren tijdens observaties bij dit circus. En misschien zijn volgens Zinnecker al die dierenactivisten ook de schuldige dat al die dieren zoveel stereotype gedrag vertonen.
Ik hoop dat men door dit circusgordijn van leugens kunnen doorkijken en zelf objectief gaan kijken bij circussen naar dieren worden gehouden. En observeer een circus gerust een aantal dagen in plaats van een aantal minuten.
Had ik al gedaanquote:Op vrijdag 5 januari 2007 21:43 schreef TechXP het volgende:
ok bedankt. Briefje is verzonden naar telegraaf. Anderen kunnen natuurlijk ook schrijven: wuz@telegraaf.nl
Wel wat vaste mensen natuurlijk. Maar wisselt ook wel per keer. Er waren mensen uit lelystad gekomen, uit noorden van het land, en amsterdam.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 19:03 schreef Bluezz het volgende:
Weinig bezoekers
Politie duidelijk naar circus toe
Is er een vaste kern Tech? Of wisselt het sterk per plaats waar de circussen staan?
quote:Elk jaar barst rond kersttijd de discussie rond het welzijn van dieren in circussen
weer los. De reden is de komst van het traditionele kerstcircus Renz naar Haarlem.
Ieder jaar opnieuw wordt het circus geconfronteerd met boze dierenbeschermers. In een aantal steden is het gebruik van dieren in circussen inmiddels verboden. We
spreken hierover met Mike Leegwater, woordvoerder van circus Renz en met Alex Romijn van de stichting tegen Circusleed.
Volgens mij komt het op de site te staan van haarlem 105. Tenminste zag wat dingen staan van vorige afleveringen, dus denk van wel. In ieder geval krijg ik van een kennis die vrijwilliger is bij haarlem 105 het stuk over circus opgestuurd. Dus kan het dan altijd nog wel online zetten.quote:Op donderdag 11 januari 2007 00:30 schreef Bluezz het volgende:
Nee, heb gekeken of het online ging, ook gemaild en gevraagd of het na te luisteren is, jij?
Durfde Mike Leegwater niet? Hoe kwam die Arie Oudenes over?
quote:Kamervragen over een verbod op circussen met wilde dieren
De Partij voor de Dieren heeft kamervragen gesteld aan de minister van LNV over wilde dieren in circussen. De Europese Unie heeft de klacht die zij eerder had ingediend tegen een Oostenrijks verbod op circussen met wilde dieren , weer ingetrokken. De Partij voor de Dieren heeft kamervragen gesteld aan de minister van LNV en wil van hem weten of hij bereid is in navolging van Oostenrijk te komen tot een algeheel Nederlands verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen.
Per 1 januari 2005 geldt in Oostenrijk een verbod op het houden en gebruiken van wilde dieren in het circus. Dit verbod is ingesteld omdat onafhankelijke deskundigen hadden vastgesteld dat het welzijn van wilde dieren in een circus nooit gewaarborgd kan worden. Wilde dieren lijden volgens deze deskundigen in het circus onder andere onder de onmogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen, de continue transporten en de dwang om tegennatuurlijke kunstjes te vertonen.
De Europese Commissie begon eind 2005 een zogenaamde ‘infringement procedure’ omdat zij van mening was dat het Oostenrijks verbod in strijd is met de regels voor vrij verkeer van goederen en diensten in de EU. Volgens deze regels moet het minst zware middel worden ingezet om het gewenste doel, in deze het waarborgen van het dierenwelzijn, te bereiken. Met het intrekken van haar klacht tegen Oostenrijk, erkent de EU dat het verbieden van wilde dieren in het circus de enige methode is om het welzijn van deze dieren te beschermen.
1. Kent u het bericht “EU akkoord met verbod op wilde dieren in circussen” van 12-01-2007 op www.wildedierendetentuit.nl ?
2. Is het waar dat de Europese Commissie haar klacht tegen een Oostenrijks verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen heeft ingetrokken?
3. Hoe verhoudt het EU besluit zich tot uw stellingname zoals weergegeven in het Algemeen Dagblad van 17 oktober 2006 waarin u aangaf Winschoten niet toe te willen staan een gemeentelijk besluit te nemen om wilde dieren te weren uit circusvoorstellingen binnen haar gemeentegrenzen?
4. Bent u bereid in navolging van Oostenrijk te komen tot een algeheel Nederlands verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen? Zo nee, waarom niet?
quote:Circuspython wurgt vrouw
Gepost door Moniek (moniek2006) - Bron: Gazet van Antwerpen
Gepubliceerd: donderdag 25 januari 2007 @ 17:22
Een python van vijf en halve meter heeft een 62-jarige dierenverzorgster gewurgd in een rondreizend circus. Dat gebeurde in het zuiden van Rusland, in het stadje Stavropol.
Het lijk van de vrouw werd gevonden bij het glazen verblijf van de slang. Rond haar keel waren duidelijke tekenen van wurging te zien. Ook zaten er resten van slangenhuid op haar keel. De honderd kilo zware slang was ontsnapt, maar werd snel in de buurt teruggevonden. Hij is terug in zijn kooi. Dat meldde de politie van Stavropol.
Nee zo snel zijn ze daar niet in de politiek hoorquote:Op donderdag 25 januari 2007 19:55 schreef Bluezz het volgende:
Heb je de antwoorden al?
Justitie deugt nog wel eensquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:53 schreef TechXP het volgende:
Kreeg net brief. Justitie ziet geen enkele reden in om mij te vervolgen
Dit ivm Renz die aangifte had gedaan vanwege smaad en smaadschrift
Cool!! Weer een overwinningquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:53 schreef TechXP het volgende:
Kreeg net brief. Justitie ziet geen enkele reden in om mij te vervolgen
Dit ivm Renz die aangifte had gedaan vanwege smaad en smaadschrift
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:51 schreef TechXP het volgende:
Circus Moskou-Holiday staat volgende week in Mijdrecht. 100 meter ofzo van mijn huis vandaan.
Dus dat word drie dagen lekker voor de deur staan daar
tsja.. ook in mexico veel nog te doen. Ik hoor via Comite Anti Stierenvechten altijd verhalen over mexico... een stel dierenbeulen wonen daar zeg... pff...quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:46 schreef AyGuey het volgende:
Jullie moesten hier in Mexico eens komen kijken... Echt om te huilen. Er staat nu een kilometer van ons kantoor weer een circus. Sneu sneu sneu... Maar ja, stierengevechten mogen ook nog dus veel verandering zal er niet in komen... Niet de komende decennia in ieder geval.
Hebben zij een afdeling hier in Mexico? Wil me hier best wel voor in gaan zetten (naast mijn drukke werkzaamheden maar toch). Kun je dat eens navragen?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:23 schreef TechXP het volgende:
[..]
tsja.. ook in mexico veel nog te doen. Ik hoor via Comite Anti Stierenvechten altijd verhalen over mexico... een stel dierenbeulen wonen daar zeg... pff...
Ze hebben contacten met allemaal andere organisaties. Je kan ze zelf ook mailen op info@stieren.netquote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:20 schreef AyGuey het volgende:
Hebben zij een afdeling hier in Mexico? Wil me hier best wel voor in gaan zetten (naast mijn drukke werkzaamheden maar toch). Kun je dat eens navragen?
AG
Ik denk dat je dan toch even beter moet lezen?quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:40 schreef sanni het volgende:
Ahm de TT segt "Circusleed" en ik zie alleen maar pro-Circus reacties op deze pagina.![]()
![]()
quote:Golf van gemeentelijke verboden verwacht
De gemeente Veendam verbiedt binnen haar grenzen circussen met wilde dieren. De gemeenteraad nam gisteravond het amendement daartoe van de PvdA fractie aan. Veendam volgt met dit besluit de gemeente Winschoten waar sinds september vorig jaar circussen met wilde dieren geen speelvergunning meer krijgen. Wilde Dieren de Tent Uit, een coalitie van dierenbeschermingsorganisaties, is zeer verheugd met het besluit van de gemeenteraad in Veendam.
Woordvoerder van de coalitie Wilde Dieren de Tent Uit, Jeroen van Kernebeek:
¨Dit is fantastisch. Het proces naar een diervriendelijk circus zonder wilde dieren is echt onomkeerbaar. Ook andere gemeenten willen een verbod instellen. Het bestuur van Amsterdam heeft zelfs op een landelijk verbod aangedrongen bij de minister. Deze ontwikkeling is winst voor de dieren, maar ook voor onze beschaving. Wie wil zijn kinderen nu leren dat we tijgers levenslang in kleine kooitjes mogen opsluiten of olifanten aan de ketting mogen leggen en onnatuurlijke kunstjes laten doen ter menselijk vermaak. We verwachten dat de nieuwe minister gerda Verbeek binnen haar ambtstermijn een nationaal verbod op wilde circusdieren zal afkondigen¨
Aanleiding voor het amendement van de PvdA fractie in Veendam was de ontdekking dat twee circussen illegaal hun winterstop houden in Veendam. De circussen hadden met al hun wilde dieren zonder medeweten van de gemeente haar intrek genomen in een loods direct naast een woonwijk.
De maatschappelijke weerstand tegen het gebruik van wilde dieren in het circus neemt in Nederland sterk toe. Nederland maakt een inhaalslag op het buitenland. In België hebben al 88 gemeenten een verbod ingesteld, in Engeland meer dan 220 gemeenten. Oostenrijk en andere landen kennen nationale verboden.
De circustraditie kan prima zonder wilde dieren voortbestaan. Het grootste circus ter wereld, Cirque du Soleil, gebruikt geen dieren. Ook in Nederland zijn kwalitatief zeer goede circussen zonder wilde dieren.
Wilde Dieren de Tent Uit
Stichting AAP, de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren, het International Fund for Animal Welfare (IFAW), Stichting Vier Voeters en afdelingen van de Dierenbescherming vormen de coalitie Wilde Dieren de Tent Uit. Deze coalitie zet zich in voor een diervriendelijk circus zonder wilde dieren. De petitie op www.wildedierendetentuit.nl waarin burgers hun gemeentebestuur en de regering verzoeken om circussen met wilde dieren te weren, is inmiddels door meer dan 30.000 mensen ondertekend.
Go Europaquote:De maatschappelijke weerstand tegen het gebruik van wilde dieren in het circus neemt in Nederland sterk toe. Nederland maakt een inhaalslag op het buitenland. In België hebben al 88 gemeenten een verbod ingesteld, in Engeland meer dan 220 gemeenten. Oostenrijk en andere landen kennen nationale verboden.
Nou vooruit dan maar, het zijt je vergevenquote:Op vrijdag 2 maart 2007 01:20 schreef Bluezz het volgende:
Jaja, maar dat weet Tech wel van mij
En het aapje ook, en en en.
Foute smilies dus![]()
Dan gaan we samenquote:Op vrijdag 2 maart 2007 01:23 schreef Bluezz het volgende:
Ik haal dat verdomde slot er hoogstpersoonlijk af hoor, als het moet.
Ik ga zelfs een tijgerkooi in om een dompteur ff lekker een lesje te leren![]()
Correct me if i am wrong Tech, maar volgens mij is het in oorsprong alleen voor de wilde dieren.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 01:24 schreef NanKing het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag.
Een tijdje geleden las ik dat Amsterdam geen circussen met dieren meer zou laten tot de stad.
Geldt dit voor alle dieren of alleen wilde dieren?
Want een paar dagen nadat ik dit bericht las, zag ik een reclame op tv voor een of andere paardenshowgevaliets in Amsterdam.
(niet dat CHIO achtige gebeuren maar een show in carré).
Klinkt als een goede protestactie.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 01:23 schreef Bluezz het volgende:
Ik haal dat verdomde slot er hoogstpersoonlijk af hoor, als het moet.
Ik ga zelfs een tijgerkooi in om een dompteur ff lekker een lesje te leren![]()
dat is wel heel fout...quote:Op zaterdag 3 maart 2007 17:12 schreef DancingPhoebe het volgende:
Hmmm, bedankt voor de antwoorden. Ik ga wel weer naar de efteling dus
Ze hebben daar de ganzenparade of zoiets.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:41 schreef DancingPhoebe het volgende:
Is het heus?
Ik heb daar nog nooit dieren gezien? Ja op zo'n film met een brilletje...
Do tell!
quote:Dierenwelzijnsrichtlijnen circusbranche afgekeurd door adviesraad minister
8 maart 2007
De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA), de adviesraad van de minister van LNV betreffende dierenwelzijn, heeft de door de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) opgestelde brancherichtlijnen voor het welzijn van dieren in het circus afgekeurd. Wilde Dieren de Tent Uit ziet de afkeuring als een bevestiging van haar standpunt dat circussen niet kunnen voldoen aan de minimale eisen die nodig zijn om wilde dieren een goed welzijn en goede gezondheid te bieden.
De RDA concludeert onder meer: “De raad heeft op basis van dit rapport weinig vertrouwen in het zelfregulerende vermogen van uw organisatie om het welzijn van de dieren in circussen te waarborgen.” “Binnen de huidige richtlijnen wordt bijvoorbeeld onvoldoende rekening gehouden met soortspecifieke eigenschappen en welzijnsbehoeften.” Dit is een opvallende conclusie, daar in de richtlijnen van de VNCO wordt uitgegaan van het maximaal haalbare voor een mobiel bedrijf als het circus. Het maximaal haalbare is dus niet goed genoeg om het welzijn van wilde dieren in een circus te kunnen waarborgen.
De RDA wijst de VNCO op bestaande onderzoeksrapporten die de VNCO niet heeft gebruikt, waaronder de 'Guidelines for the Keeping of Wild Animals in Circuses' uit Oostenrijk. Dit rapport concludeert dat het onmogelijk is om wilde dieren in het circus te houden in overeenstemming met hun soortspecifieke eigenschappen en welzijnsbehoeften. Oostenrijk heeft op basis van dit onderzoeksrapport een nationaal verbod op wilde dieren in het circus ingesteld.
Wilde Dieren de Tent Uit ziet in de afkeuring van de brancherichtlijnen en de adviezen van de RDA de bevestiging dat het welzijn van wilde dieren in het circus niet door richtlijnen kan worden gewaarborgd en niet aan de branche kan worden overgelaten. Woordvoerder Jeroen van Kernebeek van Wilde Dieren de Tent Uit: “De VNCO richtlijnen zijn gebaseerd op brancherichtlijnen uit Duitsland en Engeland. Ook in die landen is geconcludeerd dat de richtlijnen het dierenwelzijn niet kunnen waarborgen en worden alsnog nationale verboden voorbereid.”
In Nederland moet de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren het welzijn van dieren beschermen. Al 15 jaar lang wordt deze wet voor circusdieren echter niet ingevuld en zijn circusdieren wettelijk niet beschermd. Jeroen van Kernebeek: “Het wordt hoog tijd dat de regering deze dieren niet langer aan hun lot overlaat en in navolging van andere landen een verbod instelt. Diervriendelijke circussen met wilde dieren bestaan niet, ook al doen ze oprecht hun best.”
bron: Dierenbescherming.nlquote:Gebruik circusdieren ligt onder vuur in Tweede Kamer
08-03-2007
Naar aanleiding van het negatieve advies van de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA, adviesraad van de minister van LNV voor dierenwelzijn) over de brancherichtlijnen voor het welzijn van dieren in het circus, hebben Krista van Velzen (SP) en Esther Ouwehand (PvdD) kritische vragen gesteld aan de minister van LNV.
Het advies van de RDA laat weinig aan duidelijkheid te wensen over. Men heeft "weinig vertrouwen in het zelfregulerende vermogen" van het circuswezen "om het welzijn van de dieren in circussen te waarborgen.” Uit het advies valt eigenlijk alleen de conclusie te trekken dat het verantwoord houden en exploiteren van wilde dieren in het circus niet mogelijk is. Die conclusie heeft in ieder geval de Oostenrijkse overheid al in 2005 getrokken.
Kamerleden Van Velzen en Ouwehand vragen minister Verburg van LNV wat zij nu met dit negatieve advies gaat doen en suggereren dat de minister eveneens tot een verbod overgaat. Dat kan door invulling van artikel 65 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
De Dierenbescherming en "Wilde Dieren de Tent Uit", de coalitie tegen het gebruik van wilde dieren in het circus, zien in de adviezen van de RDA opnieuw een bevestiging dat het welzijn van wilde dieren in het circus niet door richtlijnen kan worden gewaarborgd en niet aan de branche kan worden overgelaten. Wij pleiten daarom voor een zo spoedig mogelijk door te voeren verbod.
Nou ja.. klopt niet helemaal omdat WDDTU natuurlijk alleen voor de wilde dieren gaat. Op zich jammer, want men moet de andere dieren niet vergeten. Hoewel ik er redelijkquote:Net als het campagneteam Wilde dieren de tent uit ben ik van mening dat een circus ook prachtig kan zijn als er geen dieren in gebruikt worden.
Alle dieren de tent uit wat mij betreft Tech.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 15:57 schreef TechXP het volgende:
Nou ja.. klopt niet helemaal omdat WDDTU natuurlijk alleen voor de wilde dieren gaat. Op zich jammer, want men moet de andere dieren niet vergeten. Hoewel ik er redelijkmee kan leven als de eerste stap zou zijn dat wilde dieren de tent uit gaan en de rest van het diergebruik in het circus aan zeer strenge regels gebonden zijn.
Stond vanochtend in de Stentor, onze regiokrant met vrij grote oplage in delen van OVerijssel, Gelderland en ik meen Flevoland.quote:Circus taboe in veel plaatsen
DEN HAAG - Steeds meer gemeenten overwegen een verbod in te voeren voor circussen waar wilde dieren worden gehouden. Dit omdat ze vinden dat de dieren onnodig lijden door een levenslang verblijf in hokken. Eerder werd zo'n verbod al ingesteld in Winschoten en Veendam.
In het amusementsprogramma van SBS6, Sterren in het Circus, laten de makers geen dieren opdraven. De organisatie Wilde Dieren de Tent Uit, die strijdt tegen het gebruik van wilde dieren in circussen, laat donderdag weten blij te zijn met de beslissing van SBS6. ANP Photo
De inmiddels zo'n vijftien gemeenten willen zelf zo'n verbod omdat er landelijk niets is geregeld. Het ministerie van landbouw, natuurbeheer en milieu wil pas strenge regels rond het welzijn van circusdieren opleggen wanneer de branche dit zelf niet kan regelen. De branche had hiervoor al een richtlijn opgesteld. Maar die is gisteren door de Raad voor Dieraangelegenheden afgekeurd.
Volgens de raad heeft de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen te weinig rekening gehouden met regelgeving zoals die in andere Europese landen geldt. Zo is het houden van wilde dieren in circussen in Oostenrijk al verboden. In België zijn wilde dieren alleen toegestaan als ze hetzelfde behandeld kunnen worden als dieren in een dierentuin. Dat betekent dat de dieren zo veel mogelijk in hun eigen natuurlijke leefomgeving gehouden moeten worden.
De circusondernemingen maken zich ongerust over de huidige tendens dat steeds meer gemeenten een circus met dieren weigeren. Daarom gaan de circussen zelf aan de slag om alsnog met spoed een richtlijn dierenwelzijn op te stellen.
het probleem zit hem in het niet nadenken over waar de dieren zijn buiten de shows, en hoe ze gehuisvest zijn bijv. of hoe er sowieso met dieren om wordt gegaan als er geen publiek is.quote:Op zondag 11 maart 2007 03:18 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Gemaild!
Ik geloof dat er nog veel te veel mensen zijn die denken dat dieren het leuk vinden om kunstjes te doen.Of dat het ze niet uitmaakt of ze nou in een stalen kooi of in de vrije natuur leven.
Of deze dan. "Lieverd, je moet het zo zien. In plaats dat ze in die hokken zaten, hadden we ze ook neer kunnen schieten en op kunnen eten! Dat is toch veel erger? Nee. Hier hebben ze een veel leuker leven dan in Afrika, tussen al die stropers!"quote:Op zondag 11 maart 2007 04:19 schreef Bluezz het volgende:
lieve GHM,
mij werd verteld dat dieren het fijn vonden om iets te doen voor mensen.
quote:Geachte heer/mevrouw,
Een eerdere mail die ik uw schreef over het meewerken aan dierenleed door PLUS is nooit beantwoord. Wederom zag ik dat uw bedrijf Circus Herman Renz promoot met een voordeelactie. Blijkbaar heeft u mijn vorige mail niet gelezen alsmede de mails van andere van uw klanten daarover.
Circus Herman Renz staat voor ernstig dierenleed. Hun gebruik van wilde dieren alswel de gedomesticeerde dieren is afkeurenswaardig in de ogen van vele mensen. Ook steeds meer gemeenten willen een verbod op het gebruik van (wilde) dieren.
Circus Herman Renz bedriegt hun publiek en hun sponsors. Op TV verklaren ze keihard dat ze bijvoorbeeld geen olifantenhaken gebruikten. Actiegroep CircusLeed toonde kort daarop aan dat het wel het geval was. Een van de vele leugens van dit circus.
Hun dieren, zeker de wilde dieren, vertonen stereotype gedrag. Beelden van de dieren die Herman Renz gebruikt heeft of nog gebruikt is te zien op www.circusleed.nl
De dieren bij Herman Renz krijgen geen vrijheid. Ze staan meestal lange tijd, en dat betekent soms wel eigenlijk de hele dag, in hun kooi of op stal.
In Oostenrijk is bijvoorbeeld een nationaal verbod voor gebruik van wilde dieren. Experts hebben daar aangegeven dat een circus, welke compact moet zijn en constant beperkte ruimte heeft, nooit genoeg kan bieden aan de wilde dieren. Het meereizen met het circus zorgt voor een welzijnprobleem voor deze dieren.
Dieren in een circus hebben te lijden onder deze beperking van ruimte, maar ook zijn hun omgevingen nooit verrijkt met attributen die hun leven enigszins dragelijker kan maken. U begrijpt wel dat de dieren in een circus last hebben van verveling daardoor. Door de verveling, de stress van het reizen en omgeving en te weinig ruimte zullen ze stereotype gedrag vertonen. Dit gedrag is gewoonweg niet weg te denken bij de (wilde) circusdieren.
Dieren in het circus zijn vaak ook met dwangmatige manieren getraind. Geweld tegenover dieren om dieren angst te laten hebben voor stokken, zwepen en haken zodat ze hun kunstjes doen is niet onbekend in de circuswereld. Andere manieren om dieren te dwingen zijn bijvoorbeeld het onthouden van voedsel en water, zodat de dieren meer meewerken met de ‘beloningmethode’. Deze dwangmatige manieren vinden wij niet goed te keuren en dragen niet bij aan het welzijn en de rechten van de dieren.
Het circus geeft als smoes voor het gebruik van dieren, dat het educatief is voor de kinderen. In deze maatschappij waar we regelmatig horen van dieren die verwaarloosd, mishandeld of gedood worden is het niet raadzaam om te promoten dat dieren als object gebruikt mogen worden om kunstjes te doen die tegen het natuurlijk gedrag van het dier in gaan. En kinderen zou ook niet geleerd moeten worden dat het goed is om dieren in zulke kleinen kooien te houden of geweld te gebruiken.
Ook Herman Renz geeft niet het goede voorbeeld. Naast het houden van dieren in een slechte omgeving gebruikt ook Herman Renz geweld richting dieren. Op de videobeelden die hier (http://www.circusleed.nl/video.php?file=video/circus_hermanrenz_bullhookuse.flv) te vinden zijn is te zien hoe Herman Renz personeel olifantenhaken gebruiken en hoe de olifanten tikken krijgen met o.a. de zwepen. Ook richting activisten hebben ze eerder agressief zitten reageren.
Nadat wij aan het publiek aangaven dat Herman Renz geweld gebruikt naar de dieren heeft Herman Renz aangifte gedaan tegen mij voor smaad en smaadschrift. De officier van justitie zag geen enkele reden om tot vervolging in te gaan. De bewijzen hebben we ook immers die onze mening en de feiten hard onderbouwen.
Graag verzoek ik u om uw samenwerking met circus Herman Renz te beëindigen. Eventueel ga ik graag daarover met u een gesprek aan. Ik hoop dat uw bedrijf zich wil profileren als een bewust bedrijf die meegaat in wat de samenleving vind. Nu er steeds meer gemeenten het circus met (wilde) dieren wil verbieden of de regering verzoeken eindelijk maatregelen te nemen zou het u zeer sieren, wanneer uw bedrijf de samenwerking met circus Herman Renz per direct opzegt danwel niet meer verlengt.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Alex Romijn
Voorzitter Actiegroep CircusLeed
Ik hoop dat ze de juiste beslissing nemen.quote:Geachte mevrouw [...],
PLUS Retail BV is een levensmiddelenorganisatie, waarbij op dit moment ruim 240 zelfstandige ondernemers met hun PLUS supermarkten zijn aangesloten.
Eén van de lokale consumentenacties, waaraan de PLUS ondernemer kan deelnemen, is de spaaractie voor toegangskaartjes van circus Herman Renz. De organisatie heeft de contacten met circus Herman Renz, maar de ondernemer is zelf verantwoordelijk voor de gehele organisatie rondom de spaaractie.
Bij de start van onze circusactiviteiten hebben wij ons destijds uitgebreid laten informeren over het dierenwelzijn in het circus en onze bevindingen besproken met circus Herman Renz. Op basis hiervan hebben wij een positief besluit genomen. Bij een volgende contractbespreking zullen wij gezien de actualiteiten over het welzijn van circusdieren, opnieuw alle voor- en nadelen tegen het licht houden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Elma van 't Hoff
quote:Nationaal protest tegen wilde dieren in het circus
13 maart 2007
Gemeenten moeten bij de minister van LNV een verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen eisen. Alle Nederlandse gemeenten ontvingen maandag 12 maart een brief met deze oproep van Wilde Dieren de Tent Uit en de Dierenbescherming. Aanleiding voor de brief is het feit dat de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) de brancherichtlijnen voor het welzijn van circusdieren heeft afgekeurd. Wilde Dieren de Tent Uit en de Dierenbescherming willen met deze campagne een nationaal protest tegen wilde dieren in het circus ontketenen.
Omdat de minister van LNV een voorstander van zelfregulering is, heeft de circusbranche de mogelijkheid gekregen om zelf welzijnsrichtlijnen op te stellen. De RDA, een belangrijke adviesraad van de minister voor dierenwelzijn, keurde de richtlijnen vorige week echter af. De RDA stelt dat ze op basis van deze richtlijnen ‘weinig vertrouwen heeft in het zelfregulerende vermogen van de branche om het welzijn van de dieren in circussen te waarborgen’. Daardoor is de roep om ingrijpen door minister Verburg luider dan ooit.
Gemeenten, die de evenementenvergunningen aan circussen moeten verstrekken, staan door het gebrek aan landelijke wetgeving nog steeds in een spagaat. Volgens oud-minister Veerman waren gemeenten niet bevoegd circussen met wilde dieren een vergunning te weigeren. Hij zorgde echter niet voor nationale regelgeving. Zo worden gemeenten in feite gedwongen circussen met wilde dieren toe te laten. Maar niet alle gemeenten laten het daarbij. Winschoten en Veendam besloten toch tot een verbod en in veel andere gemeenten voert men dezelfde discussie.
Wilde Dieren de Tent Uit en de Dierenbescherming willen met de gemeenten een signaal aan de nieuwe minister Gerda Verburg sturen dat het zo niet langer kan. Jeroen van Kernebeek van Wilde Dieren de Tent Uit: “Het is hoog tijd dat de regering deze dieren niet langer aan hun lot overlaat en een verbod instelt. Ook in de landen om ons heen is het verzet vaak begonnen bij de gemeenten, die direct de problemen ondervinden. In Nederland neemt het aantal gemeenten dat circussen met wilde dieren wil verbieden ook toe. De gemeente Amsterdam verzocht bij de minister reeds om een nationaal verbod. Als andere gemeenten een zelfde geluid laten horen, moet het er wel van komen. Diervriendelijke circussen met wilde dieren bestaan nu eenmaal niet, ook al doen circussen oprecht hun best.”
Op www.wildedierendetentuit.nl is een speciale pagina opgenomen met informatie voor gemeenten. Hier kunnen gemeenten tips vinden over de mogelijkheden die zij hebben om het welzijn van circusdieren te beschermen.
Ze willen een concrete stap maken op het gebied van het welzijn van circusdieren.quote:Circussen stellen regels op voor gebruik dieren
AMERSFOORT - De circussen in Nederland hebben zelf richtlijnen opgesteld voor dieren die er optreden. Met de regels willen ze een concrete stap maken op het gebied van het welzijn van (wilde) circusdieren, aldus de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) dinsdag.
Ze komen hiermee tegemoet aan de groeiende kritiek van actiegroepen en enkele gemeenten op het gebruik van circusdieren.
De circussen hebben per diersoort regels opgesteld voor zaken als de grootte van het hok, het voedsel en de inspanningen in de piste. "We hebben het meest gekeken naar de natuurlijke omstandigheden van de dieren", aldus een woordvoerder van de VNCO.
Tijger
Trainers leren beesten alleen dingen die ze van nature ook al kunnen. "Zoals een tijger die door een hoepel springt. Een tijger kan in de natuur ook goed springen." Met een giraf hoef je zoiets niet te proberen, aldus de zegsman.
Waarschijnlijk zijn ze economisch niet afhankelijk van o.a. bont.quote:Op woensdag 21 maart 2007 11:50 schreef TechXP het volgende:
Heb het ook nog maar bij de collega's in croatie nagevraagd. Het klopt
Ze hebben daar een grote stap gemaakt in bescherming van dieren:
http://www.prijatelji-zivotinja.hr/index.en.php?id=470
Sommige punten gaan verder dan NL:
http://www.prijatelji-zivotinja.hr/index.en.php?id=713
quote:Op woensdag 21 maart 2007 15:59 schreef zwaaibaai het volgende:
Waarschijnlijk zijn ze economisch niet afhankelijk van o.a. bont.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |