abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44654927
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:09 schreef Schonedal het volgende:
In dit topic zitten de theologen, de fysici en de biologen elkaar weer eens heerlijk de oren te wassen in het vraagstuk schepping - evolutie.
Het werd vrede als iedereen zich zou houden aan de uitspraak: God heeft de evolutie geschapen.
En waarom moet ik die visie onderstrepen? Alleen maar om de lieve vrede te bewaren? Lijkt mij niet helemaal de bedoeling als ik zo eerlijk mag zijn.
  vrijdag 22 december 2006 @ 12:33:51 #102
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44654977
quote:
In dit topic zitten de theologen, de fysici en de biologen elkaar weer eens heerlijk de oren te wassen in het vraagstuk schepping - evolutie.
Het werd vrede als iedereen zich zou houden aan de uitspraak: God heeft de evolutie geschapen.
Haha. Ik heb een betere voor je:

Het wordt vrede als iedereen zich houd aan de uitspraak "God bestaat niet".

Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_44654988
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat je er geen zinnige dingen over kunt zeggen, en je daarom elke uitspraak erover kunt negeren. In mijn geval is dat gelinkt aan hetgene wat je zelf ook al zei: zolang je niet weet wat god is, kun je er geen uitspraken over doen, omdat iedereen er een andere preconceptie van heeft. Je zult dus of god aan moeten wijzen, of een hele exacte, niet-ambigue definitie van god moeten geven, anders is de term semantisch inhoudsloos, en dus waardeloos.
Dat klinkt inderdaad wel aannemelijk dan, dat ignosticisme. Ik belijd geen enkele godsdienst en de mogelijkheid die ik openhoud voor het bestaan van een godheid heeft verder geen invloed op mijn dagelijks handelen. Maar ik ben er wel in gedachten vaak mee bezig. Te vaak, vermoed ik, om een ignosticus te kunnen zijn. Want ook al accepteer ik het feit dat we het simpelweg niet kunnen weten, ik kan mijzelf daarin niet berusten, helaas.
pi_44659347
quote:
Ben jij bereid te liegen in plaats van te discussiėren?
pi_44681616
quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:18 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat een vooraanstaande fysicus en winnaar van de Spinozaprijs niet zomaar wat uit zijn nek lult.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 23 december 2006 @ 14:23:07 #106
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44681653
quote:
Oftewel stop de zoektocht en laat het voor wat het is.
Zyggie.
  zaterdag 23 december 2006 @ 14:29:09 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_44681764
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 14:20 schreef Apropos het volgende:

[..]

[afbeelding]
.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 23 december 2006 @ 22:46:02 #108
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_44694224
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 14:20 schreef Apropos het volgende:

[..]

[afbeelding]
Het doet me denken aan een combinatie van Jeroen Pauw en Meneer Kaktus...
pi_44694273
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576313/

Cees Dekker vs. Herman Philipse.
  zaterdag 23 december 2006 @ 23:29:15 #110
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44695344
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 22:47 schreef Autodidact het volgende:
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/30576313/

Cees Dekker vs. Herman Philipse.
Die Cees Dekker weet lekker de kern van de vragen van Philipse te ontwijken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_44697584
Interessante discussie tussen Dekker en Philipse! Bedankt voor de link, Autodidact. Tja, er viel niet zoveel in te brengen tegen Philipse en inderdaad, Dekker draaide er veel omheen. Maar toch ook wel sneu, want je ziet duidelijk dat Dekker in conflict is met zichzelf hierover en zich met hand en tand probeert vast te houden aan zijn geloof. Philipse had hem natuurlijk direct al tuk, toen hij Dekker vroeg naar de methodologie voor zijn spirituele onderzoekingen.
pi_44697798
Ook wel grappig vond ik dat Philipse probeerde zakelijk te blijven, maar het af en toe toch niet kon laten om even een snelle steek onder water te geven.
pi_44735987
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 11:24 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Verklarende gave? Hij wijst er juist, terecht, op, dat de evolutietheorie mogelijkerwijs iets verklaart, maar dat je niet moet denken dat daarmee de kous af is. Sterker nog: hij oppert de mogelijkheid dat het menselijk brein nooit in staat zal zijn om het daadwerkelijke fundamentele mechanisme van het bestaan te doorgronden. Met andere woorden: de evolutie wordt mogelijkerwijs gedreven door iets dat voor ons voor altijd verborgen zal blijven. Die mogelijkheid moet ieder weldenkend mens aanvaarden en derhalve de mogelijkheid dat het nooit zinnig zal zijn om ook maar een kleine uitspraak te doen over het bestaan van een schepper in welke vorm dan ook.
Ja... wat moeten we hier nou mee.

"Ik heb iets onder mijn hoed zitten. Maar misschien ook wel niets. Jaha, dat moeten jullie allemaal accepteren!"
pi_44735996
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Haha. Ik heb een betere voor je:

Het wordt vrede als iedereen zich houd aan de uitspraak "God bestaat niet".

Dat zeiden de Russen ook in 1917.
pi_44736009
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 11:21 schreef speknek het volgende:
Jan Zaanen zegt niet dat hij denkt dat god het gedaan heeft heh, hij vindt gewoon de verklarende gave van de evolutietheorie ontoereikend.
Wetenschap is ontoereikend. Zo lang dat niet meer het geval is, houdt de wetenschap op te bestaan.
  dinsdag 26 december 2006 @ 00:18:29 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_44741826
quote:
Op maandag 25 december 2006 18:12 schreef Puzzelaar het volgende:
Wetenschap is ontoereikend. Zo lang dat niet meer het geval is, houdt de wetenschap op te bestaan.
Nouja, dat is meer als het definitief is. Daarom had ik voor 'toereikend' gekozen, als in 'genoeg binnen voorbehouden foutmarges'.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_44741857
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 00:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja, dat is meer als het definitief is. Daarom had ik voor 'toereikend' gekozen, als in 'genoeg binnen voorbehouden foutmarges'.
Tja. Foutmarges zijn er nou eenmaal om te wantrouwen.
pi_44778494
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 00:19 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Tja. Foutmarges zijn er nou eenmaal om te wantrouwen.
Foutmarges zijn er niet met een doel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')