Ik denk van niet eerlijk gezegd. Welk licht mag dat dan zijn en vanwaar je rotsvaste vertrouwen in de standpunten van biologen? Zoals Dijkgraaf in hetzelfde artikel ook beargumenteerd: iedere nieuwe wetenschappelijke vondst werpt weer nieuwe vragen op en het is bijzonder naief te veronderstellen dat je op basis van de huidige kennis denkt te kunnen inschatten in hoeverre we weten hoe het universum in elkaar zit. Ik geloof dus ook geen bioloog die beweert te weten hoe het leven werkt. Zo iemand houd ik voor een kwakzalver.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:09 schreef Fir3fly het volgende:
En waarom zou dat zo zijn denk je? Het gebied waar die mathematische wetenschappers uitspraken over doen, nou net het gebied van expertise is van de biologen. Je zou kunnen zeggen dat de biologen het 'licht' hebben gezien.
Bron? Citaten? Klinkt een beetje als kinderachtig getreiter. Zou ik nooit in m'n blad vermelden maargoed we hebben het over HP de tijd hequote:Op donderdag 21 december 2006 23:04 schreef zwambtenaar het volgende:
Gistermiddag kwam het dubbeldikke winternummer van HP/De Tijd op mijn deurmat terecht en een vluchtige blik op de voorpagina en in de inhoudsopgave deed het water in mijn mond lopen. Ik kon mijn enthousiasme niet bedwingen en bladerde direct door naar een artikel over geloof versus wetenschap, waarin drie vooraanstaande Nederlandse natuurwetenschappers hun visie etaleerden: Robbert Dijkgraaf, Jan Zaanen en Henk Barendregt. Jan Zaanen deed een interessante uitspraak, waarin hij kritiek leverde op de overdreven overtuiging van mainstraim biologen ten aanzien van de biologische evolutie en dat de verklaring van het leven daar ophoudt.
Een citaat van Jan Zaanen uit genoemde artikel:
"Mainstream biologen worden heel erg boos als je aangeeft dat Darwin allerlei zaken niet kan verklaren.
Die opmerking over de 'dronken zeeman ' geeft alleen maar aan hoe slecht fysici de essentiele operatoren binnen de evolutietheorie eigenlijk snappen. Bijna schandelijk voor mensen die de wetenschap zo hoog in het vaandel zouden moeten hebben.quote:Onder fysici is een hobby aan te treffen om biologen te pesten. In onze ogen is het darwinisme niks anders dan een directed random walk, het loopje van een dronken zeeman die een bepaalde kant uit is gestuurd. Wou je daarmee het sonarsysteem van vleermuizen verklaren, of de enorm ingenieuze mechaniekjes en organisaties in onze cellen?"
Bron: HP/De Tijd, 22 december 2006
Omdat een bioloog een gefundeerd geloof heeft in de evolutietheorie is hij/zij per definitie antimystisch oid? Beetje zwak argument aangezien mensen ook kunnen geloven in een god die juist evolutie als tool heeft gebruikt om het leven op aarde te scheppen.quote:Alle drie de genoemde heren hebben deze terughoudende houding getoond jegens het leven en het universum. Het valt mij op dat fysici en andere mathematische wetenschappers veel meer respectvoller staan tegenover iets dergelijks als mystiek en spiritualiteit dan biologen.
Ik ga er van uit dat een vooraanstaande fysicus en winnaar van de Spinozaprijs niet zomaar wat uit zijn nek lult. Ik begrijp dat je heel heel heel graag wilt dat wat die harde kern atheïstische biologen zeggen waar is, maar soms is het verstandiger om niet zo voorbarig te zijnquote:Op donderdag 21 december 2006 23:14 schreef Fir3fly het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat het niet verstandig is om uitspraken te doen over een gebied waar je geen expertise in hebt.
Zeg, leg jij eerst maar eens wat jouw motieven voor dit topic dan wel niet zijn, alvorens je over mij gaat oordelen.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:18 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat een vooraanstaande fysicus en winnaar van de Spinozaprijs niet zomaar wat uit zijn nek lult. Ik begrijp dat je heel heel heel graag wilt dat wat die harde kern atheïstische biologen zeggen waar is, maar soms is het verstandiger om niet zo voorbarig te zijn.
Exact expertise op een bepaald vlak is niet automatisch een voorbode voor expertise op een ander vakgebied.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:14 schreef Fir3fly het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat het niet verstandig is om uitspraken te doen over een gebied waar je geen expertise in hebt.
Val je het blad nu aan omdat deze een interview publiceert? Het valt HP/De Tijd juist te prijzen dat ze niet lopen te editten in hetgeen mensen zeggen. Wat heb je anders aan zo'n artikel? En bron? Citaten? Koop het huidige HP/De Tijd nummer zou ik zeggen. Blader dan door naar bladzijde 158 en dan tref je het aan in de eerste alinea.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:15 schreef SpecialK het volgende:
Bron? Citaten? Klinkt een beetje als kinderachtig getreiter. Zou ik nooit in m'n blad vermelden maargoed we hebben het over HP de tijd he
Ik neem aan dat je dat niet al te serieus moet nemen en dat dergelijke fysici heel goed weten hoe de evolutietheorie in elkaar zit.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:15 schreef SpecialK het volgende:
Die opmerking over de 'dronken zeeman ' geeft alleen maar aan hoe slecht fysici de essentiele operatoren binnen de evolutietheorie eigenlijk snappen. Bijna schandelijk voor mensen die de wetenschap zo hoog in het vaandel zouden moeten hebben.![]()
Goed voorbeeld mr. Crick (van watson en crick die de DNA helix structuur hebben ontrafeld) heeft heel wat boeken geschreven over panspermia (het zaaien van bacteriën op andere planeten) die mij nogal overkomen als onzinnig. Dat neemt niks weg van het werk dat hij gedaan heeft op DNA.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Exact expertise op een bepaald vlak is niet automatisch een voorbode voor expertise op een ander vakgebied.
Waarom zou ik een blad kopen dat semiwetenschappelijk geroddel publiceert?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:21 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Val je het blad nu aan omdat deze een interview publiceert? Het valt HP/De Tijd juist te prijzen dat ze niet lopen te editten in hetgeen mensen zeggen. Wat heb je anders aan zo'n artikel? En bron? Citaten? Koop het huidige HP/De Tijd nummer zou ik zeggen. Blader dan door naar bladzijde 158 en dan tref je het aan in de eerste alinea.
Assumption is the mother of all fuckups.quote:[..]
Ik neem aan dat je dat niet al te serieus moet nemen en dat dergelijke fysici heel goed weten hoe de evolutietheorie in elkaar zit.
Delen van hetgeen ik heb gelezen en interessant heb bevonden. Wat anders? Of denk je dat ik propaganda wil voeren voor een mystieke benadering van de wetenschap ofzo? Dat ik uit ben op het onderuit halen van biologen? Dan heb je het dus misquote:Op donderdag 21 december 2006 23:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeg, leg jij eerst maar eens wat jouw motieven voor dit topic dan wel niet zijn, alvorens je over mij gaat oordelen.
quote:Jan Zaanen holds a chair of theoretical condensed matter physics at the Instituut-Lorentz. His core research interests are in the subject of quantum matter.
Dat moet je zelf weten. Je vroeg mij naar de bron van mijn citaat en die geef ik je. Die vraag had je je overigens kunnen besparen, want de bron had ik al in de OP gegevenquote:Op donderdag 21 december 2006 23:23 schreef SpecialK het volgende:
Waarom zou ik een blad kopen dat semiwetenschappelijk geroddel publiceert?
Een wijze les, inderdaad, voor de biologen over wie Zaanen het heeft.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:23 schreef SpecialK het volgende:
Assumption is the mother of all fuckups.
Zeg ik dat we de gehele biologie met een korreltje zout moeten nemen op basis van de autoriteit die Zaanen binnen zijn eigen vakgebied is? Nee, absoluut niet.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:24 schreef wijsneus het volgende:
Ach wee!
Er zijn knappe koppen die kritisch zijn ten opzichte van een wetenschappelijke theorie! Deze mensen hebben een ander vakgebied, maar dat geeft even niet!
Sorry. Ik vroeg niet jou naar de bron maar meer het stelletje dumb en dumber die claimen dat biologen altijd boos worden als je ze wijst op inaccuraties in de evolutietheorie.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:26 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat moet je zelf weten. Je vroeg mij naar de bron van mijn citaat en die geef ik je. Die vraag had je je overigens kunnen besparen, want de bron had ik al in de OP gegeven. HP/De Tijd is niet wetenschappelijk, maar maakt dat uit in deze? Denk je dat ze zelf antwoorden hebben gelegd in de mond van Zaanen?
En een wijze les voor jou, om alles maar aan te nemen wat een zogenaamde hoge pief te zeggen heeft over dingen buiten zijn vakgebied. Ik ga toch ook niet aan een automonteur vragen of hij een stuk software voor me kan programmeren? Ookal heeftie allemaal awards gewonnen van de BOVAG.quote:[..]
Een wijze les, inderdaad, voor de biologen over wie Zaanen het heeft.
De motiven van die biologen zijn niet een harde atheïstische kern maar juist een verbazingwekkend model (de evolutie theorie) die ze aan alle kanten proberen te falsificeren. En onderling proberen te verdedigen en te toetsen.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:18 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat een vooraanstaande fysicus en winnaar van de Spinozaprijs niet zomaar wat uit zijn nek lult. Ik begrijp dat je heel heel heel graag wilt dat wat die harde kern atheïstische biologen zeggen waar is, maar soms is het verstandiger om niet zo voorbarig te zijn.
En deze geeft aan hoe diep het onbegrip is, hoe weinig deze mensen snappen van evolutie, wat - hoe weinig zij zich hebben verdiept in de stof.quote:In onze ogen is het darwinisme niks anders dan een directed random walk, het loopje van een dronken zeeman die een bepaalde kant uit is gestuurd. Wou je daarmee het sonarsysteem van vleermuizen verklaren, of de enorm ingenieuze mechaniekjes en organisaties in onze cellen?"
Wat zeg je dan?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:28 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Zeg ik dat we de gehele biologie met een korreltje zout moeten nemen op basis van de autoriteit die Zaanen binnen zijn eigen vakgebied is? Nee, absoluut niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |