Inderdaad. Volgens mij hebben we een tijdje geleden ook al zo'n topic gehad.quote:
Of je doet alles voor je vriendin omdat je hersenen je dat opdragen. Je hersenen laten je verliefd zijn, zodat je alles voor haar doet, zij bij je blijft, met als ultieme reden voortplanting, wat je weer voor "jezelf" doet..quote:Op donderdag 21 december 2006 17:48 schreef vet_seg het volgende:
Het is een wereld van gebruiken en gebruikt worden.![]()
Maar hoe zit het met liefde? Ik hou van mijn vriendin en ik doe er alles voor zodat zij zich net zo voelt als ik, gelukkig dus. Zelfs als ik er dingen voor moet doen, wat ik niet graag doe
Ik vindt dat jou verhaal wel klopt, met uitzondering van liefde
Ja maar dat doen ze ook allemaal niet omdat ze er zelf beter van worden (emotioneel).quote:Op donderdag 21 december 2006 17:57 schreef vet_seg het volgende:
Maar hoe zit het dan met koppels die geen kinderen willen? of geen sex? Die zitten er ook tussen
Voor het belang van de eigen soort.quote:Op donderdag 21 december 2006 17:58 schreef Asskicker14 het volgende:
En als je je leven opoffert voor een vriend/familielid? Is dat dan ook voor eigen belang?
Voor het belang van de eigen soort hoeft niet gelijk te zijn als het voor zichzelf doen.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor het belang van de eigen soort.
dat zouden al mensen in afrika die besmet is met aids ook zo doen.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor het belang van de eigen soort.
1% eens met de TS.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:00 schreef SpankTheMonkey het volgende:
100% eens met TS.
Nee, meneer?quote:
Verklaar uzelf nader.quote:
met geld geven help je toch ook anderen of zie ik dat verkeerd. Duzz je doet het voor hun en voor jezelf...En niet voor jou alleen...Tegenargumenten ?quote:Op donderdag 21 december 2006 17:31 schreef mrkanarie het volgende:
Ik zat laatst zo te denken, en kwam tot de volgende conclusie:
Alles wat je doet doe je uiteindelijk uit eigenbelang. Wat nou egoïsme? ALLES is egoïsme.
Simpele voorbeelden zijn bijvoorbeeld stelen, mensen overhalen en studeren. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan bijvoorbeeld liefhebben. Waarom heb je nou eigenlijk een man of vrouw lief? Misschien voor het terugkrijgen van liefde, misschien voor het opvoeden van jouw kinderen, misschien geeft het jou een voldaan gevoel. Ander voorbeeld is bijvoorbeeld het doneren van geld. Dat geeft jou een voldaan gevoel.
Iemand tegenargumenten?![]()
Juist. En waarom geef je dat geld? Omdat dat jou het gevoel geeft dat je iets goeds hebt gedaan.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:21 schreef toenie het volgende:
Die één procent staat voor de voorbeelden die de TS geeft over het stelen etc. Dat is vaak egoïstisch, maar als je bijvoorbeeld aan een goed doel je geld schenkt, om even over een voorbeeld te spreken, dan kan dat lastig egoïstisch zijn. Als je je geld schenkt aan het Rode Kruis, dan kunnen ze er bijvoorbeeld mensen in Pakistan mee helpen. Of het wereld natuurfonds kan je geld weer gebruiken voor de dieren op Borneo..
Niet echt. Zoals ik hierboven ook al zei, egoïsme heeft een hele brede definitie. Je geeft vooral geld aan goede doelen, omdat ze nou eenmaal goed zijn.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:30 schreef toenie het volgende:
Maar, zoals BolleSmurf zei, niét alleen voor jezelf. En dát is het kenmerk van egoïsme
"Als je een hamer hebt, dan lijkt alles op een spijker"quote:Op donderdag 21 december 2006 17:31 schreef mrkanarie het volgende:
Alles wat je doet doe je uiteindelijk uit eigenbelang. Wat nou egoïsme? ALLES is egoïsme.
Simpele voorbeelden zijn bijvoorbeeld stelen, mensen overhalen en studeren. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan bijvoorbeeld liefhebben. Waarom heb je nou eigenlijk een man of vrouw lief? Misschien voor het terugkrijgen van liefde, misschien voor het opvoeden van jouw kinderen, misschien geeft het jou een voldaan gevoel. Ander voorbeeld is bijvoorbeeld het doneren van geld. Dat geeft jou een voldaan gevoel.
quote:Op donderdag 21 december 2006 18:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
"Als je een hamer hebt, dan lijkt alles op een spijker"
Jouw visie op de wereld is dat egoïsme de morele drijvende kracht is.
Voor een gelovige is dat God of Allah, voor een evolutionist is het de "behoudzucht" van het DNA, etc.
Het probleem met zo'n visie (of geloof) is dat deze niet objectief toetsbaar is.
Als alles uit egoïsme gedaan wordt en het is onmogelijk om aan tegeven in welke situatie er geen sprake is van egoïsme, dan wordt het een zinloos en overbodig begrip.
En wat doet dat goed gevoel met je? Het geeft je een mooi vachtje of een zekere uitstraling zodat je meer kans hebt om je voort te planten.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Juist. En waarom geef je dat geld? Omdat dat jou het gevoel geeft dat je iets goeds hebt gedaan.
Hoeveel mensen zitten er ook echt achteraan wat er met hun geld gebeurt? Of doen er zelf ook echt wat voor? Wat natuurlijk ook weer indruk maken is op bepaalde types waarmee men zich zou kunnen voortplanten.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:37 schreef BolleSmurf het volgende:
Als jij bewust alleen maar aan jezelf denkt dan is dat egoistisch...Zo van : Ik geef geld aant rode kruis voor die landmijnen actie en het interesseert me niet of het aankomt ofniet, zolang ik me er maar goed bij voel dat ik gegeven heb, dat is egoistisch. Of heb ik et verkeerd
In het schenken van geld zit het stukje zelfwaardering en eventueel waardering/aanzien dat je van anderen krijgt. Dat je er mensen mee helpt, dát geeft je eigenwaarde, dus uieindelijk doe je het niet voor die mensen in Pakistan of die dieren op Borneo, maar voor je eigenwaarde en/of aanzien.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:21 schreef toenie het volgende:
Die één procent staat voor de voorbeelden die de TS geeft over het stelen etc. Dat is vaak egoïstisch, maar als je bijvoorbeeld aan een goed doel je geld schenkt, om even over een voorbeeld te spreken, dan kan dat lastig egoïstisch zijn. Als je je geld schenkt aan het Rode Kruis, dan kunnen ze er bijvoorbeeld mensen in Pakistan mee helpen. Of het wereld natuurfonds kan je geld weer gebruiken voor de dieren op Borneo..
Nope, ik ben het met je eens,quote:
Welkom in de realiteitquote:Op donderdag 21 december 2006 17:31 schreef mrkanarie het volgende:
Ik heb geen goede tegenargumenten, maar wel twee intuïtieve aanvullingen (een brain dump):quote:Op donderdag 21 december 2006 17:31 schreef mrkanarie het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |