abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juli 2008 @ 10:50:27 #201
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_59883619
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:35 schreef Jabberwocky het volgende:
Murakami is geweldig, heb nu drie boeken van 'm gelezen maar dat gaat zodra de tijd het toelaat snel uitgebreid worden, tot de complete bibliografie is doorgewerkt.

Volgend jaar ga ik naar Japan en ook Tokyo, eens zien of we die jazzclub kunnen vinden (dat wordt vast een hele opdracht ).
Dan heb je pech, want die is zover ik weet al een aantal jaren gesloten
pi_60049052
Zojuist mijn eerste Murakami uit gelezen. Kafka op het strand, wat hier niet zo vaak genoemd wordt maar naar mijn weten wel zijn bekendste titel is in Nederland.

Het boek werkte niet voor mij. Ik kreeg de tweede laag van de roman niet te pakken. Misschien snapte ik het verhaal niet, doorzie ik de metaforen niet.
Nu lees ik al slechts bij uitzondering onrealistische fictie, maar voor deze man wilde ik zeker eens daar van afwijken. Echter zonder bevredigend resultaat. Heb de documentaire bekeken en ik herken de thema's niet in het boek.
Bepaalde personages vind ik geweldig uitgewerkt, met name nakata. Aan de andere kant vond ik in het tweede deel van het verhaal te veel bloemrijke opvulling. Al die natuurbeschrijvingen, en ' de wind als het ruisen van mijn hart' achtige zinnetjes kunnen me niet bekoren.

Waar ik normaal gesproken een boek dat me niet weet te pakken gelijk af zou doen als een kutboek, is mijn geduld jegens Murakami wel bestendiger. Ik wil best accepteren dat het deze keer aan mezelf kon liggen dat ik de brille van deze man nog niet doorzie. Misschien een aanraden om eens een ander, dunner, boek van hem te proberen ?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 21:21:14 #203
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_60049521
Als je niet zou houdt van onrealistische fictie dan zou ik Norwegian Wood, South of the Border West of the Sun en After the Dark aanraden. Die zijn ook niet zo dik.
pi_60086313
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 21:21 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als je niet zou houdt van onrealistische fictie dan zou ik Norwegian Wood, South of the Border West of the Sun en After the Dark aanraden. Die zijn ook niet zo dik.
After Dark vond ik zelf niet 1 van z'n besten, dan zou ik inderdaad voor die andere die je zegt gaan. Eventueel ook Sputnik Sweetheart, omdat 't ook een dunnetje is
  zondag 13 juli 2008 @ 23:36:06 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60086600
Het kan natuurlijk ook gewoon jouw type schrijver niet zijn.

Maar ik zou je idd South of the Border, West of the Sun willen aanraden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60596081
Nieuw boek! What I Talk about When I Talk about Running

Een onverwachts autobiografisch uitstapje; http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004006051963
quote:
In 1982, having sold his jazz bar to devote himself to writing, Murakami began running to keep fit. A year later, he'd completed a solo course from Athens to Marathon, and now, after dozens of such races, not to mention triathlons and a slew of critically acclaimed books, he reflects upon the influence the sport has had on his life and on his writing. Equal parts training log, travelogue, and reminiscence, this revealing memoir covers his four-month preparation for the 2005 New York City Marathon and settings ranging from Tokyo's Jingu Gaien gardens, where he once shared the course with an Olympian, to the Charles River in Boston among young women who outpace him.Through this marvellous lens of sport emerges a cornucopia of memories and insights: the eureka moment when he decided to become a writer, his greatest triumphs and disappointments, his passion for vintage LPs, and the experience, after fifty, of seeing his race times improve and then fall back.
By turns funny and sobering, playful and philosophical, "What I Talk About When I Talk About Running" is rich and revelatory, both for fans of this masterful yet guardedly private writer and for the exploding population of athletes who find similar satisfaction in distance running.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 11:35:52 #207
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_60596526
Klinkt goed.
pi_60596888
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Klinkt goed.
Ik ben er al in begonnen, en ondanks dat ik weinig tot niets met hardlopen heb leest het fijn weg. Hij geeft een beetje inzicht in zijn eigen persoonlijkheid, neemt af en toe uitstapjes op de filosofische, levensbeschouwende toer, om dan weer terug te komen bij het rennen. En dat 'ie kon schrijven wisten we natuurlijk al
pi_60597221
Ik had het lezen van "After Dark" redelijk lang uitgesteld, vooral omdat ik zoveel hoorde dat het een teleurstellend werkje is, maar nu ik 'm toch gelezen heb kan ik alleen maar concluderen dat ik de mening van anderen met een korreltje zout moet nemen... wat een heerlijk boek. De hele nachtsfeer is zo beklemmend dat het boek niet weg te leggen is. Het deed me een beetje denken aan de film "Night On Earth".
pi_60599314
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 12:00 schreef crystaltrench het volgende:
Ik had het lezen van "After Dark" redelijk lang uitgesteld, vooral omdat ik zoveel hoorde dat het een teleurstellend werkje is, maar nu ik 'm toch gelezen heb kan ik alleen maar concluderen dat ik de mening van anderen met een korreltje zout moet nemen... wat een heerlijk boek. De hele nachtsfeer is zo beklemmend dat het boek niet weg te leggen is. Het deed me een beetje denken aan de film "Night On Earth".
Jarmusch Tom Waits

Ik vond het ook absoluut een goed boek, in één adem uitgelezen. Wel is het onvermijdelijk dat ik 'm meteen vergelijk met z'n andere werk, en dan vind ik Dance, Dance, Dance, Wind-up Bird Chronicle en Kafka on the Shore toch veel onderhoudender. Niet alleen door de lengte, maar ik had bij After Dark een beetje het gevoel dat het bijna een verplichting/gewoonte was om even die andere realiteit (in de kamer met de TV) erin te mengen, zonder dat hier echt iets gebeurde. (Nu twijfel ik wel weer even, omdat het einde niet zo goed is blijven hangen )
pi_60599774
Ooooh ik ben het ermee eens dat 'ie het niet haalt bij zijn beste werk (mijn favoriet blijven toch "Hard-Boilded Wonderland..." en "Norwegian Wood"), maar ik vond "After Dark" wel weer mooier dan bijvoorbeeld "Sputnik Sweetheart". De kamer met de TV voegde weinig toe aan het eigenlijke verhaal, maar gaf het wel iets hallucinerends, en dat hing voor mij een bepaalde filter over de rest van het verhaal.

Maar op een paar korte verhalen na is er niets van Murakami dat ik niet de moeite waard vind.

Tom Waits is mijn grote held!!
pi_60599939
Sputnik Sweetheart vond ik ergens heel mooi door die bijna fysieke splitsing van (hoe heet ze ook alweer, Naoko? Zoveel Japanse namen te onthouden opeens ) die vrouw waar de hoofdpersoon voor valt. Vergeef me als ik verhalen door elkaar begin te halen trouwens, ik moet maar weer eens opnieuw gaan lezen

Ik heb soms ook bij korte verhalen dat ze net tè vaag zijn, maar er zitten ook juweeltjes tussen
pi_60600052
De namen brengen me ook altijd in problemen. Tijdens het lezen kan ik ze wel uit elkaar houden, maar na een tijd begint dat toch wat te vervagen. Grote uitzondering: May Kasahara, mijn favorite fictie-karakter ooit! Tijdens het lezen van Wind-Up Bird kwam er een punt waarop ik me realiseerde dat ze niet meer echt terug zou komen in het verhaal, en toen baalde ik wel een beetje.
pi_60600198
Het boek eindigt dan wel weer met May Kasahara

Mijn favoriet is nog steeds Nakata uit Kafka on the Shore, dat aandoenlijke oude simpele mannetje
  woensdag 6 augustus 2008 @ 14:09:32 #215
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_60600262
Nakata

Ik vind After Dark trouwens ook onderschat. Al heeft dat ook te maken met het feit dat het mijn eerste was. Die scene's met die zus gaf imo een mooi beeld van iemand die volslagen depressief is.
pi_60672191
quote:
Daar dacht ik ook meteen aan toen ik dat bericht op de FP las! Maar om bij een nieuwsbericht te posten dat het op een Murakami-boek leek vond ik wat te ver gaan Grappig
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 23:55:27 #218
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_60673118
Haha ik dacht precies hetzelfde toen ik dat hoorde. Last van ogen? Sarin.
Ik heb nooit medicijnen willen studeren trouwens
I'm just a girl in the world.
pi_60726597
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:18 schreef Dylanesque het volgende:
Nieuw boek! What I Talk about When I Talk about Running

Een onverwachts autobiografisch uitstapje; http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004006051963
[..]
nog niet in .nl verkrijgbaar toch?

zou hem ERG graag lezen

toch typisch als blijkt dat je favo-schrijver ineens dezelfde hobby blijkt te hebben
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  maandag 11 augustus 2008 @ 10:28:18 #220
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_60726721
Gisteren voor m'n verjaardag een stapel boeken van hem gekregen:
Kafka on the shore, Sputnik Sweetheart, What I talk about when I talk about running (hardcover) en the wind-up bird chronicle.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_60728181
ik zag trouwens vandeweek in de winkel wel "Dance" liggen

die is ook nog relatief nieuw volgens mij.

@dagonet: je mist wild sheep chase

verder kun je voorlopig even vooruit

(en waar komt die what i talk about when i talk about running vandaan? die staat bovenaan mijn verlanglijstje namelijk)
jobensaskia.nl
pi_60728265
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 10:50 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Dan heb je pech, want die is zover ik weet al een aantal jaren gesloten
en ik zie net.. dat zijn jazzclub in 1982 verkocht is
jobensaskia.nl
  maandag 11 augustus 2008 @ 11:37:11 #223
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_60728357
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:30 schreef Uhmmie het volgende:
ik zag trouwens vandeweek in de winkel wel "Dance" liggen

die is ook nog relatief nieuw volgens mij.

@dagonet: je mist wild sheep chase

verder kun je voorlopig even vooruit

(en waar komt die what i talk about when i talk about running vandaan? die staat bovenaan mijn verlanglijstje namelijk)
Als je Dance, dance, dance bedoelt. Die is uit 1988.
pi_60728749
@lonewolf eh.. ja stiekum wel

nahja.. ik heb hem nog niet.. dus hij staat ook op het lijstje "aan te schaffen"
hij lag bij de donner zo prominent in hardcover door de hele winkel gestapeld dat ik het idee had dat hij nog nieuw was

maar.. die "what i talk about when i talk about running" staat echt bovenaan.. en die heb ik nog niet in de winkel gevonden
jobensaskia.nl
pi_60728974
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:37 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als je Dance, dance, dance bedoelt. Die is uit 1988.
De vertaling is nieuw.
pi_60732073
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:54 schreef Uhmmie het volgende:

maar.. die "what i talk about when i talk about running" staat echt bovenaan.. en die heb ik nog niet in de winkel gevonden
In Paagman Den Haag hebben ze een stapeltje liggen En bol.com heeft 'm gewoon, vandaag weer een stukje in gelezen
pi_60732802
hmm typisch.. ik zocht vanochtend op murakami en toen vond hij hem niet

nu eens op de titel gezocht.. en zonder moeite!

apart
jobensaskia.nl
  maandag 11 augustus 2008 @ 16:26:19 #228
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_60735813
Waar in NL zit je dan Uhmmie?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_60756233
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:26 schreef Dagonet het volgende:
Waar in NL zit je dan Uhmmie?
rotterdam
jobensaskia.nl
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:26:03 #230
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_60776919
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 10:28 schreef Dagonet het volgende:
Kafka on the shore, Sputnik Sweetheart, What I talk about when I talk about running (hardcover) en the wind-up bird chronicle.
Met die laatste beginnen

Ben zelf bezig in Norvegian Wood, erg vermakelijk tot nu toe (zit op 1/3).
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:33:12 #231
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_60777193
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:54 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

rotterdam
Je zou American Book Center in Den Haag iig kunnen proberen, via www.abc.nl verkopen zij hem wel.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:53:26 #232
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60777980
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 14:01 schreef crystaltrench het volgende:
May Kasahara, mijn favorite fictie-karakter ooit!
May Kasahara is übercool. Een van de zeer weinige romanpersonages die ik me in levende lijve voor kan stellen, haar stem, gezicht, bewegingen, hele doen&laten -- en ik zou instantly verliefd op haar worden.
pi_60837746
Ik kan me bij heel veel van de Murakami-karakters wel een voorstelling maken. Malta Kano, uit hetzelfde boek, leefde bij mij vanaf het moment dat ze verscheen. Ook Reiko uit Norwegian Wood, Nakata en Hoshino en Oshima uit Kafka op het strand, het meisje met de betoverende oren uit De jacht op het verloren schaap, de kleindochter uit Hard-boiled wonderland... Alleen in Spoetnikliefde kwam (van de door mij gelezen boeken) zo'n personage niet voor.

Met locaties is het al net zo. Het Dolfijnenhotel, de Komura bibliotheek, het huis van Johnny Walker, de hut in de bergen waar de Jacht naartoe leidt, de tuin met de put! Ik moet nodig weer een Murakami lezen.
pi_60889099
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 10:28 schreef Dagonet het volgende:
Deze twee had ik op vakantie meegenomen, samen met Dance, dance, dance. Dus nu heb ik officieel alles van hem gelezen.

De twee romans vond ik helaas tegenvallen. Het hardloopboekje is heel aardig, maar niet meer dan dat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_61057567
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 14:07 schreef Dylanesque het volgende:
Het boek eindigt dan wel weer met May Kasahara

Mijn favoriet is nog steeds Nakata uit Kafka on the Shore, dat aandoenlijke oude simpele mannetje
Inderdaad, de brieven van May Kasahara en de dialogen met Nakata, zalig om te lezen. Verder vind ik Ushikawa uit de WUBC, ondanks zijn bescheiden rol, ook een erg leuk personage.
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:21:37 #236
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61107470
Iemand gisteren de docu "Cats of Mirikatani" nog gezien? Kon zo een Murakami boek zijn. Echt heel bijzonder, helaas de eerste 10(?) min gemist. Het ging over new yorkse vrouw die na 911 een japanse dakeloze in huis neemt. Deze Jimmy Mirikatani, een man van 81, blijkt in de amerikaanse concentratiekampen voor japanners te hebben gezeten gedurend WWII en toen moest hij zijn staatsburgerschap opgeven (daarom kon hij ook geen aanspraak maken op een sociale uitkering). We zien hoe ze hem helpt zijn dierbaren terug te vinden, we zien de prachtige kunst van die man die naar een reis in Japan was teruggekeerd naar Amerika om zijn kunst die het oosten en het westen met elkaar verweeft te laten zien aan de wereld en nog meer dingen. Echt ontroerend en mooi.

http://www.imdb.com/title/tt0799976/

Misschien met een beetje geluk terug te zien op uitzending gemist?

[ Bericht 7% gewijzigd door JimmyJames op 25-08-2008 12:30:47 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 4 september 2008 @ 10:14:04 #237
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_61369653
tvp, want na Hard boiled wonderland nu bezig in the wind-up bird chronicle, en Murakami schrijft zeker boeken waarover gepraat kan worden....
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_61462833
"Het zwarte, uitdrukkingsloze geraamte van de brug was weggezonken in de stilte die februari aankleefde."
"Het was een lach alsof de wolken na een regenbui geluidloos wijken en de eerste zonnestralen doorbreken."

Twee citaten uit Ten zuiden van de grens, ten westen van de zon.

Ik heb er geen zin meer in.
Graag op anoniem
  zondag 7 september 2008 @ 23:48:25 #239
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_61463886
Ten zuiden van de grens vind ik zelf de minst sterke van de boeken die ik van hem gelezen heb.

Al blijf ik het verder een vermakelijk boekje vinden, dat wel.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_61509589
Hmm. Wat schort eraan, vind je? Ik overwoog juist om het aan te schaffen.

Dans dans dans heb ik namelijk uit.
pi_61631813
Ik heb het boek 'dans dans dans' gekregen. Weet iemand of dit boek te lezen is zonder eerst "de jacht op het verloren schaap" te lezen?
  zondag 14 september 2008 @ 22:10:47 #242
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_61632117
Ja, heb ik ook gedaan.
pi_61632276
Het kan heel goed, er wordt alleen een paar keer verwezen naar De jacht. Zelf vond ik het wel leuk om dat boek ervoor gelezen te hebben.
pi_61632457
nou dan ga ik maar een poging wagen, danku!
ik heb trouwens alleen norwegian wood van hem gelezen; niet heel bijzonder vond ik. Ben benieuwd naar deze.
pi_61635578
Iemand al "What I talk about when I talk about running" gelezen? Leek me leuk, maar wacht het even af. Met welk boek is het te vergelijken?

Heb trouwens gelezen:

• Norwegian wood
  • Kafka on the shore
  • De olifant verdwijnt
  • Wind-up bird chronicle
  • Blind willow, sleeping woman
  • Ten zuiden van de grens

Zijn er nog meer boeken van hem die ik gelezen moet hebben? Eigenlijk alles natuurlijk, maar springen er nog een paar boven uit?

Ik vind de boeken trouwens lekkerder lezen in het Engels. Op de een of andere manier past het beter. Nog meer mensen met deze mening?
  •   maandag 15 september 2008 @ 00:29:14 #246
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_61635838
    Ik zou Hard-Boiled Wonderland or the End of the World zeker niet overslaan. En wat het Engels betreft, ben je niet de enige, lees het topic maar.
    pi_61646793
    ...

[ Bericht 99% gewijzigd door the_disheaver op 15-09-2008 16:55:18 ]
    pi_61647694
    Ik heb nog nooit een boek van Murakami gelezen, welk boek raden jullie mij aan om mee te beginnen?
    Heb jij gezegd dat ik een lul ben?
    pi_61648433
    Ik ben zelf begonnen met Hard-boiled wonderland etc, het heeft me meteen de Murakami fever gegeven en hij is relatief goedkoop (12,50 betaalde ik) zodat je niet direct 20 euro kwijt ben als het toch je ding niet is.
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 21:09 schreef p-etr-a het volgende:
    Hmm. Wat schort eraan, vind je? Ik overwoog juist om het aan te schaffen.

Dans dans dans heb ik namelijk uit.
    Niks hoor, het is nog steeds een leuk boek. Maar ik vind 'm zelf net iets minder sterk dan zijn anderen, het greep me minder. Maar het blijft wel herkenbaar Murakami verder, het is ook de goedkoopste dus een miskoop zal het zeker niet worden.
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_61663164
    quote:
    Op zondag 7 september 2008 23:14 schreef Mainport het volgende:
    "Het zwarte, uitdrukkingsloze geraamte van de brug was weggezonken in de stilte die februari aankleefde."
    "Het was een lach alsof de wolken na een regenbui geluidloos wijken en de eerste zonnestralen doorbreken."

Twee citaten uit Ten zuiden van de grens, ten westen van de zon.

Ik heb er geen zin meer in.
    'De stilte die februari aankleefde', dat klinkt inderdaad wel erg inhoudsloos. Soms heeft hij van die misplaatste overliteraire zinnen. Voor de rest blijft het natuurlijk een topschrijver.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')