quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 20:05 schreef Ancient het volgende:
Tiramisu (Met lange vingers)![]()
Benodigdheden voor 4 personen
2 eetlepels suiker
2 eieren
een paar druppels vanille-essence
250 gram mascarpone
scheutje melk
20 lange vingers
1.8 deciliter sterke espressokoffie
4 eetlepels marsala
½ eetlepel cacaopoeder
Splits de eieren en klop de dooiers los met suiker en de vanille-essence. Doe er de mascarpone bij en roer alles tot een romig mengsel. Voeg wat melk toe als het mengsel te dik is. Klop in een andere kom de eiwitten stijf. Spatel ze door het mascarponemengsel. Doop de lange vingers in een mengsel van de koffie en de marsala. Beleg de bodem van 4 schaaltjes met de lange vingers, schep er het mascarponemengsel over en zet de schaaltjes een uur in de koelkast. Bestuif ze voor het opdienen met cacaopoeder.
dit is de enige echte.quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:37 schreef miss_sly het volgende:
Voor 4 personen:
1/2 dl espresso of sterke koffie
2 eetlepels koffielikeur
12 lange vingers
50 gr fijne kristalsuiker
250 gr mascarpone
2 eieren
cacaopoeder
ca 4 eetlepels grof geraspte bittere (pure) chocoladekoffie mengen met likeur lange vingers in een schaal naast elkaar leggen koffie-likeurmengsel hieroverheen sprenkelen eieren splitsen dooiers schuimig kloppen met de kristalsuiker, mascarpone erdoorheen kloppen eiwitten stijf kloppen en voorzichtig door het mascarponemengsel spatelen mengsel over de lange vingers lepelen minstens 4 uur in de koelkast laten opstijven afwerking: bestrooien met cacaopoeder en de geraspte chocolade daaroverheeb strooien
De alcohol die hierin zit, proef je niet heel erg. Ik vind dat wel prettig, en de mensen die ik hem tot nu toe heb voorgezet ook. Als je van wat meer alcoholsmaak houdt, zou je een tikje meer likeur erbij kunnen doen.
Geen idee....quote:
Ik krijg er ook altijd erg goed commentaar opquote:
Dat wil ik wel maar alle credits gaan naar Pietverdiet hoor, Ik heb het recept uit de 'grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar'-reeks:quote:Op woensdag 20 december 2006 15:14 schreef Muck het volgende:
Mijn broer maakt echt heerlijke tiramisu
voor de kerst maakt ie het, maar afgelopen weekend heeft ie al even proefgedraaid
ik zal wel even vragen of ie zijn recept wil posten...
Als je een smalle hoge schaal hebt is het lekkerder om eerst een laagje lange vingers te maken,de helft van de drank en espresso erover, dan helft van het mascarpone-mengsel, weer een laagje langevingers, dan rest van de drank en espresso, dan de rest van het mascarpone-mengsel en dan de chocola. Dan zit niet alle drank onderin de tiramisuquote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
jaquote:Op woensdag 20 december 2006 15:37 schreef Rampestamper het volgende:
Oh, en het komt er zo uit te zien:
[afbeelding]
Dit was de eerste keer dat ik het maakte. Nu bedek ik wel de hele bovenkant met chocolade.
Ik ben niet zo'n hele zoete... Er zit wel vrij zoete Tiramisulikeur in overigens. Maar goed, ik vind 'm erg lekker zo, zo er geen extra suiker bij gebruiken zelfquote:Op woensdag 20 december 2006 18:19 schreef miss_sly het volgende:
Lijkt wat weinig suiker tov de hoeveelheid eieren en mascarpone, als ik dat vergelijk met andere recepten. De mijne is echt niet mierzoet en daar zit in vergelijking behoorlijk meer suiker in.
Echte Ammaretto di Saronno is minder zoet als de Ammaretto likeur die je in de supermarkt kunt kopenquote:Op woensdag 20 december 2006 19:02 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n hele zoete... Er zit wel vrij zoete Tiramisulikeur in overigens. Maar goed, ik vind 'm erg lekker zo, zo er geen extra suiker bij gebruiken zelf![]()
Eerlijk gezegd vind ik amaretto sowieso niet te drinken... daarmee maak ik persoonlijk dus ook geen tiramisu...quote:Op donderdag 21 december 2006 18:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Echte Ammaretto di Saronno is minder zoet als de Ammaretto likeur die je in de supermarkt kunt kopen
Het plaatje is wel erg klein om de fles te herkenenquote:Op donderdag 21 december 2006 19:33 schreef Sjeen het volgende:
Ik gebruik deze... beetje klein plaatje helaas
[afbeelding]
koffieliqeur, maakt niet uit welk merk.quote:Op donderdag 21 december 2006 19:42 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het plaatje is wel erg klein om de fles te herkenen![]()
er bestaat een hele kleine kans dat ik ooit van jouw tiramisu proef!quote:Op donderdag 21 december 2006 21:45 schreef miss_sly het volgende:
Ik gebruik Marakesh.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |