abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44580654
Even een apart topic hoor:
quote:
Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

Daar kunnen we heel kort over zijn: JA! Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit. Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.
Allemaal even controleren dus of de PC wel aangesloten zit op of via een geaard stopcontact/stekkerdozen . U bent gewaarschuwd!
pi_44580706
Goed dat die in bijna elk huis niet aanwezig zijn in woon-, slaap of studeerkamer, alsmede in weinig studentenkamers.
[KNE]-Mod
pi_44580821
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:55 schreef ThE_ED het volgende:
Goed dat die in bijna elk huis niet aanwezig zijn in woon-, slaap of studeerkamer, alsmede in weinig studentenkamers.
Waar slaat dit eigenlijk op? In elk huis staan tegenwoordig toch meerdere pc's?
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:13:10 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_44581229
quote:
Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.
Hoe wilde je dat gaan controleren dan?

heb eerlijk gezegd nog nooit een pc vreemd zien doen omdat-ie niet geaard was. Hier in huis is geen enkele pc geaard, simpelweg omdat er geen stopcontacten zijn met randaarde, met uitzondering in de keuken.
So we just called him Fred
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:13:19 #6
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_44581231
whahhahah wat een bang makerij.

oficheel moet zo`n hok geaard worden maar over het algemeen levert het geen problemen op als je het niet doet.
pi_44581234
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Veel oude huizen, en volgens mij is overal aardig pas een zeer recent verschijnsel.
Helaasch...

Meestal heb je alleen badkamer en keuken.
[KNE]-Mod
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:15:14 #8
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_44581295
bij nieuwbouw is het verplicht al een paar jaar als ik me niet vergis overal rand aarde.. op een paar ruimtes na
pi_44581368
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Hij bedoeld stopcontacten wandcontactdozen met randaarde. Vroeger waren die alleen verplicht in keuken/douche/schuur/etc. Als ik het goed heb zijn die pas sinds de jaren 90 overal verplicht.
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:17:36 #10
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_44581369
Ik woon ik een huis uit begin jaren 80, en in dat soort huizen (en ouder) heb je gewoon geen geaarde wcd's in de meeste kamers. Levert overigens weinig problemen op, alleen af en toe een lekker vonkje op je klauw
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:18:05 #11
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_44581382
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:15 schreef Bill_E het volgende:
bij nieuwbouw is het verplicht al een paar jaar als ik me niet vergis overal rand aarde.. op een paar ruimtes na
Ja, ik hoorde ook zoiets inderdaad, dus in alle Vinexwijken moet het wel ok zijn, zou je zeggen.
Maar zeker tot een jaar of 10 geleden was het nog niet.
[KNE]-Mod
pi_44581419
En dat wouden ze op welke manier controleren?
Wouden zijn bossen.

Groetjes,

veldmuis
pi_44581573
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:54 schreef pberends het volgende:
Even een apart topic hoor:
[..]

Allemaal even controleren dus of de PC wel aangesloten zit op of via een geaard stopcontact/stekkerdozen . U bent gewaarschuwd!
wat denk ik waarschijnlijker is wbt HD's is de koeling ervan. In een beetje pc-kast blaast er een fan over de HD's heen. De in de specificaties genoemde levensduur van HD's is bij temperaturen tussen de 20 - 30 graden celsius. Zorg dat je de koeling op orde hebt cq, een goede kast bezit.
  dinsdag 19 december 2006 @ 21:28:51 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44581715
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:13 schreef FredvZ het volgende:
heb eerlijk gezegd nog nooit een pc vreemd zien doen omdat-ie niet geaard was.
Ik heb het ooit eens iemand horen zeggen in een computerwinkel, toen ik voor de derde keer terug kwam met storing. Maar dat was gewoon om zijn eigen onkunde te verbergen. Bij een andere zaak bleek dat de harde schijf aan het overlijden was.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_44581756
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:13 schreef -chefke- het volgende:
whahhahah wat een bang makerij.

oficheel moet zo`n hok geaard worden maar over het algemeen levert het geen problemen op als je het niet doet.
Oh, bij mij klopt alles wat er in de tekst staat. Defect apparatuur, vage vastlopers, schokken van de pc's . Wat een terreur was dat.
pi_44582262
Vroegâh maakte het voor mijn monitor (Hercules, dat is nog slechter dan CGA alhoewel het wel scherper was) echt uit dat hij in een geaard stopcontact ging. Beeld werd er veel stabieler van
pi_44586425
en m'n laptop dan, die heeft niet eens aarde op de stekker ('t is zo'n platte)...
pi_44587459
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:48 schreef Falcon4ever het volgende:
en m'n laptop dan, die heeft niet eens aarde op de stekker ('t is zo'n platte)...
  woensdag 20 december 2006 @ 01:16:18 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_44588091
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:48 schreef Falcon4ever het volgende:
Je laptop werkt op een lager voltage (12 volt?) en heeft een stekker met een blok eraan. Dat blok is meestal geschikt voor voltages van 100 volt tot 240 volt, en kan spanningsverschillen sowieso opvangen. Wat betreft aarding/lekstroom, aangezien het voltage in de laptop sowieso lager is heb je daar niet of nauwelijks last van.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 20 december 2006 @ 01:22:24 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_44588161
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 21:44 schreef Khadgar het volgende:
Vroegâh maakte het voor mijn monitor (Hercules, dat is nog slechter dan CGA
Hercules heeft een hogere resolutie dan CGA alleen is het monochroom, het is dus niet "slechter" het ligt eerder aan wat je wilt welke je zou kiezen. Karakters zijn doorgaans ook helderder in Hercules... ingewikkeld verhaal
[KNE]-Mod
pi_44588209
Hoi!

Randaarde is tof \o/ als t werkt
  woensdag 20 december 2006 @ 09:30:46 #22
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_44590347
quote:
Op woensdag 20 december 2006 01:16 schreef maartena het volgende:

[..]

Je laptop werkt op een lager voltage (12 volt?) en heeft een stekker met een blok eraan. Dat blok is meestal geschikt voor voltages van 100 volt tot 240 volt, en kan spanningsverschillen sowieso opvangen. Wat betreft aarding/lekstroom, aangezien het voltage in de laptop sowieso lager is heb je daar niet of nauwelijks last van.
daar heeft het niks mee te maken

jouw laptop is op een andere manier geisoleerd( dubbel klasse 2 apparaat) en heeft geen vreem geleidende delen in de behuizing van de laptop en van de voeding zitten.
  woensdag 20 december 2006 @ 12:09:30 #23
107652 Quincy5
Back to the future
pi_44594346
quote:
Op woensdag 20 december 2006 09:30 schreef -chefke- het volgende:

[..]

daar heeft het niks mee te maken

jouw laptop is op een andere manier geisoleerd( dubbel klasse 2 apparaat) en heeft geen vreem geleidende delen in de behuizing van de laptop en van de voeding zitten.
Wat bedoel je precies met vreemd geleidende delen? En wat houden die klassen nou precies in? (je ziet wel vaker wat hierover in een handleiding staan, in de trant van "dit is een klasse zoveel apparaat", maar ik heb nooit een uitleg kunnen vinden wat het betekent).
www.bttf.com
I hate mornings
pi_44594448
Bij mij klopt het ook wel een beetje, pc wat raar ging doen en niet meer aan willen.
Misschien ligt het er ook aan hoe veel je comp. trekt aan wattage/voltage ?
Hoe meer die trekt hoe meer kans op rare dingen ?
Sinds zaterdag zit de pc op een gerandaarde stekker en tot nog toe geen uitval van pc (even afkloppen)
  woensdag 20 december 2006 @ 12:25:52 #25
78498 classpc
I don't like change
pi_44594749
Mijn kamer zit boven de keuken, en in de muur zit een zogenaamd "geaard" stopcontact.
Of die aarde ook is aangesloten, weet ik niet.
Ik ben wel de enige in het huis met zo'n stopcontact op de slaapkamer.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')