Ze vraagt om iets goedkoopsquote:Op zaterdag 23 december 2006 19:20 schreef Dirk_D-H het volgende:
Veel van mijn honden zijn goed groot geworden met gewone Cavom. ruim 30 euro per 20 kg. Veel fokkers geven het ook.
Het beste is 'versvlees' uit de diepvries zoals carnibest of bibi. Het is alleen wel veel duurder en het ontdooien is gedoe
In de goedkopere voeders zitten vaak een hoop meer toevoegingen, geur/kleur/smaak stoffen en antioxydanten.quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:08 schreef jadelovespat het volgende:
Ik heb een hond van 6 maanden, een kruising tussen een blonde labrabor en een golden retriever.
De fokker heeft mij het volgende verteld: Je moet met 5 maanden overstappen van puppyvoer naar volwasse brokken om problemen in de toekomst te voorkomen, van puppyvoeding groeien honden namelijk heel snel, als ze echt pup zijn is dat goed en moet dat ook, maar na een maand of vijf moet ze gestager groeien, langzamer dus. Je moet dan overstappen op volwassen voeding, de honden worden uiteindelijk net zo groot maar het gaat langzamer, ze groeien dus langzamer en dat is veel beter voor de botten maar ook voor de heupen (!). Je snapt wel dat iets wat snel groeit er niet sterker op wordt, terwijl als de groei wat geremd wordt, de botten juist veel sterker worden. Te lang door op puppyvoer is een van de oorzaken van HD, dus echt joh, meteen stoppen en over op volwassen voer, laat ze maar kletsen in de dierenwinkel, die denken puur commercieel.
Ook dat ik absoluut geen pedigree of bonzo moet kopen, want daar zit slachtvlees in en voed niet.
Nu vraag ik mij af of die hele goedkope brokken nu nog slechter zijn of niet. Heeft iemand een idee wat nog wel betaalbaar is, maar ook goed voor mijn hond?
Cavom IS goedkoop. Mijn boxer weegt 41 kilo, en heeft maar 420 gram Cavom/dag nodig. Het zijn prima brokken, weinig ontlasting, en een glanzende vacht. Ik heb het uitgerekend, en het is maar een paar cent per dag duurder dan brokken van Aldi. Een aanrader dus! Ik betaal ongeveer ¤28,50 voor een 20 kg zak.quote:
quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:08 schreef jadelovespat het volgende:
Laat me voorop stellen dat ik het leuk vind om te lezen dat je iemand bent die wel zo zijn vraagtekens zet bij bepaalde dingen maar nog net niet helemaal weet hoe het zit.
Het welbekende klok en klepel verhaal.
maar ik vind het al plezierig genoeg te lezen dat mensen zich toch dingen afvragen over hondenvoeding
Ik heb een hond van 6 maanden, een kruising tussen een blonde labrabor en een golden retriever.
hmmm. fokker...leg mij eens uit welke zichzelf respecterende FOKKKER kruisingen fokt?
Geen slecht woord over kruisingen of het hele stamboomverhaal...
Maar ik vraag me dat gewoon even serieus af hoor.
Iemand die kruisingen heeft lopen is geen fokker. Die is niet bezig met een rasverbetering of wat dan ook.
De fokker heeft mij het volgende verteld: Je moet met 5 maanden overstappen van puppyvoer naar volwasse brokken om problemen in de toekomst te voorkomen, van puppyvoeding groeien honden namelijk heel snel, als ze echt pup zijn is dat goed en moet dat ook, maar na een maand of vijf moet ze gestager groeien, langzamer dus. Je moet dan overstappen op volwassen voeding, de honden worden uiteindelijk net zo groot maar het gaat langzamer, ze groeien dus langzamer en dat is veel beter voor de botten maar ook voor de heupen (!). Je snapt wel dat iets wat snel groeit er niet sterker op wordt, terwijl als de groei wat geremd wordt, de botten juist veel sterker worden. Te lang door op puppyvoer is een van de oorzaken van HD, dus echt joh, meteen stoppen en over op volwassen voer, laat ze maar kletsen in de dierenwinkel, die denken puur commercieel.
En wat denk je dat het hele brokken verhaal an sich is dan?![]()
Vraag je eens af waarom je doodgegooid wordt met reclame en misselijkmakende spotjes op radio en televisie?
Hoe zou het komen dat dierenartsen bepaalde brokken advisern?
Zou dat zijn omdat ze zelf een percentage in de zak mogen steken? Zou dat komen omdat ze allerlei leukigheidjes krijgen bij de meuk die ze afnemen?
Geld hetzelfde niet voor diernwinkels ?
En hoe zit het met de hondenscholen en hun geweldige voedingsadviezen terwilj de muur volhangt met sponsoring van Royal Canin, Eukeneba, etc.?
Commercie ten top. Voor wat hoort wat en dat het meuk is doet er niet toe.
We maken er een mooi verhaal van en niemand die zich afvraagt of een BROK uberhaupt wel goed is.
De Brokkenmaffia heeft in mijn ogen de afgelopen 50 jaar zo;n groteske propaganda gevoerd dat mensen zelf zijn opgehouden met nadenken en klakkeloos brokken kopen zonder ook maar een seconde stil te staan bij het hoe en waarom en oorsprong van brokken.
Menig dictator kan een voorbeeld nemen aan de propaganda van levensmiddelen giganten om hun hondenbrokken aan te prijzen.
Voor de geinteresseerden onder u heb ik een artikel (waar geen woord van gelogen is) over de OOSRPRONG van de brokjes die u uw hond dagelijks voorschotelt.Roept u maar en ik mail het u.
Ook dat ik absoluut geen pedigree of bonzo moet kopen, want daar zit slachtvlees in en voed niet.
Roept u maar en ik stuur je het artikel door...
Pedigree en Bonzo moet je niet kopen omdat het meuk is...niet omdat er zogenaamd slachtafval in zou zitten ...
Ik moet eigenlijk heel hard lachen als ik dit stukje van je lees, maar ik doe het niet, omdat ik je eigenlijk liever vertel hoe het WEL in elkaar zit.
Er zit in in geen enkel merk brokjes namelijk vlees![]()
Er zit vleespoeder in...vermalen pulp met toevoegingen van hier tot Tokio, het spulletje moet tenslotte wel houdbaar blijven he?! Het is verhit voedsel en een samengsteld bruin korrelig ding dat niet je van het is.
En die vermalen pulp die poeder is...denk jij nou SERIEUS dat dat van lekker vlees afkomt?
JUIST die vermalen pulp in praktisch iedere brok is rotzooi.
Slachtafval...geen slachtVLEES, maar afval.
En de 1 roept nog harder dan de ander dat er vlees in die brokjes zit...laat me niet lachen zeg..
Zie jij de kratten met goed spiervlees binnenrollen bij Bonzo? Don;t bet on it.
Pedigree en Bonzo moet je niet kopen omdat het qua samenstelling veel te zout is.
En dan kan jehond het leuk doen op het spul. Ik wil je over 5 of 10 jaar eens weer horen als je hond blaasgruis heeft, nierproblemen heeft, etc.
En nee, niet iedere hond zla ziek worden...er zijn altijd uitzonderingen.
Kort gezegd? Ik vergelijk brokken met astronautenvoer...junkfood.
Je hond functioneert erop en daar is in mijn ogen alles mee gezegd.
Het voegt niets extra's toe.
Brok = meuk en dat zal ik de rest van mijn leven verkondigen.
hier komt nooit weer 1 brokje in huis.
Wat ik dan wel voer?![]()
www.carnibest.nl
En als je dat te duur is?
Hier de wat goedkopere alternatieven.
http://www.ducknatuurvoeding.com/ (duck)
http://www.diervoeding.com/index.php (smuldier)
http://www.rodi-petfood.nl/data/asp/pagina.asp?land=nl&subject=pagina&keuze=home (rodi)
http://www.ahv-breda.nl/ (AVH)
En daarmee; I rest my case en voor een ieder die meer wil weten...ik hoor het wel
Nu vraag ik mij af of die hele goedkope brokken nu nog slechter zijn of niet. Heeft iemand een idee wat nog wel betaalbaar is, maar ook goed voor mijn hond?
Zie bovenstaande verhaal dan maar he?
Huh ? je wilt liever levend voer ? Of zelf slachten ?quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:08 schreef jadelovespat het volgende:
... want daar zit slachtvlees in ...
Er zit nog een hele wereld tussen brokken - levend voer en zelf slachten hoorquote:Op woensdag 27 december 2006 10:12 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Huh ? je wilt liever levend voer ? Of zelf slachten ?![]()
Hmmmm ja, lekker meuk die Royal Canin, zo duur als ik weet niet wat, en slechtere zooi kun je je hond niet geven.quote:Op woensdag 27 december 2006 10:09 schreef Vlindertje87 het volgende:
Het wordt vaker gezegt door fokkers ja, maar of het echt zo is?
Bij ons wordt van Royal Canin een speciaal voer voor Labrador Retrievers verkocht, ook voor junior, speciaal voor die honden ontwikkeld dus, misschien dat dat een optie is.
Maar een slecht beendergestel hoeft niet door de voeding te komen.quote:Op woensdag 27 december 2006 18:50 schreef Nies het volgende:
[..]
Hmmmm ja, lekker meuk die Royal Canin, zo duur als ik weet niet wat, en slechtere zooi kun je je hond niet geven.
Wat Hilje al aangeeft, versvlees is het best, moeten het toch brokken zijn, pak dan idd een mooie geperste brok zoals Cavom of Farmfood.
Mocht je echt dusdanig twijfelen aan het hele Royal Canin-is-shit verhaal, wil ik je gerust een foto maken van mijn honden; mijn duitse dog opgegroeid op puur en alleen 'Royal Canin speciaal voor reuzenrassen' en mijn duitse dog opgegroeid op Aldi-voer.... Je mag 1 keer raden welke van de twee een verrot beendergestel heeft, en welke er perfect op is opgegroeid en er perfect uitziet![]()
Vers vlees is ook in diepvriesvorm verkrijgbaar.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:04 schreef senesta het volgende:
[..]
Versvlees heeft elco eerlijk gezegd nog nooit gehad![]()
Hoe maak je dat klaar?
Is het een volledige voeder?
En ben je voor grote rassen niet erg duur uit?
Hoe lang doe je met één worst?quote:Op woensdag 27 december 2006 19:16 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Vers vlees is ook in diepvriesvorm verkrijgbaar.
Mijn hondebeest at eerst Energique en nu Carnibest verpakt in een megaworst.
Ja voledig voer. Voor een worst van 1 kilo betaal ik 3 euro.
200 gram per dag. Heb niet zo'n groot hondje.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:25 schreef senesta het volgende:
[..]
Hoe lang doe je met één worst?
Misschien maar eens proberen, lastige is dat elco erg slecht op een hoop voeders reageert.
Hij heeft erg snel last van zijn zijn darmen en zijn huid.
Hij heeft ook een groot gedeelte van het jaar een ontstoken neus, het lijkt een allergie te zijn we komen er alleen maar niet achter waarvoor.
Het is echt heel erg zielig![]()
Bron: http://www.carnibest.nl/quote:Volwassen honden hebben tussen 20 en 25 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig
Dat is bijna een worst per dag !quote:Op woensdag 27 december 2006 19:40 schreef senesta het volgende:
Ik zou voor elco rond de 875 gram nodig hebben per dag.
[..]
Bron: http://www.carnibest.nl/
Ha ha ha, ja dat dacht ik dus ook alquote:Op woensdag 27 december 2006 20:07 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is bijna een worst per dag !
Mijn hondje is maar 8 kilo gelukkig.
Je zou het eens kunnen proberen. Wat ben je normaal aan geld kwijt voor Elco ?
Hoeft niet nee... ik heb alleen nog geen dog gezien die wél mooi is opgegroeid op die rotzooi, want het ís ook echt rotzooi.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:04 schreef senesta het volgende:
[..]
Maar een slecht beendergestel hoeft niet door de voeding te komen.
Grote rassen hebben natuurlijk al meer risico op bot en gewrichtsproblemen.
Setje nieuwe nieren er alvast bij besteld?quote:
Vlees is vlees, die hond boeit het echt niet of er nou een kat of een hond op het blik staat hoorquote:Op woensdag 27 december 2006 22:23 schreef Nies het volgende:
[..]
Setje nieuwe nieren er alvast bij besteld?![]()
http://home.tiscali.be/di(...)o/voedingsfouten.htmquote:b)hond krijgt kattenvoer
Dit wordt gedaan bij kieskeurige honden : kattenvoer is immers veel smakelijker dan hondenvoer. Het enige gevaar schuilt in het feit dat kattenvoer veel eiwit (vlees) bevat, te veel voor de behoeften van een hond. Een teveel aan eiwit geeft op lange duur nadelige effecten ter hoogte van de nieren. Het is zo dat men de nadelige effecten van te veel vlees pas na jaren ziet en wanneer men de effecten ziet, is het uiteraard te laat. Daarom moet een correct uitgebalanceerde voeding gegeven worden van het prilste begin.
Oooowquote:Op woensdag 27 december 2006 22:35 schreef ondeugend het volgende:
[..]
http://home.tiscali.be/di(...)o/voedingsfouten.htm
Toch maar mee uitkijken dus.
Als ik idd een brok aan moet prijzen, wat ik niet graag doe maar goed...dan is het idd de natuurlijke brok van Farmfood.quote:Op woensdag 27 december 2006 18:50 schreef Nies het volgende:
[..]
Hmmmm ja, lekker meuk die Royal Canin, zo duur als ik weet niet wat, en slechtere zooi kun je je hond niet geven.
Wat Hilje al aangeeft, versvlees is het best, moeten het toch brokken zijn, pak dan idd een mooie geperste brok zoals Cavom of Farmfood.
Mocht je echt dusdanig twijfelen aan het hele Royal Canin-is-shit verhaal, wil ik je gerust een foto maken van mijn honden; mijn duitse dog opgegroeid op puur en alleen 'Royal Canin speciaal voor reuzenrassen' en mijn duitse dog opgegroeid op Aldi-voer.... Je mag 1 keer raden welke van de twee een verrot beendergestel heeft, en welke er perfect op is opgegroeid en er perfect uitziet![]()
Geef je alleen brokken of ook natvoer?quote:Op woensdag 27 december 2006 23:51 schreef Pure-Poison het volgende:
De trainer bij ons op de hondenschool vertelde ook dat je naar een maand of 5 het beste kan overstappen op volwassen brokken,alleen bij grotere honden trouwens,kleine honden hebben niet zo veel last van die groeiproblemen.
Mijn hond krijgt meestal huismerk. Momenteel van C1000 Tophond (en de katten topkat).
Mijn vorige hond is 18jaar geworden met huismerkvoer!
[afbeelding]
Tuurlijk is die Aldi-meuk niet net zo goed als Farmfood, maar die van mij zijn 1 van de weinigen die idd tandvlees problemen krijgen van die brokken (van FF), dus voor mij is het helaas geen optie.quote:Op woensdag 27 december 2006 23:13 schreef Hilje23 het volgende:
[..]
Als ik idd een brok aan moet prijzen, wat ik niet graag doe maar goed...dan is het idd de natuurlijke brok van Farmfood.
maaruh....je DD op Aldi voer die het wel goed doet?
Dat is ook niet helemaal lekker hoor...
Wat geef je je DDoggen nu dan?
Geen Aldi droogvoer meer toch?
Puppyvoer kun je het best zo snel mogelijk weer mee ophouden, met ongeveer een week of 10/12. Een pup groeit er te snel door (d0h) en dat trekt ook weer het hele beendergestel uit zijn verband. Een volledig voer, eventueel aangevuld of afgewisseld met versvlees blijft het best.quote:Pure-Poison - woensdag 27 december 2006 @ 23:51
De trainer bij ons op de hondenschool vertelde ook dat je naar een maand of 5 het beste kan overstappen op volwassen brokken,alleen bij grotere honden trouwens,kleine honden hebben niet zo veel last van die groeiproblemen.
![]()
Mijn vaders hond wint nogal eens een wedstrijdje en heeft wél royal canin gehadquote:Op woensdag 27 december 2006 22:16 schreef Nies het volgende:
[..]
Hoeft niet nee... ik heb alleen nog geen dog gezien die wél mooi is opgegroeid op die rotzooi, want het ís ook echt rotzooi.
De 'mooiste' doggen (qua bouw en beenderstructuur dan dus) hebben echt van ze lang zal ze leven geen RC gehad.
Alleen brokken. Waarom?quote:Op donderdag 28 december 2006 00:33 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Geef je alleen brokken of ook natvoer?![]()
Duur? 4 grote honden en een kleintje zat aan zo'n kleine 500 euro per maand en de kosten van 2 grote vrieskisten.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:04 schreef senesta het volgende:
[..]
Maar een slecht beendergestel hoeft niet door de voeding te komen.
Grote rassen hebben natuurlijk al meer risico op bot en gewrichtsproblemen.
Elco doet het best goed op RC, hij glimt, is gezond en ziet er overall gewoon goed uit.
Cavom heeft elco ook een periode gehad, net als smolke, smolke wilde hij niet meer eten en van Cavom kreeg hij erg veel last van zijn huid.
Versvlees heeft elco eerlijk gezegd nog nooit gehad![]()
Hoe maak je dat klaar?
Is het een volledige voeder?
En ben je voor grote rassen niet erg duur uit?
En houd er rekening mee dat het eerste jaar het belangrijkste is in een hondenleven. En dat iets extra's een beloning moet zijn. Een kwartje Frolic als ie iets goed doet. Voor de rest geen cadeautjes.quote:Ook dat ik absoluut geen pedigree of bonzo moet kopen, want daar zit slachtvlees in en voed niet.
Ben er inmiddels achter dat Senesta geen CB voert, maar is er iemand anders die me dat wel kan vertellen ?quote:Op zondag 14 januari 2007 19:25 schreef Nonneke het volgende:
@senesta jij voert toch carni best ? ik kan nergens een prijslijst vindenen dan met name de prijs van 'Aktief'
En wat moet ik me erbij voorstellen ? zijn het van die 'worsten' of meer van die 'plakken' (denk aan Rodi-pens) ? wat wegen die dingenheb wel gevonden dat een volwassen hond 20/25gr per kilo lichaamsgewicht krijgt
Zo raar dat ik het nergens kan vindenEn het is toch wel makkelijk als ik weet hoeveel ik moet bestellen en wat ik daarvoor (ongeveer) kwijt ben
![]()
Honden zijn niet 100% vleeseters.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:58 schreef roykejanssen het volgende:
Neem een zak hondenvoer uit de rek van minder dan 40 euro per 15 kg en je zult zijn dan graan op de eerste plaats staan terwijl honden vleeseeters zijn. Verdere conclusies kunnen jullie wel verder trekken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |