De foto is een beetje druk. Je hebt het heel goed gezien, mooi contrast tussen oud en nieuwquote:Op zondag 25 maart 2007 21:51 schreef AmarettoSour het volgende:
Flinke kick van dit topic..maar vondt het zonde om een nieuwe te openen.
[afbeelding]
Commentaar welkom...
Ok thnx advies, zal er eens een beetje mee gaan spelen. Foto's zijn trouwens nog onbewerkt.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 08:12 schreef Vliegvrager het volgende:
Het zijn er nogal veel, dus ik beperk me tot vrij algemene adviezen. Eerste advies is om je onderwerpen wat minder in het midden van de foto te zetten, dan maakt je de foto's wat spannender. Daarnaast kunnen de foto's een beetje meer contrast en verzadiging gebruiken in de nabewerking.
Hetgeen je altijd in de gaten moet houden bij fotografie, is dat je oog een aantal storende elementen om het onderwerp wat je ziet "wegfiltert" als het ware. Denk maar eens aan dat je naar je computerscherm of de tv kijkt, dan zie je er niets storends omheen. Als je vanuit dezelfde positie er een foto van maakt, staan er een hoop storende elementen omheen. Je oog filtert dit als het ware weg, de camera niet.quote:Op zaterdag 7 april 2007 17:08 schreef Roi het volgende:
Zijkanten zijn erg (te) donker. Lijkt alsof je het vanachter een autoraam hebt geschoten.
Ik heb ook een vraag, dit moment kwam ik gisteren tegen. Erg sterk maar de foto is niet geworden wat ik er eigenlijk van verwacht had, in mijn was het veel spannender en tijdlozer, een "decisive moment"!
Hoe hadden jullie deze foto gemaakt, wat had je gedaan zodat je wel kan zien wat ik in mijn hoofd zag?
[afbeelding]
http://www.flickr.com/photos/shiratski/448398291/
De laatste vind ik de mooistequote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:24 schreef AirwiN het volgende:
Ja, hoi... Ik kijk nou al een tijdje mee in dit subforum en ik ben al enige tijd, met wisselende inspanning, bezig met het spelen met mijn Nikon D50. Voor mijn gevoel gaat dat allemaal best aardig. Ik heb alleen geen enkele beleving in hoeverre mijn foto's nou nog in de categorie 'vakantiekiekjes' vallen of dat er toch wel over kan worden gezegd dat er in ieder geval over is nagedacht.
Daarom onderstaande foto's, afgelopen weekend geschoten in Aachen. Wat vinden jullie er van? Wat is er wel goed aan? En waar moet ik zeker op letten in het vervolg?
1)
[afbeelding]
2)
[afbeelding]
3)
[afbeelding]
4)
[afbeelding]
5)
[afbeelding]
Probeer goed op de achtergrond te letten. Moment is wel goed volgens mijquote:Op woensdag 9 mei 2007 21:58 schreef NordicBlue het volgende:
[afbeelding]
Ben veel met springfoto's bezig, commentaar welkom
Allemaalquote:Op woensdag 9 mei 2007 22:16 schreef NordicBlue het volgende:
Geef is een voorbeeld van een aantal perspectief foto's als je wilt?
edit: bedoel je bv van de linkerkant en de rechterkant foto's maken
Of van boven schuin op de sprong, of van de grond schuin omhoog naar de sprong e.d?
Bedankt, hier kan ik wel wat mee. Grappig is dat je wijst op de elementen die je in eerste instantie niet opvallen. Foto twee bijvoorbeeld was bedoeld voor het lijnenspel. Als je de uiteindelijke foto bekijkt zijn de blaadjes opeens nadrukkelijk aanwezig ja.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:13 schreef Elefes het volgende:
[..]
De laatste vind ik de mooiste![]()
#1, je hebt mooi op de diepte van de straat gelet, maar ik vind het onderwerp gewoon niet interessant. Technisch/compositie is wel oke, maar het onderwerp is vrij saai. Het is nu niet echt het toonbeeld van een hele mooie straat ofzo, en de auto's maken het er ook niet beter op imho.
#2 wat wil je precies laten zien? Er zitten wel leuke lijnen in de foto op zich, maar er is niet echt een duidelijk onderwerp. Zijn het de stenen? Of de blaadjes?
#3 rechts is wel erg veel 'loze' ruimte (die struiken zijn niet echt interessant). Moeilijk om van zoiets een interessante foto te maken, ik vind 'm niet verkeerd, maar misschien was een heel laag standpunt wel mooi geweest (weer eens iets anders).
#4 een beetje hetzelfde als #3, ander standpunt maakt 'm ws wat interessanter. De takken zitten ook voor je onderwerp (de pilaren). Een close-up van zoiets kan ook heel mooi zijn, de ruwe steen, en dan de rij pilaren (een deel er van).
#5 vind ik zoals gezegd de mooiste. De lucht is mooi blauw, er is wat op te zien en er is duidelijk wat je onderwerp is. Ook wordt de blik van de kijker mooi mee het beeld ingenomen door de bomen aan de zijkanten.
[..]
Probeer goed op de achtergrond te letten. Moment is wel goed volgens mijmaar de achtergrond is wel erg druk (alhoewel je daar natuurlijk lang niet altijd wat aan kunt doen). Ga ook eens experimenteren met perspectief, andere hoeken: hoog, laag, links, rechts, etc.
Maar geldt eigenlijk altijdquote:Op woensdag 9 mei 2007 22:35 schreef NordicBlue het volgende:
[..]
Die tip over de perspectieven was voor mij bedoeld
Het afgelopen weekend heb ik, meer dan anders in ieder geval, flink lopen spelen met verschillende diafragma's. Dat was nadat deze foto's zijn genomen, dus vandaar dat je dat nog niet terugziet. Wel een hele bruikbare tip, heb ik al ondervonden!quote:Op woensdag 9 mei 2007 23:40 schreef dvr het volgende:
2) Door een groot diafragma te gebruiken heb je selectieve scherpte (kleine scherptediepte) gecreëerd, maar zoals al opgemerkt is er in het scherptegebied geen onderwerp te vinden, zodat het een beetje een zinloze foto geworden is. Het lijnenspel had je overal scherp kunnen proberen te krijgen door een klein diafragma (dus: hoge waarde, bv 16 of 22) te gebruiken.
Grafkikker.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:35 schreef Ronalld het volgende:
Ik heb recentelijk wat foto's van een bandje van wat vrienden gemaakt, waar ik toevallig ook een shot uitgeknipt heb. Vond hem er mooi uitzien en wou em dus graag verder uitwerken, vandaar graag tips over wat beter kan, heb nog stuk foto over waar ik het uitgeknipt hebt.
http://img77.imageshack.us/img77/968/conversecopyug0.jpg < Grote foto, linkjuh.
Bijvoorbaat dank
Van mij zou er meer contrast in mogen. Verder lijkt ie een tikkie scheef, wat niet zo fijn kijkt.quote:
Grootste diafragma dat mijn camera haalt is 2.8 (en het kleinste is 8) , en dat is volledig uitgezoomdquote:Op woensdag 9 mei 2007 23:40 schreef dvr het volgende:
NordicBlue: Je springfoto's krijgen meer drama en zeggingskracht als je een groter diafragma gebruikt, zodat de balken en de achtergrond vervagen en alleen paard en ruiter scherp zijn. Dan krijg je meteen een korte sluitertijd die de beweging nog beter verstilt / verscherpt. Ik zou verder opletten dat de balken, die met hun kleuren en strakke lijnen toch al gauw dominant worden, de compositie niet te erg verstoren. Het is goed dat ze in beeld zijn omdat zo duidelijk wordt wat dat paard aan het doen is, maar ze zijn nu nogal prominent en hinderlijk. Maar ja, dat soort dingen heb je natuurlijk ook niet altijd voor het kiezen.
Beetje rechtzetten, en speel wat met het contrast, denk dat je daardoor wat warmere kleuren krijgt, 't is nu wat grauw achtig...quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:31 schreef zoeperzazke het volgende:
Graag zou ik enkele adviezen horen over het nabewerken van enkele foto's.
Mijn schoonpa is makelaar en heeft mij gevraagd zo nu en dan wat huizen op de foto te zetten. Nu wil ik dat an sich wel doen (heb ik ook al gedaan gisteren), want ik vind het best leuk om een goede compositie op te stellen. Ik vind het echter heel belangrijk om het maximale uit de gemaakte foto's te halen door middel van nabewerking, maar ik ben niet handig met Photoshop, ik gebruik zelf een ander vrij onbekend programma met minder professionele opties (ik heb PS wel).
Hebben jullie nog vrij eenvoudige tips en trucs om een foto te laten stralen, om de rustige en ruime sfeer wat te versterken?
(voorbeeld van een volledig onbewerkte foto... ik was al van plan om hem uiteraard iets te croppen zodat het stuk rechts eraf is en hem wat op te lichten... maar kun je nog meer doen om zo'n foto op te poetsen?)
[afbeelding]
Juist zoveel mogelijk inzoomen. Meer tele is ook een minder scherpe achtergrond. Op volledig uitgezoomd met een diafragma van 2.8 is er meer scherp zeer waarschijnlijk dan volledig ingezoomd met een diafragma van 3.2.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:35 schreef NordicBlue het volgende:
[..]
Grootste diafragma dat mijn camera haalt is 2.8 (en het kleinste is 8) , en dat is volledig uitgezoomd
Als ik volledig inzoom is dat 3.2, deze foto is met een diafragma van 4 gemaakt
Meestal zoom ik niet zover in, dus de tip is wel bruikbaar
Thanks
Btw, dit zijn de instellingen van de foto:
Camera: SONY
Model: DSC-H2
ISO: 160
Belichting: 1/500 sec
Diafragma: f/4.0
Brandpuntsafstand: 32.1mm
Thanks, ik had em al een stuk recht gezet, maar volgens mij zijn de te stoeptegels gewoon scheef. Verder zal ik nog even kijken wat ik nog van de foto kan redden, er staan iets hoger al gauw wat vreemde gezichten op. ^^;;quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Van mij zou er meer contrast in mogen. Verder lijkt ie een tikkie scheef, wat niet zo fijn kijkt.
Op zicht vind ik het dan een leuke plaatMisschien was iets meer ruimte aan de bovenkant en iets minder aan de onderkant mooier geweest.
Geen tips over het nabewerken van foto's, want dat doe ik het liefst zo min mogelijk. (Alhoewel, toch een tip: in PSP kun je de kleurbalans aanpassen. Als je die meer naar links zet (meer naar de gloeilamp) krijg je een warmer effect.)quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:31 schreef zoeperzazke het volgende:
Graag zou ik enkele adviezen horen over het nabewerken van enkele foto's.
[afbeelding]
Hoi AirwiNquote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:24 schreef AirwiN het volgende:
Ja, hoi... Ik kijk nou al een tijdje mee in dit subforum en ik ben al enige tijd, met wisselende inspanning, bezig met het spelen met mijn Nikon D50. Voor mijn gevoel gaat dat allemaal best aardig. Ik heb alleen geen enkele beleving in hoeverre mijn foto's nou nog in de categorie 'vakantiekiekjes' vallen of dat er toch wel over kan worden gezegd dat er in ieder geval over is nagedacht.
Daarom onderstaande foto's, afgelopen weekend geschoten in Aachen. Wat vinden jullie er van? Wat is er wel goed aan? En waar moet ik zeker op letten in het vervolg?
1)
[afbeelding]
2)
[afbeelding]
3)
[afbeelding]
4)
[afbeelding]
5)
[afbeelding]
Speel eens met de instellingen van je flitser of filters. Sommige foto`s doen te donker aan waardoor je detail en kleur verliest.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:13 schreef Cavemania het volgende:
Gister naar de dierentuin in Emmen geweest. Hier de onbewerkte foto's zoals ze geschoten zijn.
[afbeelding]
foto 1
[afbeelding]
foto 2
foto 3
bewerkt
[afbeelding]
foto 4
[afbeelding]
foto 5
[afbeelding]
foto 6
[afbeelding]
foto 7
foto 8
Bewerkt
[afbeelding]
foto 9
[afbeelding]
foto 10
Graag advies om de foto's wat mooier/beter te maken, ben wel redelijk tevreden maar nog lang niet helemaal tevreden. Ben nog een beginner dus kan nog wel wat goed tips en trucs gebruiken
Bij de eerste zou ik me meer op de twee lampen of reflectoren linksboven richten. Die zijn mooi, onderin is het wat rommelig. Je zou dan nog wat bij kunnen snijden om de compositie iets te veranderen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:48 schreef Jackal_Omega het volgende:
Zou iemand mij feedback willen geven op deze drie fotos. Vind de belichting bij de Spyker niet helemaal optimaal en het donkere vlak bij de onderste
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Thanks, hier kan ik wat meequote:Op donderdag 24 mei 2007 18:57 schreef Elefes het volgende:
[..]
Bij de eerste zou ik me meer op de twee lampen of reflectoren linksboven richten. Die zijn mooi, onderin is het wat rommelig. Je zou dan nog wat bij kunnen snijden om de compositie iets te veranderen.
Less = more zeg maar
De tweede heeft een erg mooie bokeh (achtergrond, de onscherpte daarin), die wel afleidt van het onderwerp. Het onderwerp is leuk gezien, maar het staat nu te weinig als onderwerp in beeld vind ik, vooral ook omdat de achtergrond best afleidt. Je had het nog wat groter in beeld kunnen nemen.
De derde foto is een mooie foto, maar niet heel interessant imho omdat het om een kunstwerkje gaat wat mooi is, dus is de foto daarvan ook al mooi. De foto an sich is weinig spannend: het gaat om het kunstwerkje op de foto. Als je snapt wat ik bedoel![]()
Misschien is het leuk als je de tekst van het boek onscherp weet te krijgen (al lukt het niet direct via je toestel kan het altijd nog met fotosoep), behalve het stuk wat je door de bril zietquote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:27 schreef kvdv het volgende:
Vond het idee wel leuk, maar toch mist er iets?
[afbeelding]
Iemand tips? Of is het gewoon een saaie compositie![]()
Ben wel benieuwd wat anderen ervan vinden.
Overigens hier vind je een grote versie (kun je ook lezen wat er staat):
http://www.kvdv.nl/foto/woordenboek.jpg
Dat zou inderdaad erg gaaf zijn, al zou ik dan de bril wel anders neerleggen (ook 'open', i.p.v. 'dicht'). Verder zou ik de bril dan neerleggen op een pagina waar woordjes op staan die ermee te maken hebben... (zicht, bril, glas, iets in die richting).quote:Op zaterdag 2 juni 2007 21:41 schreef Shannara het volgende:
[..]
Misschien is het leuk als je de tekst van het boek onscherp weet te krijgen (al lukt het niet direct via je toestel kan het altijd nog met fotosoep), behalve het stuk wat je door de bril ziet![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |