Omdat het 'de topic' is:quote:Op maandag 18 december 2006 22:27 schreef koemleit het volgende:
het is het topic
waarom zou het de topic moeten zijn?
asjemenouquote:Op maandag 18 december 2006 22:28 schreef Jump het volgende:
[..]
Omdat het 'de topic' is:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=topic
nooit geweten... ik zeg t dus gewoon altijd foutquote:Op maandag 18 december 2006 22:28 schreef Jump het volgende:
[..]
Omdat het 'de topic' is:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
quote:Op maandag 18 december 2006 22:48 schreef JufJoop het volgende:
Het kan dan wel de topic zijn, maar dat klinkt toch helemaal nergens naar![]()
quote:Op maandag 18 december 2006 22:52 schreef alwaysthebest het volgende:
Het is beide correct.
Volgens mij heeft een FOK!er ooit een mailtje met dezelfde vraag naar de redactie van Van Dale gestuurd. Kan het de topic alleen niet vinden.
De Van Dale is ook niet alles, want volgens de Nederlandse Taalunie kan en mag het beide.quote:Op maandag 18 december 2006 22:28 schreef Jump het volgende:
Omdat het 'de topic' is:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
quote:Op maandag 18 december 2006 22:30 schreef bolivian het volgende:
Als men maar lang en consequent genoeg het topic blijft zeggen, dan wordt dat vanzelf waar.
Mooi hè, de taal als evoluerende wetenschap.
quote:Op maandag 18 december 2006 22:58 schreef alwaysthebest het volgende:
Van Dale is er uit: de/het topic - het mag allebei
quote:Ik zie via Google dat op internet 'het topic' inmiddels een voorsprong heeft genomen (202.000 treffers tegen 168.000 voor 'de').
quote:Op maandag 18 december 2006 23:14 schreef SunChaser het volgende:
het mag allebei, dit is al 1000000000x langsgekomen
Vergeef mequote:Op maandag 18 december 2006 23:14 schreef BB_Koning het volgende:
Had ik amar eerst de search moeten gebruiken![]()
Je zweert maar een eind weg.quote:Op maandag 18 december 2006 23:17 schreef Ltd. het volgende:
Ik zou zweren dat het 'De topic' is.
quote:Op maandag 18 december 2006 22:54 schreef Techno het volgende:
De Van Dale is ook niet alles, want volgens de Nederlandse Taalunie kan en mag het beide.
Nou ja zeg !quote:Op maandag 18 december 2006 23:22 schreef Captain_Chaos het volgende:
Het topic is het 'ten alle tijde' van de topic.
Fout maar het bekt zoveel beter.
'nsquote:
Iets met spuit.quote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef Techno het volgende:
[..]
Het topic is dan ook net zo goed als de topic.
Spuit 22.quote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef Techno het volgende:
[..]
Het topic is dan ook net zo goed als de topic.
fluitspeenquote:Op maandag 18 december 2006 23:34 schreef bolivian het volgende:
[..]
Iets met spuit.
En elf.
En dan gecombineerd,.
Spuit 11, ik was anders de eerste die het opmerkte èn linkte naar de Nederlandse Taalunie..quote:Op maandag 18 december 2006 23:34 schreef bolivian het volgende:
Iets met spuit.
En elf.
En dan gecombineerd,.
quote:Op maandag 18 december 2006 22:54 schreef Techno het volgende:
De Van Dale is ook niet alles, want volgens de Nederlandse Taalunie kan en mag het beide.
Spuit 33, alle reacties NA maandag 18 december 2006 22:54 zijn overbodig, gezien daar het enige juiste antwoord al staat.quote:
So?quote:Op maandag 18 december 2006 23:38 schreef Techno het volgende:
Spuit 11, ik was anders de eerste die het opmerkte èn linkte naar de Nederlandse Taalunie..![]()
[..]
Spuit 33, alle reacties NA maandag 18 december 2006 22:54 zijn overbodig, gezien daar het enige juiste antwoord al staat.![]()
Ik doe niet aan slotjes.quote:Op maandag 18 december 2006 23:58 schreef Techno het volgende:
[..]
Nee dank. Doe maar een slotje, want zoals je boven ziet, blijven mensen maar aannames doen.
Daar hebben we modjes voor.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:00 schreef bolivian het volgende:
Ik doe niet aan slotjes.
Aannames zijn fataal, of wist je dat nog niet?quote:Wél aan aannames trouwens,!
Assumptions are like assholes...quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:04 schreef Techno het volgende:
Aannames zijn fataal, of wist je dat nog niet?![]()
Uitgeluld zijn doe ik doorgaans met een 'd'.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:13 schreef Techno het volgende:
[..]
Assumptions are like assholes, you should keep them private. Ben je uitgelult ofzo?![]()
Maar aan de andere kant, als men uitgeluld voortaan alleen nog met een 't' schrijft, is dat weer een reden voor Van Dale en de NTU om na te denken over een manier om het koftschip voorgoed te torpederen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:15 schreef bolivian het volgende:
[..]
Uitgeluld zijn doe ik doorgaans met een 'd'.
Kennelijk was mijn voorzetje teveel van het goede.
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=uitgeluldquote:Op dinsdag 19 december 2006 00:15 schreef bolivian het volgende:
Uitgeluld zijn doe ik doorgaans met een 'd'.
Geloof je het zelf?quote:Kennelijk was mijn voorzetje teveel van het goede.
Bij deze.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:17 schreef bolivian het volgende:
Vergeef me mijn beeldspraak.
Sorry, maar:quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:18 schreef Techno het volgende:
[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=uitgeluld
U hebt gezocht op uitgeluld:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
Als jij je spellingregels nu even doorneemt, hervatten we de discussie.quote:U hebt gezocht op uitgelult:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.
Sorry, maar:quote:
Bron.quote:Luidt de formulering die veel in brieven wordt gebruikt, bij deze of bij dezen?
Antwoord
Correct is: bij dezen.
Het hele woord (met D of T) komt niet voor in zowel de Van Dale, de Taalunie èn het Groene Boekje.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:20 schreef bolivian het volgende:
Als jij je spellingregels nu even doorneemt, hervatten we de discussie.
Schreef ik een BRIEF dan? Nee hè? Gast, get a life (and try to stay on-topic).quote:
Kerel, het is een voltooid deelwoord!quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:25 schreef Techno het volgende:
[..]
Het hele woord (met D of T) komt niet voor in zowel de Van Dale, de Taalunie èn het Groene Boekje.
M.a.w. het is niet eens een officieel Nederlands woord.![]()
Voor de volledigheid:quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:27 schreef bolivian het volgende:
[..]
Kerel, het is een voltooid deelwoord!
Denk je nu echt dat je in de Van Dale (of in welk woordenboek dan ook) alle uitgangsvormen van elk werkwoord afzonderlijk kunt vinden?
quote:af·zon·der·lijk (bn.)
1 op zichzelf staand => apart
En sinds wanneer is een correct gespeld voltooid deelwoord geen officieel Nederlands woord?quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:34 schreef Techno het volgende:
Gast, van officiële Nederlandse woorden is het wel degelijk afzonderlijk te vinden.
quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:34 schreef Techno het volgende:
Gast, van officiële Nederlandse woorden is het wel degelijk afzonderlijk te vinden.
Vedomd!quote:U hebt gezocht op gewerkt:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.
Gezien (uit)geluld(t) nergens voorkomt in de officiële Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:36 schreef bolivian het volgende:
En sinds wanneer is een correct gespeld voltooid deelwoord geen officieel Nederlands woord?
Vedomd? VeRdomd bedoel je?quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:37 schreef bolivian het volgende:
Vedomd!
Kennelijk bestaat dit woord niet!
En daarmee ben jij officieelquote:Op dinsdag 19 december 2006 00:43 schreef Techno het volgende:
Gezien (uit)geluld(t) nergens voorkomt in de officiële Nederlandse taal.
Gewerkt staat anders wèl gewoon in o.a. het Groene Boekje.
Oeps!quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:43 schreef Techno het volgende:
Vedomd? VeRdomd bedoel je?
Nogmaals:quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:49 schreef Techno het volgende:
De Van Dale is geen officieel naslagwerk der Nederlandse taal.
Nu jij weer.
Ik wil hoe dan ook graag het haantje zijn dat door het correct toepassen van de geldende regels de meeste chicks krijgt,quote:
Leuk en aardig, maar ook in 1992 was de Van Dale geen officieel naslagwerk der Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:53 schreef bolivian het volgende:
Overigens stamt mijn papieren versie van de Van Dale uit 1992, misschien dat ik mijn vinger niet meer zo aan de pols van de contemporaine spelling heb en dat ik het daarom helemaal mis heb.
Wat, je gooit het niet eens op dyslexie?quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:53 schreef Techno het volgende:
[..]
Nee, ik ben maar een simpele allochtoon.
Indrukwekkend bewijs.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:54 schreef bolivian het volgende:
[..]
Ik wil hoe dan ook graag het haantje zijn dat door het correct toepassen van de geldende regels de meeste chicks krijgt,.
Maar dat lijkt me evident.
Wacht even.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:55 schreef Techno het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar ook in 1992 was de Van Dale geen officieel naslagwerk der Nederlandse taal.![]()
Niet nodig, en die chicks krijg ik zonder correct ABN ook wel.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:55 schreef bolivian het volgende:
Wat, je gooit het niet eens op dyslexie?
Bij de Taalunie en het Groene Boekje, welke wel officieel zijn, is het niet te vinden.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:56 schreef bolivian het volgende:
Wacht even.
Jij beweert hier tot twee keer toe dat 'uitgeluld' geen correct Nederlands woord is?
Wederom aannames van jouw kant, en die zijn zoals je weet, fataal.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:59 schreef bolivian het volgende:
Kom op man!
Dat is werkelijk de beroerdste terugkrabbelactie die ik ooit gezien heb!
Hét kenmerk van een alfa-haan is dat hij de bèta-haan laat kruipen!quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:56 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Indrukwekkend bewijs.
Maar je had mij dan ook al.
Kom op man!quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:57 schreef Techno het volgende:
[..]
Niet nodig, en die chicks krijg ik zonder correct ABN ook wel.
Al durf ik niet te beweren dat 'terugkrabbelactie' ook daadwerkelijk een geaccepteerde term is,quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:59 schreef bolivian het volgende:
[..]
Kom op man!
Dat is werkelijk de beroerdste terugkrabbelactie die ik ooit gezien heb!
Jij gaat mij van tips voorzien?quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:03 schreef Techno het volgende:
bolivian, tip: leer de Edit knop eens te gebruiken?
Vier reacties onder elkaar, binnen 5 minuten. Dat leest irritant en getuigt ook van het feit dat je weinig weet van Netiquette en forumgebruik in het algemeen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:05 schreef bolivian het volgende:
Jij gaat mij van tips voorzien?
Werkelijk?
Dat liever dan dat de vloer met me aangeveegd wordt als het om spelling gaat,quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:08 schreef Techno het volgende:
Vier reacties onder elkaar, binnen 5 minuten. Dat leest irritant en getuigt ook van het feit dat je weinig weet van Nettiquette en forumgebruik in het algemeen.
In "the real world" heeft men een grotere hekel aan netiquette-abuse dan aan grammar-nazi's.quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:09 schreef bolivian het volgende:
Dat liever dan dat de vloer met me aangeveegd wordt als het om spelling gaat,.
En ik dacht juist dat jij zo hechtte aan correcte spelling!quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:12 schreef Techno het volgende:
[..]
In "the real world" heeft men een grotere hekel aan netiquette-abuse dan aan grammar-nazi's.![]()
Dan heb je geen benul hoe het Groene Boekje werkt. Ten eerste is het maar een deel van de Nederlandse Woordenschat, dit jaar zijn er zelfs opzettelijk ‘overduidelijke’ samenstellingen uitgelaten, voorts worden alleen die vormen vermeld die essentieel zijn om het woord te kunnen vervoegen. Een woord als ‘loopt’ staat er niet in, wel ‘lopen’, ‘liep’ en ‘gelopen’. Ook staan verkleinwoorden er niet altijd in. Bij ‘boer’ staat wel ‘boertje’, maar bij ‘muis’ staat geen ‘muisje’. Verder staan woorden als ‘pantervel’ en ‘tijgervel’ er wel in, maar ‘leeuwenvel’ niet, terwijl me dat een goed woord lijkt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:57 schreef Techno het volgende:
Bij de Taalunie en het Groene Boekje, welke wel officieel zijn, is het niet te vinden.![]()
Inderdaadquote:Op dinsdag 19 december 2006 09:15 schreef Quiestisia het volgende:
Toch vind ik 'de topic' stom klinken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |