De lotenkopers hebben de oprichters al een fortuin van 100 miljoen euro bezorgd dus een troostprijs voor niet-deelnemers kan er ook wel bij.quote:Op zondag 17 december 2006 13:48 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Die zou dan betaald worden door de mensen die wel loten betalen. Daar is niks sierlijks aan.
Je doet mee, dan heb je kans op een prijs.
Je doet niet mee, dan krijg je ook niks (maar het kost je ook niks)
Ja, hehequote:Op zondag 17 december 2006 13:47 schreef __________ het volgende:
[..]
NEE DOMME MUTS. Het gaat erover dat iedereen hetzelfde betaald maar de uiteindelijke prijs varieert !!!! Niet voor jou en de rest van de straat maar wel jouw postcode vergeleken met andere postcodes omdat het aantal deelnemers en aantal loten niet gelijk zijn per postcode .
kortom: jij haalt de grootte van de straat erbij i.p.v. het aantal loten. Als mensen je dan vertellen dat dat onzin is, ga je ze uitschelden voor domme muts. Van mij mag je hoor, maar je aanvankelijke redenering klopt gewoon niet.quote:Op zondag 17 december 2006 13:12 schreef __________ het volgende:
Overigens vraag ik me af hoe het kan dat iedereen dezelfde prijs betaald voor verschillende prijzen. De loten zijn niet gelijk. Woon je in een straat met 3 flats maakt heel wat verschil of dat je in Friesland woont met 2 boerderijen en een stal. Valt er 1 miljoen als straatprijs krijg je of heel weinig per flat of 2 rijke friesjes.
Anders wat? Anders win je niks.quote:Op zondag 17 december 2006 13:53 schreef Mikrosoft het volgende:
De Postcodeloterij is de mafia in loterijland. Betaal (doe mee!) anders.........
.....anders zúl je het weten als je in de prijzen wás gevallen! Dat heb je bij andere loterijen niet.quote:Op zondag 17 december 2006 13:57 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Anders wat? Anders win je niks.
Nee, da's logisch he en bij elke loterij zo.
Exact.quote:Op zondag 17 december 2006 13:26 schreef Leshy het volgende:
Het probleem is dat het niet zomaar een marketingtruc of een mindfuck is, het is gewoon de waarheid.
Bij elke andere loterij geldt dat als je niet meedoet, je achteraf niet kunt zeggen "Als ik mee had gedaan, had ik zeker weten ook een grote prijs gehad". Wint je buurman de Staatsloterij? Geweldig voor je buurman, maar dat heeft helemaal niets te maken met of jij al dan niet een lot gekocht hebt; zelfs als je er een had, was de kans groot dat je nog steeds niets gewonnen had.
Bovendien is er geen enkele andere loterij waarbij jij dagelijks wordt geconfronteerd met meerdere winnaars, namelijk de rest van de mensen uit je straat, die ineens op vakantie gaan, een nieuwe auto hebben, of hun tuin laten opknappen, terwijl jij misschien moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, met de wetenschap dat als jij een lot had gehad, jij gegarandeerd, 100% zeker ook uit de geldzorgen was geweest voor de rest van je leven.
De Postcode Loterij schept voorwaarden waaronder je, weliswaar met een vrij kleine kans, toch dagelijks geconfronteerd kan worden met een vrij stevig "Had ik maar..."-gevoel, en de enige manier om je daartegen te beschermen, is door de Postcode Loterij te betalen. Dat klinkt toch als een redelijk onetische manier van zakendoen, en alhoewel het wat ver gaat om het direct mafia-praktijken te noemen, valt er wel enige gelijkenis te bespeuren.
Ik heb even gekeken. Ik kan overigens nergens terugvinden dat er max 20 gezinnen op 1 postcode zitten. Maar goed. Eindhoven:quote:Op zondag 17 december 2006 13:51 schreef miss_dynastie het volgende:
Van mij mag je hoor, maar je aanvankelijke redenering klopt gewoon niet.
Het is een afgedwongen keuze. Zij moet iets doen om die spijt niet te hebben.quote:Op zondag 17 december 2006 13:37 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Deze logica gaat geheel aan me voorbij.
De vrouw heeft er toch voor gekozen niet mee te doen? Waardoor ze ook gekozen heeft voor de spijt die ze achteraf heeft.
Ja, en? Da's dus een ingecalculeerd risico, behorende bij de bewuste keuze die je maakt.quote:Op zondag 17 december 2006 14:00 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
.....anders zúl je het weten als je in de prijzen wás gevallen! Dat heb je bij andere loterijen niet.
Nee, dat de PCL haar niet lastig valt met lotnummers, er daardoor voor zorgend dat zij tegen haar wil een spijtgevoel kan krijgen.quote:Op zondag 17 december 2006 13:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat had ze dan gewild? Dat men haar een maand vantevoren verwittigd had dat de prijs daar zou vallen, zodat ze mee kon doen?
Bij de Postcodeloterij neem je risico door niets te doen. Net als de winkelier die geen "bescherming" van de mafia wil.quote:Op zondag 17 december 2006 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, en? Da's dus een ingecalculeerd risico, behorende bij de bewuste keuze die je maakt.
En dat heb ik bij andere loterijen wel. Denk eens aan de staatsloterij met de jackpot. Alle loten doen mee, lang niet alle loten hebben betaald voor de jackpot. Jackpot is... niet gevallen en daar zie je je nummertje in beeld. Staatsloterij maar aanklagen dan?
Een risico nemen om een prijs niet te winnen ... die kon ik nog niet. Volgens mij is de bedoeling van loterijen en gokken om juist risico te lopen maar dan wel een kans maken op een prijs. Ik wil geen flikker met die PCL te maken hebben en zeker niet een of andere blije daap bij me in de straat hebben die even komt vertellen wat ik zou hebben gehad als ik maar.quote:Op zondag 17 december 2006 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, en? Da's dus een ingecalculeerd risico, behorende bij de bewuste keuze die je maakt.
De staatsloterij frot geen lot bij je naar binnen en komt na de trekking feestvieren in je straat en iedereen laten zien dat je niet betaald hebt voor je winnende lot. Overigens zou voor het volledige effect de buren dan wel geld krijgen om je af te zeiken.quote:En dat heb ik bij andere loterijen wel. Denk eens aan de staatsloterij met de jackpot. Alle loten doen mee, lang niet alle loten hebben betaald voor de jackpot. Jackpot is... niet gevallen en daar zie je je nummertje in beeld. Staatsloterij maar aanklagen dan?
Was inderdaad een prima reactie van hun en gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken. Ik mag aannemen dat mevrouw inmiddels psychische hulp heeft want dat lijkt mij zinvoller dan geld pompen in een zaak waarvan het nog maar zeer de vraag is of ze die überhaupt zal winnen. Mevrouw woont samen heeft een huis en misschien ook wel een aardig inkomen, vervolgens loopt ze te janken omdat ze een hoop geld is misgelopen. Vol afschuw heb ik dan ook het filmpje bekeken en dan denk ik bij mezelf: “ kijk eens wat de mensen hebben in oorlogsgebieden of derde wereldlanden “ Kijk, dat de winnaars begeleiding krijgen en de verliezers niet is inderdaad iets wat misschien vreemd is en daar heeft ze wat mij betreft ook wel een punt, maar voor de rest vind ik het nogal triest.quote:Op zondag 17 december 2006 13:19 schreef Gia het volgende:
[..]
In het filmpje was nog een ouder vrouwtje dat niet meespeelde te zien. Zij haalde haar schouders op en zei dat ze pech had. Maar ze voelde zich rijk door een goede gezondheid.
Nee, dat is een keuze die je zelf hebt gemaakt door wél deel te nemen aan het spel. Je accepteert namelijk in de overeenkomst tussen jou en de Staatsloterij, dat jij het risico loopt om wél het winnende lotnummer te hebben, maar dat door een actie van jouw kant het lot niet geldig is, waardoor eventuele spijtgevoelens dus ook jouw verantwoordelijkheid zijn.quote:Op zondag 17 december 2006 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
En dat heb ik bij andere loterijen wel. Denk eens aan de staatsloterij met de jackpot. Alle loten doen mee, lang niet alle loten hebben betaald voor de jackpot. Jackpot is... niet gevallen en daar zie je je nummertje in beeld. Staatsloterij maar aanklagen dan?
Wat voor risico neem ik dan als ik niet mee doe, juist helemaal niets! Ik ga er namelijk 0,0 euro op achteruit. Als ik mee zou doen neem ik wel risico door er geld in te stoppen wat ik waarschijnlijk niet terug krijg.quote:Op zondag 17 december 2006 14:07 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Bij de Postcodeloterij neem je risico door niets te doen. Net als de winkelier die geen "bescherming" van de mafia wil.
Het gaat er helemaal niet om dat mevrouw zielig is dat ze die prijs niet heeft gewonnen, het gaat erom dat de PCL bewust het risico neemt mensen psychisch te beschadigen door ze te dwingen een lotnummer te hebben in hun loterij. Dat de een sterk genoeg is daar geen last van te hebben (overigens: kan jij in het hoofd van zo'n oud vrouwtje kijken? ik kan me niet voorstellen dat ze niet even gedacht heeft "wat als...") en de ander wel doet verder niet ter zake.quote:Op zondag 17 december 2006 14:16 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Was inderdaad een prima reactie van hun en gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken. Ik mag aannemen dat mevrouw inmiddels psychische hulp heeft want dat lijkt mij zinvoller dan geld pompen in een zaak waarvan het nog maar zeer de vraag is of ze die überhaupt zal winnen. Mevrouw woont samen heeft een huis en misschien ook wel een aardig inkomen, vervolgens loopt ze te janken omdat ze een hoop geld is misgelopen. Vol afschuw heb ik dan ook het filmpje bekeken en dan denk ik bij mezelf: “ kijk eens wat de mensen hebben in oorlogsgebieden of derde wereldlanden “ Kijk, dat de winnaars begeleiding krijgen en de verliezers niet is inderdaad iets wat misschien vreemd is en daar heeft ze wat mij betreft ook wel een punt, maar voor de rest vind ik het nogal triest.
Dan loopt ze te zeuren over een inbreuk op haar privacy maar is wel bereid om met naam en toenaam voor de camera haar emotionele verhaal te doen.
Sorry, maar ik kan er geen begrip voor opbrengen hoe zeer ik mij best ook doe.
Je hebt dan toch ook geen lot als je niet betaald. Je kan ook gewoon niets doen, en niet nadien lopen zeiken dat je geld zou hebben gewonnen als. Heel simpel: niet meedoen = geen geld winnen, geen geld verliezenquote:Op zondag 17 december 2006 14:22 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het probleem met de Postcode Loterij is dat als je niet meedoet, je geen enkele overeenkomst sluit met de Postcode Loterij, maar wel een situatie kan ontstaan waarin jij wél een winnend lotnummer hebt (namelijk jouw postcode), maar welke niet geldig is. De vraag is wie er in dit geval verantwoordelijk is voor de spijtgevoelens. Zeggen dat je het risico hebt geaccepteerd toen je besloot geen overeenkomst te sluiten is natuurlijk zeer dubieus: ofwel je moet geld afdragen aan de Postcode Loterij, ofwel je loopt een zeker risico - er bestaat geen mogelijkheid niets met de Postcode Loterij te maken te hebben.
Mevrouw heeft wel degelijk schade, psychische, waarvoor zij reele kosten maakt. Zij gaat er dus in geestelijke gezondheid en in vermogen op achteruit.quote:Op zondag 17 december 2006 14:22 schreef Fiama het volgende:
[..]
Wat voor risico neem ik dan als ik niet mee doe, juist helemaal niets! Ik ga er namelijk 0,0 euro op achteruit. Als ik mee zou doen neem ik wel risico door er geld in te stoppen wat ik waarschijnlijk niet terug krijg.
Het risico dat je psychische problemen krijgt als gevolg van het feit dat jij dagelijks allemaal mensen zonder geldzorgen in jouw straat ziet, met de wetenschap dat jij dat ook met gegarandeerde zekerheid had kunnen hebben als je een lot had gekocht.quote:Op zondag 17 december 2006 14:22 schreef Fiama het volgende:
Wat voor risico neem ik dan als ik niet mee doe
Het risico met lege handen te blijven staan als jouw postcode in de prijzen valt.quote:Op zondag 17 december 2006 14:22 schreef Fiama het volgende:
[..]
Wat voor risico neem ik dan als ik niet mee doe, juist helemaal niets! Ik ga er namelijk 0,0 euro op achteruit. Als ik mee zou doen neem ik wel risico door er geld in te stoppen wat ik waarschijnlijk niet terug krijg.
Psychische schade die ze zelf veroorzaakt om zo op de uitslag te reageren ja. In de reportage kwam ook een mevrouw voorbij die gewoon zei: tja, ik heb niet meegedaan, pech, ik ben gelukkig en heb nog een goede gezondheid.quote:Op zondag 17 december 2006 14:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mevrouw heeft wel degelijk schade, psychische, waarvoor zij reele kosten maakt. Zij gaat er dus in geestelijke gezondheid en in vermogen op achteruit.
Nou ja, een afweging dan. Als ik wel mee doe betaal ik elke maand een bedrag, misschien voor niks, misschien win ik veel. Als de prijs valt op mijn postcode win ik niks. Da's dan de afweging die je maakt.quote:Op zondag 17 december 2006 14:14 schreef __________ het volgende:
Een risico nemen om een prijs niet te winnen ... die kon ik nog niet.
Ik weet niet hoe het de afgelopen shows was, maar in het verleden heb ik in elk geval nog nooit gezien dat er werd aangebeld en gezegd: 'zo, dus u deed niet meequote:Ik wil geen flikker met die PCL te maken hebben en zeker niet een of andere blije daap bij me in de straat hebben die even komt vertellen wat ik zou hebben gehad als ik maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |