abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44482197
hallo mensen,

na orientatie op al die studies die er aangeboden worden, ben ik geeidndigd bij bedrijfskunde en bestuurskunde.

Twente lijkt mij de leukste universiteit en ik ben ook van plan hier mijn studie te gaan volgen...

maar nu is de vraag aan jullie,
wat zijn de voor en nadelen van bestuurskunde?
wat zijn de voor en nadelen van bedrijfskunde?
waarom zou ik voor bedrijskunde moeten kiezen of juist voor bestuurskunde?

nou alvast bedankt he!
pi_44491426
Hoi, leuk te zien dat je tussen deze 2 aan het twijfelen bent :-) Had ik namelijk ook zeer sterk en weet nog steeds niet precies wat ik wil.

Als bedrijfskunde word je opgeleid voor controllerd ed. Een leidinggevende positie binnen het bedrijfsleven.
Als bestuurskunde word je opgeleid voor een baan binnen de overheid of bedrijven de veel met de overheid. Je werkt dan als beleidsmedewerker of in het bedrijfsleven bij een adviesbureau.

Aan jou dus de keuze, bedrijfsleven of overheid. Maar vergeet niet, het is geen garantie dat je daar ook MOET gaan werken en dat je daar ook gaat werken. Het is echter handiger als je nu gelijk de juiste keuze maakt.

Succes ermee en laat even weten wat je gaat doen!

Ps. Veel open dagen bezoeken en met studenten spreken. Daar steek je toch het meeste van op hoor!
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 22:17:03 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44493718
Ik ga bestuurskunde doen in Leeuwarden denk ik. Het voordeel daaraan is dat je ook minors bedrijfskunde kan gaan doen, en het sluit aan op mijn vooropleiding. in 3 jar
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_44493735
jep dit was opzich voor mij duidelijk, maar het is wel hét punt...

ik twijfelde tussen bedrijfskunde en recht&management
en toen wees de decaan me op bestuurskunde, want me door de mengeling van sociologie, politicologie, economie en rechten redelijk aanspreekt

bedrijfskunde heeft dus sociologie en economie
dus iets smaller laten we zeggen...

nog meer mensen ?
pi_44493763
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:17 schreef Renesite het volgende:
Ik ga bestuurskunde doen in Leeuwarden denk ik. Het voordeel daaraan is dat je ook minors bedrijfskunde kan gaan doen, en het sluit aan op mijn vooropleiding. in 3 jar
ik wil het dan in Twente doen, daar kan je ook een minor doen
bijvoorbeeld psyochologie, of bedrijfskunde idd
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 22:21:35 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44493810
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:19 schreef xannie90 het volgende:

[..]

ik wil het dan in Twente doen, daar kan je ook een minor doen
bijvoorbeeld psyochologie, of bedrijfskunde idd
Dan vind ik het brede wel heel fijn Met die minors erbij heb je een mooie kans om overal en ergens aan het werk te kunnen komen. Ik denk dat je dan een mooie mengeling hebt tussen alles wat je wilt.
pi_44493911
het lijkt me ook erg cool om politicologie erbij te hebben

ik vind t nmlk allemaal intressant enzo en heb er een duidelijke mening voer (oftewel ik zit hier thuis te denken van wat een stomme mensjes daar in die kamer, dat kan veel beter etc )

ben jij dat met een kerstmuts <--?
pi_44493930
Allebei flauwekulmodestudies. Ga rechten doen
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 22:27:01 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44493952
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:25 schreef xannie90 het volgende:
het lijkt me ook erg cool om politicologie erbij te hebben

ik vind t nmlk allemaal intressant enzo en heb er een duidelijke mening voer (oftewel ik zit hier thuis te denken van wat een stomme mensjes daar in die kamer, dat kan veel beter etc )

ben jij dat met een kerstmuts <--?
En het mooie op het Thorbecke is dat je ook heel veel zelfstudie hebt, veel verschillende soorten toetsing. En die 3 jaar, keuze minors. Alles klinkt wel tof

Ja, ben ik met kerstmuts.
pi_44494098
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
Allebei flauwekulmodestudies. Ga rechten doen
rechten... 4 uur per week enzo... nee hoor. ik vind alles best maar dát noem ik nou juist geen studie

@renesite:
schattig
  zaterdag 16 december 2006 @ 22:34:12 #11
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44494130
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 14:40 schreef xannie90 het volgende:
hallo mensen,

na orientatie op al die studies die er aangeboden worden, ben ik geeidndigd bij bedrijfskunde en bestuurskunde.

Twente lijkt mij de leukste universiteit en ik ben ook van plan hier mijn studie te gaan volgen...

maar nu is de vraag aan jullie,
wat zijn de voor en nadelen van bestuurskunde?
wat zijn de voor en nadelen van bedrijfskunde?
waarom zou ik voor bedrijskunde moeten kiezen of juist voor bestuurskunde?

nou alvast bedankt he!
Waarom twijfel je tussen die twee dan? Het zijn namelijk compleet verschillende studies. Bedrijfskunde is (in Rotterdam iig) zeer micro-economisch ingericht. Veel economie, veel wiskunde.
Bestuurskunde daarentegen zit bijna volledig in de Sociale Wetenschappen. Vooral de eerste jaren heel breed, al is het wel veel toegespitst op het Openbaar Bestuur.

Het een is niet minder dan het ander, maar er zit dus wel een groot verschil tussen de twee. Wat je je af moet vragen is wat je later graag wil doen. Wil je graag in de private sector werken, als manager bijv, lijkt Bedrijskunde me de aangewezen studie. Interesseer je je meer in de (semi)publieke sector, is Bestuurskunde misschien wat meer voor jou. Ik persoonlijk zou altijd voor Bestuurskunde kiezen, puur omdat ik dat interessanter vind (en omdat Bedrijfskunde-studenten nog weleens vervelende trekjes hebben, alsook Rechten-studenten trouwens).
pi_44494260
jep

bestuurskunde trekt qua vakkenpakket inderdaad op het moment iets meer mijn voorkeur. Waarscheinlijk omdat ik er meer bij pas aangezien mijn grote mond, discussie etc
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 22:42:12 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44494301
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:40 schreef xannie90 het volgende:
jep

bestuurskunde trekt qua vakkenpakket inderdaad op het moment iets meer mijn voorkeur. Waarscheinlijk omdat ik er meer bij pas aangezien mijn grote mond, discussie etc
Dan moet je het zeker doen

Wat ook mooi is van bestuurskunde in Leeuwarden, ze durven er te beweren dat je er baan zeker bent, er nog nooit een student werkeloos van het Thorbecke afgekomen is.
Opzich een heel mooi vooruitzicht.
  zaterdag 16 december 2006 @ 22:42:28 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_44494309
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:32 schreef xannie90 het volgende:
rechten... 4 uur per week enzo... nee hoor. ik vind alles best maar dát noem ik nou juist geen studie

@renesite:
schattig
Het is allemaal geen studie. Wat moet een opleiding tot arbeider nou in het wetenschappelijke onderwijs?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_44494349
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:42 schreef Renesite het volgende:

[..]

Wat ook mooi is van bestuurskunde in Leeuwarden, ze durven er te beweren dat je er baan zeker bent, er nog nooit een student werkeloos van het Thorbecke afgekomen is.
dat klinkt mooi :|

maar ik ga niet naar Thorbecke, nog verder reizen
vind ik veels te ver
pi_44494365
Deze ga ik even volgen. Weet nog niet wat ik na mijn huidige studie moet gaan doen en dit staat al wel op de lange lijst
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 16 december 2006 @ 22:45:53 #17
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44494379
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:42 schreef Renesite het volgende:

[..]

Zeggen ze er ook bij wat voor banen dat zijn? Van 9 tot 5 cijfertjes invullen in het lokale stadhuis is ook een baan, maar niet een heel mooi vooruitzicht
pi_44494401
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:32 schreef xannie90 het volgende:

[..]

@renesite:
schattig
Rechten is geen natuurkunde oid, maar het is toch echt harder werken en moeilijker dan bestuurskunde en bedrijfskunde.
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 22:48:37 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44494430
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:45 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Zeggen ze er ook bij wat voor banen dat zijn? Van 9 tot 5 cijfertjes invullen in het lokale stadhuis is ook een baan, maar niet een heel mooi vooruitzicht
Ja, wel fatsoenlijke vanaf je uitstroomrichting. Doorgaans als ambtenaar of bij de waterschappen enzo. Maar ook niet als verwerker hoor, dat zijn de administratieve medewerkers.
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Rechten is geen natuurkunde oid, maar het is toch echt harder werken en moeilijker dan bestuurskunde en bedrijfskunde.
Harder werken veel lezen aan dikke pillen en droge stof. Ik durf zéker niet te beweren dat het makkelijk is. Máár er zijn een heleboel mensen die het kiezen omdat ze het niet weten. Dat zegt ook niet 1 2 3 dat het een verschrikkelijk moeilijke studie is.
pi_44494443
quote:

[..]

laat me raden je doet rechten?

het moeilijke eran is, dat jullie veel zelf moeten doen en dat je dat niet redt als je geen zelfdicipline hebt.
  zaterdag 16 december 2006 @ 22:50:12 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44494459
quote:

[..]

Nou ik heb zowel Bestuurskunde als Rechten vakken gevolgd. En ik kan je verzekeren dat er voor de Bestuurskunde vakken een stuk harder gewerkt moest worden dan voor de Rechten vakken.
pi_44494568
tjah ik ken een paar mensen die rechten doen...
en hun enige probleem is de zelfdisicpline verder schijnt het goed studeerbaar te zijn...
pi_44494774
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:48 schreef Renesite het volgende:
Harder werken veel lezen aan dikke pillen en droge stof. Ik durf zéker niet te beweren dat het makkelijk is. Máár er zijn een heleboel mensen die het kiezen omdat ze het niet weten. Dat zegt ook niet 1 2 3 dat het een verschrikkelijk moeilijke studie is.
Maar die mensen vallen veelal in het eerste jaar af. De uitval bij een rechtenstudie is heel groot. Maar ik geef toe, heel belangrijk is of je jezelf kunt motiveren vele lange saaie teksten te lezen. Maar dat is ook een kwaliteit.
pi_44494788
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 22:50 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Nou ik heb zowel Bestuurskunde als Rechten vakken gevolgd. En ik kan je verzekeren dat er voor de Bestuurskunde vakken een stuk harder gewerkt moest worden dan voor de Rechten vakken.
Volwaardige rechetnvakken? Welke als ik vragen mag?
  Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 23:15:46 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44495020
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 23:04 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar die mensen vallen veelal in het eerste jaar af. De uitval bij een rechtenstudie is heel groot. Maar ik geef toe, heel belangrijk is of je jezelf kunt motiveren vele lange saaie teksten te lezen. Maar dat is ook een kwaliteit.
Ik vind het ook zeer zeker respect als je da tlukt. Ik hik nu tegen 240 bladzijdes aan vermogens en erfrecht
  zondag 17 december 2006 @ 11:55:54 #26
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44502372
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 23:05 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Volwaardige rechetnvakken? Welke als ik vragen mag?
Europees Recht, Staats- en Bestuursrecht, Formeel Strafrecht, Materieel Strafrecht en Rechtsfilosofie. En verder nog wat inleidende vakken Recht.

Allemaal vakken waar je verdacht weinig voor hoefde uit te voeren iig.
pi_44506522
het is een kwaliteit ja, maar dat is dan ook een van de weinige...

maar ja ik hou het er gewoon bij dat ik het een balletjes studie vind..

en daarom noemde ik dit ook niet bedrijfskunde vs bestuurskunde vs rechten...
pi_44506971
quote:
Op zondag 17 december 2006 14:15 schreef xannie90 het volgende:
het is een kwaliteit ja, maar dat is dan ook een van de weinige...
Als je dat denkt: heel veel topposities (in politiek/bedrijfsleven) worden bezet door juristen. Dat zal niet zomaar zijn.
  zondag 17 december 2006 @ 14:35:48 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_44507155
quote:
Op zondag 17 december 2006 14:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als je dat denkt: heel veel topposities (in politiek/bedrijfsleven) worden bezet door juristen. Dat zal niet zomaar zijn.
Hoop corpsballen, en als je toch niets aan je studie doet kun je makkelijk netwerken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_44507859
quote:
Op zondag 17 december 2006 14:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoop corpsballen, en als je toch niets aan je studie doet kun je makkelijk netwerken.
Je mag best toegeven dat een rechtenstudie je uitstekend leert belangen tegen elkaar af te wegen, dat deudgelijk te motiveren mbv mooie volzinnen alsmede een prima inzicht in de menselijke natuur. Verder zijn juristen procedureel sterk, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Allemaal heel nuttige eigenschappen.
pi_44508773
Rechten is meer een cursus dan een studie imo

En topposities in het bedrijfsleven worden nog altijd bekleed door (bedrijfs)economen/kundingen
pi_44511031
naja... nu is het genoeg over het afkraken van rechten

terug naar de bestuurs- vs bedrijfskunde
pi_44513623
Ik zat met hetzelfde, alleen toen zag ik de studie Bestuur & Organisatie in Utrecht, en was ik verkocht
  zondag 17 december 2006 @ 20:34:26 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_44518190
quote:
Op zondag 17 december 2006 14:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je mag best toegeven dat een rechtenstudie je uitstekend leert belangen tegen elkaar af te wegen, dat deudgelijk te motiveren mbv mooie volzinnen alsmede een prima inzicht in de menselijke natuur. Verder zijn juristen procedureel sterk, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Allemaal heel nuttige eigenschappen.
Ik geef toe dat de rechtenstudie je uitstekend leert jezelf druk te maken om niks, oeverloos te kunnen lullen om niks en een goed voorbeeld is van de menselijke fragmentarische geest. Verder zijn juristen verstokte kommaneukers, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Allemaal heel nuttige eigenschappen.
pi_44520826
quote:
Op zondag 17 december 2006 20:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik geef toe dat de rechtenstudie je uitstekend leert jezelf druk te maken om niks, oeverloos te kunnen lullen om niks en een goed voorbeeld is van de menselijke fragmentarische geest. Verder zijn juristen verstokte kommaneukers, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Allemaal heel nuttige eigenschappen.
Wacht maar tot je een keer genaaid wordt door bv een werkgever. Dan ben je maar wat blij dat er van die kommaneukers bestaan.
  zondag 17 december 2006 @ 21:44:54 #36
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_44520948
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:11 schreef Gershom het volgende:
Ik zat met hetzelfde, alleen toen zag ik de studie Bestuur & Organisatie in Utrecht, en was ik verkocht
Dat is inderdaad ook een optie, maar weer redelijk anders dan alleen bestuurskunde. Als je hiervoor gaat, moet je je realiseren dat de 1/4 tot de helft van je vakken organisatiewetenschappelijk zijn. Daar moet je maar net zin in hebben, want dat is nog verder van bedrijfskunde af.

Het verschil tussen bestuurs- en bedrijfskunde is denk ik ook non-profit vs. profit, grof gezegd. Bedrijfskunde kan ik niet zoveel over zeggen verder, bestuurs- en organisatiewetenschappen des te meer aangezien ik dat nu studeer .

Wij krijgen echt helemaal geen profit. Tot nu toe is het meer; hoe kan men een organisatie besturen (goh ) en welke andere aspecten daar nog bij komen kijken. Het is heel erg gericht op de maatschappij en de overheid. Tuurlijk bekijken we bedrijven ook in het algemeen, maar dit zal nooit ingaan op hoe een bedrijf sec winst kan maken. Hoewel, bij organisatiewetenschappen leer je wel dat wanneer je je medewerkers blij maakt, je meer zult verdienen. Maar dit komt meer vanuit de gedachte dat je zo de organisatie gezonder maakt, ipv dat de organisatie dan meer winst maakt.

Bestuurskunde is denk ik kortom meer verschillende disciplines (zoals psychologie, economie, sociologie, rechten, politicologie) combineren tot een 'bestuurskundige' visie, als ik het zou moeten verwoorden. Dit heeft als doel om organisaties beter te maken.

Ik ben trouwens wel erg nieuwsgierig naar wat een bedrijfskundige zou zeggen over zn studie, want ik heb me eigenlijk nooit zo in het verschil verdiept.
I believe that the unconscious mind can take in much more information than we can take in consciously.
Besides that I am basically a lazy person and I don't want to think about it.
  zondag 17 december 2006 @ 21:59:00 #37
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_44521568
Dit is er op de site van bestuurs- en organisatiewetenschappen staat:

"In de bestuurskundevakken maak je kennis met de benadering van collectieve vraagstukken als milieuvervuiling, ouderenzorg, veiligheid op straat, kinderopvang, zorg; zaken waar de overheid bij betrokken is. Je kunt daarbij denken aan besluitvormingsprocedures, die behoorlijk complex en tijdrovend zijn, en waarin politieke en financiele overwegingen een grote rol spelen. Steeds opnieuw gaat de overheid na of zij alles in eigen hand kan houden of dat zij andere organisaties moet inschakelen. Bestuurskundigen onderzoeken hoe dat zo goed mogelijk moet gebeuren. Je moet als bestuurskundige dan ook genoeg economische en juridische kennis hebben, inzicht hebben in de bestuurlijke verhoudingen en over voldoende communicatieve vaardigheden beschikken om beleid uit te laten voeren."

Het dikgedrukte komt inderdaad wel terug, en verder klopt dit hele praatje wel, is mijn ervaring.
I believe that the unconscious mind can take in much more information than we can take in consciously.
pi_44522873
Ik neem aan dat jij het ook in Utrecht studeert? Die school is het helemaal voor mij.. Ik wou altijd sportleraar worden, maar toen zag ik die school en met de Master; Sportmanagement. Lijkt me echt een hele interessante school! Alleen het enige nadeel is dat het een selectie studie is, waar maar 90 leerlingen elk jaar bij mogen stromen, en dat ik dus echt niet zou weten welke studie mijn 2e keuze zou moeten worden. Want deze studie past perfect bij mij denk ik, en Bestuurs- en Bedrijfskunde hebben beide dingen die mijn niet aan staan.

Emmy88, hoe ging de selectie bij jou? Wat moest je allemaal doen, en heb je misschien tips? En Xannie90, sorry dat ik deze vraag in jou topic stel, maar beetje raar om hier nieuw topic over te maken..
  maandag 18 december 2006 @ 15:28:09 #39
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_44538898
quote:
Op zondag 17 december 2006 22:35 schreef Gershom het volgende:
Ik neem aan dat jij het ook in Utrecht studeert? Die school is het helemaal voor mij.. Ik wou altijd sportleraar worden, maar toen zag ik die school en met de Master; Sportmanagement. Lijkt me echt een hele interessante school! Alleen het enige nadeel is dat het een selectie studie is, waar maar 90 leerlingen elk jaar bij mogen stromen, en dat ik dus echt niet zou weten welke studie mijn 2e keuze zou moeten worden. Want deze studie past perfect bij mij denk ik, en Bestuurs- en Bedrijfskunde hebben beide dingen die mijn niet aan staan.

Emmy88, hoe ging de selectie bij jou? Wat moest je allemaal doen, en heb je misschien tips? En Xannie90, sorry dat ik deze vraag in jou topic stel, maar beetje raar om hier nieuw topic over te maken..
Ja, ik studeer het in Utrecht, dat is de enige plaats waar het in deze vorm wordt gegeven. Interesse in sport is een pre heb ik het idee, onze directeur praat nergens anders over en het overgrote deel van de eerstejaars heeft verdacht veel banden met/ interesse in sport. Dus wat dat betreft zit je goed .

De selectie bestaat uit
- een aanbevelingsbrief van je mentor of iemand anders van school die je goed kent. Ik heb niet het idee dat het erg veel uitmaakt, want deze brieven zijn toch nooit negatief. Misschien wel handig om een 'unieke' eigenschap van jou erin te laten zetten.
- een compententieprofiel test. Dit is een test die je op internet maakt, met allemaal vragen mbt hoe jij tegenover samenwerken in het algemeen staat, en nog een aantal persoonlijke eigenschappen. Hier zijn geen foute antwoorden, omdat ze toch een zo gevarieerd mogelijk jaar willen hebben. Vul dus lekker naar waarheid in, maar ga niet zeggen dat je niet van samenwerken houdt want dan zit je er sowieso niet op je plaats .
- 2e deel competentieprofiel test. Hier krijg je een aantal (bij mij twee) vraagstukken voorgelegd, waarop je een antwoord kunt typen. Dit gaat om maatschappelijke en organisatorische dilemma's. Het idee is volgens mij om inzicht te krijgen in hoe jij problemen aanpakt en of je redenering wel op niveau is.
- een gesprek. In mijn jaar (nu 1ejaars) kreeg iedereen een gesprek. Het jaar daarvoor was dat echter niet zo. Het is dus afwachten of je er wel 1 krijgt. Het gesprek duurt 30min en is door bijna heel mn jaar wel als positief ervaren. Je kletst een beetje over wat jij belangrijk vindt aan de maatschappelijke vraagstukken die spelen, en praat over hoe jij de opleiding ziet.
- je rapport van 5e naar 6e, EN de cijfers waarmee je geslaagd bent. Vooral van belang zijn volgens mij Nederlands, Geschiedenis en Economie. Er zijn ook mensen binnengekomen die een 6,5 als gemiddelde hebben, dus doorslaggevend is dit in ieder geval niet.

Ik heb de selectie wel positief ervaren. Ze zijn allemaal heel aardig en begripvol daar. Het is heel erg spannend in de zomervakantie wanneer je te horen krijgt of je erbij zit of niet. Oja, ze vragen ook naar wat je 2e keus is... ik denk dat een 2e keus hebben op zich wel een pre is, omdat ze zien dat je je dan niet blind hebt gestaard op B&O. Wat je 2e keus was is niet erg belangrijk geloof ik, ik wilde namelijk taalwetenschappen gaan doen en das nou niet echt in hetzelfde interesse-straatje.

Het is trouwens nog maar de vraag of jij mee moet doen aan de selectie. Jij zit nu in 5VWO zag ik? Volgend jaar is het laatste selectie-jaar, daarna beslissen ze of ze ermee door gaan of niet. Anders wordt het denk ik weer numerus fixus.

Ik raad je in ieder geval aan om een meeloopdag te gaan doen, dat is precies zoals het er normaal ook aan toe gaat. En ik hoor het wel als je nog vragen hebt
  maandag 18 december 2006 @ 15:30:40 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_44538985
quote:
Op zondag 17 december 2006 21:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wacht maar tot je een keer genaaid wordt door bv een werkgever. Dan ben je maar wat blij dat er van die kommaneukers bestaan.
Nee, niet gevat.
  maandag 18 december 2006 @ 15:35:56 #41
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_44539206
quote:
Op maandag 18 december 2006 15:28 schreef Emmy88 het volgende:
De selectie bestaat uit ....
Oja, ook nog een schriftelijk thematisch interview. Bijna vergeten . Dan moet je op een paar a4tjes vragen beantwoorden over maatschappelijke thema's. Ik moest er een aantal noemen die me interesseerden, en over 1 beargumenteren waarom ik dat zo interessant vond en er een stelling over innemen. Je kunt er in principe best lang over doen, dus heel moeilijk is dat ook niet .
pi_44543050
Bedankt voor je verhaal! En nee, ik zit al in 6VWO. Dat was nog van vorig jaar

Maar bedoelde jij dat mensen met "maar" een 6,5 gemiddeld daar ook voorkwamen? Ik ben namelijk elk jaar met de hakken over de sloot over gegaan, ik heb er namelijk nooit echt wat voor gedaan omdat ik het allemaal nogal makkelijk vond. Problemen met intelligentie heb ik dus niet, maar beetje met huiswerk maken etc. Toch heb ik wel het vertrouwen erin dat B&O wat voor mij is, vooral omdat je veel contact hebt met leraren, hierdoor wordt je niet helemaal aan je lot over gelaten, want dat werkt bij mij niet. Dan wordt het lang leve de lol, en red ik het niet

Verder ben ik paar maanden geleden naar de open dag geweest, en leken mij de leraren echt ontzettend aardig. En als het klopt dat de directeur veel met sport heeft, zit ik wel goed
  maandag 18 december 2006 @ 17:56:51 #43
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_44544441
Hehe okay.

"Maar" een 6,5 wil ik niet zeggen, maar er was redelijk was diversiteit qua cijferhoogte dus maak je daarom geen zorgen. Ze kennen daar het ik-vind-alles-makkelijk-dus-ik-doe-niks syndroom van de middelbare school wel (bijna iedereen van ons had daar last van ).

Wat ik wel even moet rechtzetten, is dat je veel contact hebt met leraren. Als je contact bedoelt als in: je kunt ze altijd aanspreken/mailen/whatever, dan heb je gelijk. Veel contacturen zijn er echt niet hoor! Je moet behoorlijk wat zelfdiscipline hebben. De week die ik nu heb is ongeveer standaard:
ma 10u-11u leergroep
12u-14u hoorcollege
di 11u-12.30u leergroep
wo vrij (alle eerstejaars zijn woensdag vrij )
do 9u-11u leergroep
vr 9u-11u hoorcollege
11u-13u leergroep

Helemaal aan je lot overgelaten wordt je hier niet. Als je de stof voor de week niet gelezen hebt, zijn de leergroepen moeilijk te volgen. Bovendien is het gewoon niet slim, aangezien je vaak met zn 15en zit en dan is de kans redelijk groot dat je ook wat wordt gevraagd. Dus daar zit wel wat stimulans om het te lezen.

Wat mij is tegengevallen is de hoeveelheid die je thuis nog moet doen. Er was mij verteld dat als je oplette, je weinig thuis hoefde te doen. Nou, vergeet het maar. Het blijft een universitaire studie, daarvoor moet je sowieso echt veel doen (in vergelijking tot het vwo dan he). Er was mij ook verteld dat we geen economie zouden hebben. Nee, toen nog niet nee. Dit jaar is t weer opnieuw ingevoerd .

Goed dat je al naar de open dag bent geweest! Ga je nog naar een meeloopdag?
  Moderator maandag 18 december 2006 @ 18:17:49 #44
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_44545055
Dit gaat alleen over bedrijfs of bestuurskunde, gelieve een apart topic voor sportmanagement te maken
pi_44591188
Ik studeer bestuurskunde aan de UT, twijfelde eerst ook tussen BK en BSK.
Als je dingen wilt weten: vraag maar raak (ben 2ejaars nu..)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_44691717
ik studeerde hbo BSK in enschede, nu in Den Haag. Bestuurskunde is meer analyseren wat er mis gaat, en welke oplossingen er voor zijn. Bovendien krijg je ook best veel rechtsvakken, omdat de overheid erg veel te maken heeft met wetten en regelgeving.
Bedrijfskunde is op cijfers gericht. Bestuurskunde op beleid.
bye
pi_44700737
quote:
Als bedrijfskunde word je opgeleid voor controllerd ed. Een leidinggevende positie binnen het bedrijfsleven.
dat laatste geloof je toch zeker zelf niet?
pi_44700756
quote:
Op zondag 17 december 2006 15:23 schreef GFA het volgende:
Rechten is meer een cursus dan een studie imo

En topposities in het bedrijfsleven worden nog altijd bekleed door (bedrijfs)economen/kundingen
Omdat het er ook zoveel zijn (voor zover het al waar is). duh.

Ga jij je maar eens onderscheiden tussen 10 000 bedrijfseconomen en kundigen. Dat gaat je niet lukken.
pi_44703923
Volgens mij is het toch meer dat bedrijfseconomen tot controllerfuncties worden opgeleid en bedrijfskundigen bezetten meer managementfuncties (uiteraard ligt het aan de specialisatie die je hebt gevolgd)?
(1) Greys Anatomy, (2) Lost, (3) Heroes
pi_45068012
quote:
Op zondag 24 december 2006 10:31 schreef Corelli het volgende:

[..]

Omdat het er ook zoveel zijn (voor zover het al waar is). duh.

Ga jij je maar eens onderscheiden tussen 10 000 bedrijfseconomen en kundigen. Dat gaat je niet lukken.
dat is zo-ongeveer bij alle studies...
pi_58167078
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 10:59 schreef xannie90 het volgende:

[..]

Grote Kick

En wat is het geworden TS? Ben je al aan het studeren?
Ik zit nu ook na te denken over bestuurskunde
pi_58169606
Ben inmiddels al derdejaars BSK
pi_58203344
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 23:51 schreef Skv het volgende:
Ben inmiddels al derdejaars BSK
Haha

Het bevalt zeker goed, anders zit je niet in het 3e jaar
Kun je mij misschien er wat over vertellen?
pi_58203384
Zoals over de inhoud van de studie, wat je van de uni vind waar je op zit, UT toch?
Kan je ook allemaal wel opt internet vinden, maar een persoonlijke mening is toch handig :p
pi_58205455
In Enschede heb je in verhouding tot andere universiteiten veel wiskunde: Statistiek 1 en 2, methoden en technieken 1, 2,3 en nog wat extra wiskunde-onzin. Het is dan ook een technische Uni, daar kies je zelf voor.
Verder is het niveau van de vakken niet altijd wat ik er van verwachtte: over het algmeeen zijn tentamens te halen zonder naar de colleges te gaan en slechts een paar dagen goed te studeren. Dit is natuurlijk weer verschillend van persoon tot persoon, maar toch..
Over het algemeen ben ik er zeer tevreden over, weinig vaste uren en veel vrijheid. Ben bijvoorbeeld afgelopen november, december en januari naar Dubai (Arabische emiraten) en Bombay (India) geweest voor onderzoek. Erg gaaf
pi_58213507
quote:
Op maandag 21 april 2008 16:44 schreef Skv het volgende:
In Enschede heb je in verhouding tot andere universiteiten veel wiskunde: Statistiek 1 en 2, methoden en technieken 1, 2,3 en nog wat extra wiskunde-onzin. Het is dan ook een technische Uni, daar kies je zelf voor.
Verder is het niveau van de vakken niet altijd wat ik er van verwachtte: over het algmeeen zijn tentamens te halen zonder naar de colleges te gaan en slechts een paar dagen goed te studeren. Dit is natuurlijk weer verschillend van persoon tot persoon, maar toch..
Over het algemeen ben ik er zeer tevreden over, weinig vaste uren en veel vrijheid. Ben bijvoorbeeld afgelopen november, december en januari naar Dubai (Arabische emiraten) en Bombay (India) geweest voor onderzoek. Erg gaaf
Hmm oke bedankt voor de info. Miss is Enschede dan wel niet wat voor mij, aangezien ik niet zo goed ben in Wiskunde Moet ik dat ook nog betrekken in de afweging, maakt het kiezen er niet makkelijker op.
Morgen maar even de Keuzegids hogeronderwijs kopen en daar even in kijken.
pi_58300351
tvp
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_58961297
Ik heb 4 jaar HEAO-bedrijfseconomie gedaan. Nu wil ik via het schakelprogramma de master Bestuurskunde gaan doen. Zou dit een goede combinatie zijn voor de arbeidsmarkt? Of wordt de master niet voor volledig aangezien, omdat dit via een schakelprogramma is gegaan?
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_98799852
» Er is al 1126 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Damn :D

Maar ja ik denk er misschien ook over na om Bestuurskunde te doen, mocht ik niet worden aangenomen op de master Business Administration.

Hoe bevalt het de alumni? Maakt het werkelijk veel uit in je studie en carrière? Het grote geld ligt bij Business Administration toch?
pi_98808684
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2006 22:32 schreef xannie90 het volgende:

[..]

@renesite:
schattig :P
Hoezo twijfel je dan over recht & management? Of bedoel je een andere studie dan recht & management in Nijmegen/Tilburg?

Edit: waarschijnlijk is ze al bijna afgestudeerd :')
  woensdag 29 juni 2011 @ 18:29:46 #61
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_98830012
Ik ben 1e jaars student bestuurskunde hbo. Dit jaar is me prima bevallen, hiervoor een jaar accountancy gedaan, wat toch meer naar bedrijfskunde neigt, maar dat was niks voor mij.

Welke vakken heb ik in het eerste jaar allemaal gehad:

Bestuurskunde 1, 2, 3, 4
Politicologie
Organisatiekunde
Organisatiepsychologie
Recht
Economie
Institutionele geschiedenis
Analysevaardigheden
Bedrijfskunde
Engels
Sociologie

Er wordt dus veel aandacht besteed aan organisaties en hoe deze functioneren. Hoe beleid wordt gemaakt en hoe het beleid gehandhaafd wordt. Verder nog een hoop ondersteunende vakken. Het hoofdvak is bestuurskunde (logisch) en daar wordt ook veel uitgelegd over vormen van bestuur zoals democratie en hoe dezen het beste werken.
Ik had zelf veel meer politicologie verwacht, maar dat krijg je naar verhouding maar heel weinig.
Ik zit trouwens op de hhs.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_98830069
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2007 10:59 schreef xannie90 het volgende:

[..]

Gelukkig niet bij alle studierichtingen, er zijn studierichtingen die door velen (ten onrechte?) worden gemeden omdat ze de reputatie hebben moeilijk te zijn.

[ Bericht 30% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-06-2011 00:02:50 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 juni 2011 @ 18:38:30 #63
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_98830319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gelukkig niet bij alle studierichtingen, er zijn studierichtingen die door velen (ten onrechte?) worden gemeden omdat ze de reputatie hebben moeilijk te zijn.
Bestuurskunde heeft volgens mij geen reputatie van een moeilijke opleiding. Maar ja, ik heb vwo gedaan, en tot nu toe gaat het me vrij makkelijk af. Er zijn trouwens ook mensen die van het mbo zijn doorgestroomd naar het hbo en ook heel hoge cijfers halen.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_98833575
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:41 schreef TippieTop het volgende:
» Er is al 1126 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Damn :D

Maar ja ik denk er misschien ook over na om Bestuurskunde te doen, mocht ik niet worden aangenomen op de master Business Administration.

Hoe bevalt het de alumni? Maakt het werkelijk veel uit in je studie en carrière? Het grote geld ligt bij Business Administration toch?
het grote geld ligt bij chemische technologie, geneeskunde, technische natuurkunde, dat soort spul. Van BK word je ook niet rijk.
pi_98848601
Als je het juiste medische specialisme kiest dan krijg je een erg hoog salaris. Mede met dank aan de kunstmatig gecreëerde schaarste?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98848852
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je het juiste medische specialisme kiest dan krijg je een erg hoog salaris. Mede met dank aan de kunstmatig gecreëerde schaarste?
Dan moet je je wel uitzonderlijk goed kunnen specialiseren... ik dacht ook de energietechniek in te gaan maar echt rijk word je niet in de techniek, plus ik haal de master niet ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')