abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:09:01 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44478034
Van de FP:

Oud VVD-minister en tegenwoordig burgemeester van Almere Annemarie Jorritsma is door de provincie Flevoland betrapt op het illegaal oppompen van grote hoeveelheden grondwater onder haar woning, zo meldt het NRC Handelsblad vandaag. Jorritsma en haar echtgenoot hebben in 2005 bij de bouw van hun nieuwe woning zonder vergunning diepteboringen uitgevoerd. Volgens de provincie hebben de prominente VVD'ster en haar man daarmee de Grondwaterwet en de provinciale grondwaterverordening overtreden. Bovendien vroegen ze ook geen ontheffing aan voor het doorboren van kwetsbare grondlagen.

Het opgepompte water wordt gebruikt om het huis van de Jorritsma's in de winter goedkoop te verwarmen, en in de zomer te koelen.

Het illegaal onttrekken van grondwater is een economisch delict. Op overtreding van de provinciale verordening staat een maximumstraf van drie weken hechtenis of een boete van ruim 2000 euro.

Geen aangifte
De illegale activiteiten zijn in april door een ambtenaar van de provincie ontdekt. Tot nu toe is er geen ruchtbaarheid aan gegeven. De provincie deed geen aangifte bij justitie en greep ook verder niet in. De illegale installatie is nog steeds in gebruik. Jorritsma meldde de kwestie ook niet aan de wethouders van Almere. Wethouder H. Smeeman (VVD), verantwoordelijk voor vergunningen, vindt dat zij door te zwijgen in de fout is gegaan. ''Dit had gemeld moeten worden in het college.''

Jorritsma zegt in een reactie dat niemand haar of haar man had verteld dat er een vergunning nodig zou zijn. Volgens haar heeft ze wel contact opgenomen met de gemeentesecretaris, die op zijn beurt contact heeft gezocht met de provincie. ''Mij is toen gezegd door de gemeentesecretaris dat ik voorlopig niets moest doen. Er zou een onderzoek worden opgestart. Om te kijken hoe breed dit lag, en of (en hoe) hiervoor een oplossing kan worden gevonden.''

Uit onderzoek van de provincie bleek overigens dat er nog andere woningen in de villawijk Overgooi zijn, waar burgemeester Jorritsma woont, die illegaal grondwater oppompen. De provincie heeft bijna een geofysisch-onderzoek klaar en bekijkt nu of er wellicht ontheffing kan worden verleend voor het oppompen in de wijk, of dat de installaties buiten bedrijf moeten worden gesteld. Dat laatste is een dure grap voor de bewoners, want de aanleg ervan kost zeker 100.000 euro.

-------------------

Geen aangifte, geen maatregelen. Jorritsma heeft zelf de kwestie niet gemeld aan haar College. Dit lijkt me een aardig moment voor Almere om het vertrouwen in deze dame op te zeggen.
quote:
Jorritsma zegt in een reactie dat niemand haar of haar man had verteld dat er een vergunning nodig zou zijn.
Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen. "Dat wist ik niet" is geen excuus. Daar komen jij en ik ook niet mee weg als we iets fout doen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_44478101
Nou het laten installeren van moderne CV met warmtepomp gaat de meeste mensen boven hun pet.
De voorlichting moet gewoon veel beter want iemand die een installateur zoiets laat aanleggen heeft wel geld maar niet altijd(meestal niet)de technische kennis.
Meestal denken mensen dat dat water gewoon rondgepompt wordt en onder het huis blijft.
pi_44478102
Boeiend, kan iedereen overkomen.
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:16:13 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_44478118
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:15 schreef Burbo het volgende:
Boeiend, kan iedereen overkomen.
Tenzij het natuurlijk een links politicus was geweest. Dan waren de rapen hier op Fok wel gara geweest, met topics in POL en NWS en hysterische taferelen.
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:19:42 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_44478169
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tenzij het natuurlijk een links politicus was geweest. Dan waren de rapen hier op Fok wel gara geweest, met topics in POL en NWS en hysterische taferelen.
Linkse politici bouwen niet zo'n milieuvriendelijke grondwaterdinges. Die verhuren hun sociale kot onder voor ¤500 per maand zwart

Polici zijn mi. per definitie onbetrouwbaar/ uit op eigen belang. Links of rechts boeit niet; het links of rechts "zijn" is slechts een middel om een aanhangerbasis/stemmen te verkrijgen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_44478183
Ik wist ook niet dat je voor oppompen van grondwater een vergunning nodig had. Wij hadden ook een pomp die van 9 meter diepte water uit de grond haalde om het land te voorzien van water. (Prive, geen boer ofzo) en ik weet zeker dat m'n ouders geen vergunning hadden. Weer wat geleerd.
pi_44478248
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen. "Dat wist ik niet" is geen excuus. Daar komen jij en ik ook niet mee weg als we iets fout doen.
Onjuist. Er is al lang jurisprudentie die hier tegenin gaat. En terecht, want ik ken "De Wet" nog niet eens geheel, laat staan een leek.

Zeker indien ze wel (uit eigen beweging, niet nadat e.e.a. was ontdekt) bij een gemeentesecretaris e.e.a. heeft gemeld, deze contact heeft gezocht met de Provincie en nog op antwoord wacht kan haar al helemaal niets worden aangerekend.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_44478254
wat staat dat enorm krom omschreven ...?

Het gaat gewoon om een geothermisch-energiesysteem, waarmee dus in de zomer koud water opgepompt wordt en warme water naar beneden gepompt, en in de winter andersom...

Het is een van de meest gunstige vormen van alternatieve energie en je kunt er op ook per jaar veel op je energierekening besparen, de investering betaald zich binnen enkele jaren al terug, en daarom wordt het veel gebruikt bij de aanleg van nieuwe huizen...

het enige punt is dat er dus kennelijk een vergnning voor moet worden aangevraagd en de aannemer dit in dit geval heeft nagelaten...
dat is vooral de fout van de aannemer....

een beetje kinderlijk om hier nu enkel over een kleinzielig 'linkse politici' vs 'rechtse politici' te beginnen...
Dit heeft weinig met politieke fouten te maken, maar meer met de noodzaak in nederland overal vergunningen voor aan te vragen (overigens in dit geval ook begrijpelijk; de gemeente behoort op de hoogte gesteld te worden als er zo diep geboord wordt.)
pi_44478297
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Er zit nog verschil in het overtreden van zaken waarvan iedere idioot weet dat het niet mag en zaken waarvan vrijwel niemand weet dat het niet mag.

Bovendien lijkt dat grondwaterverhaal meer een milieuvriendelijk alternatief te zijn dan geld op te leveren. Ik heb geen klein huis, maar ik doe er toch wel even over om een investering van ¤ 100.000 terug te verdienen dmw lagere stookkosten (sterker nog: gaat nooit lukken). De kans dat e.e.a. is ingegeven door winstbejag is dus nihil (of Jorritsma kan echt niet rekenen, hetgeen ik vooraf niet wens uit te sluiten).
pi_44478319
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:24 schreef KroJo het volgende:

Het gaat gewoon om een geothermisch-energiesysteem, waarmee dus in de zomer koud water opgepompt wordt en warme water naar beneden gepompt, en in de winter andersom...

Het is een van de meest gunstige vormen van alternatieve energie en je kunt er op ook per jaar veel op je energierekening besparen, de investering betaald zich binnen enkele jaren al terug, en daarom wordt het veel gebruikt bij de aanleg van nieuwe huizen...
Gezien jouw tekst weet jij waar je het over hebt, maar ik kan niet plaatsen hoe een installatie van ¤ 100.000 zich in enkele jaren laat terug verdienen...
pi_44478385
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gezien jouw tekst weet jij waar je het over hebt, maar ik kan niet plaatsen hoe een installatie van ¤ 100.000 zich in enkele jaren laat terug verdienen...
aanleg kost zo tussen de 10 en 15 duizend euro (in het artikel gaat het over meerdere villa's die kennelijk zo'n dinge hebben aangelegd, hoogstwaarschijnlijk een deal van de aannemer)...

reken maar dat die mensen jaarlijks rond de 2000 of 2500 euro op hun energierekening kunnen besparen: dat is dus een 6 jaar voordat het winstgevend begint te worden.
verder heeft een geothermische instalatie als groot voordeel dat de onderhoudskosten minimaal zijn, dit in tegensteling tot zonne- of windenergie, die erg onderhoudsintensief zijn
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:34:43 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_44478401
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onjuist. Er is al lang jurisprudentie die hier tegenin gaat. En terecht, want ik ken "De Wet" nog niet eens geheel, laat staan een leek.

Zeker indien ze wel (uit eigen beweging, niet nadat e.e.a. was ontdekt) bij een gemeentesecretaris e.e.a. heeft gemeld, deze contact heeft gezocht met de Provincie en nog op antwoord wacht kan haar al helemaal niets worden aangerekend.
Dus wel. Als je info vraagt, geen reactie krijgt, dan leg je het niet aan.
pi_44478444
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ignorantia legis non excusat.

Dit lijkt me een prima voorbeeld van slecht gedrag en niet correct omgaan met verantwoordelijkheden.
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:38:18 #14
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44478467
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het was laatst een keer bij Kassa / Radar, weet niet meer precies waarbij. Maar ook daar werd gesteld dat het de investering waard zou zijn. Het kost weinig onderhoud en zo'n installatie kan jarenlang meegaan. Als je je huis na 6 jaar verkoopt, dan is je investering niet direct verloren, want die installatie zorgt natuurlijk voor een hogere marktwaarde van de woning.
pi_44478484
quote:

[..]

Haar man heeft een bouwbedrijf dus zo'n leek zal ze wel niet zijn neem ik aan.
Ik weet wel dat ze het niet zo nauw neemt met de regels.

13-11-2006.

Afgelopen weekend was op Zembla te zien op welke wijze de Bouwfraude op de achtergrond nog altijd doorloopt. Veel opvallender was dat vele CDA leden en VVD leden met hun nek diep in de bouwfraude betrokken zijn.
Schimmige commisariaten, plezierreisjes etc. Vele prominente CDA'ers en VVD'ers laten zich maar altijd graag feteren door de bobo's van de bouwwereld.

Meest schokkende was wel de rol van Jorritsma en Donner.
Na onderzoek door het OM concludeerde Donner[CDA] dat Annemarie Jorritsma en haar bouwbedrijf niet schuldig zijn aan enige fraude of malversatie, zo werd de 2e kamer toentertijd geinformeerd. De Nma concludeerde op basis van dezelfde stukken dat het bedrijf van Jorritsma wel degelijk schuldig was en legde een boete op.

Nog altijd zijn vele prominente CDA'ers en VVD'ers betrokken bij de bouwwereld en nog altijd worden er blijkbaar onderlinge afspraken gemaakt. Ze weten het nu echter beter te verbergen.
Audaces fortuna juvat
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:42:18 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44478526
quote:

[..]

Het hoofdprincipe is nog altijd dat een ieder geacht wordt om de wet te kennen hoor. Daar doet de jurisprudentie niets aan af; slechts in uitzonderlijke gevallen leidt dwaling ten aanzien van het recht tot afwezigheid van alle schuld. Als in de plaatselijke verordening staat dat een vergunning nodig is, dan komt ze er niet mee weg dat ze (achteraf!) even aan de gemeentesecretaris vraagt of er een probleem is.
pi_44478773
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Dus wel. Als je info vraagt, geen reactie krijgt, dan leg je het niet aan.
Dat aanleggen heeft de aannemer gedaan. Ik neem aan dat zij deze info heeft gevraagd na afloop, want anders is het de gemeente te verwijten dat ze niet hebben ingegrepen tijdens de aanleg.
  zaterdag 16 december 2006 @ 11:59:10 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_44478838
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat aanleggen heeft de aannemer gedaan. Ik neem aan dat zij deze info heeft gevraagd na afloop, want anders is het de gemeente te verwijten dat ze niet hebben ingegrepen tijdens de aanleg.
Ah, dus je laat een huis bouwen (ik neem aan door je eigen bedrijf), en die legt "zo maar" zo'n installatie aan? Bovendien: Zoals gezegd, de Jorritsma's hebben een bouwbedrijf. Ik mag dus aannemen dat ze op de hoogte zijn van alle haken en ogen van vergunningen e.d.
pi_44478883
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:39 schreef Colnago het volgende:

Veel opvallender was dat vele CDA leden en VVD leden met hun nek diep in de bouwfraude betrokken zijn.
Schimmige commisariaten, plezierreisjes etc. Vele prominente CDA'ers en VVD'ers laten zich maar altijd graag feteren door de bobo's van de bouwwereld.

Meest schokkende was wel de rol van Jorritsma en Donner.
Na onderzoek door het OM concludeerde Donner[CDA] dat Annemarie Jorritsma en haar bouwbedrijf niet schuldig zijn aan enige fraude of malversatie, zo werd de 2e kamer toentertijd geinformeerd. De Nma concludeerde op basis van dezelfde stukken dat het bedrijf van Jorritsma wel degelijk schuldig was en legde een boete op.

Nog altijd zijn vele prominente CDA'ers en VVD'ers betrokken bij de bouwwereld en nog altijd worden er blijkbaar onderlinge afspraken gemaakt. Ze weten het nu echter beter te verbergen.
Aangezien ik professioneel goed op de hoogte ben ter zake kan ik je vertellen dat wethouders van andere partijen en allerlei ambtenaren net zo goed heel weinig problemen hadden met de bouwfraude (lees: keihard meededen).

Maar goed, Zembla is ook zo'n beetje de meest onbetrouwbare bron die bestaat.
pi_44478895
Als een ambtenaar dit kan opzoeken dan kan een burgemeester en een eiegenaar van een bouwbedrijf dat ook lijkt mij.

"De illegale activiteiten zijn in april door een ambtenaar van de provincie ontdekt."

Als het echt heel moeilijk is om dit te ontdekken dan mag men die ambtenaar wel minister maken.
Audaces fortuna juvat
pi_44478915
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 12:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aangezien ik professioneel goed op de hoogte ben ter zake kan ik je vertellen dat wethouders van andere partijen en allerlei ambtenaren net zo goed heel weinig problemen hadden met de bouwfraude (lees: keihard meededen).

Maar goed, Zembla is ook zo'n beetje de meest onbetrouwbare bron die bestaat.
Dat geloof ik meteen maar ten tijde van de uitzending zaten die andere partijen niet in het kabinet en daar ging het vooral om denk ik.
Audaces fortuna juvat
pi_44478958
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Ah, dus je laat een huis bouwen (ik neem aan door je eigen bedrijf), en die legt "zo maar" zo'n installatie aan?
Hoezo door het eigen bedrijf? Dat weten we niet. Er zijn hele goede redenen om met een ander bedrijf in zee te gaan in deze.
quote:
Bovendien: Zoals gezegd, de Jorritsma's hebben een bouwbedrijf. Ik mag dus aannemen dat ze op de hoogte zijn van alle haken en ogen van vergunningen e.d.
Klopt, dat speelt mee. Maar misschien is gewoon de vergunningaanvraag niet helemaal in orde door een omissie van een onderknuppel? Misschien zijn er wel normen in de provincie die uniek zijn, waardoor men heeft gedwaald.

Ik begrijp dat deze installaties allesbehalve per definitie illegaal zijn. Wellicht is legaliseren een kwestie van de juiste aanvraag en meer niet. Dan hebben we het over een procedureel foutje. Nou, poehpoeh...

Ik vermoed dat de verontwaardiging dan ook meer ligt bij het feit dat er een paar zakkenvullende SP-ers en een milieubelastende GL Wethouder de afgelopen dagen actueel waren.
  zaterdag 16 december 2006 @ 12:09:03 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_44478982
Overigens kan onze vriend DS4 roepen wat hij wil: Als jij of ik iets vergunnigsloos doen, zijn we de sjaak. Jorritsma lijkt er mee weg te komen. Met een misdrijf, mind you, want zoals de OP al laat zien, is het strafbaar met gevangenisstraf.
pi_44479124
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 12:04 schreef Colnago het volgende:

Dat geloof ik meteen maar ten tijde van de uitzending zaten die andere partijen niet in het kabinet en daar ging het vooral om denk ik.
Dat zal wel, maar de bouwfraude is een reactie op de aanbestedingen, waarmee de overheid haar machtspositie wenste aan te wenden om bouwbedrijven elkaar zo te laten beconcureren zodat zeker bouwbedrijven in moeilijkheden zelfs met verlies wilde bouwen om in ieder geval het bedrijf draaiende te houden... De bouwfraude begon al ergens in het begin van de 90-er jaren en is pas in 1999 voor het eerst aan het licht gekomen (bij het grote publiek later).

P.s. De bouwfraude is niet zo zwart-wit. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er strafbare feiten zijn gepleegd.
  zaterdag 16 december 2006 @ 12:19:57 #25
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_44479145
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 11:20 schreef Ultrawuft het volgende:
Ik wist ook niet dat je voor oppompen van grondwater een vergunning nodig had. Wij hadden ook een pomp die van 9 meter diepte water uit de grond haalde om het land te voorzien van water. (Prive, geen boer ofzo) en ik weet zeker dat m'n ouders geen vergunning hadden. Weer wat geleerd.
Tuurlijk heb je daar een vergunning nodig. Grondwater luistert nauw.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')