Claimt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:07 schreef DennisMoore het volgende:
Je logica klopt gewoon niet. Als iemand bij de gratie Gods een bepaalde functie uitoefent, zegt dat nog helemaal niet dat die persoon het gezag ontleent aan die godheid.
Ja dat weet ik. Ze schrijft het namelijk.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:15 schreef DennisMoore het volgende:
Taalkundig gezien heb je het gewoon fout. Maar fijn dat jij weet hoe Beatrix haar gezag ziet..
Gratie Gods zegt niets over gezag.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:16 schreef Autodidact het volgende:
Ja dat weet ik. Ze schrijft het namelijk.
Dat is maar een deel daarvan. Op zich heb je wel gelijk:quote:Op zaterdag 16 december 2006 21:36 schreef DennisMoore het volgende:
Staatsvorm waarin de Godheid als de onmiddellijke gezagsdrager wordt beschouwd...
Nah.
Wij zijn (worden?) voor tweederde een theocratie. Het is maar waar je je standaard zet natuurlijk.quote:In the most common usage of the term theocracy, some civil rulers are leaders of the dominant religion (e.g., the Byzantine Emperor as patron of the head of the official Church); governmental policies are either identical with, or strongly influenced by, the principles of a religion, and typically, the government claims to rule on behalf of God or a higher power, as specified by the local religion.
Over de claim van gezag. Ze is, volgens haar, koninging bij gratie gods.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:28 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Gratie Gods zegt niets over gezag.
En het tweede heeft dus weinig tot niets met het eerste te maken.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:08 schreef Autodidact het volgende:
Over de claim van gezag. Ze is, volgens haar, koninging bij gratie gods.
De kern van het beroep van een groenteboer is dan ook geen gezag, maar groenten verkopen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:10 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En het tweede heeft dus weinig tot niets met het eerste te maken.
Iemand kan ook vinden bij de gratie Gods groenteboer te zijn. Heeft wederom niets met gezag te maken, ook volgens de groenteboer niet.
ik refereerde impliciet aan een discussie over uitspraken van de paus over homohuwelijk. daar werd in Nederland nogal verontwaardigd op gereageerd omdat we 'scheiding tussen kerk en staat hebben'. Ik wilde maar aangeven dat dit een bullshit toepassing is van die regel.quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:04 schreef averty het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld, de paus. Want dat is nou net iemand die, zij het dan in eigen land, geen scheiding van kerk en staat heeft.
waarom?quote:Op zaterdag 16 december 2006 13:32 schreef roobje het volgende:
Ik snap wel dat een partij als de CU de scheiding tussen kerk en staat niet schendt maar komt het niet een beetje op hetzelfde neer? Een partij die volgens de bijbel het land wil regeren en de kerk die, als het de macht had, het land ook zoals in de bijbel zou regeren? Het zal wel niet haalbaar zijn maar wat mij betreft zou het verboden moeten zijn om met de bijbel/koran in de hand het land te regeren.
En zo zie ik het ook. Ik ben trouwens wel voorscheding van kerk en staat, maar wil wel politieke partijen ruimte geven voor religie. Het zijn idd twee verschillende zaken.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:24 schreef pmb_rug het volgende:
van wiki:
"De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, ondanks dat deze zaken vaak door elkaar gehaald worden."
een veel voorkomend misverstand idd.
sterker nog, er is geen zinnige democratie denkbaar waarin dit niet het geval zou zijn.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En zo zie ik het ook. Ik ben trouwens wel voorscheding van kerk en staat, maar wil wel politieke partijen ruimte geven voor religie. Het zijn idd twee verschillende zaken.
Ik ben het helemaal met je eens. Laten we het maar zo houden.quote:Op zondag 17 december 2006 00:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
sterker nog, er is geen zinnige democratie denkbaar waarin dit niet het geval zou zijn.
Mwach, scheiding tussen kerk en staat en godsdienstneutraalheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:24 schreef pmb_rug het volgende:
van wiki:
"De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, ondanks dat deze zaken vaak door elkaar gehaald worden."
een veel voorkomend misverstand idd.
Maar de CU wil wel deel uitmaken van de staat hè, dat is het antwoord.quote:Op zaterdag 16 december 2006 09:38 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
De CU is de staat niet he, dat is het antwoord.
Regering, bedoel je?quote:Op zondag 17 december 2006 10:19 schreef Viking84 het volgende:
Maar de CU wil wel deel uitmaken van de staat hè, dat is het antwoord.
terug naar maatschappijleer jij!!!!quote:Op zondag 17 december 2006 10:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar de CU wil wel deel uitmaken van de staat hè, dat is het antwoord..
dat kregen wij bij staatsinrichting. Zo saaiquote:Op zondag 17 december 2006 10:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
terug naar maatschappijleer jij!!!!
er is een groot verschil tussen 'de staat' en 'de regering' (of: 'de politiek')
de staat is de balie waar je je paspoort ophaalt, de plek die vergunningen afgeeft of die de straat schoonveegt of die boeven vangt.
daarnaast is de CU de kerk niet
Je bedoelt de overheid?quote:Op zondag 17 december 2006 10:36 schreef pmb_rug het volgende:
de staat is de balie waar je je paspoort ophaalt, de plek die vergunningen afgeeft of die de straat schoonveegt of die boeven vangt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |