abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44477245
Ik dacht dat we in een land leefden waarin Kerk en Staat gescheiden zijn......
Maar als ik het partij programma van de C.U. er op na lees blijkt dat dat niet zo is:

Abortus
Leven, van het prilste begin tot het broze einde, is door God gegeven. De grenzen van het leven liggen in Zijn handen. Bescherming van iedere fase van het leven is een verantwoordelijkheid van de samenleving en een belangrijke taak van de overheid. Dit geldt vooral voor hen die nog geen stem hebben of voor hen die geen stem meer hebben

Wie kan mij nou eens uitleggen wat Kerk en Staat gescheiden nou daadwerkelijk in houdt?
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_44477330
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 09:20 schreef sloopkogel het volgende:
Ik dacht dat we in een land leefden waarin Kerk en Staat gescheiden zijn......
Maar als ik het partij programma van de C.U. er op na lees blijkt dat dat niet zo is:

Abortus
Leven, van het prilste begin tot het broze einde, is door God gegeven. De grenzen van het leven liggen in Zijn handen. Bescherming van iedere fase van het leven is een verantwoordelijkheid van de samenleving en een belangrijke taak van de overheid. Dit geldt vooral voor hen die nog geen stem hebben of voor hen die geen stem meer hebben

Wie kan mij nou eens uitleggen wat Kerk en Staat gescheiden nou daadwerkelijk in houdt?
De CU is de staat niet he, dat is het antwoord.
  zaterdag 16 december 2006 @ 09:41:10 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_44477343
Het houdt in dat degenen met kerkelijke macht, d.w.z. de kerkelijke leiders, niet automatisch ook wereldlijke (d.w.z. wat bijvoorbeeld het landsbestuur aangaat) leiders zijn. Een bisschop of paus maakt geen onderdeel uit van de bestuurlijke hiërarchie wat landszaken betreft.

Met name in de middeleeuwen was dat anders, dan konden kerkelijke leiders ook beleid maken. De paus is nu nog steeds ook op staatkundig gebied de baas in het Vaticaan.

Dit alles laat echter onverlet dat mensen op basis van religieuze overtuigingen een partij mogen beginnen. En dat is wat de ChristenUnie en het CDA doen. Dit is een aparte tak van het Christendom, die ook hun inspiratie uit de Bijbel haalt, maar die gewoon meedoen aan het democratische proces om staatkundige macht te krijgen. Daar is niets mis mee; het zou verkeerd zijn als bijvoorbeeld een bisschop automatisch minister zou worden, of een predikant automatisch burgemeester van zijn dorp.

In dit geval is de CU een ‘normale’ partij, behalve dat ze een deel van hun inspiratie uit de Bijbel halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 16-12-2006 09:51:03 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_44477435
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 09:41 schreef Iblis het volgende:
Het houdt in dat degenen met kerkelijke macht, d.w.z. de kerkelijke leiders, niet automatisch ook wereldlijke (d.w.z. wat bijvoorbeeld het landsbestuur aangaat) leiders zijn. Een bisschop of paus maakt geen onderdeel uit van de bestuurlijke hiërarchie wat landszaken betreft.

Met name in de middeleeuwen was dat anders, dan konden kerkelijke leiders ook beleid maken. De paus is nu nog steeds ook op staatkundig gebied de baas in het Vaticaan.

Dit alles laat echter onverlet dat mensen op basis van religieuze overtuigingen een partij mogen beginnen. En dat is wat de ChristenUnie en het CDA doen. Dit is een aparte tak van het Christendom, die ook hun inspiratie uit de Bijbel haalt, maar die gewoon meedoen aan het democratische proces om staatkundige macht te krijgen. Daar is niets mis mee; het zou verkeerd zijn als bijvoorbeeld een bisschop automatisch minister zou worden, of een predikant automatisch burgemeester van zijn dorp.

In dit geval is de CU een ‘normale’ partij, behalve dat ze een deel van hun inspiratie uit de Bijbel halen.
Dank je wel voor jouw antwoord......
Hier kan ik iets mee.....
Nogmaals bedankt.....
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  zaterdag 16 december 2006 @ 12:28:53 #5
17928 averty
Retroactief ziener
pi_44479292
Volgens mij is het enige dat er in Nederland een beetje als niet scheiding van kerk en staat valt op te noemen het gegeven dat de koningin een bede uitspreekt na de troonrede...

Maar of het er werkelijk onder valt. Ik vind het vooral irritant dat ons staatshoofd op deze manier altijd een godsdienst aan zal hangen.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  zaterdag 16 december 2006 @ 12:29:33 #6
124377 pmb_rug
salvation received
pi_44479302
ik sluit mij helemaal bij iblis aan.

er bestaat een wijdgedragen misverstand dat partijen met een religieuze grondslag de scheiding tussen kerk en staat zouden schenden. dat is natuurlijk belachelijk omdat dit land democratisch is en er mensen kunnen zijn die graag willen dat een partij vanuit een Christelijk wereldbeeld beslissingen aangaande de samenleving maken. Dit is een democratisch recht. Net zoals een communist een partij wil met communistische grondslagen. Ook mag bijv. de paus zich bemoeien met politiek zolang hij maar geen directe macht heeft. De paus is een persoon met een mening en die mag proberen de mening van politici te beinvloeden zoals ook journalisten, organisaties, wetenschappers en andere burgers dit mogen (en ook doen! denk niet in de laatste plaats aan alle lobby's).

Een partij/politiek is geen staat. Laat staan dat een partij met religieuze basis de kerk zou zijn.

de scheiding tussen kerk en staat is dus heel letterlijk. dus 'kerk' als instituut en staat als de overheid (en dus niet de politiek).
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  zaterdag 16 december 2006 @ 13:32:38 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_44480539
Ik snap wel dat een partij als de CU de scheiding tussen kerk en staat niet schendt maar komt het niet een beetje op hetzelfde neer? Een partij die volgens de bijbel het land wil regeren en de kerk die, als het de macht had, het land ook zoals in de bijbel zou regeren? Het zal wel niet haalbaar zijn maar wat mij betreft zou het verboden moeten zijn om met de bijbel/koran in de hand het land te regeren.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_44480709
Was de oorsprong van het principe niet juist andersom? Te voorkomen dat de staat invloed zou uitoefenen op de kerk? De kerk beschermen tegen inmenging van de overheid?
pi_44481190
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 13:38 schreef DennisMoore het volgende:
Was de oorsprong van het principe niet juist andersom? Te voorkomen dat de staat invloed zou uitoefenen op de kerk? De kerk beschermen tegen inmenging van de overheid?
Dat is wat te simplistisch, maar in Nederland als hervormd land met een grote groep katholieken kwam het daar de afgelopen twee eeuwen wel ongeveer op neer. Al was de scheiding van kerk en staan niet die hele peroide als zodanig benoemd.
  zaterdag 16 december 2006 @ 15:04:12 #11
17928 averty
Retroactief ziener
pi_44482664
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 12:29 schreef pmb_rug het volgende:
ik sluit mij helemaal bij iblis aan.

er bestaat een wijdgedragen misverstand dat partijen met een religieuze grondslag de scheiding tussen kerk en staat zouden schenden. dat is natuurlijk belachelijk omdat dit land democratisch is en er mensen kunnen zijn die graag willen dat een partij vanuit een Christelijk wereldbeeld beslissingen aangaande de samenleving maken. Dit is een democratisch recht. Net zoals een communist een partij wil met communistische grondslagen. Ook mag bijv. de paus zich bemoeien met politiek zolang hij maar geen directe macht heeft. De paus is een persoon met een mening en die mag proberen de mening van politici te beinvloeden zoals ook journalisten, organisaties, wetenschappers en andere burgers dit mogen (en ook doen! denk niet in de laatste plaats aan alle lobby's).

Een partij/politiek is geen staat. Laat staan dat een partij met religieuze basis de kerk zou zijn.

de scheiding tussen kerk en staat is dus heel letterlijk. dus 'kerk' als instituut en staat als de overheid (en dus niet de politiek).
Leuk voorbeeld, de paus. Want dat is nou net iemand die, zij het dan in eigen land, geen scheiding van kerk en staat heeft.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_44491022
Toevallig vond ik vandaag hoe de tekst van een wetswijziging opent:
quote:
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
De Nederlandse staat is in ieder geval niet seculier.
pi_44491427
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 20:42 schreef Autodidact het volgende:

Toevallig vond ik vandaag hoe de tekst van een wetswijziging opent:
[..]

De Nederlandse staat is in ieder geval niet seculier.
Niet?
pi_44491524
Nee. Als een staat de gratie van God claimt bij het invoeren van een wet, is dat geen seculiere staat.
  zaterdag 16 december 2006 @ 21:27:26 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_44492432
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 13:38 schreef DennisMoore het volgende:
Ik weet niet helemaal zeker of het zo is, maar onze versie van de scheiding tussen kerk en staat is ingevoerd door de Fransen, en een typisch construct van de Franse revolutie, waar noujuist de kerk (en de adel) 'weggeslagen' werden uit de politieke inmenging. Dus dan klopt het niet wat je zegt.
Zou best kunnen dat er daarvoor een precursor was die juist het Katholieke geloof beschermde tegen de Teutonische koningen, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_44492537
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 20:58 schreef Autodidact het volgende:

Nee. Als een staat de gratie van God claimt bij het invoeren van een wet, is dat geen seculiere staat.
De vorstin zegt dat ze vindt dat ze uit God's genade koningin is.
'k Zie niet waarom dat een staat niet-seculier zou maken.
  zaterdag 16 december 2006 @ 21:31:19 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_44492570
Overigens is de Nederlandse staat inderdaad niet seculier, en is er in het geheel geen grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat. Dus ondanks dat Iblis' uitleg inderdaad de Nederlandse uitleg van 'de scheiding van kerk en staat' betreft, is dat in zichzelf een nutteloze uitleg, want het heeft staatsrechtelijk niets te betekenen. Als je naar de Franse Laïcité kijkt, waar de idee van secularisme dus vandaan komt, dan zie je weldegelijk een uitleg die de scheiding tussen religie en politiek propageert, zoals je bijvoorbeeld in het hoofddoekjesverbod op het staatsonderwijs zag.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 16 december 2006 @ 21:31:53 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_44492585
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:30 schreef DennisMoore het volgende:
Omdat ze staatshoofd is. Dat maakt onze regeringsvorm overigens een theocratie, grappig.
pi_44492686
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:30 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Omdat ze uit naam van de staat een wet invoert. Heb je de tekst wel gelezen? De koninging voert bij de gratie Gods een wet in. Daarmee spreekt de staat een religieuze voorkeur uit...
pi_44492708
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:31 schreef speknek het volgende:

Omdat ze staatshoofd is. Dat maakt onze regeringsvorm overigens een theocratie, grappig.
Staatsvorm waarin de Godheid als de onmiddellijke gezagsdrager wordt beschouwd...

Nah.
pi_44492746
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:35 schreef Autodidact het volgende:

Omdat ze uit naam van de staat een wet invoert. Heb je de tekst wel gelezen? De koninging voert bij de gratie Gods een wet in. Daarmee spreekt de staat een religieuze voorkeur uit...
Dat is uit jouw quote niet te halen. Daar staat slechts dat ze zegt dat ze bij de gratie Gods koningin is.
pi_44492837
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:37 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dat is uit jouw quote niet te halen. Daar staat slechts dat ze zegt dat ze bij de gratie Gods koningin is.
En in die hoedanigheid (de gratie van God) een wet verandert. Hieruit is te halen dat de staat een religieuze voorkeur uitspreekt, namelijk die van een monotheïsme (je weet wel welke variant).
pi_44492989
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:40 schreef Autodidact het volgende:

En in die hoedanigheid (de gratie van God) een wet verandert. Hieruit is te halen dat de staat een religieuze voorkeur uitspreekt, namelijk die van een monotheïsme (je weet wel welke variant).
De gratie Gods is geen hoedanigheid. De Koningin is niet de staat.
De staat spreekt hiermee geen religieuze voorkeur uit.

Verder vind ik het nogal sneu om op dit soort (m.i. cultuurhistorische) slakken zout te leggen.
Da's meer iets voor atheïstische fundamentalisten.
pi_44493438
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 21:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De gratie Gods is geen hoedanigheid. De Koningin is niet de staat.
De staat spreekt hiermee geen religieuze voorkeur uit.

Verder vind ik het nogal sneu om op dit soort (m.i. cultuurhistorische) slakken zout te leggen.
Da's meer iets voor atheïstische fundamentalisten.
Als jij wil lezen wat je wil moet je dat vooral doen. Ik lees dat de koningin degene is die namens de staat een wetswijziging doorvoert, bij de gratie van een God. Als een staatshoofd het gezag ontleent aan een godheid is dat geen seculiere staat.
pi_44493493
Je logica klopt gewoon niet. Als iemand bij de gratie Gods een bepaalde functie uitoefent, zegt dat nog helemaal niet dat die persoon het gezag ontleent aan die godheid. M'goed, wat jij wil joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')