quote:
Op woensdag 20 december 2006 19:04 schreef Nee het volgende:@Keromane: Die klassieke stukjes zijn zeer goed gedaan, dat electro/trance gebeuren vind ik echter iets minder, het klinkt nogal wat midi achtig.
Merci, kan kloppen dat het electrogebeuren midi-achtig klinkt. Spul van een jaar of 7 geleden.
Tips voor jouw/jullie nummer? Bescheiden. Ten eerste klinkt het goed, het belangrijkste. Het ligt prettig in het gehoor, vernieuwend naar mijn idee. Modern met een beetje retro. Qua instrumentarium en afmix zou het niet misstaan in een commerciële productie. De balans is in orde op vele punten.
De (fellere) beat vind ik persoonlijk vaak iets te overheersend, met name in het eerste deel waar deze te horen is. Het is net alsof het erbij zit omdat het zou moeten, alsof het eronder is geplakt. Het drukt de andere instrumenten dan wat naar de achtergrond. Let wel, vanaf plusminus 1:20 past het juist prima en daar verwacht je ook zoiets. Misschien nog feller, meer 'sleezy'. De afterbeat die telkens voorbij komt in het middenstuk zou ik achterwege laten, of juist de voorafgaande beat overslaan. Het maakt het een beetje complex, alsof er iets struikelt.
Ik vraag me af hoe dit stuk klinkt in een ietwat trager tempo waarbij het iets anders gaat dragen zoals een andere melodie in weer een ander tempo en/of andere fase, en waarbij het middenstuk met die effecten (veel later dan nu) juist sneller ten gehore wordt gebracht. Alsof je dan naar de hoogste versnelling wordt getild. Automatisch denk ik dan aan een opbouw naar die climax. Meer beat-vulling zou in dit middenstuk niet eens misstaan, een muziekstuk in een muziekstuk. Nou ja, het ligt er natuurlijk aan wat je zelf wilt.
Er is 1 thema dat telkens terugkomt. Dit roept om verder te worden uitgewerkt. Het is alsof een veelbelovend intro telkens wordt herhaald. A-A', A-A', A-A' etc., uiteraard met variaties. Die herhaling moet er ook zijn qua toon(soort), maar de melodie zelf wil verder. Die wil gedragen worden, omwegen maken en uiteindelijk teruggefloten worden. Kort door de bocht denk ik aan een thema dat vier keer zo lang duurt qua maat. Dan denk ik aan A-A'-B-A'' B'-B'-A'''-C enz. Dat fluitje of die synth, laat die in plaats van begeleidend/ondersteunend/accentgevend eens z'n eigen ding doen, z'n eigen weg volgen? Die wil graag. Ik hoor er eigenlijk twee. Twee vliegjes of vlinders die om elkaar heen buitelen, maar ze komen nu nog niet echt van de grond.
Mijn bescheiden 2 centen, het klinkt prima. De sound doet me op een bepaalde manier in de verte denken aan Clapton, Kate Bush, Sting, die richting. Wat is je/jullie eigen gevoel, hoe ziet dat schilderijtje eruit wat je wilt uitbeelden?