quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:49 schreef clowncloon het volgende:heej dan ben ik ook een beelddenker!
wow
zijn er echt mensen die woorden zien als men een woord roept????
Ja, ik. Zeker sinds een jaar of 10 (heel gek) sinds mn ogen achteruit zijn gegaan ben ik een echte woorddenker geworden. Voorheen kon ik me altijd wel redelijk makkelijk een voorstelling van iets maken als er iets (een omgeving, een situatie in een bepaalde omgeving, het uiterlijk van een persoon) beschreven werd in een boek, sinds een jaar of 10 heb ik daar echter altijd de grootste moeite mee. Ik zie dan vaak wel iets voor me maar dan klopt het niet helemaal of is het helemaal geen leuke voorstelling en als het boek later teruggrijpt naar die persoon of omgeving moet dat natuurlijk wel hetzelfde zijn als wat ik in het begin me had voorgesteld zeg maar. Dus ik heb een hekel aan lappen tekst die uitvoerig dingen beschrijven, dan moet ik echt regel voor regel gaan lezen, me proberen iets voor te stellen en de dingen die bij me opdoemen en niet kloppen proberen te wijzigen.
Moet echt vaak regel voor regel doorlezen en herlezen, vaak geen zin in dus dan lees ik er maar snel overheen of geef het op.
Ook als mensen me iets vertellen kost het moeite soms om me dan iets concreets erbij voor te stellen.
Visualiseren is ook al iets wat ik totaaaal niet kan, van die visualisatie oefeningen dat dan iemand tegen je zegt 'je loopt over een pad, in de verte zie je een huis'. Dan ben ik heel krampachtig bezig een btje een leuk pad of huis voor me te zien maar dwaal steeds af, lukt me niet etc.
Ik zie het soms wel een btje voor me maar nooit goed, en het is vaak donker :-S Vroeger toen me bijv verhaaltjes voorgelezen werden door mn ouders had ik er echt de meest heldere gedetailleerde prachtige rijkelijke voorstellingen bij maar tegenwoordig dus niet meer. Tis altijd bruinig en schemerig en kan me maar half iets voorstellen of helemaal niet.
Maar ik denk dat er weinig personen zijn die echt alleen maar in woorden denken, je hebt gewoon beelden bij bepaalde dingen ook. Ik denk ook niet compleet in woorden. Maar zie wel vaak woorden voor me en een stukje ofzo dan van het hetgeen waar ze het over hebben.
Maar als ik met iemand aan de telefoon zit of iemand heeft het over zn huis dan stel ik me echt voor hoe die persoon daar thuis aan de telefoon zit, hoe zn huis eruit ziet etc en dat klopt dan naderhand natuurlijk nooit hehe met hoe het huis er in het echt uitziet.
Als kind kon ik trouwens heel goed beelddenken en me dingen voorstellen. Als mn ouders me een verhaaltje voorlazen of later toen ik zelf kon lezen zag ik echt prachtige dingen voor me. Bijv. bij de boekjes van 'wipneus en Pim'. Als ik die boekjes nu zou lezen dan kom ik daar echt niet meer bij. Zijn het vooral woorden, maar niet meer zo'n mooie rijke omgeving en alles heel mooi zien.
Ik verzon ook altijd zelf hele verhalen. Zat ik uren voor me uit verhalen te vertellen in mn kamer. Of als ik liedjes luisterde of van die kinderL.P's dat ik ook echt hele dingen voor me zag, of dat ik tussen de regels door kon lezen: het idee had vage teksten van liedjes te begrijpen (bijv Blof of Van dik hout) of gedichten ofzo.
Dat kan ik totaal niet meer. Het zijn nu maar lege woorden. Vage shit.
Ik heb er soms echt last van dat ik niet meer in beelden kan denken, maar heel moeilijk dingen voor me kan zien. Dat alles maar lege woorden zijn. Of dat als iemand vraagt hoe ik me voel of naar dingen van vroeger dat er gewoon totaal niks in me opkomt.
Als kind wat nog niet kan lezen of als analfabeet denken we natuurlijk allemaal in beelden (neem ik aan). Toen ik klein was hadden alle cijfers bij mij een kleur, en de dagen van de week hadden ook een kleur en vorm.
Tegenwoordig is dat vervangen door gewoon cijfers en letters. Al zit die kleur er miss nog wel een heel klein btje in. Zaterdag is nog steeds bruin voor mij en zondag zwart bijv.
(hoe ik de cijfers en dagen vd week zag:
0 doorzichtig
1 wit
2 geel
3 donkergroenig
4 rood
5 weet nie meer precies hoe ik het moet omschrijven, btje grijs/ blauw/ paars/ bruin ofzo
6 lichtgroenig
7 bruin
8 weet ook niet precies hoe ik het moet omschrijven, btje donker, ook mengeling net als 5
9 groenig maar anders dan 3 en 6
10 wit /doorzichtig: mengeling van de 1 (wit) en de 0 (doorzichtig)
Ma: wit
Di: geel
Woe: roze
Do: beetje zoals de 5/ bruinig ook/ donker.
Vr: lichtgroenig/ mint
Za: bruin
Zo: zwart
De dagen waren voor mij een soort rechthoekige vakjes en bij bijv de donderdag had ik ook nog andere associaties.
Ik denk dat ik tot mn 12e/ 14e miss nog best wel een beelddenker ben geweest, alhoewel ik wel goed was in talen (niet in grammatica snappen maar uit mezelf deed ik het wel goed. Maar grammatica van Frans ofzo was dan wel weer minder). Ik snapte sommmige dingen gewoon echt niet, zoals de uitleg over tienden in groep 6: zestienden. Ik moest de hele tijd aan 16-en, het getal 16, denken. Nouja das miss niet echt beelddenken maar gewoon geen wiskundetalent hebben en domheid hehe maar ik snapte sommige dingen dan echt niet.
Soms heb ik echt liever dat ik dingen concreet voor me kan zien (iemand had het over gebruiksaanwijzingen bijv..dat heb ik dan miss ook wel een btje, alhoewel gebruiksaanwijzingen niet meteen maar wel met sommige gebruiksaanwijzingen of dingen dan...maar dat komt denk ik ook omdat ik een vrouw ben mwhehe).
Iemand had het ook over straatnamen dat dat m niks zei en dat ie alleen de weg concreet voor zich zag. Maar als woorddenker kan het net zo moeilijk zijn om iemand de weg uit te leggen.
Ik kan nl heel slecht de juiste naam aan de juiste straat koppelen. Denk ik echt 'bosweg, bosweg, waar lag die ook alweer? Dan is het een fucking bekende straat in de stad en dan zie ik gewoon ff zo gauw niet voor me welke straat het ook alweer is, ook al moet ik die straat gewoon kennen. Zie dan vaak de verkeerde straat voor me, of maar een bepaald stukje van de straat, of de verkeerde route (dan heb ik in mn hoofd zitten dat er na de 2e afslag al de bosweg is maar dan is het in werkelijkheid de 3e afslag, en krijg die verkeerde route dan nog maar eens uit je hoofd).
En als ik dan wel de straat weet zie ik dus de straat maar beschrijf dan maar eens hoe je naar dat eindstation moet komen. Ik zie vaak maar een beperkt deel van de route en de rest kom ik gewoon niet op of is niet juist. En als vrouw ben je toch geneigd nav een route, herkenningspunten dingen te vertellen.
Dat soort dingen. Echt zo zwaar slecht in.
Overigens denk ik dat beelddenken weer steeds meer gaat voorkomen. Dyslexie en beelddenken hangen ook vaak samen. In het huidige schoolsysteem zijn beide dingen heel lastig idd.
Maar je kan er ook weer erg je voordeel mee doen, en beelddenkers zijn vaak creatieve mensen.
Ik heb ooit het volgende geschreven: 'ons denken is beperkt, omdat taal een beperkt iets is. Wie meerdere talen beheerst heeft daarom meer denkvrijheid. Toch is het misschien zo dat een analfabeet met zijn beeldtaal de meest onbeperkte denkruimte heeft'.
(bovenstaande zin klopt natuurlijk aan de ene kant niet helemaal maar ok. Je denkt niet alleen via taal ofzo).
[ Bericht 2% gewijzigd door tulpje6 op 21-12-2006 02:13:16 ]